فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٩ فروردین ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                 تماس با نویسنده:manager_ict@yahoo.com   تاریخ ارسال:30 فروردین 1384

بعد از بازدید صدها وب سایت درطول این سالها می توانم اذعان کنم که بسیاری از سایت هایی که با هدف کسب و کار راه اندازی شده اند همچون قایق های کوچکی در دریای بزرگ وب گم شده اند.

وب سایت شما انعکاس مستقیمی از وضعیت شما و کسب و کارتان است. ظاهر سایت شما شاخص مهمی برای تخمین ارزشی است که شما برای وب سایت تان قائل هستید. به عبارت دیگر اگر وب سایت شما در نگاه اول حرفه ای و جذاب به نظر نرسد نشانگر ارزش پایین محصولات یا خدمات شما خواهد بود.

در رویکردی دیگر ممکن است شما یک وب سایت عالی با طراحی خوب و محصولات یا خدمات با کیفیت داشته باشید اما بارگذاری آن زمان زیادی به طول بی انجامد در این حالت نیز همچنان ارزش تجاری وب سایت شما بسیار پایین است.چرا؟ زیرا مشتریان بالقوه  شما در انتظار نخواهند نشست و در نهایت کسب و کار شما رونق نخواهد یافت.

نکته قابل ملاحظه دیگرکه  از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است مسئله محتوای سایت شما می باشد. زمانی که یک نفر در وب به گشت و گذار و جستجو می پردازد و از طرق مختلف برای بازدید وارد سایت شما می شود برای این کار دلیلی دارد. سایت شما چیزی ارائه می دهد که آنها به دنبال آن می گردند که می تواند شامل محصولات, خدمات و یا اطلاعاتی باشد که شما در سایت خود گنجانده اید و بازدید کنندگان به همین دلیل برای تماشای آن جذب شده اند.

اگر آنها چیزی را که به دنبالش هستند در سایت شما نیابند سریعا سایت شما را ترک می کنند و به سایت دیگری مراجعه خواهند کرد. اگر شما می خواهید که بازدیدکنندگانتان در سایت شما بمانند برای آنها مطالب و محتوای مناسبی را با سازماندهی خوبی و چذابی فراهم کنید. برای آنها دلیل و بهانه ای را بوجود آورید تا علاقه مند شوند دیگر صفحات وب سایت شما را نیز مطالعه کنند و در آینده نیز به شما مراجعه کنند.

با توجه به مطالب بالا در زیرلیستی از اشتباهات نابود کننده وب سایت های کسب و کار ارائه می شود.

ü       کندی زمان بارگذاری

ü       جلوه ظاهری ضعیف

ü       مشکلات دستوری و املایی در محتوا

ü       عدم داشتن اطلاعات برای برقراری ارتباط با شما

ü       ضعف محتوایی از نظر کمی و کیفی

ü       لینک ها یا عناصر گرافیکی غیر فعال

ü       مشکلات سازگاری با مرورگر های مختلف

ü       سرعت کم بارگذاری عناصر گرافیکی

ü       حجم زیاد گرافیک سایت

ü       استفاده زیاد از امکان مرور عمودی در صفحه

ü       استفاده بیش از حد از تصاویر انیمیشن

ü       استفاده بیش از حد از خطوط و تصاویر گرافیکی برای جدا کردن بخش های مختلف صفحات

ü       بولتهای انیمیشنی

ü       پس زمینه  ای که باعث حواس پرتی بازدیدکننده شود

ü       تعداد زیاد بنر

ü       ضعف در کاربرد قاب ها

ü       استفاده از قلم خیلی ریز با خیلی بزرگ

ü       پیام های نا خواسته ای که در صفحات کوچک باز می شوند و در اصطلاح پاپ آپ نام دارند

ü       استفاده بیش از حد از کدهای جاوا و اسکریپتها

ü       ضعف در طراحی و کاربرد جداول

ü       سازماندهی نامناسب ساختار ظاهری صفحه

ü       تفاوت اساسی در پس زمینه یا طراحی هر یک از صفحات به گونه ای که احساس کنیم به سایت جدیدی وارد شده ایم.

ü       پخش موسیقی به صورت اتوماتیک

ü       درهم و بر هم بودن مطالب در صفحه

ü       تبلیغات زیاد

ü       پیام های تبریک و خوش آمد گویی بزرگ در صفحه

ü       تنوع زیاد رنگ ها در متن

ü       عدم استفاده از متا تگ ها

ü       پیغام غیر فعال بودن سایت با عبارت در دست ساخت

ü       متن های متحرک در status bar

ü       استفاده ای قلم های مختلف در یک صفحه

زمانی را صرف بررسی دقیق این نکات در سایت خود کنید و آن را با سایتی که فکر می کنید حرفه ای است مقایسه نمایید. زمان بارگذاری سایت خود را بسنجید. مشتریان شما منتظر نخواهند نشست. وقت آنها با ارزش است.

طراحی ساده و خوب می تواند فروش سایت شما را تضمین کند اگر فروش سایت شما آنچنان که انتظار دارید نیست جدا وقتی را برای ارزیابی سایت خود قرار دهید و در آن تغییراتی به اجرا درآورید پیش از آنکه برای تبلیغات آن وقت و پول خود را صرف کنید                                                                                                                                 .




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٧ فروردین ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسني         تماس با سردبير:Manager_ict@yahoo.com              تاريخ ارسال: ۲۱ فروردين 1384             

در دنياي گسترده وب سايت هاي اينترنتي و در حالي که در موضوعات گوناگون هزاران سايت مشغول به کار هستند مهمترين دغدغه مديران سايت ها جذب مخاطبان بيشتر براي  سايت مي باشد. در اينجا قصد داريم اشاره اي داشته باشيم به پنج روش بسيار ساده ولي موثر براي جذب مخاطب براي سايت يا وبلاگ

1-      نوشتن مقالات

نوشتن مقاله در موضوعاتي که به وب سايت شما مربوط مي شوند و انتشار دادن آنها از طرق مختلف يکي از روش هاي موثر براي جذب مخاطبان جديد است که از سه جنبه داراي اهميت است.

الف) افرادي که علاقه مند به مطالعه مقالات شما هستند براي دستيابي به مقالات بيشتر در موضوعاتي که شما به آنها پرداخته ايد بر روي لينک سايت شما که در ديگر سايت ها منتشر شده کليک مي کنند. اين کار براي سايت شما بازديد کننده هاي دائمي جديدي جمع خواهد کرد.

ب) در صورت گسترده شدن و توزيع مقالات شما در وب تعداد لينک هايي که به وبلاگ يا سايت شما ختم مي شوند بيشتر و بيشتر خواهد شد و در اثر همين کار موقعيت سايت شما در موتورهاي جستجو بيش از گذشته بالا خواهد رفت و در هنگام جستجو در رده هاي بالا قرار مي گيرد.

ج) با افزايش تعداد مقالات و در کل محتواي  مر بوط به ساختار کاري سايت شما ، حجم کلمات کليدي نيز خواه نا خواه افزايش پيدا مي کند و در نتيجه موتورهاي جستجو در محدوده بيشتري از کلمات نسبت به نمايش سايت شما عمل مي کنند و شما مي توانيد خوانندگان بيشتري را جذب کنيد.

براي ثبت مقالات سايت خود در دايرکتوري هاي مختلف مي توانيد به نشاني زير مراجعه کنيد.

http://www.homebiz-direct.com/articleWriting.html

2) انجمن هاي شبکه اي

تعداد بسيار زيادي انجمن هاي بحث و گفتگو در موضوعات مختلف در اينترنت وجود دارند و بيشتر آنها به کارران خود اجازه مي دهند اطلاعات مختلفي درباره خودشان در سايت ثبت کنند اين اطلاعات مي تواند شامل اطلاعات شغلي، آدرس وب سايت و حتي تبليغات باشد.

با استفاده از اين بستر ها و آشنايي و شرکت در مباحث حوزه کاري خود پاسخ سوالات مطرح شده توسط ديگران را ارائه کنيد و از اين طريق اعتمادي در ديگران نسبت به سطح آگاهي خود از موضوعات مختلف ايجاد کنيد و از آنها بخواهيد براي دريافت اطلاعات بيشتر از سايت شما بازديد کنند. البته اين کار را بايد با رعايت حال ديگران انجام دهيد و کار با ارزش خود را در حد يک اسپمر پايين نياوريد.

3)      تبادل لينک

تبادل لينک دو مزيت براي شما به همراه خواهد داشت.

اولاً، هرچه بيشتر به تبادل لينک با ساير سايت ها و وبلاگ هاي مختلف بپردازيد شانس بيشتري را براي ديگر افراد بوجود خواهيد آورد تا سايت شما را پيدا کنند.

ثانياً اين کار تاثير بسيار زيادي در بهبود موقعيت سايت شما در موتور هاي جستجو دارد. چرا که شانس شما را براي قرار گرفتن در موقعيت هاي بالايي و صفحات ابتدايي کاوش هاي کاربران بالا مي برد.

در زير به چند نکته مختلف در مورد تاثيرات تبادل لينک اشاره مي شود.

ü       با سايت هايي تبادل لينک کنيد که مطمئن هستيد براي خوانندگان شما جالب توجه هستند.

ü       به سايت هايي که بدون ترتيب و نظم خاصي باتعداد بسيار زيادي سايت  تبادل لينک کرده اند لينک ندهيد چرا که تاثيري در افزايش ترافيک سايت شما نخواهد داشت.

ü       لينک سايت خود را در دايرکتوري هاي مختلف به ثبت برسانيد.

ü       از نشاني زير براي يافتن دايرکتورهاي مختلف استفاده کنيد.

http://www.homebiz-direct.com/Link-Exchange-Resources.html

ü       با مديران سايت ها و وبلاگ هاي مختلف براي جلب نظر ايشان براي تبادل لينک از طريق ايميل وارد مذاکره شويد.

4)      امضاي پايين ايميل

يکي از بهترين و راحت ترين کارها براي جذب مخاطبان بيشتر براي وب سايت که بيشتر اوقات نيز فراموش مي شود استفاده از نشاني وب سايت در پاي ايميل هاي ارسالي است.

بسياري از ما در روز ايميل هاي مختلفي براي ديگران ارسال مي کنيم ولي در انتهاي نامه فقط به ذکر نام خود اقدام مي کنيم در حالي که مي توان در انتهاي نامه در جملاتي کوتاه وب سايت خود را معرفي و لينک آن را براي ورود در اختيار خوانندگان ايميل گذاشت.

مطمئن باشيد که اين کار در طول مدت زماني نتيجه مثبتي براي شما به همراه خواهد داشت.

5)مديريت حجم صفحات

يکي از ساده ترين راهکارهاي جذب مخاطب کنترل و مذيريت تک تک صفحات وب سايت است اجازه ندهيد زمان بازشدن صفحات سايت شما بسيار طولاني شود چرا که قطعاً بازديدکننده قيد مطالعه و بازديد از سايت شما را خواهد زد.

6)اطلاع رساني

شايد عده اي علي رغم تمايل به مطالعه سايت شما دقيقا از تاريخ به روز رساني آن آگاه نباشند و يا آدرس سايت شما را فراموش کرده باشند با اين تصور از ديگر روش هايي که مي تواند باعث افزايش و ثبات در تعداد بازديدکنندگان سايت شود تهيه يک ليست از ايميل خوانندگان ثابت و اطلاع رساني براي به روز شدن سايت است. اين کار را مي توان در ليست ياهو مسنجر، چت روم هاي مرتبط با سايت، ايميل، سايت هاي شبکه اي همچون اورکات و... انجام داد.

7) به روز رساني منظم

افراد براي  مراجعات بعدي به سايتي که براي بار اول نظر آنها را جلب کرده نيازمند محرک هاي مختلفي هستند يکي از مهمترين اين محرک ها براي تداوم ارتباط مخاطبان با سايت به روز رساني در فواصل زماني منظم و معقول است فواصل زماني را مي توان بر حسب نوع فعاليت سايت، ذائقه مخاطبان، و حجم مطالب تعيين کرد.

اميدوارم اين چند نکته که حاصل تجربيات شخصي من بوده مورد استفاده شما هم قرار بگيرد. حالا اگر مايل هستيد خوانندگان وبلاگ شما هم اين موارد را مطالعه کنند اين مطلب را در سايت يا ويلاگ خود قرار دهيد يا به من لينک دهيد                                                                                                                                        .




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱٤ فروردین ۱۳۸٤

گزينش از: ايتنا                     تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com       تاريخ ارسال:۱۴ فروردين ۱۳۸۴
 Gates، رئيس مايكروسافت و ثروتمندترين مرد دنيا، به همراه تعدادي ديگر از مديران شركت‌هاي بزرگ در عرصه IT، در ليست پيشگامان تجارت 25 سال اخير به خاطر رهبري سرسختانه، نوآوري‌ها و تمايلات بشردوستانه قرار دارند.
به گزارش سي‌ان‌ان، Gates، رئيس مايكروسافت و ثروتمندترين مرد دنيا، در ليست پيشگامان تجارت 25 سال اخير به خاطر رهبري سرسختانه، نوآوري‌ها و تمايلات بشردوستانه‌اش در مقام اول قرار دارد.
Gates، همواره نيروي محرك صنعت نرم‌افزار بوده است. او برنامه‌نويسي را در سن 13 سالگي شروع كرد و براي اين كه بتواند وقت بيشتري را صرف Microsoft -كه در سال 1975 با كمك Paul Allen تأسيس شد- كند، هاروارد را در سال سوم ترك كرد.درسال 1998 با سازمان قضايي آمريكا و 20 ايالت ديگر، در يكي از بزرگ‌ترين دادرسي‌هاي ضد تشكيل اتحاديه‌هاي بزرگ صنايع در آمريكا وارد جدال شد. اظهار مي‌شد كه مايكروسافت از قدرت انحصار خود در بازار سيستم‌هاي عامل و نيز مرورگرهاي وب سوءاستفاده كرده است. اما در نهايت پس از چهار سال درگيري شديد، در نوامبر 2002 به توافق رسيدند و گيتس همواره از اين مسئله با عنوان «مصالحه‌ دشوار ولي عادلانه» ياد مي‌كند.گيتس از همان شيوه رهبري مصمم خود كه مايكروسافت را بر لبه خطر نگه داشته بود، براي تأسيس مؤسسات خيريه استفاده كرد. موسسه‌ او و همسرش بيش از 27 ميليون دلار به پيشگامان سلامت، بهداشت و آموزش جهاني تخصيص داده است.
Jeff Bezos هم در دوران رشد اينترنت به موفقيت‌هايي دست يافت. مدير Amazon.com در ليست تهيه شده توسط نويسندگان مجله Fortune در رتبه هفدهم قرار دارد. او Amazon.com را در 1994 و در شرايطي كه كمتر كسي با اينترنت آشنا و به پتانسيل‌هاي تجاري نهفته در آن پي نبرده بود، تأسيس كرد.از ديگر افرادي كه براي اولين بار در زمينه اينترنت سرمايه‌گذاري كرده‌اند، مي‌توان از Jim Clark، رتبه 15 و اولين مدير Netscape، و نيز Shawn Fanning، رتبه 24 و مؤسس Napster، و نيز Meg Whitman، مدير eBay و اولين زن ميليلردر جهان (رتبه 16) نام برد.
نام Andy Grove، اولين رئيس Intel (سازنده تراشه‌هاي پنتيوم) در جايگاه يازدهم اين ليست به چشم مي‌خورد. Lou Gerstrier نيز به عنوان مدير IBM، اين كمپاني را از ورشكستگي نجات داد و آن را به يك شركت سود‌آور تبديل كرد كه از شهرت و فروش بالايي برخوردار است.
Steve Jobs (رتبه 6)، سهام‌دار، مؤسس و مديرApple Computer به همراه Michael Dell (رتبه 8)، بنيان‌گذار شركت DELL، نقش مهمي را در معرفي كامپيوتر به عموم مصرف‌كنندگان ايفا كرده و مسير ارتباطات و تجارت دنيا را تغيير دادند.اما نوآوري و رهبري قدرتمند تجاري به فضاي سايبر محدود نشد. افرادي چون Jack Welch (رتبه سوم)، اولين مدير جنرال الكتريك، Lee Lacocca (نفر پنجم)، نخستين رئيس Chrysler و نيز Herb Kelleher رتبه هفتم و مدير Southwest Airlines، همگي از راهكار‌هاي محكم و سرنوشت‌ساز براي تقويت شركت‌هاي خود بهره بردند.
Sam Walton (رتبه دوم)، مؤسس و مدير فقيد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي Wal-Mart، با به كار‌گيري سيستم‌هاي نوين براي كنترل دارايي‌ها، خرده‌فروشي را دچار تحولاتي بنيادين كرد. او از اداره يك فروشگاه در نيوپورت ايالت آركانزاس، به اداره بزرگ‌ترين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در جهان دست يافت.
دو تن از رهبران توليد خبر نيز در دنياي تجارت مطرح شده‌اند: Ted Turner (رتبه 14)، مؤسس CNN و Katherine Graham (رتبه 21 )، مدير فقيد Washington Post. با آن كه تخصص اين دو شركت به خبر و روزنامه‌نگاري پيشرفته برمي‌گردد، آگاهي از رمز و راز اين حرفه، نام اين دو مدير را در چنين فهرستي به ثبت رسانده است.در حالي كه بيشتر افراد مذكور، به دليل دستاورد‌هاي جديد خود در اين فهرست‌ها جاي گرفته‌اند، Michael Milken (نفر دوازدهم) و Kenneth Lay (رتبه 23)، به خاطر ايجاد تغييرات در قلمرو تجارت، به اين ليست راه يافته‌اند.
دارايي‌هاي شخصي Milken در دهه 80 باورنكردني بود. او با فروش اوراق بهادار در شرايط ريسك اقتصادي بالا، بخش مالي شركت‌ها را زير و رو كرد. تغييرات سريع اقتصادي و رقابت شركت‌ها در دهه 80، حاصل اختراع او مي‌باشد. او در سال 1990 به دليل سوءاستفاده و تقلب در اوراق بهادار به دو سال زندان، پرداخت صد‌ها ميليون دلار جريمه و كناره‌‌گيري از تجارت اين اوراق محكوم شد. او هم‌اكنون با رهايي از سرطان، بخشي از سرمايه باقي‌مانده‌اش را وقف مؤسسات مبارزه با سرطان كرده است.
Lay نيز به عنوان مدير اسبق شركت Enron، سرمشق پاسخگويي و مسئوليت به شمار مي‌رود. رسوايي شركت Enron، پس از اعلام ورشكستگي در سال 2001 و بررسي بازرسان و بيكار شدن 4000 كارمند، در كنگره امريكا مطرح شد تا سرآغازي براي تغيير قوانين حسابداري و اقتصادي ايالات متحده شود.
مختـرعين بزرگ
رهبراني چون Warren Buffett (رتبه 4)، مدير شركت Berkshire Hathaway، Alan Greenspan (رتبه 9)، مدير بانك Federal Reserve و Edwards Deming (رتبه 22)، از مشاورين اقتصادي ايالات متحده نيز مسير تجارت كنوني را تغيير داده‌اند.Buffett با سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي كم‌ارزش‌گذاري شده، با هزينه‌هاي پايين و پتانسيل‌هاي زياد براي رشد، به موفق‌ترين سرمايه‌گذار تبديل شد. او كه مخالف برنامه‌ريزي براي ثروتمند شدن سريع است،‌ هم‌اكنون دومين فرد ثروتمند جهان محسوب مي‌شود.
Greenspan نيز با وجود اداره كردن يك بانك، نقش مهمي را در تعين سياست‌هاي پولي امريكا بازي مي‌كند. ژاپن به لطف راهكار‌هاي مديريتي و كنترل كيفيت Edwards Deming، به اين چنين جايگاهي در ساخت و توليد رسيده است.
رتبه بيستم اين فهرست يعني Phil Knight، مدير شركت Nike، به كمك بازاريابي زيركانه و استفاده از افراد مشهور، اين شركت را به بزرگ‌ترين توليد‌كننده كفش‌هاي ورزشي و لباس تبديل كرده است.
Michael Eisner مدير والت ديزني، اين شركت را از بستر مرگ تا رسيدن به قله صنايع چند‌رسانه‌اي هدايت نمود. هر چند كه اكنون به دنبال عدم اعتماد 45 درصد از سهامداران از اين سمت بركنار شده است. مديران ديگري چون Lynch و Reed به ترتيب با انتخاب سهام شركت بر حسب نياز بازار و نه وال‌استريت و همچنين در ظهور كارت‌هاي اعتباري و ATM، نقش بسزايي داشته و سود بسياري را براي شركت‌هاي خود به ارمغان آورده‌اند.
Carl Icahn نيز يكي از ريز‌بين‌ترين افراد فعال در بازار بورس است. او سال گذشته 250 ميليون دلار را با خريد سهام شركت ImClone -كه همان روز توسط Martha Stewart فروخته شده بود- از آن خود كرد.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٠ فروردین ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسني      تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com   تاريخ ارسال:۱۰ فروردين ۱۳۸۴
دانشكده مديريت دانشگاه تهران و موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني همايش علمي- پژوهشي كسب وكار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي را در آذرماه 1384 برگزار مي‌کنند.
هدف از برگزاري اين همايش معرفي دستاوردهاي جديد علمي-پژوهشي كشور، شناسايي نيازهاي پژوهشي حوزه كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي، تقويت نگرش پژوهش محور در تصميم گيري‌ها و سياست گذاري‌ها و نيز نقد و بررسي عملكرد پژوهشهاي اين حوزه است.
محورهاي اين همايش به شرح زير مي‌باشد:
- كسب و كار الكترونيكي
• استراتژي و كسب و كار الكترونيكي
• مديريت ارتباط با مشتريان
• مديريت زنجيره عرضه
• طرح‌ريزي منابع سازماني
• بازاريابي الكترونيكي
• كسب و كار الكترونيكي در شركتهاي كوچك و متوسط
_ زيرساختارهاي كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي
• زيرساختار فني و تكنولوژيكي
• زيرساختار حقوقي
• زير ساخت فرهنگي و آموزشي
• زيرساختار اداري
• زيرساختار اقتصادي
- نقش دولت در توسعه كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي
• سياستگذاري توسعه كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي
• حمايتهاي دولت از توسعه كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي در بنگاه‌ها
• نقش دولت در بسترسازي كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي
• تجارت الكترونيكي، چشم‌انداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه
-بازيگران محيط تجاري در كسب و كار الكترونيكي
• بانكداري الكترونيكي
• بيمه الكترونيكي
• گمرك الكترونيكي
• حاكميت الكترونيكي
• نقش بخش خصوصي
- كسب و كار الكترونيكي و تحقيقات
• آسيب‌شناسي تحقيقات كسب و كار الكترونيكي در ايران
• نيازسنجي تحقيقاتي كسب و كار الكترونيكي
• روش تحقيق در كسب و كار الكترونيكي
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر در مورد  اين همايش به آدرس اينترنتيhttp://www.ecresearch.irمراجعه فرماييد                                                                                                                                       .




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٦ فروردین ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: سعيد آتشباري           تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com            تاريخ ارسال: 6 فروردين 1384

   انجمن مديريت پروژه كه انجمن حرفه‏اي و تخصصي مديران پروژه به شمار مي‏آيد هشت زمينه آگاهي را مشخص كرده است كه لازم است هر مدير پروژه با آنها تا حدودي آشنا باشد تا بتواند در كار خود مؤثر باشد. براي آنكه مؤسسه مديريت پروژه كسي را به عنوان متخصص مديريت پروژه تأييد كند شخص بايد امتحاني را بگذراند كه تمام اين هشت زمينه را در برمي‏گيرد. هشت زمينة مورد نظر عبارتند از:
1- مديريت زمان‏بندي/زمان؛ يعني مديريت پروژه به منظور تحقق اهداف زماني. اين موضوع معمولاً متضمن  استفاده از روش مسير بحراني و يا زمان بندهاي گانت است.
2-  مديريت هزينه: روشهاي مورد استفاده به منظور اجراي پروژه با بودجة مقرر آن
3- مديريت كيفيت: استفاده از ابزارها و شيوه‏هاي مديريت كيفيت كلي و زمينه‏هاي مربوطه در مديريت پروژه‌ها به منظور تضمين انجام درست و مقتضي كار
4-  منابع انساني: مديريت جنبة انساني پروژه‏ها متضمن پرداختن به رفتار افراد سهيم در اجراي پروژه و همچنين جزء اداري نيروي انساني است كه مشتمل است بر حقوق و مزايا، پيروي از مقررات دولتي در ارتباط با اقتضائات فرصتهاي اشتغال برابر و غيره
5-  قرارداد/تداركات: مدير پروژه بايد بتواند نسبت به تأمين مواد و اجناس مورد نياز اقدام كند. علاوه بر اين هنگامي كه پيمانكاران بيروني (خارج از پروژه) بخشي از كار پروژه را انجام مي‏دهند ممكن است نياز به عقد قرارداد باشد.
6- ارتباطات: اين موضوع متضمن داشتن مهارتهاي مناسب است. به منظور برقراري ارتباط با افراد  مورد نظردر زمان مقتضي با به كارگيري روش مناسب گاهي ارتباطات مكتوب مناسبت دارد و در اوقاتي ديگر تنها ارتباطات رودررو بايد به كار گرفته شوند.
7- مديريت محدوده: محدوده پروژه‏ همان مقدار كاري است كه انجام مي‏شود. تغييرات محدوده‏اي خارج از اختيار، معمولاً به قحطي از هزينه و زمان‏بندي منجر مي‏شوند و هزينه و زمان پروژه را بيشتر مي‏كنند. مديران پروژه بايد بدانند  چگونه محدودة كار را اداره كنند تا از چنين پيامدهايي پرهيز شود.
8-  مديريت مخاطره (ريسك): قانون مورفي مي‏گويد كه هر آغاز غلط به پايان غلط منتهي خواهد شد. اين موضوع محققاً در پروژهها مصداق دارد و ناتواني در اداره و مديريت مخاطرات مي‏تواند منجر به مصايب شود. بحث مفصل پيرامون همة اين زمينه‏ها خود به كتابي بزرگتر از اين نياز دارد، بنابراين از برخي از مواد فوق به اجمال بحث خواهد شد.
چرخة عمر پروژه
در حالي كه ماهيت پروژه‏ها با توجه به محتواي كار مورد نظر تا حدودي فرق خواهد كرد، با اين حال بين پروژه‏ها شباهتهايي مستقل از محتوا، وجود دارند. بيشتر پروژ‌ه‌ها چرخه عمري متشكل از چهار تا شش مرحله دارند. وقتي چرخه عمر پروژه شش مرحله‏اي باشد اين مراحل موسوم‏اند به مفهوم، تعريف و برنامه‏ريزي، طراحي، توسعه يا عمليات اجرايي، كاربرد، و سپس از اتمام. صرف نظر از تعداد مراحل پروژه، در هر پروژه نكات ذيل ملحوظ است:
الف) ويژگي برنامه در هر مرحله از چرخة عمر تغيير مي‏كند.
ب) ترديد و ابهام مربوط به زمان و هزينه نهايي با تكميل هر مرحله كاهش مي‏يابد. بدبختانه بسياري از پروژه‏ها چرخة عمرشان شبيه آن چيزي است كه در شكل 103 نشان داد شده است. يكي از دلايل اوليه اين شكست توسل به شيوه‏اي است موسوم به شيوة آمادة آتش به هدف كه در آن فشار بر اين است كه بايد به كار چسبيد و با آن به پيش رفت و به اين موضوع كه كاري كه بايد انجام شود واقعاً چيست و چه فايده‏اي دارد بسيار كم توجه مي‏شود. طبق تعريف جوران، مديريت پروژه واقعاً عبارت است از حل مسأله در مقياسي بزرگ و نخستين گام در حل تمام مسائل ايجاد اطمينان نسبت به تعريف و شناخت درست مساله است. در غير اين صورت احتمال دارد كه انسان مسأله غلطي را درست حل كند. شناخت و تعريف نيازها و اقتضائات پس از آن ضرورت پيدا كرده است كه پروژه گرفتار مصيبت و فاجعه شده است و اين ناتواني در تشخيص نيازها در ابتداي كار، دقيقاً همان چيزي است كه اولين دليل مصيبت و گرفتاري است.
     مراحل چرخة عمر، مرحله مفهوم: مرحله مفهوم پروژه مقطعي است كه در آن شخص به تعريف و شناخت نيازي مي‏پردازد كه بايد رفع شود، اين نياز مي‏تواند مربوط به محصول يا خدمت جديدي باشد از جمله ساختمان‏سازي، نوسازي، حركت از مكاني به مكان ديگر، يك خدمات بانكي جديد، فعاليت تبليغاتي، برنامه تحقيقاتي و نظاير اينها. در مرحله مفهوم شناخت و تعريف مسأله‏اي كه بايد حل شود بسيار نامشخص است. در واقع بايد توجه داشت كه پيش از رفتن به مرحله بعدي ممكن است انجام يك مطالعه امكان سنجي به منظور توضيح و روشن كردن تعريف پروژه ضرورت داشته باشد.

مرحله تعريف و برنامه‏ريزي
     در مرحلة تعريف و برنامه‏ريزي پروژه است كه دقيقاً معلوم مي‏شود قرار است كه چه كاري انجام شود. ابتدا شرح مسأله بيان مي‏شود. منظور از شرح مسأله تعريف مشخص مسأله‏اي است كه بايد حل شود. اين البته راه مطلوب انجام كار است. پروژه‌هايي هستند كه در آنها مرحله تعريف پروژه با پيشرفت كار تداوم مي‏يابد، صرفاً به اين دليل كه نه كارفرما و نه گروه مجري پروژه هيچ كدام نمي‏توانند نيازهاي كارفرما را بطور كامل تعريف و مشخص كنند. بهرحال هنگامي‌كه تعريف مناسبي براي پروژه نوشته شود اهداف مشخص مي‏شوند. راهبردهاي ذيل به اهداف مورد نظر انتخاب مي‏گردند و برنامه‏هاي كاري تفضيلي تدوين مي‏شوند تا تحقق آن اهداف تضمين گردد. در طي اين مرحله با شناسايي افرادي كه قرار است در پروژه مشاركت داشته باشند سازمان پروژه تشكيل و تصميم‏گيري مي‏شود كه اين افراد بايد به چه كسي گزارش بدهند و حدود اختيار، مسئوليت و پاسخگويي آنان معلوم مي‏گردد. همچنين توجه شود كه در همين مرحله است كه نظام كنترل (بازبيني و مهار) مشخص مي‏شود. دستورالعملهاي مربوط به تضمين كيفيت (چنانچه موجود نباشد) تدوين مي‏گردد و برنامه‏ريزي تفصيلي تكميل مي‏شود. وقتي كه برنامه كامل شود در دفترچه پروژه گنجانده مي‏شود و از آن پس به عنوان سندي نظارتي هدايتي در طول عمر پروژه به كار مي‏رود. دفترچه پروژه ابزار سامان دهنده و سازمان دهنده بسيار سودمندي براي مديريت پروژه است و ممكن است براي پروژه‏هاي بسيار بزرگ به صورت چند جلدي تدوين شود.
     مرحله طراحي: مرحله طراحي ممكن است (چنانكه در يك پروژه ساختمان‏سازي وجود دارد) وجود نداشته باشد، يا ممكن است در مرحله توسعه ادغام شود. اگر اين مرحله در پروژه وجود داشته باشد توجه شود كه تدارك لازم براي تجديد نظر در هزينه و عملكرد مربوط به آن به عمل آيد. اگر چه اين انديشة تجديدنظر به عقيده برخي از مديران بدعت به شمار مي‏آيد اما چه بخواهند و چه نخواهند در جريان طراحي محصولات و خدمات جديد غالباً معلوم مي‏شود كه اهداف اصلي مربوط به هزينه زمان‏بندي با عملكرد تحقق نمي‏يابند (و نياز به تجديد نظر دارند) وينستون چرچيل زماني گفته بود كه حق ماست امروز هوشيارتر از ديروز باشيم. به دليل اين كه هيچ كس نمي‏تواند مسائل را صددرصد پيش‏بيني كند. با دسترسي به اطلاعات جديد بايد تغييرات لازم را نسبت به اهداف اصلي اعمال كرد. چند سال پيش در كنگرة آمريكا بر سرانجام بمب افكن
B2
جنجالي در گرفت و يكي از نمايندگان كنگره گفت كه او اين هواپيما را به هر قيمتي مي‏خواهد. با اين حال برنامه مربوط به هواپيمايي مذكور يك دهه طول كشيد و مسلم است كه هيچ كس از جمله خود همين نمايندة برآشفته هم نمي‏توانست هزينه چنين پروژه پيچيده‏اي را كه زمان آن چنين به درازا كشيد پيش‏بيني كند.
مرحله توسعه يا عمليات اجرايي
     مرحله توسعه يا عمليات اجرايي مقطعي است كه در آن محصولات و خدمات ساخته شده و به انجام رسيده را مي‏توان مورد آزمايش قرار داد تا معلوم شود كه آيا با اهداف عملكرد انطباق دارند يا  خير. در صورت ساخت  محصول جديد عمليات فروش معمولاً از همين مرحله آغاز مي‏شود. البته خطر اين اقدام آن است كه در صورت بروز هرگونه نقص جزئي در محصول بعد از انجام عمليات فروش، سازمان و تشكيلات پروژه ممكن است در وضعيت دشواري قرار گيرد و نتواند به وعده‌هاي خود وفا كند كه مي‏تواند موجب از دست دادن حسن نيت مشتريان گردد.
مرحله كاربرد: چنانچه مسائلي بروز كند كاربرد محصول يا استفاده از خدمات نيز مي‏تواند پيامدهاي ناخوشايندي داشته باشد، بنابراين واجد اهميت است كه پيش از ارسال محصولات براي مشتريان، محصولات در همان محل توليد  مورد آزمايش قرار گيرند. شركتهاي توليد كننده نرم‏افزار معمولاً از برخي از مشتريان خود مي‏خواهند كه توليدات آنها را از نظر عيب‏دار بودن مورد آزمايش قرار دهند بطوري‌كه معايب جزيي آنها معلوم و پيش از آغاز هرگونه عمليات تبليغاتي براي عموم از توليدات رفع عيب به عمل آيد.
     به هر حال داستانهاي وحشتناكي از برخي از شركتهاي بزرگ منقول است كه در دام ارسال محصولات پيش از تكميل مرحله آزمايشي افتاده و هزينه‏هاي بسياري را در رابطه با محصولات معيوب توزيع شده متحمل شده‏اند.
     مرحله پس از اتمام: در نگاه اول مرحله پس از اتمام متناقض به نظر مي‏رسد. وقتي پروژه تمام مي‏شود چطور مي‏توان اين مقطع را يك مرحله ناميد؟ در واقع اين مرحله در بسياري از پروژه‏ها نيمه كاره مي‏ماند. توجه شود كه اين مرحله متضمن تجزيه و تحليل عيب‏يابي پروژه است. مدير پروژه بايد پروژه را بازنگري كند و از خود بپرسد خوب و بدكار چه بوده است. آنچه خوب انجام شده است بايد در پروژه‌هاي آينده هم تكرار شود و به عكس از تكرار مشكلات مطروحه بايد پرهيز كرد. اگر عيب‏يابي به خوبي انجام نشود محتمل است كه اشتباهات گذشته در آينده هم تكرار شود.
     پيشنهاد مي‏شود عيب‏يابي‌ها در مراحل مهم پروژه انجام شوند، بطوري‌كه بتوان از آموخته‏ها هم براي پروژه فعلي و همچنين براي پروژه‏هاي آينده استفاده كرد. معمولاً به عيب‏يابي حسابرسي مي‏گويند كه واژه‏اي  ملايمتر از عيب‏يابي به نظر مي‏رسد.
     نظام مديريت پروژه: براي اعمال مديريت موفقيت‏آميز بر پروژه‏ها عوامل مهم معيني بايد در سازمان و تشكيلات پروژه لحاظ شوند. در واژگان نظامها (سيستمها) اين عوامل متفقاً نظام (سيستم) مديريت پروژه را تشكيل مي‏دهند و هر عامل به نوبه خود يك نظام فرعي (زير نظام) است. چون تمام نظامها از نهادها، ستانده‌ها و نوعي پردازش براي انتقال و تبديل اين نهاده‌ها به ستانده‌ها تشكيل يافته‏اند. همين موضوع را مي‏توان در مورد هر مؤلفه (جزء) نظام مديريت هم تلقي كرد                                                                                                                                          .

 




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب