فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٦ شهریور ۱۳۸٧

فرنود حسنی

www.farnood.com

طبق گفته های یکی دو روز گذشته رییس کل بانک مرکزی, بخشنامه جدید این بانک در خصوص نرخ سود سپرده های بانکی که از مهر ماه سال جاری ضمانت اجرایی خواهد داشت ابلاغ خواهد شد و بر اساس شنیده ها شرایط موجود در این بخشنامه می توان گفت نظام بانکی در حال تجربه گام جدیدی در راستای تداوم سیاست های دستوری و حذف عملی مفهوم واقعی رقابت در بازار بانکی است. بر اساس گمانه زنی های نزدیک به یقین اعلام پرداخت سود حداکثری بانک ها در بازه های زمانی مختلف از 9 تا 19 درصد خواهد بود که فارغ از مسائل و مشکلات اقتصادی فراوان حاکم بر کشور برابر شدن شرایط نرخ سود سپرده ها برای بانک های دولتی و خصوصی و همچنین امکان ارایه سود بیشتر از حد اعلام شده با مجوز بانک مرکزی شوک دیگری است که تیم اقتصادی دولت به نظام بانکی وارد کرده است و در این بین بانک های خصوصی که به دلیل مشکلات فراوان پیش رو و عدم حمایت های دولتی حتی در بعد قانونی که نقطه عطف آن را می توان در اصل 44 قانون اساسی جستجو کرد شرایط به مراتب بدتری را سپری خواهند کرد.

در شرایطی که در خبرها داشتیم بانک های خصوصی علی رغم داشتن تعداد شعب بسیار کمتر بانک های دولتی توانسته است حدود 30 درصد از گردش مالی اقتصاد ایران را به سمت خود سوق دهند و  بانک های دولتی با کاهش شدید سپرده ها مواجه شده اند شاهد هستیم که اینگونه سیاست ها باعث از بین رفتن شرایط رقابتی بانک های خصوصی که انصافاً در طول سال های اخیر نظام بانکی کشور را متحول کرده اند می شود, چرا که در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی تنها بخشی که بانک های خصوصی توان فعالیت و سرمایه گذاری در آن را داشتند و به عنوان سریع الانتقال ترین راه برای گردش منابع آنها شناخته می شود جذب سپرده ها و هدایت این منابع در مسیر تسهیلاتی است که می تواند گره گشای مسکلات بسیاری از مردم باشد.

اما متاسفانه این گونه سیاست ها و اعلام نرخ های دستوری باعث فروکش  انگیزه ها و از بین رفتن حداقل فرصت ها برای بانک های خصوصی می شود و مانع جدی برای ریسگ پذیری آنها برای حضور در عرصه سرمایه گذاری های دراز مدت در حوزه های صنعتی و تولیدی می شود, از سوی دیگر امکان افزایش توجیهی سود نیز از جمله مسائلی است که باز بر این شرایط نابرابر دامن زده و مانع حرکت مناسب خصوصی ها در برابر دولتی ها شده و فضای رقابت را تنگ تر و نابرابر تر می کند چرا که بی شک ظرفیت های بالای بانک های دولتی از نظر منابع باعث افزایش توان آنها برای تغییر شیوه های محاسبه سود می شود.

نکته مهم دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد امکان سنجی فضای رغبت و گرایش مردم برای سپرده گذاری بر اساس نرخ های جدید است در شرایطی که حداکثر نرخ سود اعلام شده با نرخ تورم حاکم بر جامعه برابری می کند و همراهی این قضیه با کاهش ارزش پول در اقتصاد باعث فرار سرمایه ها از بانک ها می شود و گرایش شدید را برای خروج سرمایه از کشور و هدایت آن به بازارهای خاکستری سبب می گردد.

به هر حال باید گفت که توسعه اقتصاد خصوصی و آزاد تنها با شعار فراهم نمی شود و نیازمند تغییر فرهنگ و بینش در نگرش دولتی و البته جراحی برخی تفکرات بسته ای و سیاست های دستوری است.




نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٥ شهریور ۱۳۸٧


۱- آیا امروز میتوان از پیدایش جنبش فکری آینده نگری در ایران سخن گفت؟

اگر بخواهم در یک نظر اجمالی به این پزسش پاسخ دهم باید بگویم با توجه به شرایط پیچیده ایران در شرایط امروز سخن گفتن از جنبش آینده نگری و پیدایش آن در ایران کمی نیاز به دقت و وسواس زیاد دارد. و اعتقاد دارم همین پیچیدگی که از عوامل و شاخص های مختلفی ناشی می شود مانع از ارایه یک دیدگاه دقیق می شود. ماهیت آینده نگری به عنوان یک بینش فراگیر که مبتنی بر دیدگاه های اصلاح طلبانه و بهبود در تمامی امور اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی است و می تواند الگوی پیش برنده جامعه در همه بخش های فرهنگی, صنعتی و سیاسی کشور باشد در حال حاضر چهره ای که از ایران برای اذهان داخلی تصویر می شود با آنچه که در جوامع بین المللی یافت می شود بسیار متفاوت است و در واقع لمس واقعیت ها برای ساکنان داخل کشور شاید به نوعی سخت تر از فرا مرز نشینان است.


با واکاوی تاریخ می توان به روشنی دید که نگاه مجدانه برای ساختن  آینده و تلاش برای رسیدن به اتوپیا در صد ساله احیر تاریخ ایران وجود داشته و دارد و بی شک می توان این قضیه را به جامعه شناختی آینده نگری نسبت داد اما اینکه تطبیق این آینده نگری و خواست های اجتماعی با الگوهای مدرن و بینش روشن مورد نیاز برای تحقق کیفیت مورد انتظار در اینده نگری تا چه حد است سوالی است که پاسخ به آن می تواند پاسخ سوال شما نیز باشد.


ساختار متنوع اجتماعی ایران به دلیل وجود لایه های مختلف فکری, اقتصادی, دینی و...شرایطی را به وجود آورده است که هر لایه سعی در توسعه باورها, اعتقادات و راه کارهای خود برای ارایه الگو برتر برای ساختن آینده جامعه دارد و لذا نمی توان یکدستی و یکپارچگی مشخصی را در این حوزه مشاهده کرد.


آنچه که به عنوان یک معضل دیگر در عدم درک صحیح و تبدیل شدن بینش آینده نگری به عنوان یک شاخص توسعه علمی همه جانیه مطرح است محدودیت های فراوان رسانه ای و کنترل ذاتقه عمومی در همه ابعاد به ویژه حوزه سیاست و فرهنگ است این محدودیت با جلوگیری از خلق اندیشه های فرانگر و آینده اندیش مانع تضارب آرا و توسعه فضای انتقاد و شکل گیری رویکردهای اصلاحی به عنوان درون مایه اصلی آینده نگری است.


نکته دیگری که در این میان قابل اشاره است گرایشات متنوع و بعضا متضاد طبقه روشنفکر جامعه ایرانی است که خود طیف بزرگی را شامل می شود که این طبقه نیز علی رغم رسالت تاریخی خود برای هدایت و روشنگری در جامعه در طول سالیان دراز مدام در پی اثبات حقانیت خود بوده است و هیچ گاه فرصت لازم را برای عملیاتی کردن دیدگاه ها و تئوری های خود را نداشته و از همین روست که جامعه نیز هیچ وقت نتوانسته است نتیجه مشخصی از این دیدگاه ها بگیرد و بسیاری از آنها در میانه راه به دست هم فکران یا طیف های دیگر قلب ماهیت شده اند و عوام را به آنچه نباید ارشاد کرده اند.


علی رغم تمام این رویکردهای موجود در مسیر شکل گیری جنبش آینده نگری باید به کورسو های امیدی که من ایرانی در وطن می توانم از دریچه امید و تلاش خود و آینده قابل انتظارم مشاهده کنم اشاره نمایم.


متاسفانه و یا خوشختانه آنچه به عنوان نماد و محور تفکرات آینده نگری در ایران امروز مطرح می شود رویکرد سیاسی جاری در جامعه است که با گذشت دوران جنگ و سازندگی و آغاز حرکت های اصلاح طلبی در اجتماع ایران آغاز شد و در طول این سال ها نیز دستخوش تحولات بسیار بوده است اما نکته اینجاست که این تخولات همگام با رشد نسل جدیدی است که بسیار آگاه و صاحب تحلیل و عقیده است. از سوی دیگر توسعه آموزش های آکادمیک و ورود دانش های نوین و از همه مهمتر توسعه ابزارهای ارتباطی بین المللی مانند اینترنت و ماهواره توانسته است بارزیادی از دوش جامعه خسته و واپس رفته ایران بردارد و اندکی طراوت و شادابی را به او بازگرداند و همچنین باعث صیقل دادن به بینش های روشنفکری کهنه شود و رگه هایی از آینده نگری و قدرت و انرژی و باور رسیدن به آینده حقیقی در سایه عقل, علم, حقیفت و توانایی را در کشور به وجود آورد.


 
۲- چه ویژگی هائی گفتمان آینده نگری در ایران را از سایر گفتمان های توسعه در ایران جدا می سازد؟

مفهوم آینده نگری به عنوان یک رویکرد بینشی و دانشی بیانگر شیوه های عمل و هدفمندی هایی است که به اعتقاد من نسبت به سایر بینش ها گامی به پیش دارد چرا که علاوه بر سنجش و محاسبه شاخص های موثر در این بینش ها رویکرد مهم و به ظاهر ساده ای به نام آینده بینی را در تحلیل ها و بررسی کارکردهای عملی بینش خود به همراه دارد.

از سوی دیگر اینده نگری مفهوم منعطف تر و جامع تری است که می تواند حوزه های اثر بیشتری را به همراه داشته باشد.


یکی دیگر از نکاتی که می تواند به عنوان ویژگی گفتمان آینده نگری طرح شود پویایی این بینش در برابر زمان و حرکت بر اساس تحولات محلی, ملی و بین المللی است.



۳- چه میزان و در چه حوزه هائی گفتمان آینده نگری ایران میتواند به توسعه گفتمان آینده نگری گلوبال یاری رساند؟


گفتمان آینده نگری ایرانی مانند هر بینش جامع دیگری بی شک متاثر از روند توسعه بین المللی این بینش است و با توجه به تاثیر پذیری همه کشورها از پدیده چهانی شدن در سال های گذشته ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و به هر حال در جریان نقوذ این فرآیند اثرات خود را بر جامعه ایران گذاشته است. نکته مهم در بحث آینده نگری گلوبال و مقایسه آن با شرایط آینده نگری ایران این است که استانداردهای رایج در سطح گلوبال تفاوت بسیاری با وضعیت موحود ایران دارد. آینده نگری ایران در حال آزمودن رویکردهای و تطبیق خود با شرایط بومی و جهانی است و لذا نمی توان انتظار زیادی از آن داشت بنابراین در شرایط امروز و با نگاه کلی جنیش آینده نگری ایرانی بیشتر پذیرنده است تا دهنده و باید خود را بیشتر در معرض تجربه قرار دهد و به شناسایی راهکارها و اقدامات پیش برنده بپردازد.


اما به هر حال اگر به جامعه ایران به عنوان عضوی از جامعه گلوبال نگاه کنیم بدون شک اقدامات فعالان آن می تواند تاثیراتی در روند آینده نگری گلوبال داشته باشد.


 
۴- آیا گفتمان آینده نگری در ایران میتواند به یک گفتمان مستقل سیاسی فراروید؟


 


به اعتقاد من در حال حاضر و با توجه به ظرفیت های موجود هنوز برای تبدیل این گفتمان به یک گفتمان سیاسی بسیار زود است و الیته که محدود کردن این بینش در حصار سیاست نیز به نوعی خلغ سلاح طیف فکری گسترده ای است که اینده نگری را به عنوان رویکرد فکری خود برگزیده اند و در حوزه های مختلفی به جز سیاست مشغول هستند و از همین الان می توان پیش بینی کرد که افتادن بینش اینده نگری در ورطه سیاست چیزی جز تکرار اشتباهات تاریخی کشور نیست چرا که باعث حذف همه جانبه نگری و عدم دستیابی به نتیجه مطلوب می شود.


لازم است تا به این بینش رویکردی جامع تر داشت تا از بر هم کنش و برآیند شاخص ها و حوزه های اثر آن بتوان ساختار منطقی و رویکرد جامعی را فراهم ساخت. انتظار من هم از فعالان حوزه آینده نگری  این است که بینش خود را صرفا در حوزه سیاست متمرکز نکنند و با هدایت توانایی های علمی و اجرایی خود در حوزه های تخصصی مختلف ضریب برهمکنش این حوزه ها را برای افزایش کارایی آنها فراهم آورند چرا که رسیدن به یک ساختار سیاسی مبتنی بر دموکراسی با رویکر آینده نگری با پرداختن به زیرساخت های مختلف اجتماعی, فرهنگی, اقتصادی و...حاصل خواهد شد.


 



با تشکر از بانیان این پرسمان جمعی و گفتمان مجازی از تمامی خوانندگان به دلیل کمبود وقت که مانع پاسخ دهی کامل تر به پرسش ها شد صمیمانه عذر خواهی می کنم و آرزو می کنم بینش و تفکر آینده نگری به عنوان رویکردی پویا در باور تمامی ایرانیان شکل بگیرد تا بر اساس آن حقانیت ها و شایستگی های واقعی خود را بهتر و بهتر بشناسند و برای دست یازیدن به آنها تلاش کنند.




نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸٧

فرنود حسنی

www.farnood.com

بانک به عنوان یکی از حلقه های مهم زنجیره امور مالی در هر کشوری از جایگاه با اهمیتی در اقتصاد برخوردار است. فضای رقابتی در اقتصاد جهانی بانک ها را به عنوان بنگاه های مالی به سمتی می برد تا از ابزارها و شیوه های مختلفی برای توسعه کمی و کیفی بازار خود بهره ببرند و بی شک در این میان استراتژی های کلان بانک هستند که بر راهبردهای تبلیغی و ترویجی بانک ها اثر مستقیم دارند. بانک های ایرانی هم قطعا از این قاعده مستثنی نیستند. اما آنچه که می تواند به عنوان نماد و نمایانگر خوبی برای بیان توانمندی ها, راهبردها, رویکردها و ماموریت های پیش بینی شده یک بانک مورد استفاده قرار گیرد شعارهای بانکی هستند که در واقع عبارت های کوتاهی هستند که دنیایی از تفکر, سرمایه گذاری و برنامه ریزی را در ورای خود دارند و علاوه بر نقش تبلیغاتی بسیار پر رنگ نشان دهنده نگاه و بینش واقعی مدیران ارشد بانک نسبت به بازار و مشتری است و به نوعی نشان دهنده پرستیژ بانک است. در این یادداشت قصد داریم به معرفی و بررسی شعارهای تبلیغاتی بانک های ایرانی بپردازیم:

بانک تجارت, بانک فردا

این شعار ضمن تاکید بر یک رویکرد آینده نگرانه آنچنان که باید و شاید نمی تواند بر رویکرد استراتژیک بانک تاکید داشته باشد. اما به هر حال تاکید بر کلمه فردا به عنوان محور تفکرات واندیشه های بانک تجارت می توانید بسیار مثبت و مناسب باشد چرا که این کلمه ماهیتا دارای بار مثبت است و به دلیل کوتاهی به راحتی در ذهن می نشیند و تلفیق آن با نام بانک وزن و تعادل خوبی را برقرار می کند. شاید مهمترین ضعف این شعار عدم وضوح در ایجاد ذهنیت نسبت به صفت برجسته بانک تجارت دانست.

 

بانک مسکن, بانک پاسخگو

بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در سال های گذشته فعالیت ها و اقدامات جالب توجهی در حوزه ترویج و برندینگ داشته است و شاید مهمترین جلوه آن را در انتخاب شعار ساده و زیبای بانک پاسخگو بتوان دید. علی رغم اینکه می توان پاسخگویی را وظیفه عادی هر بنگاه اقتصادی پر ارتباطی مثل بانک نامید اما مساله مهم این است که آن بانک تا چه حد برای این وظیفه اهمیت قائل است و آن را در استراتژی ها و فرآیندهای کاری خود لحاظ کرده است. پاسخگویی به مشتری مساله ای حساس و البته مسئولیتی خطیر است که قطعا اگر در سرلوحه برنامه های یک بانک قرار می گیرد ضرورت شکل گیری نگاه جدید  و تغییر فرهنگ سازمانی را به ویژه در نیروهای صف جدی تر می کند.

شاید گزینش این شعار خوب توانست در بازه زمانی که بانک های تخصصی دیگر نیز در حال دگردیسی بودند از تاثیر نام بانک بر شعار و ذهنیت جامعه جلوگیری کند اتفاقی که در مورد بانک کشاورزی رخ نداد.

 

بانک کشاورزی, بانک همه مردم ایران

بانک کشاورزی نیز به عنوان یکی از بانک های تخصصی کشور به دلیل نام خاصی که دارد با آغاز مدیریت جلال رسول اف تلاش کرد تا خود را از مارک خاص منظوره بودن دور کند و با انتخاب شعار بانک همه مردم ایران, دغدغه خود را برای نشان دادن وجهه عام خود نشان دهد.

شاید به همین دلیل بود که بانک کشاورزی انرژی خود را معطوف این قضیه کرد و نتوانست بر رویکرد های استراتزیک تاکید کند تا جایی که سایر شعارهای این بانک مانند بانکداری الکترونیکی را با بانک کشاورزی تجربه کنید نتوانست اثربخشی لازم را داشته باشد و هنوز مردم عبارت بانک همه مردم ایران را در ذهن داشته باشند.

 

بانک سامان, بانک هوشمند

شعار بانک سامان بانک هوشمند, شعاری است که در حدود یک سال گذشته توسط این بانک انتخاب شده و با مطالعه سوابق فعالیت های بانک سامان می توانیم به خوبی نکته سنجی و بینش صحیح مدیران این بانک را نسبت به گزینش این شعار بر اساس استراتژی های گذشته و آینده آگاه شویم. از آنجا که بانک سامان به عنوان اولین بانک ایرانی و خصوصی در ایران توانست بزرگترین گام ها را برای حذف بانکداری سنتی و توسعه بانکداری الکترونیکی بردارد و با مقوله مهم و حیاتی مشتری با رویکرد های جدیدی برخورد کند و برای نیازهای مختلف مشتریان ابزارهای هوشمند فراوانی را تدارک ببیند بی شک در انتخاب شعار خود بسیار موفق عمل کرده است.

 

پارسیان, بانک ایرانیان

بانک پارسیان به عنوان یکی از بزرگترین بانک های خصوصی ایران از نظر تعداد مشتری و شعبه در سال های ابتدای تاسیس خود نتوانست روی شعار خاصی به عنوان محور تاکید کند و فراخور تبلیغات و تحولات و اقداماتش دربازار ایران از عبارت ها و واژه های مختلفی استفاده می کرد اما در حدود یکی, دو سال اخیر با انتخاب شعار بانک ایرانیان تبلیغات بسیاری را برای معرفی این شعار صرف کرد.

اما متاسفانه این شعار را نمی توان ناشی از یک رویکرد استراتزیک و هدفمند دانست چرا که در نگاه اول آنچه به ذهن متبادر می شود این است که چه لزومی برای تاکید بر اختصاص این بانک به ایرانیان وجود دارد؟ آیا صرف ترکیب بندی کلمه پارسیان با ایرانیان که تقریبا هم به یک معنی هستند می تواند گویای مساله خاصی باشد چرا که به هر حال تمامی بانک های کشور در حال خدمات رسانی به هموطنان ایرانی هستند و قطعا این شعار نمی تواند به عنوان برگ برنده بانک در ایجاد جذابیت تبلیغاتی باشد.

 

بانک پاسارگاد, بانک هزاره سوم

بانک پاسارگاد هم در انتخاب شعار به نوعی مسیر بانک پارسیان را پیموده است و به هر حال این نقد بر آن وارد است که با ورود به هزاره سوم همه بانک هایی که توانسته اند در شرایط رقابتی این عصر دوام آورند و به فعالیت مشغول باشند را می توان بانک هزاره سوم نامید چرا که بانک هزاره سوم بودن هیچ مزیت کمی یا کیفی را برای برجسته شدن و تبدیل شدن به یک شعار راهبردی که نمادی برای ایجاد ذهنیت در خصوص رسالت ها و ماموریت های بانک باشد نیست.

 

بانک صادرات ایران در خدمت مردم

بانک صادرات از جمله بانک های تجاری بزرگ کشور است که شعار در خدمت مردم بودن را گزینش کرده است و البته از رویکرد برندینگ و تبلیغات تجاری نمی توان آنچنان که باید و شاید شعار این بانک را حرفه ای و کاربردی دانست چرا که واژه های مورد استفاده آن تا حدودی تاریخ مصرف دارد و قدیمی هستند و ترکیب آن ها نمی تواند تهییج کننده و مناسب باشد چرا که قطعا خدمت به مردم وظیفه ماهیتی هر بانکی است و شاید یکی از اجزا ماموریت ها و رسالت های هر بنگاه مالی باشد ولی قطعا نمی توان به آن جلوه استراتژیک بودن بخشید.

 

بانک ملت, بانک شما

شعار بانک ملت بانک شما نیز علی رغم کوتاه بودن به هیچ وجه نمادی از یک شعار حرفه ای نیست و قطعا نمی تواند موجب تقویت برند بانک ملت شود, به عبارت بهتر تعدل لازم بین نام و شعار برقرار نیست. چرا که تنها مشتریان بانک ملت می توانند با این شعار احساس قرابت کنند و خود را مخاطب آن بدانند.

 

بانک رفاه, بانک همه

بانک رفاه نیز مانند بانک کشاورزی در تنگنای حاصل از نام خود گرفتار بود و پس از حذف شدن واژه کارگران از آن توانست تا حدودی بر جنیه غیر تخصصی بودن حوزه بازار خود تاکید کند که البته این موضوع هنوز هم به دلیل ذهنیت مشتریان میانسال حوزه بانکی به طور کامل رفع نشده است.

اما با این حال باز هم گزینش واژه نامانوس بانک همه نمی تواند تمامی این مسایل را رفع کند چرا که بانک همه بودن نمی تواند رویکرد استراتژیک خوبی برای تقویت برندینگ بانک باشد.

 

هر جا که سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد.

اعتماد اولین نکته ای است که هر شخصی در گزینش بانک مورد نظر خود خواسته و ناخواسته آن را پذیرفته است و شاید این از تاریخ شروع فعالیت بانک های حرفه ای به عنوان نمادی روشن در این حوزه مطرح است. شعار طولانی بانک ملی ایران علی رغم جلوه مناسب به هیچ وجه جالب توجه نیست چرا اعتماد بدیهی ترین سرویسی است که هر بانکی باید برای مشتری فراهم کند و قطعا تاکید فراوان بر این عبارت طولانی نمی تواند برای بانک ملی وجه تمایز خاصی به حساب آید.

ضمن اینکه در یک سال گذشته می بینیم بانک ملی در تلاش است شعار جدیدی مانند پیشرو در ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی را نیز مورد استفاده قرار دهد که هم از مساله طولانی بودن رنج می برد و هم چیزی به جز واقعیت موجود در تاریخچه بانکداری الکترونیکی ایران است.

 

بانک اقتصاد نوین, اولین بانک خصوصی ایران

بانک اقتصاد نوین نیز با گزینش شعار اولین بانک خصوصی ایران در تمامی تبلیغات خود, تلاش و اصرار فراوانی برای تاکید بر این موضوع دارد در حالی که در اقتصاد و تجارت امروز هیچ کارشناسی اولین بودن را با بهترین بودن برابر نمی داند. این در حالی است که بسیاری از فعالان در حوزه بانکی ایران موسسه سامان اقتصاد که بعدها به بانک سامان تبدیل شد را به عنوان اولین موسسه مالی خصوصی ایران  می شناسند که مجوز فعالیت گرفته است. لذا از رویکر برندینگ و استراتژی های بانکی تاکید بسیار بر شعار اولین بانک خصوصی ایران نمی تواند شعار شایسته و بازگو کننده ای از کیفیت ماموریتها و اقدامات هدف یک بانک داشته باشد.

 

بانک سرمایه, سرمایه بان

بانک سرمایه نیز با انتخاب شعار محوری سرمایه بانک و شعار فرعی بانک سرمایه نماد علم و سرمایه نتوانسته است توفیقی در گزینش رویکر راهبردی برای شعار خود باشد چرا که همانند بانک ملی بر مساله ای بدیهی تاکید دارد. سرمایه بان بودن فقط بر موضوعاتی همچون نگهبان سرمایه های مردم بودن تاکید دارد و نمی تواند جنبه مدیریت بانک بر سرمایه های مردم برای سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی را جلوه گر سازد. از سوی دیگر تشابه کلمه سرمایه در نام و شعار بانک باعث محدود تر شدن دایره مانور بانک برای نمایش حوزه های فراتر را دارد.

 

بانک سپه, بانک پیشرو

بانک سپه به عنوان یکی از بانک های با سابقه کشور عبارت بانک پیشرو را به عنوان شعار محوری خود انتخاب کرده است و در واقع در تلاش برای پویایی خود در همه حوزه ها  دارد که البته این موضوع به ویژه در حوزه بانکداری الکترونیکی که به عنوان نماد پیشرو بودن و رقابت بانکها مورد توجه قرار می گیرد تا حد زیادی در مورد بانک سپه صدق نمی کند ولی اگر بخواهیم نگاهی کلی به خود شعار داشته باشیم این شعار از رویکرد استراتزیک مناسب و قابل تامل است هر چند که به دلیل استفاده مکرر کلمه پیشرو در انواع تبلیغات تجاری کمی مستعمل به نظر می رسد ولی چنانچه ماهیت بانکی با پیشرو بودن منطبق باشد می توان این شعار را مثبت ارزیابی کرد.

 

بانک کارآفرین, دانش جهانی راه حل ایرانی

شعار بانک کارآفرین در نگاه اول جمله معروف بیل گیتس را با مضمون جهانی بی اندیشید, محلی کار کنید به ذهن می رساند اما در هر حال شعاری ساده و دل نشین است که کاملا نشان دهنده نگاه راهبردی به این مقوله است چرا که استفاده به جا از واژه های دانش, جهانی, راه حل و ایرانی توانسته است تناسبات معنایی و ظاهری قشنگی را در شعار ایجاد کند و نمایانگر رویکرد راهبردی این بانک در خلق کیفیت خدماتش باشد.




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب