فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٢

فرنود حسنی: تقریبا یک سالی می شود که بانک مرکزی تئوری اصلاحات ساختاری در پیکره نظام بانکی را با ایجاد سیاست کوچک سازی بسیار جدی گرفته است و از همین منظر شاهد ابلاغ دستور بسته شدن و یا ادغام تعدادی از شعب بانک های فعال و یا اساسا ادغام بانک ها یا موسسات مالی و اعتباری در یکدیگر هستیم.

گذشته از چرایی و چگونگی اینچنین سیاست هایی که قاعدتا باید مستدل به دلایلی باشد لازم است تا این مساله را از یک منظر بسیار مهم مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم که در ادامه بحث خواهد شد. اما قبل از هر چیز باید به نمود بارز و عینی این اتفاق در جریان ادغام بانک تات, با موسسات مالی و اعتباری صالحین و آتی اشاره کرد. گذشته از محاسن و کارکردهای بسیار خوب ادغام به دلیل مقابله با کاهش ارزش سرمایه بانک ها در شرایط افت ارزش پول ملی و افزایش توان رقابتی و رشد نسبت کفایت سرمایه و مدیریت بهینه هزینه ها و به اشتراک گذاری منابع, باید گفت که مقوله ادغام علی رغم ظاهر ساده و سهل الوصول در ابعاد مختلف چالش برانگیز و بسیار حساس است.

بانک تات که تاسیس آن به 8/8/1388 باز می گردد توانست ظرف مدت کوتاهی از تاسیس قریب به 80 شعبه خود را در نقاط بسیار خوب شهرهای بزرگ کشور افتتاح کند و در اندک زمانی سهم بازار خوبی نیز نسبت به بانک های هم سن و سال خود به دست آورد اما شرایط به گونه ای رقم خورد که طبق دستور بانک مرکزی مجبور به پذیرش ادغام دو موسسه مالی و اعتباری شد و این مساله سرآغاز تحولات و چالش هایی بسیار برای این بانک بود که شاید یکی از مهمترین این چالش ها بحث چگونگی مواجهه با مقوله نوسازی هویت بصری بود. ما این مساله را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می دهیم:

1-  هویت بصری و رویکردهای درون سازمانی: برند صرفا بیان کننده وجهه و چهره بیرونی یک بانک نیست بلکه به عنوان یک شاخصه فرهنگی جایگاه و نقش بسیار مهمی بر تک تک ساختارهای درونی سازمان از جمله منابع انسانی دارد که بر پایه باورها و هنجارهای سازمانی شکل می گیرد. بی شک این هویت بصری که تعریف کننده بینش مدیران و کارکنان یک بانک از چیستی و چرایی یک سازمان اقتصادی است در مواجهه با مقوله ادغام دچار یک اختلال هر چند کوتاه مدت می شود. چنانکه محرز بود بانک تات اساسا به دلیل ماهیت بانکی که از ابتدای تاسیس داشت با دو موسسه دیگر تفاوت های بسیار جدی در ساختار فرهنگ و بینش کسب و کار دارد و حالا لازم بود تا این سه نهاد مالی علی رغم تمامی تفاوت هایی که ساختار درونی آنها را شکل داده است در یک چتر واحد به نام بانک آینده گرد هم جمع شوند و طبیعی است که کنار هم قرار دادن این بینش ها به خصوص در حوزه بانک تات و موسسه صالحین که دارای شبکه شعب مویرگی و ساختاری غیر بانکی در ایران بود امری سخت جلوه کند. لذا شاید اولین و اساسی ترین تغییر در بانک آینده دست یافتن به یک تعریف جدید از استرانژی کسب و کار و نوسازی ساختار سازمانی است تا این بازنگری در راهبردها و ساختارها بتواند در شکل دهی به یک فرهنگ جدید سازمانی که الفبای برند بانک آینده در سال های پیش روست کمک کند.

2-  هویت بصری و رویکردهای برون سازمانی: مهمترین اثری که مقوله ادغام از منظر برون سازمانی بر هویت بصری یک برند فعال می گذارد ایجاد یک توقف ذهنی در اذهان مشتریان آن برند است که توام با این توقف صدها پرسش و شایعه برای یافتن دلایل این اتفاق شکل می گیرد و این وظیفه مدیران بانک تات را به ویژه در روزهای نخست انتشار خبر بسیار دشوارتر کرد. اینچنین شرایطی را می توان با مقایسه شغل مکانیک موتور خودرو و پزشک جراح قلب تمثیل کرد که مکانیک کارش را در زمان خاموشی خودرو هم می تواند انجام دهد اما پزشک جراح قلب مجبور است کار خود را در حالی که موتور بدن انسان یعنی قلب روشن است انجام دهد. نوسازی هویت بصری برند تات در قالب ساختاری به نام بانک آینده دقیقا به مثابه جراحی قلب باز بود چرا که مدیران این بانک نمی توانستند یک بانک فعال را برای مدتی تعطیل کنند و پس از ادغام دوباره با نام و ظاهری جدید شروع به کار کنند آنها مجبور بودند شرایط را به گونه ای فراهم کنند که تمامی فرایندها فعالانه انجام شوند تا مشتریان احساس خلایی نداشته باشند هر چند که شاید برخی از مشتریان به دلیل حساسیت هایی که دارند در روزهای اولیه ادغام موجودی خود را کم یا خارج کنند. اما آنچه که مشهود است بانک آینده توانست با استراتژی جدید خود یعنی ارایه سود ترجیحی و رقابتی بسیاری از مشتریان را دوباره به سوی خود جذب کند.

3-  هویت بصری و رویکردهای دنیای مجازی: یکی از مقوله های مهم در دنیای امروز برای ترویج برند, بهره مندی از وب سایت های فعال و پویا برای اطلاع رسانی در دنیای مجازی است که قطعا این مساله از دید مدیران بانک آینده پنهان نمانده است و به نظر می رسد هنوز در این بخش فعالیت های زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.

4-  هویت بصری و المان های ترویج برند: قطعا تغییر نام تات به آینده روی کاغذ فرایندی ساده و ممکن است اما فراموش نکنیم در برندسازی با اذهان و افکار مردم سرو کار داریم و تغییر ذهنیت عمومی به ویژه زمانی که برند قبلی به خوبی در اذهان نشسته است با دشواری ها و طبیعتا هزینه های بسیاری همراه خواهد بود که البته در این زمینه تلاش های فراوانی در دوره انتقالی از سوی تات و صالحین صورت گرفت که قطعا با انجام متمرکز فرآیند برندسازی و بهره گیری از المان های مطالعه شده ای مانند لوگو جدید, شعار جدید و لحن برند می توان مشتریان قدیمی و مخاطبان آتی را با این تحولات آشنا کرد ولی به نظر می رسد واحدهای تحقیقات و بازاریابی این بانک باید با تحقیقات میدانی بیشتر میزان رسوب ذهنی مردم را نسبت به برند تات سنجش کنند و برای حذف و هدایت آن به سوی بانک آینده اقدامات جدی تری را آغاز کنند. همچنین لازم است تا بر اساس راهبردها و ساختارهای بازتعریف شده سند هویت بصری بانک آینده تدوین شود تا مدیریت هویت بصری برند آینده در هر سه نهاد به صورت منسجم و واحد و بر اساس استانداردی مدون صورت گیرد.

5-  هویت بصری و یکسان سازی زیرساخت های بانکی: یکی از مقوله هایی که بر نوسازی هویت بصری بانک آینده تاثیر دارد نهایی شدن فرآیند یکپارچه سازی خدمات بانکداری در شعب هر سه نهاد به ویژه از طریق درگاه های الکترونیکی است که می تواند مانع از ایجاد تفکیک ذهنی در اذهان مشتریان نسبت به دریافت یا عدم دریافت خدمات از شعبی شود که نام بانک آینده را دارند ولی به دلیل عدم یکپارچه شدن سامانه های مختلف بانکی قادر به ارایه خدمات مورد نظر مشتریان قبلی بانک تات یا موسسه صالحین نیستند.

به هر روی, باید اذعان داشت که اجرای تمامی این شاخص ها نیازمند ساعت ها برنامه ریزی و هماهنگی برای دستیابی به درک نگرشی و اقدام موثر برای حرکت در راستای یک راهبرد جدید است که بی شک حضور مدیر موفق و با تجربه ای مانند رسول اف در کسوت مدیرعامل و رییس کمیته ادغام در به ثمر رسیدن این اقدامات تا اکنون موثر بوده است و قطعا در آینده نزدیک این بانک حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت اما نکته مهم اینجاست که بانک مرکزی می توانست در فرآیند ادغام این سه نهاد مالی تمامی این شاخص ها و اثرات و هزینه های آنها را در نظر بگیرد و با دادن زمان بیشتر و طی یک پروسه انتقالی نظیر آنچه که در دنیا و در بسیاری از ادغام های خودخواسته و بعضا ناخواسته صورت می گرد زمینه ساز یک تجربه کم هزینه تر و کم چالش تر برای بانک آینده باشد.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱٥ تیر ۱۳٩٢

 فرنود حسنی: این روزها و پس از صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی, تب والیبال به دلیل حضور تیم ملی ایران در لیگ جهانی به شدت بالا گرفته است و صحبت روز مردم ایران موفقیت های چشمگیر و درخشان تیم ملی بزرگسالان در برابر بزرگان والیبال دنیاست. در این میان گذشته از دستاوردها و موفقیت های ورزشی, جامعه ورزش ما شاهد یک دستاورد جدید در ابعاد ملی نیز بود و آن حضور و همراهی یکی از مشهورترین و موفق ترین بانک های دو دهه اخیر ایران به عنوان حامی در کنار این تیم موفق است.

والیبال ملی ایران با مدیریت بسیار خوب داورزنی رییس فدراسیون در سال های اخیر از رشد و موفقیت های قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است و این مساله زمانی جلوه مهمتری پیدا می کند که بدانیم این رشته ورزشی جزو معدود رشته های تیمی است که توانسته است موفقیت های چشمگیر خود را در تمام رده های سنی و در ابعاد جهانی خلق کند.

اما حمایت بانک سامان به عنوان یک بانک خصوصی نام آشنا و دارای حسن شهرت در عرصه بانکداری داخلی و خارجی, از تیم والیبال ایران در شرایطی رخ داد که این تیم برای نخستین بار گام در یک تورنمنت بین المللی حساس و فشرده می گذاشت که حضور در آن ضمن از یک سو نیاز به آمادگی فنی و تدارکاتی بسیار زیاد و از سوی دیگر نیاز به حمایت و پشتیبانی مالی مناسب داشت تا تیم بتواند با خیالی آسوده به کسب موفقیت در میدان های بزرگ پیش رو بی اندیشد. شاید این پرسش به ذهن برسد که ضرورت این حمایت و حضور یک بنگاه اقتصادی در کنار یک تیم ورزشی چه می تواند باشد؟ قرار گرفتن نام بانک سامان به عنوان حامی والیبال ملی ایران را از دو منظر قابل بررسی و تحلیل کرد:

1-        مسئولیت اجتماعی: بانک سامان به عنوان یک نهاد اقتصادی قطعاً دارای ماموریت و چشم انداز تعریف شده ای برای کسب و کار خود است اما همانند برندهای بزرگ و نام آشنای دنیا در کنار فعالیت معمول و جاری کسب و کار, از حوزه مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود نیز غافل نشد و با حضور به موقع در کنار تیم ملی والیبال ایران زمینه افزایش توجه عمومی به اهمیت ورزش به خصوص این رشته ورزشی را فراهم کرد. در واقع این حمایت کلاس کاری تیم ملی والیبال را در سطح جهانی به دلیل قرار گرفتن نام یک بانک بر روی پیراهن آنها ارتقا داد و از سوی دیگر دست مدیران ارشد فدراسیون را نیز برای تامین تدارکات و پشتیبانی بهتر به تیم بازتر کرد.

 این رویکرد که البته در بانک سامان بی سابقه نیست و نمونه آن پیشتر را در حمایت این بانک از تیم ملی فوتبال در دیدار دوستانه با برزیل, حمایت از تیم ملی فوتسال, ساخت چندین مدرسه درمناطق محروم ایران, ساخت درمانگاه در ورزقان و حمایت از کودکان سرطانی و... مشاهده شده است از دو جهت می تواند مفید باشد. یکی مقوله فرهنگ سازی است که می تواند سایر برندها و شرکت های بزرگ اقتصادی را در به اشتراک گذاشتن بخشی از منافع اقتصادیشان با جامعه ای که در آن زندگی می کنند تحریک و ترغیب کند و دیگری اصل موضوع حمایت از یک رویداد است که به بانک فضایی می دهد تا با اقدامی دوراندیشانه در رفع یک مشکل اجتماعی یا توسعه یک هنجار اجتماعی مسئولیت پذیر و عامل باشد. البته اثر این حضور را می تواند در حمایت بانک  رفاه از تیم ملی شمشیر بازی و بانک کارآفرین از مسابقات اسب سواری و حمایت هواپیمایی آسمان از تیم ملی فوتبال دید و اظهار امیدواری کرد که این جریان در سایر بانک ها و سازمان ها نیز تداوم داشته باشد.

2-        ارتقا برند: حسن شهرت تجاری بانکسامان در فضای کسب و کار ایران با عملکرد بسیار خوب این بانک در حوزه بانکداری الکترونیکی, خدمات بانکداری بین الملل و خدمات بانکداری خاص به شرکت ها و اشخاص گره خورده بود و اساسا این بانک در بهره برداری از رسانه های مختلف برای تبلیغات و ترویج نام تجاری خود سال های سال بر سیاست کم گویی و گزیده گویی تاکید داشته است و همیشه تلاش کرده تا خدماتش مروج شهرتش باشند تا تبلیغاتش و  این بار نیز مدیران بانک سامان با اقدامی هوشمندانه دست به به کار بزرگی زدند تا موفقیت های توامانی همراه با تیم ملی والیبال ایران کسب کنند.

 از منظر ارتقا هویت بصری, حضور بانک سامان در کنار این تیم سبب شده است تا جامعه به صورت غیر مستقیم از این بانک چهره ای شاداب, جوان, جنگنده و پر امید به دست آورد. از سوی دیگر این بانک با توجه به تغییراتی که ظرف یک سال گذشته در المان های هویت بصری خود ( از جمله لوگو و شعار) داده بود توانست با کمترین هزینه, پیام خود را به میلیون ها ایرانی مشتاق که شاهد و ناظر بازی های این تیم بودند منتقل کند. همچنین با توجه به عملکرد بسیار خوب بانک سامان در حوزه بانکداری بین الملل و پخش بین المللی بازی های ملی این بانک توانست به سادگی و زیبایی خود را به مخاطبان بین المللی معرفی کند.

شاید بتوان این دو مقوله را بیشتر تحلیل کرد و یا شاخص هایی دیگر نیز به این دو مورد افزود اما آنچه حائز اهمیت است ترکیب بسیار زیبای این دو مقوله و انتخاب صحیح بانک سامان است که بی شک کاری ماندگار و فرهنگ ساز را در پیش گرفت تا ضمن بهره برداری تجاری, منافع ملی را نیز مورد توجه و حمایت قرار دهد. شاید به جرات بتوان این سبک از برندسازی را بهترین و اثرگذارترین شیوه در طول زمان به شمار آورد که یک بنگاه اقتصادی بدون استفاده از آگهی های تجاری روزنامه ای, تلویزیونی و محیطی توانسته است نقش و پیام اجتماعی و تجاری خود را اجرا و انتقال دهد.




نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٥ تیر ۱۳٩٢

فرنود حسنی: بعد از حدود شش ماه دوباره می دیدمش, رنگ و رویش بهتر شده بود نسبت به آخرین باری که با کپسول اکسیژن و ماسک و عصایش خود را از میان دود و ترافیک زمستانی تهران به ما رساند تا خبر خوش گرفتن ویزایش را بدهد...

خیلی خوشحال شدم وقتی این بار از ماسک و کپسول اکسیژن خبری نبود می گفت عملش موفقیت آمیز بوده و کمی از درد مدامش کاسته است. می گفت دیگر کورتون تزریق نمی کند و همین باعث شده وزنش هم کاهش پیدا کند اما آثار تخریبی ده ها قرص بر اعضا بدنش همچنان او را آزار می دهد.

دو سال اول جنگ را با شناسنامه برادرش رفته بود جبهه و از اعتقادش برای رفتن در این مسیر سخن گفت, بدنش با قلم تیز ترکش های بسیار منقش بود و ریه هایش آنگونه که می گفت همچون گلوله ای از آتش هستند که شب ها به مدد قالب یخی سینه سوخته اش را خنک می کند...

47 سال سن دارد و از زمان جنگ تا همین زمستانی که گذشت 77 بار اتاق عمل را تجربه کرده است و آخرین بازمانده از  18 همرزم قدیمی است که در کسوت جانباز شیمیایی, ردای شهادت را به تن کردند و رفتند.

نیم ساعتی بیشتر مهمان ما نبود اما چنان دلنشین و دلسوخته حرف می زد که ما را بیشتر شنونده خود کرده بود. او هم برای خودش کسی بوده در روزگار سیدها و حاجی ها, فرمانده گروهان و گردان بوده و برایم گفت که هنوز خیلی ها هستند که نمی دانند اگر گردان به خط بزند و گروهان برگردد یعنی چه؟ و اگر گروهان به خط برود و دسته برگردد یعنی چه و اگر دسته رفت و نفر برگشت چه اتفاقی برای آنها افتاده است...

می گفت اگر امروز مجبور است ماسک سفید بزند به خاطر این است که در کربلای پنج ماسک ضد گازش را به بی سیم چی خود بدهد درست زمانی که گردانش آماده بود تا برای استراحت به عق بازگردد و آتش بار و شیمیایی عراق 24 ساعت آنها را در دشت زمین گیرد کرد.

و به قول شاعر:" بیابان را، سراسر مه گرفتست. چراغ قریه پنهان است موجی گرم در خون بیابان است ... با خود فکر می‌کردم که مه گر همچنان تا صبح می‌پائید مردان جسور از خفیه‌گاه خود به دیدار عزیزان باز می‌گشتند"

 و برایم از جوانی گفت که خود را در دل بیابان و در سینه شب,خود را روی مین منور سوزان انداخت تا دشت همچنان خاموش بماند و یاران فرصت عبور پیدا کنند و گفت که در زمان بازگشت از آن جوان فقط دو پا باقی مانده بود...

شاید شرم جمع بود که توانستم این بغض مردانه لعنتی را بارها و بارها در گلو خفه کنم و تا این لحظه از شب روی این صفحه بریزم...

اما در برابر همه آنچه او گفت تنها یک سوال توانستم از او بپرسم و آن این بود که اگر دوباره جنگی رخ دهد به جبهه خواهی رفت؟ و جواب او به شدت تکانم داد...

تا آنجا که می شد حرف های دل او را نوشتم و یادمان باشد که همیشه وقتی سخن از دل بر می آید حرف هایی هم هست برای نگفتن... نوشته من تمام است منتظر هیچگونه نتیجه گیری یا پیام اخلاقی و انسانی و...نباشید. فقط همین قدر بدانید که اگر دنیایی غیر از این دنیا باشد پرچم حاج ناصر افشاری که حالا یکی از دوستان خوب ماست در آن زمان و در آن مکان بالا خواهد بود...آنچنان که امروز در دل ما بالای بالاست.




نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱ تیر ۱۳٩٢

فرنود حسنی: در حالی که فقط چند روز از پیروزی قاطع حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران می گذرد و رییس جمهور منتخب ملت در حال دید و بازدید با حضرات و سران است گمانه زنی های بسیار برای شناخت ترکیب کابینه دولت تدبیر و امید آغاز شده است.

در این میان گروه های مختلف سیاسی و ارگان های رسانه ای آنها فراخور دیدگاه ها و بعضا منافع خود لیست هایی را منتشر می کنند تا بتوانند اثری هر چند کوچک بر  نگرش ها و تصمیم گیری های مشاوران و نزدیکان حسن روحانی بگذارند.

اما به راستی چه کسانی شایستگی این را دارند که به عنوان وزیر در مسند خدمت به مردم بنشینند و با کلیدهای تخصصی قفل های حوزه کاری خود را به روی مردمی که با هزاران امید رای به تدبیر روحانی داده اند بگشایند؟

اگر کمی به عقب بازگردیم و دوره های مختلف ریاست جمهوری به ویژه پس از جنگ را بررسی کنیم خواهیم دید که با اتمام کار جنگ و جدی شدن تمرکز دولت ها به امور مختلفه هر دولتی فراخور شرایط زمانی یک رویکرد محوری برای خود برگزید و این رویکرد اندک اندک تبدیل به شعار و نقطه عطف آن دولت شد به طور نمونه دولت هاشمی, دولت سازندگی نامیده شد و طبیعی بود که به دلیل هشت
سال جنگ تحمیلی نیاز بود تا خرابی ها و اثرات ناشی از این رویداد در یک فرآیند
بازسازی زدوده شود و عقب ماندگی های کشور در امور زیربنایی جبران شود به همین دلیل بود که وزارتخانه هایی مانند نیرو, جهاد و کشاورزی و مسکن آن زمان ها در زمره
وزارتخانه های بسیار فعال بودند در دولت بعدی وقتی محمد خاتمی زمام امور را به دست گرفت ایران دیگر آن کشور جنگ زده و تخریب شده نبود و زیرساخت های نسبتا خوبی داشت  ولی از منظر توسعه سیاسی و فرهنگی دچار محدودیت هایی بود که این هم به دلیل مشغله مردم و نظام در امور مهمتری مانند جنگ و بازسازی پس از جنگ بود.

با درک این فضا بود که خاتمی وارد عرصه شد و از همان روزهای نخست ریاستش بر جمهور پاشنه آشیل دولتش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد تا با ایجاد زمینه های آزادی مطبوعات و فعالیت احزاب و ...بستر توسعه سیاسی را فراهم سازد و سرانجام نیاز تمرکز بر همین حوزه بود که ضربه های بسیاری را به او و دولتش زد تا جایی که پای وزیر فرهنگ به استیضاح در مجلس باز شد و در نهایت احمدی نژاد پس از دریافت سکان قوه مجریه سوی چراغ آینده دولتش را متوجه خارج از کشور کرد تا با پرداختن جدی به مسایل بین المللی مانند انرژی هسته ای و اسرائیل و...پاشنه آشیل دولتش بر محور روابط خارجه مانند دبیرخانه شورای امنیت ملی و وزارت خارجه متمرکز شود که همین بخش نیز سرآغاز مقاومت هایش علیه بخشی از نظام بود. تغییر دبیر شورای امنیت ملی وعزل غیر منتظره وزیرخارجه در میان یک جلسه رسمی از جمله این پیامدها بود.

اما اکنون حسن روحانی با شعار ایجاد دولت تدبیر و امید رای خود را از مردمی گرفته است که هشت سال پیش با وعده رویت پول نفت بر سر سفره های خود به او اعتماد کرده اند.

با مروری بر مناظره های هشت کاندیدا و تحلیل محتوای آنها می توان به این مساله پی برد که بیشتر زمان مناظره ها را حتی در بخش های فرهنگی, اجتماعی و سیاسی نیز مقوله اقتصاد تشکیل می داد و همه نامزدها سعی داشتند از این دریچه مباحث خود را طرح و تحلیل کنند.

این رویکرد جدی به مقوله اقتصاد مسئولیت و حساسیت انتخاب تیم اقتصادی دولت یازدهم به ویژه وزیر اقتصاد را بیش از پیش خواهد کرد چرا که بنا به گفته حسن روحانی او یک حقوقدان و سیاست مدار است و شاید علم اقتصاد را به اندازه ای که نیاز امروز جامعه ایران است نداند. حضور چهره هایی مانند نوبخت, نجفی, جهانگیری, ترکان و غیره در کنار روحانی این مساله را به ذهن متبادر می کند که مشت روحانی در آستانه تحویل گرفتن دولت جدید خیلی هم خالی نیست و او سعی دارد با بهره گیری از این افراد با تجربه که در هشت سال گذشته عملا از چرخه اقتصاد و سیاست کنار رفته بودند بتواند راه کارهای کوتاه و بلند مدتی را برای پر کردن چاله های کوچک و رفع چالش های بزرگ انتخاب کند.

اما علی رغم صبر و شکیبایی فراوان ملت ایران که بزرگوارانه دشواری های اقتصادی را تحمل می کنند رفع این مشکلات, در گرو دستیبای به یک ثبات نسبی در حوزه های اجتماعی, سیاسی و بین المللی است و صد البته که این دولت نیز باید آمادگی لازم را داشته باشد تا از این باب بارها و بارها توسط مردم و منتقدین مورد پرسش قرار گیرد و لازمه این آمادگی حرکت وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت روحانی بر مبنای برنامه ای است که شاخص های آن با جیب و حال مردم کوچه و خیابان تنظیم شود نه با رنگ خودروهای وارداتی رنگارنگ...

امید است بانی دولت تدبیر و امید, حساسیت مساله اقتصاد را به عدد رای های خود و سایر نامزدها (که بی شک این مساله برای هواداران آنها هم حیاتی بوده است )درک کرده باشد و  بتواند برنامه ریزی های خود را در سطح گسترده صورت و انجام دهد تا در انتهای چهار سال کارنامه اقتصادی روشنی از خود به جای گذارد و کلید تدبیرش چنان درب اقتصاد را بگشاید که بر پاشنه اقبال و روشنی و امید بچرخد.

 




مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب