فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢۸ تیر ۱۳۸٥

فرنود حسني

بانک سامان به عنوان سومين بانک خصوصي کشور و اولين عضو گروه مالي سامان، تحت نظارت بانک مرکزي مرداد ماه 1381 با پيشينه اولين موسسه مالي و اعتباري کشور و با سرمايه اوليه200ميليارد ريال آغاز به کار کرد. و از شروع فعاليت با توجه به نياز مبرم کشور به تحول در زمينه صنعت بانکداري از سيستم بانکداري سنتي به بانکداري مدرن، ارائه خدمات بانکداري الکترونيکي را سرلوحه فعاليت بانکي خود قرار داده و در حال حاضر با سرمايه 750 ميليارد ريال، در کنار خدمات بانکداري رايج براي اولين بار در کشور در زمينه ارائه سرويسهاي بانکداري الکترونيکي چون سامان کارت، اينترنت بانک ، موبايل بانک ، تلفن بانک و ارائه سيستمهاي on- line بانکي گام برداشت.

همچنين بانک سامان همگام با پيشرفت هاي جهاني و در سطح استاندارهاي بين المللي جديدترين سرويس هاي بانکي را نظير صدور کارتهاي اعتباري و خدمات پرداخت الکترونيک در سطح خرد و کلان جهت ورود به فصل جديدي از بازارهاي تجاري پيش روي مردم و تجار قرار داده است. که اين مهم براي اولين بار در کشور و سرمايه گذاري مستقيم اين بانک شکل گرفته است .

برخي از سرويسهاي ويژه بانک سامان در کنار انواع خدمات ارزي ، افتتاح انواع سپرده هاي بانکي کوتاه مدت و بلند مدت، حساب اندوخته ، ارائه تسهيلات در بخش هاي صنعتي و توليدي ، مسکن، خودرو و خريد لوازم مصرفي ارائه خدمات ويژه اعتبار در حساب قرض الحسنه جاري و حسابهاي پشتيبان براي حساب قرض الحسنه جاري مي باشد. بانک سامان در حال حاضر بازوي اجرايي دولت در زمينه تحقق دولت الکترونيک بوده و توانسته به عنوان تنها بانک کشور در زمينه خدمات پرداخت اينترنتي گام بردارد. انعقاد قرارداد با وزارت بازرگاني در زمينه گشترش تجارت الکترونيک، سازمان ميراث فرهنگي براي ارائه خدمات بانکي در سطح جهاني به توريست خارجي و داخلي، امکان پرداخت قبوض آب، برق و تلفن از طريق اينترنت، خريد و فروش اينترنتي سهام، همکاري با سازمان سنجش براي ثبت نام اينترنتي در کنکور و بستن قرارداد با سازمان هواپيمايي کشور به منظور فروش اينترنتي بليط که نمونه موفق اين طرح فروش بليط قطارهاي مسافرتي رجا از طريق اينترنت بوده و در حال حاضر تنها مشتريان بانک سامان امکان برخورداري از اين خدمات را دارند. طرح گسترش خدمات نوين بانک سامان با ارائه خدماتي از قبيل تلفن بانک ، اينترنت بانک ، ايجاد مرکز پاسخگوئي به سوالات مشتريان ، شعبه بانکداري مدرن و قراردادن دستگاههاي پايانه فروش در مراکز معتبر در سطح ايران و چندين خدمت الکترونيکي ديگر بدنبال اهداف متعالي همچون کاهش بارترافيکي ، سهولت در جابجائي و نقل و انتقال نقدينگي و خريد آسان و مطمئن در مراکز مورد تاييد بانک مي باشد که اين اهداف تنها برپايه مشتري مداري و افزايش جلب رضايت مشتريان بانک پايه ريزي شده است. از آنجا که صنعت بانکداري از جمله صنايع مهم و مطرح دنياست و گسترش روز افزون دانش بشري در زمينه علوم الکترونکي سبب شده است که اين صنعت نيز از اين دانش بهره فراوان داشته باشد.

 بانك سامان به عنوان اولين بانک الکترونکي ايران در سال ۱۳۸۱ اولين اينترنت بانك در ايران را با امکان انتقال وجه راه‌اندازي کرد و توانست‌ گواهينامه (Secure socket lager)SSL را كه استاندارد جهاني در زمينه تامين امنيت ارتباطات اينترنتي است اخذ نمايد. در حال حاضر اين سرويس داراي 2200 مشتري است. راه‌اندازي خدمات پرداخت الكترونيك براي اولين بار در کشور از طريق اينترنت براي مبالغ خرد و كلان ازديگرخدمات منحصر به فرد اين بانک مي باشد. به گونه اي که در حال حاضر تعداد 74 سايت فعال براي خريد اينترنتي و 270 در خواست در حال پيگيري مي باشد.

 همچنين راه اندازي مرکز call center جهت ارائه خدمات Direct banking با بيش از10433 تماس از ابتداي راه اندازي تاکنون از ديگر خدمات ارائه شده بانک سامان مي باشد. در راستاي ارائه خدمات بانکداري مدرن بانک سامان تا کنون 30 دستگاه خود پرداز و 4000دستگاه پايانه فروش نصب نموده است. در خصوص کارتهاي صادر شده نيز بیش از 60000 هزار عدد کارت نقدي ، 20000 عدد کارت هديه و 150000 عدد کارت پرداخت اينترنتي صادر شده است. راه‌اندازيSMSBank درکنار سرويس تلفن بانک سامان با 5000 مشتري از خدمات برجسته بانک سامان مي باشد.

از مهمترين فعاليتهاي بانک سامان مشارکت در اجراي طرح ارائه کوپن الکترونيک توسط وزارت بازرگاني مي باشد. همچنين بانک سامان مجري خدمات پرداخت اينترنتي طرح پيشگام تجارت الکترونيک وزارت بازرگاني، مجري طرح آزمايشي راه اندازي مرکز گواهينامه ديجيتال وزارت بازرگاني (به عنوان تنها بانك PKlenabled در ايران) و مجري پرداخت کلان طرح B2B وزارت بازرگاني با شرکتهاي شهروند و مينو نيز مي باشد. در خاتمه بايد گفت: راه اندازي هر سازمان با حفظ اصول حرفه اي و برابر با استاندارهاي دنيا که در شان نام ايراني بوده و نشان از کار آزمودگي مديران آن سازمان باشد مستلزم سرمايه گزاري و صبوري بسيار بوده و اثرات بلند مدت آن به مراتب بيشتر از سود هاي مقطعي و کوتاه مدت خواهد بود.

شرکت پرداخت الکترونيک

شرکت پرداخت الکترونيک سامان سومين عضو از گروه مالي سامان است که تيرماه سال 1382 با مشارکت بانک سامان تاسيس شد. اين شرکت از بدو فعاليت با تکيه بر استراتژي مهم ارائه تهيه خدمات به پذيرندگان و دارندگان کارت و همچنين توسعه شبکه فروشندگان پذيرنده کارت تلاش کرده است تا در گسترش و ترويج فرهنگ استفاده از پول الکترونيکي به عنوان بستر ساز تجارت الکترونيکي گام بردارد. شرکت پرداخت الکترونيک سامان با دارا بودن توان فني و بانکي مناسب و بهره مندي از خدمات ساير اعضا گروه مالي سامان چون بانک سامان شرکت بيمه سامان توانست به عنوان اولين PSP کشور مجوز فعاليت رسمي خود را در زمينه خدمات پرداخت الکترونيک در سال 83 از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران دريافت نمايد.

 شرکت پرداخت الکترونيک سامان به منظور گسترش شبکه فروشگاهي خود در حال حاضر داراي نمايندگي در شهرهاي تهران – اصفهان – مشهد – کيش مي باشد و در نظر دارد تا پايان سال 84 نسبت به فعال سازي نمايندگي هاي ساير شهرها نيز اقدام نمايد. گروه اقتصادي سامان به منظور گسترش عمليات بانکداري مدرن و در راستاي پيشبرد راهبردي اهداف کلان خود در زمينه گسترش پول الکترونيکي شرکت پرداخت الکترونيک را با هدف ارائه راه راحلهاي خدمات نرم افزاري و سخت افزاري مربوط به کارت و پرداخت الکترونيکي در شبکه خدمات فروشگاهي و بانکي تاسيس نمود.

کارشناسان و مديران شرکت پس از بررسي نمونه هاي فوق کشورهاي پيشرفته و بومي سازي فعاليت آنها مطابق با کشورهاي شرقي ايراني نسبت به توسعه بستر فني براي گسترش خدمات انواع کارت و اجراي عمليات دريافت تراکنش هاي مالي مربوط به انواع کارتهاي فروشگاهي و بانکي گام برداشتند و در اين راه سعي نمودند با اجراي کليه عمليات مربوط به شبکه تبادل الکترونيکي اطلاعات بانکي فروشگاهي بستر سازي فني لازم براي ارائه سرويسهاي تجارت الکترونيکي و ايجاد ارتباط و اتصال به شبکه هاي بين المللي و منطقه اي خدمات کارت، تجار ايراني را با دنياي مدرن و خدمات روز دنيا در زمينه فروش آشنا سازند.

گسترش فرهنگ استفاده از کارت بجاي خريد با پول نقد و بهره مندي همه اجزاء درگير در يک عمليات و تقسيم منافع و ايجاد کارتهاي وفاداري و تخفيف هزينه ها از ابزارهاي جدي مورد استفاده براي رونق بخشيدن به اين امر بوده است. هدف نهايي شرکت پرداخت الکترونيک سامان رسيدن به حذف پول فيزيکي و گسترش استفاده از پول الکترونيکي در کشور است و در اين راستا سعي نموده است ارائه خدمات با کيفيت بالاتر و ايجاد سهولت بيشتر، براي استفاده کنندگان از ابزارهاي پذيرش، دستيابي به اين مهم را تحقق بخشد.

شرکت کارت ايران خودرو

شرکت کيش وير

شركت كيش وير از بدو تاسيس موسسه اعتباري سامان اقتصاد به عنوان يك شركت سهامي خاص با مديريت دكتر فاطمي شروع به فعاليت نمود. در حال حاضر سهامدار اصلي اين شركت بانك سامان و بخش خصوصي مي باشند.

فعاليت شركت كيش وير در زمينه سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه smart cart و خدمات آن در ايران، تحقيق در زمينه كيف پول الكترونيكي ، ارائه سيستم هاي مختلف بانكداري در قالب سيستم يكپارچه و جامع در زمينه بانكداري مي باشد.

شرکت ارتباطات ماهواره اي سامان

اينترنت بانک

آغاز فعاليت هاي متنوع و منحصربه فرد بانکداري مدرن با ارائه سرويس اينترنت بانک سامان آغاز شده و امکانات بي شماري با استفاده از اين تحول در نظام بانکي کشور، در اختيار شما قرار گرفته است.

   اينترنت بانک سامان امکاناتي از قبيل دريافت موجودي به صورت آنلاين، انتقال وجه بين کليه حساب ها در بانک سامان ، مشاهده صورتحساب، تقاضاي صدور دسته چک، ثبت مبلغ چک هاي صادرشده و مسدود نمودن برگه هايي از دسته چک را دراختيار شما قرار داده است. همچنين با استفاده از اين خدمات، امکان مسدود نمودن کارت هاي مفقودي يا سرقتي ميسر مي باشد.

موبايل بانک

سرويسي بسيار مدرن با بهره گيري از جديدترين دستاوردهاي جهاني تکنولوژي (wap,sms) طراحي شده است.

 با امکانات:

  • نمايش موجودي حساب

  • نمايش گردش حساب

  • مسدود کردن چک و کارت

  • ارايه مشاوره هوشمند درباره سود سپرده ها و کارمزد تسهيلات

  • اطلاع در مورد واريز و برداشت از حسابها

  • اطلاع در مورد وصول برگشتي چک هاي واگذاري

تلفن بانک

دروازه هاي زرين و استوار تکنولوژي بانکي هنگامي به روي جهانيان گشوده شد که ارتباط منطقي و معني داري ميان اطلاعات بانکي، الکترونيک و وسايل ارتباطي مانند تلفن و فکس برقرار گرديد. و ايده ايجاد سيستم تلفن بانک جهت ارائه اطلاعات بانکي به مشتريان، سبب تحولي چشمگير در ارائه خدمات نوين بانکي گرديد.

 تلفن بانک سامان با قابليت اعلام موجودي حساب، اعلام سه گردش آخر حساب، مسدود نمودن چک و کارت و امکان فکس صورتحساب ضمن مدنظر قرار دادن نياز هاي فعلي شما به در اختيار داشتن اطلاعات مالي ، از طريق ارائه خدمات ديگري همچون تلفن گويا و مرکز خدمات مشتريان (call center ) پل ارتباطي محکم و مورد اطميناني براي شما تدارک ديده است.

ايميل بانک

اين سرويس جزو خدمات در دست اقدام بانك مي باشد.

Call center

مرکز خدمات و اطلاع رساني مشتريان (Call Center) به منظور اطلاع رساني کامل از خدمات و عمليات بانکي قابل ارائه توسط بانک سامان و با بکارگيري متصديان و کارشناسان بانکي مجرب مستقر در اين مرکز و بر اساس اصل مشتري مداري پاسخگوي هرگونه سوال در زمينه خدمات و عمليات بانکي شما مشتريان محترم مي باشد. مشتريان محترم مي توانند سوالات خود را با تماس با شماره تلفن 66959045 مطرح و پاسخهاي لازم را دريافت نمايند.

خدمات کارت

انواع کارت

مديريت زمان و مكان پول شما همگام با آخرين پيشرفت هاي روز دنيا به وسيله كارت كوچكي به نام سامان كارت فراهم شده است. با سامان كارت به عنوان ابزار هوشمند پرداخت الكترونيكي، موجودي همه حساب هاي شما، به سادگي و با اطمينان خاطر در اختيار شماست.

§          مزاياي كارت پول سامان

     پول الکترونيکي شما، يک پول کاملا" شخصي و خصوصي است، که براي شما و به اسم شخص شما صادر شده، هرگز از بين نمي رود، مخدوش و مفقود نمي شود و از دستبرد محفوظ مي ماند.

دريافت وجه نقد شما مي توانيد با استفاده از دستگاه هاي خودپرداز بانک هاي عضو شتاب در سراسر کشور بدون محدوديت زماني و مكاني با سقف مالي از پيش تعيين شده (2000000 ميليون ريال در روز ) يا طبق درخواست خود كه هنگام درخواست صدور كارت در فرم مربوطه مشخص كرده ايد، وجه نقد مورد نياز خود را دريافت نماييد.

خدمات فروشگاهي خريد سريع و آسان از فروشگاه هاي معتبر طرف قرارداد کليه بانک ها در سراسر کشور كه مجهز به دستگاه پايانه فروش باشند، براي دارندگان سامان كارت امكان پذير مي باشد. در صورتي كه شما از دستگاه پايانه فروش بانك سامان براي خريد استفاده كنيد،‌ علاوه بر سرعت در خريد، مي توانيد از مزايايي كه براي شما در نظر گرفته شده است نظير قرعه كشي هاي ساليانه بهره مند شويد.

 • خدمات پرداخت اينترنتي خريد کالا و خدمات از کليه سايت هاي فعال و معتبر فروش اينترنتي طرف قرارداد بانک سامان، در هر كجا و هر ساعت از شبانه روز تنها براي دارندگان سامان كارت امكان پذير است. شما مي توانيد با سامان كارت بليط قطار و هواپيما بخريد،‌ قبض آب، برق، گاز، تلفن و عوارض شهرداري خود را در كمترين زمان ممكن و بدون صرف هزينه، از منزل يا محل كارخود پرداخت نماييد، سهام خريد و فروش كنيد ، در كنكور ثبت نام نماييد و لذت خريد اينترنتي را تجربه كنيد. فهرست سايت هاي فعال فروش اينترنتي طرف قرار داد بانك سامان را مي توانيد در سايت www.sb24.com مشاهده كنيد.

 • داشتن شعبه اختصاصي اطمينان از همراه داشتن پول كافي، افزايش قدرت خريد و امکان بهره گيري از فرصت هاي مالي به لحاظ در اختيار داشتن تمامي موجودي همه حساب هاي بانکي به طور هم زمان از ويژگي هاي سامان كارت است شما مي توانيد همواره به تمام موجودي خود دسترسي داشته باشيد.

ايجاد نظم مالي با تعيين سقف مشخص براي خريد يا برداشت وجه از حساب و امکان دسترسي به اطلاعات حساب از طريق دريافت صورتحساب هاي دوره اي شما مي توانيد يك حسابدار تمام وقت داشته باشيد.

امنيت دارايي از بين رفتن امکان جعل، سرقت و ساير خطرات رايجي که پول فيزيکي را تهديد مي کند، از مزاياي در اختيار داشتن كارت بانكي است. با استفاده از ابزارهاي تشخيص هويت از قبيل ثبت امضاء و رمز اختصاصي و كد cvv2 امکان سرقت، رديابي اشتباه و سوء استفاده از کارت هاي بانکي سامان فراهم شده است.

تعلق سود حسابي كه به عنوان حساب اصلي به كارت شما متصل است،‌ مي تواند يك حساب كوتاه مدت باشد كه در اين صورت به مانده حساب شما سود روز شمار با نرخ سود حساب كوتاه مدت به صورت علي الحساب، تعلق مي گيرد.. همچنين شما مي توانيد ساير حساب هاي خود را نيز به عنوان حساب فرعي به حساب كارت خود متصل نماييد.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢٤ تیر ۱۳۸٥

نويسنده:زهرا ولي شريعت پناهي   روزنامه اعتماد ملي

 چرا در بسياري از سازمان‌ها مديريت پروژه هنوز مشكل دارد؟ من در بسياري از مراكز آموزشي و مشاوره در اين مورد بررسي كرده‌ام و پنج دليل اصلي را در زير بيان مي‌كنم.به‌طور كل، شركت‌ها و سازمان‌ها به‌دنبال بهبود مديريت پروژه خود مي‌باشند. به عبارت ديگر، مسلما هيچ سازماني به دنبال كاهش كيفيت مديريت پروژه نمي باشد. با اينكه نمي‌توانند به خوبي معناي آن را بيان دارند اما همه مي‌دانند كه ارزش سازمان به دليل مديريت صحيح پروژه‌ها مي‌باشد.پس دليل افت كيفيت مديريت پروژه چيست؟ چه چيز سازمان‌ها را از مديريت موثر باز مي دارد؟

5-مديران ارشد گاهي گمان مي كنند كه مديريت پروژه يك نرم‌افزار است.

وقتي در مورد مديريت پروژه با برخي از مديران صحبت مي كنيد، آنها در ابتدا فكر مي‌كنند شما ابزاري داريد كه به شما امكان مديريت بهتر پروژه را مي دهد. در واقع، اگر ابزاري وجود داشت، شما راحت تر مي‌توانستيد آنها را به استفاده از آن ترغيب كنيد. با اينكه در برخي از بخش‌ها مانند ايجاد و مديريت روش كار، نياز به ابزار مي باشد اما ارزش مديريت پروژه در اين كار خلاصه نمي شود. درعوض، به مهارت‌ها و نظم كاري باز مي گردد و در مورد پروسه‌ها و بهترين تمرين‌ها بوده و درباره استفاده از الگوهاي رايج صحبت مي كند. خوب، پس مديريت پروژه نرم‌افزار نيست. ‌

4-سازمان‌ها براي وقت گذاشتن ارزشي قائل نمي باشند.

بسياري از مردم و همچنين سازمان‌ها خود را <كننده> مي دانند. اگر مي خواهيد در مديريت پروژه موفق باشيد، بايد متوجه شويد كه پروسه طرح ريزي، ارزشمند مي‌باشد. اگر پروژه را به خوبي طرح‌ريزي كرده باشيد، به طور موثرتري مي توانيد پروژه را مديريت نماييد. بسياري از سازمان‌ها مايل به مديريت خوب پروژه هستند، اما تمايلي به گذاشتن زمان لازم بر روي آن ندارند. هيچ كس نمي‌خواهد براي طرح ريزي زمان بگذارد. درعوض، همه مي‌خواهند به سرعت كار را شروع كرده و آنقدر از روش آزمون و خطا استفاده كنند تا بالاخره به نتيجه برسند. پس بايد به جاي ورود سريع به حوزه اجرا، كمي هم به مطالعه و تحقيق و در نتيجه طرح بها داد.

3-ممكن است يك بار تجربه كرده باشيد.

يكي از دلايلي كه افراد از متدلوژي مديريت پروژه فرار مي‌كنند، سختي كار، كاغذبازي‌هاي زيادي كه دارد و متمركزنمودن توجه برروي مساله‌اي خارج از كار مي‌باشد. در برخي موارد، اين نگراني منطقي مي‌باشد زيرا ممكن است متدلوژي مطابق با حجم پروژه طرح‌ريزي نشده باشد. البته، در اين مورد نيز مديريت پروژه مشكل نيست بلكه مساله تلاشي بي هدف براي پياده‌سازي آن مي باشد. اگر متدلوژي را به درستي اجرا كنيد، نتايج خارق‌العاده خواهند بود.

2-سازمان شما متعهد به انجام و اجرا نمي شود.

بسياري از سازمان‌ها مي‌گويند كه مديريت پروژه را براي پروژه‌هاي خود لازم دارند، اما دوصد گفته چون نيم كردار نيست! آيا دفعه اول كه شما كار را تعريف مي‌كنيد، همه مي‌گويند <خوب شروع كنيم>؟ آيا پشتيبان مالي شما مي‌گويد كه شما وقت تان را داريد به هدر مي دهيد و ريسك‌ها را برايتان فهرست مي‌كند؟ اين امر بسيار طبيعي است. حرفها يك چيز مي‌گويند و عمل‌ها چيز ديگري.

1-سازمان‌ها نمي‌دانند چگونه بايد اين تغييرات را پياده سازي كنند.

شما نمي‌توانيد تنها به آموزش‌دادن به افراد متكي باشيد و سپس آنها را در نيمه رها كنيد. شما نمي‌توانيد ‌ MS Project را خريداري و سپس افراد را در استفاده از آن ياري ندهيد. شما براي تغيير در فرهنگ سازمان خود نياز به زماني طولاني و روشي چندگانه داريد. در اين راه به پشتكار و منابع زيادي نياز داريد. اگر دقت كافي به اين مقوله نشود پس از شش ماه مجددا رويه به حالت قبل بازخواهد گشت و مديريت پروژه و موارد مربوط به آن در كمدها خاك خواهد خورد.



نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢۱ تیر ۱۳۸٥

تصويری که مشاهده می کنيد مربوط به يک گروه موسيقی يا چيزی شبيه به آن نيست. اين افراد کارمندان غول نرم افزاری دنيا يعنی مايکروسافت در سال ۱۹۷۸ هستند. آيا می توانيد بيل گيتس را تشخيص دهيد؟




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٠ تیر ۱۳۸٥

 

آشنايي با بانکداري الکترونيک

 و

چالش هاي پيش روي توسعه آن

(قسمت اول)

 

مهندس فرنود حسني

عضو هيئت تحريريه ماهنامه عصر فناوري اطلاعات

farnoodhassani@infotechera.com

 

کلمات کليدي: فناوري اطلاعات، اقتصاد، بانک، بانکداري الکترونيک، تجارت الکترونيک

 

اشاره:

فناوري اطلاعات مرزهاي فکري و عملي را در جامعه هاي سنتي شکسته است و زمينه مناسبي را براي رشد فکر  و خلاقيت و پويايي بخشيدن به کسب و کار فراهم کرده است. تلاش هاي بشر براي بهينه کردن امور کسب و کار در همه شغل ها و فعاليت هاي جاري و دراز مدت بدون بهره برداري از فناوري اطلاعات تقريبا غير ممکن شده است. گذار از عصر صنعتي و ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات نتايج جالب توجه و عميقي در سازمان ها برجاي گذاشته است. سازمان ها و بنگاههاي اقتصادي به دليل دورنماندن از فرآيندهاي رقابتي از جمله جايگاههايي هستند که هميشه در فرآيندهاي گذار بيشترين يا بهتر بگوييم اولين تاثيرها را مي پذيرند و خود را با تغييرات هماهنگ مي سازند. کارشناسان سه دليل عمده براي تحولات اخير در سازمان هاي امروزي قائل هستند.

1)پديده جهاني شدن[i] به خصوص از ديدگاه اقتصادي

2) تغيير فرهنگ اقتصاد جهاني از اقتصاد صنعتي به اقتصاد خدماتي دانش محور

3) پديده فناوري اطلاعات[ii]

در اين شرايط پيچيدگي و سرعت بالاي کارها و امور جاري و نياز به ارتباطات سريع و دقيق در شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي در ابعاد داخلي و بين المللي باعث شکل گيري ضرورت وجود نظام هاي کلان اقتصادي مورد تاييد در ابعاد بين المللي بود. نظام هاي بانکي و بيمه اي به عنوان ارگان هايي که ارتباط مستقيمي با موضوع توسعه در ابعاد جهاني، اقتصاد خدماتي دانش محور و فناوري اطلاعات داشتند خواه نا خواه براي تطبيق خود با شرايط بازار و عقب نماندن از رقابت بسيار سخت در ارائه خدمات به مشتريان چاره جز گرويدن به جنبش کاربردي کردن فناوري اطلاعات در خدمات بانکداري نداشتند. حاصل اين تلاش همه جانبه رسيدن به مفهوم جديدي براي عصر اطلاعات است به نام بانکداري الکترونيک[iii]...

 

مقدمه:

بانکداري الکترونيک به عنوان يک مفهوم عام در توسعه ديجيتالي خدمات بانکداري به شمار مي رود و به همين دليل ممکن است در شناخت آن جزء نگري ها و استنباط هاي شخصي تاثير گذار باشد. مفهوم بانکداري الکترونيکي و کارايي هاي آن، براي بسياري از افراد هنوز به طور کامل شناخته شده نيست و به همين دليل هم بهره برداري بهينه اي از سرمايه گذاري هاي انجام شده براي توسعه‌ آن صورت نمي گيرد. توسعه کسب و کار بر مبناي فناوري هاي الکترونيکي نياز به مجموعه اي از مولفه هاي زيرساختي، فني و مديريتي دارد. به علت ارتباط زنجير وار عوامل و شاخص هاي کسب و کار الکترونيک لازم است که براي بهينه شدن کاربري آنها به سطح مناسبي از دانش بهره برداري از اين خدمات برسيم. شاخص هايي همچون

1-      تجارت الکترونيک[iv]

2-      بازاريابي الکترونيکي[v]

3-      بانکداري الکترونيکي

4-      فناوري کارت هاي هوشمند

5-      مديريت ارتباطات با مشتريان[vi]

6-      برنامه ريزي منابع سازمان[vii]

7-      هوشمندي سازماني[viii]

8-      مديريت زنجيره تامين[ix]

هر چند ممکن است از نظر کارايي و ماهيت متفاوت باشند اما از جنبه اجرايي و کاربردي بسيار به هم مرتبط هستند. بنابراين بانکداري الکترونيک به عنوان يکي از مهمترين زيرشاخه هاي کسب و کار الکترونيک از دو جنبه بسيار مهم تشکيل يافته است. يکي توسعه خدمات الکترونيکي در شعبه و ديگري در وب که با استفاده از فناوري اينترنت توسعه يافته است.

با توجه به آمار رو  به رشد گرايش مردم جهان به تجارت مبتني بر شبکه وجود مولفه مکمل و مهمي همچون بانکداري الکترونيکي به عنوان يک ضرورت انکار ناپذير مورد تاکيد قرار مي گيرد.

در چند دهه اخير با گسترش ابزارهاي ارتباطي و اطلاعاتي حجم تجارت الکترونيک در رقابت با تجارت به شيوه سنتي از رشد و تحول مناسبي برخوردار بوده است. در تحقيقي که موسسه فارستر انجام داده پيش بيني شده که در فاصله سالهاي 2002تا 2006 به طور متوسط هر سال 5 در صد به حجم مبادلات تجاري از طريق بسترهاي الکترونيکي افزوده مي شود و مبلغ آن از 2293 دار در سال 2002 به بيش از 12837 ميليلرد در سال 2006 خواهد رسيد.

با توجه به تاثير گسترده و عميق تجارت الکترونيک در سيطره بر بازارهاي جهاني همچنين نظر به اهميت مبادلات پولي و اعتباري در هر فعاليت تجاري-اقتصادي مي طلبد که ابزارها و بسترهاي انتقال و تبادل پول نيز همگام و همسان با توسعه تجارت الکترونيک از رشد مناسب و مطلوب برخوردار شوند. در اين بين بانکها نيز براي جذب مشتريان بيشتر و ايجادگسترش و تنوع در خدمات خود بيکار نبوده اند و به سرعت خود را با فناوريهاي ارتباطات و اطلاعات همگام و همسو کرده اند.

بانکها در عرصه تحولات تجاري توجه جدي را براي ايجاد تحولات ساختاري در نظام هاي دريافت و پرداخت پول و ايجاد تشهيلات در روند خدمات رساني به مشتري کرده اند در واقع مي توان ادعا کرد يکي از دلايل اقبال عمومي به تجارت الکترونيک توجه مديران بانکها به اهميت و لزوم اين پديده بوده است که در نتيجه به گرايش و توجه جدي آنها براي فراهم کردن ساختاره بانکداري با شيوه الکترونيک  انجاميده است.

طي گزارشي تحقيقاتي که توسط موسسه Data Monitor (از مراکز برجسته تجزيه و تحليل اطلاعات بانکداري در اروپا) ارائه شده  آمار افرادي که از سيستم هاي بانکداري الکترونيک در هشت کشور فرانسه، آلمان، ايتاليا، هلند، اسپانيا، سوئد، سوئيس و انگليس استفاده کرده اند از 4/5 ميليون نفر در سال 1999 به بيش از 21 ميليون نفر در سال 2004 خواهد رسيد.

آنچه خدمات بانکها را در استفاده از سيستمهاي بانکداري الکترونيک متفاوت از روش هاي مرسوم مي کند گسترش کمي و کيفي در خدمات به مشتري است به عبارت  ديگر بانکداري الکترونيک  اين امکان را به مشتري مي دهد تا از خدمات گسترده تر و متنوع تري برخوردار باشد. ضمن اينکه بُعد زماني و مکاني تاثيري در کاهش و يا افزايش خدمات رساني به مشتري نخواهد داشت. همچنين مشتري مي تواند بدون حضور فيزيکي در شعب بانک از هر محلي فعاليتهاي مالي خود را کنترل کند.

 

متن کامل اين مقاله در شماره ۱۱ ماهنامه عصر فناوری اطلاعات به چاپ رسيده است.


[i] Globalization

[ii] Information Technology

[iii] E-banking

[iv] E-Commerce

[v] E-Marketing

[vi] E-CRM=Customer Relationship Management

[vii] E-ERP= Enterprise Resource Planning

[viii] BI= Business Intelligent

[ix] SCM= Supply chain Management




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸٥

يک شرکت معتبر کامپيوتري براي تکميل کادر نيروي انساني خود جهت همکاري در پروژه هاي بزرگ IT به افراد متخصصي در زمينه هاي زير نياز دارد:

1-      کارشناس برنامه نويسي با تسلط کامل بر دات نت 

2-      متخصص  گرافيک رايانه اي با تجربه کاري مناسب در حوزه گرافيک وب ( داراي درک و شناخت خوب از کارکردها و نيازهاي طراحي گرافيکي وب سايت)

3-      مدير محصولاتفناوری اطلاعات(با تجربه و آشنايي با محصولات مبتني بر وب)

 

همه افراد بايد از  تسلط کافي بر زبان انگليسي نسبت به تخصص خود بهره مند باشند.

از حس همکاري و  روحيه کار تيمي بالايي برخوردار باشند.

از روابط عمومي و انعطاف پذيري بالايي برخوردار باشند.

واجدين شرايط سوابق کاري و اطلاعات تماس خود را به نشاني manager_ict@yahoo.com  ارسال نمايند.

 




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٢ تیر ۱۳۸٥

سمينار تجارت الکترونيک اهواز امسال با شور و هيجان و کيفيت بهتری برگزار شد. در اين سمينار دوستان زيادی به من لطف کردند و با من همکاری داشتند يکی از اين افراد دوست جوان و علاقه مندی بود که در جريان سمينار کمک های فراوانی به من کرد. اين دوست خوب که سيد عباس ساکبی نام دارد زحمت عکاسی سمينار را نيز به عهده داشت و با خوش ذوقی فتوبلاگی برای سمينار راه اندازی کرده است که بسيار جالب و ديدنی است. از ايشان بسيار سپاسگذارم و برايشان آرزوی موفقيت می کنم.

از شما دعوت می کنم از فتو بلاگ زيبای ايشان در نشانی http://www.ecahwaz85.persianblog.ir  بازديد فرماييد.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸٥

گفتگو از: فرنود حسني

از ابتداي سال 84 و با گسترش توجه ساختارهاي مختلف اقتصادي به ويژه در بخش خصوصي به بحث اينترنت و راه اندازي پايگاه هاي وب، فعاليت هاي بسيار خوب و قابل تقديري انجام شده است. اين تلاش ها باعث شکل گيري جريان فرهنگي مثبتي در عرصه تجارت و بازرگاني شده است . بخش هاي اقتصادي و بازرگاني کشور به خوبي اهميت مسئله تجارت جهاني و گرايش به توسعه فعاليت ها در دنياي بدون مرز اينترنت را درک کرده اند و سعي دارند با امکانات موجود آغازگر راهي پر زحمت و سخت باشند. تجارت الکترونيک در ايران همانند کودک نوپايي است که هنوز در مرحله رشد و تجربه است و براي رسيدن به دوران بلوغ خود نيازمند تلاش ها و فعاليت هاي زيادي است. ترويج فرهنگي و علمي و توسعه زيرساختي در کشور از جمله ملزومات توسعه تجارت الکترونيک محسوب مي شود.در اين ميان سايت هاي فارسي زباني که علي رغم مشکلات و محدوديت هاي فراوان در اين عرصه فعاليت مي کنند خواه تاخواه درصد بالايي از کار فرهنگي لازم براي توسعه تجارت الکترونيک را انجام مي دهند و از اين رو بايد از حمايت هاي لازم براي ادامه روند فعاليت هاي خود بهره مند باشند. از جمله سايت هايي که به واقع از ساختار فني و اجرايي بسيار مناسبي بهره مي برد و فعاليت هاي بسيار بديعي را در نوع خود براي کشور انجام داده است سايت مرکز تجارت الکترونيکي ايران است. اين سايت که در نشاني اينترنتي www.iraneb.com قابل دسترسي است راه حل هاي مختلفي را براي تجارت الکترونيکي ارائه مي کند.به بهانه حضور اين مرکز در سمينار تجارت الکترونيک اهواز در گفتگويي با آقاي مهندس حقيقي مدير عامل اين مرکز به بررسي فعاليت ها و روند شکل گيري و توسعه اين سايت مي پردازيم.

فناوران اطلاعات: ضمن تشکر از اين که فرصت خود را براي اين مصاحبه اختصاص داديد از شما خواهش مي کنم به عنوان اولين پرسش خود را معرفي کنيد و سوابق کاري و تحصيلي خود را عنوان بفرماييد.
بنام خدا
اينجانب بهرام حقيقي مدير مركز تجارت الكترونيكي ايران داراي مدرك تحصيلي ليسانس هستم . سوابق كاري اينجانب حدود 18 سال در زمينه‌هاي مختلف انفورماتيك و فناوري اطلاعات در سازمان‌هاي دولتي و خصوصي بوده است .

فناوران اطلاعات:از چه زماني و به چه علت تصميم به راه اندازي اين سايت گرفتيد؟ آيا پيش از اين هم بر روي سايت خاصي کار مي کرديد؟
موضوع راه‌اندازي اين سايت به ارايه طرح از گروه كارشناسي به
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بازمي‌گردد . اين گروه عمليات تحقيق و مطالعه و همچنين نيازسنجي موضوع سايت مركز تجارت الكترونيكي ايران را قبل سال 81 شروع نموده بود و طرح اجرايي آن را در سال 81 به سازمان گسترش ارايه كرد . موضوع استفاده از تكنولوژي روز و نياز آن در مقاطع زماني خاص در كشور ، امري است كه در زمينه‌هاي مختلف مورد توجه قرار گرفته است . بنا بر شناسايي اين نيازها در حوزه صنعت و تجارت و بازرگاني و بر اساس سوابق گسترده اين گروه در حوزه فناوري اطلاعات ، اقدام به طراحي و ايجاد مركز تجارت الكترونيكي ايران نمود و بر اساس موافقت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عمليات راه‌اندازي آن اجرايي گرديد.

فناوران اطلاعات:علت انتخاب اين نام براي سايت چه بود؟ کمي در مورد سايت و ساختار کاري و اجرايي آن بگوييد و بفرماييد که چه اهدافي را از راه اندازي و فعاليت بر روي اين سايت دنبال مي کنيد؟
با توجه به توجه پيش بيني‌هاي صورت گرفته و همچنين تاكيد
سازمان بر گسترده بودن فعاليت و با اين هدف كه سايت دربرگيرنده موضوعات مختلف تجاري‌، صنعتي و بازرگاني كشور را پوشش دهد نام مركز تجارت الكترونيكي ايران براي آن انتخاب شد . اين سايت با دو جنبه داشتن ابزارهاي اطلاع رساني و ارتباطي مورد توجه است . به اين معني كه با امكانات فراهم شده در اين سايت عملا ابزارهاي ارتباطي بصورت On-Line براي دوطرف (عرضه‌كننده و تقاضا كننده) جهت تبادل سفارشات و پيشنهادات مهيا است . همچنين بوسيله يكسري ابزارهاي ديگر امكان استفاده از اطلاعات جهت برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري براي كارشناسان و مديران فراهم شده است . استفاده از بستر مهيا شده براي توسعه فعاليت‌هاي تجاري و نيز توسعه بازار فروش و مشتريان يكي از مهمترين اهدافي است كه مجموعه به دنبال آن مي‌باشد و اميدوار هستيم با مجموعه امكانات و خدمات مهيا شده و برنامه‌هاي در دست انجام سايت ، بتوانيم در زمينه خدمات كاملي ارايه نماييم .

فناوران اطلاعات:براي راه اندازي و نگهداري اين سايت چند نفر به شما کمک کردند؟ و در حال حاضر چند نفر به صورت پاره وقت يا تمام وقت روي اين سايت کار مي کنند؟
در مقاطع مختلف نفرات و كارشناسان متناسب با نياز با اين شركت
همكاري نموده‌اند و با توجه به ساختارهاي در نظر گرفته شده از نفرات مجرب بصورت‌هاي خاص استفاده شده است . مجموعا از گذشته تا كنون حدود 30 نفر بصورت تمام وقت و پاره وقت با اين شركت همكاري داشته‌اند.

فناوران اطلاعات:سايت شما به طور نسبي در طول روز چه تعداد بازديد کننده دارد؟ با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده آيا اين تعداد براي شما راضي کننده است؟
بطور نسبي تعدا بازديد كنندگان روزانه سايت بر اساس آمار گيري
صورت گرفته تاكنون بين حداقل 1500 تا 6000 IP غير تكراري است كه با توجه به اينكه در ايران مشتركا از IP ها استفاده مي شود اگر اين تعداد را در 10 ضرب نماييم متوسط تعداد بينندگان سايت در روز قابل پيش‌بيني خواهد بود .

فناوران اطلاعات:چه محصولات و يا خدماتي را در سايت خود ارائه مي کنيد؟
همانطور كه توضيح داده شد اين سايت بستري را بوجود آورده كه در
موضوعات و زمينه‌هاي مختلف توليدي، خدماتي و .... شركت‌ها ميتوانند در اين سايت حضور يابند و نسبت به ارايه توليدات و خدمات خود اقدام كنند . در حقيقت خدمات اين سايت در برگيرنده تمامي موضوعات در گروه‌بندي‌هاي تعيين شده است .

فناوران اطلاعات:کمي در مورد نحوه ساخت و الگوهايي که در ساخت سايت استفاده کرده ايد توضيح دهيد؟
الگوهاي متعدد خارجي بررسي شده است و ما سعي كرديم بر اساس
نيازهاي داخلي و همچنين با روشي كه بتوان مورد قبول و پذيرش مخاطبين داخلي باشد سايت را طراحي نماييم . از تجربيات فعاليت‌هاي داخلي نيز استفاده نموده‌ايم و اشكالات و موضوعاتي كه ساير فعاليت‌هاي ON-Line با آن روبرو بودند را بطور كامل شناسايي نموده‌ايم . شايد بتوان گفت روش ما آميزه‌اي از تجربيات سايت‌هاي موفق دنيا است چون به واقع نمي‌توان ساختار و الگوي سايت و همچنين برنامه‌هاي آتي آن را با ساير فعاليت‌ها مشابه دانست .

فناوران اطلاعات:آيا سايت شما به درآمدزايي رسيده است؟ اگر آري آيا کفاف هزينه هاي صرف شده را مي دهد يا خير؟ اگر امکان دارد اعداد و ارقام مربوط به هزينه ها را اعلام فرماييد.
بله سايت به درآمدزايي رسيده است اما جبران كننده هزينه‌‌هاي
فعاليت نمي‌باشد . البته مطابق با Business Plan طراحي شده براي فعاليت ، سودآوري سايت در سال اول بوقوع نخواهد پيوست .

فناوران اطلاعات:چه برنامه ها و اهدافي براي درآمدزايي در گذشته داشته ايد؟ براي آينده چه فکري کرده ايد؟ لطفاً مشکلاتي که سر راه شما برا درآمدزايي در سايت وجود دارد ذکر کنيد؟
همانطور كه ذكر شده براي فعاليت اين سايت يك
Business Plan تهيه شده است و ما در جهت آن اقدامات خود را انجام مي‌دهيم . از عمده مشكلات موجود در زمينه درآمدزايي مي‌توان از عدم وجود دانش و فرهنگ استفده از خدمات On-Line اشاره نمود .

فناوران اطلاعات:براي بازاريابي، تبليغات و بهينه سازي سايت خود از چه برنامه ها و الگوهايي استفاده کرده ايد؟
برنامه‌هاي متعددي براي توسعه مخاطبين و همچنين تبليغات و
بازاريابي پيش‌بيني و اجرا شده است . اين برنامه‌ها در زمان‌هاي خاص و با توجه به نياز و نيز با در نظر گرفتن ابعاد هزينه‌اي متناسب اجرا شده است . تبليغات محيطي، تبليغات بصورت On-Line ( به روش‌هاي مختلف مستقيم و غير مستقيم) ، جرايد و رسانه‌هاي خبري، حضور در سمينارها و همايش‌ها و ... از جمله اين اقدامات بوده است .

فناوران اطلاعات:چه سايت هايي را به عنوان رقيب خود معرفي مي کنيد و در برابر آنها چه ارزش افزوده اي به کاربران خود ارائه مي کنيد؟
طبيعتا سايت‌هاي مختلف دولتي و خصوصي متعددي در ايران شكل
گرفته كه هريك ارزشمند و با زحمات فراوان ادامه فعاليت‌ مي‌دهند كه داراي اهداف مختلفي هستند . بواقع به دليل متفاوت بودن سياست‌ها و برنامه‌هاي حال و آينده سايت مركز تجارت الكترونيكي ايران نمي‌توان گفت از ميان سايت‌هاي موجود كداميك رقيب ما محسوب مي‌شود . ضمن اينكه معتقديم مي‌بايست در زمينه تجارت الكترونيكي سايت‌هاي مفيد متعددي مي‌بايست بوجود آيد (به شرط آنكه اثرات مخرب نداشته باشد) و در فرهنگ‌سازي بيشتر اين موضوع كمك نمايد .

فناوران اطلاعات:تا چه حد با کاربران خود اشنا هستيد؟ چگونه از نياز ها و امکانات مطلوب آنها با خبر مي شويد؟
با توجه به اهميت موضوع، ارتباط با كاربران سايت بصورت
On-Line وجود دارد و با تمامي كاربران سايت حداقل يك جلسه حضوري (در حد امكان) برقرار شده است

فناوران اطلاعات:آيا از شرايط فعلي راضي هستيد؟ چه پيشنهاد هايي براي بهتر شدن وضع عمومي سايت هاي اينترنتي فارسي زبان داريد؟
بطور نسبي مي‌توان راضي بود اما معتقديم ظرفيت‌ها و امكانات
بالقوه بيش از حال حاضر قابل ارايه بوده و مي‌تواند در اختيار كاربران و مخاطبين قرار گيرد .

فناوران اطلاعات:با تشکر از حوصله شما براي پاسخگويي به سوال هاي ما، در پايان لطفاً اگر نکته ناگفته اي به ذهن شما مي رسد که در سوال هاي ما از قلم افتاده مطرح فرماييد.
از شما براي تهيه اين گزارش نيز متشكريم

 




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٧ تیر ۱۳۸٥

رويکرد نوين به حوزه کسب و کار فناوري اطلاعات ايران

در

شرکت واسط تجارت الکترونيک

شرکت واسط تجارت الکترونيک با مديريت  آقاي رامين عرفانيان يکي از پيشگامان توسعه زيرساخت هاي تجارت الکترونيک در وب مي باشد تلاش هاي واسط تجارت الکترونيک در چند سال گذشته باعث گسترش فرهنگ کسب و کار الکترونيکي در ايران شده است.

 بيشتر فعالان حوزه وب اين شرکت را با سايت معروف و قديمي آن به نام واسطه (www.vaseteh.com)  مي شناسند. شركت واسط تجارت الكترونيك فعاليت خود را ابتدا با سايت واسطه آغاز كرد و در زمان بسيار محدودي آن را گسترش داد.  شركت واسط تجارت الكترونيك  ايده نيازمنديهاي به هنگام روزنامه پيام همشهري   را  سايت خود براي اولين بار پياده كرد كه با استقبال فراواني روبرو شد. سايت واسطه با داشتن بيشترين تعداد اطلاعات (رکورد) جديد روزانه (بالاتر از 200،000 آگهي در ماه) در ميان سايت های مشابه درخاورميانه و با داشتن بازديد كننده‎گان بسيار  در ايران و با هدف تکوين و توسعه تجارت الکترونيکی و ايجاد مکانی مناسب برای داد و ستد الکترونيکی، طراحی و در اختيار هموطنان قرار گرفته است. كم كم آگهي هايي كه در مورد حراجي انواع كالاها بود به آن اضافه شد اما با توجه به نياز ها و تحولات بازار فناوري اطلاعات ايران اين شرکت در چند سال اخير رويکرد هاي جديدي را براي توسعه خدمات خود به اين بازار در قالب پروژه هاي مختلفي در پيش گرفته است.

بر اساس طرح کلان بازارهای فناوری اطلاعات IT Strategy  که توسط  آقاي  عرفانيان توسعه داده شده است يک سايت اصلي و مرکزي که پورتالي براي ارائه انواع راه حل هاي اقتصادي در عرصه فناوري اطلاعات است با نام ITbazar.ir  راه اندازي شده است. در اين سايت کاربران بر اساس نيازهاي خود به سايت مفيدي هدايت خواهند شد.

يکي از بهترين فعاليت‎هاي اين پروژه عظيم که اثرات آن در سال هاي آتي به بار خواهد نشست سايت بازار کار ايران است که در نشاني www.itjobs.ir قرار دارد و به کاربران خود با هدف شايسته سالاري و شايسته گزيني اين امكان را فراهم مي آورد كه به سهولت و در عرض چند دقيقه بتوانند كار مورد نظر خود را جستجو كرده و يا كارمند مورد نظر خود را بيابند. در ادامه اين استراتژی سايت های ITPapars.ir و ITProjects.ir دوران نسخ های بتای خود را می گذرانند و به زودی سايت های ITExperts.ir  و ITConsulting.ir نيز به جرگه اين سايت ها خواهند پيوست.

سايت بعدي که يک فروشگاه ساز بزرگ اينترنتي است در نشاني www.eshop.vasteh.com به همه مردم در سراسر دنيا اين امکان را مي دهد با استفاده از يک سرويس آزمايش شده و حرفه اي اقدام به راه اندازي فروشگاه هاي الکترونيکي خود بکنند بدون اينکه دغدغه مسائل نرم افزاري و امنيتي را داشته باشند. اين سايت تمام امكانات يك فروشگاه سنتي را به صورت اينترنتي دارا بود و حتي چيزي فراتر از آن بود چرا كه امكان ارسال سفارش مشتري را به اقصي نقاط كشور با همكاري اداره پست و پيك بادپا فراهم مي‎آورد.

بخش ديگري از اين پروژه اختصاص به سايت پروژه هاي فناوري اطلاعات دارد که به کاربران و فعالان حوزه فناوري اطلاعات امکان مي دهد اقدام به معرفي پروژه هاي خود براي جذب پيمانکار و يا گزينش پروژه براي ارائه خدمات کنند اين سايت توسعه دهنده فرهنگ برون سپاري پروژه ها در زمينه فناوري اطلاعات خواهد بود و شاخص هاي خوبي را از بازار فناوري اطلاعات ايران به دست خواهد آورد. يکي از غني ترين سايت هاي اين مجموعه که ماموريت آن توليد محتوا در حوزه فناوري اطلاعات است ITPaper.ir  نام دارد که براي گسترش و تبادل دانش فناوري اطلاعات قصد دارد مجموعه کاملي از علوم مختلف فناوري اطلاعات را آماده و در اختيار کاربران خود قرار دهد.

پس از آن سايتهاي ITpaper و ITpriject هم به ليست سايتها پيوست كه در خصوص مقاله در زمينههاي مختلف به خصوص تجارت الكترونيكي و فناوري اطلاعات بود. و همچنين پل ارتباطي بين افرادي بود كه مجري پروژه هاي مختلف بودند و كساني كه سفارش اين پروژه ها را داشتند. گفتني است قريب به پنجاه پروژه ديگر از قبيل  IT buy & sale ،ITcarpet، itadsir، ، ictbazar، ITMAILL و ... به زودي فعاليت هاي عملياتي خود را آغاز خواهند کرد. واسط تجارت الکترونيک علاوه بر انجام فعاليت هاي ذکر شده بر اساس اهداف و ماموريت هاي خود در فعاليت هاي علمي نظير سمينارها و نمايشگاه هاي حوزه فناوري اطلاعات شرکت مي کند و همچنين براي ايجاد جو همکاري و تلاش همگاني با شرکت ها و مراکز و افراد مختلف همکاري خود را به صورت استراتژيک دنبال مي کند.

 




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۳ تیر ۱۳۸٥

 سمينار تجارت الکترونيک اهواز روزهای ۵ و ۶ تيرماه برگزار می شود من هم امروز به اهواز خواهم رفت و چون فرصت به روز رسانی وبلاگ را نخواهم داشت ترجيح می دهم مطلب اين پست را به معرفی سايت های تجارت الکترونيکی ايرانی اختصاص دهم تا در اين مدت شما بتوانيد اين سايت ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهيد. البته برخی از اين سايت ها نظير واسطه و ايران ای بی نيز در اهواز حضور خواهند داشت.

 

1) www.vaseteh.com

اين سايت متعلق به شرکت واسط تجارت الکترونيک مي باشد و در سه زمينه انتشار آگهي هاي اينترنتي، فروشگاه الکترونيکي و حراجي اينترنتي فعاليت مي کند.

2) www.gheymat.com

اين سايت فروشنده اجناس و لوازم کامپيوتر و رايانه است. با اين ويژگي که با درج تصوير واقعي اجناس و ذکر قيمت انواع مختلف امکان مقايسه کالا ها را براي کاربران خود فراهم مي کند.

3)www.istgah.com

اين پايگاه اينترنتي براي تمامي کاربران امکان درج آگهي رايگان را فراهم کرده است و از اين طريق به آنها فرصت مي دهد  تا کالاهاي خود را به صورت رايگان در اينترنت تبليغ کنند و مورد معامله قرار دهند.

4)www.gwsir.com

اين سايت متعلق به يک شرکتي است که با توسعه فروشگاه الکترونيکي امکان خريد وسايل و لوازم رايانه اي را براي مشتريان فراهم مي کند.

5) www.namabazar.com

نمابازار يکي از قديمي ترين و بزرگترين سايت هاي تجارت الکترونيکي که به فروش انواع گروه هاي کالايي مي پردازد.

مرگز تجارت الکترونيک ايران، يکي از جديدترين سايت هاي فعال در حوزه کسب و کار الکترونيک است که بر اساس مدل هاي بنگاه با بنگاه و بنگاه با دولت به فعاليت مي پردازد.

7)www.Parspay.com

از قديمي ترين سايت هاي ايراني فعال در حوزه تجارت الکترونيک و کارت هاي اعتباري است. اين سايت اينترنتي متعلق به يک شرکت خصوصي است که زمينه پرداخت الکترونيکي را با استفاده از کارتهاي اعتباري بين المللي براي ايرانيان فراهم مي کند.

8) www.shop.ir

سايتي جامع براي فروش انواع کالاهاي مورد نياز کاربران اينترنتي که از نمونه هاي موفق تجارت اينترنتي در ايران محسوب مي شود.

اين سايت که مشتمل بر چنيدن فروشگاه الکترونيکي در زمينه هاي مختلف است اولين سايت اينترنتي ايراني است که سيستم حمل و نقل کالا با استفاده از پست را ارائه مي کند.

10) www.shopiran.com

سايتي فعال که توسعه دهنده فروشگاه هاي الکترونيکي است.

اين سايت يکي از جديدترين محصولات گروه سايت هاي پرشين بلاگ است که در حال حاضر به صورت فروشگاه انلاين و در برنامه آينده به صورت فروشگاه ساز فعاليت خواهد کرد.

اين سايت متعلق به شرکت تجارت الکترونيک هايبرد است. شرکت هايبرد با ارائه راه حل هاي مختلف تجارت الکترونيکي همچون خدمات وب، سيستم هاي مديريت محتواي فروشگاه ساز، بهينه سازي موتورهاي جستجو و مشاوره تجارت الکترونيک فعاليت هاي خود را دنبال مي کند.

با استفاده از سیستم های پرداخت الکترونیکی بانک های سامان و پارسیان توانمندی ایجاد هر گونه فروشگاه الكترونیكی را برای ایرانیان دارا می باشد. همچنین با همکاری سیستم پرداخت الکترونیکی Pay Zip امکان متصل نمودن فروشگاه شما به سیستم پرداخت جهانی را نیز داراست.

يکي از جديدترين فروشگاههاي اينترنتي است که اقدام به فروش انواع کالاهاي رايانه اي مي کند در اين سايت اخبار و امکانات متنوعي نيز براي کاربران در نظر گرفته شده است.




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب