فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢۸ بهمن ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسني               تماس با سردبير:Manager_ict@yahoo.com            تاريخ ارسال:28 بهمن 1383
  
توسعه ICT آثار وتبعات مثبتي در عرصه هاي مختلف اقتصادي جوامع بهره بردار از اين فناوريها گذاشته است. تجارت نوين نيازمند ابزارها و زير ساختهاي مناسبي براي گسترش فرآيند هاي اقتصادي است. يکي از مهمترين شاخص هاي مراودات تجاري بانک ها هستند . بانکها با برقراري ارتباطات تنگاتنگ و نزديک با مردم نقشي کليدي را در عرصه تجارت بازي مي کنند و به همين دليل خميشه در تلاش هستند براي پيشي گرفتن از رقبا خدمات خود را در ابعاد کمي و کيفي گسترش دهند. ورود بانکها به عرصه بزرگ ICT اين امکان را براي آنها فراهم آورد تا جهش هاي چشمگيري براي ارائه و گسترش خدمات خود داشته باشند. آنها با استفاده از ابزارهاي ارتباطي و اطلاعاتي هر روز شيوه هاي جديد تري را به مشريان خود معرفي ميکنند تا مشتري سريعتر و بهتر از گذشته خدمات مورد نيازش را دريافت کند. در و اقع فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي به بانکها در رسيدن به شعار هميشگي مشتري محوري کمک بزرگي کردند.

اتوماسيون سيستم هاي بانکي در کنار آموزش مناسب کارکنان و مشريان به بانک ها اين فرصت را داد که ضمن ارائه خدمات مطلوب تر اعتماد مشتريان را به استفاده از سيستم هاي الکترونيکي بانکداري افزايش يابد.
 در اين بين بانکهاي کشور ما نيز از قافله عقب نماندند و با شناخت مناسب ظرفيتها و نيازهاي مردم اقدام به اشاعه و گسترش سيستمهاي الکترونيکي بانکداري کردند و در اين عرصه نيز رقابت قابل توجهي را براي جذب هرچه بيشتر مشتريان آغاز نموده اند. بانک کشاورزي به عنوان يکي از بانکهايي است که توجه خاصي با مسئله بانکداري الکترونيکي دارد و در اين بين کليه نيروها و توانمنديهاي خود را صرف گسترش و بهينه سازي خدمات خود مبتني بر سيتم هاي نوين بانکداري الکترونيکي کرده است. در آستانه نمايشگاه با نکداري در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران سعس مي کنيم با روند مکانيزاسيون در بانک کشاورزي آشنا شويم.      روند توسعه بانکداري الکترونيکي در سال 1382 با جديت و تلاش خوبي پي گيري شده است و تا کنون قريب به هزار و پانصد شعبه مجهز به وسائل و نرم افزارهاي لازم براي ارده خدمات ماشيني و با کيفيت بهتر به مشريان شده اند همچنين با گسترش کاربرد سيستم هاي تلفنبانک تعداد شعبي که مجهز به اين سيستم که خدمات اطالع رساني خود کار در مورد حسابهاي مختلف را از طريق تلفن و نمابر به مشتريان ارائه مي کند به حدود هزار شعبه رسيده است.
    
يکي از مهترين طرحهاي اجرا شده در بانک کشاورزي در زمينه رسيده به بانکداري الکترونيکي طرح جامع نظام مدرن بانکداري مهر است.

از ابتداي سال 1379 بانک کشاورزي با توجه به ضرورت ارتقا خدمات بانکي و ارائه تسهيلات و امکانات بيشتر به مشتريان ضمن بررسي نيازها اقدام به تعيين طرحي براي يکپاچه سازي طرح جامع نظام مدرن بانکداري با نام اختصاري مهر يا به عبارت ديگر مديريت هوشمن رايانه اي کرد. هم اکنون بر نامه هاي لازم جهت گسترش دستگاههاي خود پرداز اين طرح تا سطح 1700 شعبه در حال انجام است همچنين سيستم مهر خدمات مربوط به حساب جاري متمرکز مهررا در سطح بيش از 900 شعبه سراسر کشور به صورت online انجام مي دهد و طبق برنامه هاي تعيين شده تعداد کاربران کارتهاي مهر از مرز 200 هزار نفر نيز گذشته است.

بانک کشاورزي با تجهيز شعب خود به سيستم مهر توانسته است مشارکت مناسبي نيز در طرح شتاب يا همان شبکه بين بانکي داشته باشد که امکان استفاده همزمان از کارتهاي اعتباري اين بانک را در شعب خود پرداز بانک صادرات، توسعه صادرات و سامان فراهم اورده است.

يکي از جديدترين طرح هاي بانک کشاورزي استفاده از سيستم هايSMS است که از اين طريق به کاربران خود امکان مي دهد تا به وسيله دستگاه تلفن همراه خود در روز دو مرتبه موجودي حساب هاي خود را بررسي کنند و گزارش هاي لازمه را دريافت کنند.

از ديگر طرحهاي اين بانک راه اندازي اينترانت دو زبانه با آدرسwww.agri-bank.com است که در اين شبکه اطلاعات گسترده اي در خصوص خدمات، اطلاعات سازماني، آيين نامه ها و بخش نامه ها، گزارش عملکرد، سامانه پيام بانک با اکان دريافت پيشنهادات و نظرات مشتريان و ارتباط با مدير و ارسال پيام از طريق شبکه فراهم شده است.

 يکي از مهترين طرحهايي که در سال 1382 از طريق بانک کشاورزي به انجام خواهد رسيد که در واقع يکي از حياتي ترين نيازهاي روند توسعه تجارت الکترونيک است ايجاد کارتهاي اعتباري است. بانک کشاورزي در اين زمينه با سه نوع کارت اعتباري خدمات خود را ارائه مي کند. کارت طلايي يا GOLDEN CARD که اعتباري بالغ برده ميليون ريال را در اختيار کاربران خود مي گذارد.

کارت سيمين يا SILVER CARD که اعتباري بالغ بر پنج ميليون ريال را در اختيار کاربر قرار مي دهد. و کارت سبز (معمولي) که اعتباري بالغ بر سه ميليون ريال را براي کابر فراهم مي کند.

بانک کشاورزي در صدد راه اندازي سيستم ارسال صورتحساب مشتريان از طريق پست الکترونيکي مي باشد.
    
شايد يکي از قوي ترين و مهترين فعاليتهاي بانک کشاورزي را بتوان راه اندازي مر کز ارتباط سبزcall center ، عنوان کرد اين مرکز که به صورت 24 ساعته فعال است از طريق کارشناسان خود مشاوره و راهنمايي لازم را در اختيار مشتريان خود قرار مي دهد.
از ديگر خدمات پيش بيني شده در سامانه پيام بانک مي توان به موارد زير اشاره کرد:
1)
سيستم پرسش و پاسخ(سامانه ارتباط مشتريان): براي ارتباط بي واسطه و شبانه روزي مديران بانک با مشتريان و همکاران
2)
سيستم خدمات اطلاع رساني (اطلاع رساني مکتوب از طريق دورنگار): برايدريافت اطلاعات به صورت مکتوب در مورد اطلاعات شعب و طرح هاي بانک.
3)
سيستم اطلاع رساني شعب: براي دسترسي سريع به شماره تلفن يک يا چند شعبه
4)
سيتم ارز گويا: براي اطلاع يافتن از نرخ ارز توافقي
5)
سيستم ارتباط با مدير (سيستم پست صوتي)

    
با اين توضيحات بايد خاطر نشان کرد که در نظام هاي بانکداري الکترونيکي توجه جدي و مهمي در آموزش به کارکنان و انتقال اطلاعات کاربردي به مشتريان مي شود. از همين روست که بايد اصل اول براي توسعه و ترويج نظام هاي بانکي مبتني بر سيستم هاي الکترونيکي را مشتري مداري عنوان کنيم. اميد است برنامه ريزي ها و طرحهاي مورد توجه از جانب مسئولان بانک کشاورزي بتواند تاثير مثبتي بر روند توسعه و کاربري بانکداري الکترونيک در بين مردم داشته باشد چرا که توجه و اقبال عمومي به استفاده از اين ابزار در نهايت به رشد و توسعه نظام هاي اقتصادي کشورعلي الخصوص بخش کشاورزي که بدون شک نقش عمده اي در دست يابي به توسه پايدار دارد خواهد انجاميد. در گزارش هاي بعدي ساير بانکها را از نظر سيستم هاي E-banking مورد بررسي قرار خواهيم داد.                                                                                                                                             




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٧ بهمن ۱۳۸۳

عنوان دوره مدیریت استراتژیک

زمان دوره :سه روز اواسط اسفند ماه

محتوی دوره مدیریت استراتزیک:

کلیات مدیریت استراتژیک

-          اصطلاحات کلیدی، الگوی مدیریت استراتژیک ، تعاریف

انواع استراتژیها

-          یکپارچگی ، متمرکز ، تنوع ، تدافعی ، عمومی ، مایکل پورتر

بررسی گام به گام الگو

-          بررسی ماموریت سازمان

-          بررسی محیطی و تجزیه و تحلیل عوامل داخلی – تلفیق عوامل داخلی

-          بررسی محیطی و تجریه و تحلیل عوامل خارجی – تلفیق عوامل خارجی

بررسی انتخاب استراتژی ( تدوین استراتژی شرکت )

-          جمع آوری اطلاعات

-          مقایسه با استفاده از ابزارهای ماتریس مشاوران بوستون – ماتریس داخلی و خارجی

-          ارزیابی موقعیت – اقدام استراتژیک ، انتخاب

اجرای استراتژی و ارزیابی آن

-          سازماندهی جهت اجرای استراتژی ، اقدام ، جذب نیرو و ................

-          مسائل و. مشکلات مدیریتی تخصیص منابع

-          ارزیابی عملکرد ، ارزیابی سیستم های اطلاعات مدیریت

مدرسان :

-        آقای دکتر جبه دار                                           - آقای دکتر خیر اندیش

-        آقای دکتر مجیدی

 

مبلغ دوره : 1500000 ریال ( شامل گواهینامه و پذیرایی و امکانات آموزشی مربوط به دوره )

شرایط شرکت کنندگان : مدیران ارشد  و مدیران میانی

هدف : آموزش چگونگی برنامه ریزی استراتژیک 

  جهت اطلاعا ت ییشتر با شماره 09122279868و4904522  نادری تماس حاصل فرمایید .

      لازم به ذکر است که مدارک این دوره از طرف موسسه BTI  کانادا اعطا خواهد شد




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢٤ بهمن ۱۳۸۳

به بهانه تشکيل و آغاز فعاليت کارگروه جوانان کميسيون ملي WSIS

نوشته شده توسط: فرنود حسني      تاريخ ارسال ۲۴ بهمن ۱۳۸۳            تماس با نويسنده: Manager_ict@yahoo.com

بحث جامعه اطلاعاتى که امروزه کانون توجه بسياري از کارشناسان شده است به عنوان مبنا و استانداري جامع مي تواند سرچشمه تعاملات و تحولات فراواني در پيکره جوامع سنتي باشد از همين رو در بيان شاخص ها و ويژگي هاي آن نمي توان  از جزئيات آغاز کرد چرا که در  تعاريف جامعه اطلاعاتي با ابزارها و رويکردهاي فراواني مواجه هستيم از جمله اين ويژگى ها  مى‌توان به وابستگى رشد اقتصادى جوامع  به تحولات فنى و علمي در عرصه اطلاعات و بازسازى صنعت با بهره گيري از فناورى اطلاعات اشاره کرد. با اين ديدگاه مي توان برداشت کرد که پيچيدگي و تعامل بالاي عناصر دخيل در اين امر به حدي است که قائل شدن مرز تاثير براي هر يک از آنها مي تواند بسياري از محاسبات و بررسي هاي را به هم ريزد.>>

بنابراين براي رسيدن به يک تعريف و ديدگاه روشن و اصولي از جامعه اطلاعاتي در گام اول بايد کليه عناصر و عوامل  موثر در اين فرايند جهاني را شناسايي و تعريف کرد. جهاني از آن جهت که به دليل گسترش روزافزون کاربري فناوري اطلاعات کشورها ناگزير از تاثيرپذيري و تاثيرگذاري هستند و به همين دليل حذف استانداردهاي جهاني در تعيين چهارچوب ها ملي در واقع به بيراهه رفتن است.
تقابل دو شعار جامعه جهاني و جامعه اطلاعاتي بستري را فراهم مي آورد تا زمينه براي ايجاد يک راهبرد گسترده تر و جهان شمول تر با عنوان جامعه اطلاعاتي جهاني بوجود آيد جامعه اي که در آن کليه فرآيندهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي، علمي و... بر يکديگر تاثير گذاشته و از هم تاثير مي پذيرند. از اين رو در بررسي چالش هاي اساسي جامعه اطلاعاتي نمي توان از چالش هاي زيربنايي جامعه جهاني که در شعار جهاني شدن جلوه کرده صرف نظر کرد. حاصل اينچنين پيچيدگي ها و در هم تنيدگي هايي نفوذ غير قابل باور فناوري اطلاعات در همه روابط و فعاليت ها و فرايندهايي است که در بحث جهاني شدن انسان و جوامع بشري را تحت تاثير قرار داده است.جايگزينى يا استفاده از فناورى‌هاى ارتباطى و اطلاعاتي به عنوان ابزارهاى اقتصادى، اطلاعات به جاى ماشين هايى که از ابزارهاى اقتصادى ، صنعتى‌اند و مطرح شدن بخش هاى مربوط به توليد و توزيع فناورى‌ها و خدمات اطلاعاتى به عنوان بخش اصلى صنعت از ديگر ويژگى‌هاى جامعه اطلاعاتى به شمار مى‌رود. در جامعه اطلاعاتي نيروي اطلاعات به عنوان گرانمايه ترين سرمايه جوامع به شمار مي رود و براي بهره برداري از آن برنامه ريزي هاي کلاني صورت مي گيرد. با توجه به تنوع معيار ها و شاخص ها در سنجش جامعه اطلاعاتي ورود به جامعه اطلاعاتى را مى‌توانيم با معيارهاى مختلف بسنجيم و اين خود نشان دهنده چند وجه بودن جامعه اطلاعاتى است .
معيارهاى تکنولوژى، اقتصادى، فرهنگى، شغلى و سياسى شاخص هاى کمى و کيفى هستند که ورود به جامعه اطلاعاتى را از جنبه هاي مختلف تعريف مى‌کنند. با اين توضيح مي توان براي تعريف جامعه اطلاعاتي يک استاندارد و قالب کلي را مطرح کرد با اين مضمون که جامعه اي را مي توان جامعه اطلاعاتي ناميد که از نظر سطوح مختلف شاخص هاي ذکر شده در بالا به حد مطلوبي رسيده باشد و بر اساس يک جريان منظم و برنامه ريزي شده کليه ابزارها و زيرساختهاي فناوري اطلاعات را براي توليد اطلاعاتي به کار ببرد که امور برنامه ريزي و اجراي شاخص هاي فوق را بتواند در جهت مثبت تحت تاثير قرار دهد با اين توجيه تمامي بخش هاي درگير با تکنولوژى، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سياست و... به عنوان کارخانه هاي مصرف کننده و توليد کننده اطلاعات تبديل مي شوند و از انجايي که تراوايي، به اشتراک گذاري و تبادل اطلاعات از جمله اصول استاندار جامعه اطلاعاتي محسوب مي شود جوامع، سازمان ها، ارگان ها و کليه اجزا سيستم جهاني اطلاعات که در جامعه اطلاعاتي جهاني به فعاليت مي پردازند از اطلاعات مورد نياز بهره مند مي شوند و اطلاعات خود را براي استفاده ديگران در اختيار آنها قرار مي دهند.>>

يکي از معيار هاي مشخص براي تعيين استانداردهاي جامعه اطلاعاتي و يا حداقل رسيدن به اين استانداردها بالا رفتن  تعداد کارهاي تخصصي و اطلاعات محور و کاسته شدن از کارهاي تکراري و غير اطلاعاتي مردم است به اين معني که افراد در يک جامعه اطلاعاتي بايد بتوانند با استفاده از فناوري اطلاعات کارهاي معمولي و دستي را حذف و بر عهده سيستم هاي نرم افزاري و سخت افزاري بگذارند با اين شرايط مي توان گفت هنگامى يک کشور وارد جامعه اطلاعاتى مىشود که مشاغل مبتنى بر اطلاعات ، توليد و توزيع آن روز به روز گسترش يابد. و همچنين مشاغل اطلاعات محور و کارمندان بتوانند با تخصص خود از اين اطلاعات بهترين استفاده را ببرند.>>

جامعه اطلاعاتي در بعد فرهنگي نيز ساختار جوامع بشري را تحت تاثير قرار مي دهد و به نوعي در خدمت نشر و گسترش فرهنگ ها در مي ايد تقابل و تعامل فرهنگ ها در بستر جوامع شبکه اي مي رود تا يک قالب و اصلوب فرهنگي خاصي را به عنوان فرهنگ زندگي و فعاليت در جامعه اطلاعاتي پديد آورد. بدون شک همه اين اتفاقات حاصل تعاطي انديشه ها و افکار هزاران انساني است که با زبان ها و مليت ها و قوميت هاي خاص خود در اين ورطه به فعاليت مشغولند و هر يک با سعي بر ايجاد ارتباط فرهنگي با ساير فعالان جامعه اطلاعاتي دانسته و ندانسته نقشي در شکل دهي به قاموس فرهنگي جامعه اطلاعاتي داشته اند جامعه اطلاعاتى در محاصره امواج و پيام هاى ارتباطى و اطلاعاتى فراواني  است و اين نشان دهنده اين است که جامعه اطلاعاتى يک پديده واقعى و در شرف گسترش است که کسى نمى تواند آن را انکار کند و چون پذيرش از پايين به بالا داشته به خصوص در کشور ما بي شک جنبه و جذبه تبديل شدن به فرهنگ را نيز دارد.

چالش هاي جهاني

سالها پيش در مقابل مشکلات فقر اقتصادي کشورهاي جهان سوم چند کشور توسعه يافته اقدام به کمک هاي مالي مي کردند اما امروزه حتي آنها نيز مسير اين کمک ها  را تغيير داده اند و سعي دارند با آموزش و اطلاع رساني به جوامع در حال توسعه آنها را براي دست يابي به توسعه ياري دهند.گذشته از اهداف خاصي که در پي چنين کمک هايي معمولا از سوي کشورهاي توسعه يافته دنيال مي شود بايد تغيير نگرش آنها را در فرايند هاي کمک رساني مورد توجه قرار داد چرا که آنها  نيز به اين باور رسيده اند براي توسعه پايدار و هميشگي در سطح جهان ناگزير از داشتن ارتباط سيستميک با ساير عناصر جامعه جهاني هستند.چالش اساسي که امروزه جامعه جهاني با آن روبروست عدم تعادل کمي و کيفي در ورود و دستيابي همه جوامع به استانداردهاي لازم براي جامعه اطلاعاتي است. اين مسئله باعث ايجاد پديده اي تحت عنوان شکاف ديجيتالي شده است. شکاف ديجيتالي به عنوان يکي از معضلات سيستم جهاني جامعه اطلاعاتي باعث کندي تعاملات اطلاعاتي در اين سطح مي شود و رشد و پيشرفت را به تاخير مي اندازد. براي خارج شدن از ورطه شکاف ديجيتالي که کشورهاي جهان سوم با آن مواجه هستند

راهکارها
با توجه به اهميتي که کشورهاي جهان براي موضوع اطلاعات قائل هستند امروزه يک نهضت و حرکت جهاني براي برون رفت از بن بست اطلاعاتي حاصل از شکاف ديجيتالي شکل گرفته است که کشورهاي جهان سوم که از رتبه نازلي در جدول شاخص هاي توسعه فناوري اطلاعات برخوردارند بايد با توجه جدي خود را در اين روند قرار دهند براي قرار گرفتن در اين جريان بايد تمرين و تلاش خود را درسطح ملي براي همگانى شدن اطلاعات متمرکز کنيم به گونه اي که با تغيير ذائقه اطلاعاتي مردم جامعه زيرساخت فرهنگي و تکنولوژيکي آنها را نسبت به فرايندهاي توليد اطلاعات و تهيه اطلاعات تغيير دهيم. نمود تضاد دروني جامعه ما در عدم يکنواختي نشر و دسترسي اطلاعات در فاصله بسيار روستاها و شهرهاي کشور جلوه گر شده است و براي اينکه بتوانيم با فرهنگ جهاني جامعه اطلاعاتي همگام شويم بايد آموزه هاي عمومي و اطلاعاتي را براي رسيدن به حد مطلوبي از سواد گسترش دهيم چراکه توسعه سواد عمومي و اطلاعاتي مي تواند به عنوان يک سرمايه گذاري زيرساختي در حوزه جامعه اطلاعاتي به شمار رود  تا از اين طريق فرايندهاي آتي که مهمترين آن ايجاد تحول فرهنگي با توجه به چهارچوب هاي جامعه اطلاعاتي است ممکن و تسهيل گردد خلاصه اينکه توسعه سواد عمومي و اطلاعاتي مي تواند درجه پذيرش فرهنگ را در شهروندان جامعه اطلاعاتي بالا ببرد.

هر چه يک جامعه از جنبه گسترش شاخص هاى جامعه اطلاعاتى ، توسعه يافته تر باشد، امکان دسترسى همگانى به اطلاعات هم بيشتر مىشود، اگر جامعه اى در آستانه ورود به عصر جهانى شدن باشد و خود را آماده و مستعد ورود به جامعه جهانى کند، هر روز بيشتر به سمت همگانى شدن اطلاعات پيش خواهد رفت. پس از ايجاد آمادگي فرهنگي در جامعه و بستر سازي لازم براي همگاني شدن اطلاعات مي توان گام در مراحل بعدي  گذاشت و هر يک از بخش هاي جامعه را در ورطه تخصصي اش با چالش هاي جامعه اطلاعاتي مواجه ساخت به عنوان مثال توسعه اقتصادي، اجتماعي، سياسي، خدمات خصوصي و دولتي و...با قرار گرفتن در بستر دموکراسي اطلاعاتي – ديجيتالي با هدف توزيع عادلانه اطلاعات مي تواند شکل و حرکت اصولي تر و عام تري بيابد.

ايجاد فرصت هاي برابر در دسترسي به اطلاعات اقتصادي، سياسي ، علمي ، قانوني ، خدماتي مي تواند زمينه توسعه دموکراسي در ابعاد ملي و بين المللي را فراهم کند. با رسيدن به اين نقطه مي تواند شعار جامعه اطلاعاتى را که دسترسى همگانى به اطلاعاتى است که براى مردم و توسعه و رفاه عمومى لازم است محقق کند                                                                                                                                           .




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٠ بهمن ۱۳۸۳

راه اندازی وبلاگ و انجمن مجازی کارگروه جوانان کميسيون ملی WSIS  در سايت اورکات

نوشته شده توسط :فرنود حسنی    تماس با نويسنده:Manager_ict@yahoo.com          تاريخ ارسال ۲۰ بهمن ۱۳۸۳

با سلام خدمت خوانندگان عزيز مديريت فناوری اطلاعات به اطلاع شما می رسانم که کميسيون ملی WSIS با تشکيل کارگروههايي فعاليت خود را برای حضور پررنگ تر ايران در اجلاس جهانی تونس آغاز کرده، در اين ميان کارگروه جوانان که فعال ترين کارگروه در ميان کارگروههای پانزده گانه می باشد برای تسريع در روند اطلاع رسانی و بهينه شدن فعاليت اعضا در محيط مجازی سعی کرده علی رغم بضاعت ناچيز خود از تمامی امکانات موجود استفاده لازم را ببرد از اين رو با راه اندازی وبلاگ و انجمن مجازی بستری را برای انتشار اطلاعات و تعاطی افکار کارشناسان و جوانان علاقه مند فراهم کند. از شما عزيزان دعوت می کنم برای کسب اطلاعات بيشتر به وبلاگ کارگروه و برای عضويت و شرکت در بحث ها به انجمن اورکاتی اين کارگروه مراجعه کنيد .




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٧ بهمن ۱۳۸۳

منبع: اينترنت        تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال:۱۸بهمن 1383
 تعریف لغوی فرانشیز: فرانشیز نوعی از کسب و کار است که بر اساس آن به یک شرکت اختیارداده می شود که تولیدات و یا محصولات شرکت دیگر را را بفروشد و در قبال آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ ، مبلغ فرانشیز می گویند.
مفهوم عملی فرانشیز: فرانشیز یک شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای مستقل کوچک می باشد که به هر یک از این کسب و کار های کوچک اجازه می دهد که تحت یک نام تجاری مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که قبلا آزمایش شده) و بازاریابی مشترک استفاده کنند. در عمل فرانشیز دقیقا یک استراتژی کسب و کار است برای جذب و نگهداری مشتری، نه بیشتر نه کمتر! یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره محصولات و یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می باشد، در حقیقت یک روش است برای تعریف محصولات و یا خدمات به طوری که نیاز های مشتری را ارضا کند.از این پس کسب و کارهای کوچکی  که تحت شبکه ارتباطی فرانشیز با یکدیگر و مشترکا به فعالیت خواهند پرداخت را "کسب و کارهای تحت پوشش" می نامیم و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متد های موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کار های تحت پوشش می باشد، "هماهنگ کننده" می نامیم.
مزایای فرانشیز:
1-امنیت: برای کسب و کارهای تحت پوشش، فرانشیز نوعی کاهش ریسک و امنیت را به همراه دارد.شما آزادی ای را که به عنوان صاحب یک کسب و کار مستقل دارید، کنار می گذارید تا تبدیل به یک جزء از یک گروه شوید که به همراه یکدیگر یک کسب و کار را پیش می برید، و دیگر نیازی نیست که خودتان نگران روش های موثر برای کسب و کار خود باشید چرا که یک سیستم از قبل مطالعه شده و آزمایش شده از سوی هماهنگ کننده در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
2-سیستم اثبات شده:مواردی که یک هماهنگ کننده برای انجام کسب و کار تعیین می کند: یک روش (سیستم عامل) برای انجام کسب و کار، یک نام تجاری که در نظر مشتری ارزش داشته باشد و یک پشتیبانی اولیه و پشتیبانی مستمر میباشد که در نتیجه دیگر نیازی نیست که شما چرخ را مجددا اختراع کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید . بلکه از نتایج تحقیقات از قبل انجام شده ی هماهنگ کننده استفاده خواهید کرد.
 3-نتایج قابل پیش بینی:یک سیستم فرانشیز الف)قدرت خرید گروهی برای از بین بردن هرینه های عملیاتی ب) پیشرفت سریع تر به علت برنامه ی بازاریابی از پیش آزمایش شده پ)نتایج قابل پیش بینی (وابسته به اینکه تا چه حد پای بند سیستم عامل بوده اید) را مژده می دهد.
4-بازار یابی:وقتی کسب و کار شما از حالت مستقل خارج شد و به صورت جزئی از مجموعه بزرگتری در آمد هزینه های بازاریابی میان کسب و کارهای تحت پوشش تقسیم خواهد شد و همین تعدد شعبات خود نوعی بازاریابی بوده و در نتیجه کسب و کار شما در ذهن مشتری جای خود را باز خواهد کرد.                                                                                                                                         




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسني           تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com    تاريخ ارسال 13 بهمن 1383

در حدود سه دهه پيش يعني درست زماني که سازمان ها و مديران عصر صنعتي را تجربه مي کردند استفاده کمي و کيفي از اطلاعات امري مهجور و دور از توجه بود. غالب برنامه ها و فعاليت هاي سازمان ها بر مبناي نيروي انساني و ماشين طراحي و انجام مي شد و اين دو ، مقياس هاي سنجش توانمندي هاي يک سازمان محسوب مي شدند. اما در چند سال اخير سازمان ها با گذر از عصر ارتباطات در ورود به عصر اطلاعات شاهد تحولات چشمگيري در عرصه مديريت بودند. بنابر اين شاخص هاي سنتي رقابت در بازار به خصوص در سطح جهاني ديگر قابل اتکا نبودند در اين شرايط بود که مسئله برخود مناسب با اطلاعات دروني و بيروني سازمان مورد توجه مديران قرار گرفت و به مرور نظام هايي براي ايجاد جرياني پيوسته در جهت توليد به هنگام و مناسب اطلاعات، پردازش فني اطلاعات و توزيع دقيق و متناسب با نياز آن شکل گرفت. توسعه چنين نظام هايي نقش بسيار مهمي در ارتقا سطح کيفي کار مديران به خصوص در تصميم گيري هاي اجرايي و برنامه ريزي داشت. با اين ديدگاه بود که از آن پس اطلاعات به عنوان جزيي ا سرمايه سازمان ها به حساب آمد و بهره گيري مناسب و بهينه از آن به عنوان يک عنصر ارزش افزا مورد توجه جدي قرار گرفت.

همين امر تاثير متقابلي بر توسعه جايگاه مديرت نيز داشت چرا که ابزارهاي مناسبي براي تسهيل روند مديريت با هدف ايجاد تمرکز بيشتر بر رسالتهاي اصلي سازمان فراهم کرد.

پايان عصر صنعتي و ورود به عصر ارتباطات و پس از آن عصر اطلاعات که با خلق مفاهيم جديدي همچون دهکده جهاني همراه بود مديران را با رويکردهاي تازه اي مواجه ساخت که آنها را مجبور مي کرد نگرش ها و ديدگاههاي خود را با ابعاد گسترده جهاني هماهنگ سازند و به دنبال راهکارهاي تازه اي براي موفقيت در رقابت هاي پيچيده تر باشند اين تحولات سرچشمه گرايش مديران به اطلاعات و پي ريزي و توسعه سيستم هاي اطلاعاتي جهت پالايش داده هاي خام و استخراج اطلاعات بود که امروزه به نياز حياتي برا مديريت سازمان تبديل شده اند.

 

عوامل ايجاد تحول در کسب و کار سازمان ها

همانطور که پيش تر ذکر شد گذار از عصر صنعتي و ورود به عصر ارتباطات نتايج جالب توجه و عميقي در سازمان ها برجاي گذاشت. سازمان ها و بنگاههاي اقتصادي به دليل دورنماندن  از فرآيندهاي رقابتي از جمله جايگاههايي هستند که هميشه در پروسه هاي گذار بيشترين يا بهتر بگوييم اولين تاثيرات را مي پذيرند و خود را با تغييرات هماهنگ مي سازند. کارشناسان سه دليل عمده براي تحولات اخير در سازمان هاي امروزي قائل هستند.

1)پديده جهاني شدن به خصوص از منظر اقتصادي

2) تغيير فرهنگ اقتصاد جهاني از اقتصاد صنعتي به اقتصاد خدماتي دانش محور

3) پديده فناوري اطلاعات

 

در تمام اين موارد نقش اطلاعات به عنوان عامل اصلي يا يکي از شاخص هاي مهم تحول، غير قابل چشم پوشي است.

1)      جهاني شدن

شايد هيچ تعبير و اصطلاحي به زيبايي عبارت دهکده جهاني نتواند مفهوم جهاني شدن را بيان نمايد اما نکته اي که بيش از هر چيز توجه ما را به سوي خود جلب مي کند توسعه چشمگير جهاني شدن در ساختارها و نظام هاي اقتصادي کشورهاي مختلف دنياست. بهينه سازي و رفع معضلات اقتصاد صنعتي با استفاده از ارزش و جايگاهي که اطلاعات در سازمان ها و بنگاههاي اقتصادي يافته بود زمينه مساعدي را براي توسعه کمي و کيفي خدمات فراهم آورد و باعث توسعه روند تعاملات سازمان با سازمان و سازمان با مشتري شد. پديده جهاني شدن موجب شده است که سطح نگرش مديران سازمان ها به مسئله بازار در ابعاد جهاني گسترش يابد و به همين علت رقابت سازمان هاي محلي به سطح جهاني کشيده شود و اصولاً سيستم ها و نظام هاي نويني در فرايند تقاضا و عرضه کالا شکل گيرد.

2)      اقتصاد دانش محور

همگام با پديده جهاني شدن اقتصاد، افزايش توليد کننده ها و بالا رفتن ميزان رقابت براي به دست آوردن مشتريان بيشتر همچنين توسعه نظام هاي استاندارد و کيفيت در سطح جهان اکثرسازمان هاي همکار يا به عبارت بهتر رقيب از نظر کميت و کيفيت توليد به سطح مطلوب مشتري رسيدند. اما آنها همچنان تمايل به توسعه و در اختيار گرفتن سهم بيشتري از بازار داشتند لذا شروع به ايجاد يک نگرش جديد در برنامه اي کلان اقتصادي خود کردند و توجه خود را معطوف به توسعه اقتصادي سازمان بر اساس بسترهاي اطلاعاتي و نظام هاي دانش مدار کردند. به همين دليل بود که به يکباره جايگاه مشتري در نزد سازمان ها تغيير کرد و انها سعي کردند با استفاده از گسترش اطلاع رساني و خدمات خود را به شعار مشتري مداري نزديک سازند. البته فراموش نکنيد اين نگرش شکل نمي گرفت و دست کم دوام نمي يافت مگر اينکه سازمان ها نسبت به ساختار منابع انساني و مديريتي خود نيز درون نگري و بازمهندسي لازم را مي کردند تا خود را با چهارچوب ها و استانداردهاي لازم منطبق سازند.

3)      فناوري اطلاعات

توسعه و حرکت بر پايه  اقتصاد دانش محور امکان پذير نبود مگر اينکه به مرور امکانات و ملزومات مورد نياز براي آن فراهم شود ارتباط و تعامل فراواني که اقتصاد دانش محور با مسئله اطلاعات روزآمد و فناوريهاي الکترونيکي مختلف پيدا کرده غير قابل انکار است. شايد به جزات بتوان گفت اين دو  در سازمان ها سرمايه گذاري در زمينه فناوري ارتباطي و اطلاعاتي است از سوي ديگر مي بينيم که رشد همه جانبه فناوري اطلاعات تا چه حد در بهبود کيفيت و سرعت خدمات رساني به مشتريان موثر بوده است. به عنوان مثال افزايش استفاده از  کارتهاي اعتباري به جاي پول نقد، امکان خريد و فروش هاي الکترونيکي زمينه خوبي را براي سازمان ها به وجود آورده تا از اين طريق سرويس هاي بهتر و پيشرفته تري را به مشتريان ارائه دهند.

از بعد ديگر فناوري اطلاعات تاثير فراواني در تسهيل فرآيند مديريت بر جاي گذاشته است به گونه اي که با در اختيار گذاشتن ابزارهاي توليد، پردازش و توزيع اطلاعات به مديران در سطوح مختلف اين امکان را داده است که با دقت و دانش بيشتري بتوانند بر جريان حرکت اطلاعات در سازمان خود نظارت داشته باشند و مديريت سنجيده تر و فني تري بر آن بنمايند                                                                                                                                     .




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٦ بهمن ۱۳۸۳

تلخيص از مقاله آقاي پوريا           تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com         تاريخ ارسال 6 بهمن 1383
مديريت زنجيره تامين نتيجه تكاملي مديريت انبارداري است. در دهه 60 كارشناسان با مطالعه بر روي رابطه داخلي بين انبارداري و حمل و نقل و يكپارچه سازي آنها قادر به كاهش موجودي خود شدند كه حاصل اين مطالعات مديريت توزيع نام گرفت. در مسير تكامل با اضافه شدن مباحث مديريت ساخت، تداركات و سفارشها به مديريت توزيع مفهوم لجستيك پديد آمد و وضعيت كنوني يعني زنجيره تامين نتيجه به هم پيوستن حلقه هاي عملياتي مختلف است كه در ابتداي آن عــرضه كنندگان و در انتهاي آن مشتريان قرار دارند.يك زنجيره تامين به جريان مواد، اطلاعات، وجوه و خدمات از تامين كنندگان موادخام طي كارگاهها و انبارها تا مشتريان پاياني اشاره دارد و شامل سازمانها و فرايندهايي مي شود كه كالاها، اطلاعات و خدمات را ايجاد و به مصرف كنندگان تحويل مي دهند. اين زنجيره شامل خيلي از وظايف از قبيل خريد، جريان وجـــوه، باربري مواد، برنامه ريزي و كنترل توليد، كنترل موجودي و لجستيكي و توزيع و تحويل مي گردد.اهداف نرم افزار مديريت زنجيره تامين مدرن كاهش عدم اطمينان و ريسك در زنجيره تامين است. با وجود آن، به طور مثبتي بر سطوح موجودي، زمان چرخه، فرايندهاي تجاري و سرويس هاي خدماتي به مشتري اثر مي گذارد. اين زنجيره فرايندي پويا است كه فعاليتهاي همزمان، ارزيابيهاي مستمر از طرفين درگير، فناوري هاي به كار رفته در آن و ساختار سازماني را شامل مي شود. اين فناوري براي مشتريان امكاناتي را فراهم مي آورد تا حق انتخاب فراواني را داشته باشند و به صورت فزاينده اي به اطلاعات دسترسي پيدا كنند و هدف در آن ايجاد ارزش براي مصرف كننده است. همه اين عوامل بر افزايش سودآوري و رقابتي بودن كمك مي كنند.شكل 1يك زنجيره تامين نسبتاً ساده را نشان مي دهد كه يك شركت با تامين كنندگان (در سمت چپ) و با توزيع كنندگان (در سمت راست) متصل شده است. قابل ذكر است كه تامين كنندگان ممكن است خود تامين كننده داشته باشند و نمودار به سمت چپ همچنان گسترش يابد. به علاوه در جريان مواد يك جريان اطلاعات كه دوطرفه بوده و يك جريان پول كه درجهت خلاف جريان كالاست، وجود دارد.

1 - زنجيره تامين بالادست: اين بخش شامل تامين كنندگان اوليه (كه خودشان مي توانند مونتاژكننده و يا سازنده باشند) و تامين كنندگانشان هستندكه همه اين مسيرها از مواد سرچشمه مي گيرد. فعاليتهاي اصلي اين قسمت خريد و حمل است.

2 - زنجيره تامين داخلي: اين بخش شامل همه پردازشهاي استفاده شده به وسيله يك سازمان در تبديل داده هاي حمل شـــــده به سازمان به وسيله تامين كنندگان به خروجيهاست، از زماني كه مواد وارد سازمان مي شود تا زماني كه محصول نهايي براي توزيع به خارج سازمان حركت مي كند. فعاليتها اينجا شامل حمل مواد، مديريت موجودي، ساخت وكنترل كيفيت است.

3 - زنجيره تامين پايين دست: اين بخش شامل همه فرايندهاي درگير در توزيع و تحويل محصولات به مشتريان نهايي است. خيلي زياد مشاهده مي شود كه زنجيره تامين وقتي محصــول واگذار يا مصرف مي گردد، پايان مي پذيرد. اينجا فعاليتها شامل بسته بندي، انبار و حمل است. اين فعاليتها ممكن است با استفاده از چندين توزيع كننده انجام شود مثل كل فروشان و خرده فروشان. ايـــن قسمت مي تواند به سمت راست به همين ترتيب گسترش يابد.

زنجيره تامين درهمه شكلها و اندازه ها وجود دارد و ممكن است بسيار پيچيده باشد. زنجيره تامين براي يك ماشين شامل صدها عرضه كننده، هزاران كارگاه ساخت و كارگاه مونتاژ، انبارها، دلالها، فروشندگان تجاري مستقيم، عمده فروشان، مشتريان و وظايف پشتيباني ازقبيل مهندسي محصول، آژانس هاي خريد، بانك ها و شركتهاي نقل و انتقال است و مي توان گفت در اين مورد زنجيره تامين خطي نبوده و داراي حلقه است.ذكر اين نكته نيز مهم است كه جريان كالا نيز مي تواند درجهت عكس اتفاق بيفتد مثل جريان كالاهاي برگشتي.

لجستيك معكوس شامل فرايند كالاهاي عودتي و برگشتي و نحوه برخورد مناسب با اين نوع اقلام و تمام عمليات مرتبط با مصرف مجدد كالا و مواد به منظور افزايش بهره وري، سوددهي و كارآمدي بيشتر سازمان لجستيكي است. لجستيك معكوس تمام فعاليتهاي زنجيره تامين كه به صورت معكوس اتفاق مي افتد را شامل مي شود. به طوركلي لجستيك معكوس را مي توان اين گونه تعريف كرد «انتقال دقيق، به موقع و درست مواد، اقلام و كالاهاي قابل استفاده و غيرقابل استفاده از انتهايي ترين نقطه و آخرين مصرف كننده ازطريق زنجيره تامين به واحد مناسب و موردنظر» و به عبارت ديگر لجستيك معكوس «فرايند حركت و انتقال براي كالاها و توليداتي است كه در زنجيره تامين داراي قابليت بازگشت هستند».
نبايد فراموش كرد كه لجستيك معكوس نيازمند اشتراك مساعي خوب و نزديك توليد، بازاريابي، امورمالي، سيستم هاي اطلاعاتي و منابع انساني براي جلوگيري از تضادها و برخوردهاي ناهمگون احتمالي در زنجيره تامين است. در لجستيك معكوس بهبود مستمر از طرق مختلفي صورت مي گيرد كه عبارتند از: مصرف مجدد مستقيم كه كالاها پس از تميز شدن بدون هيچ تغييري به مشتريان بازگردانده مي شوند؛ بازيافت مواد كه كاربري مواد و كالاها تغيير داده شده و به مشتريان عرضه مي گردد؛ تعميرات؛ به روز كـــردن مجدد؛ بازسازي و بهينه سازي كه مي تواند شامل تمامي موارد بازيافت مواد، تعميرات و به روز كردن مجدد باشد                                                                                                                                        .




نویسنده: فرنود حسنی - پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳

گزينش از:مرکز پژوهشهاي فناوري اطلاعات         تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com           تاريخ ارسال: 1 بهمن 1383

بسياري از افراد واژه‌هاي مختلف Smart Card (كارت هوشمند) ، Credit card (كارت اعتباري)، Visa Card و .... را شنيده‌اند. آيا براي شما اين سؤال پيش نيامده كه اين اصطلاحات چه تفاوتي با يكديگر دارند؟ جدول زير به اين سؤال پاسخ داده است:

فناوري

كاربرد

شركتهاي مطرح دنيا

(كارت حافظه) Memory Card

(كارت هوشمند)   Smart Card

(كارت مغناطيسي) Magnetic Card

(كارت پلاستيكي)  Plastic Card

(كارت شناسايي) ID Card

(كارت اعتباري)Credit Card

(كارت موجودي حساب)Debit Card

 

Master Card

Visa Card

Travel Card

             با توجه به اين جدول ممكن است يك شركت مثلاً Visa براي كاربرد كارت اعتباري خود كارت هوشمند و يا كارت پلاستيكي عرضه كند. همچنين كارت شناسايي مي‌تواند يك كارت پلاستيكي معمولي باشد، يك كارت مغناطيسي باشد، كارت هوشمند باشد و يا كارت حافظه باشد. تعريف هركدام از اصطلاحات زير آمده است :

كارت حافظه : يك كارت پلاستيكي است كه روي آن به اندازه مشخص براي مثال چند كيلو ‌بايت حافظه الكترونيكي تعبيه شده و از طريق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسايي است. كارت تلفن نوعي كارت حافظه محسوب مي‌شود.

كارت هوشمند : شبيه كارت حافظه، يك كارت پلاستيكي است كه يك قطعه فلزي شامل حافظه، پردازنده و نرم‌افزار مربوطه روي آن گنجانده شد و ضمن توان پردازش از امنيت بيشتري نسبت به كارت حافظه برخوردار است. سيم كارت تلفن همراه يك نوع كارت هوشمند است.

كارت مغناطيسي: اطلاعات مختصر دارنده كارت در يك نوار مغناطيسي روي كارت پلاستيكي تعبيه مي‌شود. ملي‌كارت (سيبا) نوعي كارت مغناطيسي است.

كارت پلاستيكي: همانگونه كه از ظاهرش پيداست تنها يك كارت پلاستيكي است كه نوشته‌هاي روي آن ارزشمند است. كارت خدمات اينترنت يك كارت پلاستيكي است كه نام كاربري و رمز عبور روي آن نوشته شده است.

كارت اعتباري: دارنده اين كارت مي‌تواند به ميزان اعتباري كه در حساب خود دارد از طريق اين كارت خريد كند و يا پول دريافت نمايد. ممكن است مبلغ اعتبار فرد بيش از مبلغ سپرده فرد باشد. كارتهاي اعتباري دو نوع هستند. الف-‌ كارتهاي محدودي كه توسط برخي شركت‌ها براي خريد از محصولات شركت‌هاي طرف قرارداد عرضه مي‌شود (براي مثال كارت ثمين) . ب ـ‌ كارت‌هاي اعتباري عمومي كه توسط بانك عرضه مي‌شود و همه جا قابل استفاده است.

كارت موجودي حساب: كارتي كه با حساب شخصي در بانك ارتباط دارد و به كمك آن مي‌توان موجودي را مستقيماً از بانك (دستگاه خودپرداز) دريافت نمود و يا مبلغ مورد نظر را مستقيماً از آن پرداخت كرد. در اين روش بيش از سپرده نمي‌توان هزينه كرد. كارت‌هاي بانك‌هاي كشور از اين نوع هستند.

كارت‌هاي اعتباري و موجودي حساب ممكن است به صورت مستقيم در دستگاه‌هاي پرداخت خودكار مورد استفاده قرار گرفته و يا در اينترنت به كار گرفته شوند                                                                                                                                         .




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب