فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

در هفته پژوهش قرار داريم، هفته اي که معمولا پر است از نشست ها و همايش هاي پژوهشي و تقدير و تشويق ها، بحث پژوهش و مطالعات به عنوان زيرساخت اساسي توسعه هر دانش و فناوريي ضرورتي انکار ناپذير است. در حوزه فناوري اطلاعات نيز به دليل ماهيت ذاتي آن که سرشار از پويايي و تحول است مدام با نيازها و ضرورت هاي جديدي مواجه مي شويم و اين شرايط ضرورت پرداختن به کارهاي پژوهشي را دو چندان مي کند.

مسئله اساسي در مورد وضعيت پژوهش در فناوري اطلاعات ايران ضعف و فقدان رويکردها و برنامه هاي روشني براي اين مبحث مي باشد. از آنجا که فناوري اطلاعات دانش نوپا و جواني براي کشور ما محسوب مي شود لذا بدنه دانشگاهي آن نيز که هسته اصلي پژوهش هاي اين حوزه است هنوز ضعيف و کم بضاعت است بنابراين نمي تواند آنگونه که بايد و شايد ارتباط مناسبي با بخش صنعت و بازار به وجود آورد.

به خاطر اين وضعيت نه چندان مطلوب مي بينيم که بيشتر تلاش هاي علمي در حوزه فناوري اطلاعات بيشتر جنبه رفع تکليف و تقليد و تکرار دارد و سازمان ها و به تبع افراد نيز نگرش جدي و کاربردي به تحقيقات در اين حوزه ندارند.

حوزه فناوري اطلاعات در دنياي امروز بالاترين گردش مالي را در صنايع و فناوري هاي جهان به خود اختصاص داده است که درصد بسيار زيادي از اين درآمد ها صرف توسعه و تحقيقاتي مي شود که شرکت هاي بزرگ روي تکنيک هاي مختلف انجام مي دهند و در اين راه سرمايه گذاري هاي خود را معطوف بخش دانشگاهي مي نمايند اما در کشور ما به دليل فراهم نبودن درک درستي از فناوري اطلاعات بيشتر بودجه هاي ناچيز تحقيقاتي صرف موارد غير ضروري و غير کاربردي مي شود که امکان هر گونه اثر گذاري بر فرآيند هاي سازمان ها و جامعه را نخواهد داشت.

از سوي ديگر نگرش احساسي مديران در تصميم گيري ها و گزينش فناوري باعث مي شود که مسئله مطالعات پژوهشي کاملا بي اثر و غير ضروري جلوه کند. همچنين به دليل گران بودن هزينه هاي تحقيقاتي در اين صنعت بسياري از افراد متخصص و علاقه مند امکان پژوهش و تحقيق را در اين زمينه به دست نمي آورند و در اين شرايط بسياري از بودجه هاي پژوهشي سازمان ها در شرکت هاي همان سازمان ها صرف مي شود و نگاه تخصصي و دانشگاهي به راحتي حذف مي شود و پروژه هاي پژوهشي به دست دوستان و آشناياني انجام مي شود که گاه تخصص لازم را هم ندارند.

به دليل قطع ارتباط ببن دانشگاه و بازار فناوري اطلاعات است که مي بينيم دانشجويان ما در مقاطع ارشد و دکترا به هيچ وجه از ديدگاه و تجربه لازم براي کار برخوردار نيستند و قريب به اتفاق پايان نامه هاي آنها به جاي استفاده در سازمان ها در قفسه کتابخانه ها خاک مي خورد.

اميداواريم در بحث تحقيقات و مطالعات حوزه فناوري اطلاعات شاهد ديدگاه ها و روش هاي تازه اي باشيم که به جاي تکيه بر مطالعات غير ضروري بر جنبه هاي کاربردي اين دانش تاکيد ورزد.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٦ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

از چند سال پيش که اينترنت به عنوان يک رسانه اثرگذار و مردم پسند جاي خود را در ميان مردم باز کرد حساسيت ها و مخالفت هاي بسياري با آن آغاز شد البته اين مخالفت ها با توجه به سير ظهور و فعاليت رسانه ها در گذشته چندان دور از انتظار نبود و به همين دليل اينترنت نيز مانند رسانه هايي همچون ويدئو و ماهواره از سوي دولت با استقبال خوبي مواجه نشد و مردم نيز به همين دليل فرهنگ کاربري زيرزميني اين رسانه را پيش گرفتند در اين ظرايط و به دليل تعطيلي گسترده روزنامه ها در سال هاي 2001 به بعد شاهد رشد بسيار زياد وبلاگ نويسي و از آن مهمتر مستعار نويسي در اينترنت بوديم.موج وبلاگ نويسي و توسعه وب سايت هاي فارسي زبان در سال هاي 2001 تا 2003 به قدري فزآينده و اثرگذار بود که دولت ديگر نمي توانست در برابر فشار رو به توسعه جهاني در زمينه گسترش ارتباطات اينترنتي مخالفت و مقابله اي بکند و صرفا تلاش هاي جسته و گريخته اي براي مسدود سازي سايت هاي محدودي مي کرد اين قصه عمر چنداني پيدا نکرد و سرانجام دولت براي يکپارچه سازي و ساده سازي کار خود اقدام به تهيه يک نرم افزار فيلترينگ بسيار قوي کرد و توانست ظرف مدت کوتاهي بسياري از سايت ها، وبلاگ ها و عبارت هاي مورد جستجوي ايرانيان را مسدود سازد و اينجا بود که اينترنت ايراني کاملا بهداشتي شد و عملا هيچ راهي براي منحرف شدن جامعه مجازي ايران وجود نداشت. از آن پس بود که دوران رشد سايت هاي فيلترشکن و نرم افزار هاي عبور از فيلتر آغاز شد و به روايت گوگل ترند ايرانيان سعي کردند دوباره کاربري زيرزميني از اينترنت را آغاز کنند و تلاش نمايند که به سايت هاي ممنوعه وارد شوند در واقع فيلترينگ مانعي در جهت رشد متوزان و جامعه مجازي بر اساس آزادي بيان و تعامل فکري و انديشه اي شد جامعه اي که هر کس ضمن اينکه امکان ابراز نظر و عقيده خود را دارد بايد با ديدي باز پذيراي انتقاد و نظرات مخالف هم باشد در رويکردي ديگر با آغاز اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي ديدگاه ها و نگرش هاي تازه اي در باره جامعه مجازي و اينترنت پديد آمد و در مجموع اين حساسيت ها و شرايط نگرش دولت را تغيير داد و باعث شد که از سال 2003 تا 2005 تلاش هاي گسترده اي را براي ايجاد يک نهضت جهاني با هدف تغيير در مديريت راهبري اينترنت در دنيا انجام دهد جلسات داغ و مباحثات فشرده ايران و چند کشور ديگر براي خارج ساختن جريان مديريت جهاني اينترنت از دست آمريکا به جايي نرسيد از سوي ديگر مسدود سازي سايت هاي ايراني در سرور هاي آمريکايي مزيدي بر علت شد تا دولت تلاش کند تا  بحث مديريت راهبري اينترنت را در مرزهاي داخلي دنبال کند و ثمره اين تفکر پروژه اينترنت ملي بود که در واقع در راستاي همان نگرش اينترنت بهداشتي توسعه يافته بود و بر اساس آن سازمان ها و ارگان هاي دولتي موظف مي شدند با اتصال به يک شبکه ملي دسترسي عمومي را از يک دروازه مشخص با نظارت وزارت فناوري اطلاعات فراهم کنند.

پروژه اي که سوال ها و چالش هاي بسياري را به دنبال داشت در ادامه اين تحولات که همگي بر سياست هاي کنترلي و نظارتي تاکيد داشتند و متاسفانه هيچ نشاني از  برنامه هاي ترويجي در جهت بهره برداري مناسب و مفيد به حال جامعه در آن جايي نداست به تازگي شاهد کليد خوردن جريان تازه اي از برنامه هاي کنترلي و مديريتي اينترنت ايراني از سوي دولت بوديم که به تعبيري مي توان آن را اقدامات و تلاش هايي براي توسعه بهداشت اينترنتي نام نهاد در اين راستا  هيات وزيران آيين نامه ساماندهي فعاليت پايگاه هاي اطلاع رساني اينترنتي کشور را با هدف حمايت از پايگاه هاي قانوني، دسترسي آزاد و سالم مردم به اطلاعات، توسعه خدمات دسترسي به اينترنت در کشور و رعايت حقوق اجتماعي و ارزشهاي تصويب کرد که بر اساس اين آيين نامه که در چهار فصل و 11 ماده به تصويب رسيد سايت هاي اينترنتي موظف هستند با رعايت قوانين کشور و مقرارت مصوب شوراي عالي فرهنگي مشخصات و هويت مدير مسئول خود را در وزارت ارشاد ثبت کنند. اين آيين نامه که اساس آن تاکيد بر شناسايي تمامي مديران سايت هاي فارسي فعال در داخل کشور دارد شرايطي را به وجود مي آورد که هيچ سايتي بدون کسب مجوز فعاليت از وزارت ارشاد ديگر نمي تواند فعاليت کند و در واقع با اين روش بهداشت عمومي در اينترنت ايراني برقرار مي شود گواينکه پيشتر در پروژه اينترنت بهداشتي(فيلترينگ هوشمند و بسيار قوي) عملا سره از ناسره جدا شده بود و توسعه چنين طرحي براي بهداشتي کردن اينترنت در حالي که پيش بيني مي شود شرايط و مشکلات فراواني براي صدور مجوز فعاليت سايت ها به وجود مي آيد، جز کند کردن و محدود کردن سرعت رشد وب فارسي نتيجه اي در بر نخواهد داشت و اين سدي در برابر جامعه مجازي ايران در جهت قرارگرفتن در جريان توسعه جهاني اينترنت و رقابت هاي تجاري ،اقتصادي ، علمي و خبري است.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

مهلت تبليغات انتخاباتي به سر رسيد و فردا روزي است که هم وطنان بايد براي نمايش نگرش ها و خواست هاي خود پاي صندوق هاي راي بروند. در طول جريان تبليغات انتخاباتي شاهد نکته هايي بوديم که بر قالب بودن روش تبليغات سنتي در ايران تاکيد مجددي داشت.

آنچه در 26 دوره اخير انتخابات به عنوان متد تبليغاتي شاهد بوديم استفاده بي حد و حصر و غير کاربردي از پوسترهاي کوچک و بزرگ تبليغاتي است که با بزرگنمايي تصوير کانديداها و شعارهاي سه بخشي همراه بوده است.

واقعيت اين است که اين شيوه اطلاع رساني به کلي منسوخ و غير کاربردي است و گذشته از هزينه هاي بسيار فراواني که براي دولت و مردم به همراه دارد کارايي و اثر مناسبي براي ايجاد شناخت و آگاهي مردم نسبت به ديدگاه ها و برنامه هاي کانديداهاي شورا يا مجلس ندارد.

با توجه به اين شرايط به نظر مي رسد کشور نياز جدي به ايجاد تحول فرهنگي در بهره برداري صحيح و درست از رسانه ها براي تبليغات انتخاباتي دارد. تنوع رسانه ها از نظر کمي و کيفي مي تواند اين فرصت را به همه کانديداها بدهد تا به بيان ديدگاه ها و نظرات خود بپردازند.

وقتي از بلوغ رسانه اي و بلوغ سياسي در جامعه اطلاعاتي سخن مي گوييم قطعا مي توان يکي از معيارهاي آن را در اعتماد و اعتقاد مردم به رسانه ها براي آگاهي از برنامه هاي افراد و گروهها دانست که به واسطه فضاي باز رسانه اي و با هدفمندي مبتني بر استراتژي هاي تبليغاتي نوين ميسر خواهد شد.

در اين شرايط وقتي از يک نظام توسعه يافته سياسي صحبت به ميان مي آيد رفتارهاي تبليغي و رسانه اي موثر در جهت هدايت آرا عمومي مستلزم وجود برنامه هاي اصولي و هدفمندي است که به دور از نمايش هاي ظاهري و با محتوايي علمي و در قالب کمي به مردم تصوير روشني از آينده بدهد تنها در اين شرايط است که مي توان انتظار داشت انتخابات از نظر کيفي نيز اثر و هدفمندي لازم را دنيال کند و مردم در گزينش هاي خود با انديشه و آگاهي کامل به گروه يا فرد مورد نظر راي دهند بدون اينکه تصاوير و پوسترهاي متعدد و سردرگم کننده تاثيري در انتخاب آنها داشته باشد.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸٥
 

در روزهاي گذشته خبري مبني بر ارايه 80 درخواست مجوز به وزارت ارشاد براي راه اندازي خبرگزاري منتشر شد. ماهيت خبرگزاري در عصر حاضر دچار تحول شده است و به واسطه فناوري‌هاي وب و اينترنت, سرعت و تاثير عملكرد خبرگزاري ها به عنوان مراجع خبري و اطلاع رساني بسيار زياد شده است ارايه 80 درخواست براي كسب مجوز خبرگزاري در حالي كه هم‌اكنون قريب به بيست خبرگزاري رسمي و غيررسمي مشغول فعاليت هستند مقوله‌اي است كه هم باعث خوشحالي است و هم موجب نگراني.

رسيدن به دموكراسي اطلاعاتي و شفافيت اطلاع‌رساني در جامعه اطلاعاتي مساله‌اي است كه هر كسي خواهان آن است ولي در اين بين اگر بخشي را كه كارشناسان از آن به‌عنوان بلوغ رسانه‌اي ياد مي‌كنند, شكل نگيرد نمي‌توان انتظاري نسبت به اهداف فوق داشت.

خبرگزاري به عنوان زيرساخت اساسي توليد و توسعه جريان آزاد اطلاع رساني وقتي مي تواند نقش موثري در جامعه داشته باشد كه از استقلال و استراتژي مشخص و نگرش حرفه‌اي و سودمند برخوردار باشد توسعه خبرگزاري‌ها مي‌تواند باعث ترويج چندصدايي در جامعه شود و شرايط را براي طرح ديدگاه‌ها و اخبار همه افراد و همه گروه‌هاي اجتماعي فراهم كند اما مساله چالش‌ برانگيز آن است كه در جامعه ما هنوز نگرش و اصول حرفه‌اي مديريت خبرگزاري‌ها مورد توجه قرار نمي‌گيرد و از سوي ديگر, جامعه ما هنوز به بلوغ رسانه‌اي دست‌نيافته است كه البته منظور از جامعه, هم رويكرد دولتي و هم رويكرد عموي آن است چرا كه دولت خود به‌عنوان بزرگ‌ترين بخش داراي اطلاعات در حوزه‌هاي مختلف هنوز اصول پيوستن به جريان آزاد اطلاعات را فرا نگرفته است و به همين دليل معمولا اطلاعات از شفافيت لازم برخوردار نيستند .

بنابراين به نظر مي رسد در شرايط حاضر پيش از آنكه نيازمند توسعه كمي در خبرگزاري ها باشيم بايد شرايط را براي بهسازي فرهنگ پاسخ‌گويي و اطلاع‌رساني فراهم كنيم تا سازمان‌هاي دولتي و شركت‌هاي خصوصي در فضايي رقابتي با دو ديدگاه اطلاع‌رساني و خدمات‌رساني اقدام به نشر اخبار و اطلاعات در جامعه كنند.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱٩ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

"سرمايه گذاري بر روي سرويس هاي فناوري اطلاعات در سال گذشته در کشور عربستان سعودي با 4/6 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به 700 ميليون دلار افزايش پيدا کرد. ( ايسنا)"

در ادامه اين خبر پيش بيني شده است که با توجه به افزايش قيمت نفت سرمايه گذاري بر روي سرويس هاي فناوري اطلاعات عربستان تا 13 درصد رشد يابد.

فناوري اطلاعات به عنوان موتور محرک اقتصاد يکي از مهمترين شاخص هاي بررسي توسعه جوامع به شمار مي رود از اين رو رسيدن به درجه مطلوبي از کميت و کيفيت در کاربري آن نيازمند سرمايه گذاري مطالعه شده و مناسبي در اين حوزه است که اين سرمايه گذاري مي تواند در بخش هاي زيرساختي، آموزش، روبنايي، فرهنگ سازي و تحقيق و توسعه صرف شود.

فناوري اطلاعات از اقتصاد متاثر است و بر آن تاثير مي گذارد يعني در شرايط مناسب اقتصادي مي توان با نگرش زيرساختي و آينده نگرانه به فناوري اطلاعات سرمايه گذاري ها را در بخش خصوصي و دولتي به سمت آن متوجه کرد و همچنين در صورت بهره برداري صحيح از فناوري اطلاعات مي توان از عوايد اقتصادي آن به صورت مستقيم و غيرمستقيم بهره گرفت.

نفت به عنوان مهمترين نوع انرژي هاي فسيلي در سال هاي پس از انقلاب صنعتي نقش مهمي در فرآيند هاي اقتصادي کشور ها بازي کرده است با ورود به عصر فناوري هاي نوين و با آگاهي بشر از پايان پذير بودن انرژي هاي فسيلي همچون نفت و گاز و ذغال سنگ تلاش ها به سمتي پيش رفت تا از نفت نه به عنوان يک منبع انرژي و محل درآمد براي گذران روزگار که به عنوان يک پايه اقتصادي براي سرمايه گذاري در ساير حوزه هاي فناوري استفاده شود. اينگونه بود که از سال هاي پاياني دهه هفتاد مبحث پتروشيمي، انرژي هاي نو و تغيير اساس اقتصاد ها از تک محصولي مبتني بر نفت به چند محصولي مبتني بر بازارهاي جهاني و رقابتي با گرايش به کالاهاي دانش محور شکل گرفت و توسعه يافت.

در دسترس ترين مثال، کشور امارات و شهر دبي بود که با زيرکي خاصي توانست ظرف يک برنامه ده ساله به کانون فناوري منطقه تبديل شود و درآمدهاي سرشاري را نصيب خود کند. مهمترين علت دستيابي به چنين موفقيتي را مي توان در سرمايه گذاري هدف دار و مديريت شده دانست به گونه اي که با فراهم کردن بستر هاي مناسب و بازارسازي براي نيروهاي داخلي و خارجي زمينه را براي پرورش نيروهاي داخلي و هدايت سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي فراهم اورد و البته همه اين کار ها را با اتکا به درآمدهاي نفتي انجام داد. سير رشد بهاي نفت حداقل در دو سال گذشته بسيار چشمگير بوده و در نتيجه سود بسياري عايد کشورهاي نفتي شده است، کشور ما به عنوان يکي از پنج کشور برتر نفت خيز دنيا از اين سفره بي بهره نبوده است و تنها در چهار ماه اول سال هشتادو پنج توانست درآمدهاي نفتي پيش بيني شده در بودجه را محقق کند و در نتيجه در ساير ماهها سو کلان و غيرقابل انتظاري را از اين محل کسب کند که در صندوقي تحت عنوان ذخيره ارزي نگهداري مي شود.

با توجه به وضعيت اقتصادي کشور از حيث بيکاري بالا، تورم زياد، بدنه دولتي اقتصاد و تک محصولي بودن آن و... بايد گفت تنها را حل بسياري از معضلاتي که هم اکنون در تمام سطوح کشور با آن دست به گريبان هستيم و علت عمده آن هم در مسائل اقتصادي است تغيير مسير سرمايه گذاري هاي زيرساختي کشور بر روي فناوري اطلاعات است که البته با فراهم بودن شرايط مي توان بخش عمده اي از آن را با همکاري سرمايه گذاران خارجي به انجام رساند.

اينکه سرمايه هاي حاصل از فروش نفت را در صندوقي به صورت راکد ذخيره کنيم و گاه بي گاه دولت و مجلس براي مخارج هزينه اي و نه سرمايه گذاري از آن برداشت کنند کاري بسيار غير اصولي است به نظر مي رسد با مغتنم شمردن فرصت و اقبال پيش آمده بايد از سرمايه هاي موجود براي يک جهش اقتصادي کلان در سال هاي آتي بهره ببريم.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

يکي از مهمترين چالش هاي کشورهاي در حال توسعه در زمينه بهره برداري از فناوري هاي روز دنيا، بحث فرهنگ کاربري و استفاده از فناوري است. از آنجا که کشورهاي در حال توسعه و جهان سومي در چند قرن اخير در بازار فناوري به عنوان مصرف کننده(وارد کننده صرف) فناوري بوده اند لذا به هنگام ورود هر کدام از فناوري هاي جهانشمول با چالش ها و مشکلات بسياري مواجه مي شوند چرا که در بهترين حالت زمان و انرژي بسياري را صرف شناخت قابليت هاي کاربري و بومي سازي آن مي کنند و در بدترين حالت همين زمان و انرژي به علاوه هزينه هاي بسيار صرف مقاومت و انديشه براي برخورد با فناوري مي شود. اينجاست که بايد از مساله فرهنگ فناوري به عنوان يکي از زيرساخت ها و شاخص هاي اساسي توسعه فناوري در جامعه امروزي نام برد.

کشور ما هم از اين بي قاعدگي مستثني نبوده و سال هاي سال است که همگام با عصر توسعه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي با چالش هاي گوناگوني دست و پنچه نرم کرده است و اين موضوع حاصل يکي از موارد زير است:

فناوري بدون فرهنگ لازم وارد شده است، فناوري با فرهنگ آن به کشور وارد شده است ولي فرهنگ فناوري در تضاد با فرهنگ بومي بوده است و سرانجام اينکه فرهنگ سازي درستي انجام نشده و در نتيجه کاربري همراه با ديدگاه ها و روش هاي نادرست است. از جمله آن مي توان به توسعه فناوري هايي همچون ويدئو در دهه شصت، ماهواره در دهه هفتاد و اينترنت در دهه هشتاد اشاره کرد که اگر به خاطرات مرور شود خواهيم ديد که مبحث کاربري عمومي هر يک از اين سه فناوري تا چه حد چالش برانگيز و همراه با بحث هاي بيهوده بود که با گذشت زمان به امري عادي تبديل شد.

آنچه امروز همزمان با توسعه تلفن همراه در کشور به عنوان معضل جديدي از توسعه فناوري ها گريبانگير ما شده است تجربه اي جديد در راستاي موضوع تقابل فرهنگ و فناوري است. سال ها پيش خطوط موبايل با قيمت هاي يکي، دو ميليوني در دست عده اي خاص ديده مي شد و بسياري از مردم استفاده از آن را تجملاتي و غير ضروري مي دانستند ولي امروز توسعه ده ميليون شماره اي آن فقط در اپراتور اول و آغاز فعاليت اپراتورهاي بعدي باعث شده است که کاربري تلفن همراه به صورت عمومي توسعه يابد که البته باز هم معضل هميشگي نحوه استفاده از اين ابزار گريبانگير کشور شده است. هيچ انتقادي بر تعداد گوشي هاي واگذار شده جداي از مسئله کيفيت ارتباطي خطوط وارد نيست اما بحث بر اين است که وقتي از تلفن همراه و ضريب نفوذ آن به عنوان يکي از اساسي ترين معيارهاي توسعه دانايي محور ياد مي کنيم بايد اين شاخص ها را در الزامات اجرايي و کاربردي آن فناوري بجوييم نه در کميت و تعداد تلفن هاي همراه واگذار شده. استفاده از تلفن همراه براي مکالمه و ارسال پيام کوتاه در کشور ما از سطح فرهنگي معقولي برخوردار نيست. درصد بالايي از کاربران تلفن همراه (به خصوص جوانان) در ايران اين وسيله را به عنوان ابزاري جهت گفت و شنود هاي طولاني غير ضروري و غير کاري يا ارسال پيام هاي کوتاه غير ضروري که گاه تعداد آن در مقياس ملي به سي تا چهل ميليون هم مي رسد مورد استفاده قرار مي دهند و بار بسيار زيادي را بر شبکه ضعيف فعلي وارد مي آورند که اين بار سبب افزايش قطعي حين مکالمه، عدم دسترسي، اتصال هاي اشتباه، عدم ارسال پيام کوتاه و...مي شود.اين مساله يک معضل ملي در استفاده بهينه از فناوري براي دست يابي به بهره وري است. توسعه فناوري اطلاعات در حد بسيار زيادي با مبحث بهره وري ملي گره خورده است و از اين رو هر گونه استفاده نادرست از فناوري مساوي با ضربه زدن به اقتصاد کشور خواهد بود. کشور سنگاپور که يکي از کوچک ترين کشورهاي شرق آسيا و البته پيشرو ترين در بحث بهره وري ملي است قانوني را مصوب کرده است که مکالمه تلفن همراه  تا مرز 39 ثانيه براي کاربران رايگان است و با ورود به ثانيه چهل کاربر بايد هزينه چهل ثانيه را پرداخت کند و براي ثانيه ها و دقايق بعدي نيز هزينه تصاعدي درنظر گرفته شده است. در چنين شرايطي و طبق نتايج حاصل اکثر مردم نه از روي خست که از روي باوري ملي سعي مي کنند مکالمه هاي کاري خود را حداکثر در همان 39 ثانيه انجام دهند. بنابراين علاوه بر کاهش هزينه هاي خود به "کاهش بار شبکه تلفن همراه" و بهره وري ملي نيز کمک کرده اند. اما در شرايط حاضر و با کمال تعجب مي بينيم که فرهنگ سازي هايي از اين دست به هيچ وجه از سوي متوليان امر در کشور ما انجام نمي شود! حالا به جاست به آخرين فيش تلفن همراه خود مراجعه کنيم و ببينيم چند دقيقه از زمان مکالمه خود را بيهوده صرف کرده ايم و تلاش کنيم در ماههاي آتي اين زمان را کاهش دهيم.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٥

در این شماره می خوانید:

شهروند الکترونیکی، جامعه ای نوین، فرصت ها و چالش ها
چالش های شهروندی الکترونیکی
مقایسه سیستم های اطلاعات مدیریت و برنامه ریزی منابع سازمانی
بررسی نرم افزارهای CRM شرکت اوراکل (2)
بازارهای تهاتری الکترونیکی رویکرد نوین اقتصادی در دهکده جهانی
خرده فروشی در تجارت الکترونیک (2)
مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک
مقدمه ای بر وب سرویس ها و پیاده سازی در دات نت
ارزیابی متدولوژی های طراحی معماری نرم افزار (4)
بهینه سازی مصرف حافظه در برنامه های  net.
افزارهایی برای شبکه (مصاحبه با مهندس اکبر احمدی)
یکپارچه سازی مدیریت کارآیی سازمان BI و هوش تجاری CRM
جاسوسی شبکه ای در عصر اطلاعات
امنیت در سطح برنامه های کاربردی در شبکه های نسل آینده

و چندین مقاله دیگر ... 

برای تهیه این ماهنامه غنی می توانید به روزنامه فروشی ها مراجعه فرمایید یا با شماره تلفن : 88914470 تماس حاصل کنید. سایت این ماهنامه www. infotechera.com می باشد.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

يکي از مهمترين چالش هاي کشورهاي در حال توسعه در زمينه بهره برداري از فناوري هاي روز دنيا، بحث فرهنگ کاربري و استفاده از فناوري است. از آنجا که کشورهاي در حال توسعه و جهان سومي در چند قرن اخير در بازار فناوري به عنوان مصرف کننده(وارد کننده صرف) فناوري بوده اند لذا به هنگام ورود هر کدام از فناوري هاي جهانشمول با چالش ها و مشکلات بسياري مواجه مي شوند چرا که در بهترين حالت زمان و انرژي بسياري را صرف شناخت قابليت هاي کاربري و بومي سازي آن مي کنند و در بدترين حالت همين زمان و انرژي به علاوه هزينه هاي بسيار صرف مقاومت و انديشه براي برخورد با فناوري مي شود. اينجاست که بايد از مساله فرهنگ فناوري به عنوان يکي از زيرساخت ها و شاخص هاي اساسي توسعه فناوري در جامعه امروزي نام برد.

کشور ما هم از اين بي قاعدگي مستثني نبوده و سال هاي سال است که همگام با عصر توسعه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي با چالش هاي گوناگوني دست و پنچه نرم کرده است و اين موضوع حاصل يکي از موارد زير است:

فناوري بدون فرهنگ لازم وارد شده است، فناوري با فرهنگ آن به کشور وارد شده است ولي فرهنگ فناوري در تضاد با فرهنگ بومي بوده است و سرانجام اينکه فرهنگ سازي درستي انجام نشده و در نتيجه کاربري همراه با ديدگاه ها و روش هاي نادرست است. از جمله آن مي توان به توسعه فناوري هايي همچون ويدئو در دهه شصت، ماهواره در دهه هفتاد و اينترنت در دهه هشتاد اشاره کرد که اگر به خاطرات مرور شود خواهيم ديد که مبحث کاربري عمومي هر يک از اين سه فناوري تا چه حد چالش برانگيز و همراه با بحث هاي بيهوده بود که با گذشت زمان به امري عادي تبديل شد.

آنچه امروز همزمان با توسعه تلفن همراه در کشور به عنوان معضل جديدي از توسعه فناوري ها گريبانگير ما شده است تجربه اي جديد در راستاي موضوع تقابل فرهنگ و فناوري است. سال ها پيش خطوط موبايل با قيمت هاي يکي، دو ميليوني در دست عده اي خاص ديده مي شد و بسياري از مردم استفاده از آن را تجملاتي و غير ضروري مي دانستند ولي امروز توسعه ده ميليون شماره اي آن فقط در اپراتور اول و آغاز فعاليت اپراتورهاي بعدي باعث شده است که کاربري تلفن همراه به صورت عمومي توسعه يابد که البته باز هم معضل هميشگي نحوه استفاده از اين ابزار گريبانگير کشور شده است. هيچ انتقادي بر تعداد گوشي هاي واگذار شده جداي از مسئله کيفيت ارتباطي خطوط وارد نيست اما بحث بر اين است که وقتي از تلفن همراه و ضريب نفوذ آن به عنوان يکي از اساسي ترين معيارهاي توسعه دانايي محور ياد مي کنيم بايد اين شاخص ها را در الزامات اجرايي و کاربردي آن فناوري بجوييم نه در کميت و تعداد تلفن هاي همراه واگذار شده. استفاده از تلفن همراه براي مکالمه و ارسال پيام کوتاه در کشور ما از سطح فرهنگي معقولي برخوردار نيست. درصد بالايي از کاربران تلفن همراه (به خصوص جوانان) در ايران اين وسيله را به عنوان ابزاري جهت گفت و شنود هاي طولاني غير ضروري و غير کاري يا ارسال پيام هاي کوتاه غير ضروري که گاه تعداد آن در مقياس ملي به سي تا چهل ميليون هم مي رسد مورد استفاده قرار مي دهند و بار بسيار زيادي را بر شبکه ضعيف فعلي وارد مي آورند که اين بار سبب افزايش قطعي حين مکالمه، عدم دسترسي، اتصال هاي اشتباه، عدم ارسال پيام کوتاه و...مي شود.اين مساله يک معضل ملي در استفاده بهينه از فناوري براي دست يابي به بهره وري است. توسعه فناوري اطلاعات در حد بسيار زيادي با مبحث بهره وري ملي گره خورده است و از اين رو هر گونه استفاده نادرست از فناوري مساوي با ضربه زدن به اقتصاد کشور خواهد بود. کشور سنگاپور که يکي از کوچک ترين کشورهاي شرق آسيا و البته پيشرو ترين در بحث بهره وري ملي است قانوني را مصوب کرده است که مکالمه تلفن همراه  تا مرز 39 ثانيه براي کاربران رايگان است و با ورود به ثانيه چهل کاربر بايد هزينه چهل ثانيه را پرداخت کند و براي ثانيه ها و دقايق بعدي نيز هزينه تصاعدي درنظر گرفته شده است. در چنين شرايطي و طبق نتايج حاصل اکثر مردم نه از روي خست که از روي باوري ملي سعي مي کنند مکالمه هاي کاري خود را حداکثر در همان 39 ثانيه انجام دهند. بنابراين علاوه بر کاهش هزينه هاي خود به "کاهش بار شبکه تلفن همراه" و بهره وري ملي نيز کمک کرده اند. اما در شرايط حاضر و با کمال تعجب مي بينيم که فرهنگ سازي هايي از اين دست به هيچ وجه از سوي متوليان امر در کشور ما انجام نمي شود! حالا به جاست به آخرين فيش تلفن همراه خود مراجعه کنيم و ببينيم چند دقيقه از زمان مکالمه خود را بيهوده صرف کرده ايم و تلاش کنيم در ماههاي آتي اين زمان را کاهش دهيم.




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱٢ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسنی

 ديروز آخرين مهلت ثبت‌نام در كنكور كارشناسي ارشد بود و قريب به 400 هزار نفر از طريق اينترنت به ثبت‌نام پرداختند. اين اقدام اولين تجربه جدي در حذف سيستم سنتي در يك سازمان دولتي و ارايه كامل خدمات روي وب براي جمعيتي كثير بود. اين اتفاق خوش‌يمن حاوي نكات جالب توجهي بود كه اشاره به آنها خالي از لطف نخواهد بود.

اول اينكه، سازمان سنجش اين كار را به يكباره انجام نداد و سال گذشته هم اين امكان وجود داشت كه فرايند ثبت‌نام هم به طريق دستي و پستي صورت گيرد و هم از طريق سايت سازمان. در نتيجه فرهنگ‌سازي و بسترسازي لازم در اين كار به خوبي انجام شد و امسال سردرگمي و مشكل خاصي به وجود نيامد، ضمن اينكه سازمان در سال اول فرصت پيدا كرده بود بررسي‌هاي لازم را در مورد گرايش مردم و سيستم ثبت‌نام انجام دهد.

دوم اينكه، سيستم اطلاع‌رساني و همچنين فرم‌هاي ثبت‌نام بسيار خوب و كاربرپسند تهيه شده بود كه اين ويژگي نيز در سرعت فرايند ثبت‌نام نقش موثري داشت و قطعا حاصل تجربه سال گذشته بود.

سومين نكته، به ابتكار خوب و جالبي مربوط مي‌شود كه امسال سازمان براي پرداخت وجه ثبت‌نام به خرج داده بود.

باتوجه به اينكه كشور هنوز در مورد سيستم‌هاي پرداخت الكترونيكي دچار مشكل است و هنوز يكدستي و جامعيت لازم در بين شركت‌ها و بانك‌هاي فعال در اين زمينه به وجود نيامده، سازمان با همكاري جالب خود با شركت پست اقدام به فروش كارت‌هاي پيش‌پرداخته‌اي كرد كه به مردم امكان ثبت‌نام را  مي‌داد.

زمان مناسب در نظر گرفته شده نيز باعث شد تا سايت بتواند مدام به فعاليت خود ادامه دهد و فشار خاصي را از نظر پهناي باند حس نكند، ضمن اينكه پهناي باند در هفته آخر ثبت‌نام، باتوجه به پيش‌بيني احتمال ثبت‌‌نام‌هاي با تاخير افزايش نيز يافت.

به هر حا ل، هر چند در اين فرايند حقله مفقوده پرداخت الكترونيكي، خودنمايي مي‌كرد اما تا آنجا كه به يك سازمان دولتي با شرح وظايف سازمان سنجش مربوط مي‌شد، بسيار خوب و تقريبا خالي از اشكال بود، آن هم وقتي كه ببينم سايت اين سازمان در فاصله‌اي دو هفته‌اي به جمعيتي در حدود 400 هزار نفر سرويس‌دهي كرده است و به نوعي با انتقال كامل سيستم سنتي به سيستم تحت وب، فرهنگ‌سازي مناسبي در لايه‌اي از جمعيت كشور انجام داده است كه در سنين 20 تا 30 سال قرار دارند و بهترين لايه براي توسعه فرهنگ كاربري خدمات دولت الكترونيكي به شمار مي‌روند.

اميدواريم اين عمل مثبت الگويي براي ساير سازمان‌هايي باشد كه هنوز در انتقال فرايندهاي اطلاع‌رساني خود به وب‌سايت‌ها مشكلات اساسي دارند.

 




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸٥

 فرنود حسنی

هيات وزيران آيين‌نامه ساماندهي فعاليت پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي كشور را با هدف حمايت از پايگاه‌هاي قانوني، دسترسي آزاد و سالم مردم به اطلاعات، توسعه خدمات دسترسي به اينترنت در كشور و رعايت حقوق اجتماعي و ارزش‌هاي فرهنگي، تصويب كرد. (فناوران، 7/9/85)

براساس اين آيين‌نامه كه در چهار فصل و 11 ماده به تصويب رسيد، سايت‌هاي اينترنتي موظف هستند با رعايت قوانين كشور و مقررات مصوب شوراي عالي فرهنگي مشخصات و هويت مديرمسوول خود را در وزارت ارشاد ثبت كنند.

چندي پيش كه كليات قانون دسترسي آزاد به اطلاعات تصويب شد، چراغ اميدي در دل مردم روشن شد و اميدوار شديم كه بالاخره نهادهاي دولتي بعد از سال‌ها صرف هزينه براي راه‌اندازي سايت‌هاي خود، از اين پس با وظيفه‌اي قانوني اقدام به شفاف‌سازي در اطلاع‌رساني و خدمات‌رساني از طريق سايت‌هاي خود كنند؛ اتفاقي كه به آرزويي در ميان اهالي فناوري اطلاعات مبدل شده است.

 پس از اين مصوبه، تصويب آيين‌نامه ساماندهي سايت‌هاي اينترنتي رويكرد جديدي است كه دولت در جهت نظارت بر سايت‌هاي اينترنتي پيش گرفته است كه نكته‌هاي جالب توجهي را در بر دارد و مي‌تواند سوالات بسياري را براي جامعه مجازي ايران پديد آورد.

اول اينكه، مصاديق ذكر شده در فصل سوم اين آيين‌نامه همه مواردي است كه سال‌هاي سال دولت و وزارت فناوري اطلاعات در پروژه فيلترينگ روي آن كار كرده‌اند و هيچ توجيهي براي تكرار مكررات نيست.

از قضا گويا كارگروهي متشكل از وزراي ارشاد، ICT و دادگستري نيز وظيفه رسيدگي به درخواست‌هاي تجديدنظر در مسدودسازي سايت‌ها را به عهده خواهند داشت.

ديگر اينكه، بسياري از بخش‌هاي اين آيين‌نامه، آن گونه كه از متن برمي‌آيد، بيش‌تر رويكرد دفعي و كنترلي دارد تا اينكه به جنبه‌هاي ترويجي وب فارسي بپردازد.

به عنوان مثال، ملزم شدن ثبت سايت به وسيله وزارت ارشاد و بدون هيچ رويكرد كاربردي، نمي‌تواند سيماي روشني براي جامعه نوپاي وب سايت‌هاي فارسي داشته باشد.

 مثلا دولت مي‌تواند بخش خاصي از مشاغل و حرفه‌هايي را كه بر محور خدمات‌رساني عمومي فعاليت خواهند كرد ملزم به تهيه مجوز فعاليت كند و نه همه سايت‌ها را. اين امر خود موجب سقوط در ورطه بوروكراسي اداري تاييد صلاحيت‌هاست.

نكته بعدي مربوط به سايت‌هايي است كه سرويس‌هاي توليد محتوا ارايه مي‌كنند و خود نقشي در توليد محتوا ندارند كه از جمله آنها وبلاگ سرويس‌ها هستند. آيا در اين شرايط يك وبلاگ سرويس مسوول تمامي محتواي ساب دامين‌هاي خود است و يا فرد وبلاگ‌نويس نيز محدود و منوط به كسب مجوز براي وبلاگ‌نويسي خواهد بود؟

سوال ديگر اينكه وقتي دولت تا اين حد به اينترنت و وب فارسي توجه دارد و سعي مي‌كند با آيين‌نامه‌ها و مصوبات و دستورالعمل‌هاي گوناگون نظارت و كنترل خود را افزايش دهد، چرا هيچ‌گاه به دنبال تعيين استاندارد و اسلوب علمي و كاربردي مناسبي براي ايجاد بهره‌وري در سايت‌هاي خود نيست، تا بدين‌وسيله به جاي پرداختن به امور ناكارآمد بر قابليت‌هاي كاربردي و امنيتي سايت‌ها، چه در بخش دولتي و چه بخش خصوصي، بپردازد؟

 




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٧ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

بحث توسعه متوازان دسترسي به فناوري اطلاعات و ارتباطات براي تمامي مردم در شهرها و روستاها از جمله شاخص هاي کليدي مورد توجه سازمان هاي جهاني است. يکي از بزرگترين چالش هاي چند سال اخير در دنيا که در فاصله اجلاس جامعه اطلاعاتي از ژنو تا تونس بسيار مورد تاکيد و توجه قرار گرفت بحث شکاف ديجيتالي بود که عمدتا بين جوامع روستايي و شهري به چشم مي خورد به گونه اي که روستاها علي رغم داشتن درصد بسيار زيادي از جمعيت به خصوص در کشورهاي در حال توسعه، از نظر سطح دسترسي به دانش ها و ابزار فناوري اطلاعات بسيار ضعيف و با مشکلات فراوان مواجه هستند. در رابطه با اين معضل با دو رويکرد مختلف مبني بر نياز به توسعه سواد پايه و توسعه سواد ديجيتالي مواجه هستيم چراکه بسياري از کشورها فاقد توانمندي هاي لازم براي رفع اين دو نياز هستند اما از آنجا که بين فناوري اطلاعات(IT) و فناوري ارتباطات(CT) هميشه تعامل و هم افزايي وجود دارد لذا توسعه هر کدام از آنها مي تواند زمينه رشد ديگري را فراهم آورد.

هفته گذشته دو خبر جالب و البته مسرت بخش در نشريات آمده بود که اولي اختصاص به طرح آموزش و پرورش براي تجهيز اتوبوس هايي با عنوان آزمايشگاه سيار رايانه بود که وظيفه دارند به روستاهاي مختلف رفته و کودکان و معلمان مدارس روستايي را با علوم مختلف رايانه و اينترنت آشنا سازند. خبر ديگر آغاز برنامه ريزي براي توسعه موبايل روستايي يا GSM بود که مبتني بر فناوري تلفن ثابت است که به کاربر امکان مي دهد در منطقه ار خدمات تلفن ثابت و در صورت خروج از منطقه ار امکانات تلفن همراه استفاده نمايد.

بحث راه اندازي اتوبوس هاي آموزشي به سوي روستاها که نمونه آن حدود پنج سال پيش در کشور ترکيه در قالب يک طرح ملي به شعار اينترنت در روستاها انجام شده اگر چه در فاز اول فقط پنج دستگاه را شامل شده است و البته هزينه يکصد ميليون توماني براي آن صرف شده است و بيشتر به يک کار شماتيک و تبليغي شبيه است تا يک طرح ملي ولي بازهم در خور توجه است چرا که مي تواند اثرات و کارکردهاي خود را در ايجاد انگيزه و آگاهي عمومي در مناطق مختلف کشور داشته باشد. انجام کارهايي از اين دست مي تواند در توسعه سواد ديجيتالي براي روستاهاي کشور موثر باشد و آنها را در حد ممکن با فناوري هاي روز و نحوه بهره برداري از آن آشنا سازد.

همچنين توسعه موبايل هاي روستايي يکي ديگر از گامهاي قابل توجه براي افزايش ميزان دسترسي در روستاهاي کشور است که با توجه به مشکلات فراوان ارتباطي در کشور مي تواند نقطه اميدي براي بهسازي در بخش ارتباطات روستايي باشد.

آنچه در چند سال اخير در زمينه توسعه فناوري اطلاعات در روستاهاي کشور اتفاق افتاده است بسيار ضعيف و بيشتر در حد طرح هاي پايلوت و محدودي بوده است که عدم توجه جدي به اين مساله بر توسعه شکاف ديجيتالي در کشورمان بيشتر دامن خواهد زد. آنچه امروز در شهرهاي بزرگي همچون تهران و اصفهان و مشهد علي رغم ضعف هاي فراوان در حوزه فناوري اطلاعات رخ مي دهد به هيچ وجه قابل قياس با وضع موجود شهرستان ها و روستاها نيست به گونه اي که احساس مي شود به سرعت اين شکاف در حال گسترش است.

توسعه متوازن و ايجاد فرصتهاي برابر در استفاده از فناوري اطلاعات براي روستاها و شهرها مي تواند رشد يکپارچه کشور را تضمين کند و امکانات و موقعيت هاي مشابهي را براي مردم روستاهاي کشور در بهره برداري از فناوري اطلاعات فراهم کند چنين بينشي در ايجاد اشتغال مولد براي روستاها، جلوگيري از سيل مهاجرت به شهرها و ايجاد درآمدزايي براي روستاييان موثر خواهد بود.

اميدواريم چنين طرح ها وايده هايي با الگو برداري از تجربيات موفق کشورهاي ديگر به عنوان يک ضرورت ملي بيش از پيش با رويکرد کاربردي تهيه و تدوين شوند و با سرعت پياده سازي شوند تا طرحي را که پنج سال پيش در ترکيه و بسياري از کشورهاي آسيايي اجرا مي شد را امروز با شور و شعف به عنوان يک ابتکار داخلي معرفي نکنيم.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٤ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

بحث توسعه و الگوهاي مرتبط با آن از مسائل چالش بر انگيز چهار دهه اخير در دنياست. رويکردهاي توسعه در دهه هاي مختلف و همچنين در کشورهاي مختلف از تغييرات زيادي را به خود ديده اند و بنابر شرايط زمان که حاصل نيازهاي اقتصادي و اجتماعي است دچار تحول و بهسازي شده اند. در اين ميان کشورهاي پيشرفته نسبت به کشورهاي جهان سوم در گرايش به الگوهاي جديد و تطابق ساختار خود با مدل هاي جديد توسعه از دو مزيت نسبي برخوردار بودند. اول اينکه آنها توانسته اند مسائل و چالش هاي فرآيند توسعه را به صورت زيرساختي و بطني درک کنند و در نتيجه اهداف مدل خاصي از توسعه براي آن کشورها به صورت يک فرهنگ عمومي و يا به عبارت بهتر يک باور ملي تبديل مي شود اين بينش و باور در مديران و مردم ان کشور ها به يک شکل و در يک مسير است. نظير اتفاقي که در ژاپن بعد از جنگ جهاني افتاد و دوم اينکه به دليل اين باور و عزم عمومي نسبت به اهداف توسعه قدرت تطابق پذيري و هماهنگ شدن با مشکلات و استفاده بهينه از دستاوردهاي آن بسيار آسان تر و موفقيت آميز تر بوده است. نظير اتفاقي که در گذار از انقلاب صنعتي به انقلاب ارتباطات و اطلاعات در اروپا و آمريکاي دهه 90 رخ داد در چنين شرايطي تعجب نخواهيم کرد اگر شرکت نوکيا که توليد کننده کفش و همچنين در زمينه چوب بري فعاليت مي کرد به غول تکنولوژي ارتباطي تبديل شود. قطعا براي چنين تغيير بزرگي نياز به بستري بسيار مناسب وجود دارد.

چالشي که کشورهاي جهان سوم هميشه در گزينش مدل هاي توسعه خود با آن مواجه بوده اند اين است که آنها چون هميشه متاثر از فرايند هاي گذار در جهان بوده اند هيچگاه نتوانسته اند خود را با سرعت تغييرات و اثرات کاربردي هر يک از مدل هاي توسعه وفق دهند.

به عنوان مثال بسياري از کشورهاي فقير جهان هنوز در تغيير از مدل هاي توسعه عصر کشاورزي و گذار به مدل هاي توسعه عصر صنعتي با مشکل مواجه هستند و هنوز نتوانسته اند خود را از نياز هاي عصر کشاورزي رهايي بخشند و از سوي ديگر در درک کامل و صحيح قابليت هاي عصر صنعتي نيز موفق نبوده اند.

اين چالش ها توام با يک سردرگمي عجيب و گسترش اختلاف طبقاتي و شکاف اطلاعاتي در لايه هاي جامعه است که در عصر حاضر از آن به شکاف ديجيتالي تعبير مي شود که منظور از آن عدم دسترسي يکسان بخش هاي مختلف جامعه به فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي است. در اثر اين چالش ها بود که تقريبا از دهه 90 بحث هاي مربوط به مدل جديد توسعه يعني توسعه پايدار شکل گرفت که در آن جامع نگري جالب توجهي نسبت به همه شاخص هاي موثر در توسعه شده بود يعني اينکه کارشناسان توسعه موفق را در گروه توسعه متوزان و متناسب تمامي مسائل فرهنگي، علمي، اقتصادي، پزشکي و ... دانستند و لذا در برنامه ريزي هاي خود سعي کردند براي حل مشکلات سرمايه هاي جامعه را هر يک از شاخه هاي ذکر شده و در لايه هاي مختلف آن تزريق نمايند تا مشکلات هماهنگ و متوزان حل شوند.

اما اتفاقي که در عصر حاضر افتاده و باعث ايجاد تحولي در الگوي توسعه پايدار شده است بحث توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات است که از ديدگاه کارشناسان هم مي تواند ابزار توسعه باشد و هم بستر توسعه.

فناوري اطلاعات و ارتباطات به دليل کاربري هاي مختلف در حوزه هاي خدمات اجتماعي، علمي- آموزشي، فرهنگي، اقتصادي و...مي تواند نقش به سزايي در بهينه شدن فرآيند توسعه پايدار داشته باشد چرا که به دليل قابليت هاي گسترده و از همه مهمتر افزايش توان مديريت ساختار جامعه بر مبناي فناوري اطلاعات امکان هدايت هر چه بهتر و سرمايه هاي مادي و انساني را در جهت اهداف فراهم مي آورد.

آنچه در کشور مالزي به عنوان يکي از کشورهاي در حال پيشرفت اتفاق افتاد نتيجه همين گفتار بود. بينش روشن ماهاتير محمد در برنامه توسعه 2020 مالزي که با محوريت کاربرد همه جانبه فناوري اطلاعات و ارتباطات براي بهينه سازي الگوي توسعه پايدار است سبب شده است تا اين کشور با سرعت بسيار زيادي در مسير پيشرفت گام بردارد و به عنوان قطب جديدي از فناوري و علم در شرق آسيا قد علم کند.

توجه بحث توسعه پايدار مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور ما به عنوان يک کشور جهان سومي که از سرمايه هاي طبيعي و انساني فراواني بهره مند است يک ضرورت حياتي به شمار مي رود چرا که اگر چنين نباشد ما همچون عصر صنعتي تنها به گوشه اي از ظرفيت ها و موقعيت هاي ناب پي خواهيم برد و در نهايت مصرف کننده اي بيش نخواهيم بود.

به نظر مي رسد کشور ما نيز بايد در برنامه توسعه بيست ساله و برنامه هاي پنج ساله مختلفي که پيش رو دارد نگرش مشابهي را پيش بگيرد تا بتوان از ثروت ها و موقعيت هاي موجود استفاده بهتري کرد تا اينچنين در کلاف پيچيده تکنولوژي سردرگم نماند.




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب