فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٢۸ دی ۱۳٩٢

وقتی صحبت از امنیت در بانکداری می شود در دیدگاه کاربران نخستین چالش و مساله ذهنی امنیت در دنیای اینترنت و کارتهای بانکی است اما وقتی مقوله امنیت را از منظری تخصصی بررسی کنیم دنیای آن فراتر از چالش های محدود به کد و نرم افزارهای بانکی است و در واقع با دنیایی پیچیده تر و چالش های فراوان تر از مواجه هستیم.

به اعتقاد من با روند رو به رشد بانکداری الکترونیکی در کشور به مرور مقوله فرهنگ کاربری آن نیز توسعه یافته است اما شاید یکی از بزرگترین چالش های پیش روی نظام بانکی در بحث توسعه امنیت بانکی دو مقوله مهندسی اجتماعی و پدآفند غیر عامل می باشند که به دلیل اینکه چالش های این دو مقوله در سطح بالاتری از بحث کاربری مطرح می شوند دستیابی به یک استاندارد با رعایت قواعد و چارچوب های امنیتی کشور و همچنین سیاست های کلان پدآفند غیر عامل در کشور یک ضرورت حیاتی به شمار می رود.

در چنین شرایطی وقتی از مقوله مهندسی اجتماعی سخن به میان می آید مسئولیت بررسی و تحلیل این چالش ها از محدوده یک بانک و موسسه مالی خارج می شود و می تواند ابعاد ملی به خود بگیرد و در این راستا نیاز است تا کمیته ای مشترک از مدیران امنیت تمامی بانک ها و سایر نهادها به بررسی رویکردهای پیش روی کشور به مقوله مهندسی اجتماعی بپردازند و نتایج این تحلیل ها و نگرش های کلان در قالب برنامه های فرهنگ ساز و آموزش محور و به زبان خیلی ساده در میان مردم ترویج داده شود.

از سوی دیگر مقوله پدآفند غیر عامل که تاکید بسیار زیادی بر امنیت فیزیکی و سخت افزاری دارد به هیچ وجه نباید فراموش شود و بانک های کشور سیاست ها و برنامه های مشخص و مدونی برای مواجهه با چالش های احتمالی در این حوزه را داشته باشند. لذا ضروری است تا در این زمینه نیز روند کارشناسی و تخصصی در بانک های کشور پیش بینی و اجرایی شود تا در یک ساختار مدون تمامی بانکها آمادگی های لازم را با رعایت استانداردهای لازم کسب کنند و در شرایط بحرانی فرآیند خدمات دهی به کاربران با وقفه مواجه نشود.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳٩٢

عصر روز سه شنبه 17 دی ماه در سالن اصلی برج میلاد و در مراسم اختتامیه سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت شرکت کردم. این همایش روزهای 16 و 17 دی به همراه یک نمایشگاه جانبی برگزار شدند و بنابر گزارش دکتر نیلی رییس همایش 27 بانک و شرکت اسپانسر این همایش بودند. همایشی که اسپانسر
سطح الماسش 80 میلیون تومان و سطح نقره اش 30 میلیون تومان پول پرداخت کرده بود.

ردیف اول سالن پر بود از مقامات و شخصیت های بانکی و اقتصادی از جمله دکتر نیلی رییس پژوهشکده پولی و مالی، دکتر سیف رییس کل بانک مرکزی، دکتر احمدی دبیرکل بانک مرکزی، دکتر پورمحمدی، مهندس حکیمی مدیر کل نظام های پرداخت بانک مرکزی و بسیاری دیگر از مدیران ارشد بانکها و شرکت های بزرگ کشور
که همه و همه به لطف برگزاری این همایش گرد هم آمده بودند.

دکتر نیلی برای سخنرانی اختتامیه پشت تریبون رفتند و
فرمودند که ایده برگزاری این همایش با این عنوان را سال 1389 خودشان و آقای حکیمی با معاونت فناوری اطلاعات وقت بانک مرکزی درمیان گذاشتند و کارشان را آغاز کردند و در تعریف از همایش آن را به نهالی تشبیه کردند که امید داشتند به درختی تناور تبدیل شود و زمینه نوآوری های جدید را به وجود آورده است و همایش را بی مانند و خاص و ویژه تعبیر فرمودند. گویی که این همایش نخستین و تنها همایش بانکداری الکترونیکی در ایران بوده و هست.

ناخودآگاه یاد گذشته و پاییز سال 1384 افتادم زمانی که  زمانی که 25 سال سن داشتم برای اولین بار جرقه برگزاری همایش بانکداری الکترونیکی در خیابان شریعتی به ذهنم خطور کرد و آن را با دوستانم در دفتر در میان گذاشتم. آن روزها هنوز در شرکت خدمات انفورماتیک بودم. صحبت به زمانی باز می گردد که تمام رقابت بانکداری الکترونیک مملکت ما به خودپرداز و اندکی هم به پوز ختم می شد و اینترنت بانک هم معدود
بانکهایی داشتند.

آن روزها ما کار برنامه ریزی برگزاری اولین همایش بانکداری الکترونیکی در ایران را آغاز کردیم و در اردیبهشت سال 1385 نیز آن را برگزار کردیم و آن را تا 6 دوره یعنی تا سال 1390 ادامه دادیم. همایشی که به دلیل اولین بودنش نام خاص همایش بین المللی  بانکداری الکترونیک را یدک می کشید علی رغم بی مهری های حضرات و عدم حضور هیچیک از آنها برای حتی حضور و سخنرانی با سخت ترین شرایط ولی با بهترین کیفیت و عملکرد توانست 6 سال متوالی دوام بیاورد و در این میان تنها 2 سال دکتر پورمحمدی به عنوان سخنران در این همایش حاضر شد. چرا که ما به هیچ کدام از نهادهای بانک مرکزی وابسته و مربوط نبودیم و به عنوان بخش خصوصی قصد داشتیم کاری خوب و علمی و تجاری انجام دهیم و البته که یقین دارم همایش های کم هزینه ما از همایش های با درآمدهای چنصد میلیونی پژوهشکده و موسسه آموزش عالی بانکداری بسیار علمی تر و اثربخش تر بود که اگر نبود با دست خالی شش سال داوم نداشت.

و تنها وقتی تصمیم گرفتیم ایستاده بمیریم و عطای برگزاری همایش را به لقایش ببخشیم که دیدیم گویا مقوله بانکداری الکترونیکی که آن سال ها کسی حتی یادش نمی کرد برای حضرات این دو نهاد وابسته به بانک مرکزی خیلی جدی شده و هر کدام نیز داعیه همایش و نمایشگاهش را دارند.

خوشحالم که سرانجام تلاش بنده و دوستانم در آن سالهای سخت برای برگزاری و زنده نگهداشتن همایش بانکداری الکترونیکی جواب داد و دست کم عنوان همایشی
که برای ما آب نداشت، نان دیگران شد وبهانه و ابزاری شد تا مدیران ارشد نظام بانکی
در بانک مرکزی و نهادهای مختلف توجه جدی تری به  این مقوله بکنند.

یادم است بسیاری از شرکتهایی که امسال وارد چهارمین و پنجمین سال فعالیت خود شده اند و آن سالها شرکت های کوچک و در حال رشد بودند اولین حضور خود را در همایش های بانکی با ما تجربه کردند در همان همایشهای ما به نظام بانکی معرفی شدند و ما هم برای حمایت از رشد و حرکتشان تا توانستیم مالی و تبلیغاتی کمکشان کردیم و همانها امروز به شرکت های بزرگی تبدیل شده اند.

خوشحالم که بسیاری از محصولات روز بانکداری کشور به عنوان ایده ها و استارت آپ ها و محصولاتی بودند که در همایش های ما معرفی شدند.

خوشحالم که همایش دست کم با درآمد حدود یک میلیاردی پژوهشکده از نظر روند اجرا و محتوای برگزاری چیزی فراتر از همایشهای من و تیمم نداشت. البته همایش ما حضور حضرات را همیشه کم داشت و از این رو بود که همایش های ما همیشه علمی و غنی و پر از ایده ها و حرفهای تازه بود و در آن شعار و آمار ارایه نمی شد.

خوشحالم که همایش های ما با اندک درآمدش هیچگاه در دعوت از متخصصان و مدیران شرکتهای خارجی کم نگذاشت و سعی کرد تجارب بین المللی را با دانش بومی اجین کند.

خوشحالم که شیوه مونولوگ (بانک با بانک) در همایش های بانکداری الکترونیکی را به شیوه دیالوگ( بانکها-شرکتها) تبدیل کردم و فرصت رایزنی و بحث و جدل فنی و کارشناسی را پدید آوردم.

و تنها و تنها و تنها ناراحتم که نهادهای دولتی که بودجه و شرح کار مشخصی در زمینه پژوهش و آموزش دارند به جای تقویت بخش خصوصی برای برگزاری رویدادهای علمی این حوزه شان یک نهاد را در حد یک دبیرخانه همایش پایین می آورد و به اینکه یک همایش سه ساله با میلیونها تومان هزینه را به زعم خود تبدیل به برند کرده اند به آن می بالند و چنان از ایده ناب خود سخن می گویند که انگار نه انگار فقط
کلمات را تغییر داده اند.

خوشحالم که برای نگهداشتن همکاران بانکی روی صندلیهای خود در پایان همایش در همایشم کنسرت برگزار نکردم.

خوشحالم که در همایشهایم حتی بانکهایی که اسپانسر نبودند و حضور نداشتند برای کارهای خوبشان لوح و تندیس گرفتند و هنوز همان تندیسها در اتاق مدیران عامل بانک های کشور قرار دارند.

خوشحالم به دلیل اینکه چاپ سوم کتاب مدیریت بانکداری الکترونیکی من که سال 1387 چاپ نخستش را تجربه کرده امسال با ویرایش جدید وارد بازار می شود و دو سال است که در مقطع فوق لیسانس تدریس می شود.

و به خود افتخار می کنم که آنچه ما با دست خالی و بی حمایت دوستان دولتی و بانک مرکزی کردیم چنان اثر و ارزشی پیدا کرد که ایشان خود دست به کار شدند و همایشی شبیه به آن را با افزودن یک عبارت به انتهای عبارت بانکداری
الکترونیک و البته جلب حمایت های مالی بانک ها برگزار کرده اند و فقط امیدوارم
کیفیت علمی در این همایش فدای خیلی چیزهای دیگر نشود و دست کم این نهال پژوهشکده پولی و بانکی آنقدر خوب رشد کند که سایه علمی خوبی برای بانکداری الکترونیکی ایران به وجود آورد.

 

* دبیر اجرایی شش دوره کنفرانس بانکداری الکترونیکی، سردبیر ماهنامه عصر فناوری اطلاعات، سردبیر سایت خبری ویوان نیوز و نویسنده کتاب مدیریت بانکداری الکترونیک

 




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب