فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۳٠ مهر ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسني                     تاريخ ارسال: 30 مهر 1384

امروز خبر هاي خوبي از طرف گوگل داشتم سايت ها و وبلاگ هايم بعد از چند ماه کار مدام ازسوي گوگل ارتقا يافت و اين براي من بسيار ارزشمند است چرا که لحظه به لحظه چه وقتي  آنلاين بودم و روي آن ها کار مي کردم و چه وقتي آفلاين در حال نوشتم مقاله يا فکر کردن به برنامه هاي آنها بودم براي آن ها زحمت مي کشيدم و در واقع وبلاگ ها و وب سايت هايم تمام وقت تفريح و استراحت مرا به خود اختصاص داده بودند. اين ارتقا که بر حسب Page Rank اعلام شده به ترتيب شامل موارد زير است. اميدوارم فرصتي فراهم شود تا روزي يک مقاله در مورد Page Rank و اهميت آن براي شما بنويسم. افرادي که با مسائل موتور هاي جستجو به خصوص گوگل اشنا هستند مي دانند که ارتقا در هر شماره چه کار سخت و دشواري است.

وبلاگ آينه مديريت فناوري اطلاعات از 2 به 3 ارتقا يافت.

وبلاگ مديريت فناوري اطلاعات از 3 به 4 ارتقا يافت يعني همين وبلاگي که الان مشغول مطالعه آن هستيد.

سايت پورتال مديريت فناوري اطلاعات از 3 به 4 ارتقا يافت

سايت هم انديشي و گفتمان ايران و جامعه اطلاعاتي از 2 به 3 ارتقا يافت.

تمام اين فعاليت ها ظرف 3 ماه گذشته صورت گرفته است که اميدوارم با حمايت ها و دلگرمي هاي خوانندگان گرامي اين سايت ها و وبلاگ ها بتوانم با انرژي بيشتري به کار ادامه دهم .




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٧ مهر ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                    تاريخ ارسال۲۷ مهر

در حالي که تنها يک ماه به برگزاري اجلاس بين المللي و پر اهميت جامعه اطلاعاتي در تونس باقي مانده است به جرات مي توان گفت کشور از آمادگي لازم براي شرکت در اجلاس برخودار نيست. اجلاس پيش رو شايد مهمترين اجلاس بين المللي در يک دهه اخير باشد که در آن اکثر کشور ها سعي مي کنند نقش پر رنگ تر و مهمتري به عهده بگيرند تلاش ها و فعاليت هاي جدي دو ماه اخير کشور تونس در سطوح عالي شامل پيام هاي رييس جمهور اين کشور براي اجلاس پيش مقدماتي ژنو و دعوت سفيران تونس از مقامات بلند پايه کشورهاي مختلف براي حضور در اجلاس و همچنين فعاليت هاي ساير کشور ها و سازمان هاي بين المللي در اين زمنيه نشان دهنده اهميت اين گردهمايي بين المللي براي دنياست. وقتي حضور و سخنراني آقاي خاتمي را در ژنو2003 ديديم بسيار دلگرم شديم که همت قوي و توجه جدي براي پي گيري اجلاس وجود دارد اما با گذشت زمان اين اميد کمرنگ تر شد تا زماني که پيش از اجلاس تهران نشستي براي هماهنگي در مورد اجلاس آسيا و اقيانوسيه در تهران برگزار شد و انجا بود که فهميدم دست مان چقدر خالي است. در روزي که انتظار مي رفت سالن آمفي تاتر مرکز تحقيقات مخابرات پر از علاقه مندان به مباحث جامعه اطلاعاتي باشد سمينار به اصطلاح هم انديشي که قرار بود در دو روز متوالي برگزار شود در نهايت ظهر همان روز بدون هيچ دستاوردي و با قرائت چند گزارش به کار خود پايان داد.

ضعف کجا بود؟ چرا پس از دو سال دانشجويان و اساتيد دانشگاه، مديران بخش خصوصي، اکثر مديران دولتي و بخش قابل توجهي از جامعه مدني هنوز از مفاهيم و مبحث پايه و اهداف کلي اين اجلاس آگاهي نداشتند. وقتي در اجلاس تهران با دولت ها و بخش خصوص و جامعه مدني به خصوص کشورهاي شرق دور مواجه مي شديم و تلاش آنها را براي به کرسي نشاندن حرف خود مي ديديم از وضعيت خود که هنوز در برنامه ريزي برگزاري اجلاس مشکل داشتيم شرمسار مي شديم چه رسد به حضور و موضع گيري جدي در برابر مسائل مطرح شده.

طبق چهارچوبي که دبيرخانه اجلاس پيشنهاد کرده بود بنا بود بسياري از فعاليت هاي کاري کشور ها در قالب کارگروههاي 14 گانه انجام شود که اعضا اين کارگروهها نيز غالبا از ميان جامعه محقق و پژوهشگران و اساتيد دانشگاه انتخاب شده بودند اما در نهايت فقط دو کارگروه به فعاليت خود ادامه دادند آن هم نه به صورت مطلوب که در حد مقدورات و بيشنتر با هدف اطلاع رساني، يکي کارگروه جوانان و ديگري کارگروه راهبري اينترنت، شايد دليل آن را هم بتوان صرفا در علاقه مندي اعضا آن به اين موضوع جستجو کرد.

چرا نبايد کميسيون ملي جامعه اطلاعاتي که به عنوان نهاد مرتبط با اجلاس بود با مجموعه کاملي از کارگروهها شکل مي گرفت و به صورت جدي فعاليت مي کرد.

بي ترديد عدم اطلاع رساني مناسب از سوي بخش ها يا بهتر بگوييم افرادي  که به صورت جدي با اين مباحث درگير بودند و به صورت مستقيم در اجلاس حضور مي يافتند يکي از بزرگترين مشکلاتي بود که جامعه دانشگاهي و علاقه مند به موضوع با آن مواجه بود انتشار با تاخير گزارش ها و اسناد، عدم توجه جدي در جذب و به کارگيري علاقه مندان، عدم حمايت مناسب از فعالان و...باعث شده است که امروز حتي در مورد ضمانت اجرايي مفاد تصويب شده نيز به ترديد برسيم.

چرا بعد از دوسال يکي از مطرح ترين وب سايت هاي فعال در زمينه جامعه اطلاعاتي که توسط يکي از اساتيد دانشگاه مديريت مي شد بايد به مرز تعطيلي برسد و چرا از جامعه نخبگان و فعالان بخش خصوصي و جامعه مدني در تهيه بيانيه ها و اسناد استفاده نمي شود.

چرا گزارش هاي اجلاس ژنو2003 بايد در سال 2005 آن هم با تيراژ 1500 نسخه در اختيار فعالان قرار گيرد و گزارش هاي اجلاس خرداد ماه تهران در اواخر مهرماه از طريق سايت تکفا منتشر شود در حالي که همين اطلاعات درست يک هفته بعد از اجلاس در سايت UNSCAP به تفکيک قابل استفاده بود.

متاسفانه روحيه دولتي هم در امر برنامه ريزي، هم امور اجرايي و هم اطلاع رساني فعاليت هاي مربوط به اجلاس جامعه اطلاعاتي سرايت کرده و از اين رو باز هم با معضل علاقه مندي دولت به تصدي گري فناوري اطلاعات مواجه هستيم.

از کنار تمام اين موضوعات که بگذريم پس از چند ماه از شروع به کار دولت آقاي احمدي نژاد مي گذرد هنوز موضع گيري خاصي از سوي وزير محترم فناوري اطلاعات در مورد اجلاس نديده ايم اين در حالي است که بيشتر کشور ها سعي خواهند کرد در بالاترين سطح علمي و سياسي در چنين اجلاسي شرکت نمايند.

سوالهايي که به ذهن مي رسد پيرامون سرنوشت کميسيون ملي جامعه اطلاعاتي، خروجي فعاليت کارگروهها، اسناد و مصوبات و برنامه هاي اجلاس تونس و برنامه هاي مورد توجه دولت براي پياده سازي استانداردهايي است که در اجلاس مورد تاييد و تصويب ايران قرار گرفته است.

شايسته است که افراد فعال که تقريبا در تمام اجلاس به عنوان نماينده ايران حضور داشته اند اگر بناست در اجلاس تونس هم حضور پيدا کنند برنامه هاي خود را سريعتر براي آگاهي عموم اعلام کنند و  فرصتي را براي نقد و بررسي در اختيار فعالان اين عرصه قرار دهند.

همچنين اميدواريم که با توجه به اهميت اجلاس شخص آقاي احمدي نژاد موضوع را مورد توجه و پي گيري قرار دهند تا فعاليت هاي ايران در اجلاس رنگ و بوي جدي تري بيابد.

 

 




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٥ مهر ۱۳۸٤

منبع: ماهنامه شبکه                         تاريخ ارسال:۲۵ مهر۸۴
تجارت الکترونیک e-commerce ، سالانه بیش از 500 میلیارد دلار در گردش مالی تجارت جهانی در اختیار دارد. این نوع خاص از تجارت که از اوایل دهه 90 میلادی آغاز شد ، به دلیل سهولت در به کارگیری آن و داشتن مولفه هایی مانند سرعت ، دقت و امنیت ، از مشتری مداری بسیاری برخوردار شد که در اینترنت ،نمونه های زیادی از آن را می توان مشاهده کرد.
سایت هایی مانند
ebay.com یا amazon.com یا بخش خرید و فروش گوگل froogle.com به عنوان برترین های تجارت الکترونیک در وب شناخته می شوند. در این مقاله که از سایت : http://www.goecart.com/online-business-success.asp نیز استفاده شده است ، قصد داریم تا راهکارهای مهم در کسب موفقیت در تجارت الکترونیک را برای خوانندگان محترم ، تشریح کنیم. این 12 نکته می تواند راهگشای خیلی از موفقیت های بزرگ ، در فرمت های ساده باشد .

نکته اول :فرصت را غنیمت شمرید!
میانگین زمانی که یک کاربر اینترنت به مرور یک صفحه اختصاص می دهد ، حداکثر 46 ثانیه است در طی همین 46 ثانیه است که یک تجارت آنلاین می بایستی مشتری را جذب نموده و با یک پیشنهاد مختصر معامله را تمام کند. یعنی از زمانی که یک کاربر وارد سایت می شود تا یک کالا را می بیند و نهایت انتخاب می کند و سپس هزینه اعبتاری ان را پرداخت میکند ، نباید بیش از این زمان ، زمان سپری شود. فرایند : مشاهده – بررسی – انتخاب و خرید ، مراحل 4 گانه بهینه در تجارت الکترونیک سریع و موفق را نشان می دهد .
موتورهای جست و جو ، دایرکتوری های طبقه بندی موضوعی کالا ، طبقه بندی دسته ای کالا و امثالهم ، همه و همه ، راه های سریع تر رسیدن به هدف را در
ecommerce هدف قرار می دهد .
46 ثانیه را سایت
www.clicks.com بیان می کند. یعنی باید سایتی که برای تجارت الکترونیک راه اندازی می کنید به گونه ای چیدمان شده باشد ، که یک کاربر بتواند در عرضه 46 ثانیه جنس مورد نظر را مشاهده و قیمت ان را بررسی و در فرم درخواست خرید ، ان را وارد کند.
رقابت در دنیای مجازی روز به روزدر حال افزایش است . به گزارش
Verisign ثبت دامنه در سال 2003 ، 16 درصد رشد داشته است . از مجموع دامنه های ثبت شده در یک نمونه 60 میلیونی تا کنون بیشترین سهم ار آن دامنه هایی با پسوند .com بوده است .
تا کنون بیش از 50 میلیون
domain در اینترنت ثبت شده اند که یک دهم درصد آن ، متعلق به ایرانیان است . هر یک سایت مخصوص به خود را دارند و شیوه خاص در تجارت الکترونیک را به کار بسته اند . پس در این بازار آشفته برای رسیدن به یک موفقیت الکترونیکی چه باید کرد ؟

نکته دوم : به اهداف خاص فکر کنید .
شناخت مشتری و تحلیل رفتار سازمانی ان در دنیای مجازی ، یک اصل مهم برای مدیران سایت های تجارت الکترونیک است . مشتریانتان را بشناسید و خواسته های آنها را که رقبایتان توجهی به آنها نداشته اند را براورده سازید .
ebay یک نمونه بارز است . ebay خیلی سریع به مردمی که خواستار کسب درامد بیشتر از طریق خرید و فروش کالاهای دسته دوم بودند معرفی شد .
ebay به ضرورت ایجاد چنین محیطی که خریداران و فروشندگان با یکدیگر ملاقات و معامله نمایند پی برد . فناوری تجارت الکترونیک به ebay در جهت ایجاد فضایی برا ی پاسخگویی به تقاضای عمومی کمک کرد و سایر موارد ی که راجع به آن شنیده اید داستانی بیش نیست .
زمانیکه تجارت آنلاین را شروع می کنید کوچک اما درست شروع کنید . حرکت درست بسیار مهم و کاربردی است . از همه مهم تر ، توجه به نکاتی است که خیلی ها به ان توجه نکرده اند.
مثلا شرکت
www.godiva.com ، برای افزایش فروش شکلات در سایت مشهور خود ، سر در مغازه های خود را به صورت اینترنتی طراحی کرده است و برای خریداران شکلات در وب ، امتیازات خاصی قائل شده است که خیلی ها در زمینه شکلات به ان فکر هم نکرده اند! مثلا سایت آمازون ،برای ارتقای فروش کتاب در سایت خود ، به مدیران سایت های اینترنت که بتوانند مشتری به سایت آمازون آورده و باعث خرید محصولات ان شوند ، پورسانت پرداخت می کند.
کافی است سورسی که سایت آمازون برای جلب مشتری الکترونیکی تعریف کرده است ، در سایت خود بگذارید و به بینندگان سایت خود توصیه کنید که با کلیک بر روی آگهی خاصی که ان ها را به سمت فروشگاه های الکترونیک آمازون هدایت می کند ، به ان سایت وارد شوند .
آمازون بر اساس برنامه ای که شما در سایت خود ایجاد کرده اید ، به ردیابی کاربران ورودی به سایت خود از طریق سایت شما می پردازد و اگر ان ها خریدی بکنند ، درصدی از خرید ان ها ، به دلار به حساب اعتباری شما نزد آمازون واریز می شود. آیا راهی بهتر برای درآمد از طریق وب سراغ دارید ؟

نکته سوم : برنامه ریزی تجاری قوی
آگاهی کاملی از منبع درآمد تان ، یکسان کردن حسابهایتان ، سایر نکات راهبردی در زمان شروع تجارت آنلاین و برنامه ریزی مراحلی که شما را به موفقیت نزدیک خواهد کرد را باید در نظر داشته باشید .
شما باید زمان مناسبی را برای توسعه تجارت خود و برنامه ریزی در جهت دستیابی به منابع درامد جدید انتخاب کنید . تجارت اینترنتی تاریخچه تکان دهنده ای دارد که تحولات فجیعی را با سرعتی شگفت انگیز ایجاد کرده است . برای رویارویی با چنین تحولاتی آماده باشید و برنامه ریزی دقیقی برای پشت سر گذاشتن چنین لحظات تکان دهنده ای را داشته باشید .
تعیین یک برنامه کاری مبتنی بر آی تی ، یعنی توجه به نیازها ، اهداف و طریقه رسیدن به اهداف که نیازمند کسب مشاوره از نخبگان و ایجاد فضای الکترونیک درستی است .

نکته چهارم : نرم افزار تجارت الکترونیک تاجر پسند
همواره نرم افزاری را انتخاب کنید که مدیریتی آسان داشته و امکان تمرکز شما را بر روی هسته فعالیتهای تجاریتان فراهم سازد .
این نرم افزار نیازهای تجاریتان را برآورده می سازد . راه حل تجارت الکترونیک ، نرم افزاری را باتوجه به نیاز، امنیت و انعطاف پذیری آن انتخاب می کند .
روی راه حلی سرمایه گذاری کنید که نه تنها نیازهای فعلی شما را برآورده می سازد بلکه برای نیازهای آینده تجاری خود نیز بتوانید از آن استفاده کنید .برنامه های مدیریت سایت های تجارت الکترونیک زیادی امروز در دسترس هستند. سعی نکنید در این راه ارزان ترین نرم افزار را انتخاب کنید.
سعی کنید بهترین نرم افزاری که نیازهای مخاطبان شما را در خرید راحت یاری می کند ، انتخاب کنید. یک نرم افزار خوب باید :
1-امکان مدیریتی خوب و راحتی را به صورت انلاین بر روی سایت تجارت الکترونیک بدهد
2-امکان خوبی برای تولید فروشگاه های مختلف با زیرمجموعه های دیگر داشته باشد
3-سبد های خریدی که تعریف می شود ، قابل مدیریت شدن باشد
4-با سرویس های اعتباری جهانی مانند
WWW.CCNOW.com به خوبی قابل ارتباط باشد
5-هر نوع تعریف کاربر پسندی را در صورت نیاز شما ، بتواند براورده کند .

نکته پنجم : یک فروشگاه اینترنتی متفاوت ایجاد کنید .
خاطرات بصری ماندگاری بیشتری نسبت به خاطرات نوشتاری دارد. اسمی که برای سایتتان انتخاب می کنید برای موفقیت شما در تجارت آنلاین اهمیت بسزایی دارد . از طریق ایجاد یک فروشگاه الکترونیکی که با خواسته ها و ناخواسته های هر کدام از مشتریانتان مطابقت دارد بازخورد فروشگاهتان را افزایش دهید . البته نامی مثل
www.ketabmetab.com نام خوبی نیست .
چرا که یک اصطلاح فارسی را در دامنه به کار بردید که معلوم نیست برای کاربر خارجی قابل فهم باشد یا نه .
مشتریان خود را بهتر بشناسید وطراحی آرمهای بی نظیری با استفاده از ترکیبات رنگی جالب ، طرح بندی سایت، و طراحی لوگو را در برنامه کاری خود قراردهید . جذابیت اسم دامنه شما هم می تواند نقش مهمی در مارک فروشگاه آنلاین شما داشته باشد .
برای کسب موفقیت در اینترنت ، درایجاد یک ذهنیت مثبت برای مشتریانتان متفاوت باشید (البته مبهم نباشید )

نکته ششم : فروشندگان فعال خود را قوی سازید
ابتدا برای جذب مشتری اهداف خودرا تبلیغ کنید .فروشگاه اینترنتی خود را به صورتی طراحی کنید که یک بازدید کننده ، زمانیکه فروشگاه شما را ترک می کنداز خصوصیات کالاهای شما با خبر باشد حتی اگر تمایلی به خرید آنها نداشته باشد .
برای روشن شدن موضوع فرض کنیم که شما فروشنده آنلاین گل به خصوصی مانند رز قرمزتازه هستید فروشگاه آنلاینتان را طوری طراحی کنید که وقتی بازدید کننده فروشگاه شما را ترک می کند از ویژگی کالای شما باخبر باشد هر چند که ممکن است بخش گلهای رز قرمز را ندیده باشد.
بنابراین هر زمان که او بخواهد گل رزقرمز بخرد به احتمال زیاد سری هم به فروشگاه آنلاین شما می زند .
از اولین خدمات در فروشگاه اینترنتی شما مشخص کردن بهترین کالا و خدماتتان است .

نکته هفتم : نگذارید که مشتریانتان شما را فراموش کنند
مدیریت روابط با مشتری (
CRM : CU STOMER RELATIONSHIP MANAGEMEN ) دردرجه اول اهمیت قراردارد ، به ویژه زمانیکه شما در تلاش برای ایجاد حداقل سقف مشتری پایدار هستید . روشهای تازه ای را برای اطلاع رسانی به مشتریان قبلی در خصوص محصولات جدید و آخرین بروز رسانی سایت برگزینید . راه حل انتخابی شما برای تجارت الکترونیک باید قواعدی برای یکپارچه سازی فرایندهای CRM ( مدیریت روابط با مشتری ) داشته باشد .
روشهای ارتباطی جدیدی را برای ارتباط با مشتریانتان اتخاذ کنید . رضایت مشتریان برای ایجاد فروشی ثابت موفقیت شما را در فروش آنلاین تضمین می کند.
با اجرای بازاریابی هوشمندانه حضور خود را در اینترنت احساس کنید . بهینه سازی برای موتور جستجو (
SEO) را در سایت خود اجرا کنید. بهینه سازی یعنی ان که کاری کنید تا سایت شما در موتورهای جست و جوی مشهور وب مانند یاهو و گوگل ، شناخته شود.
برای این کار باید جنس های بیش تر ، تنوع بیش تر و امکان حضور بیش تری را برای کاربران وب مهیا کنید. کلمات کلیدی مناسبی را به نسبت موضوع صفحات سایت خود ، در تگ های سورس صفحه قرار دهید .
اکثریت خریدارانی که از سایت شما بازدید می کنند آنرا در میان سه یا چهار صفحه اول نتایج جستجویافته اند . می توانید برای اینکار از شرکتهای متخصص بازاریابی و
SEO استفاده کرده یا اینکه خودتان بازاریابی اینترنتی را انجام دهید . با وب سایتهایی که تمامی خدمات و محصولات را دراینترنت ارائه می دهند همکاری کنید. این به افزایش حضور شما در محیط وب برای ارتقاء رتبه سایت در موتورهای جستجو و همچنین ازدیاد مشتریانتان کمک می نماید .
جذب مشتری تنها از طریق یک بازاریابی زیرکانه حاصل می گردد .

نکته هشتم : اجرای عملیات پشتیبانی قوی
حیات فروشگاه آنلاین شما در گرو عملیات پشتیبانی قوی است . زمانی را برای بررسی عملیات پشتیبانی که توسط نرم افزار تجارت الکترونیک ارائه میشود اختصاص دهید . طرحهایی از قبیل فرایند مدیریت کالا ، فرایند کارت اعتباری ، سیستمهای گزارشگیری و مانند اینها اولین قدم برای اینکار خواهند بود. کلیه عملیات پشتیبانی به دقت ، میزان وارائه سریع اطلاعات برمی گردد. راه حل انتخابی شما برای تجارت الکترونیک قدرت شما را برای عملیات پشتیبانی مشخص می کند.
سیستمهای ناقص پشتیبانی ، یک عامل تهدید کننده برای عملیات تجارت الکترونیک شما به حساب می آید . پیش از شروع تجارت ازقدرت سیستم پشتیبانی خود مطمئن شوید . اگر خریدی از سایت شما صورت می گیرد و شما نتوانید جنس مورد نظر را تهیه و به ادرس خریدار ارسال کنید در زمان مورد نظر ، این مسالبه در بازگشت دوباره خریدار به سایت شما ایجاد خلل می کند.
سایت های بزرگ ، حتی برای نوع بسته بندی – زمان دقیق ارسال و ارائه هدیه به مشتریان خود در زمان تحویل کالای ان ها ، برنامه های خاص دارند . باید به این مسائل در تجارت الکترونیک خود توجه کنید.

نکته نهم : سریعتر و بهتر یاد بگیرید.
هر فردی ممکن است اشتباه کند ، اما تصور اینکه خود را از رقبا مخفی کنید و این فرصت را به آنها دهید تا از خلاءهای موجود در برنامه شما سوء استفاده نمایند یک خود کشی محض و عامل تهدید کننده ای برای موفقیت شما در اینترنت است .
همواره یک ارزیابی بیطرفانه در مورد تجارت آنلاین خود داشته وآمادگی پذیرش اشتباهات خود را داشته باشید .
هنر پذیرش اشتباهات خود رافرا گیرید و آنها را برطرف سازید پیش از انکه رقبای شما از این اشتباهات مطلع گردند .
تجارت یعنی سرعت . سرعت برای یافتن اشتباهات و رفع آنها ضروری است . شما باید سریعتر از رقبایتان نقاط ضعف و اشتباهات خود را بیابید وآنها را کاملا برطرف سازید .
اگر مشاهده می کنید که در فروشگاه فروش کتاب ، کتب داستان از خریداران کمی به نسبت کتابهای درسی برخوردار است و تمایل مقطعی و زمانی کاربران سایت ، به خرید کتاب های درسی بیش تر است ، و این مسئله در پایگاه های وب مشابه رقبا نیز به نوعی قابل فهم است ، تعداد عرضه کتاب درسی را در افزایش داده و حداقل 20 درصد کل آگهی های تبلیغاتی پخش شده روی ایندکس سایت را به معرفی این بخش اختصاص دهید .
یعنی به قول متخصصان مدیریت ، سازمان الکترونیکی یادگیرنده
e-learner organization راه اندازی کنید. منعطف بودن در این مسئله ، خیلی وابسته نکته پنجمی است که در ابتدای مطلب اظهار کردیم.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢۳ مهر ۱۳۸٤

ده نکته برای موفقیت در بازاریابی الكترونیكی بوسیله پست الکترونیکی

 

بایدها و نبایدها در بازاریابی توسط موتورهای جستجو

 

چرا اعتقاد داریم كه وجود خبرنامه برای شما ضروری است؟

 

چگونه سلامت تجارت خود را تضمین کنیم؟

 

هشت روش برای افزایش درآمد وب سایت شما از طریق تبلیغات متنی

 

25 نكته برای مقاله نویسی در www !

 

آیا بنرهای تبلیغاتی هنوز هم موثرند؟

 

بدون اندازه گیری نمی توان مدیریت کرد: بهترین معیارها برای مدیریت و افزایش کارایی بازاریابی

 

هفت اشتباه بزرگ در راه اندازی تجارت

 

چگونه یک طرح تجاری تنظیم کنیم                                                                                                                                       ؟




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٩ مهر ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسنی                            تاريخ ارسال:۱۹ مهر۸۴

يکي از بزرگترين مسائلي که هميشه در مبحث جامعه اطلاعاتي ذهن کارشناسان را به خود مشغول مي کند فاصله عجيب  و تفاوت ساختاري جامعه اطلاعاتي تصوير شده در کشور با استانداردهاي بين المللي است. هميشه احساس مي کنم مهندسي اجتماعي اطلاعات در مرزهاي ايران خواسته و ناخواسته با رويکر درونگرايي پيش مي رود همچون سيستم بسته اي که تراوايي لازم را براي ورود و خروج اطلاعات ندارد.

اين معضل به جز موارد استثنايي و مقطعي در تمام بخش هاي علمي و آموزشي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي کشور وجود دارد. سيستمي که مخاطبانش را با اطلاعات محدود و در بسياري مواقع کهنه مواجه مي سازد.

از اين رو با تمام تلاش هاي موجود و به دليل کميود يا کندي ارتباطات بخش هاي مختلف کشور با جامعه جهاني جامعه اطلاعاتي ما فقط در لايه هايي خاص از مردم و آن هم در ابعاد ملي شکل مي گيرد. در حالي که شفافيت اطلاعات و اطلاع رساني گسترده و بهره گيري عمومي از فناوري اطلاعات مي تواند باعث رفع بسياري از معضلات کشور باشد.

عقب ماندگي کشور در توليد علم و فناوري از يک سو و خروج سريع نخبگان کشور از سوي ديگر باعث تخليه کشور از منابع سازنده يا توسعه دهنده فناوري و علم شده است و به همين خاطر کشور مدام در حال درجا زدن و يا پس رفت است.

ما به دليل فاصله نامناسبي که از جامعه اطلاعاتي جهاني داريم هيچ گاه به درک درستي از فناوري و علم نمي رسيم به همين خاطر است که علم و فناوري براي ما جنبه ابزاري و مصرفي پيدا مي کند از دانشگاه فقط مدرک گرفتنش را مي دانيم از اينترنت فقط گپ زدن را و از تلفن همراه ارسال پيام کوتاه

جامعه اطلاعاتي محدود ملي به مردم ما اجازه نمي دهد تا پيش از پذيرش فناوري فرهنگ آن را بياموزيم و از اين طريق بتوانيم علم و فناوري را به ابزار توليد تبديل کنيم. ابزاري که ورود و استفاده آن در کشور همراه با ارزش افزوده باشد نه ضرر و زيان.

در حالي که زبان علم در دنيا انگليسي است درصد بسياري از مردم کشور فاقد توانايي لازم در برقراري ساده ترين  ارتباطات با اين زبان هستند. مدارس و دانشگاههاي ما در اکثر رشته ها فقط بر اصول تئوريک علم تاکيد دارند آن هم نه علم روز، ادارات و سازمان هاي دولتي و گاهي خصوصي بدترين شيوه هاي اطلاع رساني و در نتيجه خدمات رساني را ارائه مي کنند زيرا تا زماني که مردم از حق خود اطلاع نيابند نمي توانند در مورد کيفيت خدمات مورد انتظار خود ادعايي کنند.

قرار گرفتن در چنين جامعه بسته اي مانع از توليد و تولد و حرکت در چرخه اطلاعات مي شود و به دليل فاصله گرفتن از استانداردهاي بين المللي و جامعه اطلاعاتي جهاني، به مرور از طرف سيستم جهاني توليد اطلاعات پس زده مي شود و کشور را به وارد کننده صرف اطلاعات تبديل مي کند.

براي رسيدن به چهارچوب ها و استانداردهاي بين المللي بايد از روش ها و سيستم هاي کهنه چشم پوشيد و افکار نو را جايگزين آن کرد. بايد در توسعه علم و فناوري آينده نگرانه اقدام کرد و الگوهاي موفق جهاني را شناخت.

جامعه اطلاعاتي جهاني شعار به اشتراک گذاري علم و دانش را براي خلق موقعيت هاي ارتباطي و اقتصادي سر داده است. به گونه اي که هر کس در هر گوشه دهکده جهاني بتواند با ديگران ارتباط برقرار کند مثلاً تاجر بازار خود را به وسعت جهان ببيند و بتواند علاوه بر برقراري ارتباط تجاري با مردمان کشور هاي مختلف و به اشتراک گذاشتن منابع علمي و اقتصادي خود از مواهب مادي و معنوي چنين ارتباطي بهره مند شود.

بهترين راه براي شکستن مرز هاي محدود جامعه اطلاعاتي ملي که فاقد استانداردهاي لازم است تکيه و تاکيد بر توسعه ارتباطات بين المللي است براي يافتن و تجربه کردن راه هاي گفتمان با جامعه جهاني در تمام ابعاد و لايه هاي جامعه و شناخت استانداردهاي اين جامعه براي تعمير و اصلاح ساختار اطلاعاتي جامعه ايران است.

جامعه اطلاعاتي ايران به مديران آينده نگر و آگاهي نياز دارد تا بينش اطلاعات محوري را در جامعه تزريق کنند و از اين طريق مردم را به واقعيت هاي جهاني آشنا سازند و کشور را از قرار گرفتن در بن بست ارتباطي با دنياي بيرون خارج سازند.

مسئله اي که در چند سال گذشته با ورود ماهواره و اينترنت سرعت بيشتري گرفته است اما هنوز از توسعه مطلوب فاصله زيادي دارد.

در اين جا دو مسئله و چالش قابل توجه در حوزه ضعف تخصصي و شناختي ابزارهاي توسعه جامعه اطلاعاتي ايران به چشم مي خورد اولي از بعد مديريتي است که در اختيار دولت ها بوده است و ويژگي آن مقابله با ورود فناوري و علم به خصوص در حوزه ارتباطات است که نمونه آن در مواردي همچون ويدئو، ماهواره و اينترنت ديده شده است و دومي از بعد اجتماعي است که به علت عدم توسعه مناسب فرهنگي هر گونه فناوري در بدو ورودش به کشور به صورت صحيح يا کامل مورد استفاده قرار نمي گيرد. مثلا در آمار ها مي آيد که پنج ميليون ايراني کاربر اينترنت هستند اما هيچگاه اعلام نمي شود که چه خروجي مثبتي از اين اتصال و ارتباط حاصل شده است.

بزرگترين مشکل در عدم توسعه مناسب جامعه اطلاعاتي در ايران معضل مديريتي است. بهترين راهکار براي رفع چنين معضلي در درجه اولي ايجاد بينش و ديدگاه مناسب در ساختار مديريتي کشور به تغيير در نگاه به فناوري است. متاسفانه مديريت کشور پيش از بررسي دقيق هر فناوري يا علمي در ابتدا با آن برخورد حذفي مي کند و پس از مدتي خود به عنوان يکي از بزرگترين کاربران آن مبدل مي شود.

به نظر مي رسد رفع اين عيب در ساختار مديريتي کشور و توسعه مناسب فرهنگي و علمي مي تواند تاثير بسيار مناسبي را در بين مردم بگذارد و آنها را به سمت استفاده مناسب از علم و فناوري هدايت کند.

در عصر حاضر تنها نسخه اي که مي توان براي توسعه جامعه اطلاعاتي پيچيد بهره گيري از استانداردهاي جامعه اطلاعاتي جهاني است. ما ناچاريم سريع تر قواعد بازي در اين جامعه با چنين وسعتي را فرا بگيريم و حق و سهم و نقش خود را در جامعه اطلاعاتي جهاني حفظ کنيم.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸٤

کتاب فناوری برای آموزش، پژوهشی عميق و درخور توجه است که بر اساس تجربه های بين المللی به سفارش يونسکو و آکادمی توسعه آموزش آمريکا، باهمکاری تعدادی زيادی از پژوهشگران اين حوزه در مؤسسه دانش ـآمريکاـ تأليف شده است.

 اين اثر کوشش می کند پيچيدگی ها و تنگناهای مدرن سازی نظام های آموزش عمومی و آموزش عالی را برای پاسخگويی به چالش های پيش رو در قرن بيست و يکم، با توجه به برنامه های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش تجزيه و تحليل کند.
هدف اساسی اين پژوهش، بررسی تجربه کشورهای مختلف جهان در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش به منظور بهبود مستمر آن، کيفی تر ساختن فرصت های يادگيری، و راه حلی برای رويارويی با چالش تقاضای فزاينده اجتماعی برای آموزش عالی بدون افزايش منابع مالی مؤسسات آموزش عالی است. نويسندگان اين کتاب کوشيده اند رويکردها و روش های مؤثر تلفيق فناوری با آموزش و يادگيری را با استفاده از مطالعات موردی بسياری تبيين کنند.
اين کتاب در کاوشی محققانه، تجربی و اکتشافی، در عصری با چشم اندازهای در حال تغيير، اهداف متنوع و تحول چشمگير روش های ارتباطی، عوامل موفقيت برنامه های توسعه فناوری در آموزش را تجزيه و تحليل می کند.
مطالعه اين کتاب به سياستگذاران، مديران و برنامه ريزان توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش، پژوهشگران و دانشجويان رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی آموزشی، مديران مؤسسات آموزشی و همه کسانی که به دنبال درک قابليت ها، پارامترها، چشم اندازها و راهبردهای مدرن سازی نظام های آموزشی مبتنی بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اند، توصيه می شود.

اين کتاب به همت آقايان سرکارايي و مقدم ترجمه شده است.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٦ مهر ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسني   تاريخ ارسال: 16 مهر1384

هميشه در اولين و شايد ساده ترين برداشتي که از جامعه اطلاعاتي دارم رسيدن جامعه به يک چهارچوب و نظام دموکراتيک و عادلانه در جريان توليد، فراوري و پردازش و در نهايت توزيع اطلاعات است که معتقدم اين چهارچوب بايد براي همه بخشهاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و... پياده سازي شود. در چند روز گذشته بارها و بارها از طريق رسانه هاي مختلف در جريان تغيير و تحولات مهمي که در بورس (که در درنياي امروز به عنوان يکي مهمترين شريان هاي اقتصادي در هر کشوري از آن ياد مي شود) قرار گرفته ام مي بينم و لمس مي کنم چه تعداد از هموطنانم که به اصطلاح مديران اقتصادي کشور سرمايه دار خرد ناميده مي شوند بخش اعظمي از سرمايه و پس از انداز خود را در جريان فعل و انفعالات چند ماه گذشته بورس از دست داده اند مردمي که يا با نيت ايجاد حرکت و جنبش در چرخ اقتصاد مملکت و يا نيت کسب در آمد وارد اين کار و زار شده اند اکنون تا 80 در صد سرمايه خود را از دست رفته مي بينند و در اين ميان پاسخگويي هم نمي يابند. سوال هاي بسياري در ذهن نقش مي بندد که چه کساني و از چه طرقي اين بلا را بر سر بورس تازه جان گرفته و مردم آوردند مردمي که حالا حتي نمي توانند سهامشان را با ضرر بفروشند.

قصد ندارم اين مسئله را از رويکر اقتصادي بشکافم اما مي دانم و مطمئنم که جلب اعتماد دوباره اين مردم براي مشارکت و سرمايه گذاري مجدد در بورس کاري بسيار سخت خواهد بود. ضعف هاي موجود در ساختار بورس، سيستم ناکارآمد کارگزاري هايي که بيش تر از مردم به فکر مشتريان خاص خود هستند و از همه مهمتر اطلاعات غير شفاف و زيرزميني برخي باعث شده است که طعم بورس فقط به مذاق عده اي خاص خوش بيايد.

بورس در حدود 11 ماه است که از يک سير نزولي قابل توجه برخوردار است و در اين ميان هيچ کس حاضر نيست از ضرر اقتصادي که در اين مدت متوجه کشور شده سخن به ميان آورد از پول هايي که در اين مدت از بورس خارج شده و به سوي بازار دبي سرازير شده است تا فقط ظرف همين 11 ماه سرمايه گذاري ايرانيان در دبي از 200ميليارد دلار به 300 ميليارد دلار افزايش پيدا کند.

دوستان، اساتيد، بزرگان، مديران، اقتصاد دانان، سياستمداران!!!!!!! چه اتفاقي افتاده است؟چه خبر است؟مشکل کجاست؟

حتما مي دانيد که باز ظرف همين 11 ماه گذشته سيستم هاي کسب و کار شبکه اي در کشور چه رشدي داشته اند. بازاريابي شبکه اي به بحث روز اکثر جوانان تبديل شده است و بسياري از دانشجويان و فارغ التحصيلان را ناچار به فعاليت در خود کرده است گفتم ناچار دليل آن را هم خواهم گفت.

برخي از شرکت هايي که در گوشه و کنار دنيا به فعاليتي اينچنيني مشغول هستند و دايره فعاليت هاي خود را به ايران نيز گسترده اند ظرف اين مدت به شدت توسط مقامات قضايي کشور مورد توجه و پي گيري قرار گرفته اند و فعاليت آنها بارها و بار ها از طريق صدا و سيما و روزنامه ها مورد بررسي قرار گرفته و زير سوال رفته است.

مهمترين اتهام اين شرکت ها فعاليت بر عليه اقتصاد کشور و خارج ساختن ارز از ايران مي باشد. خارج ار بحث هاي تکنيکي بازاريابي شبکه اي وقتي در مقام مقايسه سرمايه گذاري مردم در بورس و سيستم هاي شبکه اي بر مي آييم نکات قابل توجهي از تقابل دو روش سنتي و نوين فعاليت اقتصادي بر مي خوريم.

بورس ايران مانند اکثر بخش هاي اقتصادي کشور با روش ها و سيستم هاي سنتي مديريت مي شود و مديريت حاکم بر آن هم مديريتي سنتي و کهنه مي باشد عدم مديريت مناسب و شفافيت در اطلاع رساني و توزيع عادلانه اطلاعات که به اعتقاد من گام اول در حرکت به سوي جامعه اطلاعاتي است نه تنها زمينه جذب سرمايه را پيش نمي آورد بلکه بزرگترين عامل فرار سرمايه و افزايش نقدينگي و ديگر تبعات منفي اقتصادي براي کشور است. در بورس سرمايه گذار خرد هيچ گاه تاثير گذار نيست و فقط تاثير پذير است و از همه بدتر اين که ناچار از اعتماد به سيستم کارگزاري هاست سيستمي که به اعتقاد من به هيچ وجه از شفافيت و سرعت لازم برخوردار نيست و نيازمند بازنگري اساسي است.

در اقتصاد به هر دارايي نقدي و غير نقدي سرمايه اطلاق مي شود ولي بورس و کارگزاري هاي آن ظرف يک سال گذشته خواسته و ناخواسته سرمايه هاي اندک موجود در بازار را طرد کردند. حتي برخي از کارگزاري ها براي دريافت پذيرش خريد سقف 1ميليون توماني را تعيين مي کنند.

اينجا بود که شرکت هاي فعال در عرصه بازاريابي شبکه اي که بخش بزرگي از فعاليت هاي آنها تحقيق و مطالعه در مورد سيستم هاي اقتصادي و بازارهاي هدف مي باشد با بررسي وضعيت ايران بهترين محل را براي جذب سرمايه ايران دانستند. اين شرکت ها با پشتوانه چندين متخصص در علوم مديريت، اقتصاد، بازرگاني، روانشناسي و... بهترين راه حل را براي سيطره بر سرمايه هاي سرگردان و نقدينگي بالاي جامعه گزينش مي کنند به عنوان مثال در ايران بيشتر فروش سکه هاي طلا از طريق اين شرکت ها ترويج و تبليغ مي شود چرا؟ بافت جوان جمعيت ايران، تعداد بالاي بي کاران و تحصيلکردههاي بي کار، خصلت هاي فرهنگي و مشکلات اقتصادي کشور به آنها در گزينش اين کالا کمک زيادي کرده است در حالي که کالاي مورد تبليغ براي کشورهاي ديگري مردم آن از سطح معيشتي بهتري برخوردار هستند فروش تايم شيرينگ هتل مي باشد. به خوبي در مي يابيم که پشت اين فعاليت هاي اقتصادي مطالعات زيادي انجام شده است.

اين شرکت ها افراد را که با حداقل موجودي بين 60 تا 500 دلار هستند بوسيله نزديک ترين دوستان يا اقوام و با بهترين سيستم بازاريابي، يعني بازايابي چهره به چهره جذب مي کنند و در اين معامله حداکثر اعتماد بين خريدار و فروشنده وجود خواهد داشت اين قوي ترين نوع سيستم بازاريابي است.

مهمترين نکته اي که در سيستم هاي تجارت شبکه اي در مقابل سيستم سنتي بورس وجود دارد تعدد راه حل هاي کسب و کار و بمباران اطلاعاتي مشتري با هدف رسيدن وي به حداکثر کيفيت آموزشي در کار است. در مقابل سيستم حاکم بر بورس مملو است از اطلاعات سوخته، غير قابل اعتماد، شايعات و حتي دروغ و غير واقعي بدون هيچ سيستم صحيح آموزشي و فرهنگ سازي، در اين شرايط هر انسان عاقلي براي يک فعاليت اقتصادي وقتي در مقابل دو راه مختلف قرار مي گيرد که در يکي از ابتداي حرکت تمام ميزان درآمدهاي او روشن است و حتي با تلاش بيشتر درآمد بالاتري عايدش مي شود و انتهاي راه نيز به او اعلام مي شود و در ديگري از همان ابتدا بايد يک چشم را به دهان مسئولان اقتصادي بدوزد و چشم ديگر را به آسمان ترجيح مي دهد راه اول را انتخاب کند.

در اين مجال قصذ تخريب و تاييد هيچ کدام از موارد ذکر شده وجود نداشت فقط به دنبال اين بودم تا براي برخي مسولان اين نکته را يادآوري کنم که در شرايطي که کشور در حال تجربه دوران گذار از عصر صنعتي به عصر اطلاعات و ارتباطات است و کشور با رويکردهاي جديدي همچون جهاني شدت، تجارت جهاني، جامعه اطلاعاتي و فناوري اطلاعات مواجه است حذف مردم از جريان مديريت کشور و يا حذف اطلاعات از جريان زندگي مردم امري غير ممکن است.

رسيدن به چهارچوب هاي عملي جامعه اطلاعاتي جز در سايه شفاف سازي عملکرد هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و... توسط مسئولان ممکن نيست و در اين بين کشور در تمام ابعاد نيازمند بازنگري و مهندسي مجدد فرآيندهاي اقتصادي است تا بتواند در برابر تحولات متنوع و سريع عصر اطلاعات و اقتصاد مبتني بر شبکه دوام آورد.

به اعتقاد من راه توفيق در اقتصاد مقابله با روش ها و ابزارهاي مبتني بر فناوري نيست و اعتقاد دارم که اقتصاد ايران اگر به جلوه اصلي خود بازگردد و صحيح مديريت شود مي تواند تمام روش ها و حملاتي که از سوي دولت هاي چين با ضربه زدن به اقتصاد تولي، امارات(دبي) با جذب سرمايه و شرکت هاي شبکه اي با خروج سرمايه خنثي سازد و در خود هضم کند                                                                                                                                       .

 




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸٤

به گزارش پورتال مديريت فناوري اطلاعات سومين شماره ماهنامه عصر فناوري اطلاعات که به صورت تخصصي روي مباحث گوناگون فناوري اطلاعات فعاليت مي کند منتشر شد.

مطالب اين شماره شامل موارد زير است:

سخن سردبير

ديدگاه

خبر

جوامع بشري و عصر اطلاعات

دولت الکترونيک

فناوري هاي نوين ورود اطلاعات

تجارت الکترونيک دو بستر و يک رويا

بانکداري سيار(موبايل)

آشنايي با تجارت الکترونيک

بررسي چالشهاي راه اندازي و مديريت وب سايت هاي تجاري در ايران

نقش ناوري اطلاعات در تصميم گيري و هوش مصنوعي

متدولوژي هاي  مهندسي نرم افزار

مروري بر معماري سازماني و ضرورت حرکت به سمت آن

10 نکته امنيتي در طراحي فرم Login وب سايت ها

بزرگان فناوري اطلاعات

فناوري اطلاعات و ادامه تحصيل در رشته هاي مرتبط

آموزش نرم افزار

شايان ذکر است که اين نشريه در فعاليتي  ابتکاري طرح روي جلد خود را به مسابقه گذاشته و به خوانندگاني که بتوانند تفسير جالب تر و دقيق تري از روي جلد ارائه کنند هدايايي ارائه مي نمايد.

سايت اين نشريه نيز به نشاني www.infotechera.com راه اندازي شده است. علاقه مندان مي توانند اين ماهنامه را به قيمت 800 تومان از رونامه فروشي هاي معتبر تهيه نمايند.

 




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٩ مهر ۱۳۸٤

 نوشته شده توسط: فرنود حسنی             تاريخ ارسال:۹ مهر ۱۳۸۴

پياده سازي، توسعه و نگهداري سيستم هاي اطلاعاتي به عنوان يکي از مهمترين فرآيندهاي کاري در مديريت فناوري اطلاعات در عصر حاضر مطرح است و از اين رو مديران و سازمان ها با چالش هاي جديدي مواجه هستند. اين چالش ها در سه حوزه سازماني، مديريتي و تکنولوژيکي قابل بررسي، تلفيق و نتيجه گيري هستند.
 سازمان

امروزه سيستم هاي اطلاعاتي با توجه به کارايي و عملکردي که دارند به عنوان بخشي جدا نشدني از سازمان معرفي مي شوند. اهميت بهره گيري از سيستم هاي اطلاعاتي به خصوص در سازمان ها و بنگاههايي بيشتر جلوه مي کند که ماهيت اقتصادي دارند و فعاليت آنها بر پايه کسب و کار است.

شاخص هايي که در پاياده سازي يک سيستم اطلاعاتي متناسب براي يک سازمان موثر هستند عبارتند از: کارکنان، ساختار، روش هاي عملياتي، استراتژي ها و فرهنگ.

همانطور که مي دانيد تمام اين  شاخص ها در لايه هاي مختلف سازمان قابل بررسي و مطالعه هستند و هنگامي که وظايف مشخصي براي کارکنان فعال در هر لايه تعريف مي شود سيستم حدود اختيارات و تعاملات هر يک از اجزا را با ديگر بخشها تعيين مي کند.

وظايف سازماني همچون توليد، فروش، امور مالية آموزش و... در سطوح مختلفي تعريف پذيرند اين سطح مي توانند از مديران ارشد شروع و به کارمندان معمولي ختم شوند. نکته اي که در اين جا سيستم به ساختار سازماني ديکته مي کند تعريف جايگاه و انتظاراتي است که هر يک از کارکنان در آن جايگاه خاص دارد.

سيستم با کارائي بالاي خود روابط و تعاملان درون و برون سازمان را استاندارد کرده و شيوه برخورد با مسائل و اتفاقات گوناگون در سازمان را پيش بيني کرده و در موقع لزوم ارائه راه حل مي کند. وجود اين راه حل هاي جامع و کامل در يک سازمان که از ويژگي همه جانبه نگري و تعامل با ساختار و تواندمندي سازمان برخوردار است نيروهاي مديريتي و عملياتي سازمان را در هنگام پياده سازي و يا انجام برنامه ها و کارها راهنمايي کرده و از بوجود آمدن نقايص احتمالي جلوگيري مي کند.

در پياده سازي يک سيستم در سازمان تقابل اصلي بين سيستم به عنوان يک چهارچوب کاري با فرآيندهاي مشخص از يک سو ( که غالباً ذهنيت افراد در شنيدن کلمه سيستم با ايجاد يک ديدگاه منفي همراه است زيرا که آنها منظور از سيستم را يک سري قواعد و قوانين خشک و سخت افزاري مي دانند) و انسان به عنوان موجودي منعطف و خلاق از سوي ديگر است.

بنابر اين يکي از اصول طراحي يک سيستم مناسب در سازمان ايجاد هماهنگي در تعامل هر چه بيشتر بين اين دو شاخص مهم است به همين دليل است که راه حلهاي سيستمي در يک سازمان مختص همان سازمان است و در سازمان هاي ديگر قابل پياده سازي نيست. بر اساس ترکيب نيروي انساني اعم از مديران ارشد، مهندسان،کارکنان عمليلتي و ... همچنين به علت ويژگي هاي فرهنگي و شخصيتي هر يک از اين افراد در يک برآيند کلي فرهنگ سازماني شکل مي گيرد که شامل نحوه مديريت، درجه رضايت شغلي، نحوه بر خورد با مشتريان و... است. به طور کلي سيستم مي تواند به فرهنگ سازماني کمک کند تا رفتارها و برنامه هاي خود را همگام با اتفاقات و رخدادهاي برون سازماني پيش ببرند.

علاوه بر اين در رويکرد درون سازماني به علت تفاوت سطح علمي و فرهنگي تقابل و عدم تعامل بين عناصر سازمان وجود دارد که اين معضل باعث ايجاد خلل در روند مديريت سازمان مي شود و جود يک سيستم جامع قادر است پيش بيني لازم را براي رفع اين گونه مشکلات بکند.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٤ مهر ۱۳۸٤

نوشته شده توسط:ميثم نوروزيان                    تاريخ ارسال: 4 مهر 1384
چكيده :تغييرات سريع در دنياي امروز، سازمانها را با چالشهاي مختلفي روبرو كرده است؛ اما در اين ميان سازمانهايي موفق هستند كه به كمك ابزارهاي مديريتي و فناوريهاي نوين، از فرصتهاي ايجادشده به نفع خود استفاده كنند. مديريت دانش يكي از اين ابزارهاست. مديريت دانش فرايند ايجاد ارزش از داراييهاي نامرئي سازمان (سرمايه انساني است). بخش خصوصي اولين قدمها را در زمينه پياده سازي مديريت دانش برداشته است اما دولت با يك قدم فاصله به دنبال بخش خصوصي در حركت است. باتوجه به اهميت مديريت دانش و كاربرد آن در بخش خصوصي و كسب نتايج مطلوب، اين سوال مطرح مي شود كه آيا مديريت دانش در بخش دولتي كاربرد دارد يا نه؟

مقدمه
ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه به خاطر پديده جهاني شدن، دچار تغييرات سريع و اجتناب ناپذيري است. در اين دنيا، اقتصاد به سمت اقتصاد دانش محور حركت كرده و بسياري از معادلات كنوني كشورها را با چالش مواجه ساخته كه اين امر، خود حاصل فناوري اطلاعات و ارتباطات است. اين تغييرات اگرچه ما را با مشكلاتي مواجه مي كند اما فرصتهايي را نيز پيش روي بخش خصوصي و دولتي قرار مي دهد                                                                                                                                      .
متن کامل مقاله




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب