فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۳٠ آبان ۱۳۸٥

 فرنود حسني

 به بهانه برگزاري نمايشگاه جيتكس كه با سرمايه‌گذاري بسيار زيادي در هر سال قوي‌تر و اثرگذارتر از سال قبل برگزار مي‌شود فرصتي دست داد تا نگاهي به وضعيت بازاريابي نمايشگاهي در ايران بيندازيم. با افول شديد اجرايي و سطح فني الكامپ در سال‌هاي گذشته بسياري از شركت‌هاي داخلي و خارجي علاقه‌مند به حضور در بازارهاي بين‌المللي، بهترين فرصت را حضور در نمايشگاه‌هاي منطقه يافتند و به همين جهت شاهد بوديم كه در چند سال اخير گرايش كارشناسان و متخصصان به حضور در نمايشگاه‌هاي سبيت و جيتكس بسيار زياد شده است.

به خصوص نمايشگاه جيتكس با ضعيف‌تر شدن الكامپ قوت و جان تازه‌اي گرفت و اكنون آوردگاه فناوري روز دنيا شده است اما نكته تاسف‌برانگيز اينجاست كه متاسفانه به دلايل متعدد از جمله ضعف صنعت بازاريابي در كشور ما در زمينه حضور در نمايشگاه‌ها نيز فرهنگ غلط خود را به همراه مي‌بريم و نمايشگاه را صرفا محلي براي مشاهده يك سري كالاهاي جديد و دريافت چند كاتالوگ و بروشور مي‌دانيم. اما در نگاهي حرفه‌اي‌تر بايد توجه داشت كه نمايشگاه درواقع داراي دو لايه ظاهري و واقعي است و ما هميشه ميوه ظاهر آن را چيده‌ايم ولي اصل و بطن بازديد از نمايشگاه و يا حضور در نمايشگاه چيزي وراي اين بحث‌هاست و اساسا بايد طبق برنامه‌هاي استراتژيك بازاريابي سازمان، و به صورتي كاملا هدفمند و برنامه‌ريزي شده صورت بگيرد. فرصت ما بين دو نمايشگاه كه قريب به يك سال است و فاصله چند روزه برگزاري نمايشگاهي مثل جيتكس يا سبيت و امثال آنها بايد با تعيين اولويت‌ها و شاخص‌هايي در تقويم نمايشگاهي شركت‌ها قرار گيرد تا آنها بتوانند براساس راهبردهاي سازمان و بخش خود برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات لازم را براي جذب منابع، كالاها، خدمات، دانش و فناوري‌هاي مختلف را انجام دهند. يعني حتي پيش از اعزام به نمايشگاه بدانند كه چه شركت‌هايي با چه محصولاتي و در چه سطحي در نمايشگاه حاضر مي‌شود تا شيوه برخورد مناسبي را براي آن برنامه‌ريزي كنند همچنين شركت‌هايي كه قصد دارند با غره در نمايشگاه حاضر شوند بدانند چه محصولاتي را با چه راهبردها و اهدافي بايد عرضه نمايند. فرهنگ ضعيف و غلط نمايشگاه‌داري در كشور باعث شده كه علي‌رغم پتانسيل بسيار بالاي كشور در ارايه خدمات فناوري اطلاعات و توانمندي‌هاي بسيار زياد و نيروي انساني جوان و خلاق در اين حوزه نتواند چنان كه بايد و شايد حتي در جيتكس خودنمايي كند به گونه‌اي كه امسال تنها 12 شركت ايراني در بازار فناوري اطلاعات جيتكس حضور پيدا كرده‌اند اين در شرايطي است كه پتانسيل‌هاي بسيار بالايي كه كشور در زمينه‌هاي مختلف دارد به سادگي در معادلات اقتصادي اين بازار ناديده گرفته مي‌شود و از سوي ديگر علي‌رغم حضور شركت‌هاي صاحب فناوري روز دنيا در كشور همسايه ايران را براي مذاكره و جذب فناوري‌هاي كاربردي و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي تلاش مناسبي صورت نمي‌گيرد.

 

 




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٩ آبان ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

از يکي دو روز پيش پرواز هاي مديران و کارشناسان حوزه فناوري اطلاعات ايران به مقصد دبي و نمايشگاه جيتکس آغاز شد. در اين چند سال اخير از يک سو با ضعف کشور در برگزاري الکامپ و توسعه سرمايه گذاري هاي ايرانيان در دبي و از سوي ديگر توسعه بسيار اعجاب آور فناوري اطلاعات در شيخ نشين دبي جريان منفي بسيار مشهودي در گرايش کشور به جذب سرمايه گذاري هاي خارجي ايجاد شده است.

شاهد بوديم که ظرف روزهاي گذشته بسياري از مديران شرکت هاي خصوصي و دولتي فعال در حوزه فناوري اطلاعات ايران بار سفر به دبي بستند و رفتند تا از ويترين فناوري اطلاعات خاورميانه بازديد کنند. گذشته از ماهيت غم انگيز اين جريان در بحث سفر و حضور تعداد بسياري از مديران ايراني در اين بازار فناوري اطلاعات بايد گفت که متاسفانه بسياري از اين سفرها فاقد هدفمندي و نيازسنجي از سوي سازمان هاست. البته حضور تعداد انگشت شماري از شرکت هاي ايراني در اين وادي بسيار هم مغتنم و ارزشمند است اما واقعيت اين است که قصه به همين جا ختن نمي شود. چرا که غالبا چنين سفرهايي يا بايد براي مذاکره و جذب محصولات و سرمايه هاي خارجي به کشور باشد و يا در جهت عرضه توانمندي ها و قابليت هاي داخلي به شرکت ها و متخصصان خارجي باشد.

اما متاسفانه آنچه در اکثر شرکت هاي ايراني شاهد هستيم چيزي غير از اين است و بيشتر مديران ما با هزينه هاي بالا فقط براي بازديد از غرفه ها و دريافت چند کاتالوگ آن هم در حد يک نيم روز اقدام مي کنند. و مابقي فرصت را صرف حضور در بازارهاي مختلف مي نمايند.

به واقع اگر کمي آينده نگرانه و دلسوزانه بنگريم حضور توريستي در نمايشگاه هاي خارجي کاري بسيار غير مسئولانه و ناشايست است که جز ريختن پول و سرمايه کشور به بازارهاي دبي نيست.

اميدواريم مديران و کارشناسان و سازمان ها به اين مقوله ديدي عميق تر و کاربردي تر داشته باشند و سفرهاي اينچنيني براي کشور و شرکت هاي ما دستاوردهاي اقتصادي و دانشي مناسبي به همراه داشته باشد.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

اين روز ها با نزديک شدن به نيمه دوم سال بحث هاي دولت و مجلس بر سر موضوع بنزين دوباره نقل محافل عمومي شده است. اهميت فراوان بنزين به خصوص در اقتصاد بيماري همچون اقتصاد ايران و تاثير مستقيم و غير مستقيم آن بر تمامي آحاد جامعه باعث شده است تا مساله مديريت توليد و واردات آن براي کشور به يک چالش و معضل اساسي تبديل شود. در ماه هاي گذشته نيز جلسه ها و اخبار مختلفي در مورد قطع واردات، دو نرخي شدن و همچنين استفاده از کارت هوشمند براي عرضه بنزين در کشور به گوش رسيد که البته طبق آخرين تصميم گيري دولت با واردات بنزين براي شش ماه دوم سال هشتاد و پنج هم موافقت کرد و با اين حساب مي توان گفت عملاً به مسير تسلسل و گريز از تصميم گيري اساسي براي حل چنين معضل مهمي بازگشتيم.

توسعه شهري  که به شدت متاثر از روند هاي مديريتي و نظامهاي اداري در هر کشوري است براي رسيدن به وضعيتي مطلوب و سيستماتيک با نيازها و چالش هاي بسياري همراه است. عدم وجود يکپارچگي در سطح کلان مديريتي و ضعف فرهنگي در سطح عمومي و معضلات اقتصادي باعث شده است که ما به عنوان يکي از بزرگترين کشورهاي نفت خيز جهان مجبور به واردات ميليون ها ليتر بنزين در سال باشيم و در نتيجه آن مشکلات مختلفي در زمينه هاي اقتصادي و محيط زيست براي ما به وجود ايد. وقتي از عدم يکپارچگي در مديريت امور شهري سخن مي گوييم منظور نبود يک الگوي کلان براي مهندسي اجتماعي در زمينه مسائل اطلاع رساني، آموزش، فرهنگ سازي و خدمات رساني به مردم براي حذف فعاليت هاي غير ضروري، موازي و يا انجام کارهاي اشتباده است که در نتيجه يک نوع سردرگمي و بي نظمي را در سطح کلان براي مردم و مسئولان به وجود مي آورد در چنين شرايطي سازمان هاي دولتي که عمده خدمات عمومي را به عهده دارند از توان و درک لازم براي رفع کامل نيازهاي عمومي در بخش خدمات غيرحضوري عاجيز هستند و در نتيجه هيچ اتصال و دروازه اي براي ارائه خدمات متقابل و پوششي بين اين سازمان شکل نمي گيرد و در اثر اين شرايط همه فرآيند هاي اجرايي و اداري با دوباره کاري و کندي و اشتباه فراوان همراه مي شود.

فناوري اطلاعات به عنوان تنها نسخه اي که مي توان براي اين بيمازي مزمن پيچيد مي تواند بهترين بستر براي توسعه خدمات شهري و حذف حرکت هاي غيرضروري در سطح شهر باشد. مهمترين ويژگي فناوري اطلاعات ارزش افزا بودن آن است چرا که با کاهش هزينه هاي فرآيندهاي اجرايي براي خدمات دهنده و خدمات گيرنده آنها را به سمتي سوق ميدهد که مناسبترين راه را استفاده از بسترهاي شبکه اي براي رفع نيازهاي خود بدانند.

در چنين شرايطي با نگاهي آينده انديشانه به موضوع بنزين مي توان به محاسبات دقيقي از تاثير توسعه خدمات عمومي در بستر فناوري اطلاعات بر کاهش مصرف بنزين دست يافت و يکبار براي هميشه عزم و تصميمي کلان براي رفع جدي چنين معضلات ساده اي اتخاذ کرد. مسائل و مشکلات شهري زنجيروار به هم مرتبط هستند و نگاه زيرساختي به هر يک از آنها فقط از دريچه فناوري اطلاعات امکان پذير است.

بنابراين دولت و شهرداري ها به همراه ساير سازمان هاي درگير در مسائل اجرايي شهر ها بايد تلاش کنند با توسعه و تسهيل امکانات اطلاع رساني و دسترسي مردم به اطلاعات شهري در فاز اول و سپس گسترش خدمات مبتني بر فناوري اطلاعات در فاز بعدي آنها را مجاب کنند از سفرهاي غيرضروري که موجب افزايش ترافيک و مصرف بنزين مي شود خودداري ورزند.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٤ آبان ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

همايش بانکداري الکترونيکي با همکاري وزارتخانه امور اقتصادي و دارايي و فناوري اطلاعات و ارتباطات، دانشکده مديريت دانشگاه تهران و بانک ملت برگزار شد.

در ابتداي اين همايش نيم روزه که در سالن اجتماعات الغدير دانشکده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد آقاي دکتر سيد جوادين رياست دانشکده مديريت دانشگاه تهران با خوش آمد گويي و خير مقدم به حاضرين به بحث پيرامون اهميت بانکداري الکترونيکي و نقش متقابل دانشگاه در توسعه مديريت شده آن پرداختند.

دکتر سيد جوادين بانکداري الکترونيکي را در سطح دنيا و کشور علمي جوان و نوپا دانستند و بيان داشتند هنوز براي توسعه کامل زيرساخت ها راه بسياري در پيش داريم. ايشان وظيفه دانشگاه را در اين مسير انتقال يافته ها و دانش هاي نو به کشور دانستند و تاکيد کردند که بايد بين مسائل مختلف مديريتي، حقوقي و اجتماعي تعامل مناسبي ايجاد کرد تا از اين طريق در زندگي مردم تسهيل ايجاد شود.

در ادامه آقاي دکتر پورمحمدي معاون وزير امور اقتصاد و دارايي به عنوان دبير اين همايش با مهم دانستن ارتباط بين رشد و توسعه اقتصادي کشو را با توسعه سيستم هاي بانکداري الکترونيکي، ابراز داشتند که براي ايجاد تحول اساسي در نظام بانکي کشور با پنجاه و هفت چالش اساسي مواجه هستيم. ايشان عنوان کردند که براي رفع چالش هاي مختلف اين حوزه کميته هاي تخصصي مختلفي تشکيل شده است که يکي از اين کميته ها با عنوان بانکداري الکترونيکي با تعامل خوب بين وزارت اقتصاد، بانکها، وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات در حال بررسي و تعيين راهکارهاي مختلفي است.

پورمحمدي عنوان کرد که تا کنون شصت و يک جلسه کارشناسي و مديريتي در سطوح مختلف برگزار شده است و تلاش بر اين بوده است تا در ابتدا وضع موجود را مورد شناسايي قرار دهيم و سپس به بررسي وضعيت مطلوب بپردازيم.

وي ابراز داشت در همين راستا سه برنامه کوتاه مدت تا پايان سال جاري، ميان مدت تا پايان سال آينده و بلند مدت تا پايان سال 88 تهيه و اجرا خواهد شد. پورمحمدي ضمن ابراز رضايت از سرعت فعلي اظهار داشت براي پيشرفت سريعتر بايد سرعت فعلي را افزايش دهيم.

وي اظهار داشت براي بررسي دقيق تر امور کارگروه هاي مختلفي تشکيل شده است که کارگروه ارتباطات و امنيت اطلاعات با مسئوليت آقاي لکزايي از بانک ملت تعامل خوبي با مخابرات براي توسعه زيرساخت مخابراتي بانک ها انجام داده اند و در گام بعدي به مباحث امنيت اطلاعات مي پردازند.

کارگروه بعدي به مبحث بانکداري جامع يا Core Banking مي پردازد و مسئوليت آن بر گروهي متشکل از هفت وزير است و برنامه جامعي براي همه بانکها در حال تدوين است. کارگروه بعدي نيز که با همکاري آقاي فاطمي از بانک سامان اداره مي شود تحت عنوان خدمات نوين همچون کارت، پايانه فروش و خودپرداز است.

وي ضمن تاکيد بر ضرورت فرهنگ سازي براي ايجاد آگاهي در نظام بانکي و عموم مسئوليت اين کار را با بانک تجارت دانست و اظهار داشت برنامه هاي مختلفي براي اين مبحث وجود دارد.

در ادامه دکتر سلمياني وزير فناوري اطلاعات و ارتباطات به ايراد سخنراني پرداختند ايشان همه مسائل زندگي امروزي را مرتبط و وابسته با فناوري اطلاعات دانستند و ضمن طرح موضوع توسعه مناسب در زيرساخت ها اظهار داشتند عمده توان و انرژي ما در حوزه فناوري اطلاعات معطوف به بخش اطلاع رساني دشه است ولي بايد ساير بخش ها نظير آموزش، اقتصاد و..و نيز شامل اين تحول بشوند. ايشان تنها را توسعه همه جانبه فناوري اطلاعات و بانکداري الکترونيکي را توسعه فعاليت هاي تعاملي دو جانيه و چند جانبه بين سازمان ها و ارگان هاي دولتي و خصوصي دانستند تا همه بخش ها به صورت همگام حرکت نمايند.

سليماني سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات را زودبازده و سودآور ذکر کرد. سليماني اظهار داشت 120 هزار نفر به صورت مستقيم از اين وزارتخانه ارتزاق مي کنند و افراد بسيار بيشتري به صورت غير مستقيم با اين وزارتخانه در ارتباط مالي هستند اين در حالي است که گردش مالي اين وزارتخانه بسيار کمتر از شرکتي مثل ايران خودرو است. وي کشش بازار فناوري اطلاعات را بسيار زياد دانست و اظهار داشت که در بهره برداري و دسترسي عقب هستيم ولي از نظر زيرساخت ها قوي هستيم وي اظهار داشت تا سال آينده 12 ميليون نفر بايد به اينترنت متصل شوند که اين شامل پوشش همه دانشگاه ها و مدارش و بانک ها و بيمارستان ها مي شود. سليماني ضمن ارائه آمارهايي در خصوص وضعيت توسعه تلفن هاي ثابت و همراه در کشور بر لزوم توسعه تحقيق و پژوهشهاي دانشگاهي و بانکي براي توسعه کاربري شدن فناوري اطلاعات و بانکداري الکترونيکي تاکيد کرد.

سليماني افزود روابط عمومي هاي ما هنوز مشکل دانشي دارند و بايد سعي کنند دانش فناوري اطلاعات را به زبان ساده به مردم انتقال دهند. سليماني با ذکر طرح اين وزارتخانه براي توزيع 20 ميليون کارت به بانک ها تاکيد کرد بانکها به زودي بيست ميلوين مشتري جديد خواهند داشت.

سخنران بعدي اين همايش آقاي لکزايي از بانک ملت بودند که به بررسي وضعيت ارتباطات و امنيت اطلاعات در ساختار بانک هاي کشور و تلاش هاي انجام شده در کارگروه بانکداري الکترونيکي در اين زمينه پرداختند.

در ادامه دکتر دانش جعفري وزير اقتصاد عنوان کردند امروزه با  گسترش دولت الکترونيکي مفهوم قدرت و ثروت در دانش و اطلاعات خلاصه مي شود و براي دسترسي به بازارهاي جهاني چاره اي جز دست يافتن به بانکداري الکترونيکي قوي به عنوان ابزار رقابت و ورود و فعاليت در بازارهاي بين المللي نداريم.

دانش جعفري تاکيد کرد هزينه هاي دولت بالاست و قوي تر شدن بانکداري الکترونيکي مي تواند باعث کاهش هزينه هاي دولت شود.وي افزود هزينه هاي چاپ اسکناس، پرداخت قبوض، مصرف سوخت و ترافيک و آلودگي محيط زيست ناشي از آن با بهسازي بانکداري الکترونيکي در کشور مرتفع خواهد شد.

وي حذف اسکناس را عاملي در جهت کاهش هزينه هاي دولت براي چاپ اسکناس، کاهش بيماري هاي اجتماعي دانست.

دانش جعفري گفت هم اکنون 3/7 ميليارد برگ اسکناس در کشور داريم که سرانه هر نفر 100 برگ است ول در کشوري پيشرفته اين تعداد در حدود 12 برگ است. در اثر وفور اسکناس کشور سالانه 120 ميليلرد ريال صرف جممع آوري و امحا مي کند.

دانش جعفري اظهار اميدواري کرد تا پايان سال 88 تعداد 30 هزار خودپرداز، 900 هزار پايانه فروش و تعداد 75 ميليون کارت در کشور توزيع شود.

پس از سخنان دانش جعفري رياضي دبير شورايعالي فناوري اطلاعات کشور به تشريح برنامه ها و اقدامات انجام شده از سوي دولت و اين شورا پرداخت و اظهار داشت به زودي 10 ميليون دانش آموز يک ميليون معلم، چهار ميليون دانشجو و چنديم هزار خانواده حساب هاي اينترنتي شارژ شده اي را دريافت خواهند کرد.

در ادامه مهندس ژان صياد مدير عامل شرکت داده ورزي سداد به تشريح ضرورت ها و فعاليت هاي انجام شده براي توسعه بانکداري جامع Core Banking  پرداختند و سپس دکتر فاطمي مشاور فناوري اطلاعات بانک سامان وضعيت پرداخت هاي مبتني بر پايانه هاي فروش را در کشور بررشي کردند.

شايان ذکر است در جهت توسعه بانکداري الکترونيکي در کشور روزهاي 11 و 12 ارديبهشت سال 1386 بزرگترين هم انديشي و نشست تخصصي کشور در زمينه بانکداري الکترونيکي در قالب کنفرانس بانکداري الکترونيکي با همکاري و حضور وزارتخانه هاي اقتصاد، بانک مرکزي و بانک ها و شرکت ها مختلف فعال در اين حوزه برگزار خواهد شد که مي تواند افق تازه اي در جهت توسعه علمي و عملي بانکداري الکترونيکي کشور باشد. وب سايت اين کنفرانس www.ebnking-conf.ir  مي باشد.

 

 




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٤ آبان ۱۳۸٥

نويسنده : فرنود حسنی

 در روزهاي اخير باز هم بحث حمله سايبري به هويت ملي و تاريخي کشور عزيزمان ايران در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌اي داشت. در سال‌هاي گذشته با شکل گيري و توسعه جامعه مجازي ايران شاهد هويت و فرهنگ جديدي در فضاي کشور بوده‌ايم. حضور و موضع گيري‌هاي پر رنگ، فعالانه و پيگيرانه شبکه وبلاگ‌هاي فارسي زبان در مسايل و موضوعات گوناگون، اتفاقي است که به ندرت نمونه‌هاي مشابهي از آن يافت مي‌شود. از همه مهم‌تر، عدم هدايت و راهبري واحد اين تعداد وبلاگ است که به‌رغم آن، وحدت رويه و انسجام اطلاعاتي در پوشش ابعاد گوناگون موضوعات خاص، اهميت جايگاه وبلاگ‌ها و جامعه شبکه‌اي وبلاگ نويسان را که بزرگ‌ترين و موثر ترين بخش جامعه مجازي کشور را تشکيل مي‌دهند، بيش از پيش نمايان مي‌سازد. ملموس‌ترين نمونه فعاليت اين جامعه را مي‌توان در موضع‌گيري بسياري از وبلاگ نويسان در برابر اقدام موسسه نشنال جئوگرافي در تغيير نام خليج فارس به خليج عربي دانست.

در آن غائله شاهد بوديم که افراد مختلف با انديشه‌ها و فعاليت‌هاي گوناگون اقدام به نشر مطالب مشابهي عليه اقدام اين موسسه کردند و توانستند ظرف مدت کوتاهي عبارت Arabian Gulf را بمباران گوگلي کنند.

 اکثر وبلاگ نويسان ايراني را جوانان و به خصوص جوانان دانشگاهي تشکيل مي‌دهند و مطالعه محتواي هر يک از اين وبلاگ‌ها در شاخه‌هاي مختلف، نشان از مطالعات و دانش خوب اين گروه دارد.

 اين عمل نشان داد که دستيابي و دسترسي يکسان همگان به اطلاعات و شکل گيري جريان آزاد توليد و توزيع اطلاعات مي‌تواند به شکل گيري هويت فردي و ملي در جامعه اطلاعات و تحقق دموکراسي ديجيتال منجر شود.

با توجه به اينکه اينترنت به عنوان مهم‌ترين ابزار اطلاع‌رساني چندبعدي مي‌تواند اخبار و اطلاعات را در کوتاه ترين زمان ممکن به چندين زبان مختلف به صورت مکتوب، تصويري و صوتي در حجم بالايي و در سطح جهان منتشر کند، نمي‌توان به سادگي اهميت و نقش آن را انکار کرد.

 

 لذا هر گونه تضعيف و محدودسازي اين ابر رسانه و سامانه کاربردي جامعه اطلاعاتي، نتيجه‌اي جز تضعيف هويت سايبري و توانمندي و قوت جامعه مجازي ايران در حفظ حريم ملي و هويت تاريخي و فرهنگي کشور نخواهد داشت.

با اين توضيح و با آگاهي از اينکه پايه‌هاي جامعه اطلاعات ايران در حرکتي عمومي از پايين به بالا ريخته شده است و به صورت درون جوش در بطن جامعه شکل گرفته است، محيط وب نه تنها مي‌تواند ابزار دفاعي خوبي براي مقابله با هجمه‌هاي فرهنگي و تاريخي باشد بلکه مي‌تواند به عنوان بستري در جهت ارتقا باورها و اعتقادات ملي و همچنين نشر اين باورها و عقبه‌هاي تاريخي و فرهنگي در سطح جهان عمل كند، به گونه‌اي که از آن به عنوان عنصري در جهت تقويت هويت ملي و ايراني استفاده شود.

اميدواريم اين باور که در روزگار حاضر، وب مهم‌ترين بستر توسعه فرهنگ و اعتقادات ملي است روز به روز در ميان مردم و مسوولان گسترش يابد و در طرح‌ها و کاربري‌هاي اينترنت و وب به جايي برسيم که کمي هم به ماهيت و قابليت‌هاي مثبت و اثرگذار آنها در جامعه ايران و جهاني بينديشيم.

 




نویسنده: فرنود حسنی - جمعه ۱٩ آبان ۱۳۸٥

تنديس e-Bank به برترين دستاوردهاي بانکداري الکترونيکي اهدا خواهد شد.

 

بانک و بانکداري الکترونيکي به عنوان زيرساخت هاي اساسي کسب و کار الکترونيکي در جوامع اطلاعاتي از اهميت بسيار زيادي برخوردارند. از اين رو توسعه کمي و کيفي محصولات و خدمات مبتني بر فناوري اطلاعات در ساختار بانک ها مي تواند باعث افزايش کارايي و رقابت هاي بانکي شود و در نهايت موجبات رضايتمندي مشتريان را فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومي کنفرانس بانکداري الکترونيکي, فرنود حسني دبير اجرايي و برنامه ريزي استراتژيک اين کنفرانس با ذکر اين خبر اعلام کرد با توجه به تلاش هاي بسيار زيادي که در سال هاي اخير از سوي بانکهاي کشور براي توسعه بانکداري الکترونيکي انجام شده است قصد داريم در حاشيه کنفرانس بانکداري الکترونيکي, با بررسي همه محصولات و خدمات مبتني بر فناوري اطلاعات بانک هاي کشور  به تقدير و تشويق اقدامات صورت گرفته شده بپردازيم.

وي افزود: براي اين منظور تنديسي با عنوان e-Bank تهيه شده که هر ساله بر اساس آرا هيات داوران به دستاوردها و فعاليت هاي برتر بانکهاي کشور در زمينه بانکداري الکترونيکي اهدا خواهد شد که مي تواند زمينه مناسبي براي افزايش رقابت هاي بين بانکي فراهم کند.

حسني ملاک ها و شاخص ها مورد توجه هيات داوران براي انتخاب بانک برتر را مبتني بر موفقيت در يک يا تعدادي از موارد زير خواند:

1-      ارتقا استانداردهاي امنيت فيزيکي و مجازي در بانکداري

2-      ارتقا کيفي خدمات بانک ها بر اساس استانداردهاي بين المللي کيفيت با بهره گيري از بانکداري الکترونيکي

3-      توسعه روش هاي سفارشي سازي و ويژه سازي خدمات بانکي با استفاده از بانکداري الکترونيکي

4-       خدمات مبتني بر ارتباط افزايش رضايت مشتريان با تاکيد بر ايجاد ارزش افزوده براي مشتريان

5-      توسعه خدمات کاربردي بانکي مبتني بر بانکداري اينترنتي, بانکداري موبايلي و...

6-      توسعه خدمات و روش ها پرداخت الکترونيکي

7-      موفقيت در کارآفريني با بهره گيري از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي

8-      سرعت و کيفيت ارائه خدمات مبتني بر بانکداري الکترونيکي

9-      خلاقيت براي ارائه طرح هاي بکر و ايجاد خدمات جديد در حوزه بانکداري الکترونيکي

10-   ميزان سرمايه گذاري هاي مستقيم و غير مستقيم در بانکداري الکترونيکي

11-   توسعه آموزش هاي منابع انساني و فرهنگ سازي عمومي در زمينه بانکداري الکترونيکي

12-   تلاش براي توسعه کسب و کار و تجارت الکترونيکي

فرنود حسني اشاره داشت علاوه بر بانک ها شرکت هايي نيز که در زمينه توسعه محصولات و خدمات بانکداري فعاليت مي کنند مي توانند در قالب گزارشي مجموعه تلاش ها و اقدامات يکساله گذشته خود در زمينه بانکداري الکترونيکي تهيه و براي داوري به دبيرخانه نخستين کنفرانس بانکداري الکترونيکي ارسال فرماييد.

شايان ذکر است اين کنفرانس در روزهاي 11 و 12 ارديبهشت سال 1386 برگزار مي شود علاقه مندان براي کسب اطلاعات بيشتر مي توانند به وب سايت اين کنفرانس در نشاني www.ebanking-conf.ir  مراجعه نمايند.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٦ آبان ۱۳۸٥

فرنود حسنی
www.farnood.com
اشاره: امروزه توليد اطلاعات و دانش در تمام ابعاد علمي، فني و کاربردي و پراکندن آن با ابزار ها و امکانات ارتباطي با هدف به اشتراک گذاري آنها در سطح ملي يا بين المللي فرآيندي تحول زا و مثبت در عرصه تبادلات اقتصادي، فرهنگي، آموزشي و .... مي باشد. فراهم شدن امکان دسترسي عمومي به اطلاعات حوزه هاي مختلف مورد نياز مردم و به كارگيري آن ها براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي و آموزشي و... از جمله مزيت هايي است که عايد توليد کنندگان و کاربران اطلاعات مي شود.

امکان دسترسي آسان تر و سريع تر به اطلاعات حاصل از نتايج تحقيقات، نظريه هاي علمي، آزمايش ها و پژوهش ها، بررسي و تجزيه و تحليل مفاهيم، کاربرد فن آوري ها براي کسب دانش و کاربرد فناوري ها براي توليد و توزيع دانش همه از جمله ويژگي هايي است که بشر امروز در ورود به جامعه اطلاعاتي يا  به عبارت بهتر جامعه جهاني اطلاعاتي با آنها مواجه است و از آنها بهره مند مي گردد از اين رو هر يک از شهروندان جامعه اطلاعاتي با برخورداري از مواهب دموکراسي اطلاعاتي بوجود آمده در سايه جامعه اطلاعاتي که نتيجه تفکر توسعه بر مبناي دانايي محوري است مي توانند علاوه بر تاثير پذيرفتن از شرايط حاضر به عنوان عامل و حتي شاخصي تاثير گذار در اشاعه فرهنگ دانش محوري در جامعه عمل کنند.

جامعه اطلاعاتي با توجه و نگاه از بالا به علوم و دانش هاي مختلف فني، تجربي ، انساني و حتي هنري در صدد است تا از تمام عناصر و نيروهاي موجود براي رسيدن به چهارچوب هاي نظري و عملي توسعه دانايي محور استفاده کند.در چنين فضايي است که افراد و جامعه همچون عناصر پيکره يک سيستم مدام در حال داد و ستد خواهند بود و کالايي که در اين ميان رد و بدل مي شود اطلاعات است در اين شرايط جامعه اطلاعاتي به افراد امکان مي دهد كه فراگيري صحيح را بياموزند و آنها را از نحوه طبقه بندي، بازيابي و به كار گرفتن اطلاعات به گونه اي آگاه مي سازد كه براي ديگران نيز امکان آموختن دانش را فراهم کنند.

 

مقدمه: جامعه اطلاعاتي اين توانايي را به افراد مي دهد تا به صورت  مستمر به فراگيري دانش بپردازند، زيرا همواره اطلاعات موردنياز خود را در دسترس دارند و از همين رو آنها مي توانند در تمام لحظه هاي زندگي از دانش و اطلاعاتي که در اختيار دارند استفاده نمايند. اطلاعاتي که در زندگي شخصي و کاري افراد مي تواند راه گشاي بسياري از مسائل باشد و زمينه هاي استفاده از اطلاعات را در امور اقتصادي، آموزشي، علمي، تحقيقاتي، اطلاع رساني و... را فراهم نمايند.

با اين تفاسير امروزه کارشناسان از اطلاعات به عنوان مهمترين ويژگي جهان مدرن ياد مي کنند به گونه اي که بيشترين توجه سياست مدران و مديران کشور ها وقف اطلاعاتی شدن زندگی اجتماعی شده است. آنها معتقدند اطلاعات به چنان اهميتی دست يافته که شايستگی آن را دارد تا به صورت نماد عصر حاضر با آن برخورد شود و به عنوان محور برنامه هاي کلان و کوچک توسعه قرار گيرد.

در بررسي استانداردهاي جامعه اطلاعاتي مي بينيم که الگوهاي زندگي عادي و شغلي، اوقات فراغت، نظام آموزشي، اطلاع رساني و عرصه دادوستد مشخصاً از توسعه و پيشرفت اطلاعات و دانش فني توزيع و توليد آن متاثر است. کارشناسان اين تحولات را  نشات گرفته از رشد فزاينده توليد انبوه اطلاعات در طيف گسترده و فراواني رسانه هاي جمعي كه اكثر آنها نيز به صورت الكترونيكي ظهور مي يابد مي دانند.کارشناسان جامعه اطلاعاتي را جامعه اي مي دانند که در آن ارتباطات، عامل انتقال دهنده واقعي براي ايجاد تغيير و تحول در هر فرد به منظور دستيابي عملي به اطلاعات است و توليد ارزش هاي اطلاعاتي عامل تعيين كننده اي در توسعه جامعه است.توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات و گسترش گرايش جوامع به استفاده از وب و فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي وب مدار  نگرش ها و فرصت هاي نويني را در فرآيند توسعه جامعه اطلاعاتي فراهم کرده است و زمينه مناسبي براي ارتباطات دوسويه ميان فرهنگ ها و اقتصاد ها و مراکز علمي دنيا  بوجود آورده است. فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستر همگرايي و تعاطي انديشه ها و توانايي هاي دانش نوين الگوها و استانداردهاي جامعه اطلاعاتي را با هدف دست يابي به توسعه بر مبناي دانايي با نگرش جهاني ترسيم و به اجرا در خواهد آورد.

از سوي ديگر فناوري اطلاعات و ارتباطات به علت کانون همگرايي دو اصل مهم فرهنگ سازي يعني محتواي اطلاعاتي و دانشي و ابزارهاي اطلاع رساني و ارتباطي تاثير مهم و به سزايي در ايجاد تحولات و تغييرات  فرهنگي در الگوي دانش مصرفي مردم دارد . از اين طريق مي توان فرآيند دانش سازي و دانش پراکني را در سطح جامعه مديريت و کنترل کرد و اين ديدگاه را به تمامي امور جامعه تسري بخشيد.

مديريت امور بر پايه دانش در تمامي ساختارهاي جامعه مي تواند نطفه فرآيندي بزرگ تر و جامع تر را بيافريند . فرايندي که از آن به عنوان توسعه دانايي محور ياد مي شود و زمينه ساز بهره گيري و استفاده بهينه از مزاياي پديده جهاني شدن است.

 

تحولات گذار از عصر صنعتي به عصر اطلاعات

از نيمه هاي دوم قرن بيستم به تدريج شاهد افول عمر عصر صنعتي بوديم . هرچند پايان عمر عصر صنعتي بر اساس يك قرارداد و تحت شرايط و توافق خاصي صورت نگرفت و در يک ديد واقع بينانه امري تئوريک و نسبي است  امّا شرايط و رخدادهاي اتفاق افتاده در طول چند دهه بصورت زنجيره وار منجر به پايان يافتن عمر اين عصر شد . تحولات پرشتاب علمي ـ تكنولوژي به عنوان موتور محرّك تحول جديد مطرح شدند و رشد و تکامل بشر در عصر صنعتي توانمندي لازم را براي ورود به عصر اطلاعات را فراهم کرد.سالهاي آغازين دهه 70 در غرب همراه با آغاز حرکت هاي زيادي براي ايجاد تحول در زمينه اطلاعات و اطلاع رساني بود. در سالهاي آغازين دهه 80 گرايش به استفاده از كامپيوترهاي کوچک در ادارات و پس از آن خانه ها زياد شد و در نتيجه بسياري از کارهاي جاري تحت تاثير اين تغيير قرار گرفت.از سال 1990 به بعد سير تحولات در توسعه اشتراک گذاري اطلاعات با ظهور و توسعه شبکه هاي کامپيوتري سرعت بيشتري به خود گرفت و با شکل گيري وب گسترده جهاني تحولي فراتر از حد انتظار را براي جهانيان ايجاد کرد.در اين زمان فعاليت ها و فرآيند هاي اقتصادي و اطلاع رساني و آموزشي و... با استفاده از بستر هاي ايجاد شده رنگ و بوي ديگري به خود گرفتند تا از اين طريق مردم بتوانند خدمات خود را در ابعاد جهاني ارائه و يا تامين کنند. در آغاز هزاره سوم و با بهره گيري و تلفيق  اينترنت و سيستم هاي اطلاعاتي تحول جديدي ايجاد شد و آن بوجود آمدن سيستم هاي وب مدار بود که  ضمن بالابردن راندمان کاري و حذف کاغذ از فرآيندهاي ارتباطي و کاري سازمان ها  به آنها امکان انجام کارهاي غير حضوري را نيز مي داد.تمام فعاليت هاي انجام شده در جهت توسعه و تسهيل امکان به اشتراک گذاري اطلاعات بوده است و افرادي که به عنوان توسعه دهنده فناوري و يا کاربر آن بوده اند خواسته و ناخواسته فعاليت هاي خود را بر مبناي اطلاعات قرار داده اند .اطلاعات به تعبير جالب برخي از کارشناسان کالاي قرن بيستم لقب گرفته است و محور تمام برنامه ريزي ها و اختراعات و توليدات فناوارانه نيز مي باشد.

اطلاعات و چالش هاي جهاني

کارشناسان اطلاعات را حاصل تجزيه و تحليل مجموعه اي از داده هاي همگن مي دانند که در اثر ترکيب با مجموعه اي ديگر از اطلاعات تشکيل دهنده دانش خواهند بود.

عصر حاضر با دو پديده مختلف روبروست:1- انفجار اطلاعات که حاصل رشد سريع و بي سابقه در كميت و حجم و تنوع وشكل اطلاعات و انتشارات است و باعث کاهش نيم عمر اطلاعات در جهان شده است 2- انفجار جمعيت و توسعه نايافتگي حاصل از آن

کارشناسان معتقدند اين دو پديده از نظر جغرافيايي با يكديگر نسبت عكس دارند ، يعني در جوامعي كه اطلاعات به عنوان محور توجه و برنامه ريزي در أمده ، انفجار جمعيت كمتر بوده و انفجار اطلاعات كاملا محسوس است به گونه اي که حتي زندگي روزمره مردمان اينگونه کشور ها مبتني بر بهره گيري مناسب از اين اطلاعات است اين در حالي است که در کشورهاي توسعه نيافته که از معضل رشد بي حد و حصر جمعيت رنج مي برند ضعف مشهودي در توليد و توزيع اطلاعات و بهره گيري کارآمد از اطلاعات موجود وجود دارد.نکته اي که اين روزها باعث اشتباه در دريافت مفهوم کلي و حقيقي اطلاعات مي شود محدود کردن اطلاعات در حوزه دانش فناوري اطلاعات است. به نظر مي رسد که اگر تصوير و جايگاه روشني از فناوري اطلاعات به دست آوريم مي توانيم جايگاه اصلي اطلاعات را نيز تعريف و شناسايي کنيم.

با اين توضيح مي توان فناوري اطلاعات را به مثابه منشوري  عنوان کرد که اطلاعات علوم مختلف فني و تجربي و انساني و هنري مي تواننذ در گذر از اين منشور ضمن بهينه سازي و توسعه کمي و کيفي موجب افزايش تمرکز بر روي علوم مختلف نيز بشوند.

بررسي ها نشان مي دهند که در جوامع توسعه نيافته که هنوز در گير و دار عصر کشاورزي و صنعتي هستند و اطلاعات در آنها جايگاه مناسبي نيافته مشکلات و نقص ها و ضعف هاي عمده اي نيز از همين محل ناشي و گريبان گير برنامه ريزان و مسئولان آنها مي شود. بنا براين مي توان نتيجه گرفت عدم توسعه مناسب کاربري اطلاعات که ترجيحاً نيز بايد در بستر فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي صورت گيرد ارتباط مستقيمي با مشکلات کشورهاي توسعه نيافته در مصرف انرژي، محيط زيست، اقتصاد، توسعه سياسي و فرهنگي – آموزشي و ديگر شاخص ها و معيار ها دارد.

بدون شک ارتقا جايگاه دانش در جامعه سطح تفکر و نوع عملکر مردم را در فعاليت ها و موضع گيري هاي مختلف اجتماعي تغيير مي دهد و باعث افزايش کمي و کيفي در نحوه بهره گيري و بهره دهي ايشان به جامعه مي شود.نکته حائز اهميت در  توجه دولتها به مسئله اطلاعات ارتباط مستقيم و اثر گذار اطلاعات در توسعه و تاثير توسعه در افزايش اطلاعات است. اين تاثير و تاثر مي تواند در ابعاد گفتمان هاي زير ساختي توسعه يعني توسعه اقتصادي، توسعه فرهنگي، توسعه سياسي، توسعه علمي و... بروز و ظهور پيدا کند

شکاف اطلاعاتي و شکاف ديجيتالي

يکي از مهمترين چالش هايي که جامعه جهاني اين روز ها با آن دست به گريبان است تعيين و تفسير عامل مشکل ساز و معضل ساز توسعه يافتگي در برخي کشورها و عقب ماندگي در برخي ديگر از کشور هاست. به زعم کارشناسان جهان امروز با دو پديده حاصل از مدرنيته روبروست يکي شکاف اطلاعاتي و ديگري شکاف ديجيتالي که حاصل اولي فقر اطلاعاتي و حاصل دومي فقر ارتباطي مي باشد. گذشته از نقش انحصار طلبي ها و قدرتمندي کشورهاي سرمايه دار در بوجود آمدن اين دو پديده چالش هاي مختلفي در پيش روي مردم جهان پيشرفته و جهان توسعه نيافته وجود دارد.به نظر مي رسد همانگونه که رشد و پيشرفت بشر در دانش ها و علوم مختلف موجبات توسعه توانمندي او را در توليد فناوريهاي نو فراهم آورده و همچنين توسعه فناوريها نيز به رشد و توسعه دانش و اطلاعات کمک کرده ضعفها و مشکلات و نقص هاي موجود در گسترش دانش و اطلاعات  نيز با کمبودهاي ناشي از عدم رشد مناسب فناورهاي ارتباطي ارتباط مستقيم و تنگاتنگي دارد. اما اتفاقي که به تازگي در حال تبديل شدن به يک چالش جدي جهاني است تلفيق دو پديده شکاف ديجيتالي و شکاف اطلاعاتي توسط کشورهاي پيشرفته و استفاده از بستر هاي اطلاعاتي-ديجيتالي موجود به عنوان اهرم فشار بر عليه کشورهاي ضعيف و توسعه نايافته است .

به عنوان نمونه يکي از بحثهاي چالش برانگيزي که در چند ماهه اخير مقارن با اجلاس جامعه اطلاعاتي مورد توجه قرار گرفته موضوع حاکميت اينترنت به عنوان مهمترين و بزرگترين بستر بين المللي اشتراگذاري اطلاعات است. در اين بين آمريکا که خود را سردمدار و محق مديريت جهاني اينترنت مي دانذ با تلاش ها و اقدامات و مخالفت هاي بسياري سعي در اثبات ادعاي خود دارد. اين گونه رفتارها و ديدگاههاي حاکم بر فضاي دنياي اطلاعات زمينه ساز شکل گيري طبقه بندي جديد با ويژگي فقر اطلاعاتي در اثر بروز شكل جديد از برتري طلبي به شكل غلبه الكترونيكي در عرصه جهاني است.

 بدين ترتيب فصل جديدي در روند توسعه جامعه اطلاعاتي جهاني در حال شکل گبري است که ظاهراً حکايت از تمايل کشورهاي توسعه يافته بر استيلاي بلامنازع در اين عرصه دارد. به گونه اي که هم اکنون نيز به صورت آشکار با دو زيرگروه  فقراي اطلاعاتي و ثروتمندان اطلاعاتي برمي خوريم.در اينچنين شراطي  زماني كه جريان اطلاعات در جامعه از تحرك بيشتري برخوردار شود و جامعه جهاني از جريان توزيع ازادانه و منصفانه اطلاعات فاصله بگيرد و اصول و چهارچوب هاي دموکراسي ديجتالي اطلاعاتي در جهان زير پا گذاشته شود ، کشورهايي كه از وضعيت اجتماعي و اقتصادي بهتري بهره مندند، سريع تر از کشورهاي ضعيف اين اطلاعات را تصاحب مي كنند و در نتيجه با رشد تمايز اطلاعاتي، تبعيض ميان طبقه برتر سياسي ـ اقتصادي و علمي و اقشار مادون آن رو به فزوني خواهد گذاشت و ان اختلاف و شکاف ما بين اين دو گروه زمينه ساز استفاده نابجاي کشورهاي پيشرفته از شرايط موجود به عنوان اهرم  فشارهاي اقتصادي، سياسي و علمي خواهد شد.

تاثيرات توسعه ناهمگون فناوري اطلاعات در تعميق شکاف ديجيتالي

فناوري اطلاعات با حذف موانع و مرزهاي جغرافيائي فاصله هاي فيزيکي را از ميان برداشته است و از اين طريق مسائل و مشکلات بسياري را حذف کرده است اما در عين حال، اين نگراني و معضل را  نيز با خود به ارمغان آورده است که فناوري اطلاعات  منجر به جداسازي و ايجاد انفکاک بيشتري در بين اقشار اجتماعي شود و جامعه اي را بوجود آورد که به دو بخش "برخوردار" و "غير برخوردار" از فناوري تقسيم شده است.  در نتيجه، اين روند با خطر شکل گيري طبقه بندي هاي تازه اي در جهان، نابرابري هاي جديد فرهنگي و علمي همراه باشد (UNESCO, 1999).   مسائلي مانند کيفيت، دسترسي، برابري و توجيه هزينه در اين رابطه قابل طرح هستند.علاوه بر اينکه ، موضوع دسترسي در ارتباط با طبقات اجتماعي، جنسيت و حرفه طبقه بندي مي شود، نابرابري هاي منطقه اي زيادي در ميزان دسترسي به زيرساخت و تجهيزات فناوري وجود دارد.  دسترسي به شبکه ارتباطي و اطلاعاتي براي بسياري از مردم جهان امکان پذير نيست.

آمارها نشان مي دهند که در حال حاضر تنها يک نفر از هر20 نفر در دنيا به اينترنت دسترسي دارند و بيشتر آنها نيز در اروپا يا آمريکاي شمالي زندگي مي کنند که فقط 5% جمعيت جهان را تشکيل ميدهد.  اين در حالي است که در سراسر آفريقا فقط 14 ميليون خط تلفن يعني کمتر از شهرهاي مانهاتان يا توکيو وجود دارد وجود دارد.با اين حساب قريب به  80% جمعيت دنيا هرگز امکان اتصال به اينترنت را نداشته اند

 در ايالات متحده، که تلويزيون و تلفن در منازل به حد اشباع رسيده است و دسترسي به فناوري اطلاعات در سطح بسيار بالائي مي باشد، هنوز تفاوت فاحشي بين کاربران مختلف فناوري اطلاعات در اقشار اجتماعي مختلف به چشم مي خورد.  در سال 1998 حدود 40% خانوارها در ايالات متحده کامپيوتر شخصي داشتند، اما فقط 25% خانوارهاي سياه پوست واسپانيائي تبار داراي کامپيوتر شخصي بودند    (US Department of Commerce, 1999).  در سال 2000 تقريبا يک سوم جمعيت ايالات متحده از خانه هاي خود از اينترنت استفاده مي کردند؛ اما اين رقم  براي اسپانيايي تبار ها فقط 16% و براي سياه پوستان  کمتر از 19% بود.  در نتيجه طي يک دوره کوتاه (بين 1998 و 2000) شکاف دسترسي به اينترنت بين جمعيت سياه پوست و ميانگين ملي از 15%  به 18%  و براي اسپانيايي تبارها از 14% به 18% افزايش پيدا کرد (Kerrey et. al. 2000). در انگلستان هنوز کامپيوتر شخصي دربيشتر خانوار ها نفوذ پيده نکرده است. حدود دو سوم خانوار ها در انگليس کامپيوتر شخصي ندارند و دسترسي به اينترنت از خانه ها فقط براي اقليتي محدود فراهم است.  در حال حاضر نيمي از کسانيکه در انگليس به اينترنت دسترسي دارند از اقشار بسيار بالاي جامعه هستند (Office of National Statistics, 2000).به تمام اينها بايد وضعيت  قاره آفريقا که جايگاه اکثريت کشورهاي غير توسعه يافته است را اضافه کنيم، که زير ساخت فناوري اطلاعات از کمترين ميزان گسترش برخوردار است. اما، در درون آقريقاي جنوبي نيز سفيد پوستان داراي تعداد بيشتري تلفن نسبت به "رنگين پوستان" در منازل خود هستند و از امکانات بيشتري در بهره گيري از اينترنت نسبت به سايرين برخوردارند (Hodge and Mitter, 1996).

جهان همواره از دو بخش "برخوردار" و "غير برخوردار" تشکيل شده است.  شکاف اجتماعي نوين "شکاف ديجيتال" است . يعني فاصله بين کساني که از منافع فناوري نوين بهره مند هستند و آن هائي که از آن بي بهره اند. اين اطلاعات و آمار نشان مي دهند که اين موضوع شکاف ديجيتالي به يک چالش جهاني مبدل شده است و براي همين هم لازم است با ديدگاه کلاني براي حل آن اقدام کرد.

شکاف ديجيتال يک وافعيت است.  تقريبا 90% کاربران اينترنت در کشورهاي توسعه يافته هستند که رويهم رفته 16% جمعيت جهان را تشکيل مي دهند. آفريقا و کشورهاي عربي فقط 1% جمع کاربران اينترنت جهان را دارا مي باشند (OIT, 2001).   اين ارقام گوياي آنست که بخش بزرگي از جمعيت جهان از پيشرفت هاي فناوري دور مانده است و هنوز در عصر پيش از جامعه اطلاعاتي زندگي مي کند.  کشورهاي در حال توسعه نمي توانند اين واقعيت را ناديده بگيرند.  هيچ گزينه اي جز آنکه سطح آموزش جوامع خود را ارتقا دهند وجود ندارد.  يکي از راه هاي موجود در اين امر بهره گيري از فناوري اطلاعات براي جهش به سوي هزاره نوين است.  در غير اينصورت، شکاف ديجيتال به رشد خود ادامه خواهد داد.   هرچند که  بسياري از کشورهاي در حال توسعه براي بهره گيري از فناوري هاي ديجيتال کوشش به عمل آورده اند،  ولي کاربرد جدي آن با اهداف آموزشي، هنوز در حد آرماني دور دست براي آنان باقي مانده است. (ربيع.1382)

حق دسترسي به اطلاعات و انتشار اطلاعات

يکي از مهمترين  اصول جامعه اطلاعاتي در ابعاد ملي و بين المللي آن براي تحقق شعار دموکراسي ديجيتالي و اطلاعاتي دسترسي آزادانه شهروندان دهکده جهاني به اطلاعات و دانش هاي پايه و فني مورد نياز است. البته اين به معناي نقض حقوق معنوي و مادي توليد کنندگان دانش نيست.

حق دسترسي به اطلاعات عبارت از آگاه سازي، فراهم آوري و تسهيل شرايط براي دستيابي مردم کشورهاي مختلف به اطلاعاتي است که در اختيار دولتها قرار دارد. به عبارت ديگر در جامعه اطلاعاتي دولت ها مالک اطلاعات نيستند بلکه فقط نقش جمع آوري، توزيع و مديريت اطلاعات را در جامعه به عهده دارند.

مفهوم دموکراسي اطلاعاتي و ديجيتالي  در دو واژه  اطلاعات و ارتباطات نهفته است به عبارت بهتر در جامعه اي که آزادي بيان وجود داشته باشد انديشه ها بارور تر و در نتيجه دانش ها غني تر مي شوند و بلعکس در جامعه اي که آزادي انديشه مستولي باشد افراد هميشه چيزي براي نشر و بيان دانش در اختيار خواهند داشت. با کمي دقت مي توان به همپوشاني بسيار ظريف و اعجاب انگيزي که بين نقش متعامل آزادي بيان به عنوان ابزار ارتباطي عناصر فعال در جامعه اطلاعاتي و آزادي انديشه به عنوان موتور دانش ساز و دانشمند پرور پي برد. لذا مي توان دموکراسي را زايچه آزادي بيان و آزادي انديشه شناخت و از اين رو در بررسي جايگاه آزادي بيان و آزادي انديشه در جامعه اطلاعاتي مبتني بر فناوري اطلاعات بايد اينگونه عنوان کرد که در بستر دنياي شبکه اي وب جهان گستر که بزرگترين عرصه تعامل اطلاعاتي و ارتباطي مابين مردم جهان است بايد امکان دسترسي به اين کتابخانه جهاني اطلاعات و پس از آن حق دستيابي همگاني به اطلاعات اين کتابخانه براي تمام مردم جهان يکسان باشد. هيچ دولت و کشوري خود را محق نداند که در دو بعد ارتباطي و انديشه اي حقوق ديجيتالي و اطلاعاتي مردم کشور خود و ساير کشورها را زير پا بگذارد. تحريم هاي همه جانبه که شامل تحريم هاي اقتصادي، علمي و فني و...مي باشد،اخراج سايت هاي يک کشور از سرور ها، هک، محدود کردن دسترسي IP آدرس هاي برخي مناطق جهان، از جمله مواردي هستند که جزو ناملايمتي ها و مشکلاتي است که برخي کشورها در برابر ساير کشورها ايجاد مي کنند.




نویسنده: فرنود حسنی - جمعه ۱٢ آبان ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

بحث توسعه و الگوهاي مرتبط با آن از مسائل چالش بر انگيز چهار دهه اخير در دنياست. رويکردهاي توسعه در دهه هاي مختلف و همچنين در کشورهاي مختلف از تغييرات زيادي را به خود ديده اند و بنابر شرايط زمان که حاصل نيازهاي اقتصادي و اجتماعي است دچار تحول و بهسازي شده اند. در اين ميان کشورهاي پيشرفته نسبت به کشورهاي جهان سوم در گرايش به الگوهاي جديد و تطابق ساختار خود با مدل هاي جديد توسعه از دو مزيت نسبي برخوردار بودند. اول اينکه آنها توانسته اند مسائل و چالش هاي فرآيند توسعه را به صورت زيرساختي و بطني درک کنند و در نتيجه اهداف مدل خاصي از توسعه براي آن کشورها به صورت يک فرهنگ عمومي و يا به عبارت بهتر يک باور ملي تبديل مي شود اين بينش و باور در مديران و مردم ان کشور ها به يک شکل و در يک مسير است. نظير اتفاقي که در ژاپن بعد از جنگ جهاني افتاد و دوم اينکه به دليل اين باور و عزم عمومي نسبت به اهداف توسعه قدرت تطابق پذيري و هماهنگ شدن با مشکلات و استفاده بهينه از دستاوردهاي آن بسيار آسان تر و موفقيت آميز تر بوده است. نظير اتفاقي که در گذار از انقلاب صنعتي به انقلاب ارتباطات و اطلاعات در اروپا و آمريکاي دهه 90 رخ داد در چنين شرايطي تعجب نخواهيم کرد اگر شرکت نوکيا که توليد کننده کفش و همچنين در زمينه چوب بري فعاليت مي کرد به غول تکنولوژي ارتباطي تبديل شود. قطعا براي چنين تغيير بزرگي نياز به بستري بسيار مناسب وجود دارد.

چالشي که کشورهاي جهان سوم هميشه در گزينش مدل هاي توسعه خود با آن مواجه بوده اند اين است که آنها چون هميشه متاثر از فرايند هاي گذار در جهان بوده اند هيچگاه نتوانسته اند خود را با سرعت تغييرات و اثرات کاربردي هر يک از مدل هاي توسعه وفق دهند.

به عنوان مثال بسياري از کشورهاي فقير جهان هنوز در تغيير از مدل هاي توسعه عصر کشاورزي و گذار به مدل هاي توسعه عصر صنعتي با مشکل مواجه هستند و هنوز نتوانسته اند خود را از نياز هاي عصر کشاورزي رهايي بخشند و از سوي ديگر در درک کامل و صحيح قابليت هاي عصر صنعتي نيز موفق نبوده اند.

اين چالش ها توام با يک سردرگمي عجيب و گسترش اختلاف طبقاتي و شکاف اطلاعاتي در لايه هاي جامعه است که در عصر حاضر از آن به شکاف ديجيتالي تعبير مي شود که منظور از آن عدم دسترسي يکسان بخش هاي مختلف جامعه به فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي است. در اثر اين چالش ها بود که تقريبا از دهه 90 بحث هاي مربوط به مدل جديد توسعه يعني توسعه پايدار شکل گرفت که در آن جامع نگري جالب توجهي نسبت به همه شاخص هاي موثر در توسعه شده بود يعني اينکه کارشناسان توسعه موفق را در گروه توسعه متوزان و متناسب تمامي مسائل فرهنگي، علمي، اقتصادي، پزشکي و ... دانستند و لذا در برنامه ريزي هاي خود سعي کردند براي حل مشکلات سرمايه هاي جامعه را هر يک از شاخه هاي ذکر شده و در لايه هاي مختلف آن تزريق نمايند تا مشکلات هماهنگ و متوزان حل شوند.

اما اتفاقي که در عصر حاضر افتاده و باعث ايجاد تحولي در الگوي توسعه پايدار شده است بحث توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات است که از ديدگاه کارشناسان هم مي تواند ابزار توسعه باشد و هم بستر توسعه.

فناوري اطلاعات و ارتباطات به دليل کاربري هاي مختلف در حوزه هاي خدمات اجتماعي، علمي- آموزشي، فرهنگي، اقتصادي و...مي تواند نقش به سزايي در بهينه شدن فرآيند توسعه پايدار داشته باشد چرا که به دليل قابليت هاي گسترده و از همه مهمتر افزايش توان مديريت ساختار جامعه بر مبناي فناوري اطلاعات امکان هدايت هر چه بهتر و سرمايه هاي مادي و انساني را در جهت اهداف فراهم مي آورد.

آنچه در کشور مالزي به عنوان يکي از کشورهاي در حال پيشرفت اتفاق افتاد نتيجه همين گفتار بود. بينش روشن ماهاتير محمد در برنامه توسعه 2020 مالزي که با محوريت کاربرد همه جانبه فناوري اطلاعات و ارتباطات براي بهينه سازي الگوي توسعه پايدار است سبب شده است تا اين کشور با سرعت بسيار زيادي در مسير پيشرفت گام بردارد و به عنوان قطب جديدي از فناوري و علم در شرق آسيا قد علم کند.

توجه بحث توسعه پايدار مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور ما به عنوان يک کشور جهان سومي که از سرمايه هاي طبيعي و انساني فراواني بهره مند است يک ضرورت حياتي به شمار مي رود چرا که اگر چنين نباشد ما همچون عصر صنعتي تنها به گوشه اي از ظرفيت ها و موقعيت هاي ناب پي خواهيم برد و در نهايت مصرف کننده اي بيش نخواهيم بود.

به نظر مي رسد کشور ما نيز بايد در برنامه توسعه بيست ساله و برنامه هاي پنج ساله مختلفي که پيش رو دارد نگرش مشابهي را پيش بگيرد تا بتوان از ثروت ها و موقعيت هاي موجود استفاده بهتري کرد تا اينچنين در کلاف پيچيده تکنولوژي سردرگم نماند.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٩ آبان ۱۳۸٥
به گزارش روابط عمومی کنفرانس بانکداری الکترونیکی شرکت ها و سازمان های مختلف حمایت خود را از این کنفرانس اعلام داشته اند.  اسامی برخی از آنها عبارت است از:

دفتر همکاري هاي فناوري رياست جمهوري, بانک مرکزي ج.ا.ا, وزارت بازرگاني ج.ا.ا , روزنامه فناوران اطلاعات, شرکت توسعه اطلاعات کاربردي, خبرگزاري بانک ايران, شرکت واسط تجارت الکترونيک,
ماهنامه عصر فناوري اطللاعات , مرکز تجارت الکترونيک ايران, مجتمع فني تهران, گروه سايت هاي  پرشين بلاگ, مرکز توسعه و تبادل دانش فناوري اطلاعات, پورتال مديريت فناوري اطلاعات, انجمن مديريت ايران, موسسه گسترش زبان کيفيت, انجمن مديريت راهبردي ايران, سايت خبري بانک نگار, کارت سازان رهيافت (کسري), انستيتو آموزشي آريا

این کنفرانس روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ برگزار خواهد شد وب سایت کنفرانس   www.ebanking-conf.ir   می باشد..




نویسنده: فرنود حسنی - جمعه ٥ آبان ۱۳۸٥

 

 

فرنود حسنی

در روزهای اخیر شاهد انتشار بخشنامه ای از سوی سازمان تنظیم مقرارت مبنی بر محدودیت ارائه اينترنت پرسرعت با ظرفيت بيش از 128 كيلوبيت بر ثانيه بودیم که شاید بزگترین شوک خبری هفته بود و تعجب بسیاری از اهالی فناوری اطلاعات را به همراه داشت در شرایطی که هر روز خبر از ظهور و بروز اتفاقات و تحولات تازه ای در دنیای فناوری اطلاعات هستیم شنیدن چنین خبر های اعجاب آور بسیار نگران کننده است. در این شرایط تنها دلیل و توجیهی که می توان برای چنین تصمیمی ذکر کرد( که البته ذکر آن بر عهده مسئولان سازمان تنظیم مقرارت است ) تنظیم و کنترل پهنای باند مصرفی در کشور است. طبق آمار ارائه شده از سوی مدیر عامل مخابرات با پهناي باند موجود به طور همزمان 10هزار نفر مي‌‏توانند به شبكه دسترسي پيدا كنند. و با شرایط موجود استفاده از پهناي باند در كشور با توجه به ميزان كاربران مشكلي در برندارد و تعیین محدوده ممنوعه برای دسترسی با ظرفيت 128 كيلوبيت بر ثانيه که دو برابر روش Dial UP  است به هیچ وجه به معنای اینترنت پر سرعت  نخواهد بود و ADSL زماني مفهوم پيدا خواهد كرد كه ظرفیت بيش از 128 كيلوبيت برثانيه يعني 256 كيلوبيت به بالا باشد.

طبق معاهده های مورد توافق دولت در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی یکی از اصول توسعه دانایی محور و کاهش شکاف دیجیتالی افزایش کمی و کیفی اینترنت و در دسترس قرار دادن آن برای همه مردم است ولی با چنین بخشنامه ای اساسا ماهیت اینترنت پر سرعت و بهینه سازی دسترسی زیر سوال خواهد رفت و اینترنت پر سرعت که همچون کودک نوپایی به علت مشکلات و ضعف های عدیده اینترنت Dial up در حال رشد بود به ناگه با سد بزرگی مواجه می شود.

ارائه چنین ظرح ها و بخش نامه هایی در شرایطی که کشور در حال گذار از جامعه سنتی به توسعه مبتنی بر فناوری اطلاعات است و مدام از سوی مسئولان نظام شعار دولت الکترونیکی سر داده می شود چیزی جز ایجاد مانع در راه پیشرفت کشور و عقب ماندگی به همراه نخواهد داشت. این در حالی است که طبق پیش بینی های آماری تعداد کاربران اینترنتی باید تا پایان برنامه چهارم توسعه به حدود 35 میلیون نفربرسد در چنین شرایطی اگر با محدودیت پهنای باند مواجه هستیم و قادر به ارائه سرویس های با کیفیت اینترنتی نمی باشیم آیا می توانیم اهداف توسعه IT را که شامل پوشش هشتاد درصدی تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی است عملیاتی کنیم. امیدواریم شوراها و شرکت ها و وزارتخانه های مختلف دولتی  که مدام در حال تهیه طرح های ملی سازی, فیلترینگ و غیره برای اینترنت هستند با درک عمق موضوع, مسئله را بیشتر واکاوی کنند و در شرایطی که کاربران منتظر بودند روز به روز هزینه دسترسی به اینترنت با خطوط پر سرعت کاهش یابد و آنها بتوانند بعد از سال ها, طعم اتصال با کیفیت و بدون مشکل را بچشند و کسب و کار های خود را به سمت وب محوری پیش ببرند دلسرد و نا امید از حق شهروندی خود در جامعه اطلاعاتی نشوند. امیدواریم خیلی زود این بخشنامه سرعت گیر از سر راه اینترنت ایرانی برداشته شود.

 




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب