فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٧ دی ۱۳۸۳

منبع : اينترنت                تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com       تاريخ ارسال 28 دي 1383

هدف:
رشته مهندسي كامپيوتر كه به طراحي و ساخت اجزاي مختلف كامپيوتر مي پردازد، لذا اهميت بسيار زيادي در دنياي امروز برخوردار است. هدف از طي اين دوره تربيت كارشناساني است كه در زمينه تحليل، طراحي، ساخت و راه اندازي دستگاهها و مجموعه هاي سخت افزاري جديد، بررسي و شناخت مجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري موجود، نگه داري، عيب يابي و تعمير و اصلاح و توسعه فعاليت كنند.
طراحي، شبيه سازي، فرآوري، پردازش، سنجش، آموزش، ويرايش و ... همه مفاهيمي هستند كه با بالاترين دقت و در كوتاهترين مدت زمان ممكن در برنامه هاي نرم افزاري كامپيوتر انجام مي شوند. لذا هدف از اين رشته تربيت نيروي متخصص براي انجام امور فوق است.
تواناييهاي فارغ التحصيلان
فارغ التحصيلان اين مقطع، قابليتها و تواناييهاي زيادي دارند و چنانچه در مسير مناسب هدايت شوند، قادر خواهد بود مشكلات زيادي را حل كنند. برخي از اين تواناييها به شرح زير است:
1) بررسي و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهاي جديد و به كارگيري آنها.
2) بررسي كمبودها و نيازهاي نرم افزاري و سخت افزاري بخشهاي صنعت و خدمات و تدوين نيازهاي آنها، امكان سنجي و تعيين ابزار و نيروي انساني لازم براي رفع كمبودها.
3) تجزيه و تحليل سيستمهاي كوچك و متوسط نرم افزاري و سخت افزاري و ارائه راه حل مناسب براي اجراي آنها.
4) طراحي مجموعه هاي كوچك و متوسط نرم افزاري و سخت افزراي و توليد طرحهاي اجرايي براي انها.
5) اجراي طرحهاي كامپيوتري، نصب، آزمايش و آموزش آنها.
6) پشتيباني و نگه داري سيستمهاي نرم افزاري شامل شناسايي خطاها، رفع خطاها و افزودن امكانات جديد به سيستمها.
7) عيب يابي كامپيوترها و سيستمهاي كامپيوتري و رفع عيبها.
8) شناسايي فنون جديد طراحي و ساخت كامپيوتر و ارزيابي و به كارگيري آنها.
تواناييهاي ذكر شده مربوط به كارشناسان نرم افزار و سخت افزار مي باشد، اما روشن است كه كارشناسان نرم افزار در محدوده مسائل نرم افزاري توانايي بيشتري دارند و برعكس كارشناسان سخت افزار در محدوده مسائل سخت افزاري از توانايي بيشتري برخوردارند.
ماهيت:
كامپيوتر داراي دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است. اجزاء فيزيكي و قابل لمس كامپيوتر مانند مدارها و بردهاي الكترونيكي سخت افزار ناميده مي شوند.نرم افزار جزء غيرقابل لمس كامپيوتر است. نرم افزار برنامه ها و داده هايي است كه به كامپيوتر فرمان مي دهند كه چه عملي را انجام دهد. يك مهندس نرم افزار ياد مي گيرد كه چگونه نرم افزارهاي بزرگ و عظيم را طراحي و برنامه ريزي كند، تست و ارزيابي نهايي نمايد و در نهايت مستند سازد.پس بدين گونه نسبت كه يك تعميركار كامپيوتري يك مهندس سخت افزار و يك اپراتور كامپيوتر يك مهندس نرم افزار تلقي گردد."نرم افزار در حقيقت روح و جان كامپيوتر است كه به سخت افزار هويت مي بخشد و اصولاً به برنامه اي گفته مي شود كه براي به كارگيري سخت افزار ساخته شده باشد.
نرم افزارها را مي توان به دوره كلي دسته بندي كرد كه عبارتند از : نرم افزارهاي سيستمي و نرم افزارهاي كاربردي.
نرم افزراهاي سيستمي برنامه هايي هستند كه كامپيوتر براي فعال شدن يا سرويس دادن به آن نياز دارد و اين دليل از سوي سازندگان سيستم كامپيوتري عرضه مي شوند و مهمترين آنها سيستم عامل، برنامه هاي سودمند و مترجم هاي زبان مي باشد.
نرم افزارهاي كاربردي نيز برنامه هايي هستند كه كاربر يا خود آن ها را مي نويسد يا شركت هاي نرم افزاري آنها را تهيه كرده و براي فروش عرضه مي كنند. اين گونه برنامه ها معمولاً عموميت برنامه هاي سيستم را نداشته و براي زمينه هاي مختلف مهندسي، علمي، تجاري، آموزشي، تفريحي و يا طراحي نوشته مي شوند."
"مهندسي سخت افزار در مقطع ليسانس به مطالعه و بررسي طراحي سخت افزاري، كنترل سخت افزاري و شبكه هاي كامپيوتري مي پردازد. براي مثال يك مهندس سخت افزار مي تواند طراحي سخت افزاري كند كه با
IC ها كار كند، با كامپيوتر كار كند و يا از دروازه هاي كامپيوتر استفاده نمايد و در نهايت مي تواند به طراحي مدارهاي مجتمع ديجيتالي بپردازد. كه البته به اين بخش از سخت افزار بيشتر در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري پرداخته مي شود."
گرايش هاي مقطع ليسانس:
رشته مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي داراي دو گرايش سخت افزار و نرم افزار است كه البته اين دو گرايش در مقطع كارشناسي تفاوت قابل توجهي با يكديگر ندارند.
"گرايش سخت افزار در برگيرنده فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در خصوص قطعات، بردها، تجهيزات و در نهايت سيستم هاي كامپيوتري در مقياس هاي مختلف است و يكي از شاخه هاي مهم آن به نام معماري كامپيوتر (طراحي و ساخت كامپيوتر) مي باشد."
"هدف از گرايش نرم افزار كامپيوتر، آموزش و پژوهش در زمينه زبانهاي مختلف برنامه نويسي، سيستم هاي عامل مختلف و طراحي انواع الگوريتم ها مي باشد."
آينده شغلي، بازار كار، درآمد:
با توجه به گسترش روزافزون دنياي كامپيوتر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به متخصصان كامپيوتر احساس مي شود. امروزه يك مهندس كامپيوتر اگر علاقمند به كار باشد، هيچ وقت با مشكل بيكاري روبه رو نمي شود. به خصوص مهندسين نرم افزار فرصت هاي شغلي بيشتري داشته و براي كاركردن نياز به امكانات و تجهيزات زيادي ندارند. فرصت هاي شغلي اين رشته به حدي گسترده و متعدد است كه نه تنها فارغ التحصيلان اين رشته به راحتي جذب بازار كار مي شوند بلكه دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار كار شده و فعاليت كنند. براي مهندسين سخت افزار هم امكان كار در شركتهاي توليد كننده قطعات و دستگاهها و مراكز صنعتي – توليدي بسيار فراهم است و از نظر سطح درآمدي هم با توجه به دانش و پشتكار شخصي در حد قابل قبول و ايده آلي قرار دارند. از طرفي با توجه به استفاده روزافزون از شبكه اينترنت زمينه كار در اين موضوع نيز بسيار مهياست.

توانايي هاي جسمي، علمي، رواني و ... مورد نياز و قابل توصيه
توانايي علمي: يك مهندس كامپيوتر بايد سخت كوش و با پشتكار باشد چون رشته كامپيوتر رشته پويايي است و هميشه بايد اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جديد باشد. مهندس كامپيوتر بايد پايه رياضي قوي داشته و توانايي اش در زمينه فيزيك خوب باشد. همچنين لازم است فردي خلاق باشد تا بتواند مسايل را از راههاي ابتكاري حل كند.
علاقمنديها: مهندس كامپيوتر نرم افزار و سخت افزار بايد به يادگيري و مطالعه علاقمند باشد تا پيشرفت در خور توجه داشته باشد. همچنين بايد از جستجو و كاوش در مدارها و ريزساختارها استقبال كند و به كار با كامپيوتر علاقه داشته باشد.
توانايي مالي: با توجه به توضيحات گفته شده داشتن يك دستگاه كامپيوتر براي يك مهندس كامپيوتر امري ضروري به نظر مي رسد ولي اين گونه نيست كه بدون داشتن كامپيوتر دانشجويان از ادامه تحصيل و پيشرفت باز بمانند.
وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر:
رشته كامپيوتر كه باعث جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشته آينده است تا جايي كه پيش بيني مي شود تا 10 سال ديگر در كشورهاي پيشرفته مردم همان قدر كه بر نيروي برق وابسته هستند به شبكه اينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از كامپيوتر در زندگي روزانه اشتغال و موقعيت كاري براي فارغ التحصيلان اين رشته فراهم است تا در قالب شركتهاي توليدكننده نرم افزار، شركتهاي توليدكننده قطعات، مراكز صنعتي – توليدي، شركتها و موسسات خدماتي، مراكز آموزشي و ... مشغول به كار شده و فعاليت كنند. با توجه به پيشرفت كند ايران نسبت به جامعه جهاني كامپيوتر در سالهاي اخير نياز به مهندسين خلاق و كوشا در اين زمينه كاملاً احساس مي شود.روند رو به رشد استفاده از كامپيوتر در محافل عمومي و خصوصي، استفاده گسترده از شبكه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، فراهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الكترونيك همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اكنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اين رشته وجود داشته باشد به نحوي كه فعالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئني برخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم افزار مربوط مي شود كه بايد مهندسان خلاق ايراني اقدام به تهيه نرم افزارهاي گوناگون و كارآمد كرده تا تنها مصرف كننده صرف نباشيم.
نكات تكميلي:
"بعضي از افراد تصور مي كنند كه مهندسي سخت افزار در حد يك تعميركار كامپيوتر است در حالي كه كار يك مهندس سخت افزار، تعمير يا نصب و راه اندازي كامپيوتر نيست. هر چند كه مي تواند چنين كاري را انجام دهد. در واقع كار يك مهندس سخت افزار، طراحي هاي سخت افزاري است و به همين دليل در دانشگاه دروسي مثل رياضيات و يا مدارهاي منطقي را مطالعه مي كند همچنين برخلاف تصور كساني كه يك اپراتور را در حد يك مهندس نرم افزار مي دانند، بايد گفت كه يك مهندس نرم افزار لازم است از دانش رياضي خوبي برخوردار باشد تا بتواند برنامه هاي كامپيوتري را طراحي كند و آنها را توسعه دهد. براي مثال بايد بتواند يك كار گرافيكي را از بنيان طراحي كند. كاري كه از عهده يك اپراتور بر نمي آيد. و به همين دليل ما معتقديم كه كلاسهاي آزاد آموزش كامپيوتر هيچ وقت نمي توانند يك مهندس كامپيوتر پرورش دهند."                                                                                                                                          .




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢۳ دی ۱۳۸۳

منبع : اينترنت                تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com       تاريخ ارسال 24 دي 1383

نرم افزارهايي كه در دنيا با آنها امورات برنامه ريزي و كنترل پروژه مي چرخد بسيارند ولي در ايران عمدتاً دو نرم افزار پريماورا و مايكروسافت پروجكت در پروژه ها (بسته به بزرگي و كوچكي آنها) بكار مي روند :

1) (
Primavera Project Planner ( P3

اين نرم افزار كاملترين و قدرتمندترين ابزار مديريت پروژه در جهان شناخته شده است.
P3 قادر است پروژه هاي تا سقف 100000 فعاليت را به همراه منابع بامحدودیت سازماندهي کند .به كمك ابزار هاي انعطاف پذير ‍‍P3 از قبيل 24 كد فعاليت، 16 كد بخشهاي اطلاعاتي دلخواه، 10 كد پروژه، 19مرحله مرتب سازي داده ها و 28 مرحله فيلتر به همراه 31 تقويم براي برنامه ريزي فعاليتها مي توان اطلاعات پروژه را در قالبهاي گوناگون دسته بندي و تجزيه وتحليل كرد. اين نرم افزار براي مديران پروژه توسط طراحاني كه خود مدير پروژه بوده اند، تهيه شده است.
به كمك
P3‌ مي توانيد شبكه فعاليتها را سريعاً در قالب گرافيكي تهيه كنيد و همچنين امكان انتخاب نوع فعاليت را به شما ميدهد.
P 3 سازمان دهي اطلاعات پروژه را آسان نموده است و مي تواند شرايط مورد نظر شما را به فعاليتها تحويل كند.
Version جديد P3 تحت عنوان P3e كه مخفف Primavera Project Planner Enterprise مي باشد به بازار آمده كه به شكل ساختاري با ويرايش گذشته ان متفاوت است . با توجه به آنكه كمپاني پريماورا تمامي پشتيباني هاي خود را از ويرايش قبلي اين نرم افزار برداشته است ؛بزودي P3e كاملاً جاي P3 را خواهد گرفت.
پس جماعت
Planner بشتابيد براي يادگيري P3e .
سايت اينترنتي اين نرم افزار www.primavera.com بوده كه در آن مي توانيد مطالب متنوع و جديدي پيرامون اين نرم افزار و ساير محصولات شركت
Primavera مربوط به مديريت پروژه بيابيد.


2)
MSP) Microsoft Project )

اين نرم افزار؛ مديريت پروژه تمام مراحل يك پروژه از برنامه‌ريزي تا تكميل و انتقال گزارش‌هاي نهايي را در بر مي گيرد،
MSP نيز ابزاري ارزشمند است براي:
الف) سازماندهي طرح ها ب)زمان بندي كارها ج)اختصاص منابع و هزينه‌ كارها
د) تنظيم طرح براي برآورد كردن محدوديتها و
ه) آماده كردن گزارشها براي انتقال طرح نهايي به همه كساني كه بايد طرح مورد نظر را اجراكنند .
بعد از آغاز پروژه
Microsoft Project را براي كارهاي در دست اقدام، به شرح زير مي‌توان به كار برد.
كنترل عملكرد واقعي
برنامه‌ريزي روي جدول زماني پروژه
اصلاح طرح براي روبه رويي با احتمالات
ارايه گزارش‌هاي، در نتيجه مطلوب

در پروژه هايي كه بيش از 9999 فعاليت دارند بايد از
P3e بايد استفاده نمود.
به جدّ ؛ توصيه مي شود قبل از يادگيري
P3e به يادگيري MSP بپردازيد.
ويرايش آخر آن تحت عنوان
Microsoft Project 2002 با قابليتهاي جديد به بازار آمده است.
در سايتهاي اينترنتي زير اطلاعات جديد و ارزشمندي از اين نرم افزار مي يابيد:

microsoft.com/office/project

msprojectpartner.com

 

مديريت پروژه

مديريت پروژه؛ به كار گيري دانش؛ مهارت‌ها؛ ابزار و تكنيك‌هاي لازم در اداره جريان اجراي فعاليت‌ها به منظور رفع نيازها و تامين انتظارات متوليان از اجراي پروژه مي‌باشد. استقرار يك نظام هدف‌مند در خصوص مديريت پروژه‌ها؛ قادر است دانش لازم جهت هدايت و مديريت آن‌ها را در صنعت مربوطه ايجاد نموده؛ علاوه بر برنامه‌ريزي و هدايت كارها؛ ميزان نزديكي عمليات به اهداف سازماني را مشخص نمايد.
يك كارخانه توليد لاستيك، يك طرح سدسازي، يك خط لوله گاز يا نفت خام، طرح معرفي يك محصول تازه، تأسيس يك دانشگاه، انجام يك عمل جراحي ؛ انجام يك طرح آموزشي يا فرهنگي و صدها مثال ديگر نمونه‌هاي كوچك و بزرگي از طرحها؛ تأسيسات و سازمانهايي هستند كه اجرا، اداره و بهره‌برداري آنها جز با بكاربستن تكنيكهاي " مديريت پروژه "امكان پذير نبوده و اتكا به شيوه هاي مديريت سنتي جهت انجام بهينه آنها كفايت نمي نمايد.
در سال‌هاي ابتدايي قرن بيست و يكم؛ كشور ما از جمله كشورهايي است كه به تأسي از كشورهاي در حال توسعه؛ با اولويت بخشيدن به رشد توسعه و سازندگي؛ ساخت و بهره‌برداري از پروژه‌هاي مختلف عمراني را در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي- صنعتي در دستور كار خود قرار داده است. به گونه‌اي كه بيش از يك دهه است تلاش می شود ؛ سهم بودجه عمراني دولت نسبت به بودجه جاري سالانه پيشي گيرد و از اين رهگذر اولويت اصلي اقتصادي كشور؛ توجه به ساخت و تدارك پروژه‌هاي زيربنايي مختلف اعم از نفت و گاز؛ پتروشيمي؛ توسعه برق؛ آب و فاضلاب ؛ سدها و نيروگاهها و… قرار گرفته است.
هر چند مسابقه افتتاح و كلنگ‌زني پروژه‌هاي مختلف؛ با وجود بيش از نه هزار پروژه نيمه تمام ملی و چهل و پنج هزار پروژه نيمه تمام استانی و محلی در كشور- كه موجب اتلاف ؛ استهلاك و عدم اسفاده از ميلياردها دلار سرمايه مي‌گردد- از جمله مهمترين ايرادهاي استراتژيك مديريت كلان كشور در مسير فوق‌الذكر به شمار مي‌رود؛ مشكلات ديگري نيز در اين رهگذر به چشم مي‌خورند.
طولاني شدن بسيار زياد زمان اجراي پروژه‌ها ؛ ضعف مشهود كيفي پروژه‌هاي اجرا شده؛ هزينه‌ تمام شده بسيار بالاي پروژه‌ها نسبت به برآوردهاي اوليه؛ فقدان استراتژي اجراي قوي جهت انجام پروژه‌ها ؛ ضعف آموزش در جهت بهره‌برداري از پروژه‌هاي اجرا شده و… را مي‌توان به عنوان بخشي از زنجيره مشكلات مهم پروژه‌هاي كشور ارزيابي نمود.
هر چند عدم تخصيص اعتبارات در زمان مناسب نقش بسيار مهمي را در طولاني شدن پروژه‌ها ايفا مي‌كند و هر چند توجه به ساخت داخل ممكن است در ابتداي امر به پائين آمدن كيفيت تجهيزات ساخته شده و طولاني شدن زمان اجراي پروژه‌ها بيانجامد ؛ اما به اعتقاد نگارنده ؛ منشاء عمده مشكلات و معضلات فوق‌الذكر ؛“فقدان بينش صحيح مديريت پروژه” مي‌باشد.
پروژه‌هاي كشور عموماً به همان روش سنتي و برنامه‌ريزي نشده اداره شده و فقدان ديد سيستماتيك در ارتباط با به كار بستن مجموعه تكنيك‌هاي مديريت پروژه؛ سبب شده؛ همه ساله مديران ارشد اجرايي كشور؛ ميلياردها دلار خسارت به منافع ملي وارد سازند.
“برنامه‌ريزي و مديريت جامع پروژه‌ها” به عنوان كليد طلايي ساماندهي و مديريت بهتر پروژه‌هاي كشور مي‌تواند سهم عمده‌اي را در بر طرف ساختن مشكلات حاد پروژه‌هاي كشور ايفا نمايد. از همين رهگذر؛ حاكميت نگاه استراتژيك به مقوله “مديريت پروژه” و پياده‌سازي يك سيستم يكپارچه “برنامه‌ريزي و مديريت پروژه” در هر يك از پروژه‌هاي كشور مي‌تواند هدف مذكور را محقق سازد                                                                                                                                        .




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٩ دی ۱۳۸۳

منبع :اينترنت                 تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com    تاريخ ارسال19 دي 1383

تعريفي از پروژه

يك پروژه داراي تعاريف گوناگوني مي باشد كه عبارتند از :

-          مجموعه اي از فعاليتهاي كه براي دستيابي به هدف خاص انجام مي شوند .

-          پروژهاي شامل فعاليتهاي هستند كه در تاريخهاي معين و با هزينه هاي معين و با كيفيتي تعيين شده اجراي مي شوند .

از اين رو پروژه ها داراي خصوصياتي مانند :

-           غير تكراري بودن

-          برنامه ريزي براي آنها ضروري بودن

-          هدفمند بودن

-          داراي دامنه زماني مشخص بودن

-          در عمليات اجرايي چند مرحله اي بودن

-          داراي محدوديتها و امكانات ، منابع بودن

مي باشند .

تعريفي از مديريت :

مديريت را مي توان فرايند بكارگيري موثر و كارآمد از منابع مادي و انساني بر مبني يك نظام ارزشي پذيرفته شده كه از طريق برنامه ريزي ـ سازماندهي ـ سيستم منابع و امكانات و هدايت و كنترل عمليات براي دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده تعريف نمود .

بر اين اساس مديريت :

اولاً = يك فرايند است .

دوماً = بر هدايت تشكيلات انساني دلالت دارد .

سوماً = مبتني بر تصميم گيريها مناسب و دستيابي به نتايج مطلوب است .

چهارماً = مديريت كارا متضمن تخصيص و مصرف مدبرانه منابع است .

پنجماً : مديريت بر فعاليتهاي هدفدار تمركز دارد .

تعريفي از كنترل :

در يك كلام كنترل عبارت است از مشاهده و تجزيه و تحليل مجموعه فعاليتهاي انجام شده با مجموعه فعاليتهاي استاندارد يا از پيش طراحي شده و بدست آوردن انحرافات و انحراف از آن معيارها و سپس تجزيه تحليل آنها به جهت از بين بردن اين انحرافات در آينده .

تعريف مديريت پروژه :

مدير پروژه كيست ؟

مدير پروژه به فردي اطلاق مي گردد كه با بكارگيري يك فرايند  كارآمد بتواند از منابع مادي و انساني و از طريق يك برنامه ريزي صحيح و كامل و جامع با توجه به امكانات و محدوديتهايش مجموعه اي از فعاليتهاي از پيش تعريف شده را در تاريخ مورد نظر و با كيفيت مطلوب را از پيش تعيين شده با توجه به بودجه در اختيارش به انجام برساند .

يا

مدير پروژه به فردي اطلاق مي گردد كه قدرت برنامه ريزي و اجرا و كنترل دقيق در انجام مجموعه اي از فعاليتهاي از پيش تعريف شده با كيفيت و بودجه از پيش تنظيم شده را دارا بوده و بتواند در اين راستا سازماني طراحي نمايد كه در آن از تمامي امكانات و منابع مادي و انساني به بهترين شكل ممكن استفاده نمايد و بهرووري از آن سازمان در رسيدن به اهداف پروژه را حداكثر نمايد .

مديريت پروژه :

با تعريفي كه از پروژه ـ مديريت و سپس مدير پروژه انجام داديم مي توان درك نمود كه مديريت پروژه در اصل همان برنامه ريزي سازماندهي ـ فرماندهي يك  پروژه با تمام تعاريفش بر يك سازمان يا يك پروژه جهت رسيدن به اهداف آن در زمان و هزينه و كيفيت ها مي باشد .

كنترل پروژه :

نظارت بر پيشرفت زماني ـ مالي ـ كيفي پروژه و بدست آوردن انحرافات و ريشه يابي كردن دلايل آن و تلاش در جهت از بين بردن آن در آينده مي باشد .

در اين فرايند مدير پروژه با ارائه برنامه جديد سعي در جلوگيري كردن از تكرار آن مشكلات در آينده مي نمايد                                                                                                                                      .




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٦ دی ۱۳۸۳

نوشته شده توسط:فرنود حسنی    تماس با سردبير:Manager_ict@yahoo.com    تاریخ ارسال16  دی 1383

چند ماه پيش اقدام به راه اندازی جامعه مديران فناوری اطلاعات ايران با نام iran ICT managers درسايت اورکات کردم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد و ظرف اين مدت قريب به ۱۰۱۸ عضو جديد پيدا کرد.ّIran ICT Managers " يک تشکل مجازی است که با هدف ايجاد ارتباط نزديک تر فعالان حوزه فناوری اطلاعات راه اندازی شده و دغدغه اصلی خود را در دو حوزه مديريت و فناوری اطلاعات قرار داده. اعضا اين جامعه بزرگ مجازی با استفاده از بستر فراهم شده اطلاعات مختلفی را با يکديگر به اشتراک می گذارند و از اين طريق باعث پيشرفت متقابل يکديگر می شوند.اگر شما هم علاقمند هستيد به اين گروه بپيونديد و در اورکات عضو هستيد به اين نشانی مراجعه کنيد:http://www.orkut.com/Community.aspx?cmm=84578

و اگر عضو اورکات نيستيد به من ايميل بزنيد تا ترتيب عضويت شما را در اين سايت و گروه مديران فناوری اطلاعات ايران بدهم

مباحث مورد بحث ما در اين گروه شامل موارد زير خواهد بود:

e-marketing
e-management
e-commerce
e-publice relation
e-learning
e-banking
ERP
...and all thing about IT challenges in orgonizations

 به اميد ملاقات شما در اين گروه... 




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٤ دی ۱۳۸۳

منبع: اينترنت           تماس با سردبير:manager_ict@yhaoo.com    تاريخ ارسال: 14 دي 1383

امروزه اهميت اطلاعات و اطلاع رساني بر كسي پوشيده نيست. اطلاعات بعنوان منبع اصلي قدرت و تسلط بر ديگران نقش مهمي را برعهده دارد. يكي از اساسي ترين و حياتي ترين كاربردهاي اطلاعات را مي توان در زمينه هاي مديريت مشاهده كرد. به‌كارگيري اطلاعات صحيح ، دقيق و بموقع در تصميم گيري ها ، برنامه ريزي ها و ديگر مسايل مديريت مي‌تواند در نوع سرنوشت سازمان بسيار موثر باشد . در عصر دانش كنوني، گسترش و پيچيدگي سازمان‌هاي تخصصي سيستم‌هاي مديريت سنتي را غيركارآمد ساخته و ابزار نوين و كارآمد امروز چيزي به جز سيستم هاي اطلاعات مديريت نيست.

سيستم‌هاي اطلاعات مديريت ، سيستم‌هاي رسمي و غير رسمي كه اطلاعات قديم ، حال و مربوط به آينده ، بصورت كتبي و شفاهي  ، مرتبط با عمليات داخلي سازمان و محيط آن فراهم مي سازد و سپس به‌وسيله اطلاعات فراهم شده در چهارچوب زماني مقتضي به‌منظور به‌كاربردن در تصميم گيري از مديران ، پرسنل و اجزا كليدي محيط پشتيباني مي كند.

اجزاي سيستم هاي اطلاعات مديريت را مي توان به صورت زير تقسيم بندي كرد:                                - مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي 

- سيستم‌هاي پردازش

-    اطلاعات

                                                                                                     

مديريت سيستم‌هاي اطلاعات:

مديران در مقابل تبادل اطلاعات و برقراي ارتباطات و رهبري سازماني خود در نقشهاي مختلف ظاهر مي‌شوند، اما اين قدرت مديريت اطلاعات آنهاست كه نوع نقشي را كه بايد ايفا كنند براي آنها تعيين مي‌كند.

         

- نقش‌هاي مديريت در سيستم‌هاي اطلاعات مديريت و سازمان:

                               1- نقش‌هاي متقابل فردي:

                                                        1-1: تشريفاتي(شركت در مراسم)

                                                        1-2: رهبري(آموزش كاركنان و تصميم گيري)

                                                        1-3: ارتباطي(ارتباط با فرادستان،زيردستان،هم رديفان)

                               2- نقش‌هاي اطلاعاتي:

                                                        2-1:گيرنده(دريافت كننده اطلاعات)

                                                        2-2: نشردهنده(پخش در سازمان)

                                                        2-3: سخنگو(دادن اطلاعات به بيرون سازمان)

                               3-نقش‌هاي تصميم گيري:

                                                        3-1: كارآفريني(تاثير نوآوري)

                                                        3-2: تشنج زدايي(حل مشكلات و بحران‌ها)

                                                        3-3: تخصيص منابع(مالي،اعتباري،انساني و.....)

                                                        3-4: مذاكره كننده(قراردادها،....)

 

سيستم‌هاي اطلاعات مديريت((MIS در سازمان‌ها از طريق مكانيزه كردن كامپيوتري تحقق مي‌يابد كه ايجاد سيستم اطلاعات كامپيوتري داراي مراحل مختلفي به شرح زير است(مدل مرحله اي نولان)

 

1.       آشنا سازي: در اين مرحله سازمان با دستگاهي به نام كامپيوتر آشنا مي شود . كاهش هزينه ها و كاهش حجم اطلاعات روي كاغذ هدف استفاده از اين دستگاه است.

2.        سرايت: تعريف كاربردهاي جديد براي كامپيوتر انجام مي شود و تقاضا براي استفاده از كامپيوتر افزايش مي يابد .

3.        كنترل: در اين مرحله مديريت احساس مي‌كند كه هزينه‌هاي استفاده از كامپيوتر افزايش پيدا كرده است و سعي در كنترل آن مي‌كند كه شروع به استفاده از سيستمي با عنوان DSS(Decision Support System)مي كند.

[‌‌‌DSS(سيستم پشتيباني تصميم): موقعي عمل مي كند كه مسيله بروز كرده باشد . اين نوع سيستم ادامه يا مكمل سيستم گزارشهاي مديريت است كه از مدلهاي تصميم گيري و پايگاه داده هايي خاص در جهت پشتيباني از تصميمات نيمه ساخت يافته يا ساخت نيافته استفاده مي كند.]

4.                                                                                                                                                                   جامعيت: سيستم‌هايي كه در دومين مرحله بطور مجزا پياده شده بودند با هم جمع شده به اين نحو كه داده ها از يك محدوده به محدوده‌ي ديگر جريان مي يابند. سيستم‌هاي فرعي پردازش داده با هم جمع شده و بين سيستم‌هاي فرعي اطلاعات ارتباط برقرار مي گردد.

5.        اداره  داده: مديريت داده از اهميت پايگاه داده براي پردازش داده آگاه مي شود و نرم افزاري با وظيفه اداره داده مطرح مي گردد.

6.        بلوغ: تمام اجزاي سيستم‌هاي اطلاعات مديريت در جاي خود قرار مي گيرند.

 

              متخصصان اطلاعاتي            مدير                                 مراحل

            پشتيباني                             تعريف مسئله و اهداف             برنامه ريزي

            سيستم                               كنترل                                   تجزيه تحليل و طراحي

            جمع آوري منابع MIS              كنترل                                   پياده سازي

            در دسترس قرار دادن منابع       كنترل                                   عمليات رفع نقص

 

 

در جدول فوق در هنگام آغاز، كليه متخصصان اطلاعاتي مديريت را از لحاظ داده هاي مورد نياز پشتيباني مي نمايند و مديريت وظيفه تعريف مسيله و اهداف كار را دارد و سپس براي تحقق امر، برنامه ريزي لازم انجام مي گيرد.

در مرحله بعد متخصصان تجزيه و تحليل و طراحي سيستم اطلاعاتي را انجام مي‌دهند و مديريت كنترل روند را بر عهدا دارد.

در گام سوم منابع مورد نياز براي سيستم‌هاي اطلاعات مديريت توسط متخصصان جمع آوري شده و پياده سازي سيستم صورت مي پذيرد و مديريت كنترل كننده آنها است.

در گام چهارم ارايه‌ي منابع MIS به شكل عملياتي و اجرايي صورت مي پذيرد و در اين مرحله نيز مديريت روند كار را تحت كنترل خود تا تحقق كامل دارد.

 

سيستم‌هاي پردازش:

موضوع پردازش بر دو محور داده(Data) و اطلاعات(Information) استوار است كه ميتوان از داده و اطلاعات به شرح زير ياد كرد:

-          داده‌ها عبارتند از سمبل‌ها و نشانه‌ها كه نمايانگر وقايعي هستند كه اتفاق افتاده است. اين سمبل‌ها بصورت كلمات و شكل‌ها و ... است.

-          اطلاعات عبارت است از دانش درك گيرنده از پيامي كه دريافت مي كند. اگر پيامي چنين ويژگي را نداشته باشد از نظر گيرنده داده محسوب مي شود ، اطلاعات ممكن است در شكل زباني ، علايم رفتاري يا علايم و اشكال ديگر باشد و همچنين مفهوم اطلاعات و داده نسبي است.

پردازش داده و اطلاعات شامل ثبت ، مرتب كردن ، تركيب ، محاسبه ، جمع بندي ، ذخيره ، بازيافت ، توليد مجدد و... بوده است.

 

                                                                                    

اطلاعات:

پس از پردازش برروي داده ها نتيجه كار توليد اطلاعات است. اطلاعات توليد شده داراي ارزش مخصوص به خود هستند حال آنكه ارزش اطلاعات بستگي به ميزان كمكي است كه به تصميم گيري مي‌كند و در رفتار مديريت بهبود ايجاد مي‌كند.

اطلاعات در هر شرايطي داراي ويژگي‌هاي خاصي است كه اين ويژگي‌ها بصورت زير است:

1-      صحت اطلاعات :اطلاعات مي‌تواند صحيح يا غلط باشد كه در صورت غلط بودن توليد كننده اطلاعات مقصر است.

2-      شكل اطلاعات: اطلاعات مي‌تواند به‌صورتهاي مختلف مانند اطلاعات عددي ، متني و ..... باشد.

3-      تناوب يا تكرار: اطلاعات معمولا هر چند وقت يكبار تكرار مي شود ، مانند ترازنامه ساليانه ، حقوق و دستمزد ماهيانه و .....

4-      مربوط بودن اطلاعات: اطلاعات وقتي مربوط محسوب مي شود كه براي وضعيت خاصي مورد نياز باشد.

5-      كامل بودن اطلاعات: اطلاعات وقتي كامل است كه تمام نيازهاي مصرف كننده را برطرف كند.

6-      بهنگام بودن اطلاعات: اطلاعات بايد به اقتضاي زمانش باشد.

7-      وسعت اطلاعات: اطلاعات ممكن است حدود وسيعي يا مقدار كمي از حوضه فعاليت را پوشش دهد.

8-      مبدا اطلاعات: اطلاعات مي تواند از منابع داخلي سازمان يا خارج سازمان باشد.

9-      افق زماني اطلاعات: اطلاعات ممكن است مربوط به حال ، آينده يا گذشته باشد.

     10- منبع اطلاعات: منبع اطلاعات مي تواند به دو دسته زير تقسيم شود:

                 

                                    اوليه :

-          مشاهده

-          تجربي

-          بررسي هاي پيمايشي

-          برآوردهاي ذهني

 

                                    ثانويه:

-          اطلاعاتي كه از منابع خارجي خريداري مي شوند

-          تهيه اطلاعات ازانتشارات ،رسانه هاي مكتوب ،ارگان‌ها ،سازمان‌هاي دولتي

 

 يكي از مهم‌ترين راههاي ارائه اطلاعات ،تهيه گزارش اطلاعات است كه در طبقه بندي زير تهيه مي شود:

 

1.       گزارش اطلاعات ساده: حاوي اطلاعاتي كه مديران را از اوضاع جاري يا سطح دستاوردهاي سازمان مطلع مي كند به‌طور مثال : ميزان فروش روزانه.

2.       گزارش اطلاعات وضعيتي(ميزان پيشرفت كار): مديران را در جريان بسياري از مسائل جاري در بحران‌ها قرار مي دهد و در عين حال از پيشرفت‌ها گزارش مي دهد.بطور مثال : پيشرفت‌هاي رقبا.

3.       گزارش اطلاعات هشدار دهنده: مبين وقوع تغييراتي است كه بصورت ظهور فرصت‌ها،پيش بيني مشكلات و... ظاهر مي شوند. بطور مثال :نوسانات چشمگير قيمت مواد اوليه.

4.       گزارش اطلاعات برنامه ريزي : اطلاعات مربوط به برنامه ريزي شامل پيشرفتهاي عمده و برنامه هايي است كه بايد در آينده آغاز شوند.مانند: برنامه هاي شركت براي بدست گرفتن سهم بازار.

5.       گزارش اطلاعات عمليات داخلي: شامل شاخص‌هاي مهم و كليدي در خصوص عملكرد سازمان است و از موقعيت‌هايي گزارش مي‌دهد كه نتايج سلامتي يا بيماري سازمان را نشان مي‌دهد مانند:نرخ برگشت سرمايه.

6.       اطلاعات هوشمند خارجي: اطلاعات و اظهار نظرها درباره فعاليت‌ها در محيط يك سازمان شامل دامنه وسيعي از زمينه هاي مختلف نظير تغييرات مربوط به صنعت و رقبا ، نوسانات مالي ، شايعات و .....

7.       گزارش اطلاعاتي كه توزيع خارجي دارند: شامل اطلاعاتي است كه مديران مايلند آنها را قبل از توزيع بين سهام‌داران و يا رسانه‌هاي خبري مورد بررسي قرار دهند مانند گزارش ترازنامه.

در پايان بدين سخن بسنده مي‌شود كه توليد يا كسب اطلاعات صحيح باعث شناسايي سريع‌تر و بهتر عوامل و موقعيت‌هايي كه موفقيت و عدم موفقيت يك سازمان را تعيين مي‌كنند مي‌شود و سبب تصميم گيري صحيح مديريت در رابطه با آنها مي‌گردد                                                                                                                                  .




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٢ دی ۱۳۸۳

تلخیص از مقاله: دكتر وفا غفاريان - دكتر عليرضا علي احمدي  تماس با  سردبیر:manager_ict@Yahoo.com   تاریخ ارسال: 12 دی 1383

مديران همواره با واژه هاي «مبهم» و «چندمعناي» ادبيات مديريتي مواجه بوده اند. تبيين اين واژه هـــــا مي تواند در شناخت و بهره گيري بهتراز مباحث نظري سودمند باشد. استــــراتژي يكي از اين زمينه هاست كه با واژه هايي همچون برنامه ريزي استراتژيك، مديريت استراتژيك، تفكر استراتژيك و... انباشته شده است. هريك از اين واژه ها خود گرفتار چند تعبيري و چند گونه نگري است. مايكل كازامانو و كنستانينوس ماركيدس (M.CUSUMANO & C.C- MARKIDES-2001) در مقدمه كتاب خود مي نويسند: «فقدان يك تعريف همه پذير، زمينه را براي هجوم تعابير جذاب و عبارات باب روز گشوده است و اين امر بر ابهام ما در مورد اينكه استراتژي چيست و يا چه بايد باشد مي افزايد».(1) تعجبي نيست كه نشريه اكونوميست در مقاله اي ادعا مي كند: «هيچكس به راستي نمي داند كه استراتژي چيست؟»
ايـــن مقاله به رويكرد تفكر استراتژيك مي پردازد. زيربناي اين مقاله، مقاله قبلي ما با عنوان «رويكردهاي نوين استراتژي(2)» است كه در اينجا بخش مهمي از آن، يعني «تفكر استراتژيك» موردبررسي كاملتر و گسترده تري قرار مي گيرد. در اين بررسي ضرورت تفكر استراتژيك و مزيتهاي آن، ماهيت و كاركرد آن و درنهايت يك الگوي مفهومي براي اين شيوه تفكر تشريح مي شود. منظور اصلي مقاله تنها تبيين اين رويكرد مهم مديريتي نيست بلكه آنچه اميد داريم در انتهاي مقاله حاصل شود شكل گيري مجموعه اي از مؤلفه هاي ديدگاهي پيرامون محيط كسب و كار است. ديدگاهي كه مي تواند اثربخشي مديران را توسعه بخشد.
تفكر استراتژيك چيست؟
«تعريف» ابزاري براي معرفي مفاهيم و رويكردهاست، ولي معرفي «تفكر استراتژيك» ازطريق تعريف آن كاري كم ثمر است. علت اين امر در پيچيدگي مفهومي اين رويكرد نهفته است. تعاريف متعددي كه براي تفكر استراتژيك ارائه شده هريك به جنبه هايي از اين رويكرد توجه داشته اند، هرچند هيچ يك تمامي ابعاد را در برندارند. در چنين شرايطي بهتر است براي معرفي به جاي تعاريف، به ماهيت و ويژگيهاي تفكر استراتژيك پرداخته و بدين ترتيب تلاش شود تا نماي صحيحي از اين رويكرد تصوير گردد.
از ديدگاه ماهوي تفكر استراتژيك يك «بصيـــرت و فهم» است. اين بصيرت كمك مي كند تا در شرايط پيچيده كسب و كار
1 - واقعيتهاي بازار و قواعد آن به درستي شناخته شود؛
2 - ويژگيهاي جديد بازار زودتر از ديگران كشف گردد؛
3 - جهشهاي (ناپيوستگيهاي) كسب و كار درك شود؛
4 - و براي پاسخگويي به اين شرايط راهكارهاي بديع و ارزش آفريني خلق شود. تفكر استراتژيك مدير را قادر مي سازد تا بفهمد چه عواملي در دستيابي به اهداف موردنظر موثر است و كداميك موثر نيست و چرا، و چگونه عوامل موثر براي مشتري ارزش مي آفريند؟ اين بصيرت نسبت به عوامل تاثيرگذار در خلق ارزش، قدرت تشخيص ايجاد مي كند. بدون اين تشخيص، صرف منابع (مادي و غيرمادي) سازمان براي دستيابي به موفقيت بي حاصل خواهدبود. كن ايچي اومي (
K.OHMAE) دركتاب معتبر خود با عنوان «تفكر يك استراتژيست» چنين اظهار مي دارد كه: «اگر موضوعات اساسي را تشخيص ندهيد، هرقدر به خود و كارمندانتان فشار روحي و فيزيكي وارد كنيد، سرانجام نتيجه اي جز سردرگمي و شكست حاصل نخواهدشد».(8) تفكر استراتژيك «پيش بيني» آينده نيست. تفكر استراتژيك تشخيص به موقع خصوصيات ميدان رقابت و ديدن فرصتهايي است كه رقبا نسبت به آن غافل هستند. جف بزوس (J.BEZOS) بنيانگذار شركت آمازون (AMAZON.COM) هنگامي كه در سال 1995 قابليت فروش كتاب بر روي شبكه اينترنت را كشف و آن را تبديل به يك كسب و كار كرد، تشخيص داد كه توزيع كتاب بر روي شبكه اينترنت نه تنها هزينه ها را كاهش مي دهد بلكه قابليتهــــايي براي مشتري مي آفريند كه به هيچ وجه با نظام
توزيع سنتي قابل تامين نيست (خلق ارزش براي مشتري). امروز اين شركت با عمر كوتاه خود به فروش ساليانه اي بيش از 3/1 ميليارد دلار دست يافته است كه اين رقم در مقايسه با فروش 0/7 ميليارد دلاري شركت بزرگي همچون جان وايلي (
JOHN WILEY) با 200 سال سابقه فعاليت در اين زمينه، ارزشمنـــــدي بصيرت نسبت به عوامل ارزش آفرين بازار را نشان مي دهد.
تفكر استراتژيك ازطريق تشخيص و تقويت فعاليتهايي كه ارزشهاي منحصر به فردي بـــراي مشتري ايجاد مي كند، مزيت رقابتي مي آفريند. اين كار ازطريق فهم قواعد بازار و پاسخگويي خلاقانه به آن انجام مي شود. و اين امر در محيط ناپايدار و متحول كسب و كار، يك رويكرد بي نظير است.
تفكر استراتژيك درقالب قواعد «ساده و عميق» ظاهر مي شود. اين قواعد مدل ذهني خاصي را ايجاد كرده و مبناي تصميم گيريهاي روزانه تا جهت گيري كلي سازمان خواهدبود (شكل 1). شركت اسباب بازي لگو (
LEGO) اين استراتژي را در مفهوم «هر محصول توليدي حتماً بايد براي كودك يادگيري داشته باشد» و شركت مشاورين بين (BAIN) آن را در «تعهد به نتيجه براي مشتري» فرموله كرده اند. اين عبارات ساده ولي عميق، جهت گيري اساسي اين شركتها را مشخص كرده و مبناي خلق ارزش براي مشتري و مزيت رقابتي براي سازمان را به روشني بيان مي كنند.
تفكر استراتژيك براي سازمان و ذينفعان آن انگيزه و تعهد ايجاد مي كند. اين انگيزه و تعهد از طريق قدرتي به وجود مي آيد كه در «حقيقت» ساده و درعين حال جذاب است. به قول آنتوني سن اكسوپري (
A.S.EXUPERY) «اگر مي خواهيد كشتي بسازيد لازم نيست مردم را فراخوانيد و براي هركس وظيفه اي مشخص سازيد، بلكه كافي است به آنان عظمت بي پايان دريا را نشان دهيد».
هنري مينتزبرگ تفكر استراتژيك را يك نماي يكپارچه از كسب و كار در ذهن مي داند، گري هامل (
G.HAMEL) آن را معماري هنرمندانه استراتژي برمبناي خلاقيت و فهم كسب و كار توصيف مي كند. رالف استيسي (R.STACEY) آن را طرحريزي برمبناي يادگيري مي شناسد. هريك از اين تعابير نمايي از اين رويكرد را ارائه مي كنند، بدون آنكه هيچ يك مدعي بيان تمامي اين رويكرد باشند.
تفكر استراتژيك - برنامه ريزي استراتژيك
آيا در دوران جديد، عصر برنامه ريزي استراتژيك به سر رسيده و نقش آن به تفكر استــراتژيك سپرده شده است؟ رويكرد سازنده تر و مفيدتري هم براي اين زمينه وجود دارد: تفكر و برنامه ريزي استراتژيك مي توانند در كنار هم نقش مكمل داشته باشند. در اين رويكـــــــرد، تفكر استراتژيك چشم انداز مي آفريند و براي تبيين و پياده سازي آن از ابزار برنامه ريزي استراتژيك استفاده مي شود. هنري مينتزبرگ «متفكران» را از «برنامه ريزان» استراتژيك جدا مي داند. وي براي برنامه ريزان استراتژيك نقشهاي موثري همچون گردآوري داده، همراهي متفكر استراتژيك در خلق استراتـــــژي و مشاركت در پياده سازي چشم اندازهاي استراتژيك ذكر مي كند ولي خلق چشم انداز و معماري استراتژي را حاصل تفكر استراتژيك مي داند. (12) در تفكر استراتژيك يك تصوير بزرگ و يكپارچه (و درعين حال كلي و فاقد دقت) از محيط كسب و كار شكل مي گيرد. اين شيوه نگرش لازمه كشف قواعد اثربخش و بكارگيري آنها در راستاي پاسخ به مشتري است، درحالي كه برنامه ريزي استراتژيك با تمركـز بر روي چشم انداز و جزئيات استراتژي خلق شده، داده هاي دقيق بـــراي پياده سازي استراتژي را فراهم مي سازد. تفكر استراتژيك جهت گيري مناسب سازمان را مشخص مي سازد و برنامه ريزي استراتژيك سازمان را درجهت مشخص شده به پيش مي برد. تفكر استراتژيك با سنتز عوامل موثر محيطي و دروني تصوير يكپارچه اي از فضاي كسب و كار را در ذهن ايجاد كرده و زمينه را براي خلق پاسخهاي خلاقانه و بديع به نيازهاي بازار فراهم مي سازد و برنامه ريزي استراتژيك با
روشهاي تحليلي،‌اهداف استراتژيك را به برنامه ها و اهداف ساليانه و كوتاه مدت تبديل كرده و گامهاي لازم براي پياده سازي استراتژي خلق را فرموله مي كند. شايد با اين ديدگاه بهتر باشد برنامه ريزي استراتژيك، «برنامه ريزي استراتژي» و ابزاري براي پياده سازي چشم انداز (حاصل از تفكر استراتژيك) تلقي شود.
بدين ترتيب، ابعاد تحليلي و عقلايي استراتژي با ابعاد خلاقانه و هنري آن پيوند مي خورد و يك رويكرد قوي مديريتي حاصل مي گردد. تيم اوشاناسي (
T.O’SHANNASSY) اين تلفيق را يك فرايند ديالتيك ذهني بين تفكر واگرا و همگرا مي داند. وي مي گويد: «درعين خلاق بودن بايد خلاقيت را در دنياي واقعي پياده كرد و درعين بهره گيري از قدرت سنتز مي بايستي از قدرت تحليل نيز استفاده كرد و بكارگيري پي درپي تفكر و برنامه ريزي استراتژيك راه دستيابي به استراتژيهاي بديع و خلاقـــانه درعمل است».(13) اين شيوه نگرش مي تواند يك چارچوب اصولي براي پيوند نظريات كلاسيك و نوين استراتژي را فراهم سازد و الگويي براي مفهوم يكپارچه استراتژي باشد.
نتيجه گيري
براي يك مدير، هيچ ادراكي مهمتر از فهم كسب و كار نيست. اين بصيرت تنها به درك عوامل موثر و روابط بين آنها محدود نمي شود، بلكه كشف شهودي زواياي ناشناخته اين فضا و خلق ايده هايي براي بهره برداري از آنها، تجلي ارزش آفريني از اين بصيرت است. تفكر استـــــراتژيك رويكردي است كه زمينه شكل گيــري و توسعه اين بصيرت را فراهم مي سازد. تفكر استراتژيك مديران را به سوي يادگيري سريع از محيط كسب و كار و بكارگيري خلاقيت براي خلق ارزشهاي جديد فرامي خواند. اين شيوه تفكر، چشم اندازهايي متمايز از رقبا را به همراه دارد. چشم اندازهايي كه مي تواند استراتــــژي هاي نوآورانه و مزيت بخشي را سبب شود.
اگر كاركرد استراتژي خلق مزيت رقابتي دانسته شود، تفكر استراتژيك براي بقا و رشد سازمان در محيط پـررقابت امروز امري اجتناب ناپذير خواهد بود. مزيت رقابتي مستلزم تمايز جهت گيري نسبت به رقيب است و تمايز درجهت گيري به ديدگاههاي متفاوت و تازه اي نياز دارد. براي دستيابي به چنين ديدگاهي الگوهاي متعددي پيشنهاد شده است. يك الگو كه در اين مقاله معرفي گرديد، يادگيري مستمـــر از محيط، كشف نيازهاي بي پاسخ بــــازار و خلق راهكارهاي بديع و ارزش آفرين را به عنوان سه فرمان تفكر استراتژيك ذكر مي كند. اين الگو يك دستورالعمل اجرايي گام به گام نيست. آنچه پيام اصلي اين الگوست، شيوه متفاوتي از نگرش به محيط كسب و كار است. با اين نگرش، مي بايستي رابطه مديران با محيط بازار را مجدداً تعريف كرد و سازوكارهاي مديريتي سازمان را مورد بازنگري قرار داد. آنچه در اينجا مطرح مي شود ماهيتاً يك نوع دانش مديريتي نيست، منظور از اين تعريف مجدد، تغيير باورهاي بنيادين مديران است. باورهايي كه سوالات اساسي محيط كسب و كار را پيشرانه تلاش (فكري و اجرايي) براي متحول ساختن
سازمانها قرار دهد. پاسخ مديران براي دستيابي به موفقيت چندان دور نيست، ولي پاسخ از آن كسي است كه سوالي دارد                                                                                                                                           .




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٧ دی ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: Peter Delis   تماس با سردبیر:manager_ict@yahoo.com      تاریخ ارسال 7 دی 1383

ايستگاه اتوبوسي را در نظر بگيريد كه مسافران ، بي صبرانه درآن به انتظار اتوبوس ايستاده اند، اما دركمال تعجب مي بينيد كه راننده اتوبوس بدون توقف ، با لبخند و درحاليكه دست تكان مي دهد از كنار آنها مي گذرد ودر توجيه اين عمـل غير قابل قـبول خود مي گويـد اگر تـوقف مـي كردم ، نمي توانستم مطابق برنامه ساعت ورود و خروج عمل كنم .

متاسفانه ، اكثر مديران براين باورندكه مجريان خدمات اطلاعاتي نيز از چنين ايده اي برخوردارند : يعني صرفاً علاقمند به تكنولوژي هستند و هيچ توجهي به نحوه كاربرد ندارند .

بنابريافته ها و تحقيقات صورت گرفته در مورد نظر مديران نسبت به CIO ها در دانشگاه Santa Clara ، اغلب مديران ، مجريان تكنولوژي اطلاعات را فاقد درك كار مي دانستند . PeterDelisi رئيس مشاركتهاي سازماني در fermont كاليفرنيا و مدير برنامه اجراي تكنولوژي اطلاعات دانشگاه Santa Clara ، در كنفرانس بررسي عملكرد CIO كه در 29 آوريل و در Hyatt Grand Cypress ارلاندو برگزار شد ، به بررسي نتايج به دست آمده پرداخت  بنابر مطالعات انجام شده Santa Clara ، كليه مديران ، ضمن تاكيد براهميت تكنولوژي اطلاعات ، معتقد بودند كه تنها شمار اندكي از CIO ها قادر به بهره گيري از ويژگيهاي تكنولوژي خود به منظور برآورده ساختن انتظارات آنها هستند . ضمن آنكه از ديد مديران ، CIO با وجود پيشتر بودن نسبت به خدمات اطلاعاتي ، ازجمله بدترين رابطها به شمار مي رفتند . Delisi به منظور ايجاد مشاركت بهتر CIO ها با مديران ، روشهاي ذيل را پيشنهاد مي كند

1- گسترش ديد و نگرش CIO

CIO ها بنابر نگرشي جهاني ، ديد يكساني به مفهوم كاردارند و هنوز هيچيك به مرتبه اي كه مي بايست برسند نرسيده اند . به عنوان مثال ، زماني كه مديري از CEO استفاده مي كند ، مجريان تكنولوژي اطلاعات مي توانند پي به نقش هريك از افراد ببرند ، اما متاسفانه در انجام آن ناموفقند . اغلب از CIO ها به عنوان متخصصين تكنيكي ياد مي شود ، درصورتي كه CIO ها مي بايست در نقش مديران عمومي ، ازتكنولوژي خود در جهت كاهش پيچيدگي ، كاهش هزينه ها و ايجاد ارتباط و همكاري بيشتر بهره بگيرند . و در اين بين CIO هايي كه براي افزايش ديدشان نسبت به جهان وقت صرف مي كنند و به صورت استراتژيكي فكر مي كنند ، از كارآيي بهتري جهت برآورده سازي انتظارات مديران برخوردارند .

2- گسترش مهارتهاي مورد نياز :

مطالعات Santa Clara پيشنهاد مي كند تا مجريان تكنولوژي اطلاعات بر روي مديريت عمومي خود و مهارتهاي كار استراتژيكي و بين پرسنلي كاركنند . Delisi با تاكيد براهميت مهارتهاي بين پرسنلي ، مي گويد : " CIO ها نتايج زيادي در پي دارند ، لكن اگر نتوانند اين نتايج را براي شما شرح بدهند ، در اين صورت قادر به ارزيابي عملكرد آنها نخواهيد بود .

3- افزايش آگاهي نسبت به ارزش IT

CIO ها مي بايست تا حد امكان فاصله بين ارزش واقعي حاصله از IT و ارزشي كه توسط مديريتهاي پيشين درك مي شد را كاهش دهند . به همين منظور ، مجريان تكنولوژي اطلاعات به جاي اينكه مديران را غرق در مسائلي چون جزئيات تكنيكي كنند ، مي بايست به آنها كمك كنند تا با استفاده ازمتريكهاي عملكرد وگزارش ارزش و نتايج IT ، نگرش خود را عوض كنند . Delisi پيشنهاد ميكند تا CIO ها از ديد مديران ، به علت موضوع نيز نگاه كنند . به عنوان مثال " به جاي اينكه صرفاً از نصب SAP برروي 25 دستگاه گزارش دهند ، در مورد پيامدها و مزاياي حاصل از آن نيز توضيح بدهند

4- برقراري ارتباط و افزايش ميزان ديد

گرچه مجريان تكنولوژي اطلاعات ، از ديرباز به ساخت سيستمها علاقه مند هستند ، لذا يك CIO موفق مي بايست بيش از هرچيز به مشتريانش توجه كند . Delisi به همين منظور دوروش پيشنهاد مي كند : نخست اينكه ، CIO مي بايست پيش از همه به مشاركت در موفقيت همكاران تجاري خود حساس باشند . دوم : مي بايست زمان بيشتري را در قبال گروه مديريت ارشد صرف كنند و در آخر آنكه ، CIO مي بايست ، نه تنها در زمان بازگويي مشكل توسط مديران ارشد ، بلكه درمواردي كه باعث صرف حداقل 20% زمان توسط مديران مي شود به طور فعالانه ، به بررسي موارد مورد بحث بپردازند .

مي توانيد در آدرس adragoon @ cio .com به ويراستار ارشد Alice Dragoon دست پيدا كنيد

چطور يك CIO موفق باشيم :

بنابر مطالعات دانشگاه Santa Clara درمورد نظريات وانتظارات مديران از CIO ها ، يك مجري تكنولوژي اطلاعات ، مي بايست از خصوصيات زيربرخوردار باشد :

1- يك مدير عمومي ، كامل و تركيبي باشد .

2- بتواند به خوبي ارتباط برقرار كند .

3- نسبت به مشاركت دركار حساس باشد . 4- به خوبي با مردم ارتباط برقرار كند .

لطفاً نظريات و سوالات خود را از طريق پست الكترونيكي ssinger @ cio.com. ارسال فرمائيد                                                                                                                                       .




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب