فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
 
نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸٦

سال 1387 سال پاسداشت زبان مادری و
سرزمین پدری بر تمام ایرانیان شادباش باد. 


به نام خدواند ایران زمین

در آستانهٔ فرا رسیدن عید ملی- باستانی نوروز و طلیعهٔ سال نو ایرانی، هم نوا با فروغ و تجلّی جانفزای یزدان هستی بخش در رایحه و جلوهٔ گل های پر نقش و نگار بهار طبیعت، ضمن عرض صمیمانه ترین شادباش ها به تمام هموطنان ایرانی و فارسی زبانان سراسر دنیا، از خداوند مهربان مسئلت می دارم تا از دریچه لطف و کرم لایزالش در سال آتی دل های ما را بیش از پیش به انوار قدسیه خود منور سازد و گام های ما را برای حرکت در راه رضایش استوارتر گرداند. قدرتی دهد تا بر معرفت خویش نسبت به جلال و فضل و لطف او بیافزاییم و فرصتی دهد تا جام ادراک مان را از شراب شعر و شور ازلیِ درگاهش لبریز گردانیم و عنایتی کند تا همه دست در دست هم دهیم و ایران عزیزمان را پرامیدتر و آبادتر کنیم و فال آینده اش را با دستان خود از کتاب همت و غیرت و تفکر خویشتن بگشاییم. به نام خداوند مهربان, یگانه دادار گیتی, به پاس پرچم سه رنگ همیشه برافراشته ایران عزیز و به نمایندگی از ایرانیان آینده نگر, سال 1387 را سال پاسداشت زبان مادری و سرزمین پدری می نامم و از تمامی هموطنانم خواهش می کنم با اندیشه در جایگاه این دو مقوله وحدت بخش گام در جاده رهایی بخش آزادی گذارند.زبان مادری و سرزمین پدری دو عنصر و دو مایه هویت بخش و فرهنگ ساز برای هر ایرانی است و چنین است که دشمنان اندیشه و آزادی ایرانیان پاک نهاد و تمامیت خواهان زشت سیرت, هدف و اراده خود را برای ترویج بی مبالاتی و بی قیدی در میان ما قرار داده اند تا بدینوسیله زمینه حذف مهمترین نقطه اتکا و وحدت را بین ایرانیان اصیل از بین ببرند.ایران ما در سالی که گذشت شاهد تحولات و اتفاقات بسیاری بود که نیک یا بد به تاریخ پیوسته و امروز فرصتی است که از آنچه گذشته درس فرا گیریم و  این تجربه ها را پیشه راه آینده و آیندگان کنیم. نیک دیدم که پیام شادباش نوروز ایرانی را با ذکر نکاتی در باب اتفاق اندیشه ها عرضه دارم. که به قول سراینده نیکو سخن:"...آری به اتفاق می توان جهان گرفت".  زبان مادریزبان استوار و شکرین پارسی, نت اصلی موسیقی پر رمز و راز فرهنگ اصیل پارسی است که هر چند در طول سالیان بسیار مورد گزند و آزار غرض ورزان بد سلیقه و بی هنر قرار گرفته است. به ویژه در زمان هجوم اعراب و با گذشت زمان  بخش بزرگی از این موسیقی ناب و شیوا به فراموشی سپرده شده است. به عنوان یک ایرانی پارسی زبان, با هم پیمان می بندیم تا سرافرازانه نهایت تلاشم را برای شناخت, حفظ و گسترش زبان پارسی در سراسر دنیا انجام دهم.  سرزمین پدریمیهن جز یک مفهوم ذهنی و محدوده جغرافیایی مشخص و مشترک نیست. انسان به حکم طبیعت اجتماعی اش همواره تلاش داشته خود را در مجموعه های اجتماعی قرار دهد. تلاقی تفاهم عده زیادی بر سر موضوع هایی مشترک از جمله زبان, رنگ پوست, نژاد, باورهای دینی, قوم و قبیله و...زمینه ساز شکل گیری وطن بوده است. سرزمین پرشیا ( ایران ) به عنوان کانون تمدن های کهن انسانی و چهارراه ارتباطی شرق و غرب از نظر ذهنی و جغرافیایی فراتر از یک مفهوم و محدوده بوده است. کوروش بزرگ شهنشاه همیشه سرفراز این سرزمین میراثی برای ما به جای گذاشته اند که امروز مایه فخر و هویت ما شده است.تداوم حیات نام ایران که در سراسر تاریخ بسیار مورد تعدی قرار گرفته است و هم اکنون نیز از قوم ها و زبان های مختلف در آن زندگی می کنند بس جالب و آموزنده و محل اندیشه است. به نام مام میهن" ایران جاودان" که پایه و مایه هویت فرهنگی, تاریخی و ملی ماست پر امید و مملو از غرور و سرمستی با هم عهد می بندیم که تمام تلاش خود را برای شناخت, حفظ و گسترش فرهنگ اصیل ایرانی  و افزایش اعتبار  و جایگاه ایران و ایرانی درمیان مردم دنیا صرف نماییم.  

 زنده باد زبان مادری پاینده باد سرزمین پدری 

با آروزی پایان زمستان و آغاز بهار آزادی

فرنود  حسنی- سهیلا سلطانی

پایان زمستان 86 




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٠ اسفند ۱۳۸٦
 فرنود حسنیwww.farnood.com
mail@farnood.com

 اشاره:واقعیت های پیش روی بشر در اثر توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و از همه مهمتر توجه سران کشورها به گسترش مبادلات اقتصادی بین المللی در قالب سازمان تجارت جهانی بشر امروزی را بیش از گذشته به عمق اندیشه و واقعیات تئوری دهکده جهانی مک لوهان آشنا ساخت. گره خوردگی و پیچیدگی اقتصاد عصر جدید که به نام اقتصاد نوین یا اقتصاد شبکه ای از آن یاد شده است از یک سو و توسعه سریع فناوری اطلاعات از سوی دیگر اقتصاد جهانی رابا رویکردهای جدیدی روبه رو ساخته است. آنچنان که بشر برای ادامه حیات دراین دهکده جهانی ناچار به گزینش راهکارهای و تعاریف جدیدی شده است. فعالیت های اقتصادی تهاتری از جمله مدل های اقتصادی اولیه بودند که به اقتضا زمان و با استفاده از فناوری های روز برای استفاده مجدد مورد بازنگری قرار گرفته اند در این گزارش با مدل مبتنی بر وب بازارهای تهاتری آشنا خواهیم شد.مفهوم نوین بازار تهاتری(Barter Market)شاید یکی از بزرگترین مشکلات در بخشهای مختلف اقتصادی همچون صنعت, عمران, کشاورزی و بازرگانی کشور که باعث کندی و گاه شکست پروژه ها می شود کمبود یا حتی نبود نقدینگی باشد. این شرایط حتی در اقتصاد های سالم هم بسیار به وجود می آید چرا که مدیران برای اقتصادی و درآمدزا شدن طرح های شان فاصله  زمانی مناسبی را برای گذران مراحل برنامه ریزی و پیاده سازی نیاز خواهند داشت. در این بین نمی توان انتظار داشت که به دلیل عدم اقتصادی بودن در این فاز همه طرح را نادیده انگاشت چرا که در شرایط سالم اقتصادی طرح های مطالعه شده می توانند به حداقل درآمدی مورد نیاز دست یابند.ازسوی دیگر هدف هر فرآیند اقتصادی رسیدن به پول نیست بلکه دست یابی به قدرت خرید برای ادامه حیات است بنابراین اگر از رویکر سیستمی موضوع را مورد بررسی قرار دهیم سازمان ها می توانند با محیط (بازار اقتصادی) به جای تراکنش های مالی به داد و ستد کالا و انرژی(دانش) بپردازند بدون اینکه بخواهند به دلیل تاخیرهای مادی بر روند فعالیت هم تاثیر منفی بگذارند.تهاتر یا مبادله کالا به کالا قدیمی ترین شکل انجام مبادلات در جهان به شمارمی رود و بازار تهاتری بازاری است که معادلات در آن بر اساس مبادله مستقیم کالا یا خدمات یک طرف با کالا و خدمات طرف دیگر بدون دخالت پول صورت می گیرد. در تهاتر سنتی, به دلیل محدود بودن و تطابق زیاد نیازها و تولیدات دو طرف, معاملات کاملا به صورت مستقیم و پایاپای انجام می شد ولیامروزه به علت تنوع و گستردگی نیازها و تولیدات امکان تبادل مستقیم بین دو طرف بسیار کمتر است, لذا در بازاراهی تهاتری نوین بایستی یک وسیله مبادله اعتباری مانند سند یا کارت اعتباری تعریف نمود تا با مبادله آن میان اعضا چرخه تهاتری به صورت کاملاشفاف و روان انجام پذیرد و بدین ترتیب کسی که سند مبادله و یا کارت اعتباری در اختیار داشته باشد می تواند با خرید کالاو یا خدمات موردنیاز خود در بازار تهاتری آن اعتبار را هزینه کند و عرضه کنندگانی که کالا یا خدمات خود را دراین بازار در قبال دریافت آن سند اعتباری می فروشند می توانند دوباره در همین بازار ملزومات خود را با کمترین نیاز به گردش نقدینگی تهیه کنند. افزایش قدرت خرید منجر به افزایشتقاضا و در نتیجه محرک تولید و افزایش عرضه محصولات و خدمات خواهد شد.معمولاً دولت ها از این سیاست هنگام رکود اقتصادی برای خروج از رکود و رسیدن به رونق اقتصادی استفاده می کنند. بازارهای تهاتری از این قابلیت برخوردارند که در دوران رکود اقتصادی امکان انجام فعالیت های بهینه اقتصادی را با تسهیل مبادلات در سطح بازار به وجود آورند و با استفاده از یک سند اعتباری برای انجام معاملات, مشکل کمبود نقدینگی در بازار را بر طرف سازند. توسعه بازارهای تهاتریمبادلات در بازارهای تهاتری جدید تشکیل یک زنجیره کامل تبادلی بین اعضا می دهد. بطور مثال یک موسسه چاپ و نشر نیاز خدماتی خود در مورد نقاشی محل کارش را به یک شرکت خدمات ساختمانی ارجاع می کند و شرکت خدمات ساختمانی نیز نیاز خود در زمینه دریافت خدمات گردشگری و تفریحی برای کارکنانش را به یک هتل ارجاع می دهد و هتل نیز نیازهای خود در مورد چاپ و نشر بروشورهای تبلیغاتی خود را به موسسه چاپ ارجاع می دهد. به همین دلیل باید یک وسیله مبادله اعتباری در بازار تهاتری تعریف کرد که با مبادله آن میان اعضا این چرخه تهاتری اتفاق بیفتد.     کسی که سند مبادله یا کارت اعتباری در اختیار داشته باشد می تواند با خرید خدمات کالا یا خدمات مورد نیاز خود در بازار تهاتری آن اعتبار را هزینه کند. و کسانی که کالا و خدمات خود را در این بازار می فروشند می توانند این اعتبار را دریافت کنند و دوباره در داخل همین بازار، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را با استفاده از آن اعتبار، خرید کنند. در اقتصاد پیشرو امروز دنیا بر کسی پوشیده نیست که افزایش قدرت خرید منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه باعث افزایش تولید و عرضه محصولات و خدمات خواهد شد. معمولاً دولتها هنگام رکود اقتصادی، از این سیاست برای خروج از رکود و رسیدن به رونق اقتصادی بهره می برند. بازارهای تهاتری از این قابلیت برخوردارند که در دوران رکود اقتصادی امکان انجام فعالیت های بهینه اقتصادی را با تسهیل مبادلات و حذف مشکل کمبود نقدینگی، در سطح بازار بوجود آورند و با استفاده از اسناد اعتباری برای انجام معاملات، مشکل کمبود نقدینگی در بازار را برطرف سازند.بر اساس تحقیقات علمی، امروزه بیش از 70 درصد کالاها و خدمات قابلیت ورود به این بازار را دارند. مهمترین آنها عبارتند از:
1- املاک و واحدهای تجاری، مسکونی و اداری
2- کالاهاو تولیدات صنعتی شامل، انواع خودرو و موتورسیکلت، لوازم یدکی، لوازم صنعتی ساختمانی، لوازم صنعتی کشاورزی و ...
3- لوازم اداری
4- لوازم خانگی برقی و ...
5- محصولات غذایی
6- مواد اولیه مورد نیاز بخشهای مختلف
7- موبایل و خطوط تلفن
8- مواد معدنی
9- خدمات رفاهی مانند هتلها و رستورانها و مراکز تفریحی
10- خدمات آموزشی مانند آموزشگاهها ومدارس غیر انتفاعی و دانشگاههای مجازی
11- خدمات تبلیغاتی
12- خدمات موسسات فرهنگی مانند انتشارات و چاپخانه ها و سینماها
13- خدمات اداری
14- خدمات ساختمانی
15- خدمات پزشکی و آزمایشگاهی
16- خدمات حقوقی و مشاوره ای
17- خدمات علمی و فنی و مهندسی
 مزیتهای فعالیت در بازار های تهاتریبالا رفتن شفافیت اقتصادی رقابتی شدن بازارامکان انجان بهتر برنامه ریزی اقتصادیحذف فرآیند واسطه گریحذف هزینه های اضافی تبلیغات و مزایده و مناقصهکوتاه شدن زمان تولید تا عرضهتسریع در فرآیند مبادله ومعامله به دلیل نیاز فوری طرفینامکان افزایش ظرفیت فروش دسترسی به بازارهای جدید فعالیت در یک شبکه بازار رقابتی استفاده از ظرفیت تولید اضافی کمک به ارتقای کیفیت کالاها و خدمات عرضه شده کمک به کاهش قیمتها امکان فعالیت در دوران رکود اقتصادی امکان تبدیل محصول به مواد اولیه بدون نیاز به نقدینگی امکان ورود کالاها و خدمات انبار شده در چرخه اقتصادی  جایگاه جهانی بازارهای تهاتری در جهان امروزه فعالیت این نوع بازارها به صورت سازمان یافته و مدون در بیش از 100 کشور جهان رایج می باشد. تعدادی از این کشورها عبارتند از: کشورهای آمریکایی: ایالات متحده آمریکا, کانادا ,مکزیک ,جاماییکا ,برزِیل ,آرژانتین ,اروگوئه ,بولیوی و ... کشورهای اروپایی: آلمان ,انگلیس ,فرانسه ,ایتالیا ,بلژیک ,دانمارک ,لهستان ,روسیه ,ایرلند و ...کشورهای منطقه خاورمیانه: ایران,ترکیه ,لبنان و ...کشورهای اقیانوسیه وجنوب شرق آسیا: استرالیا, زلاندنو ,ژاپن ,کره جنوبی ,چین ,تایوان ,هنگ کنگ,هندوستان ,مالزی و ...همچنین شرکت های بزرگی مانند: جنرال موتورز آمریکا , میتسوبیشی , هیوندای ژاپن و و دیگر شرکتهای بزرگ صنعتی و تجاری عضو این بازارها هستند.بر اساس مطالعات علمی موسسه بین المللی مبادلات تجاری(IRTA) از 34 تریلیون دلار ظرفیت اقتصاد جهانی:
  • 60 درصد مخارج مصرف کننده
  • 30 درصد هزینه های دولتی
10 درصد یعنی بالغ بر 2/3 تریلیون دلار هزینه مبادلات می باشد. در حالی که هزینه مبادله بهینه برای اقتصاد جهانی معادل 4 درصد پیش بینی شده است. این به این معنی است که بازارهای مبادله ای غیر نقدی که با رقمی معادل 43/8 میلیارد دلار در سال 2004 فعالیت داشته اند، ظرفیت توسعه و گسترش تا رقم 136 میلیارد دلار را دارا می باشند.
  • آمریکای شمالی و آمریکای لاتین: تقریبا 500 بازار مبادلات تجاری بیش از 4/4 میلیارد دلار مبادله تجاری در سال 2004
  • اروپا و خاور میانه: تقریبا 100 بازار مبادلات تجاری بیش از8/1 میلیارد یورو مبادله تجاری در سال 2004
  • استرالیا و جنوب شرق آسیا تقریبا 100 بازار مبادلات تجاری بیش از 85/1 میلیارد دلار استرالیا مبادله تجاری در سال 2004
توسعه بازارهای تهاتری مبتنی بر شبکه تشکیل بازار تهاتری نوین از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان و در یک بازار شبکه ای و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات و فناوری وب در محیط های اینترانتی, اینترنتی و اکسترانتی، باعث کاهش هزینه مبادله و در نتیجه افزایش تقاضا و متعاقبا افزایش ظرفیت تولید می گردد. لذا تشکیل این بازار می تواند مورد علاقه بسیاری از تولید کنندگان که ظرفیت تولید اضافی دارند و بسیاری از خریداران که با محدودیت نقدینگی مواجه هستند، و دولت که همواره به دنبال اجرای سیاستهایی است که اقتصاد ملی را از ورطه رکود نجات دهند، باشد. مدل توسعه بازارهای تهاتری مبتنی بر وب 
  • امکان ورود کالاها و خدمات انبار شده در چرخه اقتصادی
  • تقویت کیفیت استانداردهای کالاها و خدمات عرضه شده
  • تجارت مستمر و پایدار
  • تامین بخشی از تقاضا برای کالاها و خدمات مورد نیاز بدون پرداخت وجه نقد
  • امکان استفاده از تخفیف مناسب
  • امکان انجام فعالیت بورس و به کارگیری سرمایه مازاد در این مسیر
  • کاهش هزینه معاملات
  • شفاف سازی جریان معاملات رایج
  • تقویت پایه های اقتصاد از طریق گسترش فرهنگ پرداخت مالیات
تجربه ایران در بازارهای تهاتری شبکه ایمدل بازار تهاتری نوین برای اولین بار توسط گروه مهندسی و بازرگانی ثمین ایستا (www.saminista.com) تحت عنوان بازار تهاتری ایرانیان، در ایران طراحی و راه اندازی شده است که از طریق نشانی اینترنتی www.iranianbarter.com قابل دسترسی است گروه مهندسی بازرگانی ثمین ایستا که سابقه ای طولانی در زمینه فعالیت عمرانی، صنعتی و تجاری دارد از طریق 5 شرکت خود با مطالعه عوامل موثر بر فعالیتهای اقتصادی در بخشهای مختلف صنعتی، عمرانی، کشاورزی، بازرگانی و خدمات در دورانهای مختلف رونق و رکود اقتصادی کشور، به این نتیجه رسید که مجموعه عناصر و اجزای فعال در این حوزه ها از پتانسیل بسیار قوی برای انجام معاملات خود به صورت تهاتری برخوردار هستند. از طرف دیگر عدم انطباق کالا و خدمات طرف عرضه کننده با کالا و خدمات مورد نیاز طرف مصرف کننده باعث عدم شکل گیری مبادلات تهاتری دوجانبه و یا چند جانبه در سطح کشور می شود. لذا این گروه به فکر ابداع یک مکانیزم جامع و کامل افتاد که از طریق ایجاد یک شبکه گسترده امکان حضور عرضه کنندگان مختلف برای عرضه و تقاضای کالا و خدمات را میسر می کند که نام آنرا بازار تهاتری کالا، خدمات و املاک نامید. در این شبکه از طریق یک سیستم اعتباری که ابزار آن اوراق اعتباری برای انجام مبادلات خواهد بود، عرضه کننده در قبال عرضه کالا یا خدمات یا املاک خود، اوراق اعتباری دریافت می کند و به کمک آن اوراق اعتباری که فقط در همین بازار معتبر است می تواند کالا، خدمات و یا املاک مورد نیاز خود را از عرضه کنندگان دیگر تهیه کند و به این شکل محدودیت عدم تطابق نیاز و عرضه تقاضا کننده و عرضه کننده (مشکل اصلی روش مبادلات تهاتری قدیمی) مرتفع می شود. و همچنین بدلیل عدم دخالت سیستم نقدینگی و محدویتهای آن، شاهد کندی معاملات و مبادلات نخواهیم بود. این گروه طرح بازار تهاتری را در قالب یک طرح کاملا تکنولوژیک مدون کرده که در قالب دانش فنی قابل ارائه و پیاده سازی در سایر ارگانهای اقتصادی کشور نظیر شهرداری (تحت عنوان بازار عمران شهری) وسازمان بورس (تحت عنوان شرکت تامین سرمایه) و همچنین در سایر کشورها است. این دانش فنی شامل برنامه ریزی کامپیوتری - طراحی وپیاده سازی نرم افزار ویژه بازار تهاتری، ارائه آئین نامه های اجرایی و فرمهای عملیاتی مورد نیاز- تدوین روشهای مبادله اوراق اعتباری مختلف مورد استفاده در سیستم و نهایتاً مدیریت این بازار همراه با آموزش پرسنل است.
برخی از اهداف بازار تهاتری ایران عبارتند از: تامین منابع و افزایش منافع اعضای بازار, ایجاد امکان تبدیل کالا و خدمات قابل عرضه توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به کالا و خدمات مورد نیاز خود بدون نیاز به تبدیلکالا و خدمات قابل عرضه به پول, زمنیه سازی برای ورود به بازار در مورد کالاهایی که به دلیل عدم تبدیل به نقدینگی از چرخه اقتصاد ملی خارج شده اند, ایجاد زمینه برای تهیه مواد اولیه تولید کنندگان در آزی فروش محصول تولیدی آنها, کاهش قیمت, کاهش هزینه اطلاع رسانی,کاهش هزینه های معاملات, امکان اخذ وام های کم هزینه, استفاده از ظرفیت تولید اضافی و غیره. ابزار مبادله در بازار تهاتری ایرانیان براتاست که این برات ها دارای تضمین بانکی جهت پرداخت در زمان سر رسید هستند یعنی در واقع چرخه معاملات میان افراد و شرکت های نیازمند این نیست که افراد بر سر یک میز بنشینند و در مورد تبادل مستقیم کالا و خدمات با یکدیگرتوافق کنند. هر کس بر اساس کالا یا خدماتی که عرضه می کند دارای میزان اعتبار مشخصی به صورت برات می گردد و بااین برات ها م یتواند از طریق اعضای دیگر بازار کالا,خدمات و یا املاک مورد نیاز خود را تهیه کند.
  



نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٤ اسفند ۱۳۸٦

 در این شماره می خواهید:
انتخابات الکترونیک گام نخست در مسیر دولت الکترونیک(دیدگاه)
مقدمه‌ای بر رای‌گیری الکترونیک
مدیریت فناوری اطلاعات مبتنی بر استراتژی‌های راهبردی سازمان
ضرورت برنامه‌ریزی استراتژیک برای سیستم‌های اطلاعاتی
سیر تحولی سیستم‌های اتوماسیون اداری
نقش مدیران وب در موفقیت تجارت الکترونیک
پول الکترونیکی و تاثیر آن بر بانک‌ها
ارایه فرآیند بازاریابی الکترونیکی نوین بر اساس مدل‌های آمیخته بازاریابی اینترنتی
اصول نگارش در وب
متدولوژی‌های چابک
مروری بر انبار داده و سیستم‌های پردازش تحلیلی بر خط
تحلیل منطقی و ریاضیاتی الگوریتم‌های MD5 & RSA
کارت‌های هوشمند
نانوفناوری، رنسانس قرن

و چند مقاله دیگر ... 

شماره‌های تماس ماهنامه : 70- 88914469




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸٦
 بر اساس استانداردهاي مديريت امنيت اطلاعات و ارتباطات، هر دستگاه(سازمان) بايد مجموعه مستندات مديريت امنيت اطلاعات و ارتباطات را به شرح زير، براي خود تدوين نمايد:
  • اهداف، راهبردها و سياستهاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه
  • طرح تحليل مخاطرات امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه
  • طرح امنيت فضاي تبادل اطلاعات دستگاه
  • طرح مقابله با حوادث امنيتي و ترميم خرابيهاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه
  • برنامة آگاهي رساني امنيتي به پرسنل دستگاه
  • برنامة آموزش امنيتي پرسنل تشکيلات تامين امنيت فضاي تبادل اطلاعات دستگاه
در اين بخش، به بررسي مستندات فوق خواهيم پرداخت. 3-1-          اهداف،‌راهبردها و سياست‌هاي امنيتي اولين بخش از مستندات ISMS دستکگاه، شامل اهداف، راهبردها و سياست‌هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه مي‌باشد. در اين مستندات، لازم است موارد زير، گنجانيده شوند:3-1-1-   اهداف امنيت فضاي تبادل اطلاعات دستگاهدر اين بخش از مستندات، ابتدا سرمايه‌هاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، در قالب سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، اطلاعات، ارتباطات، سرويسها و کاربران تفکيک و دسته‌بندي شده و سپس اهداف کوتاه‌مدت و ميان‌مدت تامين امنيت هر يک از سرمايه‌ها، تعيين خواهد شد. نمونه‌اي از اين اهداف، عبارتند از: نمونه‌هائي از اهداف کوتاه مدت امنيت:·         جلوگيري از حملات و دسترسي‌هاي غيرمجاز، عليه سرمايه‌هاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         مهار خسارتهاي ناشي از ناامني موجود در فضاي تبادل اطلاعات دستگاه ·         کاهش رخنه‌پذيريهاي سرمايه‌هاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه  نمونه‌هائي از اهداف ميان مدت امنيت:·         تامين صحت عملکرد، قابليت دسترسي و محافظت فيزيکی براي سخت‌افزارها، متناسب با حساسيت آنها.·         تامين صحت عملکرد و قابليت دسترسي براي نرم‌افزارها، متناسب با حساسيت آنها.·         تامين محرمانگي، صحت و قابليت دسترسي براي اطلاعات، متناسب با طبقه‌بندي اطلاعات از حيث محرمانگي.·         تامين محرمانگي، صحت و قابليت دسترسي براي ارتباطات، متناسب با طبقه‌بندي اطلاعات از حيث محرمانگي و حساسيت ارتباطات.·         تامين قابليت تشخيص هويت، حدود اختيارات و پاسخگوئي، حريم خصوصي و آگاهي‌رساني امنيتي براي کاربران شبکه، متناسب با طبقه‌بندي اطلاعات قابل دسترس و نوع کاربران. 3-1-2-   راهبردهاي امنيت فضاي تبادل اطلاعات دستگاهراهبردهاي امنيت فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، بيانگر اقداماتي است که به منظور تامين اهداف امنيت دستگاه، بايد انجام گيرد. نمونه‌اي از راهبردهاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت امنيت فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، عبارتند از:نمونه‌هائي از راهبردهاي کوتاه مدت امنيت:·         شناسائي و رفع ضعفهاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         آگاهي‌رساني به کاربران فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         کنترل و اعمال محدوديت در ارتباطات شبکه داخلي دستگاه نمونه‌هائي از راهبردهاي ميان مدت امنيت:·         رعايت استانداردهاي مديريت امنيت اطلاعات·         تهيه طرح‌ها و برنامه‌هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، بر اساس استانداردهاي فوق·         ايجاد و آماده‌سازي تشکيلات تامين امنيت فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه 3-1-3-   سياست‌هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاهسياست‌هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، متناسب با دسته‌بندي انجام شده روي سرمايه‌هاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، عبارتند از:·         سياست‌هاي امنيتي سرويس‌هاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         سياست‌هاي امنيتي سخت‌افزارهاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         سياست‌هاي امنيتي نرم‌افزارهاي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         سياست‌هاي امنيتي اطلاعات فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         سياست‌هاي امنيتي ارتباطات فضاي تبادل اطلاعات دستگاه·         سياست‌هاي امنيتي کاربران فضاي تبادل اطلاعات دستگاه 3-2-          طرح تحليل مخاطرات امنيتيپس از تدوين اهداف،‌ راهبردها و سياست‌هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه و قبل از طراحي امنيت فضاي تبادل اطلاعات، لازم است شناخت دقيقي از مجموعه فضاي تبادل اطلاعات موجود دستگاه بدست آورد. در اين مرحله، ضمن کسب شناخت نسبت به اطلاعات، ‌ارتباطات، تجهيزات، سرويس‌ها و ساختار شبکه ارتباطي دستگاه، ضعفهاي امنيتي موجود در بخشهاي مختلف، شناسائي خواهند شد تا در مراحل بعدي، راهکارهاي لازم به منظور رفع اين ضعفها و مقابله با تهديدها، ارائه شوند. روش تحليل مخاطرات امنيتي، بايد در مجموعه راهبردهاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، مشخص شده باشد.در تحليل مخاطرات امنيتي، به مواردي پرداخته مي‌شود که بصورت بالقوه، امکان دسترسي غيرمجاز، نفوذ و حمله  کاربران مجاز يا غيرمجاز فضاي تبادل اطلاعات دستگاه، به منابع ( سرمايه‌هاي) فضاي تبادل اطلاعات دستگاه  و منابع کاربران اين فضا را فراهم مي‌نمايند. در اين مستند،‌ لازم است مخاطرات امنيتي فضاي تبادل اطلاعات، حداقل در محورهاي "معماري شبکه"، "تجهيزات شبکه"، "سرويس‌دهنده‌هاي شبکه"، "مديريت و نگهداري شبکه" و "تشکيلات و روشهاي مديريت امنيت شبکه"، بررسي شوند. 3-2-1-   معماري شبکه ارتباطيدر اين بخش،‌ لازم است معماري شبکه ارتباطي دستگاه، حداقل در محورهاي زير مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد:·         ساختار شبکه ارتباطي·         ساختار آدرس‌دهي و مسيريابي·         ساختار دسترسي به شبکه ارتباطي 3-2-2-   تجهيزات شبکه ارتباطيدر اين بخش،‌ لازم است تجهيزات شبکه ارتباطي دستگاه، حداقل در محورهاي زير مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد:·         محافظت فيزيکي·         نسخه و آسيب‌پذيريهاي نرم‌افزار·         مديريت محلي و از راه دور·         تصديق هويت، تعيين اختيارات و ثبت عملکرد سيستم، بويژه در دسترسي‌هاي مديريتي·         ثبت وقايع·         نگهداري و به‌روزنمودن پيکربندي·         مقابله با حملات عليه خود سيستم، بويژه حملات ممانعت از سرويس   3-2-3-   مديريت و نگهداري شبکه ارتباطيدر اين بخش،‌ لازم است مديريت و نگهداري شبکه ارتباطي دستگاه، حداقل در محورهاي زير مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد:·         تشکيلات و روشهاي مديريت و نگهداري شبکه ارتباطي·         ابزارها و مکانيزم‌هاي مديريت و نگهداري شبکه ارتباطي 3-2-4-   سرويس‌هاي شبکه ارتباطيدر اين بخش،‌ لازم است سرويس‌هاي شبکه ارتباطي دستگاه، حداقل در محورهاي زير مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد:·         سيستم عامل سرويس‌دهنده·         سخت‌افزار سرويس‌دهنده، ‌بويژه رعايت افزونگي در سطح ماجول و سيستم·         نرم‌افزار سرويس·         استفاده از ابزارها و مکانيزم‌هاي امنيتي روي سرويس‌دهنده‌ها 3-2-5-   تشکيلات و روشهاي تامين امنيت شبکه ارتباطيدر اين بخش،‌ لازم است تشکيلات و روشهاي امنيت شبکه ارتباطي دستگاه، حداقل در محورهاي زير مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد:·         طرح‌ها، برنامه‌ها و ساير مستندات امنيتي·         تشکيلات امنيت، روالهاي اجرائي و شرح وظايف پرسنل امنيت  3-3- طرح امنيت پس از تحليل مخاطرات امنيتي شبکه ارتباطي دستگاه و دسته‌بندي مخاطرات امنيتي اين شبکه، در طرح امنيت، ابزارها و مکانيزم‌هاي موردنياز به منظور رفع اين ضعفها و مقابله با تهديدها، ارائه مي‌شوند. در طرح امنيت، لازم است کليه ابزارها ومکانيزم‌هاي امنيتي موجود، بکار گرفته شوند. نمونه‌اي از اين ابزارها عبارتند از:1-      سيستم‌هاي کنترل جريان اطلاعات و تشکيل نواحي امنيتي ·         فايروال‌ها·         ساير سيستم‌هاي تامين امنيت گذرگاه‌ها 2-      سيستم‌هاي تشخيص و مقابله يا تشخيص و پيشگيري از حملات،‌شامل:·         سيستم‌هاي مبتني بر ايستگاه·         سيستم‌هاي مبتني بر شبکه3-      سيستم فيلترينگ محتوا ( بويژه براي سرويس E-Mail)4-      نرم‌افزارهاي تشخيص و مقابله با ويروس5-      سيستم‌هاي تشخيص هويت، تعيين حدود اختيارات و ثبت عملکرد کاربران6-      سيستم‌هاي ثبت و تحليل رويدادنامه‌ها7-      سيستم‌هاي رمزنگاري اطلاعات8-      نرم‌افزارهاي نظارت بر ترافيک شبکه9-      نرم‌افزارهاي پويشگر امنيتي10-   نرم‌افزارهاي مديريت امنيت شبکه ويژگيهاي اصلي سيستم امنيتي شبکه ارتباطي دستگاه، عبارتند از: ·         چندلايه بودن سيستم امنيتي·         توزيع‌شده بودن سيستم امنيتي·         تشکيل نواحي امنيتي جهت کنترل دقيق دسترسي به سرويس‌هاي شبکه·         يکپارچگي مکانيزم‌هاي امنيتي، بويژه در گذرگاههاي ارتباطي شبکه·         تفکيک زيرساختار مديريت امنيت شبکه ( حداقل بخش اصلي سيستم امنيتي شبکه) ·         انتخاب اجزاء سيستم امنيتي شبکه، از Brandهاي مختلف، بنحوي که ضعفهاي امنيتي يکديگر را پوشش داده و مخاطره باقيمانده را کاهش دهند·         انتخاب محصولاتي که داراي تائيديه‌هاي معتبر، از موسسات ارزيابي بين‌المللي مي‌باشند  3-4- طرح مقابله با حوادث امنيتي و ترميم خرابيهاطرح مقابله با حوادث امنيتي، با هدف پيشگيري، تشخيص و مقابله با حوادث امنيتي فضاي تبادل اطلاعات، ارائه مي‌گردد. محتواي اين طرح، حداقل شامل موارد زير مي‌باشد:1-      دسته‌بندي حوادث2-      سياست‌هاي مربوط به هر يک از سرويس‌هاي مقابله با حوادث امنيتي3-      ساختار و شرح وظايف مربوط به تيم مقابله با حوادث امنيتي دستگاه4-      سرويس‌هاي پيشگيري و مقابله با حوادث که توسط تيم مقابله با حوادث امنيتي دستگاه ارائه مي‌گردد5-      روالهاي اجرائي مربوط به هر يک از سرويس‌ها6-      متدولوژي مقابله با حوادث امنيتي ·         آماده‌سازي تيم·         تشخيص و تحليل حوادث·         محدودسازي،‌ ترميم و ريشه‌کني حوادث·         فعاليت‌هاي بعد از حوادث·         چک ليست مقابله با حوادث7-      الگوي مقابله با حوادث امنيتي  3-5- برنامه آگاهي‌رساني امنيتي برنامه آگاهي‌رساني امنيتي، با هدف برنامه‌ريزي نحوه آگاهي رساني به کاربران شبکه دستگاه ارائه مي‌گردد و بايد حاوي موارد ذيل باشد:1-      اهداف آگاهي‌رساني2-      راهبردها3-      برنامه اجرائي آگاهي‌رساني 4-      مفاد دوره‌هاي آگاهي‌رساني از قبيل:·         اعلام حيطه حريم خصوصي کاربران·         اعلام وظايف، مسئوليتها و مواردي که کاربران بايد پاسخگو باشند ·         اعلام مواردي که کاربران بايد نسبت به آن حساسيت داشته باشند ( از قبيل اعلام حوادث به تيم مقابله با حوادث )·         ارائه اطلاعات در زمينه آسيب‌پذيري سيستم‌ها و مواردي که کاربران بايد دقت بيشتري لحاظ نمايند  3-6- برنامه آموزش پرسنل تشکيلات امنيت برنامه آموزش امنيتي، با هدف توانمند سازي پرسنل تشکيلات امنيت دستگاه ارائه مي‌گردد و بايد حاوي موارد ذيل باشد:5-      اهداف آموزش6-      راهبردها7-      برنامه اجرائي آموزش 8-      مفاد دوره‌هاي آموزشيمنبع: دبيرخانه شوراي عالي امنيت فضاي تبادل اطلاعات کشور-تابستان 1383 



نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱٢ اسفند ۱۳۸٦
بر اساس گزارش سازمان تجارت آمریکا،خرده فروشی تجارت الکترونیکی 19% رشد داشته است که به میزان 136.4بیلیون دلار رسیده است در حالی که این میزان در سال 2006 مبلغ 114.62بیلیون دلار بوده است.ارقام خرده فروشی اعلام شده از سوی سازمان تجارت، شامل فروش های دیگری مانند رستوران ها، فروش بنزین و سوخت های گرمایشی و... است که احتمالا به صورت آنلاین اتفاق نمی افتند. با در نظر نگرفتن فروش هایی اینچنین ، خرده فروشان اینترنتی تخمین می زنند که 6% از کل خرده فروشی امریکا به صورت انلاین اتفاق می افتد. در سه ماهه آخر سال2007 در امریکا فروش تجارت الکترونیک 36.2 بیلیون دلار بوده است که این میزان 16% بیشتر از سه ماهه اخر 2006 است، و این در حالی است که به گزارش سازمان تجارت میزان کل خرده فروشی 4.7 % بوده است. البته ارقام سازمان تجارت بر اساس نوسانات فصلی، تعطیلات و اختلافات روزهای کاری تنظیم می شوند نه بر اساس اختلافات قیمت ها.



مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب