یکی از مشکلات اساسی و عمده ورزش کشور کمبود منابع مالی است و این مشکل به ویژه در سطح ورزش های قهرمانی و تیمی جلوه بیشتری پیدا می کند. فدراسیون والیبال هم مانند بسیاری از فدراسیون های کشور از این قاعده مستثنی نیست و طبیعتا به دلیل ضرورت پرداختن حرفه ای به فرآیندهای اجرایی و آماده سازی چندین تیم در رده های سنتی مختلف و برنامه‌ریزی های بلند مدت در بسیاری از امور هزینه ای خود دغدغه و مشکلات بسیاری را پیش رو داشت.

با آغاز همکاری گسترده بانک سامان و فدراسیون والیبال ایران از سال 1392 که بر مبنای اهدافی روشن و بلند شکل گرفت بانک سامان توانست با استفاده از ظرفیت های اقتصادی خود زمینه ساز ایجاد یک جریان رو به رشد و توام با موفقیت در والیبال باشد. در واقع بزرگترین دستاورد این حمایت همه جانبه را می توان در ایجاد توان و ظرفیت برنامه ریزی دراز مدت از سوی فدراسیون عنوان کرد که مهمترین مساله آن عدم وجود دغدغه مالی از سوی سیاستگذاران فدراسیون بود.

اسپانسری ورزشی در ایران سابقه زیادی دارد و بسیاری از بنگاه ها و شرکت های تجاری با درج نشان تجاری خود روی پیراهن تیم های ورزشی مختلف تلاش می کنند برای برند یا محصول خود را در اذهان عمومی جایگاه سازی کنند در این شیوه تبلیغ مستقیم بنگاه تجاری صرفا از پیراهن تیم ورزشی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کند و هیچ ارتباط و تعاملی بین دو طرف برقرار نمی شود. اینگونه همکاری‌ها بر مبنای اهداف تجاری شکل می‌گیرند، اما تجربه حمایت بانک سامان از فدراسیون والیبال یک نگاه متفاوت به مقوله اسپانسری ورزشی بود که منجر به تداوم این همکاری شد. بانک سامان در دوران همراهی با والیبال ملی نگاه صرف تبلیغاتی به این مقوله نداشت و تلاش کرد تا با نگاهی جامع تمامی دغدغه های مالی فدراسیون را پوشش دهد و همچنین نگاه عمومی را به ضرورت حمایت از ملی پوشان والیبال تغییر دهد به گونه ای که طبق آمارها بازی های تیم ملی ایران به یکی از پربیننده‌ترین مسابقات تبدیل شده است و محبوبیت این رشته ورزشی در ایران بسیار بالا رفته است. از دیگر رویگردهای بانک سامان در حوزه اسپانسری ورزشی تاکید بر اثربخشی کار فرهنگی برای توسعه اهداف ملی بود که بر این اساس به عنوان اولین بانک و برند ایرانی توانست به طرز دقیقی بین کمپین "اب هست ولی کم است" خود با والیبال رابطه ای جالب و مفید شکل دهد.

اگر بخواهیم چهار نقطه برجسته نسبت به این حمایت و همراهی ذکر کنیم موارد زیر قابل ارایه خواهند بود.

1-       بانک سامان علی رغم دشوای های اولیه پیش رو در کسب نتایج از توجه به نتایج مقطعی چشم پوشی کرد و با نگاه جدی به برنامه های دراز مدت و آینده نگرانه به موفقیت های پایدار امید بست.

2-      حمایت بانک سامان از فدراسیون والیبال معطوف و محدود به تیم بزرگسالان و یا دوره خاصی از بازی ها نشد و بانک سامان تمامی تیم های ملی در رده های سنی مختلف آقایان و بانوان را هدف قرار داد تا فدراسیون بتواند تمامی برنامه های توسعه زیرساخت های خود را در حوزه برگزاری اردو، دیدار تدارکاتی و مسابقات رسمی با فراغ بال انجام دهد.

3-      برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران یک فدراسیون توانسته است مانند تیم های هم رده خود برای مدت طولانی از نشان تجاری یک حامی معتبر مانند بانک استفاده کند و این مساله قطعا در ابعاد جهانی بر وحهه ورزش کشورمان تاثیر مثبت داشته است.

4-      بانک سامان در اوج هیجان مسابقات لیگ جهانی به جای استفاده از فرصت تبلیغاتی و به اصطلاح موج سواری روی این مساله که می توانست برایش منافع بسیاری به همراه داشته باشد با راه اندازی کمپین جدید خود به نام "پاس بده هموطن" تلاش کرد تا توجه عمومی را به سمت این موضوع معطوف کند که موفقیت تیم ورزشی صرفا با حمایت مالی میسر نمی شود و حمایت معنوی نیز در موفقیت تیم تاثیر بسیاری دارد که تاثیر این اقدام را در شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف و حتی مصاحبه بازیکنان تیم می توان دید.

این تجربه ای موفق برای یک بنگاه اقتصادی و یک نهاد ورزشی است و دستاوردهای حاصل در میدان مسابقه نمود و گواه این موفقیت هستند به ویژه وقتی که والیبال ملی و اقدامات حامی اش را با سایر ورزش ها و حامیان مقایسه می کنیم این دستاورد جلوه بسیار زیبایی پیدا می کند. امیدواریم این اقدام ارزشمند بانک سامان سرآغاز روشن شکل گیری فرهنگ جدیدی در حوزه اسپانسری یا حمایت ورزشی کشورمان باشد تا به امید خدا مشکلات مالی ورزش کشورمان از این طریق تا حدودی رفع شود و ورزشکاران بتوانند با خیالی آسوده به افتخارآفرینی بپردازند.