فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٦ دی ۱۳۸٧

نویسندگان: مهندس فرنود حسنی, سهیلا سلطانی, فرشته ضرابیه

سال چاپ: دی ماه 1387e-Banking Book

انتشارات: سبزان

نوبت چاپ: اول

تعداد صفحات: 544

قیمت: 9000 تومان

 

محتوای کتاب

بخش اول: بانک و بانکداری الکترونیکی

فصل اول: صنعت بانکداری الکترونیکی            

فصل دوم: انتقال الکترونیکی وجوه    

فصل سوم: بانکداری الکترونیکی بین بانکی در سطح جهانی     

فصل چهارم: بانکداری الکترونیکی بین بانکی در سطح ملی      

فصل پنجم: بانکداری الکترونیکی درون بانکی              

 

بخش دوم: مدیریت راهبردی، ریسک و امنیت در  بانکداری الکترونیکی      

فصل اول: عوامل مؤثر در پیکربندی و تدوین راهبرد در بانکداری الکترونیکی             

فصل دوم: اصول مدیریت ریسک در بانکداری الکترونیکی             

فصل سوم: امنیت در بانکداری الکترونیکی      

 

بخش سوم: فناوری‌های بانکداری الکترونیکی      

فصل اول: بانکداری از طریق موبایل    

فصل دوم: بانکداری بر اساس اینترنت            

فصل سوم: بانکداری با استفاده از خود پرداز  

فصل چهارم: بانکداری بر اساس پایانه‌های فروش         

فصل پنجم: بانکداری تلفنی            

فصل ششم: بانکداری خانگی و اداری           

فصل هفتم: فناوری‌های کاربردی در بانکداری الکترونیکی           

 

بخش چهارم: پرداخت الکترونیکی، مدل‌ها و چالش‌ها       

فصل اول: پول الکترونیکی    

فصل دوم: پرداخت الکترونیکی          

فصل سوم: کارت  

 

بخش پنجم: تجارت و بانکداری الکترونیکی           

فصل اول: جایگاه بانکداری الکترونیکی در تجارت الکترونیکی       

فصل دوم: تجارت الکترونیکی کاربردی            

 

بخش ششم: مدیریت بازاریابی، مشتری مداری و کیفیت محصول‌ها و خدمات در بانکداری الکترونیکی        

فصل اول: مدیریت بازاریابی در بانکداری الکترونیکی      

فصل دوم: مدیریت ارتباط با مشتریان و اندازه‌گیری رضایت مشتری در بانکداری الکترونیکی  

فصل سوم: مدیریت کیفیت خدمات بانکی      

 

در مقدمه کتاب می خوانیم:

توسعه فناوری اطلاعات آثار و تبعات مثبتی در عرصه های مختلف اقتصادی و جوامع بهره بردار از این فناوری ها گذاشته است. تجارت نوین نیازمند ابزارها و زیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرآیند های اقتصادی است. یکی از مهمترین شاخص ها در مراودات تجاری, بانک ها هستند. بانک ها با برقراری ارتباطات تنگاتنگ و نزدیک با مردم نقشی کلیدی را در عرصه تجارت بازی می کنند و به همین دلیل همیشه در تلاش هستند تا برای پیشی گرفتن از رقیبان خدمات خود را در ابعاد کمی و کیفی گسترش دهند. ورود بانک ها به عرصه بزرگ فناوری اطلاعات این امکان را برای آنها فراهم آورد تا جهش های چشمگیری برای ارایه و گسترش خدمات خود داشته باشند. آنها با استفاده از ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی هر روز شیوه های جدیدتری را به مشریان خود معرفی می کنند تا مشتری سریع تر و بهتر از گذشته خدمات مورد نیازش را دریافت کند. در واقع فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی به بانک ها در رسیدن به شعار همیشگی مشتری محوری کمک بزرگی کردند. اتوماسیون سامانه های بانکی در کنار آموزش مناسب کارکنان و مشریان به بانک ها این فرصت را داد که ضمن ارایه خدمات مطلوب تر، اعتماد مشتریان را به استفاده از سامانه های الکترونیکی بانکداری افزایش دهد. جریان فناوری گرایانه در بانک ها حاکی از دغدغه، توجه و نگاه تازه ای در زمینه مسایل اقتصادی و تجاری و به تبع آن مسایل بانکی می باشد. نباید این مساله را از ذهن دور ساخت که تحولات معاصر جهانی به خصوص در عرصه اقتصاد حاصل همگرایی جریان ها و مسایل گوناگونی است و در این بین بانکداری نیز از تحولاتی همچون انقلاب اطلاعات، جریان سرمایه، تحولات فناوری و تحولات سازمانی بی تاثیر نبوده است. بانکداری الکترونیکی به عنوان یک مفهوم عام در توسعه دیجیتالی خدمات بانکداری به شمار می رود و به همین دلیل ممکن است در شناخت آن جزنگری ها و استنباط های شخصی تاثیر گذار باشد. مفهوم بانکداری الکترونیکی و کارایی های آن، برای بسیاری از افراد هنوز به طور کامل شناخته شده نیست و به همین دلیل هم بهره برداری بهینه ای از سرمایه گذاری های انجام شده برای توسعه‌ آن صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر چالش مدیریت همیشه بهره برداری از نظام ها و فناوری های نو را با مشکلات و مسایل مختلفی رو به رو ساخته است. رسیدن به رویکر جامع و کلان در مدیریت بنگاه های مالی می تواند زمینه ساز تحول و گرایش عمومی به کاربرد بانکداری الکترونیکی باشد. این کتاب سعی دارد نگاه جامعی به همه مسایل و چالش های حوزه بانکداری الکترونیکی داشته باشد و به عنوان منبعی کاربردی مورد استفاده مدیران بانک ها, روسای شعبه ها, کارشناسان بانکی, دانشجویان و همه علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بانکداری الکترونیکی قرار گیرد. مولفان کتاب ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تمامی بزرگان و پیشکسوتان بانکی امیدوارند از راهنمایی های ارزنده و راهگشای خوانندگان این کتاب بهره مند شوند.

 

علاقه مندان برای تهیه کتاب به صورت جزیی و کلی با شماره 09364844401 تماس حاصل فرمایند.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧

نخستین دوره تخصصی کاربرد داده کاوی در بانک ها در روزهای 28 الی 29 دی 1387 به میزبانی بانک سامان برگزار می شود.
این دوره آموزشی با همکاری شرکت فنی مهندسی علم پژواک پارس، از واحدهای فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و توسط پرفسور نخعی زاده مدیر سابق دپارتمان داده کاوی شرکت دایملر- کرایسلر (مرسدس بنز) و استاد دانشگاه کارلسروهه آلمان با بیش از 18 سال تجربه کاری مفید در زمینه کاربرد داده کاوی در حوزه خدمات بانکی و اعتباری و مدیریت ارتباط با مشتری اجرا خواهد شد.
بر اساس این گزارش مباحث این دوره شامل تعریف داده کاوی، علت انجام داده کاوی، فرآیند داده کاوی و مراحل مختلف آن،الگوریتم های داده کاوی و نقاط ضعف و قوت هریک،فصل مشترک داده کاوی، هوش تجاری (BI)، انبار داده ها و OLAP،شرایط موفقیت پروژه های داده کاوی, کاربرد داده کاوی در: مدیریت ریسک (ریسک بازارهای مالی، ریسک های اعتباری)،انجام معاملات (خرید و فروش ارز، سهام و ...)، Portfolio Management،بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری،کلاهبرداری در بانکها و بیمه ها،پولشویی, تعیین اعتبار مشتریان،شناسایی کلاهبرداران،گزارشی از تجربیات مدرس در مورد کاربرد داده کاوی در بانکهای وابسته به صنعت اتومبیل خواهد بود.
گفتنی است این دوره در روزهای 28 الی 29 دی 1387 در ساختمان بانک سامان واقع در خیابان پاسداران خواهد بود. علاقه مندان، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 3872390 – 0311 تماس گرفته و یا به نشانی اینترنتی http://www.ep-dm.com مراجعه فرمایند.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧

جنگ بین بانک سامان با راهنمایی و رانندگی از جمعه آخر پاییز شروع شد. وقتی که چشم عابران به بیلبوردی شبیه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی روشن شد. با این تفاوت که این بار تابلوها از سوی بانک سامان تعبیه شده است و شما را تشویق به سرعت بیشتر می کرد. درست از همان روز جمعه، راهنمایی و رانندگی در اقدامی عجیب شروع کرد به پاره کردن بیلبوردها. چرا که اعتقاد بر این است این بیلبوردها موجب گمراهی رانندگان می شود. هر چند روز یکبار، بیلبوردها از سوی بانک سامان ترمیم می شود و دوباره راهنمایی و رانندگی انها را پاره می کند! نکته جالب تر اینکه بانک سامان بعد از یک هفته کمی کوتاه آمد و شعار "به سرعت خود بیافزایید" را به " به طرف سپرده های سودآور سامان" تغییر داد اما باز هم راهنمایی و رانندگی کوتاه نیامد!!!

 

   

 

 

 

حال سوالی که از خوانندگان دارم:

 اگر شما جای راهنمایی و رانندگی بودید دست به چنین اقدامی می زدید؟ یا به تعبیری آیا این طرحها واقعا بدآموزی دارد و باید انها را پاره کرد؟

 




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٤ دی ۱۳۸٧

فرنود حسنی

چند روزی است که باز هم ماراتن بانک ها برای قرعه کشی جوایز قرض الحسنه آغاز شده است و تبلیغات گسترده بانک های دولتی را در شبکه های تلویزیونی و روزنامه ها شاهد هستیم. تبلیغاتی که طبق یک روال سنتی و ضعیف مردم را به شرکت در بخت آزمایی جوایز بزرگ دعوت می کنند.

شاید نخ نما شدن این ایده ها و سبک های تبلیغاتی را در نمونه تیزرهای تلویزیونی بانک مسکن و ملت بتوان دید که هر دو افرادی را که هاج و واج به یک نقطه حیرات آور خیره شده اند نشان می دهد.

اما آنچه بهانه نوشتن این چند خط شده است تبلیغات اخیر بانک ملی ایران با 80 سال سابقه و عنوان مهم ترین و محوری ترین بانک در اقتصاد کشور است. در این تبلیغات بانک ملی با دعوت مردم به شرکت در قرعه کشی به آنها نوید دست یابی به چند صد دستگاه خودرو پروتون را می دهد.

خودرویی که اصالتا متعلق به کشور مالزی است و نه دانش فنی آن و نه برند آن متعلق به ایران است در حالی که ما در کشور خودروهایی همچون سمند و مینیاتور را به عنوان دو محصول برگرفته از دانش ملی داریم و بی شک خرید حدود 2000 دستگاه از این خودرو ها از خودروسازی وطنی می تواند چرخه اقتصادی بسیار مناسبی را در داخل کشور به وجود آورد و در شرایطی که کشور از بیماری های اقتصادی فراوانی مانند تورم و بیکاری به صورت توامان رنج می برد مرهمی هر چند کوچک بر درد اقتصاد کشور باشیم.

حال این پرسش از بانک ملی به عنوان الگوی نظام بانکی کشور مطرح است که دلیل انتخاب یک خودرو غیر ایرانی و تبلیغ مداوم نام آن از رسانه ملی در تیزرهای متعدد تلویزیونی چیست؟ آیا انتخاب کنندگان این جوایز منافع ملی را نیز در این انتخاب مد نظر قرار داده اند؟ چرا در شرایطی که کشور در حال تلاش برای رشد اقتصادی و خارج شدن از وابستگی است و بعد از سال ها وابستگی در بخش خودرو موفق به دست یابی به فناوری تولید و حتی صادرات خودرو ایرانی هستیم باید از خودرو کشوری مانند مالزی استفاده کنیم.

بی شک انتظار تمامی ایرانیان از بانک ملی چیز دیگری است و انتظار می رود بانک های کشور از این پس به جای اهداجوایز غیر وطنی از محصولات ایرانی استفاده کنند.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧

با توجه به شرحی که پیرامون مهارت‌های عمومی و تخصصی یک مدیر فناوری اطلاعات در سازمان آوردیم، اینک به راحتی می‌توان حدس زد که مسوولیت‌های اساسی یک CIO چه‌چیزها‌یی هستند. این مسوولیت‌ها از یک سو به مهارت‌های عمومی مدیریتی وی و از سوی دیگر به مهارت‌های تخصصی او مرتبط هستند. این مسوولیت‌ها را از دیدگاه دیگری نیز می‌توان تقسیم‌بندی کرد. اگر خوب دقت کنیم متوجه می‌شویم که برخی از وظایف یک <مدیر ارشد اطلاعات> (2) در حقیقت مدیریت مقولات نرم‌افزاری مانند خود اطلاعات و نیروی انسانی مرتبط با آن و نیز جنبه‌های راهبردی مدیریت است


ادامه مطلب ...



نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧

فناوری اطلاعات> به خودی خود و به تنهایی چندان کارآمد نیست. این فناوری معمولا هنگامی ارزش‌های اصلی خود را نشان می‌دهد که در ارتباط با کاربردهای واقعی و نیازهای عینی سازمان به‌کارگرفته شود. آن‌دسته از مدیران IT که بدون توجه به خصوصیات و مقتضات خاص هر سازمان می‌خواهند نسخه واحد و یکسانی برای پیاده‌سازی فناوری اطلاعات ارائه کنند‌، معمولاً نتیجه چندان مطلوبی نمی‌گیرند. در اغلب موارد یک مشکل اساسی این است که ابزارهای نصب شده واقعا در خدمت اهداف سازمان عمل نمی‌کنند. در این شرایط معمولا بهترین راه‌حل این است که ‌CIO دنبال راهکارهای خاص فناوری اطلاعات برای همان سازمان باشد، نه این‌که بر پیاده سازی یک سیستم عمومی و همه منظوره، اصرار ورزد. سیستم‌های همه‌منظوره بهروری مورد انتظار را در مقایسه با گستره کلی فعالیت‌های سازمان ایجاد نمی‌کنند. خوشبختانه فناوری اطلاعات یک ابزار انعطاف‌پذیر و اصطلاحاً Customizable است. خیلی مهم است که از این ویژگی فناوری اطلاعات هنگام تطبیق آن با نیازهای واقعی سازمان استفاده کنیم. آشنایی با این موضوع مهم در مدیریت فناوری اطلاعات نیاز به تجربه ، دانش و تخصص ویژه دارد.


ادامه مطلب ...



نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧

این کلمه سرنام عبارت Chief Information Officer است و ما در زبان فارسی این مقام اجرایی را در مجموعه مدیران یک سازمان یا شرکت تحت عنوان <مدیر فناوری اطلاعات> می‌شناسیم. البته معنی دقیق و صحیح لغوی این عبارت <مدیر اطلاعات> است و اطلاع داریم که این واژه کمی پیش از متداول شدن فناوری اطلاعات در جوامع صنعتی، در مباحث مدیریتی مطرح شده بود. اما چون فناوری اطلاعات در جامعه و به‌خصوص محیط شرکت‌ها و سازمان‌های صنعتی چنان پیشرفت کرده است که عملاً تمام مقولات مرتبط با <اطلاعات سازمانی> را تحت تأثیر قرار داده است، می‌دانیم که وقتی ذکری از CIO به میان می‌آید، منظور همان مدیر فناوری اطلاعات است که به طور کلی <مدیریت گردش، ثبت و امنیت اطلاعات سازمانی> جزء وظایف اوست.


ادامه مطلب ...



نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧

BPR یا مهندسی دوباره‌ فرآیندهای کسب‌وکار یک راهکار مدیریتی است. همان‌طور که از نام این راهکار برمی‌آید، موضوعش حول و حوش یک تصمیم رادیکال دور می‌زند : همه امور را از نو بنا کن! نظریه BPR درباره روش‌های متحول‌کردن ساختار کسب‌وکار با استفاده از فناوری اطلاعات صحبت می‌کند. الکترونیکی کردن امور که با افزودن حرف E به ابتدای برخی واژه‌ها مانند Business (و البته نه به همین سادگی!) صورت می‌پذیرد ، یکی از پیامدهای مهم دنبال‌کردن ایده‌های این راهکار است. از مجموعه دیدگاه‌ها و پیشنهادات این نظریه می‌توان هم در جهت ایجاد تغییر و تحولات گسترده در ساختار کلی کسب‌وکار (ایجاد تحول به کمک IT) و هم در جهت تسهیل روند سازگاری محیط کسب‌وکار با تغییرات سریع ابزارها و راهکارهای فناوری اطلاعات (ایجاد تحول برای سازگاری با IT) بهره جست. مقاله‌ای که پیش روست نگاهی اجمالی به مفهوم BPR و رابطه دوسویه آن با فناوری اطلاعات دارد. در تألیف این مطلب از مقاله <مروری بر طراحی مجدد فرآیند کسب‌وکار> از مجله IEEE Engineering Management Review استفاده کرده‌ام.


ادامه مطلب ...



نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧

مهیار داعی‌الحق
ماهنامه شبکه - شهریور ۱۳۸۵ شماره 68

اشاره :

‌مدیریت IT یکی از بالا‌ترین و حساس‌ترین مناصب شغلی در دنیای فناوری را به خود اختصاص داده‌است. مسئولیت سنگین، نیاز به داشتن اطلا‌عات عمومی خوب در اکثر رسته‌های مربوط به IT، لزوم تجربه کافی در برخورد با نیروی انسانی متخصص، داشتن روحیه کاری مرتبط با یک پست مدیریتی و بسیاری از پیش‌نیازهای دیگر، در زمره ویژگی‌های یک مدیرIT به حساب می‌آیند، اما از آنجایی که هر شغلی در جای خود ممکن است دچار نوسانات اجرایی یا نقصان کارایی شود، ممکن است مدیر IT نیز بنا به دلا‌یلی، در راه انجام‌دادن وظیفه خود از بهره‌وری مطلوب بازبماند. در این نوشتار کوتاه قصد داریم چند نمونه از چالش‌های فراروی این جایگاه مدیریتی را بررسی نماییم.

‌مدیریت IT یکی از بالا‌ترین و حساس‌ترین مناصب شغلی در دنیای فناوری را به خود اختصاص داده‌است. مسئولیت سنگین، نیاز به داشتن اطلا‌عات عمومی خوب در اکثر رسته‌های مربوط به IT، لزوم تجربه کافی در برخورد با نیروی انسانی متخصص، داشتن روحیه کاری مرتبط با یک پست مدیریتی و بسیاری از پیش‌نیازهای دیگر، در زمره ویژگی‌های یک مدیرIT به حساب می‌آیند، اما از آنجایی که هر شغلی در جای خود ممکن است دچار نوسانات اجرایی یا نقصان کارایی شود، ممکن است مدیر IT نیز بنا به دلا‌یلی، در راه انجام‌دادن وظیفه خود از بهره‌وری مطلوب بازبماند. در این نوشتار کوتاه قصد داریم چند نمونه از چالش‌های فراروی این جایگاه مدیریتی را بررسی نماییم.

هر شغل مدیریتی با توجه به نیازهای ذاتی خود به ارتباط مناسب میان آن شغل و رده‌های بالا‌ و پایین‌تر از خود نیاز دارد، اما شاید بتوان مدیریت IT را از این لحاظ دارای ویژگی خاصی دانست. روابط یک مدیر IT با مدیران هم سطح یا مافوق خود مسئله‌ای است که می‌تواند به دلیل برداشت مختلف آن‌ها از مسائل گوناگون، در مقاطع زمانی بلندمدت تحت تأثیرات منفی قرار بگیرد. یعنی با توجه به نوپا بودن صنعت IT نسبت به سایر علوم مرتبط با فعالیت اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها، بسیاری از مدیران دپارتمان‌ها و قسمت‌های دیگر آنان ضمن این‌که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با فناوری و سیستم‌های اطلا‌عاتی یا تجهیزات مربوط به آن سروکار دارند، از لحاظ نوع نگرش یا شیوه استفاده از آن، با مدیر IT آن سازمان دارای نوعی تفاوت دیدگاه می‌باشند؛ به‌خصوص در مورد پروژه‌های نرم‌افزاری!
حتماً تاکنون شنیده‌اید که مثلا‌ً سرنوشت فلا‌ن پروژهIT  به دلیل عدم توانایی نرم‌افزار در برآورده نمودن نیازهای استفاده‌کنندگان، به شکست انجامیده است.
 

 
اما زمانی که به مراحل و شیوه انجام گرفتن پروژه نگریسته می‌شود، مشخص می‌شود که دلا‌یل این شکست نه به واسطه سوء مدیریت یا عدم کفایت آنان است و نه به خاطر عدم توانایی مجریان پروژه در برآورده ساختن اهداف پروژه، بلکه در بسیاری موارد می‌توان این‌گونه نتایج نامطلوب را در سوء تفاهم یا نوعی اختلا‌ف‌نظر عمده یافت که به شکلی در مراحل اولیه پروژه به دلیل نبود نمونه قابل آزمون و اجرایی آن، در لا‌به‌لا‌ی انبوه مسائل، مستتر شده است.
 
شاید در این‌گونه موارد در بسیاری از جلساتی که قبل از آغاز یک پروژه بین مدیران سازمان و مدیریت IT برگزار می‌شود و طی آن مباحثی چون زمان انجام گرفتن پروژه، تخصیص بودجه و نیروی انسانی موردنیاز پروژه بررسی می‌شود، یک مسئله مهم کمتر مورد توجه مدیران مذکور قرار می‌گیرد و آن، تلا‌ش در جهت رسیدن به هدف و درک و تفاهم مشترک است. در این صورت، پروژه مذکور طی مهلت زمانی موردنظر، بودجه از قبل پیش‌بینی شده و تعداد نفرات لا‌زم و کافی پایان می‌یابد، اما به دلا‌یلی که ذکر شده، خروجی پروژه و نتیجه کار، برای استفاده‌کنندگان یا مشتریان آن قابل‌قبول نیست. بنابراین واضح است که سایر اهداف و فاکتورهای به اصطلا‌ح محقق‌شده پروژه مثل بودجه، زمان، مدیریت منابع و امثال آن نیز زیر سؤال می‌رود.

بهترین راهکاری که در این‌گونه موارد توصیه می‌شود، بررسی همه جانبه اهداف، امکانات و سرویس‌های نهایی (Front End) محصول پروژه از ابتدای آغاز پروژه است. می‌توان گفت که حتی مطرح شدن این‌گونه مسائل در جلسات هماهنگی و همفکری مدیران سازمان با مدیریت IT مقدم بر سایر مسائلی است که معمولا‌ً جزء حیاتی‌ترین فاکتورهای پروژه به حساب می‌آیند، اما در واقع از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردارند.

آنچه امروزه تحت عنوان تحلیل پروژه بر مبنای زبان کاربران و استفاده‌کنندگان یا همان تحلیل مفهومی
(Conceptual) مطرح می‌شود، می‌تواند منبع و آغاز مناسبی برای نیل به این مقصود باشد. هرگاه همه دست‌اندرکاران یک پروژه IT، ‌اعم از مجریان و مشتریان آن، بتوانند به یک زبان مشترک برای برقراری ارتباط دست یابند، می‌توان به برداشت یکسان و عدم اختلا‌ف‌نظر آن‌ها در محصول نهایی پروژه امید بیشتری داشت. برقراری ارتباط فکری مناسب در تمام مراحل اجرای پروژه، مهم‌ترین وظیفه یک مدیر IT است که اغلب اوقات به دلیل مشغله فنی پروژه، فراموش می‌شود.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧

همچنان که فناوری اطلا عات، توسعه بیشتری می یابد، شبکه ها نیز به عنوان یکی از پیامدهای این توسعه اهمیت بیشتری می یابند. اما شبکه ها فقط منحصر به انواع متداول LANها یا WANها نمی گردند و شبکه سازی روش های دیگری نیز دارد. در این زمینه تجهیزاتی مانند Thin Clientها، Net PCها و یا Network computerها مطرح می گردند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی فناوری مرتبط با Thin Clientها بپردازیم.

شبکه مبتنی بر Thin Client، شبکه ای مبتنی بر سرور است که تقریباً کلیه پردازش ها در آن توسط این سرور صورت می پذیرد. کلیه برنامه های کاربردی روی سرور اجرا شده و توسط Clientها قابل استفاده هستند. واژه thin در این تکنولوژی، به دلیل حجم پایین پردازشی است که توسط Clientها صورت می پذیرد. در مقابلِ این تکنولوژیFat Clientها مطرح می باشند که کلیه پردازش ها را روی Client انجام می دهند. به طور کلی ساختار شبکه های مبتنی بر Thin Client از یک سرور با قدرت بالا و تعدادی Client تشکیل شده است که کارآیی محدودی دارند.

 


ادامه مطلب ...



نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱ دی ۱۳۸٧

 با راه اندازی بخش معاملات آتی در بورس کالای ایران, بانک سامان به عنوان نخستین بانک خصوصی کشور با هدف توسعه خدمات بانکداری الکترونیک و با توجه به قرارداد منعقده با شرکت بورس کالای ایران با موضوع انجام عملیات مرتبط با معاملات آتی کالا، در حال حاضر به عنوان تنها بانک کشور خدمات لازم در این زمینه را ارایه می دهد. آغاز معاملات آتی با ورود کالاهایی همچون طلا, مس, سکه همراه بود و به زودی کالاهای دیگری نیز به صف معاملات آتی افزوده خواهند شد.

برای ایجاد تسهیل هرچه بیشتر در روند معاملات آتی بانک سامان سپرده هایی خاص با کدهای840 (مخصوص اشخاص حقیقی) و 841 (مخصوص اشخاص حقوقی) در سیستم نرم افزاری خود ایجاد کرده است که قابل افتتاح در تمام شعب بانک سامان می باشند در ادامه به معرفی فرآیند ها و اقدامات مورد نیاز برای انجام معاملات آتی در بورس کالا می پردازیم.

 

تعاریف:

 

شرکت بورس کالای ایران:

شرکت بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و به شماره ثبت 301984، به نمایندگی سید علی اکبر هاشمیان به عنوان مدیر عامل دارنده امضاء تعهدآور شرکت به موجب آگهی منتشره در روزنامه رسمی شماره 18193 مورخ 24/5/86 به نشانی تهران خیابان سپهبد قرنی کوچه کامل شماره 4 می باشد که یکی از فعالیتهای شرکت مذکور در زمینه راه اندازی بازاری جهت انجام معاملات آتی است. نشانی وب سایت این شرکتwww.ime.co.ir می باشد.

 

بانک سامان:

بانک سامان به عنوان نخستین بانک خصوصی کشور ارایه دهنده جدیدترین راه حل های بانکی در قالب سیستم های بانکداری الکترونیکی است و با هدف فراهم کردن ابزار مالی معاملات آتی بورس کالا خدمات خود را به عنوان تنها بانک عامل در معاملات آتی بورس کالا ارایه کرده است. نشانی وب سایت بانک سامان www.sb24.com می باشد.

 

 

قرارداد معاملات آتی:

قراردادی است که فروشنده بر اساس آن متعهد می شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین می کند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را خریداری کند.

 

سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت در اختیار شرکت:

منظور سپرده ای بانکی از نوع سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت است که به نام مشتریان معرفی شده از جانب شرکت بورس کالای ایران نزد شعب بانک سامان افتتاح می گردد و جهت انتقال وجوه ناشی از قرارداد معاملات آتی شرکت، از آن استفاده شده و حق برداشت و یا انتقال وجه از این حساب منحصراً متعلق به شرکت مذکور می باشد.

  

  

شرایط اختصاصی برای افتتاح سپرده کوتاه مدت – شرکت بورس کالای ایران و عملیات بانکی مجاز مربوطه

 

شرایط و مقررات مربوط به این نوع از سپرده ها در فرم درخواست افتتاح حساب مربوطه قید گردیده است. علاوه بر آن سایر شرایط و نکات مربوطه که اطلاع از آنها جهت اجرای دقیق این دستورالعمل لازم است به شرح زیر می باشد :

 

1-   طبق قوانین شرکت بورس کالای ایران هر مشتری می بایستی تنها یک سپرده از نوع سپرده های کوتاه مدت – شرکت بورس کالای ایران داشته باشد لذا متصدیان قبل از افتتاح سپرده می بایست از عدم وجود سابقه سپرده مذکور نزد سایر شعب اطمینان حاصل نمایند.

2-      سپرده انفرادی و به نام شخص متقاضی افتتاح می گردد و لذا افتتاح این سپرده بصورت مشترک مجاز نمی باشد.

3-   به منظور کاهش مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک، استفاده از سرویسهای تلفن بانک و اینترنت بانک جهت گزارشگیری از سپرده مذکور مجاز بوده و لیکن قابلیت انتقال وجه آن برای این سپرده فعال نمی باشد.

4-      صدور کارت و دفترچه بر روی این نوع از سپرده ها مجاز نمی باشد.

5-      سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت - شرکت بورس کالای ایران به هیچ عنوان نمی تواند پشتیبان سپرده ای دیگر گردد و بالعکس.

6-   با توجه به اینکه طبق قرارداد افتتاح سپرده,  صاحب سپرده حق برداشت را از خود سلب نموده است لذا توضیح " برداشت نقدی یا انتقالی صرفاً با مجوز شرکت بورس کالای ایران امکان پذیر می باشد " به این حساب ها منصوب می شود.

 

7-      صاحب سپرده امکان واریز (نقدی/ انتقالی) به این سپرده را دارد.

8-    صاحب سپرده امکان هرگونه برداشت (نقدی/ انتقالی)، انتقال وجه، مسدود کردن و بستن سپرده مذکور را از هیچ طریقی (شعبه ای/ الکترونیکی) ندارد.

9-    شرکت بورس کالای ایران فقط از طریق ابزارهای الکترونیکی نسبت به تسویه حساب با مشتریان خود اقدام می نمایند و صرفاً در صورت نیاز جهت بستن سپرده مجوز کتبی به شعبه ارائه می نماید.

10-    صدور صورتحساب به درخواست صاحب سپرده بلامانع است.

11-  این سپرده ها مشمول دریافت سود علی الحساب همانند سپرده های کوتاه مدت عادی می باشند و سود این سپرده صرفاً به همان سپرده قابل واریز می باشد و امکان واریز سود به سایر سپرده ها وجود ندارد.

 

مراحل افتتاح سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت مشتریان شرکت بورس کالای ایران

 

1- متقاضیان افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت – شرکت بورس کالای ایران می بایست قبلاً به یکی از کارگزاران شرکت بورس مراجعه و کد معاملاتی دریافت نموده باشند سپس با در دست داشتن معرفی نامه از طرف کارگزار جهت افتتاح حساب به هر یک از شعب بانک سامان در سراسر ایران مراجعه نمایند.

 

2- متصدیان بانکی در شعب بانک سامان موظفند پس از دریافت معرفی نامه، ضمن احراز هویت مشتری یا نماینده قانونی وی، فرم مشخصات مشتریان  و فرم درخواست افتتاح حساب  سرمایه گذاری کوتاه مدت - شرکت بورس کالای ایران را در اختیار مشتریان قرار دهند.  

3- متصدیان شعب می بایستی فرمهای تکمیل شده را از مشتریان دریافت و پس از تطبیق مندرجات فرم ها با مدارک هویتی مشتریان نسبت به ثبت مشخصات وی در سیستم نرم افزاری بانک و همچنین افتتاح سپرده با کد مخصوص اقدام نمایند. سپرده مذکور در سیستم نرم افزاری بانک با کدهای 840 (جهت اشخاص حقیقی) و 841 (جهت اشخاص حقوقی) افتتاح می گردد.

 

خلاصه مکانیزم قرارداد معاملات آتی سکه :

قرارداد معاملات آتی سکه در واقع نوعی پوشش ریسک نوسان قیمت است بدین صورت که خریدار با مراجعه به کارگزار بورس کالا و دریافت کد، درخواست خرید این قرارداد را می نماید. مشتری با خرید قرارداد معاملات آتی سکه را به قیمت روز قرارداد و با پرداخت 10% کل ارزش خریداری می نماید و می تواند در تاریخ تعیین شده با مراجعه به صرافی های اعلام شده آنها را دریافت نماید. مسلماً ارزش قراردادها برحسب زمان تحویل سکه ها متفاوت می باشد.

چنانچه در طول دوره معاملاتی ، قیمت سکه افزایش پیدا کرد آن شخص می تواند قرارداد خود را در بازار بفروشد و مابه التفاوت قیمت سکه را (نسبت به زمانی که خودش قرارداد را خریده بود و برحسب مقدار پولی که تا آن زمان پرداخت کرده است) از خریدار بعدی دریافت نماید و اگر قیمت سکه پایین آمد زیان کرده و این ریسک بازار       می­باشد، اگر فکر می کند قیمت باز هم پایین تر می­آید می تواند برای جلوگیری از ضرر بیشتر نیز قرارداد خود را بفروشد.

 

طول دوره معاملات آتی و نحوه پرداخت تتمه مبلغ

در بازار بورس کالا قراردادهای متفاوتی از لحاظ تاریخ تحویل سکه وجود دارد. مثلاً تحویل دی ماه 87، اسفند87، اردیبهشت، تیر، شهریور و آبان 88  که اولین روز معاملاتی همه آنها طبق اطلاعیه شرکت بورس کالا مورخ 5/9/87  بوده است. بنابراین زمانبندی پرداخت مابه التفاوت وجه سکه ها نیز برحسب زمان تحویل کالا فرق کرده و خریدار   می­بایست از سایت شرکت بورس کالا به آدرس www.ime.co.ir  دریافت نماید.

 

ارزش قرارداد در هر روز :

در معاملات آتی برای هر روز قیمت پایه تعیین می شود که قیمت تسویه روز قبل است. ولی در اولین روز راه اندازی این معاملات استثناءً قیمت پایه توسط کمیته اجرایی قراردادهای آتی و با توجه به قیمت نقدی و زمان تحویل تعیین شده است.

 

نوسانات قیمت در هر روز :

سطح نوسان هر قرارداد در هر روز معاملاتی مثبت و منفی 3  درصد خواهد بود.

 

وجه تضمین اولیه :

وجه تضمین اولیه در هر قرارداد 10 درصد قیمت 10 عدد سکه می باشد که در هنگام خرید از خریدار دریافت         می­شود. برای اولین قرارداد این مبلغ 200 هزار تومان محاسبه شده است.

سقف مجاز موقعیتهای معاملاتی باز :

منظور از موقعیت معاملاتی باز هر مشتری، قراردادهای خریداری شده توسط وی می باشد که هنوز بفروش نرفته اند جمع این قراردادها برای مشتریان حقیقی 100 قرارداد می باشد یعنی می تواند 1000 سکه خریداری نماید.

مشتریان حقوقی نیز می توانند تا اندازه­ای خریداری نمایند که مجموع وجوه تضمین اولیه پرداخت شده حداکثر به میزان 10 درصد سرمایه ثبت شده آنها باشد.

 

فرآیند افتتاح حساب مشتری در معاملات قراردادهای آتی :

 

1-      دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزاری

2-      معرفی مشتری به بانک توسط کارگزار جهت افتتاح حساب عملیاتی  پس از اخذ کد معاملاتی مشتری

3-      اعلام شماره حساب عملیاتی مشتری توسط بانک سامان به کارگزار

4-      اعلام شماره حساب شخصی توسط مشتری به کارگزار در فرمهای مربوطه

5-      اعلام شماره حسابهای فوق به اتاق پایاپای توسط کارگزاری

علاقه متدان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به شعب بانک سامان در سراسر کشور مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن 6422-021 تماس حاصر فرمایند.




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب