فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٧ اردیبهشت ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسني                تماس با نويسنده:Manager_ict@yahoo.com   تاريخ ارسال:27/2/84

برنامه کسب و کار يا طرح توجيهي براي يک پروژه يا فعاليت تجاري در هر سازمان اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک  سند اصلی تلقی می شود که  مقیاسی خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا  بواسطه آن بتوانند میزان موفقیت های خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این برنامه بر اساس توانایی های شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه می شود.

به عنوان مثال داشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هنگام ارائه تقاضای دریافت وام ازموسسات اعتباری همچون بانک ها نقش موثری در تصمیم گیری آنها برای حمایت از شرکت شما و پروژه های در دست اجرای شما دارد.

در ادامه با اطلاعات مورد نیاز برای تهیه یک برنامه کسب و کار آشنا می شویم.

خلاصه مدیریتی که تشریح کننده رنوس اهداف و دیدگاه های شما باشد

 اولين بخشي که بايد در طرح خود بياوريد و معمولا از حدود 2 الي 3 صفحه بيشتر نبايد تجاوز کند خلاصه مديريتي نام دارد. خلاصه مدیریتی استراتژی کسب و کار شما را معرفی می نماید و مطمئنا مهمترین بخش برای مديران و موسسات اعتباری است. توجه داشته باشيد که اکثر مديراني که قرار است به به جريان افتادن پرونده طرح شما براي دريافت کمک و حمايت مالي تاييد کنند هميشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از اين رو نبايد انتظار داشته باشيد که با دقت کامل براي خواندن طرح شما که در چندين صفحه تهيه شده وقت بگذارند.

براي اينکه بتوانيد در عرض چند دقيقه اهداف و اولويت ها و برنامه هاي خود را براي آنها بازگو کنيد بايد مطالب کل طرح را به صورت اجمالي و قانع کننده همراه با اعداد و ارقام پيشنهادي در صفحات محدودي به صورت تايپ شده در اختيار آنها قرار دهيد. اگر شما نتوانید در دو, سه صفحه مسئول رسیدگی به برنامه کسب و کار خود را قانع کنید که طرح کسب و کارتان قابل اطمینان و ارزشمند برای سرمایه گذاری است مطمئن باشید که جلسه را دست خالی ترک خواهید کرد.

همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند دارای اهمیت زیادی است.

شرح  مختصری از چگونگی آغاز به کار شرکت

به صورت واضح اساس شکل گیری و آغاز به کار شرکت را شرح دهید و نحوه رسیدن به ایده و شروع این کسب و کار را توسط خود و یا همراه با شرکایتان را بیان نمایید. در اين قسمت بايد سعي کنيد از نکته ها و اصولي که موسسه اعتباري طرف شما بر آن تاکيد دارد استفاده کنيد و دغدغه هاي خود را با چالش هاي آنها همسان سازيد. به عنوان نمونه اگر با يک بانک يا شرکت که اولويت را بر صادرات و واردات گذاشته براي فعاليت هاي توليدي وارد مذاکره نشويد يا اگر به اين کار دست زديد از ظرفيتهاي طرح خود براي امر صادرات و واردات سخن بگوييد.

اهداف شرکت شما

در چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای شرکت تشریح کنید. بيان کنيد که طبق برنامه ريزي هاي خود در چه مدت زمانی به این اهداف دست خواهید یافت؟ در بازاري که براي کسب و کار خود در نظر گرفته ايد مشتریان شما چه کسانی خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهيد کرد و هدف از اين انتخاب ها را بيان کنيد.

سوابق گروه مدیریتی

بخش مدیریت باید شامل اطلاعات شخصی و کاری اعضا باشد و همچنین اطلاعاتی نسبت به سوابق کاری و مسئولیتهای مرتبط آنها را در اختیار بگذارد. اين اطلاعات بايد نمايانگر دانش و تجربيات علمي و عملي گروهي باشد که شما براي پياده سازي طرح خود انتخاب کرده ايد. اين بخش مي تواند تا حدود زيادي خيال سرمايه گذاران طرح شما را از توانمندي شما براي اجراي طرح راحت کند.

خدمات یا محصولاتی که در طرح شما پیشنهاد شده

نکته ای که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد تفاوت ها و مزیت هایی است که کالاها و خدمات شما با سایر محصولات بازار دارد. در اين بخش بايد به صورت دقيق کالاها و يا خدماتي را که پس از اجراي موفق طرح قابل ارائه هستند را معرفي و با محصولات مشابه بازار داخل و بين الملل مقايسه نماييد و علل برتري طرح خود را در مقايسه با آنها از نظر کمي و کيفي بيان کنيد.

کشش بازار برای کالاها و خدمات شما

به خاطر داشته باشید که شما مجبور هستید تا موسسات اعتباری, کارمندان و دیگر افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را برای حمایت، همکاري، خرید و سرمایه گذاری متقاعد سازید. شما برای این بخش نیازمند انجام تحقیقات گسترده ای هستید.

اگر کسب و کار مورد نظر شما در محيط وب شکل خواهد گرفت يا هم در اينترنت و هم در محيط فيزيکي قابل پياده سازي است بايد کشش بازار منطقه اي و بين اللملي را براي طرح مورد نظر خود تعيين کنيد.

استراتژي بازاريابي

چگونه مي خواهيد شروع فعاليت خود را به دنيا اعلام کنيد. آيا تبليغات کاغذي، تلويزيوني يا اينترنتي و يا هر سه را انتخاب مي کنيد؟آيا از ابزارهاي بازاريابي برخط مثل سرويس هاي هاي www.bCentral.com استفاده مي کنيد تا سايت خود را در موتور هاي جستجو و ساير سايت ها قرار دهيد.

همچنين شما نيازمند محاسبه و آماده کردن ميزان هزينه هاي تبليغاتي و بازايابي هستيد.

دورنماي اقتصادي سه الي پنج ساله

اين بخش بايد شامل خلاصه اي از پيش بيني هاي مالي شما باشد که در قالب اعداد و ارقام نحوه دست يابي شما را به دورنماي مفروضتان را بيان نمايد.

بايستي اطلاعات مربوط به ميزان درآمد ها و هزينه هاي مربوط به هر يک از دوره هاي زماني را بيان نماييد. يکي ديگر از مواردي که بايد در اين قسمت مورد اشاره قرار دهيد مقدار پولي است که تمايل داريد از موسسه اعتباري مورد نظر خود دريافت نماييد تا بوسيله آن هزينه هاي اوليه هاي مربوط به شروع کار خود را تامين کنيد.

تکميل درست، کامل و شفاف اين بخش حساس ترين بخش از طرح شماست و مي تواند موفقيت يا شکست طرح شما را تضمين نمايد                                                                                                                                      .

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب