نوشته شده توسط: فرنود حسني               تماس با سردبير:Manager_ict@yahoo.com            تاريخ ارسال:28 بهمن 1383
  
توسعه ICT آثار وتبعات مثبتي در عرصه هاي مختلف اقتصادي جوامع بهره بردار از اين فناوريها گذاشته است. تجارت نوين نيازمند ابزارها و زير ساختهاي مناسبي براي گسترش فرآيند هاي اقتصادي است. يکي از مهمترين شاخص هاي مراودات تجاري بانک ها هستند . بانکها با برقراري ارتباطات تنگاتنگ و نزديک با مردم نقشي کليدي را در عرصه تجارت بازي مي کنند و به همين دليل خميشه در تلاش هستند براي پيشي گرفتن از رقبا خدمات خود را در ابعاد کمي و کيفي گسترش دهند. ورود بانکها به عرصه بزرگ ICT اين امکان را براي آنها فراهم آورد تا جهش هاي چشمگيري براي ارائه و گسترش خدمات خود داشته باشند. آنها با استفاده از ابزارهاي ارتباطي و اطلاعاتي هر روز شيوه هاي جديد تري را به مشريان خود معرفي ميکنند تا مشتري سريعتر و بهتر از گذشته خدمات مورد نيازش را دريافت کند. در و اقع فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي به بانکها در رسيدن به شعار هميشگي مشتري محوري کمک بزرگي کردند.

اتوماسيون سيستم هاي بانکي در کنار آموزش مناسب کارکنان و مشريان به بانک ها اين فرصت را داد که ضمن ارائه خدمات مطلوب تر اعتماد مشتريان را به استفاده از سيستم هاي الکترونيکي بانکداري افزايش يابد.
 در اين بين بانکهاي کشور ما نيز از قافله عقب نماندند و با شناخت مناسب ظرفيتها و نيازهاي مردم اقدام به اشاعه و گسترش سيستمهاي الکترونيکي بانکداري کردند و در اين عرصه نيز رقابت قابل توجهي را براي جذب هرچه بيشتر مشتريان آغاز نموده اند. بانک کشاورزي به عنوان يکي از بانکهايي است که توجه خاصي با مسئله بانکداري الکترونيکي دارد و در اين بين کليه نيروها و توانمنديهاي خود را صرف گسترش و بهينه سازي خدمات خود مبتني بر سيتم هاي نوين بانکداري الکترونيکي کرده است. در آستانه نمايشگاه با نکداري در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران سعس مي کنيم با روند مکانيزاسيون در بانک کشاورزي آشنا شويم.      روند توسعه بانکداري الکترونيکي در سال 1382 با جديت و تلاش خوبي پي گيري شده است و تا کنون قريب به هزار و پانصد شعبه مجهز به وسائل و نرم افزارهاي لازم براي ارده خدمات ماشيني و با کيفيت بهتر به مشريان شده اند همچنين با گسترش کاربرد سيستم هاي تلفنبانک تعداد شعبي که مجهز به اين سيستم که خدمات اطالع رساني خود کار در مورد حسابهاي مختلف را از طريق تلفن و نمابر به مشتريان ارائه مي کند به حدود هزار شعبه رسيده است.
    
يکي از مهترين طرحهاي اجرا شده در بانک کشاورزي در زمينه رسيده به بانکداري الکترونيکي طرح جامع نظام مدرن بانکداري مهر است.

از ابتداي سال 1379 بانک کشاورزي با توجه به ضرورت ارتقا خدمات بانکي و ارائه تسهيلات و امکانات بيشتر به مشتريان ضمن بررسي نيازها اقدام به تعيين طرحي براي يکپاچه سازي طرح جامع نظام مدرن بانکداري با نام اختصاري مهر يا به عبارت ديگر مديريت هوشمن رايانه اي کرد. هم اکنون بر نامه هاي لازم جهت گسترش دستگاههاي خود پرداز اين طرح تا سطح 1700 شعبه در حال انجام است همچنين سيستم مهر خدمات مربوط به حساب جاري متمرکز مهررا در سطح بيش از 900 شعبه سراسر کشور به صورت online انجام مي دهد و طبق برنامه هاي تعيين شده تعداد کاربران کارتهاي مهر از مرز 200 هزار نفر نيز گذشته است.

بانک کشاورزي با تجهيز شعب خود به سيستم مهر توانسته است مشارکت مناسبي نيز در طرح شتاب يا همان شبکه بين بانکي داشته باشد که امکان استفاده همزمان از کارتهاي اعتباري اين بانک را در شعب خود پرداز بانک صادرات، توسعه صادرات و سامان فراهم اورده است.

يکي از جديدترين طرح هاي بانک کشاورزي استفاده از سيستم هايSMS است که از اين طريق به کاربران خود امکان مي دهد تا به وسيله دستگاه تلفن همراه خود در روز دو مرتبه موجودي حساب هاي خود را بررسي کنند و گزارش هاي لازمه را دريافت کنند.

از ديگر طرحهاي اين بانک راه اندازي اينترانت دو زبانه با آدرسwww.agri-bank.com است که در اين شبکه اطلاعات گسترده اي در خصوص خدمات، اطلاعات سازماني، آيين نامه ها و بخش نامه ها، گزارش عملکرد، سامانه پيام بانک با اکان دريافت پيشنهادات و نظرات مشتريان و ارتباط با مدير و ارسال پيام از طريق شبکه فراهم شده است.

 يکي از مهترين طرحهايي که در سال 1382 از طريق بانک کشاورزي به انجام خواهد رسيد که در واقع يکي از حياتي ترين نيازهاي روند توسعه تجارت الکترونيک است ايجاد کارتهاي اعتباري است. بانک کشاورزي در اين زمينه با سه نوع کارت اعتباري خدمات خود را ارائه مي کند. کارت طلايي يا GOLDEN CARD که اعتباري بالغ برده ميليون ريال را در اختيار کاربران خود مي گذارد.

کارت سيمين يا SILVER CARD که اعتباري بالغ بر پنج ميليون ريال را در اختيار کاربر قرار مي دهد. و کارت سبز (معمولي) که اعتباري بالغ بر سه ميليون ريال را براي کابر فراهم مي کند.

بانک کشاورزي در صدد راه اندازي سيستم ارسال صورتحساب مشتريان از طريق پست الکترونيکي مي باشد.
    
شايد يکي از قوي ترين و مهترين فعاليتهاي بانک کشاورزي را بتوان راه اندازي مر کز ارتباط سبزcall center ، عنوان کرد اين مرکز که به صورت 24 ساعته فعال است از طريق کارشناسان خود مشاوره و راهنمايي لازم را در اختيار مشتريان خود قرار مي دهد.
از ديگر خدمات پيش بيني شده در سامانه پيام بانک مي توان به موارد زير اشاره کرد:
1)
سيستم پرسش و پاسخ(سامانه ارتباط مشتريان): براي ارتباط بي واسطه و شبانه روزي مديران بانک با مشتريان و همکاران
2)
سيستم خدمات اطلاع رساني (اطلاع رساني مکتوب از طريق دورنگار): برايدريافت اطلاعات به صورت مکتوب در مورد اطلاعات شعب و طرح هاي بانک.
3)
سيستم اطلاع رساني شعب: براي دسترسي سريع به شماره تلفن يک يا چند شعبه
4)
سيتم ارز گويا: براي اطلاع يافتن از نرخ ارز توافقي
5)
سيستم ارتباط با مدير (سيستم پست صوتي)

    
با اين توضيحات بايد خاطر نشان کرد که در نظام هاي بانکداري الکترونيکي توجه جدي و مهمي در آموزش به کارکنان و انتقال اطلاعات کاربردي به مشتريان مي شود. از همين روست که بايد اصل اول براي توسعه و ترويج نظام هاي بانکي مبتني بر سيستم هاي الکترونيکي را مشتري مداري عنوان کنيم. اميد است برنامه ريزي ها و طرحهاي مورد توجه از جانب مسئولان بانک کشاورزي بتواند تاثير مثبتي بر روند توسعه و کاربري بانکداري الکترونيک در بين مردم داشته باشد چرا که توجه و اقبال عمومي به استفاده از اين ابزار در نهايت به رشد و توسعه نظام هاي اقتصادي کشورعلي الخصوص بخش کشاورزي که بدون شک نقش عمده اي در دست يابي به توسه پايدار دارد خواهد انجاميد. در گزارش هاي بعدي ساير بانکها را از نظر سيستم هاي E-banking مورد بررسي قرار خواهيم داد.