فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
 
نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢٦ اسفند ۱۳۸٥

پيام نوروزي فرنود حسني به ايرانيان سراسر دنيا

 

به نام يزدان هستي بخش

در آستانهٔ طليعهٔ سال نو و فرا رسيدن عيد ملي-باستاني نوروز، هم آهنگ با فروغ و تجلّي جانفزاي آفريدگار هستي در رايحه و جلوهٔ گل هاي پر نقش و نگار بهار طبيعت، ضمن عرض صميمانه ترين شادباش ها به تمام هموطنان ايراني و فارسي زبانان سراسر دنيا،  از خداوند مهربان مسئلت مي دارم تا از دريچه لطف و کرم لايزالش در سال آتي دل هاي ما را بيش از پيش به انوار قدسيه خود منور سازد و گام هاي ما را براي حرکت در راه رضايش استوارتر گرداند. قدرتي دهد تا بر معرفت خويش نسبت به جلال و فضل و لطف او بيافزاييم و فرصتي دهد تا جام ادراک مان را از شراب شعر و شور ازليِ درگاهش لبريز گردانيم و عنايتي کند تا همه دست در دست هم دهيم و ايران عزيزمان را پراميدتر و آبادتر کنيم و فال آينده اش را با دستان خود از کتاب همت و غيرت و تفکر خويشتن بگشاييم.

هم وطنان بزرگوارم، ايران ما در سالي که گذشت شاهد تحولات و اتفاقات بسياري بود که نيک يا بد به تاريخ پيوسته و امروز فرصتي است که از آنچه گذشته درس فرا گيريم و  اين تجربه ها را پيشه راه آينده و آيندگان کنيم. نيک ديدم که پيام شادباش نوروز ايراني را با ذکر نکاتي در باب اتفاق انديشه ها عرضه دارم. که به قول سراينده نيکو سخن:"...آري به اتفاق مي توان جهان گرفت".

 

ميهن ما ايران

ميهن جز یک مفهوم ذهنی و محدوده جغرافیایی مشخص و مشترک نیست. انسان به حکم طبیعت اجتماعی اش همواره تلاش داشته خود را در مجموعه های اجتماعی قرار دهد. تلاقی تفاهم عده زیادی بر سر موضوع هایی مشترک از جمله زبان, رنگ پوست, نژاد, باورهای دینی, قوم و قبیله و...زمینه ساز شکل گیری وطن بوده است. سرزمین پرشیا ( ایران ) به عنوان کانون تمدن های کهن انسانی و چهارراه ارتباطی شرق و غرب از نظر ذهنی و جغرافیایی فراتر از یک مفهوم و محدوده بوده است. کوروش بزرگ شهنشاه هميشه سرفراز این سرزمین میراثی برای ما به جای گذاشته اند که امروز مایه فخر و هویت ما شده است.
تداوم حیات نام ایران که در سراسر تاریخ بسیار مورد تعدی قرار گرفته است و هم اکنون نیز از قوم ها و زبان های مختلف در آن زندگی می کنند بس جالب و آموزنده و محل اندیشه است.

به نام مام ميهن" ايران جاودان" که پایه و مایه هویت فرهنگی, تاریخی و ملی ماست پر اميد و مملو از غرور و سرمستي با هم عهد مي بنديم که تمام تلاش خود را برای شناخت, حفظ و گسترش فرهنگ اصیل ایرانی  و افزايش اعتبار  و جايگاه ايران و ايراني درمیان مردم دنیا صرف نماييم.

 

زبان پارسي

زبان استوار و شکرين پارسی, نت اصلی موسیقی پر رمز و راز فرهنگ اصيل پارسی است که هر چند در طول سالیان بسیار مورد گزند و آزار غرض ورزان بد سلیقه و بی هنر قرار گرفته است. به ویژه در زمان هجوم اعراب و با گذشت زمان  بخش بزرگی از این موسیقی ناب و شیوا به فراموشی سپرده شده است.
به عنوان یک ایرانی پارسی زبان, با هم پیمان می بنديم تا سرافرازانه نهایت تلاشم را برای شناخت, حفظ و گسترش زبان پارسی در سراسر دنیا انجام دهم.

 

اقوام ايراني

يکي از جنيه هاي منحصر به فرد تمدن کهن ايران ظرفيت بالاي آن در پذيرش فرهنگ هاي مختلف قومي بوده است. ترک، بلوچ، لر، کرد، عرب، گيلک، مازني و... همه همه سال ها در کنار هم به سلامت و سعادت زيسته ايم. نقطه و نکته اتفاق همه ما ايران است و از هر قومي که باشيم با نام ايران است که هويت پيدا مي کنيم با آگاهي از تلاش بدخواهان ملت ايران براي از بين بردن اتحاد جاودان اقوام ايرانية پيمان مي بنديم سال آينده را بيش از هر زماني در فکر اتحاد و يکسو نگري براي اعتلاي نام ايران باشيم و چون هميشه احترام يکديگر را پاس بداريم.


فرهنگ ايراني

سال ها ست که به هنگام گفتگو  درباره دانش و فرهنگ ما را وامدار و سرفراز به دانش و فرهنگ نیاکان معرفی می کنند. اما اکنون چه؟

وجود توانمندی و بستر آماده رشد فکری و فرهنگی در میان ایرانیان بر کسی پوشیده نیست. برای دست یافتن به سطح و پویایی لازم و گریز از درجا زدن و واپس زدگی های مکرر تاریخی نباید چشم انتظار  مجموعه  خاصی بود در این برهه خاص تاریخی و با مطرح بودن مباحث مهمی همچون جهانی شدن باید راهبردهای مناسبی برای جهت دهی به سیر رشد و پویایی فرهنگ برگزید و هر آنکس که می تواند در این راه باری از زمین بردارد باید وارد گود شود.


با خود مي انديشيدم که چه نيک گفته است بزرگي که تکرار به عادت و عادت به فرهنگ تبديل مي شود و از اين نظرگاه مي توان چه بسيار ظرايف را در آنچه مي گذرد و خواهد گذشت دريافت. براي بازگشت به فرهنگ اصيل و بي غش ايراني شايسته است تا يکايک ایرانیان فارغ از سلیقه ها و نظر های شخصی عزم خود را برای توسعه دانش و فرهنگ ایرانی جزم کنند و با تکرار واقعيت هاي تاريخي، پاسداشت فرهنگ ملي را به يک عادت و در نهايت به فرهنگي عمومي تبديل کنند.

اميد بر آينده ايران

مي دانم که سال هاي اخير بر مردم ايران زمين سخت و پر مرارت گذشته است و اين روزها که زمان سرور و نشاط و شادي است گرد ياس و نااميدي بر سر شهر فرو نشسته است اما چون هميشه سخن نيک شاعر را مرور مي کنيم که مي فرمايد:"گمان مبر که به پایان رسید کار مغان/هزار باده ناخورده در رگ تاک است هنوز!" و با اميد به ايزد يکتا و اراده ملت در انتظار روزهاي خوش و سرور و سروري خواهيم بود.

بازگشت به خويشتن

پس از جسارت ها و توهين هاي متوالي که هويت و ريشه تاريخي و جغرافيايي ايران و ايراني را آماج خود قرار داده است، اکنون هنگام آن فرا رسيده است که به گذشته روشن خود نگاهي افکنيم و به نام ايزد يکتا و مردم رادمنش ايران زمين، يادواره سال 1386 را با نام بزرگ مرد تاريخ ايران زمين" کوروش بزرگ" مزين کنيم و فرصتي را براي کودکان و جوانان فراهم آوريم تا در سال آينده بيش ار پيش با پادشاه عدل و داد و نويسنده اولين منشور حقوق بشر آشنا شوند.

 

 

 

                                         با بهترين آروزها

                                         فرنود  حسني

                                        پايان زمستان 85

 

 

 




 
نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٠ اسفند ۱۳۸٥

تناقض استراتژيک

نشر اسکناس درشت يا توسعه بانکداري الکترونيکي!؟

فرنود حسني

چند روزي است که قصه تکراري نشر اسکناس هاي درشت در ايران بار ديگر با ظهور اسکناس هاي جديد پنج هزار توماني نقل محافل اقتصادي شده است. گذشته از انتقادات فراواني که در پي اين اقدام از سوي کارشناسان اقتصادي  مبني بر اثر تورمي اين اسکناس بر فضاي اقتصادي کشور، سوالات بسياري در خصوص لزوم اين اقدام در شرايطي است که کشور در حال توسعه و سرمايه گذاري در خصوص بانکداري الکترونيکي است. شايد بتوان مهمترين هدف و وظيفه بانکداري الکترونيکي را حذف پول از معاملات و مراودات اقتصادي مردم دانست بنابراين ضروري است تا تمامي راهبردهاي کلان نظام اقتصادي کشور در اين راستا طراحي و اجرا شوند. اساسا نشر اسکناس درشت به دليل فشارهاي بسيار بالاي مالي و اقتصادي است که افزايش نقدينگي و فرسودگي حاصل از رواج اسکناس در ميان مردم پديد مي آورد انجام مي شود. در چنين شرايطي وقتي کشور به صورت جدي نياز به پياده سازي بانکداري الکترونيکي کاربردي دارد انجام چنين اقداماتي نشان از وجود تناقضي جدي در توسعه زيرساخت هاي مالي کشور دارد. بانکداري الکترونيکي به عنوان ضرورت حياتي اقتصاد ايران در حال و آينده مي تواند زمينه را براي رفع مشکلات و خروج کشور از بحران افزايش نقدينگي فراهم کند و مانع هدر رفتن سرمايه هاي کشور براي چاپ، توزيع و انهدام اسکناس هاي فرسوده شود.

چاپ اسکناس 5000 توماني در آستانه سال جديد و در حالي که در سال جاري شاهد رشد تورم بوده ايم و همچنين به دليل حساسيت هاي بسيار بالاي سياسي اقتصادي حاکم بر کشور و وضعيت بودجه سال 1386 و در حالي که بسياري از سيستم هاي بانکداري الکترونيکي همچون سيستم انتقال وجه و RTGS در سال 86 به صورت جدي عملياتي مي شوند امري نسنجيده و غير ضروري است.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٥ اسفند ۱۳۸٥
تکيه و تاکيد بر آموزش‌هاي عمومي‌و غير حضوري در بحث توسعه آموزش فناوري اطلاعات، يکي از با اهميت‌ترين و تاثيرگذارترين انواع آموزش است.

چنين آموزش‌هايي که در واقع يکي از الزامات توسعه دانايي محور است اين فرصت را براي افراد جامعه -که به دلايل مختلف فرصت حضور در دوره‌هاي کلاسيک را ندارند- به وجود مي‌آورد تا از اطلاعات و تحولات روز در حوزه فناوري اطلاعات به صورت غير حضوري  آگاهي يابند. از جمله بستر‌هاي مناسب آموزشي که مي‌تواند خارج از محيط کلاس و نظام آموزشي منجر به توسعه علوم فناوري اطلاعات شود، استفاده از انواع رسانه‌هاي مکتوب و الکترونيکي است که به کاربر امکان مي‌دهد به صورت نامحدود از نظر زماني و مکاني به استفاده از آن بپردازد. در ادامه به بررسي نقش و تاثيرات برخي از اين رسانه‌ها بر توسعه آموزش فناوري اطلاعات مي‌پردازيم.

کتاب

بازار کتاب‌هاي حوزه IT در پنج سال گذشته بسيار مناسب و داغ بوده است. اين کتاب‌ها که قريب به اتفاق آنها‌ترجمه هستند بيش از هر گروهي بازار برنامه نويسان و گرافيست‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند و به آموزش انواع نرم افزارها و زبان‌هاي برنامه‌نويسي و طراحي گرافيکي پرداخته‌اند. اما نکته اينجاست که به علت عجله در فرآيند‌ترجمه، توليد و چاپ اين‌گونه کتاب‌ها، بيش‌تر آنها از کيفيت محتوايي خوبي به خصوص پس از‌ ترجمه برخوردار نيستند و نمي‌توانند چنان که بايد و شايد تاثير مثبتي در يادگيري داشته باشند چرا که شخص مترجم به هيچ وجه احاطه فني بر موضوع نداشته است و به طور کلي در اين شاخه نگاه بازاري به اين رسانه مفيد باعث تخريب و عدم دستيابي به کيفيت مطلوب مي‌شود.از سوي ديگر، در اين حوزه به دليل سطوح مختلف مفاهيم علمي، ‌عملا بازار و تقاضاي عمومي‌است که نوع و تيراژ کتاب‌ها را تعيين مي‌کند، به‌گونه اي که کتاب‌هايي ساده با موضوعات پيش پا افتاده همچون چگونگي کار با پيام رسان ياهو و يا سايت اورکات از فروش بسيار بالايي برخوردار مي‌شوند.

CD‌هاي چند‌رسانه‌اي

بحث توليد نرم‌افزارها و کتاب‌هاي آموزشي چندرسانه‌اي که در آنها با استفاده از متن، صوت و تصوير اقدام به انتقال آموزش‌هاي فناوري اطلاعات به کاربر مي‌شود، چند‌سالي است گسترش يافته و به‌رغم محدوديت در حجم محتواي قابل انتقال در قالب چند رسانه اي با استفاده از تکنيک‌هاي تعاملي و آموزش‌هاي گام به گام که همراه با صداي معلم و تصاوير مربوط به اقدامات در هر گام است، تاثير مناسبي بر يادگيري دارد. اما اين بخش همچنان از سوي کاربران با استقبال مناسبي روبه‌رو نشده است و صرفا به عنوان يک فعاليت تجملي و اضافه بر کتاب چاپي در نظرگرفته مي‌شود. نکته مثبت توليد چنين نرم افزارهايي قابليت ايجاد تعامل و آموزش گام به گام فراگير است که به شخص امکان مي‌دهد با هدايت نرم‌افزار نکات کاربردي را به صورت عملي تجربه کند. آنچه در اين نوع آموزش‌ها چالش اساسي محسوب مي‌شود، ضعف‌ها و مشکلات در تهيه سناريوي آموزشي مناسب براي ايجاد تطابق با سطح علمي‌و هوشي فراگيران است. همچنين بسياري از اين آموزش‌ها در سطوح بسيار ساده و ابتدايي تهيه شده‌اند و گذشته از مشکلات فني در کاربرد چند رسانه اي‌ها، برخي از آنها که گاه براي ارايه آموزش‌هاي عمومي‌استفاده مي‌شوند به دور از استانداردهاي لازم براي انتقال اطلاعات به گروه‌هاي مختلف مخاطبان با ويژگي‌هاي علمي‌و سني متنوع هستند كه اين باعث کاهش کارايي مي‌شود.

مجلات

در سال‌هاي اخير نشريات بسياري شکل گرفته‌اند که با توجه به اهميت بحث فناوري اطلاعات و ارتباطات در قالب ماهنامه، دو هفته‌نامه و هفته‌نامه اقدام به آموزش‌ و اطلاع‌رساني به علاقه‌مندان کرده‌اند. گرايش نسبي مديران سازمان‌ها و دانشجويان به اين مجلات از عوامل توفيق اين نشريات به شمار مي‌رود. يکي از روش‌هايي که در سال‌هاي اخير مورد توجه اين نشريات قرار گرفته است ارايه مطالب تخصصي در زمينه‌هاي مختلفي همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ، بازي رايانه اي و... است. همچنين برخي از اين نشريات هم به سمت‌ترجمه مطالب مندرج در نشريات تخصصي حرکت کرده‌اند که اين امر به دليل بومي‌نبودن از کارايي لازم برخوردار نيست. رويکردهاي خبري در اين نشريات به دليل فواصل زياد انتشار و سرعت تحولات فناوري اطلاعات ضعيف است.

روزنامه‌ها

پويايي و سرعت تحولات و حجم بالاي اخبار IT‌باعث شد تا اکثر روزنامه‌هاي کشور سعي کنند با نگاهي اقتصادي به فناوري اطلاعات، صفحه يا صفحاتي را به اين موضوع اختصاص دهند. آنچه که در اين خصوص مي‌تواند به عنوان نکته مثبت تلقي شود قرار گرفتن همه اقشار در جريان اطلاعات و اخبار حوزه فناوري اطلاعات است. اما جنبه ضعيف اين مساله از آنجا ناشي مي‌شود که بسياري از اين روزنامه‌ها به جاي توليد محتوا سعي در کپي اطلاعات و مطالب از اينترنت دارند.

سايت‌هاي اينترنتي

سايت‌هاي بسيار زيادي در طول پنج سال گذشته در زمينه فناوري اطلاعات شروع به کار کردند که البته بسياري از آنها به اخبار حوزه مي‌پرداختند و چيزي حدود 30 درصد از توان و امکانات آنها صرف انتشار مقالات و آموزش‌هاي علمي‌ مي‌شود، با اين حال اين سايت‌ها تاثير بسياري در توسعه آموزش‌ها و آگاهي عمومي‌، به‌خصوص در بين قشر جوان داشته‌اند. با توسعه رشته‌هاي دانشگاهي مربوط به فناوري اطلاعات موج جديدي از علاقه براي کسب اطلاعات در اين زمينه در ميان جوانان به وجود آمد که به‌همين علت، سايت‌هاي اينترنتي فعال در زمينه فناوري اطلاعات از اقبال خوبي برخوردار شدند.

وبلاگ‌ها

وبلاگ‌ها، به روز‌ترين و بزرگ‌ترين شبکه غير اقتصادي و غيررسمي ‌توليد محتواي فارسي در وب هستند که بخش عظيمي‌از اين محتوا به دليل ماهيت خود وب بر روي فناوري اطلاعات تاکيد دارد. وبلاگ‌هاي بسياري در انواع زمينه‌هاي تخصصي اين حوزه به فعاليت مشغول هستند که توسط علاقه‌منداني که با فراغ بال حاضر به اشتراک گذاري دانش خود با ديگران هستند منتشر مي‌شوند. شبکه وبلاگ‌هاي فارسي بزرگ‌ترين منبع هم افزايي دانش و ارتباطات کاري در زمينه فناوري اطلاعات است که به علت سادگي زبان و نوع آموزش‌ها تاثير فراواني بر ايجاد هيجان يادگيري عمومي‌داشته و دارند.

سمينار‌ها و همايش‌ها

در چند سال گذشته به علت گستردگي حوزهIT، سمينارها و همايش‌هاي بسيار زيادي در زمينه فناوري اطلاعات شکل گرفته است که به‌رغم ضعف ساختاري و اجرايي، بيش‌تر آنها تاثير مناسبي بر جريان توسعه فناوري اطلاعات در لايه‌هاي تخصصي جامعه گذاشته‌اند.

نمايشگاه‌هاي عمومي

نمايشگاه‌هاي عمومي‌ عرصه فناوري اطلاعات همچون الکامپ، اله‌سيت و... بهترين عرصه براي ايجاد تعامل مستقيم مردم با شرکت‌ها و محصولات مختلف حوزه IT است و برگزاري آنها بهترين زمان براي نشر اطلاعات و آگاهي عمومي‌ نسبت به بخش‌هاي مختلف آن است. در اينگونه نمايشگاه‌ها که جمعيتي حدود دو ميليون نفر بازديد کننده به سوي آنها سرازير مي‌شود مي‌توان آخرين دستاوردها و فناوري‌هاي روز دنيا را در معرض ديد عموم، به خصوص قشر جوان قرار داد تا آنان را با تحولات جديد آشنا ساخت. لذا بايد تلاش کرد تا با روش‌هاي مناسب از فرصت‌هاي نمايشگاهي در جهت فرهنگ‌سازي و آموزش جوانان استفاده کرد.

صدا و سيما

اين مجموعه بزرگ رسانه‌اي که مجهز به چندين کانال تلويزيوني و راديويي با گستره انتشار استاني، ملي و بين‌المللي است در سال‌هاي اخير تلاش و اقدامي‌جدي براي استفاده بهينه از پتانسيل عظيم خود در جهت انتشار علوم فناوري اطلاعات در کشور نداشته است.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸٥
 

در دنياي کسب و کار و تجارت برخط، وب‌سايت‌هاي سازماني ديگر به عنوان يک بروشور آنلاين به حساب نمي‌آيند بلکه بخش زنده سازمان در 24ساعت شبانه روز محسوب مي‌شوند که وظيفه آنها در دو زمينه اطلاع رساني و خدمات رساني خلاصه مي‌شود.  به طور خلاصه مي‌توان گفت در دنياي امروز وب‌سايت‌ها پاشنه آشيل هر سازماني شمرده مي‌شوند که وظيفه ايجاد ارتباط و‌تراکنش اطلاعات را بين درون و برون سازمان به عهده دارند. در واقع وب‌سايت‌ها همچون غشا

زنده اي ورود و خروج اطلاعات را بين سازمان و محيط کنترل و مديريت مي‌کنند و به همين دليل از اهميت بسزايي در موفقيت فعاليت‌هاي سازمان برخوردارند. اما راه‌اندازي چند صفحه وب به خودي خود نمي‌تواند گره گشاي تمامي‌مشکلات و محدوديت‌هاي سازمان‌هاي امروزي باشد، چرا که گذشته از مباحث فني و تکنيکي راه‌اندازي سايت سازمان‌ها، مقوله مديريت آنها امري حساس و مهم در سرنوشت ارتباطات سازماني است. در حال حاضر بسياري از سازمان‌ها بدون توجه به ضرورت اطلاع‌رساني، مديريت وب‌سايت‌هاي خود را به بخش‌هاي انفورماتيک مي‌سپارند و اين مساله يکي از چالش‌هاي مديريت وب‌سايت‌ها براي اطلاع‌رساني صحيح، دقيق و به هنگام است. زيرا بخش‌هاي فني هر چقدر هم در راه‌اندازي يک سايت حرفه‌اي تبحر داشته باشند در مديريت محتوا و اطلاعات آن اشراف و توانايي لازم را ندارند. اين در حالي است که بخش روابط عمومي‌سازمان‌ها به عنوان پوياترين بخش براي ورود و خروج اطلاعات مي‌تواند بهترين موقعيت و ابزار را براي نشر اطلاعات سايت داشته باشد.مقوله مديريت محتواي سايت‌ها از جنبه صحت اطلاعات، ويرايش مناسب و نگارش دقيق و کاربري به جا، مساله‌اي است که نمي‌توان از کنار آن به سادگي گذشت چون با اعتبار و آبروي سازمان ارتباط دارد. بارها و بارها در مرور سايت‌هاي دولتي و شرکت‌هاي مختلف مي‌بينيم که به‌روز‌رساني سايت به عنوان ساده‌ترين اقدام در اطلاع رساني به دست فراموشي سپرده شده است و با پرسش از بخش‌هاي روابط عمومي‌مي‌بينيم که بخش‌هاي فني دسترسي لازم را براي اين بخش جهت به روز رساني فراهم نمي‌کنند. رفع اين مساله يعني سپردن وب‌سايت‌هاي اطلاع‌رساني به روابط عمومي‌ها با فعاليت در دو جبهه عملي خواهد شد. اولي ايجاد نگرش در مديريت سازمان نسبت به ضرورت اطلاع رساني و ديگري به‌روز كردن علمي‌و فني کارشناسان روابط عمومي‌ها در مورد اين مساله حياتي. تنها در چنين شرايطي است که مخاطبان سازمان مي‌توانند با خيالي آسوده از مواهب اطلاع‌رساني صحيح و به هنگام سازمان مورد نظر خود بهره مند شوند.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٦ اسفند ۱۳۸٥

فرنود حسني

عصر اطلاعات، هزاره ارتباطات، دنياي ديجيتال يا هر نام ديگري که براي دوره حاضر مي توان به کار برد با خود ماهيتي را به همراه آورده است که حداقل روي کاغذ تصويري شگرف از مدينه فاضله اي را جلوه مي دهد که ساليان سال فلاسفه و حکما در پي تعريف و تصوير آن بوده اند، و آن چيزي نيست جز جامعه اطلاعاتي، با مختصاتي به وسعت دانش، فناوري و انسان که بيانگر شراکت همگاني در اطلاعات، موقعيت و رقابت آزاد در دسترسي به فرصت ها و جريان آزاد اطلاعات در جامعه است.

در اين مدينه فاضله که در واقع به همه دنيا و انسان ها با عينک دانايي محوري نگريسته مي شود و شعارش ارتقا و بالندگي همه ابنا بشر به وسيله اطلاعات کاربردي و مفيد است، چرخه آزاد اطلاعات به عنوان مهمترين ابزار محسوب مي شود. جريان آزاد اطلاعات فرصت را براي تقابل ديدگاه ها و انديشه هاي مختلف فراهم مي کند و به همگان فرصت مي دهد تا به وسيله رسانه هاي مختلف به نقد و انتشار ديدگاه هاي مخالف و موافق بپردازند. در چنين جامعه اي که قطعا بايد روح عزت نفس براي پذيرش راي مخالف و ديدگاه انتقادي دميده شود تک تک مردم مي توانند رسانه اي حتي در حد يک وبلاگ ساده اختيار کنند و به بيان ديدگاه هاي خود بپردازند.

مميزي، سانسور، فيلتر و... به هر طريقي، بزرگترين مانع و سد در جهت شکل گيري چنين روحيه و امکاني در جامعه است چرا که اين ابزارها به عده اي فرصت مي دهد تا با تکيه بر موقعيت خود جريان آزاد اطلاعات را که مهمترين گام در جهت تحقق جامعه چند صدايي است قطع کنند و در به سادگي با انتقاد ها و ديدگاه هاي مخالف برخورد حذفي داشته باشند.

سايت بازتاب به عنوان يکي از قديمي ترين و فعال ترين سايت هاي فارسي زبان داخل کشور که از ديدگاه مديريتي با استراتژي و برنامه روشن کاري و اقتصادي به فعاليت مشغول بود جز انگشت شمار سايت هايي است که توانسته يک کسب و کار اقتصادي آنلاين را تجربه کند. هر چند که عقبه اين سايت و همچنين فيلترينگ بسياري از سايت هاي سياسي- اجتماعي در سال هاي اخير در رسيدن به اين موقعيت بي تاثير نبوده است اما به هر حال سبک و روشي که بازتاب مورد استفاده قرار داده بود بسيار تاثير گذار و مورد توجه مخاطبان خاص و عام آن بود به گونه اي که اين شيوه عرصه را بر بسياري از رانت خواري ها و ثروت اندوزي هاي نابجا تنگ مي کرد.

 هر چند که ممکن است نگارنده در مواردي از نظر فکري با سياست هاي سايت بازتاب موافق نباشد اما نکته اصلي اين يادداشت اينجاست که به هر حال بازتاب نماينده رسانه اي بخشي از جامعه است که اين سايت را مي خواندند و از آن استفاده مي کردند همانطور که عده اي سايت شريف نيوز، خبرگزاري مهر، خبرگزاري فارس، سايت گويا و... را مطالعه مي کنند و از آنجا که احترام به فهم، شعور و اعتقادات مردمي همراه با تکثر رسانه ها از ديدگاه هاي مختلف از ويژگي هاي بارز جامعه اطلاعاتي و جريان آزاد رسانه اي در اين جامعه است با اين شيوه بايد فرصت را براي مخاطب فراهم کرد که خود در مورد سره و ناسره به قضاوت بنشيند.

اميدوارم به زودي اين شرايط در جامعه ما فراهم شود و بازتاب و بسياري از سايت هاي ديگر از محاق فيلتر رهايي يابند و فرصت رقابت و فعاليت براي همه سايت ها با هدف اعتلاي ايران عزيز فراهم باشد.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢ اسفند ۱۳۸٥
 در سال 1990 بسياري از‌انديشمندان وکارشناسان مباحث توسعه، بر مدلي از توسعه انگشت گذاشتند كه در پياده‌سازي و اجراي آن حاکميت مردم به عنوان بازيگران واقعي به رسميت شناخته شود.

 درطي زمان و با‌ترکيب شدن و تاثير گرفتن از جريانات فکري و تحولات جهاني آن سال‌ها، توسعه پايدار به عنوان مدل نويني از توسعه مورد بررسي و چالش قرار گرفت.

ورود به هزاره سوم با پيشرفت‌ها و فناوري‌هاي مختلف در تمامي‌ابعاد علمي‌ و فني همراه بود و مردم‌اين دوره براي عصري که در آن زندگي مي‌کردند عنوان عصر اطلاعات را برگزيدند.

تنوع و گسترش ابزار و زير ساخت‌هاي تکنولوژيکي از يک سو و توسعه فوق العاده دانش و اطلاعات بشر از سوي ديگر و همچنين تاثير متقابل و فزاينده‌اين دو شاخص عمده عصر اطلاعات که از آن به عنوان فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي ياد مي‌شود باعث شد تا سير توسعه تکنيک و دانش سريع‌تر از قبل شود.

با‌اين زمينه لازم بود که انسان به عنوان بازيگر اصلي اين عرصه هويت و نقش تازه‌اي براي خود بيابد.

 لذا با‌اين هدف و با توجه به تجربيات گذشته از مدل‌هاي مختلف توسعه و همچنين با بررسي نقش و جايگاه انسان در هريک از آنها، به تعريف جديدي از توسعه بر اساس محوريت انسان دست يافت و آن را توسعه دانايي محور نام نهاد.

انسان عصر اطلاعات براي پايه ريزي و ساخت جامعه اطلاعاتي نياز به طراحي و استاندارد سازي اصول و چارچوب‌هاي توسعه با توجه به اولويت‌ها، ظرفيت‌ها و امکانات جديد داشت.

بنابراين مبحث توسعه در قرن بيست و يکم نيز به عنوان يک عنصر محوري در برنامه‌هاي عمومي‌جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفت.

اما آنچه که توسعه دانايي محور را به عنوان يک الگوي جديد و جامعه دانايي محور را به عنوان منعطف‌ترين جامعه از ساير مدل‌ها و جوامع جدا مي‌سازد توجه جدي‌اين مدل به مبحث توسعه منابع انساني به عنوان يک زير ساخت اساسي است.

‌اين مدل توسعه با ديدگاه فوق العاده پر اهميتي که براي آموزش قايل است جايگاه ويژه‌اي را براي خلاقيت، فرهنگ، مشارکت، تعليم و‌ تربيت عمومي، آموزش‌هاي عالي، دسترسي عمومي‌به امکانات و دانش، تامين نيازهاي اساسي و بنيادين انسان به عنوان اولويت و استاندارد در نظر گرفته است.

 بنا براين جامعه دانايي محور با توجه به نقش و اهميت بالايي که براي انسان قايل است و استانداردهايي که پيش روي او گذاشته است سعي مي‌کند نيازهاي انساني را از ميان‌اين استانداردها و اولويت‌ها پيدا کند و در رفع و بهبود آنها تلاش کند.

آموزش در جامعه دانايي محور به عنوان يک رکن اساسي بهترين بستر براي توسعه اطلاعاتي است و ‌اين توسعه اطلاعاتي دقيقا به خاطر اهميت دادن به نقش والاي تمامي انسان‌ها و به اصطلاح شهروندان جامعه دانايي محور است.

 از سوي ديگر، دستيابي به يک جامعه دانايي محور بدون توجه و پرداختن به موضوع‌ تربيت نيروهاي انساني متخصص در تمامي زمينه‌هاي مورد نياز جامعه براي قرار گرفتن در جريان توليد، طبقه‌بندي و انتقال اطلاعات، امري غير ممکن و محال جلوه مي‌کند.

بنابراين مي‌طلبد که در تعيين اولويت‌هاي آموزشي براي جامعه دانايي محور نقش و جايگاه ويژه‌اي براي مساله توسعه منابع انساني قايل شويم، زيرا انسان رکن به عنوان توسعه بايد محور اساسي برنامه‌ها و روش‌هاي توسعه باشد و‌اين امکان برايش فراهم شود تا در قالب جامعه دانايي محور قادر به پرورش خلاقيت‌ها و استعداد‌هاي خود باشد.




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب