فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٤

گزينش از سايت اينترنتي بي بي سي            تاريخ ارسال:28آبان84
پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي روز دوشنبه در مقاله‌اي با عنوان "دشواريهاي بانكداري الكترونيك در ايران" نوشت: حدود
۶۰درصد مراجعه كنوني مردم به شبكه بانكي براي دريافت يا پرداخت پول نقد است. بي‌بي‌سي گزارش داد: بانك‌هاي ايراني درحالي از گسترش بانكداري الكترونيك سخن مي‌گويند كه ايرانيان براي پرداخت هزينه‌هاي آب، برق، گاز و تلفن و يا انتقال پول از حسابي به حسابي ديگر وقت زيادي مي‌گذارند و براي پرداخت و دريافت وجه نقد گاهي ساعت‌ها در صف مي‌مانند.
اسكناس، چك و اسناد بانكي مهمترين ابزار انتقال مالكيت در سيستم بانكي است، ولي در ميان آنها اسكناس جايگاه ويژه‌اي دارد و ايرانيان اعتماد خاصي به آن دارند. انتقال وجه نقد بدون حضور در بانك و پر كردن انواع و اقسام فرم‌ها، تقريبا غيرممكن است و در اكثر موارد چند روز طول مي‌كشد تا وجه‌نقد حواله شده، به حسابي در شهري ديگر و يا حتي در همان شهر واريز شود.
كامپيوتر بانك‌ها عمدتا نقش ماشين حساب و دفاتر بانكي را بازي مي‌كند و نمي‌توان از طريق شبكه اينترنت كه حالا در ايران كم و بيش همه‌گير شده است، وجوه نقدي را به جايي حواله و يا به حساب كسي منتقل كرد.
در مقابل در بانكداري الكترونيك كارت‌ها جاي اسكناس، چك و اسناد بانكي را گرفته‌اند. با اين كارت‌ها مي‌توان از فروشگاه محل خريد كرد، بدون مراجعه به بانك و با استفاده از شبكه اينترنت مبلغي رااز حساب شخصي به‌حساب ديگري ريخت. قبض آب، برق، گاز و تلفن را پرداخت، بليت هواپيما خريد و هزينه اقامت در هتل را داد.
سيستم بانكي ايران هنوز به قلم و كاغذ متكي است و رايانه و دستگاه خودپرداز يا عابر بانك‌ها (
(ATMكه مشتريان مي‌توانند با كارت‌هاي بانكي روزانه مقادير معيني پول از حساب خود برداشت كنند، تنها مظاهر بانكداري الكترونيك هستند. خودپرداز يا عابر بانك دستگاهي الكترونيكي است كه مشتري از طريق آن با كارت پولي كه بانك صادر كرده، مبالغ محدودي وجه‌نقد از موجودي حساب شخصي برداشت مي‌كند و درموارد اندكي از فروشگاه‌ها خريد مي‌كند.
ايراني‌ها هنوز قادر نيستند از طريق بانكداري الكترونيكي مبالغ قابل توجهي پول را نقل و انتقال دهند، البته بغير از اين كارت‌ها، تلاش‌هايي از سوي چند شركت براي صدور كارت‌هاي اعتباري صورت گرفته اما هيچكدام تاكنون موفقيت آميز نبوده است. كارت‌هاي اعتباري كارت‌هايي هستند كه دارنده كارت مي‌تواند بدون داشتن موجودي در حساب بانكي و با استفاده از اعتبار بانكي، كالا و خدمات بخرد.
به عقيده كارشناسان، استفاده از كارت‌هاي الكترونيك بدون اصلاح اساسي سيستم بانكي و ايجاد بسترهاي مورد نياز نظير خطوط ارتباطي مطمئن و پرسرعت، گسترش انواع كارت‌هاي الكترونيكي اعتباري و غيراعتباري و افزايش دستگاه‌هاي كارت خوان در مراكز خريد، عملي نيست و به نظر نمي‌رسد استفاده از كارت‌هاي الكترونيكي به همين سادگي همه‌گير شود و مردم حاضر شوند اسكناس‌هاي رنگارنگ را با كارت عوض كنند.
بي‌بي‌سي ادامه داد: بانك‌هاي ايراني برنامه پيوستن به يك شبكه واحد را آغاز كرده‌اند كه امكان ارتباط بانك‌هاي مختلف را با هم فراهم مي‌كند.اين شبكه كه "شبكه شتاب" نام دارد، از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ايجاد شده است، اما فعلا هر بانك سيستم مخصوص به خود را دارد و بسياري از بانكها ارتباطي با بانك كنار دستشان ندارند.
طرح شتاب در واقع شبيه بزرگراهي است كه از طريق آن مي‌توان به تمامي بانك‌ها دسترسي داشت و دارندگان كارت‌ها مي‌توانند از هر بانكي بدون در نظر گرفتن صادركننده ، حساب وجه برداشت كنند، اما اين طرح داراي مشكلاتي است، زيرا هر بانكي كه سخت‌افزار دريافت اسكناس يعني همان عابر بانك را نصب كرده، كارمزد دريافت مي‌كند و بانك صادركننده كارت هيچ نفعي نمي‌برد.
"فرج‌الله مهدوي" كارشناس بانكداري در اين رابطه به بي‌بي‌سي گفت:
نمي‌توان انتظار داشت بانك بدون هيچ منفعتي كارت صادر كند. در نظر گرفتن سود حداقل براي صادركننده كارت لازم است و گرنه دليلي ندارد كه بانك بدون دريافت سود، كارت صادر كند.
وي گفت: كارت‌هاي موجود فقط به ميزان محدودي از تعداد مراجعه‌كنندگان مستقيم بانك‌ها كم كرده، ولي كمكي به كاهش استفاده از اسكناس نكرده است.
مشكل ديگر اين است كه براي ايجاد پايانه فروش به خود بانك‌ها هم مجوز داده شده تا شركت‌هايي را ايجاد و در اين زمينه فعاليت كنند.
وي ادامه داد: بانك‌هاي دولتي بدون هيچ توجيه منطقي با هم رقابت مي‌كنند و هر كدام مي‌گويند پيشگام بانكداري الكترونيك هستند و بهترين خدمات را در اختيار متقاضيان مي‌گذارند.

بي‌بي‌سي افزود: اگر بانكداري الكترونيك را استفاده از ابزارهاي نوين براي ارائه خدمات پولي و بانكي تعريف كنيم، مي‌بينيم اين مورد در موارد اندكي با سيستم بانكداري ايران منطبق است.
در بانكداري سنتي، ميزان انباشت پول در يك دوره زماني اهميت دارد، در حالي كه در بانكداري الكترونيكي گردش پول تعيين‌كننده است. هدف بانكداري الكترونيك مراجعه نكردن‌به شعبه بانك است، اما در ايران تقريبا بدون مراجعه به بانك هيچ كاري امكان‌پذير نيست.
بانك صادرات با طرح "سپهر"، بانك كشاورزي با طرح "مهر"، بانك ملي با طرح "سيبا"، بانك رفاه با طرح "جاري همراه" و بانك ملت با طرح "جام" به فعاليت‌هاي محدود و شبه‌الكترونيكي دست زده‌اند .
اين بانك‌ها با صدور كارت‌هايي، مشتريان را به استفاده از آنها تشويق مي‌كنند، در حاليكه عملا اين كارت‌ها مزيت چنداني ندارند و نمي‌توان انتظار داشت بانك بدون هيچ منفعتي كارت صادر كند، چرا كه در نظر گرفتن سود حداقل براي صادركننده كارت لازم است.
بي‌بي‌سي عمر اسكناس در ايران را دو سال برآورد كرد و نوشت: در ايران سالانه به طور متوسط
۱۵ميليون دلار صرف چاپ اسكناس مي‌شودو سالانه يك ميليارد و ۲۰۰ميليون برگه اسكناس فرسوده سوزانده مي‌شود و ۶۰درصد مراجعه كنوني مردم به شبكه بانكي براي دريافت يا پرداخت پول نقد است.
ايران به عضويت ناظر سازمان تجارت جهاني(
(W.T.Oپذيرفته شده است و خود را براي عضويت دائم آماده مي‌كند، ولي با وضعيت فعلي نمي‌تواند به موفقيت در بازار جهاني كه به تجارت الكترونيكي مجهز است، اميدوار باشد.
مبادلات نقدي جايگاه ويژه‌اي در بانكداري ايران دارد و كارتهايي كه در شبكه بانكي ايران به كار گرفته شده است، نتوانسته باري از دوش اقتصاد كشور بردارد و معضل تبادل پولي كشور را حل كند.
مهدوي كارشناس بانكداري الكترونيك گفت: "با اين كار به چرخه بانكي يك دستگاه اضافه شده كه بانك هر روز بايد مبالغي اسكناس در آن قرار دهد تا مشتريان بتوانند از اين دستگاه‌ها مبالغ محدودي اسكناس دريافت كنند." به گفته اين كارشناس، بانك‌ها به زعم خودشان مي‌خواستند گردش كار را سريع‌تر يا بهتر كنند، ولي در عمل اين اتفاق نيفتاده است.
بي‌بي‌سي نوشت: پيش از بكارگيري عابر بانك‌ها، مشتري پول را از بانك مي‌گرفت و به فروشنده تحويل مي‌داد و فروشنده نيز پول رابه بانك برمي‌گرداند و مشتري دوباره پول را از بانك مي‌گرفت و اين چرخه ادامه داشت، ولي حالا بانك‌ها يك حلقه به اين زنجيره اضافه كرده‌اند. مشتري از خودپرداز بانك، اسكناس مي‌گيرد، به فروشنده مي‌دهد و فروشنده دوباره آن را به بانك برمي- گرداند و بانك آن را در خودپرداز مي‌گذارد و مشتري بانك دوباره پول را از خودپرداز مي‌گيرد.
كارت‌هاي موجود فعلا در حد ابزار دريافت اسكناس از بانكهاست. برآوردها نشان مي‌دهد كه دارندگان كارت‌ها به طور ميانگين مي‌توانند روزانه چهار بار و هر دفعه حداكثر
۵۰هزار تومان اسكناس از حساب خود برداشت كنند.
البته برخي بانك‌ها دستگاه‌هاي كارت خوان را در برخي فروشگاه‌ها و مراكز خريد نصب كرده‌اند و مشتريان آنها مي‌توانند به جاي پول نقد، با همين كارت خريد كنند، اما تعدادشان هنوز بسيار محدود است.
بر اساس آخرين آمار،
۳۵۰۰دستگاه خودپرداز در بانك‌ها و ۲۹هزار دستگاه پايانه فروش ( (POSدر مراكز خريد نصب شده و ۱۰ميليون كارت براي مشتريان صادر شده است و تقريبا هيچكدام از اين كارت‌ها اعتباري نيست و اگر هم تمام زير ساخت‌ها فراهم باشد باز مشتريان بانك‌ها نمي‌توانند بيش از موجودي حساب خود، با كارت خريد كنند.
كارت‌هاي موجود در داخل كشور اعتبار دارد و امكان استفاده از آنها در خارج از ايران وجود ندارد. مقامات دولتي نبود فرهنگ عمومي و عدم وجود زيرساخت‌هاي مورد نياز را علت اصلي فراگير نشدن بانكداري الكترونيك در ايران عنوان مي‌كنند.
پيش از انقلاب بانك‌هاي ايراني قراردادهايي با موسسات بزرگ نظير "ويزا" و "مستر كارت" داشتند، ولي بعد از تحريم آمريكا اين قراردادها متوقف شد.
به عنوان نمونه "بانك ملي ايران" قراردادي با ويزا داشت كه بر اساس آن بانك ملي موسساتي را معرفي مي‌كرد كه كارت ويزا را بپذيرند و اين بانك تضمين‌كننده مطالبات مشتريان ايراني بود و در نهايت تمام پرداخت‌هاي خود را از ويزا دريافت مي‌كرد.
هم اكنون بانك مركزي ايران با همكاري يك بانك اروپايي طرحي آزمايشي را در دست اجرا دارد كه كارت‌هاي صادر شده از سوي بانك‌هاي خارجي بجز بانك‌هاي آمريكايي و اسرائيلي در ايران قابل استفاده خواهد بود.اين طرح آزمايشي در
۲۰مركز نظير هتل‌ها اجرا شده و خارجي‌ها مي‌توانند بدون پرداخت پول نقد از كارت‌هاي الكترونيك شخصي خود در ايران نيز استفاده كنند. اگر اين طرح گسترش يابد تا حدودي مشكل اصلي گردشگران خارجي كه به ايران مي‌آيند، براي پرداخت برخي هزينه‌ها نظير هزينه اقامت هتل حل خواهد شد و در مرحله دوم پيش‌بيني شده كه شهروندان ايراني از بانك‌هاي داخلي تقاضاي كارتهاي اعتباري بين‌المللي بكنند و با تضمين بانك‌هاي ايراني، كارت بين‌المللي برايشان صادر شود تااز مزاياي آن در كشورهاي ديگراستفاده كنند.
مرحله نهايي اين طرح حل و فصل اختلافات با آمريكا و برطرف شدن تحريم اقتصادي است كه با وضع موجود، چشم‌انداز روشني براي آن وجود ندارد. مقامات دولتي نبود فرهنگ عمومي و وجود نداشتن زير ساخت‌هاي مورد نياز را علت اصلي فراگير نشدن بانكداري الكترونيك در ايران عنوان مي‌كنند اما مهدوي، كارشناس مسايل بانكي، مي‌گويد: "بخشي از مشكل به ضعف زير ساخت‌هاي فني برمي‌گردد، ولي تا زماني كه منافع سازمان‌ها و اشخاص تامين نشود، نمي‌توان اميد چنداني به فراگير شدن بانكداري الكترونيك داشت." بانك مركزي به بانك‌ها دستور داده است براي كاهش مراجعه مردم به باجه- هاي بانكي دستگاه‌هاي خودپرداز نصب كنند. اما به گفته آقاي مهدوي، اگر منافع حلقه‌هاي مختلف زنجيره از بانك‌ها و مردم عادي گرفته تا فروشگاه‌ها و شركت‌هايي كه خدمات ارائه مي‌دهند، تامين نشود، نمي‌توان با دستور از بالا بانكداري الكترونيك را گسترش داد.
بي‌بي‌سي در پايان نوشت: بانكداري الكترونيكي بخاطر تجارت سنتي حاكم بر كشور راه درازي در پيش دارد و تا زماني كه بقالي‌ها و فروشگاه‌هاي كوچك و بزرگ كشور كه بيشترين حجم خريد و فروش را در دست دارند به داشتن دستگاه- هاي كارت خوان متقاعد نشوند و منافع بانك‌ها، مشتريان و سرويس‌دهندگان تامين نشود، امكان فراگير شدن بانكداري الكترونيك در حد شعار باقي خواهد ماند.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٤

شركت آواژنگ تك نخستين دوره كارگاه هاي آموزشي فن آوري توليد باركد و شناسايي و رهگيري محصول را با عنوان " خوانش و نگارش هويت " از يكم تا سوم آذرماه 84 برگزار خواهد نمود.
پنجمين و جوانترين عضو گروه شركت هاي آواژنگ كه هم اكنون تمامي فعاليت هاي خود را يكسره بر پايه ارائه خدمات تخصصي در زمينه هاي تجهيزات چاپ و خوانش باركد، سيستم
هاي مكانيزه كنترل اطلاعات، راهكارهاي امنيتي و تجهيزات ويژه چاپ، حكاكي و برش ليزري، اختصاص داده است. از شما دعوت مي نمايد تا با شركت در اين دوره هاي آموزشي از نزديك با تلاش كارشناسان شركت آواژنگ تك در گسترش بكارگيري فن آوري ارتباطات و اطلاعات در زمينه هاي صنعتي و اتوماسيون اداري و تجاري آشنا شده و از اين رهگذر پاسخ هاي مناسبي براي لزوم بكارگيري اين تجهيزات در سازمان خود بيابيد.
يادآوري مي شود اين دوره ها براي نخستين بار است كه در كشورمان سازماندهي و اجرا خواهد شد و شركت در اين دوره ها براي تمامي كارشناسان رايگان مي باشد.
همچنين توصيه مي نماييم تا از نمايشگاه محصولات تمامي شركت هاي گروه آواژنگ كه همزمان در همين محل برپا مي شود نيز بارديد فرماييد.

::: عناوين كارگاه هاي آموزشي

·         كارگاه آموزشي مفاهيم و كاربردهاي ليبل و باركد در صنعت و تجارت

·         كارگاه آموزشي آشنايي با سيستمهاي شناسايي كالا با استفاده از امواچ راديويي RFID

·         كارگاه آموزشي كاربرد باركد و RFID در سيستمهاي مديريت زنجيره اي تامين و توزيع
Supply Chain Management

·         كارگاه آموزشي چگونگي كاركرد چاپگرهاي باركد و كاربردهاي آن در صنايع مختلف

·         كارگاه آموزشي چگونگي كاركرد اسكنرهاي باركد

·         كارگاه آموزشي برش و حكاكي روي سطوح مختلف با دستگاه هاي ليزر ماركر

·         كارگاه آموزشي سيستم هاي خودكار برچسب زني بر روي كالا Label Applicator

·         كارگاه آموزشي سيستم چاپ مستقيم بر روي كالا با دستگاه هاي جت ماركر

·         كارگاه آموزشي معرفي و كاربرد ماشين آلات ويژه صنايع نساجي و توليد پوشاك

·         كارگاه آموزشي دوربين هاي مدار بسته و دستگاه هاي ضبط ديجيتالي تصوير

·         كارگاه آموزشي آشنايي با تجهيرات تامين امينت در فروشگاهها و كتابخانه ها

 

::: نكات مهم:

·         محدوديتي در گزينش كارگاه ها وجود ندارد.

·         بازديد از نمايشگاه و شركت در كارگاه هاي آموزشي رايگان مي باشد.

·         شركت كنندگان نكات فراگرفته در هر كارگاه را با دستگاه ها و تجهيزات بصورت عملي تجربه خواهند نمود.

·         در اين كارگاههاي آموزشي شركت كنندگان از نزديك با چگونگي كاركرد و كاربرد محصولات از سازندگان معتبر بين المللي آشنا شده و مهارت هاي لازم را كسب خواهند نمود.

·         سمينارهايي براي آشنايي با كارخانجات سازنده و محصولات آنان نيز در برنامه هاي روزانه پيش بيني شده است.

·         در پايان هر كارگاه آموزشي به تمامي شركت كنندگان گواهينامه اعطا خواهد شد.

·         الويت حضور در هر كارگاه با كساني است كه زودتر ثبت نام كرده باشند.

·         براي كسب اطلاعات بيشتر درباره محتواي هر كارگاه به آدرس events.avajangtech.com مراجعه نماييد.

::: چگونگي شركت در كارگاه هاي آموزشي:

·         مراجعه به آدرس events.avajangtech.com و تكميل فرم ثبت نام الكترونيكي و يا تماس تلفني با شركت آواژنگ تك به شماره 66489470

·         دعوتنامه رسمي از سوي شركت آواژنگ تك براي درخواست كنندگان ارسال خواهد شد.

::: نمايشگاه محصولات

·         همزمان با برگزاري كارگاه هاي آموزشي، نمايشگاهي از محصولات شركت هاي آواژنگ تك، آواژنگ سيستم و چگونگي ارايه خدمات پس از فروش محصولات با گارانتي شركت خدمات آواژنگ برپا مي گردد.

::: محـل و زمـان بـرگـزاري

        تهران، نياوران، خيابان شهيد باهنر، روبروي خيابان جمشيديه، ابتداي خيابان شهيد آقايي،
سازمان ايراني مجامع بين المللي ـ تالار ارگ بم

·         يكم تا سوم آذرماه 84

·         از ساعت 09:30 صبح تا 17:45 بعدازظهـر.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٠ آبان ۱۳۸٤

براي تمرکز خبري از بازديدکنندگان محترم وبلاگ مديريت فناوری اطلاعات خواهشمندم اطلاعات و آخرين اخبار جامعه اطلاعاتي را از طريق سايت هم انديشي و گفتمان ايران و جامعه اطلاعاتي دنبال کنند              .




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۸ آبان ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: دكتر عليرضا لاری                                           تاريخ ارسال:۸آبان۸۴
در چند دهه گذشته تغييرات بسيار اساسي در زمينه مديريت سازمانها در جهان رخ داده است . استفاده از ابزارهاي جديد مديريت به سرعت در سطح شركتها گسترش يافته و روزبه روز تعداد شركتهايي كه با مهندسي مجدد به تغييرات جدي درنحوه مديريت مي پردازند، افزوده مي شود. بسياري از اين تغييرات و درحقيقت زيربناي اصلي تمامي اين تغييرات ، گرايش به سمت ايجاد نظامهاي يكپارچه كامپيوتري است كه با معرفي سخت افزارها،نرم افزارها، و وسايل ارتباطي پيچيده در سطح دنيا توام مي باشد. در قديم و حتي تا ده سال پيش عنوان شغلي "كارگر اطلاعات " اصولا در نظام كارگري دنيا معني نداشت ولي اكنون در وزارت كار آمريكا شغلي تحت عنوان "KNOWLEDGE WORKER" تعريف شده است كه شامل تمام كساني است كه به نحوي به ايجاد، پردازش ، و نگهداري اطلاعات و داده ها مي پردازند.بنابراين امروزه با سازمانهاي جديدي روبرو هستيم كه داراي مشخصات زير هستند:
1 - بين المللي بودن : باتوجه به گسترش تجارت جهاني و آنچه كه سازمانهاي بين المللي درجهت يكپارچه شدن تجارت دنيا انجام مي دهند، شركتها جنبه محلي بودن خود را از دست مي دهند و تدريجا بايد وروديهاي خود را از نقاط مختلف دنيا وارد كنند و خروجيهاي خود را به بازارهاي جهاني بفرستند واين يكي از شروط بقاي آنهاست .
2 - نحوه رقابت جديد: امروزه با ايجاد يك سايت در مجموعه گسترده شبكه جهاني مي توان به بازار رقابتي وارد شد. براي ايجاد يك شركت ، دربسياري موارد نيازي به داشتن محل فيزيكي نيست و از كليه نقاط دنيا مي توان به عنوان فروشنده يا خريدار كالا وارد بازار كرد. بنابراين رقابت به معناي سنتي آن معني چنداني ندارد و محدوده رقابت ، گستره جهاني يافته است . تكنولوژي اطلاعات در ايجاد اين نظام جديد نقش عمده اي را بازي مي كند.
3 - تجارت الكترونيك : تجارت الكترونيك به معناي خريد قطعات و مواد و ساير ملزومات ، فروش ، كنترل فروش و اداره امور مشتريان ازطريق شبكه هاي كامپيوتري است . يعني يك شبكه منسجم كامپيوتري مبادي ورود كالا و سازندگان و فروشندگان را به داخل شركت و سپس به مشتري متصل مي كند.
4 - سازمانهاي مجازي "
VIRTUAL ORGANIZATION": مجموعه هاي سازماني شركتها به سمتي حركت مي كند كه تدريجا مسئله حضور شركتها وحتي كاركنان در يك مجموعه فيزيكي و در چارچوب زماني خاص ، فلسفه وجودي خود را از دست مي دهد. شركتها، واحدهاي تابعه و كاركنان از طريق شبكه هاي كامپيوتري به يكديگر متصل هستند و با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهاي ارتباطي ، نظام مشاركت در اطلاعات و نظام مشاركت درنرم افزارهاي عملياتي مي توانند ارتباط كامل برقرار كنند. در اين سازمانها مسئله زمان و مكان مشخص براي انجام يك عمل يا وظيفه تعريف سنتي خودرا از دست مي دهد.
5 - اطلاعات به عنوان يك عامل و منبع مهم سازماني : مسئله "اطلاعات قدرت ايجاد مي كند" به عنوان يك اصل پذيرفته شده در سازمانها طرح شده است و مجموعه نظامهاي پشتيباني و بخصوص نظامهاي تكنولوژي اطلاعات به عنوان يك فعاليت دست دوم درنظر گرفته نمي شود. اطلاعات به عنوان مهم ترين منبع شركت تلقي مي شود. براساس آمار جمع آوري شده از سازمانهاي بزرگ توليدي و خدماتي ، حداقل دودرصد از فروش شركت صرف ايجادو نگهداري اين نظامهاي اطلاعاتي مي شود.
بادرنظرگرفتن حقايق فوق كه استفاده از آنها تقريبا اجتناب ناپذير است و باتوجه به وضعيت فعلي شركتها در ايران ، چگونه مي توان از ساختار فعلي به ساختاري كه بتواند با نيازهاي آتي مطابقت داشته باشد حركت كرد؟
قبل از هر چيز بايد دانست كه پايه و بنيان تمامي نظامهاي جديد بر اين فرض قرار مي گيرد كه شركت داراي محصولي با كيفيت قابل قبول مشتري است . بنابراين وجود يك نظام كيفيت قابل قبول و استانداردهاي مربوطه از پيش فرضهاست . در غير اين صورت بايد ابتدا نظام تضمين كيفيت ايجاد شودو سپس به كار برنامه ريزي جهت رسيدن به ساير اهداف پرداخت . علي رغم اينكه معرفي استاندارد ايزو 9000 و رقابت شركتها درجهت دريافت گواهينامه توانسته است قدري به بهبود نظام تضمين كيفيت در شركتها كمك كند، ولي هنوز دو پايه اساسي اين نظام را نمي توان بطور كامل در بسياري ازشركتها مشاهده كرد و فقدان اين دو پايه نشانه وجود ضعف در نظام تضمين كيفيت "و نه الزاما در نظام كنترل كيفيت " است . اين دوپايه را به اختصارمي توان به شكل زير تعريف كرد. اول : با وجود اينكه نقاط كنترل كيفيت در اكثر شركتها تعريف شده و آماري كه در آن نقاط جمع آوري مي شود، روشن است ولي هنوز معلوم نيست كه چگونه از آمار جمع آوري شده استفاده مي شود. در يك نظام مناسب ، بايد اين آمار جمع آوري شده پردازش شود و واردنظامي گردد كه اين آمار را ثبت كرده و براساس آن گزارشهاي مختلف تهيه كند، اين نظام بايد يك حلقه كامل را طي كند. به اين ترتيب كه آمارهاي خرابي يا مشكلات وارد نظامي جهت تجزيه و تحليل گردد و در آن نظام عمليات اصلاحي و بخصوص عمليات پيشگيري تعيين شود. سپس اين نظام بتواندكنترل بر عمليات پيشگيري و اصلاحي كه اجرا مي شود داشته باشد و از روي نقاط كنترل كيفيت مجددا آمارگيري كند و آنقدر اين حلقه را ادامه دهد تامشكل ديگر تكرار نشود. متاسفانه شايد از تمام نظامهاي توليدي ايران كمتر از ده درصد توان انجام اين كار را داشته باشند. علت اين است كه وقتي عمليات پيشگيري تعيين مي شود، از آنجا ممكن است ريشه عيب در نيروي انساني ، مواد، ماشين آلات و يا روشها و غيره باشد كه هركدام از اين عوامل ،نياز به يك نظام برنامه ريزي و پيگيري براي برنامه ريزي رفع اشكال دارند كه متاسفانه اغلب شركتها داراي نظام تركيبي فوق نيستند. مشكل دوم : فقدان يك سيستم تحليل علل بروز مشكلات كيفي است . آنچه كه رسم است اين است كه اغلب مشكلات كيفي بدون استفاده از يك روش علمي شناخته شده بطور بسيار سطحي تحليل مي شوند و راه حلهاي پيشنهادي براي حل مشكلات ، اغلب جنبه پيشگيري علت را ندارند و فقط معلول را اصلاح مي كنند. حتي از ابتدايي ترين ابزارها مثل نمودار علت و معلول يا روش تجزيه وتحليل علل بروز عيب "
FMEA" و ساير روشهاي متداول كه در سي سال گذشته در دنيا به اجرا درآمده است ، استفاده صحيح نمي شود. اگر هم شده ، بيشتر حالت نمايشي داشته است . به قوت مي توان گفت كه شايد در اكثركارخانجات نمي توان يك حلقه كامل شناخت مشكل ، برنامه ريزي ، اجرا و پيگيري از عدم وقوع مجدد را يافت . روشهاي ديگر كيفي هم كه برپايه شناخت نيازهاي مشتريان و تعريف آن در محصول و توليد وجود دارد "مثل QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT" تقريبا و تحقيقا از تئوري به عمل تبديل نشده است و اگر هم عده نادري از آن مطلع هستند، كمتر آن را پياده كرده اند، درحالي كه ساليان سال اين ابزار در دنيا مورداستفاده بوده است .پس اولين قدم در اين مسير، رفع دردسرهاي كيفي فوق و ايجاد نظام كيفي به طريقي است كه بتواند با ابزارهاي شناخته شده علمي ، خواسته هاي مشتريان را تبديل به مشخصات فني توليد كند، نظام پيشگيري صحيح ايجاد كند و بتواند بطور علمي به تحليل مسائل كيفي بپردازد. البته درمورد كيفيت و نيازهاي آن كتابها نوشته شده است و با وجود استاندارد ايزو در اكثر كارخانجات ، فرض مي شود كه اصول كيفيت توسط همه شناخته شده است . ازكيفيت كه يك قدم جلوتر بگذاريم و مشكل آن را حل شده تصور كنيم ، مسئله برنامه راهبردي "استراتژيك " مطرح است . در ايران چند شركت را مي توان مثال زد كه برنامه راهبردي را تا سطح عملياتي تعريف كرده و افراد، آن را به صورت اهداف اجرايي بطور كتبي دردست داشته باشند؟ قطعا تعداد آنهازياد نيست . مشكلي كه در تهيه برنامه راهبردي در ايران به طور اعم به چشم مي خورد اين است كه واقعا هدف از برنامه ريزي راهبردي "اگر بتوان اين برنامه ها را راهبردي دانست " تامين خواسته هاي داخل شركت و هدايت شركت برمبناي آن برنامه نيست . بطور سنتي در ايران برنامه راهبردي براي ارائه به سازمانهاي محيط بر شركت تهيه شده است و به همين دليل است كه بسيار كلي و اغلب با اهداف خيالي و بدون ارائه برنامه اجرايي تهيه مي شوند.بنابراين بايد در روش تهيه برنامه ريزي راهبردي و استفاده از آن تجديدنظر كرد. اگر اهداف بصورت كلي و غيركمي ارائه شود، كنترل برنامه بسيار سخت است . حتي اگر اهداف به صورت كمي ارائه شود بايد براي سطوح پايين تر هم تعيين شود. مثلا اگر هدف توليد 000/100 واحد محصول است اين عددبايد دقيقا تا سطح سرپرستي در شركت تعريف و معلوم شود كه 000/100 واحد محصول چه سهم مشخص كمي براي واحدهاي تحت پوشش ايجادخواهدكرد. علاوه بر آن اهداف جنبي مثل افزايش درصد ساخت داخل ، پايين آوردن سطح توقف خطوط، درصد ضايعات و غيره نيز به صورت كمي تعريف و مجددا در سطوح پايين تر با عدد و رقم به صورت هدف تعريف شود. همين طور درمورد كيفيت مي توان معياري مثل امتياز منفي محصول را تاسطح سرپرستي تعريف كرد و جزو برنامه راهبردي قرار داد. هدفهاي ديگر مي تواند شامل كاهش درصدي از قيمت تمام شده ، ارائه سيستم هاي جديد،بهبود روشهاي موجود، و غيره باشد. پس برنامه راهبردي بايد بتواند دقيقا اهدافش را به صورت كمي تعريف كند و بيان اهداف غيرعددي را به حداقل برساند. در كنار اين برنامه راهبردي لازم است برنامه اجرايي كه در آن اين اهداف عددي تا سطح سرپرستي تعريف مي شوند، ضميمه گردد.
داشتن اهداف كمي به تنهايي نمي تواند شركت را درجهت صحيح هدايت كند. يك برنامه راهبردي بايد بر محور كسب رضايت مشتري و افزايش آن در طول زمان تهيه شود. يعني هر عملي كه به عنوان يك فعاليت در برنامه راهبردي نشان داده مي شود بايد روشن كند كه موقعيت رقابتي شركت راچگونه مي توان بهبود بخشيد و در ضمن چه اثري در افزايش رضايت مشتري دارد. اگر نمي توان عملي را به يكي از دو عنصر فوق ربط داد آن وقت درقراردادن آن عمل در برنامه راهبردي بايد ترديد كرد. بايد درنظر داشت كه موقعيت رقابتي شركت و بهبود آن از طريق دوعامل افزايش رضايت مشتري ازلحاظ كيفيت و تسريع در انجام خواسته هاي مشتري صورت مي پذيرد. لذا بايد ديد آيا هر عنصر برنامه راهبردي روشن مي كند كه با انجام آن چگونه خواسته كيفي مشتري بهتر يا سريعتر پوشانده مي شود يا خير؟
مسئله مهم ديگر كه توجه به آن ، امروزه از اولويتهاي سيستم هاي مديريتي است ، مسئله مديريت فرايندهاست . بايد در شركت فهرستي از فرايندهاي اصلي "مثل خريد مواداوليه ، توليد، فروش ، خدمات پس از فروش و غيره " و فرايندهاي پشتيباني "مثل امور اداري ، مالي و غيره " تهيه شود و تمام كارهاي شركت در چارچوب اين فرايندها تعريف شود. مثلا از ورودي يك شركت تا خروجي آن مي توان فرايندهاي زير را تعريف كرد:
فرايند خريد مواداوليه و قطعات
فرايند ورود مواداوليه و قطعات به شركت
فرايند بازرسي مواداوليه و قطعات وارده
فرايند تحويل به خطوط توليد
فرايند توليد
فرايند بازرسي
فرايند تحويل به فروش
فرايند فروش
فرايند خدمات پس از فروش .
بعداز تعريف تمام فرايندها، هيچ كاري در شركت نمي تواند انجام شود مگر اينكه قسمتي از يك فرايند باشد. بعداز تعريف تمام فرايندها، عملياتي را كه ارزش افزوده دارد و آنهايي كه ارزش كاهنده دارد روشن ساخت و منابع شركت را درجهت تقويت فرايندهايي سوق داد كه انجام آنها ارزش افزوده ايجاد مي كند. معيار ارزش افزوده و ارزش كاهنده ، افزايش يا كاهش رضايت مشتريان است .
بايد توجه كرد كه وقتي از مشتريان صحبت مي شود، منظور فقط مشتريان خارج از شركت نيست . بلكه اگر يك نفر در شركت درخواست مرخصي مي كند، اداره كارگزيني واحد سرويس دهنده و آن شخص مشتري است . اين مسئله اي است كه متاسفانه در شركتها رعايت نمي شود و جلب رضايت مشتري فقط به معناي جلب رضايت مشتريان خارج از شركت تعريف مي شود. بنابراين اگر يك كارمند دسترسي به تلفن براي تماس خارج از شركت ندارد "و نياز به آن دارد" آن وقت اين يك مشتري ناراضي است و شركت مسئول است كه رضايت او را جلب كند.
به طورمثال اگر روش خريد را درنظر بگيريم ، فعاليت تهيه فهرست فروشندگان معتبر يك فعاليتي است كه ارزش افزوده دارد. چون مي تواند كيفيت كالاي تحويلي به مشتريان را بالا ببرد. نظام پيچيده تصويب خريد كه نياز به 10 امضا دارد يك فعاليت كاهش دهنده ارزش افزوده است و علت آن اين است كه تحويل جنس به مشتري را طولاني مي كند و باعث كاهش رضايت مشتري مي شود. بنابراين تمامي فعاليتهاي شركت را كه در چارچوب فرايندهاي مختلف تعريف شده اند بايد به طريق فوق تحليل كرد و فعاليتهاي افزاينده ارزش افزوده را تقويت و كاهنده را اصلاح كرد. اين پايه نظام مديريت فرايند است و معياري هم براي خوب و بد بودن و سنجش عملكرد فرايندها بايد تعيين شود.
باتوجه به مشكلات موجود در ايران مسئله تعيين نظام سنجش و الگوبرداري "
BENCHMARKING" هم از داستانهايي است كه قطعا بايدموردتوجه قرار گيرد و با برنامه صحيح دنبال شود. بايد نظام يا نظامهاي مشخصي در دنيا به عنوان الگو انتخاب شود و برمبناي آن برنامه ريزي صورت پذيرد

 

 




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۸ آبان ۱۳۸٤

نوشته شده توسط:دكتر محرم آقازاده                           تاريخ ارسال:۸ آبان۸۴
اشاره: مديريت سازمان ها، همانند هر پديده اي داراي ماهيتي پويا هستند. ميزان پويايي مديريت سازمان، بسته به مجموعه اقدامات عملي و كنش هاي فكري مديران است. براي برون رفت از چالش هايي كه سازمان ها با آن روبه رو هستند، همخواني كنش هاي فكري و اقدامات عملي مديران جزء حياتي ترين عرصه عملياتي است. به منظور پويا و نوآورانه كردن مديريت سازماني، بايد شاخص هاي عمل را مورد توجه جدي قرار داد. يك بخش عمده از شاخص ها كه نياز به توجه جدي دارند، شاخص هاي ضعف مديريت سنتي است و بخشي ديگر توجه عميق بر شاخص هاي مديريت برتر و نوين است. در نوشته حاضر تلاش شده است هر دو دسته از شاخص هاي مديريت سنتي و مديريت برتر ارائه و تشريح شود.
شاخص هاي مديريت سنتي
ضعف اساس مديريت سنتي، ريشه در عوامل يا شاخص هاي پيچيده اي دارد كه مانع عمده اي براي نشان دادن كنش هاي اثر گذارند.
فقدان بينش: تحولات شتابنده محيط جهاني و عدم قطعيت در توانايي براي درك و فهم آينده، مديريت را با مسايل كوتاه مدت و تصميمات كوتاه دامنه رويارو مي سازد. از اين رو، مسايل بودجه اي جايگزين بينش بلندمدت يا «گسترده دامنه» مي شود.
تكيه بر رهبري فني: راه حل هاي كوتاه مدت براي حل مسايل عميق در بيشتر موارد در سطح فني باقي مي مانند و آثار تداومي ايجاد نمي كنند. ولي رهبري استراتژيك، مستلزم داشتن بينشي درباره غايات سازمان تحت مديريت است.
عدم باور به تغيير: اگر نظام مديريت سازمان بر اصل مشاوره و مشاركت بي توجه باشد و راه حل هاي فني را اساس عمليات قرار دهد، در اين وضعيت نمودي از توجه به تغييرات مفروض و تغييرات الزامي پديد نخواهد آمد. جايي كه نظام مديريتي عمدتاً به صورت تجويزي و دستوري عمل مي كند، رويكرد مشاركتي مورد غفلت خواهد بود.
اقدامات مشتق از پروژه: در اين حالت، اقدامات در بيشتر موارد به صورت مقطعي برنامه ريزي شده و به اجرا درمي آيند. حاصل چنين رويكردي طرح هاي ضعيف و ناهماهنگ بوده و دوباره كاري و اتلاف منابع را به بار مي آورد.
برنامه ريزي از هم گسسته: فقدان بينش مشترك، خود را در ضعف ارتباط بين واحدها و منابع انساني موجود نشان مي دهد. شش شاخص مديريت سنتي ارائه شد، در ادامه پارادايم نوين مديريت معرض مي گردد:
پارادايم نوين مديريت
مديران هزاره سوم نياز به بهبود روزافزون رويكرد استراتژيك و برنامه ريزي قابليت هاي گوناگون در منابع انساني دارند. آنان نياز دارند تا به نحو مؤثري، مسايل فشارزا و استراتژيك را شناسايي كنند و براي مقابله با دشواري ها، برنامه هاي مناسبي طراحي و تدوين كنند. افزون بر اين، مديران نيازمند هماهنگي اثرگذار برنامه ريزي و اجراي طرح هاي اصلاحي براي بقاي سازمان و حفظ بهره وري هستند. براي عملياتي شدن پارادايم نوين مديريت، نياز است اين شاخص هاي مورد اشاره، در عمل نمود يابند. شاخص هاي موردنظر به شرح زيرند:
بينش مشترك: مديريت استراتژيك بيش از هر چيز، در وهله نخست بر اهداف غايي اي تأكيد مي ورزد كه بيشترين حمايت را جلب مي كند. اقدام هماهنگ و پيگيري رويه اي معين همراه با امكان نشان دادن نوآوري، زمينه را براي عمليات اثرگذار آماده مي سازد.
عمل دموكراتيك: مديريت استراتژيك، دموكراتيك است. اگرچه در چنين وضعيتي از توان فني بالايي بهره گيري مي شود، در عين حال مديريت استراتژيك مبتني بر يك ديدگاه كل نگرانه براي هدايت سازمان است. چنين مشخصه اي را مديريت استراتژيك از رويكرد مشاركتي كه به فعاليت همه اعضاي سازمان مي انجامد، وام مي گيرد.
جامعيت: پارادايم نوين مديريت، به جاي توجه و اقدام به رويكرد جزء نگرانه، يك روش جامع اختيار مي كند. گرچه اين امر تاحدودي چالش انگيز مي نماياند، ولي همه مسايل به صورت خود انگيخته رفع مي شود و آثار دوسويه آنها همانند راه حل هايي كه طراحي مي شوند، قابل ارزشيابي اند.
درهم تنيدگي: مديران همگي هم قدم با اعضاي ارشد سازمان به صورت مشترك به عمل مديريت استراتژيك اقدام مي كنند. چنين ويژگي اي فرصتي براي ارزشيابي راهبردهاي اختياري در درون يك چارچوب مشترك ايجاد كرده و بيشترين حمايت را براي مديران و اعضاي سازمان جلب مي كند.
عمل مشاركتي: شايد حياتي ترين جنبه مديريت استراتژيك، تعهد به فرايند عمل مشاركتي است. توجه به مشاركت، سبب وفاق همه جانبه براي اصلاح، جايگزين و حذف برخي برنامه ها مي شود.
ظهور و بروز شاخص هاي مديريت نوين، آنگاه عملي مي گردد كه مديران، نگرش مثبتي به تغيير و نوآوري و تدوين راه حل هاي بلندمدت براي رويارويي با مسايل داشته باشند.
منبع
SG Group, Building a New Global Management Paradigm, 1999.

 

 




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱ آبان ۱۳۸٤

اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی کمتر از یک ماه دیگر در تونس برگزار می شود و کشور ایران در هیچ یک از بخش های دولتی, خصوصی و جامعه مدنی برنامه و راهکاری برای شرکت در اجلاس ندارد.اهمیت این اجلاس بین المللی برای همه کشورها ثابت شده است و به همین دلیل در روزهای 16 تا 18 نوامبر بیش از 50 رییس جمهور,20 سازمان بین المللی, 250 شرکت فناوری اطلاعات و نزدیک به 10 هزار نفر از کارشناسان از سراسر دنیا در تونس گرد هم می آیند تا توافقات نهایی که حاصل 2 سال کار و تلاش بین المللی بوده است را مورد تایید قرار دهند. عدم شرکت در این اجلاس میدان را بیش از هر کس برای آمریکا و برنامه های محدود کننده اش نسبت به ایران باز می کند.
سايت WSIS.ir براي پي گيري جدي اين مسئله از طريق سايت پرشين پتيشن اقدام به طرح يک اعتراض کرده است درخواست امضا کنندگان این اعتراض توجه جدی دولت ایران به اهمیت شرکت و حضور فعال در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی است. شما مي توانيد با
کليک روي اين لينک اعتراض خود را به ثبت برسانيد.
اخبار و اطلاعات بیشتر را از سایت
هم اندیشی و گفتمان ایران و جامعه اطلاعاتی به دست آورید.




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب