فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
جامعه اطلاعاتي و جوانان ايران نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳

 نوشته شده توسط: فرنود حسنی   تاريخ ارسال:۲ اسفند۱۳۸۳        تماس با نويسنده:Manager_ict@yahoo.com

 

با آغاز دهه 80 شمسي در ايران حرکت هاي ملي و بزرگي در جهت توسعه فناوري اطلاعات آغاز شد. با تاثير پذيري از روند جهاني حاکم بر فرآيند توسعه فناوري اطلاعات، تعاريف و استانداردهاي مختلفي آگاهانه يا نا آگاهانه وارد امور رسمي و غير رسمي زندگي مردم ايران شد. در اين ميان جوانان ايراني به دلايل مختلفي که خارج از حوصله اين بحث است بيش تر و سريع تر ار هر قشري در بهره برداري از اين فناوري ها پيش قدم شدند.به اين دليل که آنها بسيار سريع تر مي توانند خود را با تحولات و تغييرات وفق بدهند و اصولاً جوانان به دنبال تحول و تجربه هاي جديد هستند.

در ادامه چالش هاي موجود با توجه به سه بند زير مورد ارزيابي قرار مي گيرند:

 

1-      ديدگاه: براي تعيين اصول و استانداردهاي جهاني و بومي جامعه اطلاعاتي اشنا مي شويم.

2-      دسترسي: نياز ها و امکانات لازم براي دسترسي و کمک جوانان به توسعه جامعه اطلاعاتي را ذکر مي کنيم.

3-      کاربرد:نحوه فعاليت و تعامل جوانان در جامعه اطلاعاتي با ساير عناصر اين جامعه را مطرح مي کنيم.

 

1-      ديدگاه:

الف) امروزه تاثير گذاري فناوري اطلاعات و ارتباطات در بين جوانان فراتر از هر موضوعي آنها را به توجه و فعاليت واداشته است.

ب) فناوري اطلاعات مي تواند به عنوان 1- ابزار و2- هدف زمينه توسعه اشتغال و توانمندي اقتصادي جوانان را فراهم کند.

پ) فناوري اطلاعات مي تواند به عنوان 1- ابزار و2- هدف زمينه توسعه دانش، اطلاعات و فرهنگ جوانان را فراهم کند.

ت) فناوري اطلاعات مي تواند جوانان را به فعاليت وادارد و از آنها به عنوان عناصر تاثير گذار در توسعه دانايي محور کشور استفاده کند.

ث) فناوري اطلاعات مي تواند تا حد بسياري باعث از بين رفتن شکاف هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و علمي در ميان جوانان روستايي و شهري و همچنين جوانان طبقات بالاي شهري و پايين شهري شود.

ج) فناوري اطلاعات مي تواند به عنوان ابزار و هدف در خدمت خلاقيت جوانان ايراني قرار گيرد.

چ) فناوري اطلاعات مي تواند با حذف فواصل زماني و مکاني باعث توسعه ارتباطات و تعامل اطلاعاتي جوانان ايراني با جوانان ساير کشور هاي دنيا شود و همچنين به کاهش شکاف ديجيتالي ايران که از بيشترين ترکيب سني جوان برخوردار است با کشورهاي توسعه يافته کمک کند.

ح) فناوري اطلاعات مي تواند سد بزرگي در برابر روند فزاينده فرار مغزهاي خلاق جوانان ايراني شود.

خ)فناوري اطلاعات مي تواند به رشد و بالندگي شخصيت در جوانان کمک کند و آنها را براي زندگي بهتر آماده سازد. تجربه حضور در جوامع شبکه اي فرصتي مناسب خواهد بود تا جوانان مراودات اجتماعي و تعاملات فکري و انديشه اي را در بستري مجازي آزمايش کنند و از اين تجربه در زندگي واقعي خود بهره ببرند.

د) فناوري اطلاعات مي تواند باعث بالا رفتن درک اجتماعي، اخلاقي، بهداشتي، ديني ، سياسي و قانوني در بين جوانان شود و درجه همکاري آنها را در دستيابي به يک جامعه اطلاعاتي سالم و مبتني بر اصول و دموکراسي بالا ببرد و زمينه کاهش جرم و جنايت را در کلان کشور فراهم کند.

ذ) هزينه کردن در زمينه فناوري اطلاعات براي جوانان سرمايه گذاري براي آينده جامعه است.

با توجه به توانمندي هاي ذکر شده براي دانش فناوري اطلاعات در تسريع دسترسي به استانداردهاي جامعه اطلاعاتي در حال حاضر کشور به خصوص جامعه جوان با عدم توزيع برابر در به اشتراک گذاري عناصر سخت افزاري و نرم افزاري و همچنين دسترسي به اطلاعات مواجه است. از اين رو مهمترين اصل در هويت دهي به جوان در جامعه اطلاعاتي ايران تهيه، توسعه، توزيع مناسب سرويس هاي ملي فناوري اطلاعات مي باشد.

سرويس هاي ملي شامل چه مواردي است و در اختيار چه ارگانهايي قرار دارد.؟

سرويس هاي ملي در حوزه فناوري اطلاعات و جامعه اطلاعاتي به خدماتي اطلاق مي شود که زمينه دسترسي و ايجاد فرصت براي تمامي جوانان در جهت استفاده از منابع مالي، علمي ، آموزشي و... را فراهم مي کند که شامل موارد زير است:

1-      فرصتهاي استفاده از آموزش هاي فناوري اطلاعات

2-      فرصت اسفاده از فناوري اطلاعات براي اموزش و تحصيل

3-      فرصت دسترسي به زيرساختهاي فناوري اطلاعات

4-      فرصتهاي استفاده از فناوري اطلاعات براي اشتغال و کسب در آمد

5-      فرصت و امکان دسترسي به اطلاعات عمومي، تخصصي، علمية سياسي و قانوني

 

براي شناسايي ارگان هايي که اين گونه سرويس ها را در اختيار دارند بايد بررسي هاي لازم صورت گيرد و پس از آن رتبه بندي اين سازمان ها بر اساس ميزان دخيل بودن و در راس امر بودن تعيين و شرايط همکاري دو طرفه سازمان ها نيز مشخص گردد تا تسهيلات و امکانات به بهترين نحو در اختيار جوانان قرار گيرد.

براي اين منور مي توان دستورالعمل هاي لازم براي نظارت بر توزيع برابر فرصتها تعيين گردد و با مطالعه شاخص هايي مانند شهري و روستايي، جنسيت، تحصيلات، شرايط مالي زمينه براي تقويت گروههاي ضعيف در استفاده از فناوري اطلاعات فراهم گردد.

 

تنوع مضامين

تعداد بسيار از جوانان ايراني، تنوع بالاي شرايط زندگي اقتصادي و اجتماعي روحيه تنوع طلب، تفاوت علاقه مندي ها و عوامل مختلف ديگر مي طلبد تا در توليد اطلاعات عمومي و اختصاصي حداکثر تنوع در مضامين و محتوا رعايت شود تا بالاترين درصد پوشش اطلاعاتي در جامعه صورت پذيرد                                                                                                                                        .

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب