فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٦

 

فرنود حسنی

www.farnood.com

mail@farnood.com

 

سخنان اخیر احمدی نژاد رییس دولت نهم در خصوص تشریح دلایل تورم در کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی داشت و قطعا نقد های بسیاری را در روزهای آینده بر آن شاهد خواهیم بود. اما با مرور سرفصل های گفتگوهای ایشان می توان به این نتیجه گیری کلی دست یافت که خدا را شکر دولت نهم در رفع تمامی معضلات و مشکلات اقتصادی جامعه موفق و سربلند بوده و هر آنچه امروز از باب مساله اقتصاد بر سر مردم همیشه در صحنه این مرز و بوم می رود یا خطای نارفیقان داخلی است و یا عناد دسمنان خارجی. البته این مساله جای بسی خوشحالی است که سرانجام دولت نهم توانسته است برای دولت های گذشته خلف شایسته ای باشد و عامل خطرناک تورم را شناسایی و در جهت کنترل آن قدم بر دارد.

احمدی نژاد در سخنان خود اشاره داشته است که بسیاری از مشکلاتی که بر دوش دولت او افتاده است میراث دولت های پیشین است و این نیز ضلع سوم فرافکنی مشکلات را تکمیل می کند چگونه ممکن است که دولتی با شعار توسعه عدالت اقتصادی وارد صحنه شود و اطلاعاتی از داشته ها و نداشته های اقتصادی کشور در اختیارش نباشد. چطور ممکن است دولتی دوبار صندوق ذخیره ارزی خود را مملو از دلارهای نفتی ببیند و باز دم از مشکلات بزند.

ایشان فرموده اند تورم در آغاز دولت ایشان کم بوده و اکنون فزونی یافته است پس می توان نتیجه گرفت میراث دولت گذشته برای دولت نهم تورم کم و صندوقی مملو از ذخیره ارزی بوده است. در مزمت اقتصاد دولتی سخن های بسیاری رفته است ولی نکته این است که تمامیت خواهی دولت ها همیشه وجود داشته است و تمامی هم نخواهد داشت مگر اینکه نگرش پدرسالارانه قانون به دولت به طور کامل دچار تحول شود و ما شاهد تغییر چشمگیری در ساختار بی رمق و سنگین دولت باشیم. ساختاری که با اتکا به بودجه های کلان به راحتی می تواند در همه امور اقتصادی قبض و بسط کند و کنترل همه امور را به عهده داشته باشد. مهمترین ضعف اقتصاد دولتی زمانی نمایان می شود که دولت قصد رقابت با بازار آزاد تجارت جهانی را دارد و در این شرایط به دلیل تفاوت های ساختاری تاب مقابله را از دست می دهد و مدام باید سیاست های کنترلی و مبارزه با قاچاق را پیش بگیرد.

اما از بعد داخلی ضعف عمده اقتصاد دولتی که نمود بسیار پر رنگی در وضعیت معیشتی عامه مردم دارد منتج به طراحی روش های توسعه عدالت اقتصادی به شیوه های تمرکز گرا, قطره چکانی و صدقه ای می شود. به عنوان نمونه در سفرهای استانی احمدی نژاد شاهد بودیم که هزاران نامه درخواست کمک مالی به ایشان داده شد و یا هزاران نفر از رییس جمهور درخواست حل مشکل آسفالت کوچه, ثبت نام مدرسه فرزندان, اضافه کار و ... دارند و این خود تبدیل به مفاخر دولت می شود که از پولی که باید صرف عمران و توسعه کشور شود صرف چنین اموری برای رفع حاجت های موردی می شود و یا وقت رییس جمهور صرف مواردی می شود که اندک ارزشی در برابر مسایل کلان جامعه ندارد و کسی نیست بپرسد پس صدها مدیر و مدیرکل و معاون و...چه می کنند که رییس جمهور باید به دورترین روستای کشور برود و به مساله آب یک روستا رسیدگی کند. یکی دیگر از آفات تمرکزگرایی عدم جرات و جسارت تصمیم گیری در مدیران و تزلزل در آینده نگری و افتادن دولت و در نهایت ملت بر مدار روزمرگی است.

متاسفانه دولت های ایران علی رغم اینکه فرصت های بسیاری برای اصلاحات زیرساختی داشته اند به دلیل همین نگرش های نادرست همیشه فرصت و انرژی خود را صرف امور روزمره و روبنایی اقتصاد کرده اند و اینچنین می شود که رییس جمهور یک کشور هسته ای بعد از اشاره به توانمندی های ایران در انرژی هسته ای باید در مورد قیمت تخم مرغ و گوشت صحبت کند و پس از چند ماه سهمیه بندی قطره ای بنزین و عدم ایجاد تحول در بخش حمل و نقل شهری و وارد آمدن فشارهای بسیار بر مردم دوباره سهمیه های خوردروهای شخصی را افزایش دهند و از خودروهای عمومی بکاهند در حالی که بر اساس سیاست اعلام شده انتظار می رفت خودروهای عمومی توسعه یابند و رغبت مردم برای استفاده از خودروهای شخصی به واسطه ازدیاد خودروهای عمومی کاهش یابد.

 




نویسنده: فرنود حسنی - پنجشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸٦

 نگاهی بر وضعیت اقتصادی ایران و کارنامه دولت احمدی نژاد

فرنود حسنی

www.farnood.com

mail@farnood.com

 

آزادی بزرگترین هدیه خداوند به همه انسان هاست.

در حالي که یکی از شعارهای اساسی دولت نهم توسعه اقتصادی با هدف کنترل تورم و ایجاد عدالت اقتصادی در جامعه بود اما متاسفانه شاهد هستیم پس از چند سال فعالیت این دولت در کنترل اسب سرکش تورم هیچ توفیقی نداشته است. شاخص تورم که از ابتداي سال جاري به دلیل سیاست های غلط اقتصادی دولت روندي روبه رشد را در پيش گرفته بود در آبان ماه 86 نسبت به ماه مشابه سال قبل به 1/19 درصد رسيد، اما در هفت ماهه اول امسال اين نرخ 1/17 درصد بود که با احتساب آبان ماه به 1/18 درصد رسيد. به نظر مي رسد در شرايط فعلي اقتصاد ايران شاخص تورم با صعود هر ماهه خود، از معدود شاخص هاي رکورددار اقتصاد ايران محسوب مي شود. اين شاخص در دوازده ماهه منتهي به آبان 86 به 8/16 درصد رسيد که در مقايسه با آمار مهرماه با 6/0 درصد رشد روبه رو بود.

افزایش بسیار چشمگیر قیمت نفت و سرازیر شدن دلارهای نفتی به خزانه دولت از یک سو و تنش های فضای سیاسی داخلی و بین المللی از سوی دیگر شرایطی را به وجود آورده است که اقتصاد ایران به خصوص اقشار ضعیف  و متوسط جامعه را تحت الشاع خود قرار داده و به بیماری مزمن هلندی دچار کرده است.

دولتی که با شعار نفت بر سر سفره مردم به روی کار آمد با اشتبهات تاریخی خود وضعیت مردم را به حدی رسانده است که به غیر از 20 درصد قشر مرفه به واقع می توان گفت که زندگی مابقی مردم مصداق مثل معروف با سیلی صورت را سرخ نگهداشتن است.

سفرهای استانی محمود احمدی نژاد علاوه بر هزینه های گزافی که بر دوش جامعه گذاشت به هیچ وجه نتوانست در بهبود وضعیت اقتصادی عامه مردم تغییری ایجاد کند و وام ها و کمک های مختلفی هم که در این سفرها از سوی رییس جمهور به هزاران نامه ای که به دفتر ایشان تحویل داده می شد مسکنی بیش بر این درد جانکاه نبود.

متاسفانه دولت نهم در پیاده سازی شعارهای محوری خود که توسعه اشتغال و مسکن و ازدواج جوانان بود توفیقی نداشته است و این از روی آمار و شرایط کنونی کشور به خوبی قابل ارزیابی و بررسی است. وام های مختلفی که تحت عنوان خود اشتغالی و غیره در این مدت اعطا شده است به هیچ وجه نمی تواند تاثیر مهمی بر رفع بیکاری داشته باشد و با یک تاثیر مقطعی باعث بدهی های معوق بیشتر در بانک ها و ضرر های فراوان دولت و ایجاد بیکاری پنهان خواهد شد. به گفته نادران نماینده مجلس تا کنون دولت در مورد بنگاه هاي زودبازده بيشتر از 20 هزار ميليارد تومان هزينه کرده ولی هنوز گزارشی از عملکرد واقعی این بنگاه ها منتشر نشده است.  از آنجا که تمامی شاخص های اقتصادی زنجیر وار به هم متصل هستند دولت در بعد مسکن هم نتوانسته است از رشد بی رویه قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها جلوگیری کند و به همین ترتیب عدم حل مشکلات کار و مسکن و پیامدهای منفی اقتصادی آن باعث فشار بر مردم و اختلافات اساسی در زندگی مردم و عدم توان مالی جوانان برای ازدواج شده است. این در حالی است که سیل جمعیت جوان متولدین سال های 59 تا 65 در حالی وارد بازار کار و عرصه زندگی می شوند که به دلیل همین مشکلات سن ازدواج به مرز 35 سال نزدیک می شود و این بزرگترین زنگ خطر برای به وجود آمدن بحران اخلاقی در جامعه است که البته دولت با فشارهای بسیار زیاد از طریق طرح های امنیت اجتماعی قصد مدیریت آن را دارد.

مشکلات دیگری همچون مساله سوخت, تحریم بانک های ایرانی و کاهش سود بانکی که باعث تضعیف بخش خصوصی شد و ... نیز که باز متاثر از سیاست های دولت نهم است چالش ها و هزینه های زیادی را بر دوش کشور وارد آورده است. جالب این که در دوران تسلط احمدی نژاد و همفکرانش بر دولت به هیچ وجه شاهد آغاز به کار طرح های زیربنایی که تاثیر شگرفی در تقویت زیرساخت های اقتصادی داشته باشند نبوده ایم و بیشتر وقت دولت بر محور انرژی هسته ای, سفرهای استانی برای راه اندازی امور خرد و مساله هایی همچون بنزین صرف شده است.

این در حالی است که يکي از نمايندگان مجلس، در کميسيون مشترکي که چندي پيش ميان مجلس و دولت تشکيل شد اشاره داشته است که در صورت ادامه روند موجود تا پايان سال شاهد نرخ تورم 30 درصدي خواهيم بود که البته واکنش نمايندگان دولت به برآورد نمايندگان مجلس در خصوص نرخ تورم با همان توجيهات هميشگي همراه بود و به گفته يکي از اعضاي کميسيون در بردارنده هيچ جواب مشخصي نبود. در حال حاضر اعلام نرخ تورم مهر و آبان سال جاري برآوردي است از نرخ رسمي تورم برپايه سال 1383. محاسبه شاخص تورم بر اين اساس با تغيير وزن سبد هزينه خانوار باعث شده است که نرخ تورم کمتر از واقعيت بروز يابد. به طوري که پيش از اين کارشناسان اقتصادي و مرکز پژوهش هاي مجلس در برآوردي از نرخ تورم سال جاري با واکنش دستگاه هاي دولتي روبه رو شدند که در نهايت اين واکنش با محاسبه سال پايه و تغيير وزن سبد هزينه خانوار همراه شد.

شعار خصوصی سازی نیز که علی رغم تبلیغات بسیار زیاد دولت در یک فضای مبهم و نامشخص پیش می رود در شرایط امروز به علت تخلیه بازار از سرمایه و سرازیر شدن آن به بازارهای دوبی, آمریکا, کانادا و اروپا کشش و توان پذیرش حجم زیاد سهام شرکت های دولتی را ندارد. در حال حاضر تبعات سياست انبساطي دولت در حوزه اقتصاد گذشته از بالا بردن سطح انتظارات مردم به معضل افزايش نسبي سطح درآمدها و بالا رفتن بيش از اندازه هزينه ها دامن زده است.يکي از عوامل موثر در سطح عمومي قيمت ها نقدينگي است. اين ميزان در پايان شهريور ماه 86 نسبت به پايان سال 85 ، 13 درصد و نسبت به پايان شهريورماه 85 به ميزان 9/36 درصد رشد داشته است، به اين معني که در يک دوره زماني يک ساله حدود 37 درصد رشد داشته است.

همچنين شاخص هاي توليدکننده که از تحولات آتي اقتصاد خبر مي دهد نرخ رشد آن از 4/8 درصد در 12ماهه منتهي به شهريور ماه 85 به 2/15 درصد در دوره مشابه سال 86 رسيده است. اين آمار حاکي از رشد دو برابري در مدت ذکر شده است که در عين حال از فشارهاي تورمي در آينده خبر مي دهد؛ اتفاقي که نادران - عضو کميسيون اقتصادي مجلس - نسبت به آن هشدار مي دهد. به گفته الياس نادران در حال حاضر علامتي در جهت انقباضي کردن سيستم پولي مشاهده نمي شود و اين مساله متاسفانه در توزيع نقدينگي و آثار تورمي نگران کننده است.وي پرداخت وام از سوي بانک مرکزي را به دليل رشد پايه پولي داراي ماهيت تورم زا مي داند و مي افزايد؛ بانک مرکزي با چاپ اسکناس به بانک ها وام مي دهد.

در شرایطی که کشور وضعیت اقتصادی نابسامانی را سپری می کند قرار گرفتن در آستانه انتخابات مجلس باز هم تمامی فعالیت ها و اقدامات اقتصادی دولت را با توقف رو به رو کرده است و خود دولت نیز هنوز سرگرم تغییرات و اصلاحات درونی است و بعد از دوسال هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است این در شرایطی است که صندوق ذخیره ارزی بهترین وضعیت را در چند سال اخیر دارد و هزینه درست و صحیح آن می تواند باعث تحول اقتصادی کشور شود. از سوی دیگر نزدیک شدن به سال جدید نگرانی ها را برای افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم بیشتر کرده است.






نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٧ آذر ۱۳۸٦

در ايران چند دوره در مراكز زير ارائه مي شود كه از طريق كنكور سراسري دانشجو مي پذيرند :‌

 دانشگاه صنعتي شريف -50 نفر روزانه

دانشگاه شريف يکي از اولين و فعال ترين دانشگاههاي ايران در توسعه اين رشته است. رشته MBA در 11 گرايش مختلف در اين دانشگاه تدريس مي شود و به دو روش دانشجو مي پذيرد يکي به صورت رايگان که معمولاً 50 نفر به اين روش گزينش مي شوند و ديگري به صورت غير انتفاعي که در حدود 70 تا80 نفر نيز از اين طريق وارد اين رشته مي شوند و هزينه تحصيل براي اين گروه قريب به 9 ميليون تومان خواهد شد. کلاس هاي اين رشته در دانشکده اقتصاد و مديريت شريف برگزار مي شود.

آنچه بعد از قبولي در هر دو روش اهميت دارد لزوم شرکت در مصاحبه هايي است که از قبول شدگان انجام مي شود. داشتن حداقل 3 سال سابقه کار و سوابق اجرايي جالب توجه در کسب وکارهاي مختلف نيز مي تواند از جمله دلايل موفقيت شما باشد اما اجباری نیست.

گرايش هاي يازده گانه دانشگاه شريف شامل موارد زير هستند:

1- عمومي - 2- فناوري اطلاعات( IT ) - 3- فناوري -4 – بازاريابي- 5- تجارت 6- مديريت منابع انساني -7- کارآفريني- 8- مديريت استراتژيک-9- اقتصاد مديريت-10- مديريت پروژه-11- مديريت اجرايي( EMBA )

 

دانشگاه تهران 8 نفر روزانه – 4 نفر شبانه

دانشکده مديريت دانشگاه تهران نيز از طريق کنکور سراسري اقدام به جذب دانشجو مي نمايد. براي تحصيل غير رايگان در دوره هاي شبانه اين دانشگاه بايد در حدود 6 ميليون تومان هزينه کنيد .

 

دانشگاه صنعتي شاهرود - 6 نفر روزانه – 4 نفر شبانه

گرایشهای مدیریت سازمان و استراتژی را به کمک دانشگاه امیرکبیر ارائه می دهد . دوره شبانه آن حدود 6 میلیون تومان هزینه در بر دارد .

 

موسسه آموزش عالي غير انتفاعي و غير دولتي كيش - 15 نفر

گرایش ارائه شده در این دانشگاه گرایش بازاریابی بین الملل است ، در حدود 4.5 ميليون تومان در 5 قسط براي تحصيل در دوره هاي غير رايگان آن بايد هزينه کنيد، که این هزینه جدا از هزینه مسکن و ... است . هزینه زندگی ماهانه یک دانشجو در جزیره کیش حدود 200000 تومان است

 

دانشگاه صنعتي مالك اشتر - 10 نفر روزانه – 5 نفر شبانه

این دانشگاه گرایشهای مدیریت استراتژیک و مالی را ارائه می دهد، همچنین هزینه دوره های شبانه آن حدود 6میلیون تومان است

 

دانشگاه علوم و فنون مازندران (غير انتفاعي) - 25 نفر

اين دانشگاه با همکاري دانشگاه ITTK هند دوره هاي بسيار خوبي را براي رشته MBA پياده سازي و اجرا کرده است که در حدود 4 ميليون تومان براي تحصيل در دوره هاي غير رايگان آن بايد هزينه کنيد، همچنین این دانشگاه لینک مناسبی برای ادامه تحصیل در کشور هند می باشد .

 

 

ضمنا گرايش مديريت اجرايي در دانشگاههاي زير ارائه مي شود :

 

دانشگاه تهران 6 نفر روزانه – 6 نفر شبانه

براي تحصيل غير رايگان در دوره هاي شبانه اين دانشگاه بايد در حدود 6 ميليون تومان هزينه کنيد.

ضمنا كلاسهاي رشته مديريت اجرايي در پردیس قم اين دانشگاه داير مي شود .

 

دانشگاه علامه طباطبايي ( 5 روزانه ، 5 شبانه )

دانشکده مديريت علامه طباطبايي نيز در گرايش مديريت اجرايي. دوره هاي نوبت دوم در اين دانشگاه هم با شهريه در حدود 6 ميليون تومان برگزار مي شود.

 

دانشگاه علم و صنعت ( 12 نفر روزانه)

دانشگاه علم و صنعت نيز از طريق کنکور سراسري و با دوره هاي رايگان و غير رايگان اقدام به گزينش دانشجو مي کند که البته از طريق آموزش الکترونيک نيز در اين رشته دانشجو می گیرد که در حدود 7 ميليون تومان هزينه در بر دارد. در اين دانشگاه فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.

 

سازمان مديريت صنعتي ( 15 )

اين سازمان با سابقه درخشان در زمينه آموزش هاي مختلف مديريت در رده هاي کارشناسي و ارشد چند سالي است که دوره هاي MBA را نيز آموزش مي دهد. اين سازمان در گزينش دانشجويان خود قيد 3 سال تجربه کاري و مديريتي را لحاظ کرده است و در حدود 5 ميليون تومان شهريه از دانشجويان دريافت مي کند. در اين سازمان فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.

 

دانشگاه یزد ( 3 روزانه ، 3 شبانه )

گرایش مدیریت اجرایی را در دو دوره شبانه و روزانه ارائه می دهد ، دوره شبانه آن حدود 6 میلیون تومان هزینه در بر دارد .

 

دانشگاه پیام نور

در تعدادي از واحدهای خود از جمله تهران (20 نفر) ، ساوه (20 نفر)، ساری (20 نفر)، قشم (20 نفر)و بابل (20 نفر) دوره مدیریت اجرایی برقرار کرده است !




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٦

فرنود حسني

سرعت فوق العاده توليد و توزيع اطلاعات به واسطه فناوري هاي نوين باعث شده زمينه تصحيح و تکميل اطلاعات با رشد قابل توجهي همراه باشد به گونه اي که نيم عمر اطلاعات در عصر حاضر بسيار کم شده است. فناوريهاي جديد اطلاعاتي به سرعت تغيير مي کنند و سازمانها براي مجهز نگهداشتن خود به آخرين فناوري ها و جديدترين اطلاعات، ناگزير بطور مستمر هزينههاي هنگفتي متحمل مي شوند. از سوي ديگر انتظاري که در سازمان براي توسعه کاربري فناوري اطلاعات براي کاهش هزينه ها و اطلاع رساني سريع وجو داشت تغيير کرده و امروزه فناوري اطلاعات به عنوان ابزاري توانمندساز براي مديران و کارکنان سازمان ها مطرح است. همانطور که مي دانيم معماري اطلاعات روش،وسيله يا متدي است براي برنامه ريزي توسعه کاربرد فناوري اطلاعات در سازمانها و به عبارت ديگر چارچوبي است براي يکپارچه سازي منابع سازمان در بستر فناوري اطلاعات.

روابط عمومي هاي الکترونيک به عنوان واحدهاي ارتباطي – اطلاعاتي سازمان ها مي توانند نقش مهمي را در بهينه سازي تاثيرات معماري اطلاعات در سازمان داشته باشند چرا که در سازمان هايي که جايگاه و نقش روابط عمومي به طرز مناسبي شناخته و تعيين شده است روابط عمومي به عنوان سلولي تراوا در بدنه سازمان کار ورود اطلاعات به سازمان و همچنين خروج اطلاعات از سازمان را انجام مي دهد اين نقش با بحث توزيع اطلاعات جلوه کامل تري به فعاليت روابط عمومي ها مي دهد.

با توجه به نقش حساس روابط عمومي ها در دريافت، کنترل و توزيع اطلاعات در دو بعد درون و برون سازماني مي توان اهميت معماري اطلاعات در روابط عمومي ها را مورد توجه قرار داد.

با توجه به اينکه کانال هاي ارتباطي در روابط عمومي بسيار گسترده است و ابعاد و پيچيدگي ارتباطات درون واحدهاي روابط عمومي با داخل و خارج سازمان از يك يا چند واحد معين فراتر رفته و  نيازمنديهاي خاصي را از جنيه نيروي انساني، و منابع نرم افزاري و سخت افزاري نياز دارد، بنابراين نگرشي ويژه و همه جانبه به مسئله معماري اطلاعات در روابط عمومي نياز خواهد بود.

در تعريفي کلي معماري را تركيبي از علم، هنر و تجربه كه در رشتههايي نظير ساختمان داراي قدمتي چند هزار ساله است معرفي مي کنند. معماري اطلاعات در روابط عمومي الکترونيک يعني ارائه توصيفي فني از يك سيستم همه جانبه نگر و آينده نگر روابط عمومي (با توجه به تعريف سيستم) كه نشان دهندة ساختار اجزاء آن، ارتباط بين اجزا (که شامل سخت افزارها، نرم افزارها و نيروي انساني باشد) و اصول و قواعد حاكم بر طراحي و تكامل آنها در گذر زمان است.

اساس معماري اطلاعات در روابط عمومي الکترونيک اين است که رويکرد معماري را در برنامه ريزي و توسعه فناوري اطلاعات در واحد روابط عمومي سازمان هاي دولتي و خصوصي بکار مي گيرد نگرش معماري اطلاعات در روابط عمومي الکترونيک در ابتدا بر توسعه زيرساختي، آموزش و فرهنگ سازي، راهيردهاي کوتاه مدت و راهبردهاي طولاني مدت تاکيد مي ورزد.

براي برنامه ریزی معماری اطلاعات در روابط عمومي الکترونيک سه فاز کاري پيش بيني وپيشنهاد مي شود:

1.      تدوین معماری موجود (وضعیت موجود واحد روابط عمومي را  از نظر فناوری اطلاعات را بررسی می کند)

2.      تدوین معماری مطلوب (وضعیت مطلوب روابط عمومي  سازمان را از نظر فناوری اطلاعات را تعیین می کند و در اين کار اولويت هاي اطلاع رساني و ارتباطي را بر اساس کارکردها و نياز هاي سازمان شناسايي مي کند)

3.      تدوین برنامه گذار از وضع موجود به وضع مطلوب (با توجه به امکانات ، منابع و محدودیتها برنامه ريزي لازم براي اصلاح ساختار موجود روابط عمومي براي رسيدن به روابط عمومي الکترونيک را انجام مي دهد) 

معماری اطلاعات در روابط عمومي از چهار جنبه يا بعد تشکيل شده است :

1.      کارومکان : يعني نحوه سازماندهي فرايندهاي کاري روابط عمومي و توزيع مکاني آنها، که البته در روابط عمومي الکترونيک تلاش زيادي براي حذف بعد مکان و زمان به وسيله فناوري اطلاعات صورت مي گيرد.

2.      مجموعههاي اطلاعاتي : يعني دادههاي لازم براي انجام فرآيندهاي کاري

3.      برنامههاي کاربردي : که براي دسترسي به مجموعههاي اطلاعاتي و کار با آنها مورد استفاده قرار ميگيرد.

4.      زير ساخت فني : شامل سخت افزار ، شبکه و ارتباطات لازم براي اجراي برنامههاي کاربردي

 

 برخی اصول راهبردي معماری اطلاعات در روابط عمومي :

1.   بهينهسازي بودجه روابط عمومي ها از طريق برنامهريزي و هماهنگي منابع مديريت اطلاعات بين برنامهها ، بخشها و ادارات مختلف

2.   تسهيل تصميمگيري مناسب از طريق تأمين اطلاعات

3.   پاسخگويي سريع به نيازهاي اطلاعاتي کارکنان و مخاطبان سازمان، از طريق ساماندهي پايگاهها و سيستمهاي اطلاعاتي با هدف تأمين حداکثر دسترس پذيري ، تغيير و گزارش گيري

4.   حل مسائل با راهحلهاي مناسب از طريق به حداقل رساندن دوباره کاريهاي اطلاعاتي بين برنامه ، بخشها و ادارات مختلف 

5.   بهينه سازي سرمايهگذاري در IT از طريق تدوين برنامهها و معماري جامع IT

6.   حرکت در جهت همگرايي و يکپارچهسازي اطلاعاتي ادارات محلي ، سازمانهاي تابع و پيمانکاران

7.   مديريت صحیح و کارامد پروژهها

8.   پاسخ گويي به شرايط در حال تغيير

9.   همگرايي با ساير بخش هاي سازمان

با توجه به توضيحات فوق بايد اذعان داشت که معماري اطلاعات در روابط عمومي الکترونيک علاوه بر محاسني که عايد خود گروه روابط عمومي مي کند باعث بهره مندي ساير گروهها و بخش هاي سازمان نيز مي شود و باعث افزايش قدرت تصميم گيري، اطلاع رساني و مشتري محوري در سازمان ها مي شود.

 




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٦ آذر ۱۳۸٦

پورتال آموزش مجازی رهنما دوره های تخصصصی علمی آموزشی در زمینه های روابط عمومی الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی،اصول مدیریت وب سایت، اصول و مبانی مدیریت فناوری اطلاعات برگزار می کند این دوره ها به صورت آنلاین برگزار می گردد و کاربران دوره های آموزش مجازی در هر زمان از شبانه روز از طریق اینترنت امکان دسترسی به محتواهای آموزش الکترونیک را خواهند داشت. در هر دوره آموزش مجازی نیز آزمون از طریق اینترنت و به صورت آنلاین انجام خواهد شد. آزمون آموزش الکترونیک در آخرین روز هر ماه برای مدت محدودی فعال خواهد شد.این به مفهوم امکان شرکت در بیش از یک آزمون و دوره آموزش الکترونیکی می باشد.
مدرس دوره : فرنود حسني  (اطلاعات کامل درباره مدرس دوره در
www.farnood.com) برای کسب اطلاعات کامل به http://www.elearnix.net مراجعه فرمایید.

سیلابس های دوره بازاریابی الکترونیکی به شرح زیر هستند.
جلسه اول: جامعه اطلاعاتي و اقتصاد
 جلسه دوم: فناوري اطلاعات و سازمان
 جلسه سوم: مباني کسب و کار الکترونيکي 
 جلسه چهارم: مباني تجارت الکترونيکي
 جلسه پنجم: مديريت ارتباطات مشتريان، مديريت زنجيره تامين، هوشمندي سازماني
 جلسه ششم: مفاهيم و راهبردهاي بازاريابي الکترونيکي
 جلسه هفتم: رويکردهاي مشتري مداري در بازاريابي الکترونيکي
 جلسه هشتم: رويکردهاي ترويجي و تبليغي در بازاريابي الکترونيکي
 جلسه نهم: وب سايت هاي اينترنتي و کارکردهاي عملي آنها در بازاريابي الکترونيکي
 جلسه دهم: داده کاوي آماري و مديريت بهينه وب سايت ها
 جلسه يازدهم: مفاهيم تکنيکي و کاربردي در بازاريابي الکترونيکي
 جلسه دوازدهم: راه اندازي و مديريت وب سايت هاي تجاري در ايران
 جلسه سيزدهم: آزمون
 
سیلابس های دوره روابط عمومی الکترونیکی به شرح زیر است
جلسه اول: مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات و چالش هاي اطلاع رساني
جلسه دوم: روابط عمومي الکترونيکي کليات، مفاهيم، کارکردها
جلسه سوم: دولت و روابط عمومي الکترونيکي
 جلسه چهارم: سازمان و روابط عمومي الکترونيکي
 جلسه پنجم: رسانه و روابط عمومي الکترونيکي
 جلسه ششم: مديريت وب سايت ها و روابط عمومي الکترونيکي
 جلسه هفتم: مديريت سيستم ها و ابزارهاي روابط عمومي الکترونيک
 جلسه هشتم: انتشارات در روابط عمومي الکترونيک
 جلسه نهم: تبليغات و روابط عمومي الکترونيک
 جلسه دهم: روابط عمومي الکترونيک در حوزه کسب و کار
 جلسه يازدهم: آزمون
 
 سیلابس های دوره اصول و مبانی مدیریت فناوری اطلاعات شامل موارد زیر هستند
جلسه اول- مباني جامعه اطلاعاتي
جلسه دوم- اصول و مفاهيم فناوري اطلاعات
جلسه سوم- مديريت فناوري اطلاعات
جلسه چهارم- مديريت فناوري اطلاعات(ادامه)
جلسه پنجم- فناوري اطلاعات در دولت
جلسه ششم- فناوري اطلاعات در اقتصاد و تجارت
جلسه هفتم- فناوري اطلاعات در آموزش
جلسه هشتم- آزمون

سیلابس های دوره اصول مدیریت وب سایت به شرح زیر است.

جلسه اول- وب سایت، تعاریف، مفاهیم و کارکردها
جلسه دوم- مدیریت و برنامه ریزی راهبردی سایت
جلسه سوم- انتخاب نام دامنه
جلسه چهارم- انتخاب میزبان
جلسه پنجم- مدیریت فنی سایت
جلسه ششم-مدیریت محتوایی سایت
جلسه هفتم- مدیریت طراحی ساختاری و گرافیکی سایت
جلسه هشتم-مدیریت خدمات، امکانات و ابزارها در مدیریت وب سایت
جلسه نهم- مدیریت امنیت وب سایت
جلسه دهم- مدیریت زمان و بودجه در پروژه مدیریت وب سایت
جلسه یازدهم- مدیریت اجرایی وب سایت
جلسه دوازدهم-مدیریت بهینه سازی و افزایش ترافیک وب سایت
جلسه سیزدهم- مدیریت تبلیغات سایت
جلسه چهاردهم-داده کاوی آماری و مدیریت کاربران سایت
جلسه پانزدهم- پورتال ها




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٥ آذر ۱۳۸٦

بيمه الکترونيک؛ نمادي اطمينان بخش يا تصوري هولناک(ديدگاه)
چالش‌هاي مديريت برون‌سپاري
مدل‌سازي دانش برمبناي چارچوب زکمن
بررسي مقوله فرهنگ در فناوري اطلاعات و سيستم‌هاي اطلاعاتي
مديريت فناوري اطلاعات در صنعت بيمه
نگاهي به بيمه الکترونيک
بازار جهاني خودپرداز و پيش‌بيني رشد آن تا سال 2011 (قسمت دوم)
چگونه يک برنامه بازاريابي بنويسيم
بررسي عوامل موثر بر رضايت مشتريان فروشگاه‌هاي الکترونيکي
بررسي نرم‌افزارهاي کاربردي مبتني بر معماري سرويس‌گرا مايکروسافت در صنعت بيمه
هوش مصنوعي در يک نگاه
قيمت گذاري در فضاي اينترنت (قسمت دوم)
بزرگي از ايرانِ ما (مصاحبه با مهندس روزبه هاشمی‌ها)
معماري نسل جديد شبکه‌ها (NGN)
مقدمه‌اي بر RFID و امنيت آن
دروازه‌اي به‌سوي آموزش( مصاحبه با مهندس عليرضا خدايار)
فناوري‌هاي ديجيتالي سامسونگ، تحولي به‌سوي آينده
 

و چند مقاله دیگر ... 

شماره‌هاي تماس ماهنامه : 70- 88914469
www.infotechera.com




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٤ آذر ۱۳۸٦

از متخصصان برنامه نویسی برای یک پروژه شش ماهه در دوبی دعوت به همکاری می نماید. علاقه مندان باید بر  SQL, .NET وC# یاC++. تسلط داشته باشند. رزومه کاری خود را به farnoodhasani@yahoo.com ارسال فرمایید.




نویسنده: فرنود حسنی - پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۸٦
یک شرکت فنی مهندسی در خصوص پروژه های خود در حوزه های نفت, پتروشیمی, بیمه, بانکداری و فناوری اطلاعات نیازمند همکارانی قوی در امر بازاریابی است.علاقه مندان رزومه خود را بهfarnoodhasani@yahoo.com ارسال فرمایند



مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب