فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۳٠ مهر ۱۳۸٥

فرنود حسني

از حدود ده سال پيش که دولت اقدام به واگذاري سيم کارت هاي تلفن همراه کرده است تا کنون حدود شش ميليون و پانصد هزار خط با کدهاي مختلف به مردم واگذار شده است. بحث ورود موبايل به ايران به دليل ويژگي هاي خاص اقتصادي و رو به توسعه آن در تمام ابعاد واسطه گري و فروش گوشي و ابزار جانبي، تعمير و سرويس هاي جانبي و در نتيجه اشتغال زايي بسيار بالاي آن از چالش هاي فراواني برخوردار بوده است. که البته به علت شفافيت و تا حدودي نظارت هاي اتحاديه هاي مربوطه ابن بخش در اصطلاح به عنوان بخش سفيد بازار موبايل شناخته مي شود. يکي از بازارهاي پر درآمد و مهمي که در سال هاي اخير به عنوان بازار خاکستري در زمينه موبايل شناخته مي شود بازار خريد و فروش سيم کارت است که به علت کم زحمت و بي دردسر بودن آن افراد بسياري را به واسطه گري در اين بازار کشانده است.  در حاشيه اين بازار ظرف چند سال گذشته بخش تاريکي شکل گرفته است که دست بر قضا بر اقتصادي ترين و جذاب ترين قسمت بازار مستولي گشته است و آن هم خريد و فروش سيم کارتهاي رندي است که درآمد سرشاري را در طول سال هاي 78 تا 83 عايد واسطه ها کرده است. به طور معمول هر سيم کارت بسته به درجه رند بودن و مرتب بودن ارقام آن از 300 هزار تا 3 ميليون تومان معاملعه مي شود و حتي برخي اخبار غير رسمي حاکي از آن بود که سيم کارتهاي با هفت شماره مکرر با رقم هاي حدود چهل ميليون معامله شده است. اين اتفاقات در حال رخ مي داد که مردم عادي که طبق معمول به واسطه ثبت نام سيم کارت خود را دريافت مي کردند هيچگاه شانسي براي دريافت شماره رند نداشتند و معلوم نبود که شماره هاي رند چگونه گزينش و از چه طريقي توزيع مي شوند که بازاري اينچنين داغ پيدا کرده اند در اثر همين شرايط بود که دولت و مديران مخابرات بعد از اين همه سال (!) و تقريبا از اواخر سال 83 زمزمه هايي مبني بر تصميم براي مديريت و کنترل فروش سيم کارتهاي رند را آغاز کردند. بر اساس برآوردهاي مدير عامل ارتباطات سيار در حال حاضر روي کدهاي مختلف حدود 350 هزار شماره رند وجود دارد که اين تعداد با احتساب رقم متوسط يک ميليون تومان براي هر خط رند درآمدي بالغ بر 350.000.000.000 تومان را عايد خزانه دولت خواهد کرد. اما نکته اينجاست که آيا اساسا فروش در بازار سياه  و يا مزايده دولتي شماره هاي رند کاري اصولي و قانوني است؟ مگر زيرساخت تلفن همراه با پول بيت المال و مردم توسعه نيافته است پس چرا حداقل به مردم در بهره برداري از فرصت هاي ممکن شانس يکساني داده نمي شود؟ چرا نبايد سيم کارت هاي رند بر طبق همان روش معمول قرعه کشي بين عموم مردم تقسيم شود تا همه افراد بتوانند از امکان مساوي براي دسترسي به آنها بهره مند شوند؟ ورود سيم کارت هاي رند به بازار از سوي دولت با چه هدفي صورت گرفته است؟ آيا دولت صرفا به دنيال شفاف کردن بخش سياه بازار موبايل است يا تنها به درآمدهاي کلان اقتصادي آن مي انديشد؟ اگر چنين است چرا ظرف چند سال گذشته اين اتفاق نيافتاده است و چه افرادي با چه شاخص هايي توانسته اند به سيم کارتهاي رند با قيمت بالقوه پنج ميليون به بالا دست يابند؟ آيا بهتر نيست دست اندر کاران شبکه تلفن همراه کشور به جاي پرداختن و صرف انرژي در چنين موضوعاتي وقت خود را صرف بهينه سازي کيفيت شبکه تلفن همراه کشور نمايند. به نظر مي رسد پيش گرفتن روش مزايده شماره هاي رند باز هم دست دلال ها و افراد ثروتمند را براي تهيه شماره هاي دلخواه و  معامله آن با قيمت هاي نجومي باز خواهد کرد بودن اينکه عامه مردم از اين حق و شانس عمومي بهره مند گردند.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٥ مهر ۱۳۸٥

فرنود حسني، بلاگر:
وبلاگ، به لحاظ تبديل شدن به پل ارتباطي ميان فرستنده و مخاطب پيام، ماهيت رسانه‌يي دارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

به اعتقاد يك وبلاگ‌نويس، وبلاگ به لحاظ اطلاع رساني و تبديل شدن به پل ارتباطي ميان فرستنده و مخاطب پيام، ماهيت رسانه‌اي دارد،‌ با اين تفاوت كه يك رسانه‌ي غير رسمي‌براي افراد است.

فرنود حسني،‌ نويسنده‌ي وبلاگ " مديريت فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات " در گفت وگو با خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به ضعف‌هاي رسانه‌يي وبلاگ‌ها گفت:‌ «هميشه براي رسانه مقاديري ارزشي كيفي و كمي ‌وجود دارد كه در وبلاگ‌ها نيز مصداق دارد و در واقع براساس معيارها و شاخص‌هايي، وبلاگ به رسانه‌ي بي كيفيتي تبدلي مي‌شود.»

وي افزود: «همچون مجلات و روزنامه‌هاي زرد كه نقش رسانه‌يي را ايفا مي‌كنند،‌ ولي كاركرد شان، آن طور كه بايد و شايد، كيفي نيست،‌ در حوزه‌ي وبلاگ‌ها نيز قابل اشاره است. به طوري كه برخي وبلاگ‌ها،‌ آن چنان به مسائل و موضوعات كيفي جامعه و محدوده‌ي زندگي نويسندگانشان نمي‌پردازند و تنها مسائل سطحي و زودگذر و تا حدودي بي‌ارزش را مورد توجه قرار مي‌دهند. بنابر اين از اينجاست كه ماهيت رسانه‌يي وبلاگ از نظر كيفي دچار تهديد و مشكل مي‌شود.»

وي درباره‌ي كاركرد وبلاگ‌ها در كنار رسانه‌هاي سنتي گفت: «نكته‌ي مثبت وبلاگ‌ها، ماهيت غيررسمي‌ آن‌هاست،‌ زيرا وبلاگ‌ها، خلائي كه در بسياري از رسانه‌هاي عمومي‌ در ايران وجود دارد و نمي‌توانند به مخاطب خود نزديك شوند را پرمي‌كنند و در برابر رسانه‌هاي ديگر، اين فرصت را براي افراد ايجاد كرده كه به بيان افكار و ديدگاه‌هاي خود بپردازند و خلاء‌هاي رسانه‌يي را در وبلاگ‌ها جبران كنند.»

حسني با تاكيد بر غير قابل مقايسه بودن وبلاگ‌ها با ساير رسانه‌ها گفت: «هر رسانه‌اي مانند تلويزيون، راديو،‌ اينترنت و وبلاگ، ويژگي‌هاي فني و كاركردي خاص خود را دارد. بنابراين هر رسانه بايد بر اساس ماهيت خود مورد بررسي قرار گيرد تا اين كه با ساير رسانه‌ها قياس شود. زيرا ميان برخي رسانه‌ها، هيچ قرابت فني و كاركردي وجود ندارد.»

به گفته‌ي اين وبلاگ نويس، تنها ملاك مشترك تمام رسانه‌ها،‌ تاثير آن‌ها بر افزايش آگاهي و اطلاع رساني است.

وي با اشاره به تفاوت مخاطبان رسانه‌هاي مختلف گفت: «شايد براي مخاطبان حرفه‌يي كه به وبلاگ به عنوان رسانه نگاه مي‌كنند، تلويزيون و راديو اهميت خاصي نداشته باشد. بنابراين هر طيفي از جامعه، بر اساس سن، تحصيلات و شاخصه‌هاي ديگر، يك رسانه را به عنوان رسانه‌ي برتر خود انتخاب و بيشتر اطلاعات روز خود را از آن دريافت مي‌كند و همچنين تبادل افكارشان را از آن طريق انجام مي‌دهند،‌ حال اين امر مي‌تواند از طريق روزنامه،‌ سايت خبري،‌ تلويزيون و... انجام گيرد.»




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٤ مهر ۱۳۸٥

فراخوان ارسال مقاله براي نخستين کنفرانس بانکداري الکترونيکي

به گزارش روابط عمومی کنفرانس بانکداری الکترونیکی, دبیرخانه کنفرانس در راستای اهداف خود و برای ایجاد زمینه تعامل علمی و آشنایی حاضرین در کنفرانس با جدیدترین دستاوردهای و راه حل های علمی توسعه بانکداری الکترونیکی از همه صاحبنظران و کارشناسان آشنا به حوزه فناوری اطلاعات, مدیریت, بانکداری برای ارائه مقالات خود به کنفرانس دعوت کرد. گفتنی است هدایای بسیار ارزشمندی به مقالات برتر و منتخب در کنفرانس تقدیم خواهد شد.

نمايشگاه دستاوردها و فناوري هاي بانکداري الکترونيکي برگزار مي شود

به گزارش روابط عمومي دبيرخانه کنفرانس بانکداري الکترونيکي همزمان با برگزاري اين کنفرانس و با هدف معرفي هر چه بهتر جديدترين محصولات و فناوري هاي داخلي و خارجي نمايشگاه جانبي دستاورد ها و فناوري هاي بانکداري الکترونيکي برگزار مي شود. به گفته مهندس آقايي دبير کميته راهبردي کنفرانس با توجه به ظرفيت هاي شرکت هاي توليد کننده محصولات  و تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري و با عنايت به تمايل بسيار زياد شرکت هاي خارجي براي ورود به بازار بانکداري الکترونيکي ايران انتظار مي رود زمينه بسيار مناسبي براي رقابت و مقايسه کالاها و محصولات داخلي و خارجي فراهم شود.

بانک ايده راه اندازي مي شود

به گزارش روابط عمومي کنفرانس بانکداري الکترونيکي در جلسه کميته راهبردي اين کنفرانس مصوب شد در راستاي اقدامات آينده نگرانه بانک ايده  ها و طرح هاي نوين در حوزه بانکداري الکترونيکي راه اندازي شود. به گفته آقايي دبير کميته راهبردي با توجه به ظرفيت ها و پتانسيل هاي بسيار زيادي که در ميان بانک ها، شرکت هاي خصوصي و متخصصان حوزه فناوري اطلاعات وجود دارد و با عنايت به ضرورت هاي بومي سازي فناوري هاي بانکي در ايران به نظر مي رسد بستر بسيار مساعدي براي خلق و پرورش ايده هاي جديد وجود دارد.

آقايي عنوان کرد که اين ايده ها با رعايت حق مالکيت ارائه دهنده آن، طبقه بندي شده و بر اساس روابط في مابين دبيرخانه و بانک هاي مختلف علاقه مند به فعاليت هاي تحقيقاتي و پِژوهشي بين آنها تقسيم مي شود تا زمينه همکاري و استفاده از نيروهاي خلاق جامعه فراهم شود.

این کنفرانس در روزهای 11 و 12 اردیبهشت سال 1386 برگزار می شود سایت اطلاع رسانی این کنفرنس www.ebanking-conf.ir می باشد.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٤ مهر ۱۳۸٥

فرنود حسني

مدير کل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  در مصاحبه اي با خبرگزاري ايسنا(7/6/85) ضمن تاکيد بر ضرورت پخش برنامه هاي ماهواره اي از صدا و سيما بر لزوم مميزي درست اين برنامه ها جهت قابل پخش شدن آنها اشاره کردند. ايشان همچنين برخي از شبکه هاي ماهواره اي را داراي برنامه هاي مفيدي و قابل استفاده براي صدا و سيماي ايران دانستند.

اولين نکته اي که از اين مصاحبه به دست مي آيد وجود ديدگاه روشن و مشي مثبت و سالم انگارانه نسبت به ماهيت ماهواره به عنوان يک فناوري رسانه بين المللي است. اين نگرش دقيقا نقطه مقابل ديدگاه هاي چند سال پيش اکثر مديران مربوطه در زمينه ماهواره است و با توجه به کندي روند گذار ايران در حوزه فناوري به خصوص رسانه اين امر قابل انتظار و اميداور کننده نسبت به آينده بسيار نزديک براي حل بسياري از مشکلات توسعه کاربري ماهواره در ايران است. بنابراين علي رغم مطلوب نبودن چنين رويکردي در قياس با وضعيت بين المللي اما با اين حال مي توان اميدوار بود که در سال هاي آتي روند حرکت مناسبي براي رسيدن به وضعيت مطلوب در پيش گرفته شود که اين ناشي از الزامات حرکت در روند جهاني شدن و فشارهاي محيطي آن است.

در مصاحبه مذکور مديرکل محترم بر ضرورت مانيتورينگ صدا و سيما براي گزينش برنامه هاس مناسب و مفيد تاکيد کرده اند اما مصاديق مناسب و مفيد بودن ذکر نشده است. نبايد فراموش کرد که رسانه تلويزيون بيشترين تعداد مخاطب را در ميان همه رسانه ها دارد و از سنين و اقشار مختلف برنامه هاي آن را تماشا مي کنند بنابراين بايد بحث تناسب را با شاخص ها و نيازسنجي هاي مختلفي تعيين و تبيين نمود چنانچه هم اکنون هم برنامه هاي خارجي مختلفي از صدا و سيماي ايران پخش مي شود اما آيا مي توان همه آنها را متناسب و مفيد دانست؟

از ديگر نکات برجسته و قابل تحسين در مصاحبه ايشان تاکيد بر عدم برخورد فيزيکي و اعتقاد به فرهنگ سازي است. شايد ايشان جزو معدود مديراني باشند که به اين رسانه فرهنگ ساز و توسعه دهنده فرهنگ عمومي به عنوان يک ابزار کاربردي و مفيد نگاه کردند و بر ضرورت توسعه زيربنايي(فرهنگي) و سازنده و نه حذفي آن تاکيد کردند.

اما سخن و نکته اينجاست که عامل و ارگان و معيارهاي توسعه فرهنگي کجاست و کدام است؟ مگر تجربه ويدئو و اينترنت و امثالهم کافي نبود. بايد پذيرفت که ما به عنوان مصرف کننده اين فناوري ناچار هستيم در قواعد بازي از صاحب فناوري پيروي کنيم و خواه ناخواه او فرهنگ خود را با فناوريش به ما صادر مي کند. بنابراين بايد همانطور که از مردم انتظار داريم با مقوله ماهواره برخورد فرهنگي بکنند خود مسئولان هم با کار و تلاش بيشتر زمينه لازم را فراهم نمايند تا بين دريافت و ارسال امواج ماهواره اي ما با دنيا توازن و تعادلي برقرار شود.

ايشان صدا و سيما را مسئول مميزي برنامه هاي ماهواره اي دانسته اند در حالي که سوال نگارنده از اين مدير خوش فکر و آينده نگر اين است که چطور ممکن است صدا و سيمايي که بسياري از مخاطبان خود را به دليل به وجود آمدن رقباي بسياري در شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان از دست داده و علت آن هم عدم وجود جذابيت (نسبت بهر هزينه ها و سرمايه گذاري هاي هنگفت) است بتواند از عهده اين کار به خوبي برآيند آيا وزارت ارشاد مقياس هايي براي اين مميزي به صدا و سيما ارائه خواهد کرد که بر جذابيت برنامه هاي وطني و گرايش منفي مردم به شبکه هاي رقيب خارجي و داخلي اثر گذارد؟ آيا صدا و سيما خود از چنين مقياس هايي پيروي خواهد کرد و يا همچنان بر روال سابق برنامه سازي خواهد کرد؟ چرا کسي از صدا و سيما که متولي انحصاري راديو و تلويزيون است و قدرتي در حدود 30 کانال استاني، ملي و بين امللي دارد دليل گرايش مردم به شبکه هاي فارسي زبان و تا حدي غير فارسي زبان را نمي پرسد آن هم فقط درصدي از مردم که به ماهواره دسترسي دارند؟ تصورش را بکنيد اگر دسترسي به ماهواره براي همگان ممکن بود چند درصد به اين برنامه ها و چند درصد به صدا و سيما تمايل نشان مي دادند.  اگر هم معتقدند که تنها درصد بسيار ناچيزي از مردم به ماهواره گرايش دارند که خوب جاي نگراني نيست و نخواهد بود. نکته تحسين برانگيز ديگر ديدگاه سازنده مدير کل محترم در تاکيد بر ضعف هاي کنوني و لزوم تقويت کيفيت محتوايي برنامه هاي شبکه هاي فارسي زبان است که مي تواند نويد خوبي براي کار آنها باشد. اما شايان توجه است که برنامه هاي شبکه هاي ماهواره اي بي حب و بغض توانسته اند مردم را جذب کنند و چرخه اقتصادي خوبي هم به لطف آگهي هاي خود پيدا کنند. که رسيدن به چنين جايگاهي بي شک توجه به نيازهاي جامعه جوان و نيازمند به شادي و نشاط و پرهيز از تکلف و سخت گرفتن امور است. چيزي که در برنامه هاي صدا و سيما مشاهده نمي شود.

پيشنهاد نگارنده براي خروج از اين بن بست و رسيدن به ديدگاه به جا و صحيح مديرکل محترم در توسعه فرهنگي ماهواره اين است که به ظرفيت هاي داخل کشور براي شبکه هاي خصوصي و صدا و سيما با يک چشم نگريسته شود و به شبکه ها فرصت حضور و فعاليت با گرايش هاي تخصصي ورزشي، علمي، فرهنگي، خبري و... داده شود تا صدا و سيما خود را تا اين حد بي رقيب تصور نکند. قطعا در چنين شرايطي رقابت بسيار خوب و جالبي براي بهتر شدن از هر دو سو شکل مي گيرد و بنابراين خود به خود هم در مقوله فرهنگي و هم اقتصاد و کارافريني و صدور فرهنگ ايراني و اسلامي مي توان گام برداشت.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٩ مهر ۱۳۸٥



نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٧ مهر ۱۳۸٥

فرنود حسني

اگر بر حسب اتفاق گذر شما به چهارراه استانبول معروف افتاد و مجبور شديد براي مدتي توقف کنيد تا به کارهاي خود رسيدگي کنيد به خاطر داشته باشيد درست سر اين چهارراه تابلوييي وجود دارد که راهنماي پارکينگ هاي اطراف است. تا اينجاي کار که نبايد زياد مهم باشد اما نکته اينجاست که اين تابلوها در قسمت شمارشگر الکترونيکي هستند و متصل به سيستم ورود و خروج تمامي پارکينگ هاي اطراف، بنابراين به صورت لحظه اي گزارش ظرفيت خالي پارکينگ را به خودروهاي داخل خيابان مي دهند و اين امکان را فراهم مي آورند تا خودروها بتوانند مسير خود را براي يافتن پارکينگ نزديک و داراي ظرفيت خالي انتخاب نمايند. نمي دانم سازماني که باني نصب اين تابلوها بوده کجاست اما به واقع در حد خود، کاري ارزنده و مفيد است که مي تواند به طور نامحسوسي در مديريت ترافيک منطقه دوازده شهر تهران موثر باشد. اين تابلوها از مظاهر کاربردي شهر الکترونيکي محسوب مي شود.

بحث توسعه شهرهاي الکترونيکي در ايران از حدود چهار، پنج سال پيش به راه افتاد و طرح هايي مقطعي و محدود در تهران، کيش و مشهد ارائه شد و البته هيچگاه به مرحله اجرا و کاربري نرسيد. شايد بزرگترين و مهمترين مشکلي که در ياددآوري کلمه شهر به ذهن متبادر مي شود بحث جمعيت زياد، شلوغي، ترافيک و معضلاتي از اين دست است و بزرگترين هدف براي توسعه شهرهاي الکترونيکي نيز حذف مشکلات و معضلات ساختار شهري و اجتماع با توجه به دو جنبه توسعه "اطلاع رساني" و "خدمات رساني" در بستر فناوري اطلاعات است. آنچه در زمينه توسعه فناوري اطلاعات در شهرهاي ما مي گذرد بسيار ضعيف، نامنظم، بدون پيوستگي با ساير فعاليت ها و ناکارآمد است و به همين دليل در ساختار شهري و مديريت امور شهري با مشکلات فراواني مواجه هستيم. ترافيک بسيار زياد، سردرگمي مردم براي يافتن اطلاعات مورد نياز، دوباره کاري ها، کاغذبازي و... همه از نتايج ضعف در عدم بهره برداري درست از ابزارهاي اطلاع رساني و در نهايت خدمات رساني شهري است. با ايجاد شهر الکترونيک که کانون مجازي آن وب سايت شهر الکترونيک خواهد بود از بسياري رفت و آمدهاي غيرضروري جلوگيري مي‌شود در نتيجه شهر از ترافيک کمتر و هواي پاکيزه‌تري برخوردار است و نيز هزينه‌هاي مصرف زياد بنزين کاهش يافته و منافع اقتصادي زيادي براي شهروندان به وجود مي‌آيد. بارها پيش آمده که مجبور شويم فقط به خاطر پرسيدن يک سوال از اداره اي از يک سوي شهر به سوي ديگر برويم و با اين کار هم وقت و هزينه خود را صرف کرده ايم و هم به ترافيک شهر افزوده ايم.

از سوي ديگر اگر اطلاع رساني دقيقي به مردم شود و آنها از حقوق و حدود خود آگاه شوند بسياري از مشکلات ناشي از عدم آگاهي عمومي خود به خود حل مي شود. نظير گسترش فرهنگ خاموش کردن خودرو پشت چراغ قرمز از زماني که چراغ هاي راهنمايي مجهز به شماره انداز معکوس شدند.

همچنين نبايد از توجه دور ساخت که آموزش و اشاعه فرهنگ در ميان عموم به وسيله سيستم اطلاع رساني يکپارچه و جامع بسيار  اسان تر خواهد بود.

با اين توضيحات بايد گفت که طراحي استراتژي هاي شهر الکترونيک  در دو محور اطلاع رساني و خدمات رساني الکترونيکي امري است که نياز به مطالعه، نياز سنجي و اجراي آزمون در منطقه هاي پايلوت دارد تا به صورت يک فرهنگ مورد پذيرش قرار گيرد. بنابراين در گزينش ابزارهاي نرم افزاري و امکانات سخت افزاري مديريت سامانه هاي اطلاع رساني و خدمات شهري بايد نگاهي جامع و آينده نگرانه را بر اساس نيازهاي جامعه داشت تا بتوان ارتباط معنايي مناسبي بين هر يک از زيرسيستمهايي که قرار است در طول زمان به سيستم کلان شهري متصل شود برقرار کرد. به عنوان نمونه استانداردهايي که وب سايت هاي شهري براي اطلاع رساني به مردم شهرهاي مختلف يا همان شهر بايد رعايت کنند و يا انواع کيوسک هاي اطلاع رساني و شرايط و استاندارهاي فني و محتوايي آنها از جمله موارد قابل توجه هستند.

با چنين نگرشي مي توان به راحتي ساير مشکلات و معضلات را همچون کاري که سيستم اطلاع رساني پارکينگ ها در چهارراه استانبول مي کند حل کرد و به طور محسوس و قابل توجهي باعث آموزش و فرهنگ سازي در ميان مردم شد.




نویسنده: فرنود حسنی - جمعه ۱٤ مهر ۱۳۸٥

به گزارش روابط عمومی کنفرانس بانکداری الکترونیکی پس از ماهها مطالعه و برنامه ریزی برای بررسی شرایط و الزامات برگزاری کنفرانسی در ابعاد بین المللی در حوزه بانکداری دبیرخانه کنفرانس از روز 12 مهر ماه فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این کنفرانس در تاریخ 11 و 12 اردیبهشت ماه سال 1386 در تهران برگزار خواهد شد. علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر به سایت www.ebanking-conf.ir مراجعه نمایند.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٢ مهر ۱۳۸٥

 

فرنود حسني

 

يکي از بزرگترين معضلات اقتصاد انحصاري و غير رقابتي، نبودن اصولي، نگرش و حتي بينشي مشخص براي حمايت و پشتيباني از مصرف کننده است. در اين شرايط مشتري چه پيش از خريد و چه بعد از خريد در استثمار توليد کننده و چه بسا واسطه هاي فروش خواهد بود و هيچگاه صداي ناراحتي و شکايت وي از ضعف کيفي و مشکل فني محصول به گوش مديران و مسئولان نخواهد رسيد.

آنچه باعث شکسته شدن اين ساختار خواهد شود و کفه ترازو را به نفع مشتري سنگين تر خواهد کرد توسعه بازار رقابتي براي هر محصولي است. در شرايط رقابت دنياي تجاري امروز شرکت هاي توليد کننده محصولات ديگر به دنبال فروش محصول به مشتري نيستند آنها مدام در تلاش هستند با استفاده از استاندادرهاي مديريت کيفيت جامع، شرايطي را به وجود آورند تا مشتري در فرآيند فروش و پس از مصرف احساس لذت، اطمينان خاطر و آرامش داشته باشد.

هفته اخير در فناوران اطلاعات خبري خواندم مبني بر دستيابي شراکت فراسو به حداکثر فروش وب کم در رقابت با ساير شرکت هاي توليد کننده اين محصول، جالب اينکه مدت ها پيش يک وب کم فراسو در مراسمي که براي تقدير از وبلاگ نوسان ترتيب داده شده بود از سوي اين شرکت به من هديه شده بود و تا روز جمعه گذشته هيچگاه به صرافت استفاده از آن نيافتاده بودم. بالاخره ديدم چون ديدم در دنياي مجاز و واقعيت کس را توان ديدار من نيست تصميم گرفتم من هم وب کم را هديه بدهم و براي نصب و آزمايش و آموزش آن به هديه گيرنده دست به کار شدم. خلاصه اينکه در مسير نصب سوالي پيش آمد و ماندم که ساعت يک بعداز ظهر روز جمعه از کجا و چه کسب بپرسم و رفع مشکل کنم.

بروشور کوچکي در جعبه وب کم بود که روي آن شماره تلفنهاي دفتر ارتباط با مشتريان نوشته شده بود. با نا اميدي و انتظار اينکه روز جمعه کسي جوابگوي تماس من نخواهد بود به فراسو زنگ زدم و جالب اينکه تلفن بسيار سريع و توسط اپراتوري با انرژي( روز جمعه ساعت يک) پاسخ داده شد و پس از پرسش از علت تماس مرا به کارشناس مربوطه اتصال داد و کارشناس هم در نهايت ادب مرا راهنمايي کرد. مشکل من حل شده بود و من جواب سوال خود را گرفته بودم. هنوز هم متعجب بودم که من با يک شرکت داخلي تماس گرفته باشم و چنين برخورد مناسبي را تجربه کرده باشم همان لحظه بود که به ياد خبر روزنامه و رکورد فروش وب کم فراسو افتادم و علت آن کاملاً برايم روشن شد.

برشور فراسو دو شماره تلفن داشت اولي دفتر ارتباط با مشتري ‌و ديگري شماره اي رايگان براي تماس تلفني که هزينه اي براي تماس گيرنده ندارد و صورتحساب تماس به پاي فراسو ثبت مي شود.

من که وب کم را هديه گرفته بودم و پولي بابت آن نپرداخته بودم اما تصورش را بکنيد که چه احساس خوبي از تماس و استفاده از محصولات اين شرکت در من شکل گرفت.

سوال اينجاست که چه عاملي به اين شرکت ايراني کمک کرده است در  شرايط رقابت شديدي که بازار مملو از کالاهاي خوب ژاپني و ارزان چيني است بتواند به چنين رتبه و موقعيتي برسد که رکورد فروش وب کم را به دست آورد.

مهمترين نکته تاکيد اين شرکت بر مزيت نسبي و توان و قابليت آنها در ارائه خدمات قوي پشتيباني و تداوم ارتباط با مشتري است چرا که در فروش اين محصول علي رغم داشتن يک سال وارانتي آنچه به مشتري آرامش مي دهد امکان برقراري تماس با يک کارشناس هم زبان و علاقه مند به کمک و راهنمايي مشتري است. حتي برخي شرکت ها پا را از اين هم فراتر مي گذارند و شماره تماس مشتري را دريافت مي کنند و بعد از چند ساعت و يا روز با او تماس مي گيرند و از عدم مشکل وي در استفاده از محصول اطمينان خاطر کسب مي کنند.

روز جمعه من يک CRM واقعي را تجربه کردم و بسيار خوشحال شدم اين تجربه را با يک شرکت ايراني به دست آوردم و فکر مي کنم تکيه و توجه به اين مزيت نسبي مورد توجه فراسو براي ساير شرکت ها نيز مي تواند الگوي خوبي براي رسيدن به ارجحيت در رقابت با محصولات خارجي موجود در بازار باشد. شعار معرفي هست که مي گويد فروش پايان يک راه نيست، آغاز يک تعهد است.  و اين تعهد همان چيزي است که فاصله حرف تا عمل را از بين مي برد.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٠ مهر ۱۳۸٥

فرنود حسنی

 

"واژه‌هاي آزاد (Free) و جديد (New) پركاربردترين واژه‌هاي مورد استفاده در اينترنت هستند. شركت AOL با بررسي جست‌وجوهاي 65 هزار مشترك خود نشان داد كه واژه آزاد (يا رايگان) در 15/17 ميليون جست‌وجوي جداگانه پركاربردترين واژه بوده است."(فناوران اطلاعات 2/6/85)

 

با توسعه تجارت الکترونيک در سراسر دنيا به واسطه گسترش کاربري اينترنت الگوها و مدل هاي تجارت و اقتصاد به طور کلي دچار دگرگوني شد اين مسئله نه تنها جنبه هاي تکنيکي و اجرايي کار را تغيير داد بلکه اصول و معيارهاي استراتژيک را نيز دچار تحول کرد و در نتيجه بخش هاي مختلف تبليغات، فروش، بازاريابي، مديريت ارتباط مشتريان و... به شدت از اين امر تاثير پذيرفتند.

امروزه استراتژيست هاي بازاريابي سازمان ها بدون توجه به ابزارها و ويژگي هاي محيط وب نمي توانند راهکارهاي درستي براي برنامه ريزي پيش بگيرند. از اين رو نقش آمار و اطلاعات آماري در دقيق تر شدن و هدفمند شدن برنامه ريزي ها بسيار مهم و موثر است.

اطلاعات آماري ارائه شده از سوي AOL و سايت هاي مختلفي همچون ياهو و گوگل اين فرصت را به ما مي دهد تا با نگاه عميق تري به مقوله آمار و داده کاوي آماري در مديريت سايت هاي تجاري خود داشته باشيم.

همانطور که مي دانيم درصد بالايي از بازديدکنندگان سايت ها به واسطه جستجو و از طريق موتورهاي جستجوي مختلف به سايت ها هدايت مي شوند بنابراين توجه به اهميت موتورهاي جستجو براي موفقيت عملکرد تجاري سايت بسيار ضروري است. در اين شرايط اولين مولفه قابل توجه براي شاخص سازي سايت در موتورهاي جستجو و افزايش جايگاه سايت در رتبه بندي مطالب جستجو شده پرداختن به موضوع محتواي سايت است.

محتواي سايت از جنبه راهبردهاي بازاريابي در موتورهاي جستجو، شامل سه بخش اساسي است که عبارتند از کلمات کليدي، عبارات کليدي و کلمات و عبارت هاي معمولي که هر سه در جايگاه خود داراي اهميت هستند. عبارت ها و کلمات کليدي دقيقا همان مطالبي هستند که ميليون ها کاربر اينترنت هر روز در گوگل و ساير موتورهاي جستجو وارد مي کنند و مورد جستجو قرار مي دهند حال اين به تخصص و دقت شما در نحوه نگارش و توليد محتوا مربوط است که تا چه حد بتوانيد از اين کلمه ها و عبارتها به نحو مناسب بهره ببريد تا سايت شما بهترين جايگاه را در جستجو ها به خود اختصاص دهد.

متنوع و تخصصي بودن دو اصل مهم در گزينش کلمات کليدي و عبارت هاي کليدي براي محتواست. آنچه در آمار اعلام شده از سوي AOL نشان مي دهد بسيار جالب و قابل تامل است چنانکه مي بينيد کلمات "رايگان" و "جديد" به عنوان محبوب ترين کلمه کليدي در جستجو ها مورد استفاده قرار گرفته اند و جالب است بدانيد که کلمه رايگان در کشورهاي آسيايي و کلمه جديد در کشورهاي اروپايي و آمريکايي بيشترين مورد استفاده را داشته اند.

با دانستن همين دو نکته مي توان راهکار هاي بازاريابي يک محصول را به شدت متحول ساخت. استنتاجي که مي توان از اين اطلاعات کرد بسيار ساده و جالب است. اول اينکه در تهيه محتواي معرفي محصول خود در سايت حتما از کلمات اينچنيني استفاده کنيد. دوم اينکه با دانستن گرايشات مردم مختلف بر اساس شرايط اقتصادي، فرهنگي، ديني و جغرافيايي مي توانيد بازار خود را تقسيم بندي کنيد و براي مشترياني مختلف بر اساس سيستم هاي هوشمند تحت وب کالاها، نوع خاصي از اطلاعات و... را ارائه دهيد.

مثلا براي افرادي که از کشورهاي غربي به سايت شما متصل مي شوند بر جديد بودن کالاها تاکيد کنيد و براي افراد آسيايي به قيمت ارزان يا حتي امکانات رايگان اشاره بيشتري بکنيد.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۸ مهر ۱۳۸٥

فرنود حسني

www.farnood.com
mail@farnood.com
نمايشگاه داري و به عبارت بهتر صنعت نمايشگاه داري يکي از پيچيده  ترين و سخت ترين فعاليت هاي حوزه کسب و کار به شمار مي رود که در عين حال داراي منافع و مزايايي بسياري نيز هست. آنچه به يک نمايشگاه تخصصي جلوه و جذابيت مي دهد تمرکز مجموعه اي از دانش ها، محصولات، افراد و صاحب نظران، مديران، کارشناسان و مشتريان در يک زمان و مکان خاص است. اتفاقي که در نمايشگاه مي افتد بسيار ساده است مشتري با توليد کننده بي واسطه ارتباط برقرار مي کند، همکاري هاي مشترک شکل مي گيرد، ايده هاي نو معرفي شده سرمايه گذار جذب مي کنند و محصولات جديد به نمايش در مي آيند که هدف نهايي تمامي آنها بر حسب سازمان هاي مختلف از تبليغي يا اقتصادي است.

سياستي که ما در سال هاي گذشته براي صنعت نمايشگاهي خود در حوزه فناوري اطلاعات پيش گرفته ايم هيچگاه بر اساس يک متدولوژي مشخص و هدفمند استوار نبوده است. عدم وجود مديريت يکپارچگي در برگزاري نمايشگاه هاي حوزه فناوري اطلاعات کشور معضل عمده اين حوزه محسوب مي شود. اين موضوع به خصوص ظرف چند سال اخير نمود بيشتري پيدا کرده است برگزاري پراکنده نمايشگاه هاي مرتبط در حوزه فناوري اطلاعات در شهرهاي مختلف همچون کيتکس در کيش، الکامپ مازندران، السيت در مشهد و... باعث شد تا روند نزولي قابل توجهي در عدم تمرکز ملي در برگزاري يک گردهمايي بين المللي با عنوان الکامپ شاهد باشيم.

چنين سياست هايي که متاثر از محلي انديشي و محدود نگري است نتيجه اي جز به هم ريختگي برنامه ها و عدم دستيابي به کيفيت مطلوب در ابعاد محلي و ملي نخواهد داشت. در چنين شرايطي شرکت ها و فعالان حوزه فناوري اطلاعات با سردرگمي مواجه خواهند شد و نمي توانند برنامه ريزي مناسبي انجام دهند.

حدود يک ماه پيش الکامپ را به خير و خوشي برگزار کرديم، چند روزي مي شود که نمايشگاه کامپيوتر و الکترونيک اصفهان به پايان رسيده است و قرار بود که تا يک ماه ديگر به پيشواز السيت در مشهد برويم که پس از تغييراتي به دليل تقارن آن با انتخابات شوراها هنوز زمان قطعي آن اعلام نشده است.

سوال اينجاست آيا برگزاري چندين و چند نمايشگاه فناوري اطلاعات در استانهاي کشور داراي ضرورت و توجيه اقتصادي است؟ آيا اين تعدد و بي برنامگي به شرکت ها فرصت و مجال برنامه ريزي و سرمايه گذاري براي حضور در نمايشگاه را مي دهد و آيا کيفيت ارائه شده رغبت آنها را براي حضور در دوره هاي بعدي نخواهد کاست؟ تکليف ساير استان هاي محروم از فناوري اطلاعات چيست؟ آيا شرکت هاي خارجي جايگاهي در نمايشگاه هاي محلي ما دارند؟ چه فرصت هايي را براي جذب سرمايه هاي خارجي در استانهاي کشور فراهم مي کنيم؟ چند سمينار و کارگاه علمي و عملي در اين نمايشگاه ها ارائه مي شود؟

اميدواريم مسئولان محترم با چاره انديشي در اين مورد تلاش خود را در ايجاد يکپارچگي در برگزاري نمايشگاه ها صرف نمايند. راهبرد پيشنهادي نگارنده هدايت و متمرکز ساختن تمام توانمندي ها و پتانسيل هاي موجود در کشور براي برگزاري يک نمايشگاه قوي و با توانمندي هاي ملي و  در ابعاد بين المللي است تا شرکت ها به جاي پخش کردن تمرکز و توان خود به يک نقطه و هدف بي انديشند و براي توسعه کاربري و آشنايي استانهاي کشور زمينه توسعه کارگاههاي عملي را با همکاري شرکت هاي مختلف فراهم آورده شود. با چنين رويکردي مي توان پل مناسبي بين فناوري روز دنيا و استانهاي کشور برقرار کرد و به سرعت غير قابل تصوري اين فناوري را به همه استانها تزريق نمود.




نویسنده: فرنود حسنی - جمعه ٧ مهر ۱۳۸٥

اصول تدوين طرح و برنامه بازاريابى (Marketing Plan)
داستان Basic چهل ساله
قدرت تشكر كردن
از کوکى ها چه ميدانيد؟کوکى
آزادى رسانه ها در كشورهاى فقير
OCR: آموزش الفباى فارسى به رايانه
عوامل جذب مخاطب در اينترنت
اشکال زدائى شبکه هاى مبتنى بر TCP/IP (بخش اول )
چهارچوب بررسى امنيتى سيستم هاى اطلاعاتى ISSAF
هفت اصل بیل گیتس




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٥ مهر ۱۳۸٥

فهرست ده مقاله برتر ماه

کنترل کننده خطی با استفاده از دیود زنر

آشنایی با کلیات و آزمون رشته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی(MBA )

معرفي رشته MBA

كاريابي اينترنتي

شيوه نوشتن درخواست ارائه طرح پيشنهادي(RFP )

شش سیگما چیست؟

مبانى ويندوز و شبکه ( بخش اول )

ای آر پی (ERP) چیست؟ تعاریف و توضیحاتی پیرامون Enterprise Resource planning

مديريت استراتژيك چيست؟

پروژه اينترنتي، شما يا رقيبتان؟!

فهرست ده مقاله جدید ماه

ترفند:چه كسانى به شما لينك داده اند

نظام سياسى در توسعه روابط عمومى ايران

تلفن‌هاى دوربين‌دار دوربين‌هاى ديجيتالى را كنار مى‌زنند

چرا بايد براى انتشار مجله‌ الكترونيکى از وبلاگ استفاده كرد؟

از مرکز داده (ديتا سنتر) چه ميدانيم ؟

چالش های پیش روی جامعه اطلاعاتی

امنيت اطلاعات در كار الكترونيكى

نقش تبليغات بنرى در معروف كردن نام شركت‌ها

دولت الكترونيك كليدى براى دستيابى به اهداف

کمی درباره کيس کامپیوتر

برای مطالعه مقالات روی عنوان ها کلیک کنید و فقط یکبار در سایت http://www.itpaper.ir عضو شوید.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸٥

 

فرنود حسني

www.farnood.com
mail@farnood.com

ديگر همه چيز تمام شد، قائله ها خوابيد و کسي هم حتي ديگر حوصله به خاطر آوردن نام اين عزيز رفته از دست را ندارد. الکامپ را مي گويم که قريب به ده سال بررگترين
Brand نمايشگاه فناوري اطلاعات در خاورميانه بود. حالا نه اينطرفي ها برده اند نه آنطرفي ها، نه اهالي آي تي خوشحالند، نه مردم، نه شرکت ها و نه دولتي ها، فقط مي توان گفت که الکامپ مرد! حالا باز بايد صبر کنيم تا سال بعد در مراسم نبش قبر الکامپ شرکت کنيم.

گويا قرار نيست اين مسائل حداقل در حوزه مدعي تفکر و عمل فناوري اطلاعات تمام شود قريب به يک ماه است که از آخرين دوره نمايشگاه الکامپ که هميشه در رده دو، سه نمايشگاه برتر بين المللي ما بود مي گذرد. يادمان نمي رود که سال گذشته و امسال چه بحث هايي بر اين نمايشگاه رفت. اما نتيجه هماني شد که عرض کردم همه باختيم. دو،  هيچ به نفع جيتکس!

امروز بعد از يک ماه هيچکس را ياراي شروعي دوباره نيست انگار همه منتظرند که خرداد هشتاد و شش برسد تا بر مزار مرده شيون کنند و باز تجربه تلخي بر تجربيات گذشته بيافزاييم.

وقتي سايت نمايشگاه وينکور را مرور مي کنيد و برنامه هاي دقيق آن را از نظر تاريخ و حتي ساعت برگزاري تا سال 2010 مطالعه مي کنيد وقتي سبيت آلمان را اينچنين منظم مي بينيد که هر شرکتها براي کسب مجوز ورود به رقابت مي کنند و تقويم نمايشگاهي خود را بر اساس آن مرتب مي کنند و زماني که علت تاخير يک ماهه جيتکس 2006 را در توجه برنامه ريزان اروپايي آن به تقارن تاريخ قبلي با ماه مبارک رمضان مي يابيم حق داريم از خود بيخود شويم و حسرت بخوريم که چرا ما نمي توانيم يک واقعه علمي و فناوري را حتي در حد آبرومندانه براي داخل کشور مديريت کنيم.

واقعاً عجيب است که چرا برنامه ريزي هاي ما هنوز قائم به ذات است و از يک راهبرد کلان سرچشمه نمي گيرد. مگر غير از اين است که ما بايد بر اساس سند چشم اندازه بيست ساله کشور به قدرت برتر اقتصاد، علم و فناوري خاورميانه تبديل شويم.

آيا معيارها و ابزارهاي واردات و توسعه دانش چيزي غير از همين نمايشگاه ها براي جذب سرمايه گذاران خارجي، توسعه راه حل هاي فناورانه روز دنيا در کشور و ايجاد  آگاهي نسبت به پيشرفت ها و معرفي و توانمندي هاي داخلي براي ساير کشورهاست.

 پس چرا ما بعد از ده سال برگزاري نمايشگاه الکامپ با سرعت پس رفت کرديم. ده سال پيش که ما الکامپ داشتيم مقارن با زماني بود که تازه افکار اروپايي و آمريکايي به علاوه دلارهاي عربي در گوشه اي از بيابان هاي داغ جنوب خليج هميشه فارس ما، طرح راه اندازي نقطه تجاري خاورميانه را پيش گرفته بودند. و امروز بعد از ده سال فکر و پول آنها منتج شد به دبي مدرن، اينترنت سيتي، جيتکس، خطوط هوايي امارات، غول رسانه اي الجزيره( قطر) و... در حالي که ما ديگر الکامپ نداريم.

آقايان، وقت تنگ است. چشم ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد. تا همين الان هم يک ماه را براي مذاکره و مفاهمه و برنامه ريزي از دست داديم. ستاد برگزاري الکامپ 86 از کي فعال خواهد شد؟ نگذاريد کار با لحظه آخر بي افتد. شما را به خدا به جاي اهداف صنفي و ارگاني، بگرديد هدفي ملي و بين المللي براي اين نمايشگاه پيدا کنيد و روي آن جدل کنيد. بياييد از گذشته درس بگيريم!

الکامپ يک دستاورد، بازار و اگر بهتر بگويم ثروت ملي است و متعلق به هيچ صنف و سازماني نيست. ديديم که الکامپ ضعيف نه براي دولتي ها آب داشت و نه براي خصوصي ها نان! پس چرا بر سر گوري که مرده اي در آن نيست گريه کنيم.

مي توان از نو شروع کرد. اما به شرطي که همه چيز را فراموش کنيم و نسخه جديدي را براي الکامپ بپيچيم. شرايط فرق کرده و چه بخواهيم و چه نخواهيم رقبا از ما قوي تر شده اند. بايد باور کنيم که موفقيت فرداي کشور در گرو توسعه صنعت فناوري اطلاعات در جهت عمومي شدن آن است. الکامپ هشتاد و شش مي تواند سرنوشت خوبي پيدا کند و (حداقل در منطقه)بهترين شود اگر...!

 




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب