فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۳

فناوری اطلاعات (IT)چيست؟

اطلاعات (Information) نماينده داده‌ها (Data) يا واقعيات خام براي دريافت‌كننده آن مي‌باشد. در واقع اطلاعات يك منبع اصلي از سازمانهاي جديد است. اطلاعات همان فرم قابل استفاده از داده‌ها است كه از راه‌هاي خاصي بدست مي‌‌آيد. به عبارت ديگر اطلاعات ديتاييست كه داراي توضيح و تفسير مي‌باشد.تكنولوژي (Technology) تركيبي از مهارت‌ها و دانش‌ها و توانايي‌ها و مواد و ماشين‌ها و ابزارها است كه انسان از آن براي تبديل كردن و يا تغيير دادن مواد خام به اجناس با ارزش و خدمات استفاده مي‌كند.تكنولوژي اطلاعات يا IT تكنولوژي است كه براي ذخيره كردن و ارتباط برقرار كردن و دستكاري كردن اطلاعات استفاده مي‌شود.سازمانها و موسسات از تكنولوژي در موارد عمومي‌تر و از تكنولوژي اطلاعات در موارد خاص‌تر استفاده مي‌كنند تا مفيدتر و تأثيرگذارتر باشند.

تغيير نقش IT

در اوايل پيدايش IT يعني زماني كه كامپيوترهاي “main framo” مركز جهان بودند سازماني به نام “EDP” بوجود آمد. “EDP” مخفف كلمه “Electronic Data Processing" است و در واقع اين نام تمام كاري بود كه اين سازمان انجام مي‌داد. يعني انجام عمليات بر روي داده‌ها با استفاده از يك وسيله الكترونيكي كه نام آن كامپيوتر است.در اوايل سال 1980 يك انقلاب بي‌سر و صدا اتفاق افتاد. شركت “IBM” اولين كامپيوتر شخصي‌اش را موسوم به “PC” معرفي كرد و نكات فني آن را با جزئيات به عموم آگاهي داد. بنابراين اين امكان را براي ساير شركتها نيز فراهم آورد تا خود را با كامپيوترهاي اين شركت سازگار سازند.اين وسيله در ابتدا تنها در منزل استفاده مي‌شد اما به سرعت در سازمانها و ادارجات و حتي در زمينه‌هاي ساخت و ساز نيز نفوذ كرد.در ابتدا متخصصان “EDP” نمي‌دانستند چگونه با اين پديده مقابله كنند: بعضي‌ها فكر مي‌كردند اين دستگاه به همان سرعتي كه بوجود آمده از بين خواهد رفت. برخي ديگر آن را به طور كلي ناديده گرفتند و عده‌اي ديگر نيز جنگي را بر عليه اين باصطلاح مزاحمها آغاز كردند.بعد از مدتي اين مطلب به وضوح روشن شد كه كامپيوترهاي خانگي باقي خواهند ماند و اين ماشين جايگاه خود را مجدداً در سازمانها بدست آورد.چند سال بعد دو تكامل ديگر اتفاق افتاد: معرفي سيستم رشته‌اي و ديگري شبكه‌هاي مناطق محلي يا “LAN” اين دستاوردها به مردم اجازه داد تا اطلاعاتشان را با يكديگر به اشتراك بگذارند و با هم در گروه‌هاي كاري كوچك يا بزرگ همكاري كنند.اين تكاملها از جنبه ديگري نيز حائز اهميت بود و آن مقابله شركت تازه تأسيس IT با همان شركت EDP بود.در حالي كه شركت قديمي EDP در تمام سازمان خود تنها يك كارمند داشت شركت تازه تأسيس IT مجبور بود با تمام سازمان مواجه شود تقريباً تمام كارمندان در هر رده‌اي يك كامپيوتر اختصاصي متصل به شبكه در اختيار داشتند كارمندان جديدالورود اطلاعات بسيار اندكي راجع به كامپيوتر داشتند و اين در حالي بود كه كاربران سيستمهاي قديمي EDP هركدام در شاخه مربوط به خود متخصص بوده و در استفاده از اين سيستمها بسيار كارآزموده بودند.بنابراين موسسه IT ملزم به برگزاري دوره‌هاي تخصصي مانند كلاسهاي تدريس كامپيوتر شد.به خاطر اصلاح كردن نيروي توليد كارمندان و به خاطر راه‌هاي جديد براي برقرار كردن ارتباط و انجام كارهاي گروهي سلسله مراتب قديمي و بي‌نظم از بين برده شدند و عناويني مانند “Flat Organization” و “Horizantal Department" معمول شد.همچنين استقلال IT به طور شگفت‌آوري افزايش يافت. تقريباً تمام جنبه‌هاي تجارت به كمك تكنولوژي اطلاعات پشتيباني مي‌شد و يا اصولاً برپايه تكنولوژي اطلاعات بنا نهاده شده بود. همينطور كه جنبه‌هاي بيشتر و بيشتري از تجارت توسط IT پوشش داده مي‌شد اين تكنولوژي بيشتر و بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گرفت تا اطلاعات بهتري راجع به آن تجارت به دست دهد.مديريت سيستمهاي اطلاعاتي و تجارت هوشيار و ذخيره كردن داده‌ها و بازيابي آنها تبديل به بخشي از لغات معمول مديران تجاري شدند. در همين زمان تكامل تكنولوژيكي ديگري به وقوع پيوست: شبكه‌ها و ديجيتالي شدن ارتباطات راديويي و تلفني و تلويزيونی                                                                                                                                          

مردم با كمك كامپيوترهايشان شروع به كار كردند و به طور مشابهي تكنولوژي ارتباطات ديجيتالی شد. به علت اين همگرايي تكنولوژي بسياري از تشكيلات تصميم گرفتند كه ارتباطات را نيز به دست همان كسي بسپارند كه در رأس فرآيند تجارت اطلاعات مي‌باشد.امروزه IT در بسياري از تشكيلات به هسته تجارت بسيار نزديك و يا حتي جزوي از آن مي‌باشد. اين مطلب حتي در مورد سازمانهايي مانند پست و بيمه و بانكها كه محصولات غيرماديشان بدون IT وجود نخواهد داشت نيز صادق است.براي مثال يك حساب بانكي ساده را در نظر بگيريد. اين يك مسأله كاملاً خيالي است كه هيچ تجلي فيزيكي ندارد و فقط روي ديسكها و در حافظه كامپيوترهاي بانك موجود است. نمونه ديگر بورس اوراق بهادار به شيوه مدرن مي‌باشد كه تمامي معاملات از بيتهاي شناور در شبكه معاملات بورس هستند و باز هم هيچ معامله فيزيكي در بين نيست.در بسياري از سازمانها اين مطلب به وسيله حضور يك نماينده (مامور اطلاعاتي ارشد يا CIO) در تيم مديريتي ارشد منعكس مي‌شود. CIO رييس مديرهاي تكنولوژي و همچنين مديرهاي تجاري است و در واقع رابطهاي بين اين دو است.

در ساير سازمانها نيز كه IT تقريباً يك تابع پايه‌اي است يعني مدير IT نقش خود را به عنوان مديريت سازماني كه به سمت اهداف تكنولوژيكي سوق داده شد ايفا مي‌كند.هم‌اكنون حباب اينترنت در حال انفجار و اقتصاد جهان در حال پسرفت است. تجارتها براي نجات خود از اين بحران و حفظ حيات خود در حال تمركز يافتن بر روي فعاليتهاي هسته‌اي خود مي‌باشد. براي حوزه IT نيز اين زمانها زمانهاي سختي است. زيرا بايد ارزش خود را بيش از پيش ثابت كند.سطح استخدام كارمندان IT منجمد شده و يا حتي كاهش يافته و پروژه‌هاي جديد كمي موجود هستند و سيستمهاي فعلي اول بايد بازگشت سرمايه‌گذاري را نشان دهند. همانطور كه گفته شد تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات جهاني دوران ناخوشايندي را سپري مي‌كند و مديران تكنولوژي در معرض اعتراض اشخاص مالي مي‌باشند كه همواره براي كاهش هزينه‌ها تلاش مي‌كنند.تحت اين شرايط بيش از پيش نياز به متخصصين با اطلاع احساس مي‌شود.

تكامل صنعت IT

صنعت IT بخش بسيار متنوعي از اقتصاد مي‌باشد كه شامل هزاران شركت كوچك متوسط و بزرگ بوده كه به بازارهاي مختلفي خدمت مي‌كنند.يك شيوه نگرش به اين مسأله تمييز دادن و تشخيص دادن سه بخش تمركز يافته بر سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات مي‌باشد.تا سال 1980 اين سه بخش به صورت عمودي ساخته مي‌شدند. مشتريان از تعداد كم فروشنده‌ها مثل “DEC” يا “IBM” يا “Wang” مجبور به انتخاب يك راه‌حل مختص IT شدند. اين فروشنده‌ها راه‌حلهاي كامل را كه شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار و سرويسهاي مربوطه بودند ارائه دادند. به دليل خاص بودن ذاتي راه‌حلهاي IT خريداران به تهيه‌كنندگان خاص وابسته بودند و اين موضوع شانس كمي را براي ساير فروشندگان باقي مي‌گذاشت تا محصولات و يا خدمات خود را ارائه دهند.دو اتفاق باعث تغيير اساسي در اين وضعيت شد: معرفي “Micro Processors" و ديگري ساخت نرم‌افزارهاي استاندارد باز. اين‌دو مورد باعث تغيير صنعت IT از ساختار عمودي به ساختار افقي گرديد.در حال حاضر فروشندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار و ارائه خدمات تخصص يافته‌اند.امروزه صنعت IT يكي از پوياترين صنايع در اقتصاد جهاني است. به عنوان يك بخش IT نه تنها ميليونها شغل سطح بالا ايجاد مي‌كند بلكه به ساير موسسات نيز كمك مي‌كند تا نه تنها كاراتر و مفيدتر باشند بلكه باعث نوآوري شوند.و در پايان اينكه IT نه تنها در زمينه كامپيوتر بلكه در زمينه‌هايي از قبيل منابع انساني و سيستمهاي اطلاعاتي و منابع اقتصادي و نيز كاربردهاي فراواني دارد. لازم به ذكر است كه تمامي مطالب عنوان شده تنها بخش كوچكي از مقوله فناوري اطلاعات بود كه به شرح و توضيح چگونگي پيدايش IT پرداخت.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: مونت انبيسك               گزينش از:www.bcentral.com                 تاريخ ارسال: ۱۴تير۱۳۸۳

مسئله خنده دار اين جاست كه بسياري از مديران گمان مي كنند كاركنانشان به علت عدم رضايت از حقوق دريافتي كار را ترك مي كنند. يك تحقيق در سال 2001 بر روي 20000 كارمند كه استعفاداده اند، نشان مي دهد كه مهم ترين دليل براي ترك شغل، رفتار نامناسب سرپرستي و يا به عبارت ديگر مديران ناشي است. يكي از مهم ترين فاكتورهاي رفتار نامناسب سرپرستي، همانا ارتباطي نامناسب است. به قول گرچن هلر مشاور منابع انساني واتسون وايت ورلدوايد، افراد اغلب در تكميل امكانات محل كار نهايت دقت را دارند ولي متأسفانه دقت لازم درباره مهارت هاي ارتباطي صورت نمي گيرد. اگر بخواهيم خيلي راحت مطلب را بيان كنيم بايدبگويم كه اگر شما در ارتباطات قوي نيستيد، شما نبايد مدير شويد و اگر هستيد، احتمالا اين شغل براي شما ماندگار نخواهدبود. ديويد راونز استاديار مديريت، خوشبختانه يك نكته مثبت در اين مسئله وجوددارد كه مهارت در ارتباطات كاملا اكتسابي بوده و نه غريزي. من اخيرا با چندين متخصص منابع انساني و مديريت، راجع به وضعيت ارتباطات مديران حتا از لحاظ نحوه استفاده از e-mail صحبت كرده ام و وقتي من از آن ها سؤال كردم كه مديران در چه مواردي در بهبود و تقويت مهارت ارتباطات بايد فكر و تمركز نمايند

7 اصل اوليه ارتباطي:

1– شنونده بهتري باشيد.
به كاركنان توجه نماييد. اين مسئله آسان مي نمايد ولي به قول ماورين دولان روزن از يك مركز مشاوره منابع انساني در چيپل هيل N.C. مهارت در شنيدن يك گير اصلي براي همه مديران است. در ميان مسائلي كه خانم روزن در كارگاه هاي آموزشي اش معمولا به آن اشاره مي كند مربوط به يكي از مديران سابقش مي باشد كه با مهارت هاي فوق العاده در جلسات دست بر زيرچانه مي گذاشت و با چشم هاي بسته وانمود به شنيدن با دقت به صحبت هاي حضار مي نمود ولي در اصل من متوجه شدم كه ايشان به رفع خستگي و احيانا يك خواب كوتاه فرو مي رفت.

2- به كاركنان خود زمان اختصاص دهيد.
مسئله مهم در اين مورد تشكيل جلسات دونفره منظم با اعضاء گروهتان مي باشد و حتا اگر كارمندان در خارج از مركز خدمت مي كنند اين جلسات را از طريق تلفن تشكيل دهيد. اگر اين امر به صورت هفتگي امكان پذيرفت، اين كار را دو بار در ماه انجام دهيد. در طول جلسه تلفن هاي غيرضرروي به شما وصل نشود و بدين طريق به كاركنانتان نشان دهيد كه شما توجه كامل به جلسه داريد. درطول جلسه راجع به روش ها و اهداف كاري صحبت كنيد و به خصوص به آن ها اطلاع دهيد كه چه تصويري از رشدكاري ايشان داريد و درعين حال فشار كاري خود را به ايشان نشان دهيد.

3- اخبار جديد را به صورت مؤثر در سرتاسر سازمان منتشرنماييد.
شايد سخت باشد كه يك مدير ارشد نخواهد از چگونگي اطلاعات سرايت شده به كاركنان سطوح زيرين مطلع شود و از طرف ديگر روند چك كردن ميزان آگاهي كاركنان زيرين به صورت مداوم ناممكن است، ولي با تأثيرگذاري روي كاركنان سطح زيري خود و انتخاب افرادي كه بيشترين حد از مطلب را گرفته اند به عنوان عاملين انتشار اخبار در تمام سطح و حذف واسطه سازي از سوءتفاهمات و تغييرات احتمالي در اخبار جلوگيري خواهيدنمود.

4 – همه كاركنان را از ارزش هاي موردنظر خود كاملا آگاه نماييد.
بگذاريد همه كاركنانتان بدانند شما كه هستيد و به چه هدفي كارمي كنيد تنها در اين صورت است كه آن ها مي توانند خود به راحتي تصميمات درست بگيرند و شما ديگر به عنوان مدير، آن ها را براي رشد بيشتر خودشان و سازمان، آزادبگذاريد و تنها به تذكر موارد احتمالي خود اكتفانماييد.

5- به كاركنان بازخورد منظم دهيد و از سوپريز كردنشان جلوگيري كنيد.
مديريت منطقي كاركنان، يعني تلاش براي بهبود قدم به قدم كاركنان با بازخورد منظم و مديريت احساسي، يعني از دست دادن كنترل و دادن بازخوردهاي آني، شكننده و تنش زا به كاركنان و عدم كمك به پيشرفت ايشان.

6 – در سخنراني خود در جمع كاركنان تا حد ممكن تأثيرگذار باشيد.
تنها در صحبت هاي گروهي به خصوص در مواقع حساس براي مؤسسه است كه مديران، اعتبار و لياقت خود را در ديد كاركنان ايجادنمايند.

7- خود را در پس ارتباطات كتبي پنهان ننماييد اگرچه ابزاري بسيار مهم در ارتباطات است.
با اين وجود مواردي كه داراي حساسيت خاص مي باشند بهتراست به صورت حضوري و حداقل تلفني انجام پذيرد.
چگونه خود را ارزيابي كنيم؟

آيا به نظرتان بايد از كاركنانتان بازخورد عملكرد خود را خواهان شويد؟ دقيقا! اين باعث ايجاد صميميت مي شود و باعث ساختن چهره بهتري از شما به عنوان مدير مي شود. چگونه مي توان چنين بازخوردي را خواستارشد؟ تجارت هاي بزرگ مثل مايكروسافت فرم هاي ساليانه بازخورد مديريت را طراحي نموده اند كه توسط كاركنان و در صورت تمايل به صورت ناشناس تكميل مي گردد. در صورتي كه گروه شما از كاركنان دائم تشكيل شده اند، من به شما پيشنهادمي كنم تلاش كنيد تا به صورت شخصي مداوما از آن ها بازخورد بگيريد. هنگام صحبت با كاركنانتان سعي د رشوخ طبع بودن داشته باشيد و خود را به شنيدن مطالب هميشه علاقه مند كنيد. حالا اگر مشكل به حرف آوردن كاركنان باشد چه بايدكرد؟ من هميشه در پاسخ به اين سؤال را مطرح مي نمايم كه سال ها برايم مشكل گشا بوده است و آن، گرفتن بازخورد در اوقات غيركاري مي باشد زيرا در اين زمان كاركنان بيشتر و بهتر مي توانند به يكديگر اعتمادكنند و بهتراست موضوع را به صورت غيررسمي و مشتاقانه مطرح نماييد. مثلا بگوييد: آيا در مورد كار من ايده اي در ذهن داري؟ و با فراغ خيال به وي گوش فرادهيد چون در اوقات فراغت شنيدن نيز راحت تر است. بعد ار شنيدن بازخوردها چه بايدكرد؟

درباره وب سايت bcentral.com:

بيل گيتز مدير افسانه اي شركت مايكروسافت و ثروتمندترين مرد جهان، بر خلاف سنت ديرينة ثروتمندان بزرگ تاريخ كه بخشي از ثروت خود را پس از مرگ وقف امور خيريه نموده اند، ثروت خود را چه در زمان حيات و چه پس از آن صرف امور آموزشي نموده است و از آنجمله ميتوان به تشكيل سايت رايگان BCentral براي دادن مشاورة رايگان به تجار نوپا اشره نمود. (به آنكس كه دوست مي داري بجاي بخشيدن ماهي، ماهيگيري بياموز ) مونت انبيسك نويسنده و مشاور تجاري كه تاكنون برندة جوايز بيشماري طي 20 سال گذشته در مديريت شده است ، يكي از اعضاي گروه برگزيدة بيل گيتز براي نيل به اين مهم مي باشد.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                 تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال: ۱۳تير۱۳۸۳

در برنامه نویسی و طراحی وب سایتهای حرفه ای امکانات مناسبی را در اختیار خواهید داشت تا مراجه کنندگان به بخش های مختلف سایت خود راشناسایی و رد گیری کنید. از این طریق شما می توانید به میزان علاقمندی و توجه افراد مختلف به هریک از بخش های سایت خود که دربرگیرنده انواع اطلاعات خواهد بود پی ببرید و نتایج این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. برای این منظور حتماً مشورت های لازم را با طراحان و برنامه نویسان سازمان خود انجام دهید. هدف از انجام این سری از فعالیت های در واق شناسایی و دسته بندی مشترین بالقوه و بالفعل است. شما می توانید بررسی کنید که چند نفر ازکدام صفحه شما بازدید کرده اند و دلیل این امر را تحقیق کنید. آیا در صفحات آموزشی تراکم بازدید کننده دارید و یا در صفحات ثبت سفارش؟ شما با رسیده به پاسخ این پرسشها دقیقا می توانید رفتارهای مشتریانتان را حدس بزنید و نیازهای انها را همگام و یا پیش از اعلام انها اجابت کنید.

برای نمونه در کتابفروشی اینترنتی آمازون کاربران می توانند نامه های الکترونیکی خاصی را دریافت کنند که حاوی نام کتب جدید درباره موضوعات مورد علاقه آنهاست. این اطلاعات معولاً بر حسب سابقه خریدهای مشتری و یا صفحات گزینش شده از وب سایت آمازون  به دست می آیند. در واقع روشی که ذکر شد مورد استفاده بسیاری از شرکتهای مشتری محور قعال در دنیای اینترنت است. زیرا آنها به طور مستقیم به مشتریان خود دسترسی ندارند تا بتوانند کلیه اطلاعات لازم را از آنها دریافت کنند از همین رو با صرف هزینه های کمتر بخشی از اطلاعات خود را از مراجعات گذشته مشتریان و یا از طریق فرم های الکترونیکی به دست می اورند. با این شیوه مشتری به صورت ناخودآگاه شما را از نیازهای خود مطلع می سازد.

  • خلق ارزش برای مشتری

هرگونه خدمات جدیدی که موجب جلب توجه مشتری و برتری شما نسبت به رقبایتان باشد تا مورد انتخاب

او قرار گیرید برای مشتری ارزش محسوب می شود. مدیریت در بازارهای الکترونیکی نیازمند مطالعه و تحقیق برای گزینش روش هایی است که به مشتری خدمات بیشتر از هزینه کرد زمان و پول صرف شده بدهد. درست به مانند کاری که کتابفروشی اینترنتی آمازون انجام می دهد. در واقع آمازون این امکان را به مشتریان را می دهد تا بدون هیچونه صرف وقت اضافی کتاب دلخواه خود را با قیمتی ارزان تر و یا حداکثر برابر با پشت جلد کتاب تحویل بگیرند. این مسئله می تواتد عامل خوبی برای ترغیب مشتریان به انجام خرید های الکترونیکی باشد . چون در واقع آمازون به علت عدم نیاز به بسیاری هزینه های جنبی این امکان را دارد که کتابها را فقط با صرف هزینه پستی به تمام نقاط دنیا ارسال کند و این موضوع نیز یکی از نکات ارزشمند برای بازدیدکنندگان پایگاه اینرنتی آمازون است که می توانند مطمئن باشند در هرجای دنیا قادر به ارائه و ثبت سفارش به کتابفروشی اینترنتی آمازون هستند.

اگر شما برای مراجعین سازمانتان این امکان را فراهم بیاورید که بسیاری از خدمات شما را از طریق بستر های الکترونیکی درخواست و به سرعت دریافت کنند موجب حذف اتلاف وقت انها نسبت به گذشته شده اید. به طور مثال بانک ها همیشه با مشتریانی مواجه هستند که برای پرداخت هزینه قبض های برق، تلفن و...مراجعه کردهاند اما در این بین مجبور به صرف وقت و احتمالاً هزینه هایی هستند ضمن این که بسیاری از افراد نیز به خاطر گرفتاری کاری  پرداخت قبض ها را فراموش می کنند. طی تحقیقات و مطالعاتی که در یکی از بانکها انجام شد این امکان برای مشتریان فراهم امد که با کارتهای اعتباری و یا مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک نسبت به پرداخت سریع و آسان هزینه های فوق اقدام کنند.گو اینکه این کار از حجم فعالیت روزانه کارکنان بانک نیز کاست و موجب شد امکان ارئه خدمات جدید تر نیز فراهم شود.

ادامه دارد....




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٠ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                 تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال: ۱۰تير۱۳۸۳

آیا شما برنامه ای برای برنامه ریزی در سایت خود دارید؟ اگر نه اکنون وقت آن است که درباره توسعه یک برنامه به تفکر بپردازید. برنامه بازاریابی به شما کمک می کند که برای برنامه های روزانه و طولانی مدت خود تصمیمات درستی بگیرید.

طراجی برنامه بازاریابی کار سخت و دشواری نیست و حتی به مدرک بازاریابی و تجربیات فراوان نیاز ندارد.

شما هم می توانید این کار را انجام دهید. اگر چه لازم است برای برنامه خود به اندازه کافی وقت بگذارید. ساختن طرح کلی بازاریابی در یک فرایند پنج مرحله ای قابل تهیه است.

مرجله اول: چمع اوری و تحلیل اطلاعات.

شما به اطلاعاتی راجع به شرکت، رقبا، مشتریان و دیگر عوامل موثر در صنعت نیاز خواهید داشت. این شامل همه ان چیزهایی است که شما می توانید در باره چگونگی تاثیرات گسترش اینترنت در صنعت و حرفه خود بدست اورید یعنی ارتباط ان را با مواردی همچون تولیدات، توسعه، اساس قیمت گذاری و راهکارهای توزیع مورد بررسی قرار دهید.

بواسطه ای اطلاعات شما می توانید کسب و کار و تحلیل های سازمان تجارت جهانی را به اجرا بگذارید و به خوبی مشتریان هدف خود را شناسایی کنید.

مرحله دوم:چالش اصلی خود را به کنکاش بگذارید.

چالش های اصلی مربوط به اینترنت که قصد دست یابی به آنها را دارید بنویسید. استناد به این چالش های اساسی به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بر روی هدف خاصی تمرکز کنید زمانی که در حال بسط دادن برنامه کلی خود هستید.

شما می توانید این چالش ها را در قالب سوالاتی مطرح کنید. ما چگونه می توانیم..............................؟

زمانی که برنامه کلی بازاریابی وب سایت شما تکمیل شد جواب این سوالات مربوط به چالش های اساسی شما را خواهد داد.

مرحله سوم: اهداف وب سایت خود را طراحی کنید.

اهداف شما می تواند به این سوال که چگونه خواهید توانست بر چالش های اساسی بازاریابی خود چیره شوید در شرایط کلی پاسخ دهد.

اگر چالش اساسی در مروبط به سایت شرکت شما این است که چگونه وب سایت شما می تواند برای کاربران کسب و کار ایجاد کند به طور مثال یک هدف یرای برنامه ریزی بازاریبی وب سایت شما می تواند بالا بردن و زیاد کردن خدمات بر خط بواسطه درست کردن سایت های پویا و علاقمند کردن مشتریان باشد.

مرحله چهارم: استراتژی خود را طراحی کنید.

استراتژی ها از اهداف شما حمایت خواهند کرد. استراتزی ها تعریف کننده شیوها و راهکارهای کلی برخورد با اهداف هستند. به عنوان مثال استراتزی لازم برای حمایت از هدفی که در بالا ذکر شد می تواند شامل:

1- بهبود بخشیدن ارتباطات، اطلاعات و آموزش های برخط باشد.

2- پویا کردن و جذاب کردن سازمان در اینترنت باشد

3- استفاه از امکانات موجود وب سای برای برقراری ارتباط با مشتریان موجود.

مرحله 5:ا نتخاب تاکتیک

تاکتیک جایی پیاده سازی می شود که حرکتی صورت پذیرد. تاکتیتک چیزی است که شما می توانید با استفاده از آن به استراتژی های خود حیات ببخشید.

تاکتیک برای استراتزی شما 2 ذکر شده در مثال بالا (بهبود بخشیدن ارتباطات، اطلاعات، و آموزش های بر خط) می تواند شامل:

1- به اشتراک گذاشتن تجربیات و مشاهدات شما در کسب و کارتان بوسیله شرکت دادن دیگران در تابلوهای گفتگو

2- ارائه دادن یک خیرنامه الکترونیکی بوسیله ایمیل

3- ثبت نام کردن سایت در موتورهای جستجو ولیست های تخصصی

بعد از اینکه طرح اولیه شما آماده شد شما باید آن را در جریان کار به اجرا بگذارید. افزایش کارایی و انطباق نیاز به دریافت پاسخ و نتیجه مطلوب دارد تا بتواند تغییرات و دگرگونی های مورد نظر را ایجاد نماید. بسیاری از شرکتها برنامه بازاریابی خود را به صورت سالیانه ارتقا می بخشاند و مورد بازبینی قرار می دهند. زمانی که برنامه بودجه بندی برای سال جدید را آغاز می کنند و مروری بر برنامه های کسب و کار شرکتشان میکنند.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                 تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال: ۸تير۱۳۸۳

 

در یک نگاه کلی می توان گفت کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه این فرآیندها با استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر وب توسعه می یابند.

 

ظرفیتهای کسب و کار الکترونیک

کاربری های کسب و کار الکترونیک می تواند به سه شاخه مختلف تقسیم بندی شود.

1-      سیستم های کسب و کار داخلی

·         مدیریت ارتباطات مشتریان

·         برنامه ریزی منابع سازمانی

·         درگاه اطلاعات کارمندان

·         مدیریت دانش

·         مدیریت کارهای تیمی

·         سیستم مدیریت اسناد

·         مدیریت منابع انسانی

·         کنترل فرآیند

·         مدیریت تراکنش های داخلی

 

2-      ارتباطات و همکاری سازمانی

·         نامه های الکترونیکی

·         صدا نامه ها

·         انچمن های بحث

·         کنفرانس ها

·         سیستمهای همکاری کننده

3-      تجارت الکترونیک- بنگاه با بنگاه و بنگاه با مشتری

·        سرمایه گذاری الکترونیکی

·        مدیریت زنجیره تامین

·        بازاریابی الکترونیکی

·        پردازش رخط تراکنش ها

هدف کاربرد کسب و کار الکترونیک

 

این کاربری ها می تواند مورد استفاده افراد مختلفی قرار گیرد:

  • همه کاربران اینترنت
  • فقط کارمندان در اینترانت
  • گروه خاصی از کاربران هدف در یک اکسترانت (مثل مشتریان و شرکا)



نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٦ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                 تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال: ۶تير۱۳۸۳

ورود یک نفر به پایگاه اینترنتی سازمان شما او را به یک مشتری بالقوه تبدیل می کند. حال این وظیفه شماست که با شناخت مناسب از ظرفیتها و قابلیتهای سازمانی خود بتوانید ضمن مدیریت مناسب بر انتظارات، او را به یک مشتری بالفعل تبدیل کنید.

1-     به مشتریان خود سازمان ها و شرکتهایی را که طریق الکترویکی از خدمات شما استفاده کرده اند و یا می کنند معرفی کنید و نکات و ویژگیهایی که برای آنها در استفاده از این گونه خدمات فراهم شده خاطر نشان شوید.

2-     اطلاعات کامل، دقیق و کارشناسانه پیرامون تمامی کالا هایی که از طریق الکترونیکی عرضه می کنید در اختیارش بگذارید و به او بفهمانید حاضر هستید در جلسات تلفنی یا حتی به صورت حضوری هم به او توضیحات بیشتری بدهید( این کار در جلب اعتماد مشتریان بسیار موثر خواهد بود به خصوص وقتی این احساس برای مشتری ایجاد شود که پشت شیشه مانیتورش از یک شرکت فعال و پویا بازدید کرده است.

3-     آموزش مناسب برای بهره گیری از کالا ها و خدمات و فناوری های سازمان خود را برای مشتریان تازه خود هرگز فراموش نکنید به خصوص زمانی که کالای جدیدی را وارد بازار الکترونیکی کرده ایذ. این آموزش های می تواند در قالب آموزش های دوره ای از طریق واحد آموزش سایت ، از طریق پست الکترونیک و یا چند رسانه ای ها صورت پذیرد. شما می توانید همراه کالای ارسال شده برای مشتری یک لوح فشرده آموزشی تهیه کنید و به او امکان دهید که با استفاده از آن با کارکردهای کالای شما اشنا شود و در صورت لزوم به صورت مستقیم به سایت شما وصل شود.

4-     سعی کنید ابزارهای ارتباطی را بر اساس نیاز و امکانات مشتریان خود گزینش کنید. در واقع شما با در اختیار گذاشتن اطلاعات کانلی برای مشتری به او این فرصت  را می دهید که با آرامش و آسودگی بیشتری به قیمت پیشنهادی شما فکر کند و از شما خرید انجام دهد. در صورتی که در بساری از فروشگاههای معمولی شاید این امکان و جود نداشته باشد که برای هر مشتری توضیحات کامل و جامع در مورد هر کالا ارئه شود. از یاد نبرید که اینترنت به شما امکان بسیار خوبی میدهد و آن هم قابلیت مقایسه شده در سطحی گسترده است. شما با انتقال اطلاعات به مشتری و قیمت پیشنهادی در وب سایت خود او را قادر ساخته اید که خدمات شما را با دیگر شرکتها نیز مقایسه کند.

·          دسته بندی مشتریان الکترونیکی

 

آیا می توان در محیط الکترونیکی مشتریان را دسته بندی کرد؟ این کار چه منافعی برای شما دارد؟

همانطور که در بخش انتظارات مشتری ذکرشد مشتریان بر اساس نیاز ها و حساسیتهای خاصشان قابل تفکیک هستند. به موارد زیر توجه کنید:

الف) مشتری می خواهد تمام نیاز هایش را از طریق سازمان شما تامین کند آیا شما می توانید خدمات کاملی را برای مشتریان خود فراهم سازید.

ب)مشتری می خواهد کالای خود را خیلی سریع دریافت کند آیا شما می توانید از طریق شعب مختلف و یا سرویس های پستی به سرعت کالایی را که او از سایت شما خریداری کرده به او برسانید.

ج) مشتری می خواهد حداقل قیمت رابرای دریافت کالای مورد نظر بپردازد آیا سازمان شما در سیستم بازاریابی الکترونیکی به جایگاهی رسیده است که بتواند از جنبه قیمت مشتریانش را راضی نگه دارد و یا نه او باید هزینه های بیشتری را نسبت به روش های رید متحمل شود. 

از آنجایی که کلیه فعالیت ها در سازختار های سازمانی پیچیدگی و گره خوردگی خاصی با هم دارند نمی توان ادعا کرد که فعالیتهای سایر بخش های سازمان بر روند مدیریت بازارهای الکترونیکی بی تاثیر هستند. از این رو تمام تلاشها و زحمات کارکنان بخش بازاریابی الکترونیکی وقتی مثمر ثمر خواهد بود که به طور مثال کارکنان بخش خدمات رسانی و پشتیبانی، تولید و روابط عمومی بتوانند سرویس های مورد نیاز برای مشتری را تامین کنند و به او ارئه دهند. 

ادامه دارد....




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: محمد                     گزینش از:http://iranerp.persianblog.ir           تاریخ ارسال: 3تیر 1383

 

رشد غير قابل پيش بيني فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه هاي گذشته که با تکيه بر توسعه صنايع مختلفي ازجمله الکترونيک، کامپيوتر، مخابرات و ... صورت گرفته بر جنبه هاي مختلف عملکرد سازمانها تاثيرات شگرفي داشته است. همزمان با اين تغييرات، محيط فعاليت سازمانهاي مختلف پيچيده تر شده و به همين جهت نياز به سيستمهاي مختلفي که بتواند ارتباط بهتري بين اجزاي مختلف سازماني برقرار کرده و جريان اطلاعات را در بين آنها تسهيل کند، افزايش چشمگيري يافته است. اين سيستمها كه در مجموع به سيستمهاي سازماني Enterprise Systems (ES) معروف هستند، زمينه اي را فراهم آورده اند که مديران بتوانند در تصميم گيري هاي مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمايند.

از اوايل دهه 1990 ميلادي، ظهور نرم افزارهاي يکپارچه اي تحت عنوان Enterprise Resource Planning (ERP) با هدف قراردادن سازمانهاي بزرگ، توسعه بسيار زيادي پيدا کردند. اين نرم افزارهاي بسيار قدرتمند، پيچيده و گران قيمت، سيستمهاي از پيش طراحي شده اي هستند که پس از اندك تغييراتي در آنها توسط مشاوران پياده ساز و مشاوران تحليل فرايندهاي سازماني، پياده سازي و اجرا مي شوند. در بسياري از موارد سازمانها به دليل اجبار در تبعيت از منطق حاکم بر اين نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبيني مجدد فرايندهاي خود هستند. اين نرم افزارها بر خلاف نرم افزارهاي قديمي که در سازمانها و از طريق واحدهاي مختلف سازماني توسعه پيدا مي کردند، مجموعه اي يکپارچه هستند که داراي ماژولهاي مختلف بوده و هرزمان که نياز به اضافه کردن ماژول ديگري به آنها باشد، اين کار به راحتي صورت مي پذيرد.

تامين کنندگان نرم افزار هاي ERP امروزه با چالش جديدي به نام اينترنت در طراحي نرم افزارهاي خود مواجه بوده و مجبور به طراحی بسته هاي نرم افزاري خود بگونه اي هستند كه امكان اجراي  آنها بر روي شبكه جهاني اينترنت وجود داشته باشد. همين امر موقعيتي را فراهم آورده که ERP که در حال حاضر بصورت يک نرم افزار داخلي در سازمان مطرح است، با سيستمهاي ديگري همچون CRM و SCM ارتباطي تنگاتنگ پيدا نموده و به عنوان ستون فقرات e-Business مطرح شود. 

 

ERP را مي توان به عنوان نرم افزار يکپارچه اي تعريف نمود که داراي اجزا و يا ماژولهايي براي برنامه ريزي، توليد، فروش، بازاريابي، توزيع، حسابداري، مديريت منابع انساني، مديريت پروژه، مديريت موجودي، مديريت خدمات و نگهداري و تعميرات، مديريت حمل و نقل و بازرگاني الکترونيک است. معماري و ساختار ERP بگونه اي است که يکپارچگي و جامعيت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جريان روان اطلاعات بين بخشهاي مختلف سازمان را فراهم مي آورد.

انجمن کنترل توليد و موجودي آمريکا  ERP را به صورت زير تعريف مي نمايد:

•          "روشي براي برنامه ريزي و کنترل موثر تمامي منابع مورد نياز براي دريافت، توليد، ارسال و پاسخگويي به نيازهاي مشتريان، در شرکتهاي توليدي، توزيعي و خدماتي."

 تعاريف بسيار زياد ديگري براي ERP ارائه شده است از جمله:

 •          "ERP يک بسته نرم افزاري تجاري است که هدف آن يکپارچگي اطلاعات و جريان اطلاعات بين تمامي بخشهاي سازمان از جمله مالي، حسابداري، منابع انساني، زنجيره عرضه و مديريت مشتريان است." (Davenport, 1998)

 •          "سيستمهاي ERP سيستمهاي اطلاعاتي قابل تغيير و تنظيمي هستند که اطلاعات و فرايندهاي مبتني بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهاي سازماني و بين آنها يکپارچه مي نمايد." (Kumar & Hilsgersberg, 2000)

 •          "ERP يک پايگاه داده، يک برنامه کاربردي  و يک واسط يکپارچه در تمامي سازمان است." (Tadjer, 1998)

•          "ERP سيستمهايي مبتني بر کامپيوتر هستند که براي پردازش تراکنشهاي سازمان طراحي شده اند و هدف آنها تسهيل برنامه ريزي، توليد و پاسخگويي به موقع به مشتريان در محيطي يکپارچه است." (O’Leary, 2001)

•          ERP يک بسته نرم افزاري  استاندارد مشتمل بر چندين ماژول مرتبط و يکپارچه است که کليه فرآيندهاي تجاري يک سازمان را اعم از توليد ، منابع انساني ، مالي ، بازاريابي و فروش و ... پشتيباني مي نمايد و منجر به يکپارچگي وظايف ( Functions ) در سازمان مي شود.

•          يک راه حل سيستمي مبتني بر فناوري اطلاعات است که منابع سازمان را توسط يک سيستم به هم پيوسته، به سرعت و با دقت و کيفيت بالا در کنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار مي دهد تا به طور مناسب فرايند برنامه ريزي و عمليات سازمان را مديريت نمايد.

•          ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتي يک سازمان از لحاظ بانک هاي اطلاعاتي و فرآيندهاي سازماني محسوب شده و به منزله نرم افزاري براي پشتيباني فرآيندهاي داخلي سازمان است.

آنچه در همه اين تعاريف مهم است، توجه و تمرکز بيشتر بر روي عبارت Enterprise در اختصار ERP است تا توجه به عبارات ديگر اختصار از جمله Planning و Resource. چراکه اين سيستم فراتر از برنامه ريزي عمل کرده و با وجود تمرکز بر روي منابع سازمان، عناصري فراتر ازآن را پوشش مي دهد.

آنچه که در اين تعاريف بيش از همه نمود دارد، يکپارچگي و استاندارد بودن سيستم ERP است و همين دو جنبه مهم از ERP آنرا از ساير سيستمهاي اطلاعاتي يکپارچه متمايز مي سازد.

آنچه مهم است در اين بخش به آن اشاره شود اين است که سيستم ERP بصورت کامل در هر دو بخش آن (Core Application , Business Analysis Application) سطوح مختلف سيستمي سازمان را پوشش مي دهد به اين صورت که هسته مرکزي پوشش دهنده سطوح TPS و MIS مي باشد و ابزار هاي تحليل و تجزيه تجاري پوشش دهنده سطوح DSS و EIS در سازمان هستند. البته لازم به ذکر است که اين تقسيم بندي چندان شفاف نبوده و مرز مشخصي بين اين سطوح و دو بخش اصلي ERP قابل ترسيم نيست و همپوشانيهايي در اين بين وجود دارد




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط:شايان رضا مشاطيان   گزینش از: www.it4managers.com               تاریخ ارسال:2تیر1383

مقدمه
امروزه در هر سازماني، بحث به کارگيري آي-تي و فن اوري اطلاعات مطرح است. همه جا سخن از سودمندي يا ضروري بودن استفاده از کامپيوتر است و به همين خاطر مديران دائما در گير تصميم‌گيري براي صرف هزينه يا سرمايه‌گذاري براي به کارگيري تکنولوژي در سازمان خود هستند، اما يک سوال همواره پيش رو است: مرز سرمايه‌گذاري در تکنولوژي کجاست؟
طبيعي است که تکنولوژي به عنوان يک راه به صرفه‌تر در برابر روشهاي دستي يا سنتي‌تر است که اهميت پيدا مي‌کند. به همين خاطر يک مدير بايد بداند تکنولوژي در کدام بخش از سازمان يا زنجيره فعاليتهايش مفيدتر است و براي پاسخ دادن به اين سوال احتياج با شاخصهايي براي اندازه‌گيري دارد.
اين مقاله سعي مي‌کند با ارائه تعاريف و مثالهايي، نقش فن‌آوري را در سازمان توضيح دهد تا يک مدير (اعم از آنکه مدير يک سازمان دولتي باشد يا شرکتي خصوصي، کارخانه توليدي باشد يا يک مدرسه) بتواند انتظارات خود و نقشي که تکنولوژي مي‌تواند يا بايد برايش ايفا کند را به دقت تعريف کند. از دل چنين فرآيندي، ميزان سرمايه‌گذاري و نحوه آن خود به خود مشخص مي‌شود.
انتقال فن‌آوری اطلاعات به سازمان
براي شروع، به مرور تعريف و مفاهيم اصلي مي‌پردازم و پيش از همه تفاوت بين «فن‌آوري اطلاعات» Information Technology (IT) و «سيستم اطلاعاتي» Information System (IS) را توضيح مي‌دهم. زيرا اين دو مفهوم گرچه به طور ناخواسته به جاي يک ديگر به کار برده مي‌شوند اما معاني متفاوتي دارند.
فن آوری اطلاعات چیست؟
فن آوری اطلاعات مجموعه‌اي شامل حداقل يکي از اجزای زیر است:
1.
سخت افزار Hardware
2.
نرم افزار Software
3.
سیستمهای ارتباطی Telecommunication
4.
ایستگاه کار Workstation
5.
سیستمهای خودکارسازی Computer Controlled robots
6.
محصولات هوشمند Smart Products
سامانه اطلاعاتي چيست؟
سامانه اطلاعاتي، يکي از نتايج حاصل از به کارگيري فن‌آوري اطلاعات است که به کمک آن اطلاعات مختلف رده بندي و طبقه بندي مي‌شوند تا دوباره به کار گرفته شوند.
انواع سامانه‌های (سيستم‌هاي) اطلاعاتی به شرح ذيل مي‌باشند:
سامانه مدیریت محتوا
Content Management System (CMS)
سامانه مدیریت مستندات
Document Management System (DMS)
سامانه مدیریت اطلاعات
Management Information System (MIS)
سامانه پشتیبانی تصمیمگیری
Decision Support System (DSS)
سامانه اطلاعات اجرایی
Executive Information System (EIS)
سامانه پشتیبانی مدیریت
Management Support System (MSS) >> DSS + EIS
سامانه اطلاعات استراتژيک
Strategic Information System (SIS)
بر اساس کارکرهاي مختلف فن‌آوري اطلاعات، و ترکيب قابليتهاي آن، سامانه هاي اطلاعاتي شکل مي‌گيرند. بدين لحاظ براي فهم نقش فن‌آوري در سازمان، بايد ابتدا کارکردهاي پايه آن را شناخت:
کارکردهای پایه فن آوری اطلاعات
Basic Functions of IT
هر جا که فن‌آوري اطلاعات به کار گرفته مي‌شود، حداقل يکي از عمليات زير (و معمولا ترکيبي از آنها) اتفاق مي‌افتد:
۱. تبدیل اطلاعات (Conversion)
يعني اطلاعات از يک شکل به شکل ديگر تبديل ميشوند (مثل پخش صداي شما از يک بلندگو، يا اسکن کردن متن يک قرارداد و تبديل آن به قالب الکترونيک)
۲. ذخیره سازی اطلاعات (Storage)
مثل ذخيره صداي شما بر روي ديسک يا نوار يا ذخيره کردن اطلاعات
۳. پردازش اطلاعات (Processing)
مثل محاسبه معدل دانش‌اموزان به وسيله کامپيوتر يا تراز حساب مالي در يک نرم افزار حسابداري
۴. تبادل اطلاعات (Communication)
مثل مبادله اطلاعات از يک کامپيوتر به يک کامپيوتر ديگر
۵. تحليل و همگرایی اطلاعات
مثل نرم افزارهاي هوشمند طراحي صنعتي و الکترونيک
فن آوری های نوپدید
ٍEmerging Technologies
از ترکيب کارکرهاي بالا، فن‌آوري‌هاي جديدي پديد آمده است که به تنهايي هويت خاص خود را پيدا کرده‌اند و بسيار پيش مي‌آيد که يک طرح به کارگيري تکنولوژي در سازمان شما، يکي از اينها را به عنوان هدف طرح ذکر مي‌کند (مثل طرح اتصال شرکت شما به اينترنت). بعضي از اين فن‌آوري‌ها به قرار ذيل هستند:
-
چند رسانه ای (Mulimedia)
-
شبکه های کامپیوتری (Computer Networks)
-
بسته های نرم افزاری (Software Application/Trends)
-
انبارهای داده (Data Warehouses)
-
فن آوری بدون سیم (Wireless Technologies)
-
سیستمهای هوشمند (Artificial Intelligence Systems)
-
اینترنت
برنامه ریزی فن آوری اطلاعات
هر برنامه انتقال يا به کارگيري فن‌اوري به سازمان بايد به سوالهاي زير پاسخ دهد:
-
چه؟ (چه چيزي مي‌خواهد در سازمان به کار گرفته شود)
-
کجا؟ (در چه بخش از سازمان يا براي کدام فعاليت)
-
چه وقت؟
-
چقدر هزینه در ازای چقدر سود؟
-
چگونه؟ (مراحل انجام کار چيست)
-
توسط چه کسی؟ (آيا با تکيه بر نيروهاي داخل سازمان يا بيرون آن؟ و در ميان شرکتهاي بيروني، کدام يک و چرا مناسبتر است؟)
براي پاسخ دادن به سوال اول، به مرور نقش‌هايي که فن اوري مي‌تواند در سک يازمان داشته باشد مي‌پردازيم:
قش فن آوری اطلاعات در سازمان
-
نقش پشتیبانی
در اين نقش، فعاليت اصلي و محوري سازمان بدون استفاده از فن آوري هم انجام مي‌شود، اما به کار گيري فن آوري به نحوه انجام فعاليت‌ها به شدت کمک مي‌کند يا اينکه آنها را توسعه مي‌دهد. مثل به کارگيري سیستم مالی یا حسابداری برای یک کتابفروشی که گرچه مي‌توان همچنان حساب و کتاب‌ها را در دفاتر ن داشت، اما کامپيوتر انجام عمليات حسابداري را تسهيل مي‌کند.
-
نقش محوری
فن‌آوري براي برخي سازما‌نها نقش محوري دارد به نحوي که بدون به کارگيري ان، اگر چه مي‌توان به فعاليت ادامه داد، اما تفاوت بين به کارگيري و عدم به کارگيري فن‌آوري فاحش است. مثل به کارگيري سيستم تايپ کامپيوتري در يک روزنامه يا انتشاراتي. امروزه تقريبا بدون به کارگيري حروفچيني کامپيوتري، اداره يک روزنامه يا انتشار يک کتاب غيرممکن است.
-
نقش استراتژيک
در نقش استراتژيک، اصولا ادامه فعاليت سازمان بدون به کارگيري فن‌آوري بي‌معني است. مثل شبکه ارتباطی برای فروش بلیط هواپیما یا به کارگيري کامپيوتر در سيستم بانکي.
تشخیص
قدم بعدي، تشخيص نقش فن‌آوري در سازمان يا فعاليت شما است. براي اين کار، شاخصهايي معرفي مي‌کنم:
شاخصهای تشخیص نقش فن آوری اطلاعات در سازمان
-
شاخص اول: میزان وابستگی سازمان به فن آوری اطلاعات
کارکرد مطلوب سازمان در گرو به کارگیری فن آوری است
-
تاثیر استراتژيک فن آوری اطلاعات بر سازمان
فن آوری یکی از چند عامل اصلی برای حفظ سازمان و تضمین موفقیت آن در آینده است
جدول تشخیص
ترکيب دو شاخص بالا، جدول تشخيص را در اختيار قرار مي‌دهد:


 

 

                                                            

 

 

 

نقش محوری سطح یک- فن آوری فعلی نقش حیاتی را ایفا نمیکند ولی سازمان و شرایط فعالیت آن در حال حرکت به آن سو است
نقش محوری سطح دو- تکیه سازمان بر فن آوری قابل توجه است، اما توسعه فن آوری اطلاعات در سازمان لزوما به معنی پیش افتادن از رقبا نیست.
شناسایی موقعیتهای به کارگیری IT
علاوه بر جدول بالا، شناسايي موقعيتهاي به کارگيري فن‌آوري نيز اهميت دارند. اين موقعيتها دو دسته هستند:
-
موقعیتهای خارج از سازمان
به کارگيري فن اوري منجر به بهبود فعالیتهای سازمان در ارتباط با مشتریان، شرکتهای وابسته، فراهم کنندگان خدمات، ارائه خدمات یا محصولات تازه به مشتریان و
-
موقعیتهای داخل سازمان
در اين حالت، به کارگيري فن اوري منجر به افزایش کیفیت در زنجیره ارزش افزوده در بخشهای مختلف سازمان از خط تولید گرفته تا مدیریت، نیروی انسانی، بخشهای مالی و خدماتی و
اعمال شاخصهاي فوق به فعاليت سازمان شما توسط کارشناسان يا مشاوران صورت مي‌پذيرد تا سودمند ترين حالت سرمايه‌گذاري و بهره‌وري از به کارگيري فن‌آوري حاصل گردد                                                                                                                                                         .




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                 تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال: ۲ تير۱۳۸۳

گام اساسی در بازاریابی الکترونیکی دسترسی به یک سری شناختها از مشتریان است. شما باید از سطح دانش و حتی اخلاق و روحیات افرادی که می خواهند از طریق اینترنت از شما خرید کنند آگاهی پیدا کنید. نیازهای انها را بشناسید و علاقمندی های آنها را تشخیص دهید. باید بررسی کنید که با چه شیوه هایی می توانید مشتریان را ترغیب کنید که خریدهای خود را از شما به صورت الکترونیکی انجام دهند وبرای کشب رضایت مندی آنها برنامه ریزی داشته باشید.

یکی از اصول برنامه ریزی در بازرهای الکترونیکی تشخیص دادن و تعیین کردن بازار هدف در هر یک از سطوح توسعه خرید و فروش های الکترونیکی است. بر پایه همین اصل است که فعالیتهای شعبات و تبلیغات شما نیز می تواند شکل گسترده تر و متنوع تری پیدا کند.

در گسترش خدمات خود بر روی اینترنت هیچگاه در گام های اول انتظار تحول بزرگی را داشته باشید. شما مجبور هستید پس از شناخت مشتریان خود بازرهای الکترونیکی افرادی را که بالقوه قابلیت اتصال به شما و استفاده از خدمات شما را دارا هستند جذب کنید.

همانطور که گفته شد در شیوه های بازاریابی الکترونیکی اصل بر گسترش خدمات به مشتریان در دو جنبه کمی و کیفی است گو اینکه از دیدگاه سازمانی نیز توسعه سازمانی در سیستم های بازاریابی الکترونیکی با دو شاخص کمی و کیفی سنجیده می شود. یعنی شما باید با استفاده از ابزارهای الکترونیکی هم تامین کننده نیازهای کمی مشتری خود از قبیل صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه ها و ... باشید و هم کالا یا خدمات مطلوب را به مشتری ارائه دهید.

در این جا به نمونه ای جالب اشاره می کنم، یکی از نمایندگی های شرکتهای خودرو سازی که هر روز مراجعین و مشتریان زیادی را برای دریافت انواع خدمات و سرویس ها پذیرایی می کرد مجبور بود که تعدادی از مشتریان را علی رغم انتظار آنها که در صفی طولانی برای ورود به تعمیر گاه ایستاده بودند به علت تکمیل بودن ظرفیت در اوایل روز نپذیرد. شاید حدس زده باشید که گذشته از وقت و هزینه ای که مشتریان و مراجعین صرف انتظار در پشت درب تعمیر گاه میکردند وقتی با عدم تامین نیازهای به حقشان مواجه می شوند چه احساسی نسبت به شرکت تولید کننده خودرو و نمایندگی های آن داشته اند.

روشی که مدیران این تعمیرگاه برگزیدند چه بود؟

برای این کار شرکت مزبور اقدام به مطالعات و تحقیقاتی در زمینه مشتریات و ظرفیتهای خود کرد. این شرکت توانست درصد علل مراجعات مشتریان را محاسبه کند و با توجه به نمایندگی های خود که در سطح شهر بودند ظرفیتهای کاری پیک و آف پیک آنها را نیز مورد بررسی قرار دهد. با این روش شرکت مزبور توانست با توجه به نیاز های مشتریان خود از طریق اینترنت برای مراجعات و سرویس های مختلف خود و انها ثبت نام به عمل آورد و بر اساس برنامه های زمان بندی آنها را برای دریافت خدمات به نمایندگی دعوت کند. یعنی از این به بعد مشتری می دانست که در چه روزی و به کدام نمایندگی می تواند برای انجام سرویس خودرو خود مراجعه کند.

قطعاً پیاده سازی این سیستم و برنامه ریزی دقیق برای خدمات رسانی مناسب و به هنگام باعث رضایت مندی مشتریان شد و در تامین نیازهای او در دو بعد کمی و کیفی موثر بود. ضمن اینکه شرکت نیز از این طریق توانسته بود به ظرفیتهای ناشناخته خود پی ببرد و از آنها استفاده بهینه بکند.

  • مدیریت بر انتظارات مشتریان الکترونیکی

یک توصیه همیشگی برای افرادی که می خواهند بازریابی الکترونیکی را در سازمان خود تجربه کنن این است که برای افرادی که از طریق الکترونیکی با شما وارد داده ستد می شوند مزایا و ارزش های ویژه ای قائل شوید.

چرا که در غیر این صورت پایبندی او به تداوم رابطه تجاری الکترونیکی غیر قابل تضمین خواهد بود. بنابراین شما در برنامه های خود باید توجه زیادی به انتظارات مشتریان الکترونیکی داشته باشید. بنابراین شما در برنامه های خود باید توجه زیادی به انتظارات او داشته باشید.

 

ادامه دارد....




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط: فرنود حسنی          تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com                 تاريخ ارسال: ۱ تير۱۳۸۳

 

خدماتی همچون سرویس نامحدود پاسخگویی خود کار، ایمیل های POP3 زیاد، ایمیل مستعار و....

شما با استفاده از این سرویس ها می توانید با مشتریان، بازدید کنندگان و مشتریان سابق خود ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید یکی از شاخه های مهم در بازاریابی الکترونیکی بازاریابی از طریق پست الکترونیک است.

آخرین ويژگی مهمی که یک میزبان وب خوب باید داشته باشد میزان فضایی است که می تواند در اختیار شما بگذارد. البته شاید این مسئله در ابتدای کار  چندان حائز اهمیت نباشد ولی به مرور که حجم وب سایت شما از فضای در اختیارتان بیشتر شد شما مجبور هستید میزبان خود را عوض کنید و یا اقدام به خرید فضای بیشتری کنید که این خود موجب مشکلاتی خواهد شد. بنابراین به دنبال میزبانی بگردید که محدودیتی در انتخاب فضای وب برای شما قائل نباشد و در صورت اتمام فضای موجود به سرعت آن را برایتان افزایش دهد.

6 ويژگی بالا را یکبار دیگر به صورت خلاصه مرور می کنیم.

1- دسترسی به CGI-bin وب سایت خود

2- امکان استفاده از FTP برای مدیریت رخط سایت

3- دسترسی به سرورهای امن

4- دسترسی به امکان مدیریت چند لایه ای و گزارش های مربوط به آن

5- دسترسی به سرویس های مختلف ایمیل

6- امکان داشتن فضای نا محدود

این ويژگی ها اساس کاری هر میزبان وب خوبی را تشکیل می دهند. اگر میزبان وبی که شما به دنبال آن میگردید دارای این ويژگی ها بود شما می توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

امروزه خدمات مناسب به مشتریان از دیگر ويژگی های مثبت یک شرکت میزبان وب است که می تواند شما را در مدیریت بهتر سایت و حرکت مناسب در وب یاری دهد.

خدمات مناسب مشتریان شامل صفحات کمکی زیاد و صفحات پرسش و پاسخ های معمول می باشد. همچنین پشتیبانی 24 ساعت در روز و7 روز در هفته، پاسخ گویی به ایمیل ها ظرف 24 تا حداکثر 48 ساعت می تواند از دیگر ويژگی های مناسب برای میزبان وب به شمار بیاید.

پشتیبانی مناسب میزبان امری حیاتی است این خدمات برای این نیست شما به میزبان شک کنید چرا که اتفاق در هر زمانی امکان دارد رخ دهد. بنابراین شما باید از پشتیبانی مناسب در نزد میزبان خود برخوردار باشید  در غیر این صورت اگر مشکلی رخ دهد شما به سادگی بسیاری از مشتریان خود را از دست خواهید داد اگر میزبان وب شما سریعاً نسبت به رفع نقص اقدام نکند.

هرگز میزبانی را که در ارائه  خدمات ضعیف به مشتریانش شهرت دارد انتخاب نکنید.

و سرانجام مسئله قیمت خدمات موردی است که در باره یک میزبان وب اهمیت می یابد. هرگز در شرکت هایی که به صورت رایگان اقدام به ارائه فضا می کنند سایت خود را بارگذاری نکنید.

استفاده از این گونه میزبان های وب چندین نکته منفی برای شما به همراه دارد. آنها معمولا چندین هزار سایت را بر روی یک سرور ذخیره میکنند این بدان معنی است که سرعت سایت شما همیشه پایین خواهد بود. و چه چیزی بد تر از این خواهد بود که آنها همیشه سایت شما را از آکهی های تبلیغاتی خود پر کنند و یا در هنگان گشوده شدن سایت شما تبلیغات خود را برای دیگران در صفحات کوچکتر باز کنند. این تبلیغات می تواند جلوه ای غیر حرفه ای و آماتوری از شما برای بازدیدکننده به نمایش بگذارد و باعث عدم اطیمنان خاطر او گردد.

همچنین امکان مدیریت دقیق شما بر روی فایل های منتقل شده به وب میسر نیست. این موارد تنها برخی از مشکلات این گونه از میزبانها هستند.

اما اینکه شما برای یک میزبانی مناسب چه مقدار باید هزینه کنید مسئله ای است که باید در بررسی های خود با توجه به نوع و کیفیت خدماتی که در بالا به آن اشاره شد تصمیم به پرداخت بگیرید.

اما به طور کلی با وجود سرویس های متنوع و مختلف موجود شما بر حسب میزان خدماتی که میگیرید برای یک میزبان وب خوب نباید بیش از 15تا25 هزار تومان در ماه هزینه کنید.

بسیار خوب حالا شما می دانید که به دنبال چه میزبانی برای وب سایت خود بگردید هیچگاه این نکته را فراموش نکنید که گزینش یک میزبان خوب نقش مهمی در موفقیت شما به عنوان یک مدیر سایت خواهد داشت.




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب