فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۳٠ بهمن ۱۳۸٤

جشنواره‌ وبلاگ‌نويسي قرآني شروع خوبي براي به تصوير كشيدن آينده‌اي مثبت براي اين حوزه است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
  ۳۰/۱۱/۸۴
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها
اين روزنامه نگار و بلاگر گفت: برگزاري جشنواره‌هاي مختلف وبلاگ نويسي، نشان دهنده‌ي نگرش مثبت به اين حرفه در كشور است. فرنود حسني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با تاكيد بر اينكه برگزاري جشنواره‌هاي وبلاگ نويسي قرآني و انقلاب اسلامي ‌يك شروع خوب براي به تصوير كشيدن آينده‌اي مثبت براي وبلاگ نويسي است، بر لزوم تقدير وحمايت از وبلاگ نويسان براي تداوم اين گونه جشنواره‌ها با نظم و تبليغات بهتري اظهار اميدواري كرد.
اين فعال عرصه وبلاگ‌نويسي اظهار داشت: برگزاري
جشنواره‌ها و مسابقه‌هاي وبلاگ نويسي بايد به گونه‌اي باشد كه افراد در تخصص‌ها و لايه‌هاي ديگر اين حوزه هم بتوانند فرصتي براي نشان دادن توانايي‌هاي خود داشته باشند .
عضو هيات تحريريه ماهنامه‌ي عصر فناوري اطلاعات
گفت: با وجود آنكه وبلاگ طي اين چند ساله رشد قابل توجهي داشته است، ولي برخورد مناسبي با وبلاگ نويسان نشده و از توان بالقوه آن‌ها به طور مناسب استفاده نمي‌شود .
حسني تاكيد كرد: يك راهكار مناسب براي خارج شدن از
بن بست‌هاي رسانه‌اي و شكستن محدوديت‌ها را ابعاد ملي، چند زبانه كردن وبلاگ‌هاست .
وي افزود: ما در عصري قرار نداريم كه چارچوب‌هاي
خاصي را براي رسالت رسانه‌اي خود تعيين كنيم و امروزه متاسفانه اطلاعات مطرح شده در وبلاگ‌ها، به دليل فارسي بودن، هيچ گاه در عرصه بين‌المللي مطرح نمي‌شوند .
حسني گفت: فراتر از زبان فارسي بودن محتواي
وبلاگ‌ها منجر به افزايش اعتماد، اعتقاد و شناخت صحيح مردم دنيا از ايران و فرهنگ آن و همچنين ايجاد يك رابطه غيررسمي‌بين مردم عادي كشور ما با كشورهاي ديگر مي‌شود .
اين روزنامه نگار گفت: بايد اين باور در جوانان
علاقه‌مند ايجاد شود كه وبلاگ‌ها يك فضاي آزاد براي اظهار نظر است، به طوري كه اين رسانه شخصي جنبه عمومي‌ پيدا كند .
وي گفت: در گذشته از وبلاگ به صورت فردي استفاده
مي‌شد؛ ولي امروزه بسياري به ارزش واقعي وبلاگ و تاثيرات آن پي برده‌اند.
حسني اظهار داشت: در حال حاضر وبلاگ نويسي يك شغل
نيست، بلكه مي‌تواند به طور غيرمستقيم در گسترش ارتباطات افراد جامعه و شناخت آن‌ها از مسائل تخصصي حوزه كاري خود و افزايش گروه‌هاي مرتبط فكري و شغلي موثر باشد، به طوري كه از طريق گروه‌ها و تشكل‌هاي همفكر، به منظور تبادل نظر و رشد افكار عمومي‌در خوانندان و نويسندگان و وبلاگ‌ها تشكيل شود.
اين وبلاگ نويس ادامه داد: بايد هر يك از افراد
جامعه در حوزه وبلاگ نويسي و دركنار هم به ارايه‌ي گوشه‌اي از مسائل كه در نهايت منجر به ايجاد مجموعه‌ي كاملي از اطلاعات شود، بپردازند و از اين طريق حضور ايران در فضاي وب پررنگ‌تر شود .
اين روزنامه‌نگار اظهار داشت: امروزه مساله
اينترنت به عنوان يك ابررسانه و وبلاگ به عنوان يك رسانه ايجاد مي‌كند كه مخاطبان خود را جهاني فرض كنيم و با اين كار، باورها و افكار و مسائل آموزشي را به صورت مستقيم و غير مستقيم انتقال دهيم .
حسني ايجاد و رشد و وبلاگ نويسي را ناشي از
حركت‌ها و تلاش‌هاي خود جوش مردمي ‌دانست، نه حمايت دستگاه‌هاي دولتي، به طوري كه هر كس براساس تخصص و تجربه خود، اخبار واطلاعات را به صورت رايگان در اختيار مردم قرار مي‌دهد .
وي گفت: دخالت دولت در زمينه‌ي وبلاگ نويسي مانع
رشد خلاقيت‌ها و افكار و تكنيك‌هاي جديد مي‌شود و ما امروز شاهد پيشرفت بخش خصوصي را در امر نرم افزارهاي وبلاگي هستيم .
اين روزنامه نگار، وظيفه دولت در اين زمينه را
ايجاد شرايطي براي فعاليت سرويس دهندگان و كاربران وبلاگ‌ها در يك فضاي امن عنوان كرد . اين فعال وبلاگ‌نويس در رابطه با امر نظارت بر وبلاگ‌ها گفت: همان‌طور كه شروع وبلاگ نويسي، امري خودجوش بود، نقد و نظارت بر اين امر نيز برعهده مردم يك فضاي مجازي است، نظارتي كه از وجود كاربرا وبلاگ‌ها سرچشمه مي‌گيرد نه از يك نهاد و سازماني كه قوانين خاصي را تحميل كند .

وي يكي از ويژگي‌هاي وبلاگ را قابليت نظردهي در مطالب آن دانست و گفت: وبلاگ نويسان متاثر از نظرات همديگر هستند و از طريق بهترين نظارت بر مطالب يكديگر انجام مي‌گيرد .

کد خبر:8411-15649




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢٩ بهمن ۱۳۸٤

تنها ماهنامه تخصصي کشور در زمينه فناوري اطلاعات هشتمين شماره خود را در اسفند ماه 84 منتشر کرد. در اين شماره مقاله هاي مختلفي با عنوان هاي زير به چشم مي خورد.
قوانین حقوقی و امنیتی در حوزه فناوری اطلاعات

مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات-اصول تهیه RFP

استفاده از امکانات wireless  در دولت الکترونیک m-Government ))

معماری و برنامه ریزی تولید محصولات نرم افزاری

فناوری شبکه های بی سیم

ابزارهای طراحی در مهندسی نرم افزار

مشاوره در صنعت فناوری اطلاعات

ساخت برنامه های کاربردی مبتنی بر windows vista

نسل جدید مانیتورهای سامسونگ

اخبار دنياي فناوري اطلاعات

... 
علاقه مندان مي توانند ماهنامه عصر فناوري اطلاعات را از کيوسک هاي روزنامه فروشي سراسر کشور تهيه نمايند و يا براي دريافت پستي و اشتراکي آن با شماره هاي 3-88913591 تماس بگيرند. براي دريافت اطلاعات بيشتر و آشنايي با ماهنامه مي توانيد به سايت اين مجله در نشاني
www.infotechera.com مراجعه فرماييد. شايان ذکر است که عصر فناوري اطلاعات از ابتداي انتشار در يک سبک جديد طرح روي جلد خود را بر اساس ديدگاه هاي تحريريه طراحي مي کند و آن را به مسابقه مي گذارد در اين شماره نيز
بـه3 تفسیر یا مقاله برتـر ارسال شده پیرامون طرح گرافیکــی روی جلد جایزه‌ای تعلق گرفته و تفسیر یا مقاله ارسالی با نـام نویسنـــده آن در شماره بعدی به چاپ خواهد رسید. 8 ساعت اینترنت رایگان در هر ماه برای مشترکین ماهنامه اختصاص داده مي شود.

 




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٦ بهمن ۱۳۸٤

تدوین : شهنازپیروزفر

هدف مدیریت ارتباط با مشتری، توانمند سازی شركت به منظورارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق معرفی فرایندهای اتومات قابل اطمینان خدمات،جمع آوری و پردازش اطلاعات شخصی و سلف سرویس است. و سعی دارد تا فرایندهای متعدد خدمات به مشتری را دردرون شركت یكپارچه و اتومات سازد.

در واقع اینگونه مدیریت، سه بخش از كسب و كار را درگیر می‌سازد. این بخشها عبارتند از:سیستم خدمات به مشتری،سیستم اطلاعات بازاریابی و سیستم مدیریت فروش.بخش اطلاعات بازاریابی،اطلاعات درباره محیط كسب و كار نظیر رقبا و متغیرهای فرا محیطی را فراهم می‌آورد. بخش مدیریت فروش، برخی از فروش‌ها و عملكردهای مدیریت فروش را اتومات می‌سازد. این بخش اولویت‌های مشتری، عادات خرید، پراكندگی جمعیت و همچنین كارایی كارشناسان فروش را ردیابی می‌كند. بخش خدمات به مشتری برخی از درخواست‌های خدمت، شكایات، بازگشت محصول و درخواست اطلاعات را اتومات می‌سازد.بسیاری از مراكز تماس از نرم افزار CRM برای ذخیره سازی اطلاعات مشتری استفاده می‌كنند. هنگامی كه مشتری تماس می‌گیرد، سیستم برای بازیابی و ذخیره اطلاعات مربوط به مشتری، به كارگرفته می‌شود. شركت با خدمت رسانی سریعتر و كارآمدتر به مشتری و همچنین نگهداری اطلاعات وی در یك مكان، سعی می‌كند تا در هزینه‌ها صرفه جویی و مشتریان جدیدی را جذب كند.

راه كارهای CRM به مشتریان امكان می‌دهند تا خدمت موردنظرشان را از طریق كانال‌های متعدد ارتباطی دریافت نمایند. برای مثال، شاید شما بتوانید موجودی بانكی‌تان را ازطریق تلفن WAP بدون گفتگو با مسوول مربوطه بررسی نمایید، بدین ترتیب هم در پول  و هم در زمان صرفه جویی نمودید.

 بهبود بخشیدن خدمت رسانی به مشتری

CRMها مدعی هستند كه خدمت رسانی به مشتری را بهبود می‌بخشند. این راه كار ارتباطات را به طرق ذیل تسهیل می‌سازد:

- فراهم آوردن اطلاعات محصول، اطلاعات مصرف محصول و پشتیبانی فنی از طریق وب سایت‌هایی كه معرفی می‌شوند.

- كمك در شناسایی مشكلات بالقوه پیش از بروزمشكل.

- فراهم آوردن مكانیسمي كاربرپسند برای ثبت شكایات مشتری (شكایاتی كه ثبت نشوند؛ بالطبع رسیدگی نخواهندشد و این امر یكی از دلایل نارضایتی مشتری خواهد بود).

- فراهم آوردن مكانیسم سریعی برای رسیدگی به مشكلات و شكایات (رسیدگی سریع به شكایات، رضایت مشتری را افزایش می‌دهد).

- فراهم آوردن مكانیسم سریعی برای رفع مشكلات خدمت رسانی (رفع مشكل پیش از اینكه سایر مشتریان نیز نارضایتی خود را ابراز نمایند).

- شناسایی نحوه تعریف كیفیت از دیدگاه مشتری و طراحی استراتژی خدمت رسانی برای هر مشتری بر اساس نیازمندی‌ها و انتظارات وي.

- بهره گیری از cookieهای اینترنتی برای ردیابی علائق و سلائق مشتری
- بهره گیری از اینترنت برای سفارشی سازی بیدرنگ.

-فراهم آوردن مكانیسم سریعی برای مدیریت و برنامه ریزی زمانی نگهداری، تعمیر و پشتیبانی (بهبود كارآیی و اثر بخشی)

-فراهم‌ آوردن مكانیسمی برای ردیابی قراردادهای مشتری با شركت و انجام آن به شیوه‌ای یكپارچه به گونه‌ای كه تمام بخش‌های قراردادها ازدیدگاه مشتری شفاف باشد.

- CRM می‌تواند با سایر سیستم ها مجتمع شود و اطلاعات مربوط به حسابداری و تولید رانیز برای مشتریان فراهم آورد.

 

بهبود ارتباط با مشتری

CRMها می‌توانند ارتباط با مشتری را بهبود بخشند. این كار به طرق ذیل انجام می‌گیرد:
- تكنولوژی
CRM می‌تواند علائق، نیازها و عادات خرید مشتری را ردیابی نموده و بازاریابی را مطابق با آن انجام دهد.
- این تكنولوژی می‌تواند مصرف محصول را در طی چرخه عمرش ردیابی نموده و استراتژی خدمت رسانی را براساس آن تعیین نماید.
- این تكنولوژی می‌تواند در بازارهای صنعتی برای مركز خرید بخش میكرو به كارگرفته شود و به هماهنگ سازی تعارضات و تغییر معیارهای خرید كمك كند.

عملكرد فنی

ویژگی‌های عملكردی راه كارCRM به شرح زیر می‌باشد:

- اندازه پذیری، توانایی استفاده در اندازه‌های بزرگ و بسط آن به اندازه های مورد نیاز
- كانال‌های ارتباطی چندگانه، توانایی ارتباط با كاربران ازطریق دیوایس مختلف (تلفن،
WAP، اینترنت و غیره)
- جریان كاری، توانایی مسیریابی خودكار كار از طريق سیستم، برای افراد مختلف براساس نقشی كه ایفا می‌كنند.
- پایگاه داده ها، فضای ذخیره سازی متمركز (در انبارداده‌ها) اطلاعات مربوط به تعاملات مشتری
- موارد مربوط به حفظ اطلاعات مشتری، برای مثال رمزگذاری داده‌ها و معدوم ساختن ركوردها برای حصول اطمینان از عدم سرقت

 تهیه كنندگان CRM

Siebel Systems از جمله پیشگامان در این زمینه بوده است. سایر شركت‌هایی كه در این عرصه فعالیت دارند، عبارتند از: اوراكل، آی‌بی‌ام، SAP ، BroadVision و Epicor. این شركت‌ها توجه ویژه‌ای به قابلیت مصرف، یكپارچگی و حفظ اطلاعات دارند.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢۳ بهمن ۱۳۸٤

همه کسب و کار هاي در ابتدا با شکل گيري يک ايده و نظر هر چند کوچک شکل گرفته اند. زماني که شما کسب و کارخود را آغاز مي کنيد به مجموعه اي از ايده هاي براي بازاريابي، تبليغات، حل مشکلات، توسعه توليد و...نياز خواهيد داشت. تفاوت بين شکست و پيروزي از تفاوت بين عمق و قدرت ايده هاي مختلف سرچشمه مي گيرد. در ادامه با سه روش بسيار ساده براي  قرار گرفتن ذهن شما در جريان توليد ايده هاي جديد در کسب و کار آشنا مي شويم.

 

1-      ارتباطات گسترده و مداوم شما با ساير بنگاه ها و شرکت ها همکار مي تواند ايده هاي بسياري را شکل دهد. منابع آنلاين و آفلاين بسياري براي آشنايي با موقعيت کسب و کار سازمان هاي مختلف وجود دارد. سمينار ها، نمايشگاه ها، اتاق هاي چت، سايت هاي اينترنتي، انجمن هاي بحث و... از اين دسته هستند. به اشتراک گذاردن دانش، پرسيدن سوال ها و صحبت در مورد دانش ها و راه حل هاي جديد ذهن شما را تحريک خواهد کرد. مغز شما در صدد ترکيب و تحليل اين اطلاعات براي خلق ايده هاي مناسب جديدي برخواهد آمد.

2-      اگر شما از قدرت کافي براي برقراري ارتباط برخوردار نيستيد. مطالعه مي تواند نسخه مناسبي براي تحريک ذهن شما براي دستيابي به ايده هاي جديد باشد. کتاب هاي علمي و آموزشي تجارت و کسب و کار، مجله ها و کتاب هاي الکترونيکي، سايت هاي اينترنتي و خبرنامه ها و مجلات الکترونيکي و روزنامه هاي مرتبط با کسب و کارتان را بخوانيد. مغز شما با جذب و مرتب کردن اطلاعات مختلف در ساختارهاي مناسب باعث شکل گيري ايده هاي جالبي خواهد شد.

3-      يکي از بهترين راه ها که هميشه مي تواند به شما در يافتن راه حل هاي مناسب در برابر انتظارات جديد بازار و مشکلات مختلف کمک کند تضارب آرا و انديشه ها در جلسه هاي کاري با همکارانتان است. اين کار که در زبان انگليسي اصطلاحاً Brain Storming  نام دارد روشي براي حل مسئله به صورت گروهي است. در اين روش گروهي از همکاران در يک سازمان موضوع واحدي را مشخص مي کنند و با تعيين فرصتي براي مطالعه و تحقيق درباره آن در يک روز معين دور هم مي نشينند و ايده ها و افکار خود را براي بحث و تبادل نظر به يکديگر منتقل مي کنند تا در نهايت يک ايده و راه حل مورد توافق خرد جمع حاصل و تصويب شود.

در هر حال هميشه براي يادداشت کردن ايده هاي کئچک و حتي به نظر بي اهميت يک دفترچه يادداشت به همراه داشته باشيد و کوچکترين نکات را بنويسيد. همه کسب و کارها براي حرکت رو به جلو در کنار رقيبان نيازمند ايده ها و روش هاي جديد براي توسعه و بهينه سازي هستند.

 




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٧ بهمن ۱۳۸٤

دعوت به همکاری در شرکت خدمات انفورماتيک کيش

 

شرکت خدمات انفورماتيک کيش برای نصب, راه اندازی, بهره برداری و پشتيبانی از سيستمهای جديد مخابراتی و IT, از برجسته ترين فارغ التحصيلان دوره های ليسانس و بالاتر از دانشگاههای معتبر, در محيط کاری مدرن و پويا در جزيره کيش, دعوت به همکاری می نمايد.

 

شرايط عمومی داوطلبان

  1.  مرد
  2. حداقل معدل ديپلم 16
  3. تسلط کافی به زبان انگليسی
  4. حداکثر سن 30
  5. داشتن کارت معافيت يا پايان خدمت
  6. با مسئوليت پذيری, روحيه کار تيمی و قدرت ابتکار

شرايط اختصاصی

  1. فارغ التحصيل در رشته های مخابرات, نرم افزار, سخت افزار و رشته های مرتبط
  2. متخصصان IT با آشنايی با تکنولوژيهای روز مثل: برنامه نويسیC++ و Java, LINUX و RDBMS در محيط شبکه LAN و WAN

 

دعوت به همکاری موقيت استثنايی برای فارغ التحصيلان رشته کامپيوتر

برای کار در پروژه های خارج از کشور

 

شرکت خدمات انفورماتيک کيش برای تعداد محدودی فارغ التحصيل با تجربه در رشته های مرتبط با نرم افزار کامپيوتر برای همکاری در پروژه های نرم افزاری در خارج از کشور فرصتی استثنايی ارائه می نمايد.

 

مسئوليتها:

·         ارائه تحليل از تشريح فنی(Technical Spec.) يک سيستم پيچيده و ترجمه آن به راه حل قابل اتکای نرم افزاری

·         همکاری در طراحی معماری و تکنولوژی مناسب برای سيستمهای کاربردی

·         گزارش دهی از جريان توسعه نرم افزار و ارائه راهکارهای کلی

·         ارائه همکاری در خصوص رفع اشکالات و تست نرم افزار

·         تسلط در ارتباط گيری کتبی و شفاهی, حل مشکل, خلاقيت و دقت به جزئيات

تخصصهای مورد نياز

·         مدرک دانشگاهی در علوم مرتبط به کامپيوتر

·         تجربه در UML شامل object/class diagrams, sequence diagrams, use cases, etc.

·         تجربه در اصول و روشهای طراحی OO و مدل داده ها, RUP, Rational Software

·         تجربه کار در توليد نرم افزارهای کاربردی بزرگ با استفاده از تکنولوژی Java

·         تجربه کار در توليد نرم افزار کاربردی مبتنی بر Web با استفاده از J2EE, JSP, Servlet, Struts, XML, JavaScript, HTML

·         تجربه کار در Websphere application server و Tomcat Server

·         ترجيحا, تجربه کاری در Hibernate and Spring frame work

·         تجربه کاری در WSAD

·         تجربه کاری در Oracle

·         تجربه کاری در تهيه و توليد موضوع تست از طريق JUnit

·         تجربه کاری در CVS

·         ترجيحا, تجربه بانکی

 

داوطلبانی که دارای دانش و سابقه قابل اتکايی در نرم افزار Java  و مديريت کارت باشند, پس از پذيرفته شدن در مصاحبه, در شرکت معتبر خارجی ارائه دهنده نرم افزار پرداخت, فعاليت خواهند نمود.

 

داوطلبان می توانند درخواست تايپ شده خود را با ذکر مشخصات, نشانی و شماره تلفن و سوابق و تجارب تحصيلی و کاری خود, به نشانی تهران, بلوار ميرداماد, ساختمان نگين, شماره 140, دفتر ارتباطات شرکت خدمات انفورماتيک کيش, ارسال نمايند.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٥ بهمن ۱۳۸٤

دوستان و علاقه مندان به مباحث تخصصي فناوري اطلاعات براي امروز قصد دارم شما را با يک ماهنامه تخصصي فارسي زبان که به تازگي و از ارديبهشت ماه سال 84 آغاز به کار کرده آشنا کنم. اين ماهنامه که نامش عصر فناوري اطلاعات است علي رغم عمر کوتاهش به خوبي توانسته جاي خود را در بين علاقه مندان به موضوع فناوري اطلاعات باز کند. در هر شماره از اين مجله در حدود 15 تا 18 مقاله متنوع در موضوعات مختلف فناوري اطلاعات گردآوري و منتشر مي شود. قيمت اين مجله علي رغم کيفيت بالاي کاغذ و چاپ آن براي بالارفتن استفاده بيشتر علاقه مندان از ابتدا 800 تومان در نظر گرفته شده است. تا کنون هفت شماره از اين مجله روي کيوسک هاي روزنامه فروشي هاي سراسر کشور قرار گرفته و از استقبال قابل توجهي نيز برخوردار شده است.

در اين مجله که قرار است به زودي به عنوان اولين نشريه علمي- ترويجي فناوري اطلاعات کشور تبديل شود اساتيدي همچون دکتر يقيني، دکتر محمد فتحيان، دکتر مسعود حامدي، دکتر احمد ماکويي، مهندس علي رضا عسگري، مهندس عشرت عدالت، مهندس احمد عدالت، مهندس حسن اعتمادي، مهندس ساسان نيکو کار، مهندس زنديه و خودم (فرنود حسني) به عنوان اعضاي هيئت تحريريه فعال هستند. که البته در هر شماره کارشناسان و پژوهشگراني از دانشگاه ها و شرکت هاي مختلف اقدام به ارسال مقاله هاي خود به نشريه مي کنند.

سايت اينترنتي اين ماهنامه www.infotechera.com مي باشد. علاقه مندان براي اشتراک اين ماهنامه مي توانند با شماره تلفن هاي  88913591 و 88910812 (021)   تماس بگيرند تا با حداقل هزينه ممکن در ابتداي هر ماه نشريه را دريافت کنند.

موضوعات کلي مورد توجه نشريه عبارتند از: مديريت فناوري اطلاعات، برنامه ريزي فناوري اطلاعات، تجارت و کسب و کار الکترونيک، مهندسي اينترنت و شبکه، مهندسي نرم افزار، مديريت دانش، آموزش و انتقال تجربيات، بزرگان فناوري اطلاعات، زيرساخت هاي فناوري اطلاعات و....

به زوي اين ماهنامه به دو زبان فارسي و انگليسي در سراسر خاورميانه به خصوص کشور هاي فارسي زبان منتشر خواهد شد. فرصت ارتباط با دنياي فناوري اطلاعات را در عصر فناوري اطلاعات تجربه کنيد.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٢ بهمن ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: مهدي محسني                   تاريخ ارسال:12 بهمن 1384

سرعت شاید مهمترین ثروت در هزاره سوم و عصر جدید موسوم به عصر اطلاعات باشد. برای کاستن زمان پاسخگویی و بهبود انعطاف‌پذیری، باید شکل کاملا جدیدی از سازمانها بوجود آیند. سازمانهای مجازی که امروزه با سرعت بالایی در حال شکل‌گیری هستند می‌توانند پاسخی به این نیازهای جدید باشند.
تحول
الکترونیکی به طرق مختلف تجارت را تغییر داده است . ساختارهای سازمانی سنتی ، دیگر نمی‌توانند با این تحولات سازگار باشند. سرعت روز افزون جهانی سازی و تغییرات شدید ، نیازمندی به یک ساختار تجاری که بتواند این شرایط را به بهترین وجه بکار گیرد، حیاتی ساخته است. عدم توجه بسیاری از شرکتها به این شرایط جدید باعث ورشکستگی آنها شده است. بازار جدید نیازمند سازگاری مداوم و واکنشهای فوری است. سرعت هم‌اکنون یک شاخص رقابتی است و در نتیجه مدل قدیمی و کلاسیک تجارت رنگ خواهد باخت. امتیازات رقابتی گذشته دیگر دوام ندارد، استراتژیهای مبتنی بر هزینه به سختی باقی مانده و دوام می‌آورند. سازمانها و شرکتهایی که در یک سازمان حجم وسیعی از فعالیتها را انجام می‌دادند، جای خود را به شرکتهای کوچکی داده‌اند که برای جلب رضایت مشتریانشان روی فعالیت‌ خاصی متمرکز شده‌اند.

در بازار و عصر جدید سازمانهایی که از دانش، افراد متخصص و فناوریهای روز به خوبی استفاده نمایند موفق‌تر هستند. کوچک شدن، مهندسی مجدد و تمرکز، برخی از رویکردهایی هستند که شرکتها برای شناسایی فعالیتهای بدون ارزش افزوده روی آنها حساب می‌کنند. فعالیتهای اقتصادی شبکه‌ای و تبادل اطلاعات اقتصادی فواید زیادی را برای استراتژی منبع یابی بیرونی به ارمغان آورده است.

طبق تعریف سازمانهایی که دارای سرمایه‌های غیر ملموس مشخص بوده و از مرزهای سنتی فراتر رفته‌اند، سازمانهای مجازی نام دارند. چنین سازمانهایی در تجارت خود از شرکای خارجی استفاده می‌کنند، که به آنها دست اندرکاران سازمان مجازی می‌گویند. در حقیقت یک سازمان مجازی یک سازمان مبتنی بر شبکه است. برای اینکه یک سازمان خود را از ساختار موجود خارج ساخته و به حالت مجازی درآید نیازمند تغییرات سازمانی و تجدید ساختار در فرآیندها و عملکردهای سازمانی است که این امر با توجه به مقاومت طبیعی افراد در مقابل تغییر بسیار مشکل خواهد بود.  با تعریف کامل‌تری می‌توان بیان کرد که سازمان مجازی یک نوع خاصی از سازمان شبکه‌ای است که با استفاده از آخرین فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مانند اینترنت واینترانت مراودت و همکاری با اشخاص و سازمانهای دیگر را خارج از فضا، زمان و مرزهای سازمانی امکان پذیر می‌سازد.

ویژگیهای سازمانهای مجازی

  • مبتنی بر اطلاعات است.
  • غیرمتمرکز است ولی از نظر فناوری شدیدا متمرکز عمل می‌کند.
  • تمرکز فعالیتهای سازمان مجازی حول شایستگی‌های منحصر به فرد آن می‌باشد.
  • انعطاف‌پذیر، چابک و سریعا قابل انطباق است.
  • سرمایه‌گذاری‌های آن بهینه بوده و هزینه‌های سربار در آن حذف می‌شود.
  • خلاق، پویا، سازگار و همراه با ساختاری مجازی مبتنی بر کار گروهی است.

اهداف عمده سازمانهای مجازی

  • بهره‌برداری به موقع از انواع منابع موجود در بازار به منظور ارتقاء کیفیت و افزایش ارزش محصول
  • به کارگماردن نیروی کار متخصص از هر قشر،‌ طبقه، تخصص و ملیت
  • ایجاد نظارت درونی و خود جوش که تنها از محیطی بدون ابهام، قدرتمند و دارای اصول اجرایی مشترک و اعتماد قلبی و واقعی بر می‌آید.

سازمانهای مجازی ایستا

در این حالت از نظر مشتریان، آنها فقط با یک سازمان معامله می‌کنند. درصورتی که در واقع داد و ستد با شبکه‌ای از سازمانها صورت می‌گیرد و در این وضعیت سازمان‌های مجازی پایدار مطرح می‌باشد که همکاری بین قسمت‌های ثابت را برعهده می‌گیرند. این نوع سازمانها به سازمانهای مجازی دائمی نیز معروف می‌باشند. دراین گونه سازمانها، معمولا یک سازمان بصورت هسته مرکزی وجود دارد که قوانین لازم را به منظور همکاری میان قسمت‌های دیگر تنظیم و مشخص می‌نماید. یک نمونه از این سازمانها شامل شبکه‌هایی می‌باشد کهAmazon.com اداره می کند. Amazon.com در شبکه اینترنت 20 درصد کتابهایش را به خارج از آمریکا می‌فروشد و در هر کجای دنیا که باشیم تنها با یک فشار دکمه ماوس می‌توانیم کتاب مورد نظر را انتخاب کرده و بخریم.

سازمانهای مجازی پویا

مفهوم دیگر کلمه virtual به معنای بالقوه موجود است که در واقع در این مفهوم شبکه‌ای پویا وجود دارد که اجزاء آن براساس کار و هدف مشتری در کنار هم قرار می‌گیرند و در هرلحظه مشتری می‌تواند به منظور سفارش به آنها دسترسی یابد. در این حالت یک رابطه موقتی با یک رهبری گسترده وجود دارد. اینگونه سازمانها به سازمانهایی مجازی و پویا معروف می‌باشند. جدول زیر مشخصات دو نوع سازمان مجازی مطرح شده را نشان می‌دهد.

مشخصات

سازمانهای مجازی ایستا

سازمانهای مجازی پویا

استمرار همکاری

دائمی و دارای ثبات

موقتی

مرزهای سازمانی

به وضوح تعریف می‌شود

نامعلوم و مبهم / سیال و متغیر

استفاده از تکنولوژی اطلاعات وارتباطات ICT

مورد استفاده می‌باشد

مورد استفاده می‌باشد

همکاران اصلی

مشخص ‌می‌باشند

نامشخص است

استراتژی منبع‌یابی بیرونی


عامل مهمی که به هنگام منبع‌یابی بیرونی باید در نظر گرفت حالت مطلوب وابستگی متقابل سازمانی است. وقتی که یک سازمان مجازی با چندین تامین کننده شکل می‌گیرد نمی‌تواند به دست اندرکاران خود به عنوان تامین کننده نگاه کند. در عوض سازمان باید آنها را به عنوان شرکای خود در یک سازمان مجازی تلقی نماید که به سمت واحدی در حرکت هستند.

کنترل و ایجاد انگیزه در کارکنان

سازمان رهبری کننده باید میان دست‌اندرکاران یک سازمان مجازی از طریق ایجاد اعتماد متقابل میان آنها همکاری و همسویی بوجود آورد.

ساختار‌بندی دارایی و مسائل مالی

ساختار دارایی سازمان مجازی با یک سازمان سنتی متفاوت است. سرمایه مالی و سرمایه معنوی ارزش حقیقی سازمان را بیان می‌کند. سرمایه معنوی شامل سرمایه انسانی و سرمایه عملیاتی یعنی دانش مشتری و قابلیت سازمانی سیستمهای بدیع و فرآیندهاست . یک روش ارزش گذاری مالی عبارت است از محاسبه ارزش افزوده کلی بوسیله دخالت دادن و در نظر گرفتن فرآیندها و مقایسه آنها با ارزش تخمینی تا همواره بتوان سرمایه مالی شرکت را تحت نظارت داشت.

تغییر و اصلاحات

یک راه‌ حل سازگار برای تغییرات مداوم، نوآوری مستمر است. برای اینکه سازمان بتواند با شرایط جدید تطبیق یابد، باید مهارتهای جدید را فرا گیرد. انباشت دانش و به اشتراک گذاشتن آنها برای سازمان امری حیاتی است که موجب شکل‌گیری سرمایه عملیاتی خواهد شد.

فرآیند پیاده‌سازی


باید تمامی تصمیمات با نگاه کلی به سازمان صورت گیرد. سازمان اصلی و تامین کننده باید اقداماتی انجام دهد که دست اندرکاران سازمان مجازی تحرک لازم را در تغییرات مداوم داشته باشند که این امر مستلزم یک نظارت مستمر می‌باشد.

مسائل ضمنی مدیران

بیشتر سازمانها بطور ذاتی دارای درجه‌ای از حالت مجازی می‌باشند. منافع زیادی برای یک سازمان مجازی متصور است. چنین سازمانی به شرکا و همکاران خود امتیازات استراتژیک مشخصی چون دسترسی به منابع متنوع گسترده می‌دهد. در چنین سازمانی، تغییر شکل و سازماندهی مجدد متناسب با فرصتهای جدید آسان است درحالیکه رقابتهای فردی اعضای سازمان نیز توسعه می‌یابد. برای ایجاد یک سازمان مجازی باید چند نکته را در نظر گرفت. منبع‌یابی بیرونی باید با نگاه دراز مدت درنظر گرفته شود که به اشتراک گذاشتن دانش، منابع و استعداد مدیریتی در این مسیر راهگشا است. در سازمان مجازی تخصیص وظایف آسانتر انجام می‌شود همچنین وابستگی به ساختارهای فرماندهی و کنترل در چنین سازمانهایی کمرنگتر است و حس مسئولیت‌پذیری میان تمام اعضا توزیع می‌شود.

معایب مجازی شدن

  • از آنجایی که نحوه مرزبندی بین زندگی در منزل نامعلوم می‌گردد امکان افزایش استرس وجود دارد.
  • کارکنان از نظر اجتماعی منزوی می‌شوند و محرک تماس شخصی و رودرو را از دست می‌دهند.
  • اگر رابطه استخدامی، طراحی مجدد نشود تعهد کارکنان دانشمند و با ارزش نسبت به سازمان کم خواهد شد و آنها مهارتهای خود را به بالاترین قیمت خواهند فروخت، در نتیجه ریزش بالای کارکنان آثار سوء بر موفقیت موسسه خواهد داشت.

مزایای مجازی شدن

  • اینکه فاصله، مانع انجام کار موسسات، همکاری‌ها و کنفرانس‌ها نگردد.
  • به حداقل رساندن آمار بلایای فیزیکی از قبیل آتش‌سوزی‌ها، انفجار بمب‌ها و زلزله‌ها یا سایر حوادث مخرب مانند اعتصابها زیرا دیگر فعالیت ها در یک محوطه یا سازمان متمرکز نیستند.
  • تأکید روزافزون بر جنبه انسانی کار زیرا با تاکید بر مهارتهای انسانی و فکری در محیط کاز غیر متمرکز کارهای فیزیکی و خدماتی به حداقل می رسد .
  • بهبود شاخص بهره ‌وری در مقیاس فردی ، سازمانی و اجتماعی
  • کاهش هزینه‌های فضاهای اداری، زیرا انواع متنوعی از کارگران منعطف معرفی می‌شود.
  • مزایای زیست محیطی، زیرا افراد کمتری در حال تردد به محل کار هستند.
  • کیفیت و تسهیلات بیشتر برای مشتری: امکان دریافت خدمات در هر زمان

 




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۸ بهمن ۱۳۸٤

فرنود حسني

 

درآمد:

در حالي وارد سال جديد ميلادي شديم که سال گذشته را با تحولات فراواني در عرصه فناوري اطلاعات پشت سر گذاشتيم. در سال 2005 شاهد گسترش رقابت  شرکت هاي بزرگ نرم افزاري و سخت افزاري بوديم، کمپاني هاي بزرگ ياهو و گوگل جنگ اقتصادي خود را به صورت علني آغاز کردند و طرح ها و ايده هاي مختلفي به مرحله بهره برداري رسيد شايد مهمترين رخداد براي فناوري اطلاعات در سال گذشته ميلادي برگزاري فاز دوم اجلاس جامعه جهاني اطلاعات در تونس و انجام بحث هاي چالش برانگيز پيرامون مسائل مختلف به ويژه چالش بين المللي بر سر راهبري و حاکميت اينترنت بود.

در واقع موضوع توسعه جهان ديجيتالي و نحوه تقسيم و بهره برداري از منابع آن به عنوان کانون توجه تمامي کشور ها تبديل شده بود. در ايران نيز با تغيير وزير فناوري اطلاعات و کمرنگ شدن فعاليت هاي شوراي عالي اطلاع رساني عملاً وارد برهه جديدي براي فناوري اطلاعات شديم. در واقع سال 2005 براي ايران سال بهره برداري و استفاده از سرمايه گذاري هاي کلان انجام شده در طرح کلان تکفا بود.

با توجه به اينکه موضوع فناوري اطلاعات به عنوان مهمترين شاخص در جامعه اطلاعاتي ياد مي شود و موضوع جامعه اطلاعاتي نيز فراتر از چهارچوب هاي محلي و ملي و در ابعاد بين المللي طرح مي شود بر آن شديم، وضعيت فعلي کشور را از نظر فناوري اطلاعات بسنجيم تا نقطه مناسبي براي مقايسه خود با کشورهاي پيشرفته در اختيار داشته باشيم چرا که در حال حاضر در سال هاي ابتدايي برنامه چهارم توسعه قرار داريم و از آنجه که اساس اين برنامه کلان کشوري بر پايه دانش محوري گذارده شده است شايسته است تا بتوانيم با شناخت موقعيت هاي موجود از تمامي ظرفيت ها و امکانات در حد مطلوب بهره برداري کنيم و در مسير توسعه حرکت کنيم.

 

 

مقدمه

نقش و کارکردهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات به عنوان محور بسياري از تحولات جهاني امري انکار ناپذير است. فناوري اطلاعات به عنوان يکي از مهمترين ابزارها و بسترهاي توسعه همه جانبه زمينه هاي لازم را براي اداره و مديريت اطلاعات از طريق توليد، پردازش، توزيع و مبادله اطلاعات فراهم مي آورد. دست يابي به يک چهارچوب هماهنگ و جامع از اطلاعات دقيق و بهنگام نيازمند آن است که ابزارهاي لازم براي طي جريان توليد تا مبادله اطلاعات در اختيار کاربران آن قرار گيرد از اين رو بايد با شناخت کاملي از اجزا و ساختارهاي تشکيل دهنده ICT نسبت به ايجاد يا تقويت پايه هاي لازم در جهت گسترش اين فناوري اقدام شود. در اين بين شناخت جايگاه جهاني ايران در عصر ارتباطات و ميزان رشد ابزارهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات در مقايسه با ساير کشورها مي تواند راهکارهاي مناسبي را در جهت توسعه شاخصهاي اين فناوري در اختيار  برنامه ريزان کشور ما بگذارد و هشدارهاي لازم را مورد افتادن در ورطه شکاف ديجيتالي که امروزه گريبان گير اکثر کشورهاي در حال توسعه شده است به ما بدهد. طي ۱۰ سال گذشته ، نقش كليدي كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعة اجتماعي و اقتصادي كشورها مشخص و قطعي شده است. اين امر باعث شده تا ميزان توسعه يافتگي كشورها مورد توجه قرار گيرد و مديران كشور ها، طرفهاي تجاري و سرمايه گذاران تمايل يابند كه به طور شفاف از وضعيت كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات مطلع شوند . در پاسخگويي به اين نياز ، سازمانهاي بين المللي و مؤسسات تحقيقاتي روش ها و شاخصهاي مختلفي را براي تعيين ميزان پيش رفت كاربرد فناوري اطلاعات تعريف كرده و با اتكاي به آن كشورهاي مختلف دنيا را طبقه بندي كرده اند. در اين مقاله سعي خواهيم کرد بر اساس اطلاعات و آمار موجود در زمينه فناوري اطلاعات وضعيت ديجيتالي ايران در در ابتداي ورود به سال 2006 ميلادي بررسي کنيم با اين اميد که در سال آينده شاهد تحولات و تغييرات چشمگيري در عرصه فناوري اطلاعات و اقتصاد کشور باشيم.

متن کامل اين مقاله را  در شماره بهمن ماه ماهنامه عصر فناوري اطلاعات منتشر کرده ام. علاقه مندان مي توانند براي مطالعه به مجله مراجعه نمايند.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٥ بهمن ۱۳۸٤

 

بهره گيري از گزارش ها و تحليل هاي آماري

در مديريت وب سايت ها

با رويکرد بازاريابي الکترونيکي

 

فرنود حسني

 

کلمات کليدي:

مديريت وب سايت- آمار- ابزارهاي آمارگيري- گزارش هاي آماري- داده کاوي

 

اشاره:

با توسعه فناوري هاي مبتني بر وب دنياي کسب و کار به شدت دچار تغيير و تحول شده است. روش ها و الگوهاي سنتي تجارت، کسب و کار، بازاريابي و در کل اقتصاد با تکنيک ها و ابزارهاي فناورانه درآميخته شده اند و  امکانات و فرصت هاي جديدي را براي توسعه فرايند هاي اقتصادي و بهينه سازي روند کارها فراهم کرده اند. دنياي وب و فناوري اينترنت  حوزه فعاليت سازمان ها و شرکت هاي کوچک و متوسط را گسترده کرده است و بازارهاي جديدي را به روي آنها گشوده است و از اين طريق فضاي رقابتي عادلانه تري را براي آنها فراهم کرده است تا همه شرکت هاي علاقه مند په پيشرفت بتوانند از اين سکوي پرش به بازارهاي جهاني وارد شوند. وب سايت ها به عنوان گلوگاه ارتباطي مابين صاحبان کسب و کار و مردم نقش بسيار زيادي در ايجاد و تقويت اين ارتباط دارند و لازم است که برنامه هاي مفيدي از طريق مديران سايت هاي براي اين امر در مظر گرفته شود.

کشور ما نيز در چند سال اخير از رشد چشمگير کمي و بعضاً کيفي سايت هاي اينترنتي بي نصيب نبوده است و تلاش هاي صورت گرفته از سوي سازمان ها و شرکت هاي دولتي و خصوصي منجر به ظهور سايت هاي بسياري شده است. با توجه به اين که مديريت وب سايت، موضوعي است که چالش اساسي در راه اندازي، نگهداري و توسعه هر سايتي که باهدف کسب و کار در اينترنت راه اندازي مي شود، بنابراين لازم است تا مديران سايت ها به تکنيک ها و ابزار مختلفي که در فرآيند جذب، حفظ و افزايش کاربران سايت نياز است کاملاً آشنا باشند و در برنامه ريزي هاي خود از آن بهره ببرند، تا از اين طريق زمينه ايجاد و افزايش درآمدهاي اقتصادي را براي سايت و سازمان فراهم نمايند.

 

مقدمه:

هر سايت اينترنتي بر اساس حجم فعاليت خود براي نگهداري به افراد مختلفي که آشنا به امور فني و اجرايي باشند نياز دارد. مدير سايت به عنوان شخصي که تنظيم کننده و هماهنگ کننده تمام اين افراد است بايد براي هر کدام از بخش هاي سايت از قبيل گرافيک، محتوا، امور فني، بازاريابي و... برنامه هاي مختلفي را تهيه و براي اجرا در اختيار همکاران خود قرار دهد. اين برنامه ها مي توانند شامل برنامه هاي روزانه، هفتگي و ماهانه باشند. تمامي اين برنامه ها در راستاي يک هدف کلي و نهايي به انجام مي رسند و آن هم بالا رفتن کارايي اقتصادي سايت است.

سايت ها زماني مي توانند خود را در سطح اقتصادي اطمينان بخشي قرار دهند که از بازديدکنندگان و کاربران و قابل توجهي برخوردار باشند. براي اين کار مدير سايت سعي مي کند مطالعه و تحقيق گسترده اي بر روي عوامل و ابزارهاي افزايش دهنده تعداد کاربران سايت انجام دهد و از اين طريق در واقع به مطالعه شرايط و موقعيت خود در بازار مجازي اينترنت مي پردازد. به عنوان مثال وي در مورد رنگ هاي به کار رفته در سايت، لوگو و ساير قطعات گرافيکي سايت، متن هاي به کار رفته و بسياري ديگر از مسائل مرتبط با سايت به بررسي و مطالعه مي پردازد.

يکي از روش ها و راهکارهايي که کمک بسيار زيادي براي بهتر شدن فرآيند مديريت وب سايت ها مي کند استفاده از گزارش ها و تحليل هاي آماري است. مديران سايت ها و مديران بازايابي شرکت ها با استفاده از گزارش هاي به دست آمده از فعاليت سايت اينترنتي مي توانند شناخت خوبي از موقعيت و تاثير فعاليت هاي خود پيدا کنند و از اين طريق نقاط ضعف و قوت سايت را به راحتي شناسايي و براي حل و تقويت آنها تغييرات لازم را  در سايت اعمال نمايند و به برنامه هاي آينده و حتي استراتژي هاي سايت جهت ببخشند.

 

 

متن کامل اين مقاله را  در شماره بهمن ماه ماهنامه عصر فناوري اطلاعات منتشر کرده ام. علاقه مندان مي توانند براي مطالعه به مجله مراجعه نمايند.

 




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٤ بهمن ۱۳۸٤

برگزيده از: آينده نگر                        تاريخ ارسال: ۴ بهمن 1384
شهرهاي الكترونيكي:

در تعريف شهر الكترونيكي گفته شده:

ارايه دسترسي الكترونيكي شهروندان به شهرداري و اماكن مختلف شهري به صورت شبانه روزي و هفت روز هفته به شيوه اي با ثبات، قابل اطمينان، امن و محرمانه شهر الكترونيكي نام دارد. با عملي شدن نظريه ايجاد شهرهاي الكترونيكي شهروندان مي‌توانند از طريق اينترنت هر زمان يا هر مكان به اطلاعات و يا خدمات آموزشي، تفريحي، تجاري، اداري و بهداشتي دسترسي پيدا كنند.

مزاياي شهر الكترونيكي:

شهر الكترونيكي داراي شرح وسيعي از عملكردها، قابليتها و مزايا مي‌باشد كه بصورت اختصار به موارد زير مي‌توان اشاره نمود:
1- فراهم آوردن خدمات اينترنت با كيفيت و سرعت بالا براي شهروندان و بهبود زندگي مردم با افزايش آگاهي آنان از فرايندهاي شهري و همچنين امكانات شهر و تسهيل انجام فعاليت هاي شهري.

2- دسترسي 24 ساعته مردم به خدمات شهري

3- كاهش ترافيك شهري و به تبع آن كاهش آلودگي هواي شهر به دليل كم شدن رفت و آمدها

4- صرفه جويي در وقت و انرژي

5- كاهش فساد اداري

پروژه هاي شهرهاي الكترونيكي در ايران :

مدتي است در كشور ما نيز به اين مهم توجه شده كه در اين زمينه مي توان به پروژه‌هاي شهرهاي الكترونيكي كيش و مشهد اشاره كرد.
سند راهبردي شهر الكترونيكي مشهد در 500 صفحه تنظيم و تحويل شهرداري آن شده است. اين سند در راستاي اهداف سند توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات قرار دارد و از اين جهت كه زمينه اجراي عمليات شهر الكترونيكي مشهد را بر اساس اصول علمي جهان راهبردي مي كند حائز اهميت است.
براي پياده سازي اصولي طرح شهر الكترونيكي و هوشمند كيش به عنوان پايلوت كشور، از يك شركت ايرلندي با تجربه براي تدوين طرح راهبردي فناوري اطلاعات و ارتباطات كيش استفاده شده است.
نمايندگان اين شركت تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري (1383) در جزيره مستقر خواهند شد و فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. اين شركت ايرلندي تا شش ماه آينده طرحي بر اساس مطالعه و تحقيق و تحليل از وضعيت جغرافيايي، اقتصادي و اجتماعي كيش ارايه خواهد كرد.

آموزش الكترونيكي:

آموزش الكترونيكي نوع جديد از آموزش و مبتني بر فناوري است كه در آن نيازي به حضور دانشجويان در كلاسهاي برنامه ريزي شده نيست. به عبارتي اين نوع آموزش استفاده از اينترنت براي يادگيري مي باشد كه از طريق ارتباطات اينترنتي و مرورگر در هر زمان و يا مكاني مي توان به اين مقصود دست يافت.
مفاد آموزشي در آموزش الكترونيكي با آموزش سنتي متفاوت است، بطوري كه در آموزش الكترونيكي 40 تا 50 درصد متن آموزشي از طريق استاد و بقيه درس از طريق همكاري و ارتباط مستمر دانشجويان تعيين و تدوين مي‌شود.
در برخي تعاريف آموزش الكترونيكي به سه دسته اصلي شامل: يادگيري شخصي، يادگيري جمعي و كلاسهاي مجازي تقسيم شده است:
يادگيري شخصي :

در يادگيري شخصي، فرد رشته مورد علاقه خود را انتخاب و در اينترنت به جستجو و تحقيق در باره آن مي‌پردازد.

يادگيري جمعي:
در يادگيري جمعي نيز سعي بر استفاده از ابزارهاي مختلفي چون سالنهاي تبادل نظر و گفتگوي اينترنتي است. دانشجويان به طور همزمان در اينترنت حضور يافته و در مورد موضوعات درسي و يا تمرينها و تحقيقات ارايه شده از طرف استاد به بحث و تبادل نظر مي‌پردازند.

كلاسهاي مجازي:
از كلاسهاي مجازي به عنوان بهترين و موثرين شيوه آموزش الكترونيكي نام برده شده است. در اين روش معلم و شاگرد تصوير يكديگر را رويت و تبادل نظر مي‌كنند.
مزاياي آموزش الكترونيكي:
مزاياي آموزش الكترونيكي با توجه به افزايش قابليت‌هاي آن ارتقاء مي‌يابد ولي بطور كلي مي‌توان به اهم موارد آن اشاره كرد:

1- پويايي دانشجويان در حين آموزش و ترغيب به امر پژوهش و در واقع ادغام امور آموزشي و پژوهشي در يكديگر در حين فراگيري.

2- حذف مشكل استاد محوري.

3- حذف فاصله و بُعد مكان و قابل دسترس بودن اطلاعات تمامي رشته‌هاي علمي در حداقل زمان ممكن و در هر نقطه .

4- عدم اختصاص مطالب آموزشي به قشر خاصي و امكان استفاده عموم افراد اعم از بيكار، شاغل و ... .
5- صرفه جويي در زمان و هزينه.

6- افزايش نيروي انساني مجرب و همگام با فناوري روز.

گفتني است، در مقابل مزاياي اين روش يك ايراد نيز توسط بعضي كارشناسان مطرح شده، ارتباطات اجتماعي كمتر دانشجويان در حين تحصيل است.

تجارت الكترونيكي:
تجارت الكترونيكي به عنوان يكي از مباحث مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات مورد تاكيد كارشناسان بوده و با سرعت در حال جايگزين شدن تجارت سنتي است و بسياري از كشورها بهره‌مندي از آن را سرلوحه استراتژيهاي بازرگاني خود قرار داده‌اند.
خريد و فروش و تبادل هر گونه كالا، خدمات و يا اطلاعات از طريق شبكه‌هاي رايانه‌اي يا انجام مبادلات تجاري در يك قالب الكترونيكي،‌‌ از تعاريفي است كه براي تجارت الكترونيكي بيان شده است.

در كل نظام داد و ستد الكترونيكي اولين مشخصه آن سرعت، دقت، صحت، كنترل آمار و ارقام و استفاده صحيح از فرمهاي استاندارد مربوطه بسيار حائز اهميت مي‌باشد و براي تصحيح اشتباهات ثبتي فرصت كوتاه است. با اين وجود كارشناسان معتقدند كه به صرف وجود برخي خطرات نمي توان از كارايي بالا و دستاوردهاي مهم اقتصادي تجارت الكترونيكي چشم پوشيد و استفاده از آن را براي سود بردن از گردونه تجارت جهاني الزامي مي دانند و معتقدند استفاده از اين فناوري جديد نيازمند ايجاد بسترهاي فكري و فرهنگي براي پذيرش آن از طرف جامعه، رفع موانع حقوقي و قانوني و تامين پيش نيازهاي سخت افزاري و نرم افزاري است.

مزاياي تجارت الكترونيكي:

گستره مزاياي تجارت الكترونيكي روز به روز افزايش مي‌يابد و هر سال سهم بيشتري از تجارت جهاني توسط تجارت الكترونيكي انجام مي‌شود. از اهم مزاياي تجارت الكترونيكي مي‌توان موارد زير را برشمرد:
در خريد و فروش كالاها و ارايه خدمات فروش سهولت فراواني وجود دارد.
مشتري از قدرت انتخاب بالايي برخوردار مي شود و مي‌تواند به فروشگاههاي مجازي زيادي سرزده كالاي مورد نظر خود را انتخاب كند. بين 21 تا 70 درصد در هزينه هاي مختلف فعاليتهاي تجاري از قبيل تهيه اسناد و فاكتورهاي خريد و فروش صرفه جويي مي‌شود. فواصل جغرافيايي حذف مي‌شود
لازم به ذكر است، به رغم مزايايي كه تا كنون براي همگاني شدن تجارت الكترونيكي عنوان شده، خطراتي نيز در اين شيوه داد و ستد نوين وجود دارد كه دزدي الكترونيكي يكي از آنهاست، بگونه‌اي كه رمزهاي نقل و انتقال وجوه يا كالاها، شناخته شده و از حسابي به حساب ديگر منتقل شود.
گرچه تدابير مختلفي به كار رفته و كنترلهاي متعددي در مراحل مختلف به عمل آمده تا در حد قابل قبولي نظام تجارت الكترونيكي اطمينان بخش باشد (حتي، برخي موسسات و شركتهاي بيمه‌اي اقدام به بيمه كردن خطرات دستبردهاي رايانه‌اي كرده‌اند)، لهذا گهگاه گزارشهايي در خصوص بروز تخلفات، و سرقتهاي الكترونيكي داده مي‌شود كه كارشناسان و متخصصين امور تجارت الكترونيكي با برپايي همايشهاي بين‌المللي و نشستهاي تخصصي درصدد بوده‌اند كه با اعمال شيوه‌هاي نوين و اطمينان بخش مانند تمهيد حصول اطمينان در امضاهاي الكترونيكي و روشهاي ديگر از بروز تخلفات جلوگيري به عمل آورند
.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢ بهمن ۱۳۸٤

برگزيده از: آينده نگر                        تاريخ ارسال: 2 بهمن 1384
فناوري اطلاعات و ارتباطات چيست؟

در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمينه كامپيوتر و ارتباطات، تغييرات عمده اي را در عرصه هاي متفاوت حيات بشري به دنبال داشته است. انسان همواره از فناوري استفاده نموده و كارنامه حيات بشري مملو از ابداع فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات كه از آنان به عنوان فناوريهاي جديد و يا عالي، ياد مي شود بيشترين تاثير را در حيات بشري داشته اند.
دنياي ارتباطات و توليد اطلاعات به سرعت در حال تغيير بوده و ما امروزه شاهد همگرايي آنان بيش از گذشته با يكديگر بوده، بگونه‌اي كه داده‌ها و اطلاعات بسرعت و در زماني غيرقابل تصور به اقصي نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده كنندگان قرار مي‌گيرد.
فناوري‌‌اطلاعات‌وارتباطات (ICT) ، بدون شك تحولات گسترده اي را در تمامي عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي بشريت به دنبال داشته و تاثير آن بر جوامع بشري بگونه‌اي است كه جهان امروز به سرعت در حال تبديل شدن به يك جامعه اطلاعاتي است. جامعه اي كه در آن دانايي و ميزان دسترسي و استفاده مفيد از دانش، داراي نقشي محوري و تعيين كننده است. گستره كاربرد و تاثيرات آن در ابعاد مختلف زندگي امروزي و آينده جوامع بشري به يكي از مهمترين مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسياري از كشورهاي جهان را به خود معطوف كرده است.
اما در تعريف فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌توان گفت؛ فناوري عبارت است از گردآوري، سازماندهي، ذخيره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصوير، متن يا عدد كه با استفاده از ابزار رايانه‌اي و مخابرات صورت پذيرد. صرفنظر از تعاريف متنوع و دامنه وسيع كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخشهاي مختلف زندگي بشري، دسترسي سريع به اطلاعات و انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافيايي و فارغ از محدوديتهاي زماني محوري ترين دستاورد اين فناوري است.
مي‌توان از ارتباطات مطمئن و در دسترس بصورت كارآمد، به عنوان بخشي از ابزار مطرح سازي مشكلات جهاني بهره‌گرفت. ممكن است فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي به تنهايي گرسنه‌ها را سير نكند، گرسنگي را ريشه كن نكند، يا مرگ و مير كودكان را نكاهد، اما عواملي بيش از پيش و با اهميت هستند كه رشد اقتصادي و برابري اجتماعي را به حركت درمي‌آورند.
فناوري اطلاعاتي و ارتباطي؛ توليد، تنوع و توزيع كارآمد محصولات كشاورزي را مقدور مي‌سازد و امكان عرضه خدمات اوليه بهداشتي به افراد بسيار نيازمند مناطق محروم از تسهيلات بهداشتي را فراهم‌تر مي‌سازد. همچنين به آموزگاران اين امكان را مي‌دهد كه دانش خود را به دورافتاده‌ترين نقاط اين سياره برسانند. دسترسي به فناوري اطلاعات مي‌تواند ايجاد شركتهاي كوچك و گروه بندي فقيرترين و دورافتاده‌ترين مناطق جهان را تقويت كند و به آنها كمك كند و بخش عمده بازارهاي داخلي و جهاني را به هم پيوند دهد.
فناوري اطلاعات امكان جهش زير ساختهاي فقير را طوري فراهم ساخته كه دوري از بازارها ديگر عامل زيان نيست و كانالهاي توزيع ناكارآمد، ديگر از ميان رفته و به گذشته‌ها متعلق مي‌شوند. فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در بهبود حكومت گرداني برجاي گذارد، مي‌تواند به مردمي كه دورافتاده، زبان بسته و غير قابل بروز بوده‌اند صدايي بدهد كه بتوانند صرف نظر از جنسيت و مكان زندگي خود سخن بگويند. با اين اوصاف با پذيرش قدرت فراوان فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي در بهبود و اعتلاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مردم، بايد آن را محور تمام راهبردهاي توسعه قرار دهيم. بر همين اساس نظريه‌هايي مانند ايجاد دولتهاي الكترونيكي، شهرهاي الكترونيكي، آموزش الكترونيكي، و تجارت الكترونيكي مطرح گرديد و ظرف چند سال اخير در برخي از كشورها پيشرفتهاي قابل توجهي نموده است. مزاياي عملي شدن اين نظريه‌ها استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات را به يك بحث جهاني و قابل توجه جوامع مختلف مبدل كرده كه يكي از آنها، بحث ايجاد دولتهاي الكترونيكي است.
دولتهاي الكترونيكي:
كاربرد شبكه اينترنت توسط سازمانهاي دولتي جهت ارايه خدمات و اطلاعات به مردم، شركتها و ساير سازمانهاي دولتي يكي از تعاريف دولت الكترونيكي است.
متخصصان و كارشناسان، دولت الكترونيكي را سازماني مجازي بدون ساختمان و ديوار توصيف مي‌كنند كه خدمات دولتي را بدون واسطه بصورت 24 ساعته و هفت روز هفته به مشتريان ارايه مي‌دهد.
به عبارتي دولت الكترونيكي به مجموعه ارتباطات الكترونيكي ميان دولت، شركتها و شهروندان و كاركنان دولت كه از طريق شبكه اينترنت برقرار مي‌شود اطلاق مي‌گردد.
مزاياي دولت الكترونيكي:
از جمله مزايايي كه براي دولت الكترونيكي برشمرده شده عبارت است از:

1- افزايش اختيارات شهروندان از طريق دسترسي به اطلاعات و اداره موثرتر امور دولتي .

2- بهبود ارتباطات ميان سازمانهاي دولتي با تجارت و صنعت و ساير سازمانهاي دولتي .

3- افزايش دقت و شفافيت در كارهاي دولتي .

4- رشد درآمدهاي دولت و كاهش هزينه‌هاي آن .

5- ارتقاء كارآيي سيستم‌هاي اقتصادي و ايجاد شفافيت براي جذب سرمايه‌گذاريهاي خارجي و پشتيباني در كشورهاي در حال توسعه .

6- ايجاد احساس بهتر در مشاركت اجتماعي و اصلاح تصميم‌گيريها و پياده‌سازي برنامه‌هاي توسعه.

زمينه‌هاي كاربرد دولت الكترونيكي:

دولت الكترونيكي داراي كاربردهاي متفاوتي است كه مي‌توان آنها را در 4 گروه زير دسته‌بندي كرد:

ارتباط دولت با شهروندان (از اطلاع رساني به مردم تا پرداخت صورت حسابهايي مانند قبوض آب، برق، تلفن، و جريمه هاي ترافيكي از طريق شبكه اينترنتي را شامل مي شود)

ارتباط دولت با تجارت و صنعت(مانند صدور مجوز و گواهي نامه ها، انجام خريد و فروش كالا و خدمت از طريق اينترنت)

ارتباط دولت با كاركنان(هدف ارايه اطلاعات به كاركنان دولتي با استفاده از شبكه هاي داخلي دولتي - اينترانت- اطلاعاتي مانند اطلاعات پرسنلي، مزايا، بازنسشتگي پرسنل و آخرين اخبار مربوط به فعاليت ها و درخواستهاي ساير كاركنان انجام مي گيرد)
ارتباط دولت با دولت(ارتباط سازمانهاي دولتي با يكديگر از طريق شبكه هاي داخلي است)




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب