فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                       تاريخ ارسال:۳۱ شهريور ۱۳۸۴

از ضروريات سازمان الکترونيکي داشتن سايت اينترنتي فعال و پوياست که از ديدگاه اطلاع رساني بايد توسط بخش روابط عمومي الکترونيک مديريت شود. با اين توضيح پي مي بريم که بخش روابط عمومي براي انتشار اخبار و اطلاعات شرکت از يک بستر بسيار مناسب برخوردار است. همچنين ضروري است که براي گسترش سطح پوشش خبري و اطلاع رساني بهتر از توان و ظرفيت ساير سايت هاي خبري و اطلاع رساني نيز بهره مند شد. براي اين منظور لازم است که مديران روابط عمومي الکترونيک با دقت و وسواس بالا ضمن تهيه و ارسال اخبار به سايت شرکت، ارتباط کاري لازم را با سايت هاي خبري و اطلاع رساني که در حوزه کاري شرکت فعاليت مي کنند برقرار نمايند.

 شايسته است که نکات عمومي خبر نويسي در تهيه اين گونه اخبار رعايت شود و ويرايش آن نيز با وسواس و دقت فراواني صورت پذيرد چرا که سرعت انتشار اخبار در اينترنت به مراتب سريع تر ار ساير رسانه هاست و ممکن است يک اشتباه املايي يا انشايي در خبر موجب مشکلات مختلفي گردد.

مطالبي که قصد انتشار آنها را در اينترنت داريم بايد از ارزش خبري برخوردار باشند و از لحاظ شيوه نگارش و کيفيت مناسب بوده و اطلاعات کامل و جامعي در اختيار خواننده بگذارند، به گونه اي که مسير ذهن مخاطب به جواب ختم شود نه به سوال.

رسالت مهمي که روابط عمومي الکترونيک پس از انتشار اخبار بر عهده دارد پي گيري دقيق و گسترده در جهت بررسي تاثيرات خبر و رفع شبه ها و سوال هايي است که امکان دارد در ذهن برخي مخاطبان شکل مي گيرد. اليته بايد به اين موارد گزينه هاي کاري ديگري همچون تهيه جوابيه، اصلاحيه، تکذيبيه و... را نيز  افزود.

با اين توضيحات يک سوال اساسي پيش مي آيد که چرا بايد مديريت وب سايت سازمان به روابط عمومي سپرده شود؟

توسعه اينترنت به عنوان يک رسانه خبري و اطلاع رساني گسترده امکان اتصال افراد به بانکهاي اطلاعاتي مختلفي را فراهم کرده است. با اين وجود افراد مختلف با نياز هاي مختلف به هنگام اتصال به اين شبکه جهاني از آخرين و جديدترين تحولات و اطلاعات مربوط به حوزه کاري خود با خبر مي شوند. يکي از بهترين ابزارهاي هدايتگر اينگونه افراد در وب موتورهاي جستجوگري هستند که روزانه هزاران نفر از طريق آنها اقدام به يافتن سايتهاي تخصصي مورد نظر خود مي کنند و ضمن آشنايي با شرکت هاي مختلف در سطح بين المللي اقدام به بررسي و مقايسه سطوح کمي و کيفي کار آنها مي کنند. موضوعي که اشاره شد آغاز تحول جديدي است که در دنياي کسب و کار در حال رخ دادن است. تحولي که اينترنت را به ابزار دسترسي مردم به اطلاعات شرکتها بدل کرده است و نقش ابزارسنتي همانند کتابهاي راهنما[1]، اطلاعات تلفن شهري و... را کمرنگ تر خواهد کرد.

امروزه سايت هاي اينترنتي به آينه تمام نماي سازمان هاي خود بدل شده اند و به عنوان معيار تشخيص پويايي سازمان ها شناخته مي شوند. با اين توضيحات اين سوال پيش مي آيد که در يک سازمان دولتي يا حتي خصوصي سايت اينترنتي از چه نقش و جايگاهي برخوردار است و يا اصولاً فلسفه راه اندازي يک وب سايت سازماني چيست؟ ايا غير از اين است که بتوان از طريق آن  همه يا حداقل بخش قابل توجهي از خدمات و اطلاعاتي که ارباب رجوع به آنها نياز دارد را ارائه کرد و در واقع کارايي سازمان را در حد سازماني که بيست و چهار ساعته و هفت روز در هفته کار مي کند، بالا ببرد. آيا وب سايت هايي که براي طراحي آنها هزينه هاي گزافي صرف مي شود توانسته اند در اقتصاد سازمان تاثير مثبتب داشته باشد؟

 چه بسيار سايتهايي هستند که اولين بارگذاري آنها آخرين بار نيز بوده است و علي رغم فعل و انفعالات فراوان شرکت ها هيچ تغييري متوجه آنها نبوده است. وب سايتي که مي تواند روزانه زمينه حضور بازديدکننده هاي بسياري را فراهم کند و از ميان آنها که حکم مشتريان بالقوه سازمان را دارند چندين مشتري بالفعل بپروراند نبايد بدون مديريت رها شود. با اين توضيحات احساس مي شود که بايد بخشي از سازمان که از حداکثر ارتباطات و پويايي برخوردار است و هر روز در جريان ورود و خروج اطلاعات و اخبار است عهده دار مديريت و نگهداري و به روز رساني سايت اينترنتي شرکت باشد و به اعتقاد کارشناسان بهترين گزينه براي اين کار بخش روابط عمومي سازمان ها مي باشد، که قادر خواهد بود با استفاده از پتانسيل هايي که در اختيار دارد سايت سازمان را هدايت و راهبري نمايد. چرا که امروزه نگرش سازماني به فرآيندهاي کسب و کار نگرش اقتصادي است و اصولاً هر حرکت و برنامه ريزي در دنياي اقتصاد ديجيتال بايد با تفکر حساب شده باشد حضور موفق سازمان ها در عصر تجارت الکترونيک و بازاريابي الکترونيک بدون شک نياز به اطلاع رساني قوي دارد که اين کار با پشتوانه يک واحد روابط عمومي قوي و فعال و پويا شکل مي گيرد                                                                                                                                      .




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٧ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسني                  تاريخ ارسال: 27 شهريور 1384

همه ساله کنکور کارشناسي ارشد جنب و جوش زيادي را در بين علاقه مندان به تحصيلات عالي ايجاد مي کند اين روزها بسياري از دوستان از طريق ايميل از من اطلاعاتي راجع به کنکور کارشناشي ارشد کامپيوتر مي پرسند اطلاعاتي که در ادامه خواهد آمد شامل مواد امتحاني و تعداد تست، گرايش هاي موجود و ضرايب مواد امتحاني در هر گرايش، تعداد دواطلبان و تعداد پذيرفته شدگان و منابع پيشنهادي براي مطالعه کنکور کارشناشي ارشد کامپيوتر را شامل خواهد شد. اميدوارم اين اطلاعات قابل استفاده شما دوستان باشد. از دوستاني که اطلاعات بيشتري در اختيار دارند در خواست مي کنم تا با ارسال آنها براي بنده امکان تکميل کردن اين بخش از اطلاعات مرتبط با کارشناسي ارشد را براي من فراهم کنند                                                                                                                                           .

ادامه مطلب

 




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: مهندس بهروز نوعي پور              گزينش از:ماهنامه شبکه         تاريخ ارسال ۲۲شهريور۸۴
اشاره : اگر مجموعه مقالات <الفباي مديريت فناوري اطلاعات> را تاكنون دنبال كرده باشيد، لابد با بعضي از جنبه‌هاي مختلف اين شاخه از علم مديريت آشنايي پيداكرده‌ايد. اين دانش تلفيقي از تكنيك‌هاي مديريتي و اصول و مباني پياده‌سازي و توسعه فناوري اطلاعات در يك سازمان است. اصطلاحاتي مثل TCO، ROI،BPR ، Outsourcing و (KM (1 از جمله موارد مهمي هستند كه بايد هر مدير فناوري اطلاعات درباره آنها بداند. در دو قسمت قبلي اين مقاله گفتيم كه تعريف يك <مدير فناوري اطلاعات> چيست و براي اينكه بتوان به يك مدير خوب براي اداره كردن فناوري اطلاعات (در يك سازمان) تبديل شد به چه مهارت‌هاي عمومي و تخصصي نياز است. در بخش آخر اين مقاله مسووليت‌هاي اصلي يك مدير فناوری اطلاعات را بررسي مي‌كنيم.

مسووليت‌هاي اصلي CIO ‌كدامند؟
با توجه به شرحي كه پيرامون مهارت‌هاي عمومي و تخصصي يك مدير فناوري اطلاعات در سازمان آورديم، اينك به راحتي مي‌توان حدس زد كه مسووليت‌هاي اساسي يك CIO چه‌چيزها‌يي هستند. اين مسووليت‌ها از يك سو به مهارت‌هاي عمومي مديريتي وي و از سوي ديگر به مهارت‌هاي تخصصي او مرتبط هستند. اين مسووليت‌ها را از ديدگاه ديگري نيز مي‌توان تقسيم‌بندي كرد. اگر خوب دقت كنيم متوجه مي‌شويم كه برخي از وظايف يك <مدير ارشد اطلاعات> (2) در حقيقت مديريت مقولات نرم‌افزاري مانند خود اطلاعات و نيروي انساني مرتبط با آن و نيز جنبه‌هاي راهبردي مديريت است و برخي ديگر از وظايف او با مقولاتي سخت‌افزاري مانند دستگاه‌ها و سيستم‌هاي كامپيوتري گره خورده است. ايده اصلي و كلي مديريت اطلاعات در سازمان اين است كه يك نفر به نام CIO بايد علاوه بر فراهم ساختن بستر سخت‌افزاري و نرم‌افزاري جريان اطلاعات در سازمان، زمينه گردش صحيح و بهره‌برداري مناسب از اين اطلاعات و اندوخته‌هاي معنوي را در سازمان فراهم سازد.
به يك تعبير مي‌توان نقش مدير فناوري اطلاعات در سازمان را به سيستم گردش وكنترل سوخت، آب و روغن در يك اتومبيل تشبيه كرد. چنين سيستمي علاوه بر فراهم ساختن بستر گردش اين سه ماده حياتي در اتومبيل، به‌طور مرتب بر روند حركت آنها در سراسر سيستم نظارت مي‌كند. اما بديهي است كه يك سازمان چيزي بيش از يك ماشين است و نقش انساني و تدبير يك
CIO در مجموعه وظايف و اختيارات او از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. بنابراين، مقولاتي نظير بودجه بندي، مديريت پروژه و مديريت استراتژيك فناوري اطلاعات در سازمان نيز جزو مسووليت‌هاي اصلي اوست.

1- مديريت خدمات و ابزارهاي دپارتمان
IT 
به طور طبيعي اولين انتظاري كه سازمان از يك مدير ارشد اطلاعات دارد، مديريت روزمره خدمات و ابزارهاي واحد
IT سازمان است. اين واحد، بستر لازم براي فعاليت‌هاي اطلاعاتي روزمره ساير واحدهاي سازمان مانند دبيرخانه، واحد ارتباط با ارباب رجوع، حسابداري و بخش‌هاي ديگر را فراهم ‌مي‌كند. مدير فناوري اطلاعات در سازمان بايد بر حُسن اجراي وظايف اين بخش از سازمان نظارت دائمي داشته باشد. همچنين بسيار محتمل است كه واحد IT، خدمات ويژه‌اي نيز به كارمندان سازمان ارائه دهد (مثل اتصال اينترنت يا سرويس ذخيره‌سازي فايل در شبكه). در اين‌صورت، مدير اطلاعات بايد بر نحوه ارائه اين خدمات نيز نظارت داشته باشد.

2- مديريت كارشناسان
IT 
بديهي است كه تا دو يا چند نفر به عنوان كارشناس كامپيوتر و فناوري اطلاعات در يك سازمان مشغول به كار نباشند، صحبت از مديريت فناوري اطلاعات در آن سازمان معنايي نخواهد داشت. چنانكه پيشتر هم گفتيم، چگونگي تعامل با اين كارمندان و به اصطلاح سروكله زدن با كارشناسان IT سازمان، يكي از دغدغه‌ها و مسووليت‌هاي اصلي يك CIO است.

3- مديريت ارتباطات
يكي از بخش‌هاي مديريت اطلاعات در سازمان، تسهيل روند آن‌دسته از ارتباطات درون و برون سازماني است كه به واسطه ابزارهاي ارتباطي الكترونيكي و كامپيوتري ميان كارمندان شركت از يك سو و نيز ميان كارمندان و مخاطبان فعاليت‌هاي سازمان از سوي ديگر صورت مي‌گيرد.  نحوه دخالت مدير ارشد اطلاعات در اين زمينه بيشتر فني و تكنيكي است. نگاه CIO به روند ارتباطات سازمان، نگاه ساختاري است. وظيفه مدير فناوري اطلاعات در اين زمينه آن‌ است كه با شناسايي نقاط ضعف و قوت شريان‌هاي اطلاعاتي درون سازمان و نحوه اتصال آنها به بيرون از سازمان، به طور مداوم در فكر اصلاح و بهبود آن باشد به گونه اي كه كارمندان سازمان براي ارتباط گيري ميان خود و مراجعان و مشتريان سازمان با كمترين مانعي روبرو شوند.

4- فراهم ساختن امنيت اطلاعات و ارتباطات
وقتي صحبت از زيرساخت ارتباطي و اطلاعاتي سازمان به ميان مي‌آيد، بي‌درنگ مهمترين موضوعي كه به ذهن خطور مي‌كند مساله چگونگي امنيت اطلاعات و ارتباطات سازمان است. يك ساختار ارتباطي هرچقدر هم كه پيشرفته باشد، اگر امن نباشد، فلسفه اصلي به‌كارگيري فناوري اطلاعات در سازمان را زير سوال مي‌برد و همه كاركردهاي مثبت آن را به خطر مي‌اندازد. مدير فناوري اطلاعات در سازمان بايد متوجه باشد كه اگر به موازات تسهيل روند گردش اطلاعات در سازمان فكري به حال افزايش امنيت بستر اطلاعاتي نكند، افزايش ميزان تبادل اطلاعات عملا به معني به خطرانداختنِ هرچه بيشتر دانش، تجربه، سرمايه معنوي و از همه مهمتر اسرار محرمانه سازمان است كه گاه ارزش اقتصادي يا راهبردي فراوان دارد.

5- مديريت دانش

از آنجا كه امروزه اطلاعات، يكي از اَشكال اصلي و مهم سرمايه در سازمان‌هاي مترقي محسوب مي‌شود، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه آن‌دسته از سازمان‌ها كه خود را نيازمند بهره‌گيري از توان يك مدير ارشد اطلاعات در مجموعه كادر مديريت سازمان مي‌بينند، لابد به سطحي از پيشرفت در استفاده از فناوري اطلاعات رسيده‌اند كه دانش و اطلاعات ذخيره‌شده در سازمان، به كالايي گرانبها در ميان انواع سرمايه ها و داشته‌هاي سازمان تبديل شده است. مديريت دانش يا
Knowledge Management در واقع يك مديريت استراتژيك است. همان‌طور كه كنترل سرمايه‌هاي مالي سازمان يكي از حساسترين و راهبردي‌ترين پايه‌هاي مديريت آن است، براي سازماني كه از روش‌هاي دانش‌بر در كسب‌وكار خود استفاده مي‌كند نيز كنترل سرمايه‌هاي اطلاعاتي سازمان بسيار مهم و كليدي است. بدون شك اين مورد يك از مهمترين مسووليت‌هاي يك CIO است.

6- مديريت محتوا

يكي ديگر از وظايف مهم
CIO كه ارتباط تنگاتنگي با امور اطلاعاتي روزمره سازمان دارد، نحوه مديريت محتوا يا Content Management است. در اينجا منظور از محتوا چيزي جز همان داده‌ها و اطلاعات با ارزشي كه بر بستر ارتباطي سازمان جاري است نمي‌باشد. بهترين تعبيري كه از مفهوم مديريت محتوا در يك سازمان مي‌توان ارائه كرد همان است كه اصطلاحا Digital Workflow يا چرخه ديجيتالي امور اطلاعاتي سازمان ناميده مي‌شود. اين چرخه ممكن است فقط محدود به آن‌دسته از اطلاعات كه در كالبد سيستم‌هاي كامپيوتري توليد و پردازش مي‌شوند باشد، يا به تدريج تمام چرخه‌هاي غير ديجيتالي بروكراسي سازمان را نيز دربرگيرد و آنها را هم شامل شود.

7- بودجه ‌بندي
مديريت اطلاعات و فناوري اطلاعات در يك سازمان كار بسيار حساس و ظريفي است.CIO بايد همواره به خاطر داشته باشد كه فناوري اطلاعات آمده است كه تا چرخه امور در كسب‌وكار سازمان را تسهيل كند. اگر قرار باشد به‌كارگيري فناوري اطلاعات هزينه‌هاي سازمان را افزايش دهد و بهره‌وري اندكي ايجاد كند، با توجه به پيچيدگي‌هاي فنيIT و نياز مبرم آن به نيروي متخصص ماهر، در مجموع كسب‌وكار سازمان به جاي حركت به سمت چابكي و كارآمدي، به سمت كاهش بازده و پيچيدگي بيشتر حركت خواهد كرد. در چنين شرايطي ممكن است مديريت سازمان از پياده‌سازي فناوري اطلاعات در مقياس عمده صرف‌نظر كند. هنرCIO اين‌است كه يك برنامه زماني قابل دفاع از نحوه هزينه شدن بودجه اختصاص يافته به توسعه كاربري فناوري اطلاعات در سازمان ارائه نمايد.  به گونه‌اي كه ديگر مديران سازمان به تدريج آثار مثبت به‌كارگيري فناوري اطلاعات را احساس كنند.

8- مديريت پروژه

گاهي اوقات انجام ماموريت‌هاي محوله به واحد
IT سازمان مستلزم به انجام‌رساندن پروژه‌هاي ويژه كوچك و بزرگي است كه فراتر از امور روزمره و عادي اين واحد هستند. در چنين مواقعي كنترل روند آغاز و پايان پروژه بسيار حياتي است. پروژه‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات، حتي پروژه‌هاي كوچك، نوعاً داراي سطحي از پيچيدگي و ظرافت هستند كه اگر پيش‌بيني نشوند، انجام اين پروژه‌ها نهايتا حاصلي جز صرف هزينه‌هاي زياد و بازده اندك نخواهند داشت. زمان‌بندي انجام پروژه‌هاي مشابه نيز از يك سازمان به سازمان ديگر تفاوت دارد. زيرا سيستم كسب‌وكار، زيرساخت اطلاعاتي و ميزان تخصص و دانش نيروي انساني در سازمان‌ها متفاوتند. مديران باتجربه‌تر مي‌توانند با توجه به وضعيت كنوني سازمان و نوع ماموريت و كسب‌وكار سازمان، پيش‌بيني كنند كه يك پروژه مشخص چقدر زمان‌ مي‌برد و به چه پيش‌نيازهايي وابسته است. در واقع هنگامي كه پاي اجراي يكي از اين پروژه‌ها به ميان مي‌آيد، هيچ‌كس بهتر از  CIO ‌قادر به تصميم‌گيري صحيح در اين زمينه نيست و از همين رو مديريت و كنترل پروژه هايIT بر عهده اوست.

9- ارتباط با ساير مديران
CEO) ، CTO و ...)
واحدIT سازمان يك واحد مجزا نيست. فعاليت روزانه آن با اوضاع و احوال و نيازها و مشكلات ساير بخش‌هاي سازمان گره خورده است. در چنين شرايطي كاملا بديهي به نظر مي‌رسد كه تعامل با مديران ساير بخش‌هاي سازمان را جزو وظايف روزمره CIO بدانيم. حتي گاهي اوقات اين تعامل نقش استراتژيك و حساسي پيدا مي‌كند. مثلا در برخي سازمان‌هاي بسيار بزرگ (مانند شركت‌هاي خودرو سازي) مديران ديگري نيز وجود دارند كه بر حسن به‌كارگيري و مديريت ديگر فناوري‌هاي مورد نياز سازمان نظارت كنند. گاهي اوقات از اصطلاح CTO يا مدير ارشد فناوري براي اين منظور استفاده مي‌شود. در اين گونه موارد، استفاده از فناوري پيشرفته فقط محدود به فناوري اطلاعات نيست بلكه فناوري‌هاي ديگري را نيز دربرمي‌گيرد. حتي در بعضي سازمان‌هاي ممكن است CIO تحت مديريت CTO كه به نوبه خود بر عملكرد تمام جنبه‌هاي فناورانه در سازمان نظارت مي‌كند، عمل نمايد. به هرحال ساختار مديريتي سازمان هرچه كه باشد، مدير ارشد اطلاعات معمولا يكي از آن‌دسته مديراني است كه بنا به ماهيت كار و مسووليتش نياز فراواني به تعامل با ديگر مسوولين سازمان دارد. اين تعامل آنقدر مهم است كه فراتر از يك نياز بلكه جزو مسووليت‌هاي اصلي او به شمار مي‌رود.

10- مديريت استراتژيك

نهايتاً بايد بر اين نكته مهم تاكيد كرد كه مديريت فناوري اطلاعات يا به تعبير ديگر، مديريت اطلاعات سازمان يك مديريت استراتژيك است. معناي اين حرف آن است كه ممكن است موقعيت‌هاي حساس و سرنوشت‌سازي براي راهبري فناوري اطلاعات در سازمان پديد آيد كه نيازمند تصميم‌‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي به موقع و موثر باشد. اين ويژگي ناشي از ماهيت پويا و سيال فناوري اطلاعات و صنعت كامپيوتر است. اين صنعت خيلي سريع تغيير مي‌كند و مديريت مسائل مرتبط با آن، حتي در گستره كوچكي مثل يك سازمان (در مقايسه با گستره كلان جامعه) كندي و رخوت را برنمي‌تابد. تصميمات بايد سريع و موثر اتخاذ شوند. تصميم‌هاي ديرهنگام و يا اشتباه ممكن است عواقب جبران‌ناپذيري درپي‌داشته باشد. متاسفانه هيچ‌كس نمي‌تواند در چنين مواقعي به مدير ارشد اطلاعات بگويد كه كدام تصميم درست خواهد بود. اين وظيفه اوست كه با شناختي كه از واقعيت‌هاي صنعت فناوري اطلاعات و مختصات كسب‌وكار سازمان مطبوعش دارد، تصميم درست و به هنگام را اتخاذ كند و برانجام آن پافشاري نمايد.

پي‌نوشت:
(1) كليه اين عناوين و مفاهيم را در شماره‌هاي قبلي ماهنامه شبكه و تحت همين عنوان " الفباي مديريت فناوري اطلا‌عات " توضيح داده‌ايم.
(2) بد نيست در پايان اين مقاله يادآوري كنم كه معناي دقيق كلمه
CIO (برگرفته ازعبارت
Chief information Officer)، مدير ارشد اطلاعات است كه ما در اين مقاله سه قسمتي با نام مديرفناوري اطلاعات از آن ياد كرديم.  به‌نظرم‌معادل اخير  بيش از معني تحت الفظي كلمه گوياي مسووليت و موضوع اين شغل است.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: احمد حيدري پهلوان                           تاريخ ارسال: 19 شهريور 1384
در سالهاي اخير موضوع انگيزش كاركنان و نقشي كه در بهره وري و محيط كار دارند توجه بسياري از پژوهشگران رفتار سازماني ،روانشناسان و مديران كارآمد را به سوي خود جلب كرده است .انسانها با نيازها و انگيزشها ي گوناگون از قبيل قدرت ،ايمني ،جاه طلبي ،پيوند جويي و تعلق ،پيشرفت و غيره وارد سازمان و محيط كار مي شوند،به دليل تفوق انگيزشي گوناگون علاوه بر عملكرد متفاوتي كه در سازمان و جامعه خواهند داشت به مشاغل خاص گرايش بيشتري دارند.با وجودي كه انسان موجودي تك ساختي با انگيزه اي واحد نيست اما تفوق انگيزشهاي گوناگون در زمانهاي مختلف و حتي سنين متفاوت در افراد يكسان نيست .به همين دليل در مديريت نوين علمي با بهره گيري از مصاحبه هاي تخصصي استخدامي و نيز آزمونهاي روانشناسي سعي مي كنند تفوق انگيزش كاركنان را شناسايي كرده و در انتخاب مناسب افراد براي مشاغل گوناگون آن رات مورد توجه قرار دهند .هدف از مقاله حاضر تبيين رفتار سازماني افراد با برتري انگيزشي متفاوت مي باشد .از آنجا كه انگيزه پيشرفت ارتباط تنگاتنگي با توسعه اقتصادي و پيشرفت ملي دارد ،نخست به بحث در اين مورد مي پردازيم                                                                                                                                       .

متن کامل مقاله




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٤ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                             تاريخ ارسال:۱۴ شهريور ۱۳۸۴

پورتال مديريت فناوري اطلاعات با مجموعه کاملي از اطلاعات در حوزه فناوري اطلاعات تهيه و تدوين شده است. علاقه مندان مي توانند از طريق اين پورتال به ليست کاملي از سايت هاي فعال حوزه فناوري اطلاعات دست يابند و همچنين در قسمت بانک مقالات کاملترين مجموعه مقالات در حوزه مديريت و فناوري اطلاعات را مطالعه نمايند ديکشنري تخصصي IT در سه حالت فارسي به فارسي، انگليسي به فارسي و انگليسي به انگليسي نيز آماده استفاده مخاطبان مي باشد. از علاقه مندان به آشنايي، همکاري و حمايت از برنامه هاي اين پورتال دعوت مي شود از سايت www.itmportal.com بازديد نمايند و با ارائه نظرات و پيشنهادات خود مديران سايت را ياري رسانند                                                                                                                                       .




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: غلامرضا سالاري                                       تاريخ ارسال: 13 شهريور 1384

چكيده
بازاريابي در سير تكامل خود در مرحله اي قرار دارد كه بازاريابان تنها در انديشه يافتن مشتريان جديد نيستند؛ امروزه هدف از بازاريابي مديريت تقاضا از طريق رشددادن و سوق دادن مشتري تا حد بلوغ در نردبان وفاداري به سازمانهاست. امروزه ديگر رضايتمندي مشتريان كافي نبوده و شركتها نبايد به رضايتمندي مشتريانشان دلخوش كنند، آنها بايد مطمئن شوند كه مشتريان رضايتمندشان، وفادار هم هستند. در اين پارادايم هدف برقراري روابط بلند مدت و متقابل با گروههاي ذينفع و مهمتر از همه مشتري به طوري است كه مشتريان بيشتري را حفظ و مشتريان كمتري را از دست داده و به اين ترتيب در بلند مدت منافعي حاصل مي شود كه در نتيجــه، سهم بازار و سودآوري شركتها افزايش مي يابد. هدف از اين مقاله بررسي عوامل موثر بر ايجاد وفاداري مشتريان و ارائه و بررسي رويكردهاي ادبيات بازاريابي در اين زمينه است.

متن کامل مقاله




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٩ شهریور ۱۳۸٤

 نوشته شده توسط: فرنود حسنی                                  تاريخ ارسال:۱۰ شهريور۱۳۸۴
پايگاه هم انديشي و گفتمان ايران و جامعه اطلاعاتي در نشاني www.wsis.irايران و جامعه اطلاعاتي راه اندازي شد. در اين وب سايت اخبار، مقالات، ديدگاهها، اسناد، گزارشها، و سايت هاي مرتبط با جامعه اطلاعاتي منتشر مي شود. علاقه مندان به حمايت و همکاري با اين سايت مي توانند مقالات و نظرات خود را براي سايت ارسال نمايند.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٩ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: علیرضا کتابدار              تاريخ ارسال:9 شهريور 1384
نمی توان ادعا کرد منابع آزمون کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی منحصر به موارد ذیل است ولی تجربه سال های گذشته نشان داده که احتمال طرح سوال از این منابع بیشتر است، ضمن اینکه بعضی از مباحث بسیار مهم مانند جامعه اطلاعاتی که پیش بینی می شود امسال در سوالات گنجانده شود نیز در این منابع گنجانده شده است. البته منابع ذکر شده بر اساس آزمون کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی بویژه دانشگاههای علامه طباطبایی و تهران تنظیم شده است.بر اساس تجربه شخصی خودم بعضی از منابع را با ستاره مشخص کرده ام که فکر می کنم مهمتر از بقیه هستند و از این منابع سوالات بیشتری طرح می شود (البته این موارد به هیچ وجه به معنای مهم بودن دیگر منابع ذکر شده نیست).

ادامه مطلب




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                       تاريخ ارسال:۸ شهريور۱۳۸۴

مجله عصر فناوری اطلاعات به عنوان جديدترين مجله حوزه فناوری اطلاعات در شهريور ماه ۱۳۸۴ منتشر شد. اين مجله در ۱۲۰ صفحه رنگی و با قيمت ۸۰۰ تومان در اختياذ علاقه مندان قرار گرفته است. عصر فناوری اطلاعات يک نشريه خبري، تحليلي، پژوهشي، آموزشی و اطلاع رسانی است.
حوزه های کاری اين نشريه عبارتند از:

مديريت و برنامه ريزی فناوری اطلاعات

زيرساختهای فناوری اطلاعات

تجارت الکترونيک

مديريت دانش

نرم افزار

سخت افزار

بزرگان فناوری اطلاعات

آموزش و انتقال تجارب

برای مهندس عدالت مدير مسئول و دکتر رضايی سردبير اين نشريه و اعضا تحريريه آروزی موفقيت می کنيم و ورود عصر فناوری اطلاعات را به عرصه مطبوعات خوش آمد ميگوييم. نشانی الکترونيکی اين مجله هم www.infotechera.com است     . 




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٥ شهریور ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: مهندس کسايي                         تاريخ ارسال: 5 شهريور 1383

با مطالعه کتب و جزواتی که ذیلا معرفی شده، تعدادی از دوستان قدیم من موفق شده اند و آنهایی هم که قبول نشده اند مطالعه آنها را بسیار مؤثر دانسته اند؛ امیدوارم با مطالعه و برنامه ریزی دقیق در میان پذیرفته شدگان سال آینده باشید:

 

کنترل تولید و موجودی های 1 : (ضریب 1)

1- کتاب کنترل تولید و موجودی ها (تألیف: عسگر زاده)

2- جزوه کنترل موجودی دانشگاه صنعتی شریف

3- تستهای پردازش(بخش خلاصه درس)

4- جزوه کنترل موجودی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 

تحقیق در عملیات 1 :  (ضریب 2)

1- کتاب پژوهش عملیاتی (تألیف: محمدرضا مهرگان)

2- تستهای پردازش تحقیق در عملیات برای رشته های مدیریت و صنایع

3- نکات تستی پژوهش عملیاتی(تألیف: محمدرضا مهرگان)

 

طرحریزی واحدهای صنعتی :  (ضریب 1)

1- طرحریزی واحدهای صنعتی  ( اپل )

2- جزوه طرحریزی واحدهای صنعتی دانشگاههای علم و صنعت، صنعتی شریف و امیرکبیر

3- جزوه ارزیابی کار و زمان (خانم مخاطب رفیعی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)

4- تستهای پردازش برای درس طرحریزی واحدهای صنعتی

 

آمار و احتمال مهندسی :  (ضریب 2)

1- کتاب و جزوه آمار مهندسی ( تألیف دکتر محلوجی ؛ دانشگاه صنعتی شریف)

2- کتاب احتمال مهندسی (شلدون راس؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)

3- آمار مهندسی وال پل (و جزوه دکتر رئیسی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)

4- تستهای آمار و احتمال مهندسی (تالیف دکتر مسعود نیکوکار ؛ انتشارات آزاده)

 

زبان عمومی و تخصصی :  (ضریب 1) .




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب