فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - پنجشنبه ٢٩ بهمن ۱۳۸۸

یادمان باشد پرچم ایران سه رنگ داشته و دارد و خواهد داشت

رنگ هایش ابدی است مثل خلیچ تا همیشه پارس

سبز

سپید

سرخ

 




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢۸ بهمن ۱۳۸۸

راه کارهای تدوین بیانیه سیاست محرمانگی اطلاعات در یک سایت تجاری

(با تاکید بر قوانین تجارت الکترونیکی ایران)

مطالعه موردی سایت های Amazon و eBay

 

 

دکتر اخوان فرد- دکترای تخصصی حقوق تجارت بین الملل

استادیار و عضوهیات علمی دانشگاه شیراز

mfadlaw@gmail.com

مهندس فرنود حسنی- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز

farnoodhasani@gmail.com

 

چکیده

هدف- اعتماد کاربر یا مشتری عاملی مهم و کلیدی برای موفقیت کسب و کارها به ویژه در کسب و کارهای برخط[1] به شمار می رود. هنگامی که از مقوله اعتماد در دنیای مجازی سخن به میان می آید ضروری است تا شرایط و امکاناتی شایسته جهت تامین یا افزایش اطمینان خاطر مشتری, از سوی مدیریت سایت فراهم آید. یک شیوه برای ایجاد و خلق این اعتماد در میان مشتریان ثبت و نمایش بیانیه سیاست محرمانگی[2] است که در آن آگاهی ها و راهنمایی های لازم در خصوص شیوه های قانونی بهره برداری از اطلاعات و استفاده از خدمات سایت اشاره شده که مدیران سایت با نمایش آن التزام خود را به موارد مذکور نشان می دهند, از سوی دیگر این بیاینه شیوه های بهره برداری از اطلاعات شخصی را برای او تشریح می کند.] 1[

ضرورت- هر چند که یک شیوه و شاخص دقیق و همه پسند برای تدوین و نگارش سیاست محرمانگی وجود ندارد اما با این حال عدم وجود استانداردی عمومی برای تهیه, شناسایی و مقایسه سیاست محرمانگی اطلاعات در بین شرکت ها و سازمان های مختلف کاربران سایت های ایرانی را با مشکل مواجه ساخته است که حاصل آن  فقدان شکل گیری اعتماد در تراکنش[3] های برخط است که این خود موضوعی قابل بحث در حوزه اثر و پذیرش قوانین تجارت الکترونیکی[4], به ویژه در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور همانند کشورهای شورای همکاری خلیج فارس[5] محسوب می شود.] 2[

 این مقاله سعی دارد با بررسی چالش ها و مشکلات موجود در این خصوص به ارایه شیوه ها و راه کارهای تهیه یک سیاست محرمانگی اطلاعات برای سایت های تجاری ایرانی بپردازد.

متدولوژی/رویکرد-برای تدوین راه کارهای مناسب در ابتدا ضروری است تا به بررسی مطالعات و دیدگاه های موجود در سایر پژوهش ها پرداخت و سپس تعاریف و چهارچوب ها را شناخت و بر اساس آن الگوهایی مشخص مورد توجه در سایت های استاندارد( Amazon[6] و eBay[7] )  را مورد تحلیل و تطبیق با موارد استخراج شده از قوانین تجارت الکترونیکی ایران قرار داد.   در پایان نمونه ای کامل از رویکردها و ویژگی های قابل توجه برای نگارش یک بیانیه سیاست محرمانگی تهیه و در اختیار خواننده قرار گیرد.

فرضیات- با توجه به بررسی های پیش از تدوین چکیده فرض نویسندگان بر این موضوع استوار است که اکثر سایت های تجاری ایرانی دارای ضعف شدیدی در خصوص تهیه یک بیانیه سیاست محرمانگی اطلاعات به صورت بومی شده و اختصاصی شده بر اساس ساختار سازمان و کسب و کار خود هستند, لذا ضروری است با تدوین سندی جامع و کلی امکان بهره برداری مدیران سایت ها برای تقویت پایه های اعتماد کاربران از این طریق فراهم شود.

ابتکار/ ارزش- ویژگی هایی که می توان در زمینه ابتکار و ارزش این مقاله بر شمرد شامل موارد زیر است: یک اینکه بر اساس بررسی های انجام شده در سایت های ایرانی بسیاری از آنها در خصوص تدوین این بیانیه دچار مشکلی اساسی هستند و زمینه مطالعاتی خوبی در این حوزه فراهم است و این مقاله می تواند راهنما و راهگشای خوبی برای آنها به شمار رود. دوم اینکه در حوزه پژوهش های داخل ایران تا کنون چنین موضوعی مورد توجه و مطالعه پژوهشگران و دانشجویان قرار نگرفته است و سوم اینکه با توجه به اهمیت موضوع دست یافتن به راه کاری مناسب می تواند برای سایت های کشور بسیار کاربردی باشد و زمینه اجرایی شدن بسیاری از بندهای قانون تجارت الکترونیکی را توسط فعالان این عرصه فراهم کند و باعث ارتقا سطح اعتماد عمومی به مقوله تجارت مبتنی بر اینترنت شود.

کلید واژه ها- سیاست محرمانگی, سایت, تجارت الکترونیک, حریم شخصی

 

برای مطالعه متن کامل مقاله می توانید به شماره بهمن 88 ماهنامه عصر فناوری اطلاعات مراجعه فرمایید. شماره تماس دفتر ماهنامه 88914469 است.

 



[1] Online

[2] Privacy Policy Statement

[3] Transaction

[4] E-Commerce Laws

[5] [P] GCC=[Persian] Gulf Cooperation Council

[6] www.amazon.com

[7] www.ebay.com




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٥ بهمن ۱۳۸۸

برترین مشاغل صنعت آی‌تی سال 2010 کدامند؟

کارشناسان با انجام یک بررسی جدید نام 10 عنوان شغلی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات که در سال 2010 به عنوان برترین مشاغل شغلی محسوب می‌شوند و بیشترین نیاز برای آنها احساس می‌شود، را منتشر کردند.

متخصصان فناوری که این روزها دنبال فرصت شغلی جدید هستند، باید توجه داشته باشند که در سال 2010 وضعیت اشتغال‌زایی در صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات بهبود یافته و نرخ بیکاری در این حوزه نسبت به سال قبل کمتر شده است.

این روزها شاهد کاهش اخراج کارمندان از شرکت‌های بزرگ و افزایش اشتغال‌زایی در زمینه آی‌سی‌تی هستیم و کارشناسان بر پایه یک بررسی جدید اعلام کردند که در این صنعت، به مهارت‌ سیستم‌‌های مجازی‌سازی، فناوری‌های مبتنی بر اینترنت، امنیت شبکه و مهارت سیستم‌های رایانه‌ای اجتماعی بیش از دیگر مهارت‌ها نیاز است و افرادی که تخصص‌های یاد شده را دارند، سریع‌تر جذب شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌شوند.

با وجود اینکه صنعت جهانی آی‌تی شاهد کاهش اثرات ناشی از بحران اقتصادی است، اما این روند تضمینی بر اشتغال‌زایی کلیه متخصصان این صنعت محسوب نمی‌شود.

"مارک مک‌دونالد " مدیر گروه مطالعاتی مرکز تحقیقات برنامه‌های اجرایی گارتنر در این خصوص توضیح می‌دهد: جریان اشتغال‌زایی در صنعت فناوری اطلاعات در سال 2009 میلادی با مشکلات عدیده مواجه شد. در سال 2002 نیز وضعیت کار در حوزه فناوری با مشکلات فراوانی مواجه شد که در آن سال پس از پایان بحران اقتصادی، از 10 فردی که در این زمینه بیکار شده بودند، یک نفر به کار خود بازگشتند. اما احتمال می‌رود که هم‌اکنون این روند به این خوبی دنبال نشود و بیکاران صنعت آی‌تی نتوانند به راحتی شغل جدید پیدا کنند.

در سال 2002 شرکت‌ها با اتخاذ تصمیمات جدید، کاهش دستمزدها و تاخیر در اجرای پروژه‌های خود توانستند بار دیگر به شرایط عادی بازگردند. اما در سال جاری هنوز شاهد این وضعیت نیستیم. با این وجود باید این نکته را به خاطر داشت که برخی مهارت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات همچنان محبوب هستند و سازمان‌های مختلف تمایل فراوان به جذب آن‌ها دارند.

به هر حال، کارشناسان با انجام یک بررسی جدید نام 10 عنوان شغلی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات را که در سال 2010 به عنوان برترین مشاغل شغلی محسوب می‌شوند و بیشترین نیاز برای آن‌ها احساس می‌شود را منتشر کرده‌اند. نام این 10 عنوان شغلی را به‌ترتیب در زیر می‌خوانیم:

** متخصص امنیت

مرور اندک اخبار و گزارش‌های منتشر شده در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که بزرگترین مشکل برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در سال گذشته مشکل امنیتی بوده است. این روند در سال جاری نیز تغییر نکرده و همچنان ضعف امنیتی و حفره‌های موجود در سیستم‌های اینترنتی، رایانه‌ای و شبکه‌ای به‌وضوح دیده می‌شود.

این مسئله موجب شده است تا در سال 2010 کارشناسان امنیتی بیشترین فرصت شغلی را پیش‌روی خود ببینند و از تخصص خود به بهترین شکل استفاده کنند.

"تام سیلور " مدیر مرکز Dice.com در این خصوص خاطرنشان می‌سازد: اگر شما بدانید که چطور اطلاعات سازمان خود را به‌صورت ایمن نگه دارید، شما به نیاز خود برای دیروز، امروز و فردا پاسخ گفته‌اید.

"انجمن صنعت فناوری رایانه‌ای " موسوم به CompTIA در اواخر سال 2009 نظرسنجی گسترده‌ای را روی 1537 کارمند انجام داد و دریافت که 37 درصد آن‌ها قصد دارند ظرف پنج سال آینده در زمینه امنیت تخصص بگیرند. همچنین، 20 درصد این افراد اظهار داشته‌اند که در مدت مشابه قصد دارند در زمینه‌ هک و امنیت تحصیل کنند و 13 درصد دیگر هم توضیح داده‌اند که تحصیل در حوزه قانون و سیستم‌های برخورد قانونی با مشکلات امنیتی، اقدام بعدی آن‌ها برای تحصیل است.

** مدیریت سیستم‌های مجازی

در حالی که بسیاری از مدیران فناوری در سازمان‌ها هنوز با واژه "مجازی " و سیستم‌های وابسته آشنایی ندارند، این تخصص هم‌اکنون به سرعت در حال گسترش است و به گفته کارشناسان امر، بر گستره فعالیت‌های آن روز به‌روز افزوده می‌شود.

"اندی مان " از محققان "انجمن مدیریت سازمانی " در این خصوص توضیح می‌دهد: مجازی‌سازی و فناوری‌های خودکارسازی سازمانی از جمله قابلیت‌های اینترنتی محسوب می‌شوند که اهمیت آن‌ها کم‌کم بر سازمان‌ها و شرکت‌ها نمایان می‌شود. سرورهای مجازی در شبکه‌های رایانه‌ای و سیستم‌های خودکارسازی هم‌اکنون می‌توانند مانیتورینگ، مدیریت سازمانی، امنیت شبکه و یکپارچه‌سازی سیستم‌های سازمانی کاربر فراوان دارند و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مجازی‌سازی در اصل یک اتفاق جدید در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات محسوب می‌شود و نوآوری‌های فراوانی در زمینه آن صورت می‌گیرد.

کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری این روزها متخصصان مجازی‌سازی را به صورت گسترده جذب می‌کنند و در تلاشند دانش خود در این زمینه را افزایش دهند. این فرصت‌ها باعث شده است تا فعالان در این زمینه بتوانند بهتر از دیگر متخصصان فناوری جذب مشاغل جدید شوند.

** مدیریت ابزار

شرکت‌هایی که برنامه‌ریزی صحیح برای نیاز خود به منابع جدید ندارند، هزینه‌های فراوانی را به خود تحمیل می‌کنند و در پایان نتیجه قابل‌ملاحظه‌ای به‌دست نمی‌آورند و نمی‌توانند پاسخ درست به نیازهای تجاری و بازرگانی خود دهند. این مسئله که اهمیت فراوانی دارد، سوژه دو تحقیق مجزایی بود که در شرکت‌های تحقیقاتی فارستر و گارتنر انجام شد.

مرکز فارستر در پایان این بررسی اظهار داشت که مدیر ماشین‌آلات و ابزار امروزه به یکی از نقش‌های کلیدی در سازمان‌های بزرگ تبدیل شده است که می‌تواند با تحلیل منابع موجود و منابع مورد نیاز، نیازهای آتی سازمان را به خوبی پیش‌بینی کند و از قبل، سازمان را برای پاسخگویی به این نیازها آماده سازد.

"اولاین هابرت " تحلیلگر ارشد مرکز فارستر در این زمینه توضیح می‌دهد: با توجه به شرایط اقتصادی حاضر و ادامه یافتن اثرات بحران اقتصادی، کاهش زیرساخت‌ها، منابع و امکانات سازمانی مهم‌ترین اولویت برای صنعت آی‌تی محسوب می‌شود. تنها شخصی که می‌تواند این جریان را به موفقیت به جلو هدایت کند، مدیر ماشین‌آلات و ابزار رایانه‌ای سازمانی است.
مرکز تحقیقاتی گارتنر نیز در بررسی مجزای خود به این نتیجه رسیده است که این مهارت این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و به نیاز اصلی سازمان‌ها تبدیل شده است.

** مهندس شبکه

شرکت تحقیقاتی گاتنر در پایان مطالعه‌ای جدید اعلام کرده است که در سال 2010 میلادی نیاز به شبکه‌های جدید رایانه‌‌ای و فناوری‌های ارتباطی اطلاعاتی و صوتی به‌طور چشمگیر افزایش می‌یابد و این جریان به این معنی خواهد بود که در ادامه، نیاز به متخصصان و مهندسان شبکه نیز افزایش خواهد یافت.

مک‌دونالد از تحلیلگران مرکز گارتنر در این زمینه گفت: آینده صنعت آی‌تی و رقابتی‌تر شدن بازار آن، نیازمند گستردگی شبکه‌های موجود و یکپارچه شدن آن‌ها است. اگرچه از مجموع درآمد شرکت‌ها در سال 2009 کاهش یافت، اما مدیران اطلاعاتی سازمان‌ها هم‌اکنون گزارش داده‌اند که قصد افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه شبکه را دارند و به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

** متخصص سیستم‌های متن‌باز

شرکت‌ها به دنبال مواجه با بحران اقتصادی به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند و روی آوردن به سیستم‌های متن‌باز از مهم‌ترین روش‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند این کاهش هزینه‌ را به‌دنبال داشته باشد. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان نرم‌افزارهای متن‌باز این روزها سیستم‌های پشتیبانی و نگهداری از محصولات خود را ارایه می‌دهند، مدیران فناوری قصد دارند متخصصان بیشتری در این زمینه جذب کنند تا با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، مدیریت نرم‌افزارهای متن‌باز را به‌طور کامل در دست بگیرند تا جلوی هرگونه مشکل در این زمینه گرفته شود.

"مایکل کرون " از موسسان مرکز ارایه منابع آی‌تی Bluewolf در یک مصاحبه جدید اظهار داشته است: ما هم‌اکنون شاهد افزایش نیاز بازار با سیستم‌های متن‌باز هستیم و این امر نشان دهنده افزایش نیاز بازار به متخصصان متن‌باز است. نرم‌افزارهای متن‌باز این روزها محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند و به صورت گسترده‌تر به فروش می‌رسند.

** مدیر پشتیبانی خدمات

آن دسته از کارشناسان آی‌تی که قصد افزایش مهارت خود در زمینه شناسایی مشکلات داخلی و بهینه‌سازی شبکه، سیستم‌ها و ابزارهای سازمانی را دارند، در سال 2010 فرصت‌های شغلی بیشتری را پیش‌روی خود خواهند دید. این افراد که به عنوان امیدهای جدید سازمان‌ها محسوب می‌شوند، شکاف میان سیستم‌های سازمانی را از میان برمی‌دارند و باعث می‌شوند که هزینه‌های سازمان در نگهداری از زیرساخت‌ها و تجهیزات موجود به حداقل برسد.

مرکز تحقیقاتی فارستر به شرکت‌ها توصیه کرده است: با داشتن مدیر پشتیبانی خدمات، ایمن‌تر به جلو گام بردارید و نگران مشکلات پیش‌آمده نباشید. این امر می‌تواند اطمینان لازم برای تکمیل چرخه ارایه خدمات سازمانی را فراهم کند و سازمان‌ها را بدون بروز هرگونه مشکل به جلو هدایت نماید.

** مدیریت سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات پزشکی

طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در زمینه الکترونیکی کردن خدمات بهداشتی و درمانی در دنیا صورت گرفته است و به دنبال آن، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2010 میلادی نیاز بازار بر کارشناسان خدمات الکترونیکی و مجازی بهداشتی و درمانی افزوده شود. مرکز CompTIA از ایجاد 70 هزار موقعیت شغلی جدید در زمینه خدمات الکترونیکی بهداشتی و درمانی در 12 ماه آینده خبر داده است.

این جریان به دنبال تصویب قوانین جدید در دولت آمریکا مبنی بر گسترده‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی الکترونیکی صورت می‌گیرد. یکی از مدیران ارشد مرکز CompTIA در این باره توضیح می‌دهد: در تلاشیم تا دریابیم که تخصص‌های مرتبط با خدمات الکترونیکی بهداشتی و درمانی در سال جاری تا چه اندازه گسترش می‌یابند.

** متخصص منابع

نرم‌افزارهای-به‌عنوان-خدمات، سرویس‌های مبتنی بر اینترنت، خدمات مدیریت‌شده، سیستم‌های برونسپاری سازمانی از جمله تخصص‌هایی محسوب می‌شود که این روزها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و مدیران آی‌تی در حال ادامه تحصیل در آن‌ها هستند. این تخصص‌ها سازمان را با منابع جدید آشنا می‌کنند و نسل جدید امکانات رایانه‌ای و اینترنتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا به صورت بهینه‌تر و با هزینه کمتر به اهداف خود دسترسی پیدا کنند.

هنوز بسیاری از سازمان‌ها با این تخصص‌های نوپا آشنایی ندارند، اما به‌کارگیری یک متخصص منابع رایانه‌ای سازمانی می‌توانند کمک شایانی در تفهیم این تخصص‌های جدید کند و این امکان را فراهم سازد تا به صورت بهینه، به نیاز سازمان پاسخ گفته شود.

** مدیر فهرست کردن خدمات

سازمان‌ها این روزها تلاش می‌کنند کلیه خدمات مورد نیاز خود در حوزه آی‌تی را به صورت داخلی انجام دهند و برای نیل به این هدف، به یک مدیر متخصص نیاز دارند که بتواند نیازهای آن‌ها را به درستی تشخیص دهد و با اولویت‌بندی این نیازها، امکان پاسخ‌گویی صحیح به آن‌ها را با هزینه مشخص فراهم کند.

کارشناسان در مطالعات اخیر خود به طور دقیق نشان داده‌اند که فهرست‌سازی خدمات سازمانی و استفاده از آن‌ها در پاسخگویی به نیازهای موجود، تا چه اندازه می‌تواند در افزایش کارایی و اثربخشی سازمانی تاثیرگذار باشد. مدیر فهرست‌یابی خدمات سازمانی وظیفه دارد که به طور مستمر، کلیه خدمات ارایه شده در سازمان را زیر نظر بگیرد و در مقابل هر یک از آن‌ها مسؤولیت مجزای خود را به خوبی انجام دهد.

** مهندس فرآیند بازرگانی

نیاز بازار جهانی به متخصصان سیستم‌های ادراکی بازرگانی و تجاری بسیار افزایش یافته است و کارشناسان در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که در سال 2010 میلادی مهم‌ترین تصمیمات شرکت‌های بزرگ در این زمینه توسط این متخصصان اتخاذ می‌شود.
به گفته مرکز تحقیقاتی گارتنر، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ این روزها در جست‌وجوی مهندسان فرآیند بازرگانی و تجاری هستند تا بتوانند با تکیه هرچه بیشتر بر نسل جدید فناوری‌ها، با اطمینان بیشتر به اهداف خود دسترسی پیدا کنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=99895

 




نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٥ بهمن ۱۳۸۸

پانزده مورد از اولین‌‌‌‌‌های اینترنت!

خلاقیت اینترنت را به جایی رسانده است که امروز می بینیم و بخشی از زندگی روزمره ما شده است. در این پست ۱۵ تا از خارق العاده ترین اولین های اینترنت معرفی می شود. اما قبل از همه اینها باید به ۱۰ مارس ۱۸۷۶ برگردیم، یعنی جایی که الکساندر گراهام بل اولین تماس تلفنی را برقرار کرد و گفت: آقای واتسون بیابید اینجا، می خواهم شما را ببینم.

اولین‌های اینترنت

1-اولین ایمیل:
ری تاملینسون در سال ۱۹۷۱ اولین ایمیل را ارسال کرد. همچنین او معروف است به اینکه برای اولین بار کاراکتر @ را به عنوان جدا کننده نام کاربر ایمیلی از نام دستگاه کاربر در آدرسهای الکترونیکی معرفی کرد. در اوایل دهه ۶۰ کاربران یک ابرکامپیوتر می توانستند پیامهای محدودی بین یکدیگر رد و بدل کنند اما تا سال ۱۹۷۱ ایمیل به شکلی که امروزه وجود دارد، یعنی قابل انتشار در شبکه است، وجود نداشت. توجه کنید که در آن زمان اینترنت نیز به شکل امروزی وجود نداشت (و فقط شبکه آرپانت فعالیت میکرد)

2-اولین نام دامنه
اولین نام دامنه‌ای که در اینترنت ثبت شد، "symbolics.com" بود که در ۱۵ مارس ۱۹۸۵ توسط شرکت کامپیوتری Symbolics به ثبت رسید.

3-اولین هرزنامه (اسپم)
اولین هرزنامه در تاریخ ۳ می سال ۱۹۸۷ در شبکه آرپانت به ۳۹۳ دریافت کننده ارسال شد. این پیام توسط گری تیورک ارسال شد و حاوی تبلیغاتی از مدل جدید کامپیوترهای DEC بود. به عبارت دیگر گری تیورک افتخار ارسال اولین اسپم تاریخ را داراست به طوریکه نام وی در کتاب رکوردهای گینس هم به ثبت رسیده است.

4-اولین موبایلی که به اینترنت وصل شد
اولین گوشی موبایلی که به اینترنت وصل شد نوکیا ۹۰۰۰ بود که در سال ۱۹۹۶ در فنلاند به اینترنت وصل شد ولی هزینه متصل شدن به اینترنت از طریق آن بسیار گران بود. سه سال بعد در سال ۱۹۹۹، کمپانی ژاپنی NTT DoCoMo موفق شد اولین سرویسهای اینترنتی موبایل (i-Mode) را خلق کند.

اولین‌های وب

1-اولین وب سایت
اولین وب سایت اواخر ۱۹۹۰ به وجود آمد و آدرس آن info.cern.ch بود که روی یک کامپیوتر NeXT در CERN اجرا می شد. آدرس اولین صفحه اینترنتی هم http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html بود که حاوی اطلاعای درباره پروژه شبکه جهانی وب بود. این صفحه در حال حاضر وجود ندارد ولی یک کپی از آن در سایت W3C's موجود است.

2-اولین وبسایت تجارت الکترونیکی (مبادله)
اگرچه آمازون و eBay حقیقتا بزرگ و مشهور هستند، ولی اولین وب سایتهای مختص تجارت الکترونیکی نیستند. خرده فروشی آنلاین NetMarket ادعا می کند که اولین معامله ایمن را در وب انجام داده است. در ۱۱ آگوست ۱۹۹۴ این سایت یک CD از یکی از آلبومهای استینگ (خواننده بریتانیایی) را ۱۲٫۴۸ دلار (بعلاوه هزینه حمل و نقل) به فروش رساند. یکی دیگر از مدعیان این مورد، شبکه خرید اینترنتی است که ادعا می کند، یکماه زودتر معامله ای را از طریق اینترنت به سرانجام رسانده است.

3-اولین بانک آنلاین
اولین موسسه مالی که خدمات بانکداری آنلاین به مشتریانش ارائه داد، اتحادیه اعتباری فدرال استنفورد بود که در اکتبر ۱۹۹۴ به این امر نائل شد.

4-اولین موتور جستجو
موتورهای جستجو حتی قبل از WWW هم وجود داشتند با این تفاوت که تعدادشان محدود بود و صرفا عناوین صفحات را فهرست می کردند. اولین موتور جستجوی تمام صفحه ای وب (مانند آنچه امروزه داریم) WebCrawler بود که در ۱۹۹۴ به وجود آمد.

5-اولین وبلاگ
جاستین هال روزمره نویسی های تحت وب خویش را با نام پیوندهای جاستین از زیرزمین در ۱۹۹۴ آغاز کرد. که در ابتدا به نوعی راهنمای وبگردی بود ولی به مرور زمان شخصی تر شد. مجله نیویورک تایمز از وی به عنوان پدر و بنیانگذار وبلاگهای شخصی نام می برد. البته واژه "بلاگ" تا چند سال بعد از آن ناشناخته بود. (سال ۱۹۹۷ وبلاگ نامیده میشد و از سال ۱۹۹۹ تبدیل به بلاگ شد)

6-اولین پادکست
پس از بحث در اکتبر ۲۰۰۰، یکی از پیشگامان وبلاگنویسی به نام دیو واینر پشتیبانی از محتوای صوتی را به خوراکهای RSS اضافه کرد که وبلاگنویسی صوتی (audioblogging) را ممکن ساخت. واینر در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۱ در وبلاگ خبرهای نوشتاری خود، قابلیت جدید RSS را با پس زمینه آهنگ Grateful Dead ارائه کرد. در سال ۲۰۰۳ دانلود فایلهای صوتی به iPod محبوبیت زیادی بدست آورد. واژه podcasting در سال ۲۰۰۴ معرفی شد.

اولین‌های خدمات وب

1-اولین اقلام فروخته شده در eBay
در سال ۱۹۹۵ وقتی این سایت تاسیس شد، AuctionWeb نامیده میشد. اولین چیزی که در آن فروخته شد، یک نشانگر لیزری شکسته بود که ۱۴٫۸۳ دلار فروش رفت. وقتی پیر امیدوار (موسسeBay( توسط ایمیلی از خریدار پرسید که اگر میدانست که نشانگر لیزری شکسته بوده، باز هم آنرا می خرید یا نه، خریدار پاسخ داد: من یک مجموعه دار هستم و نشانگرهای شکسته لیزری را گردآوری میکنم!

2-اولین کتابی که در آمازون فروخته شد
اولین کتابی که در Amazon.com فروش رفت (این سایت از ۱۹۹۵ فعالیت خویش را آغاز کرد) کتابی بود از داگلاس هوفستادر با عنوان: مفاهیم سیال و قیاسهای خلاق: مدلهای کامپیوتری از مکانیزمهای پایه ای ذهن

3-اولین ویرایش در ویکیپدیا
اولین ویرایش در ویکیپدیا یک ویرایش تستی برای جمله سلام جهان (به انگلیسی) بود که توسط موسس ویکیپدیا یعنی جیمی والز انجام شد که در حال حاضر وجود ندارد. قدیمیترین ویرایش حال حاضر ویکیپدیا متعلق به ۱۶ ژانویه ۲۰۰۱ هستند که به لیستی از کشورها داده اضافه می کنند.

4-اولین ویدئو در یوتیوب
اولین ویدئو در یوتیوب توسط یکی از موسسین آن به نام جاوید کریم در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ قرار داده شد. نام این ویدئو "من در باغ وحش" بود که فیلمی از وی در باغ وحش سن دیگو بود. این ویدئو بیش از ۱٫۵ میلیون بار دیده شده است.
5-اولین پیام توئیتری
اولین توئیتی که در توئیتر منتشر شد (و هنوز موجود است) متعلق به جک دارسی می باشد ("just setting up my twttr") و در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ نگاشته شده است. جک دارسی کسی است که ایده توئیتر را خلق کرد. twttr موجود در توئیت وی غلط املایی نبود. توئیتر برای مدت کوتاهی twttr نام داشت که از نامگذاری Flickr الهام گرفته شده بود.


منبع: www.HadiHelp.com




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب