فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
کسب و کار کوچک (Small Business) چيست و چگونه پياده سازي مي شود؟(قسمت اول) نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢۱ تیر ۱۳۸٤

گزينش از سايت کارآفرينی             تماس با سردبير:Manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال: ۲۱ تيرماه ۱۳۸۴

تعريف کسب و کار کوچک:
به منظور تحليل آماري و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک ، بايد گفت که این مقوله داراي قوانين اجرايي تجاري است. هر صنعتي بر اساس درآمد و ميزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردي را براي خود تعريف مي‌کند. در بيشتر موارد اين تعريف به واسطه نمايندگي‌هاي دولتي تعريف مي‌شود تا تحت قوانين تغييرپذير دولتي تحليل ‌هايي را صورت دهند. به علاوه ، اين استانداردها براي برنامه‌هايي که در خصوص کمک بهبود به امور مالي است کارا مي‌باشد. کسب و کار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتي با کمتر از 500 پرسنل در اين حيطه قرار مي‌گيرد. اين اندازه مرسومترین استاندارد تعريف شده است. در آمريکا حدود 5/22 ميليون کسب و کار مستقل از کشاورزي و زراعت وجود دارد که 99 درصد آن کسب و کار کوچک
(Small Business) به حساب مي‌آيند.
راهنماي شروع يک کسب و کار کوچک:
این راهنما زير به منظور آن تدوين شده است که بتواند با بيان تمامي نکات و در عين حال حفظ سادگي و قابل فهم بودن ، به شما در راه ايجاد يک کسب و کار موفق کمک کند.

ارزیابی اولیه

  -  آيا کارآفريني براي شما ساخته شده است ؟
بديهي است که شروع يک کسب و کار جديد ريسکهاي زيادي را به همراه دارد که البته با برنامه ريزي مي‌توان شانس موفقيت را بالا برد. بنابراين بهترين نقطه شروع آن است که نقاط قوت و ضعف خود را بعنوان دارنده يک کسب و کار بشناسيد.

Ø      -  آيا شخصيتي مستقل و خودجوش داريد؟
اين را هميشه در نظر داشته باشيد که در صورت شروع يک کسب و کار کوچک ، اين خود شما هستيد و نه شخص ديگر که بايد تصميم بگيريد که چگونه پروژه‌ها ، برنامه‌ها و زمان خود را مديريت کنيد.

Ø      -  تا چه حد با شخصيتهاي متفاوت و افراد گوناگون مي‌توانيد ارتباط برقرار کنيد؟
صاحبان کسب و کار ناگزيرند که با افراد و اقشار مختلفي سرو کار داشته باشند. آيا شما مي‌توانيد با مشتريان ، تامين‌کنندگان ، کارکنان و ... در جهت منافع کسب و کار خود ارتباط برقرار کنيد.

Ø      -  تا چه حد قدرت تصميم‌گيري داريد؟
صاحبان کسب و کار کوچک بايستي بطور متداوم ، به سرعت و در شرايط بحراني بتوانند مستقلا" تصميم‌گيري کنند.

Ø      -  آيا شما استقامت فيزيکي و احساسي لازم براي اداره يک کسب و کار را داريد؟
مالکيت يک کسب و کار علاوه بر چالش و هيجان ، مستلزم فشارکاري زياد ، ساعتهاي کاري زيادي مي‌باشد. آيا شما مي‌توانند 12 ساعت در روز و هفت روز در هفته را داريد؟

Ø      -  تا چه حد مي‌توانيد برنامه‌ريزي و سازماندهي کنيد؟
تحقيقات نشان مي‌دهد بسياري از شکستها در صورت برنامه‌ريزي صحيح ، اجتناب شود.

Ø      -  آيا انگيزه لازم را براي تحمل مشقات را داريد؟‌
ممکن است شما در حين اداره يک کسب و کار احساس کنيد که در برخي مواقع توانايي تحمل تمامي مشقات و زحمات را به تنهايي نداريد و اين انگيزه قوي است که مي‌تواند در اين مواقع سختي ، دلگرم و اميدوار سازد.

Ø      -  اين کسب و کار چگونه خانواده شما را متاثر مي‌سازد؟
سالهاي اوليه شروع يک کسب و کار مي‌تواند سختي‌هايي را براي خانواده و زندگي شخصي شما ايجاد کند. در عين حال ممکن است خانواده شما تا به سوددهي رسيدن کسب و کار ، دچار مشکلات و فشارهاي مالي شوند. بنابراين حمايت و يا عدم حمايت خانواده نقش مهمي در شروع و ايجاد يک کسب و کار دارد.

اين حقيقت دارد که دلايل زيادي براي عدم شروع يک کسب و کار کوچک و مستقل وجود دارد ، اما براي افرادي که واجد شرايط فوق هستند ، مزاياي زيادي وجود دارد که قطعا" از ريسکهاي آن بيشتر است.
  اينکه شما خادم و مخدوم خود مي‌شويد!
 زحمت و تلاش و ساعتهاي کاري زياد مستقيما" به نفع شماست و نه شخص ديگر!
 امکان کسب درآمد و رشد ، محدوديت کمتري دارد.
 چالش و هيجان کار براي شما افزايش مي‌يابد.
 اداره يک کسب و کار مستقل امکان فراگيري زيادي را براي شما فراهم مي‌آورد

برنامه ریزی کسب و کار

شروع يک کسب و کار نياز به انگيزه ، علاقه و استعداد دارد. همچنين نياز به تحقيقات وسيع و برنامه‌ريزي صحيح دارد. اطلاعات زير براي تهيه طرح کسب و کار ( Business Plan ) مي‌تواند بسيار مؤثر واقع شود:
   -  قبل از شروع به کار ليستي از تمامي دلايلي که مي‌خواهيد بخاطر آنها وارد دنياي تجارت شويد ، تهيه کنيد. برخي از اين دلايل مي‌تواند بشرح زير باشد.

ü      شما مي‌خواهيد رئيس خود باشيد.
  شما مي‌خواهيد استقلال مالي داشته باشيد.
  شما مي‌خواهيد آزاد باشيد.
  شما مي‌خواهيد آزادانه تمامي تواناييها و دانسته‌هاي خود را به کار ببريد.

Ø       -   سپس بايستي تعيين کنيد که اصولا" چه کسب و کاري براي شما مناسب است. لذا اين سؤالات را از خود بپرسيد:

ü        من دوست دارم با وقت خود چه کاري انجام دهم؟
 
   چه مهارتهاي تکنيکي من تا به حال آموخته‌ام؟
    به نظر ديگران من در چه کارهايي مهارت دارم؟
    من چقدروقت آزاد براي اداره يک کسب و کار موفق دارم؟
    آيا من هيچ سرگرمي يا علاقه‌اي که قابل تبديل شدن به کسب و کار شدن را داشته باشند ، دارم؟

Ø       -   پس از تعيين کسب و کار مناسب تحقيقات لازم را جهت پاسخ به سؤالات زير به عمل آوريد:

ü        آيا ايده من کاربردي است و آيا نيازي را برآورده خواهد کرد؟
    رقبي من چه کساني خواهند بود؟
    مزيت رقابتي شرکت من نسبت به شرکتهاي موجود چيست؟
     آيا من مي‌توانم خدمت بهتري ارائه دهم؟‌
    آيا من مي‌توانم براي کسب و کار جديد خود تقاضا ايجاد کنم؟

Ø       -   آخرين مرحله قبل از تهيه طرح کسب و کار اين است که چک ليست زير را تهيه کنيد و پاسخ دهيد:

ü         من علاقه به شروع چه کسب و کاري دارم؟
     چه خدمتي يا کالايي قرار است ارائه دهم؟ در کجا قرار است اين کار را انجام دهم؟
     چه مهارت و تجربه‌اي براي اين کار دارم؟
     ساختار قانوني شرکت من چگونه خواهد بود؟ ( سهامي عام، خاص و ... )
     اسم کسب و کار چه چيزي باشد؟
     چه امکانات و تجهيزاتي نياز خواهم داشت؟
    به چه تسهيلات و امکانات بيمه‌اي نياز خواهم داشت؟

پاسخ شما به تمامي سؤالات بالا شما را در طراحي يک کسب و کار کامل جامع ياري مي‌کند                                                                                                                                    .

 

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب