فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
چالشهاي اساسي مديريت فناوري اطلاعات(بخش اول) نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٩ مهر ۱۳۸٤

 نوشته شده توسط: فرنود حسنی             تاريخ ارسال:۹ مهر ۱۳۸۴

پياده سازي، توسعه و نگهداري سيستم هاي اطلاعاتي به عنوان يکي از مهمترين فرآيندهاي کاري در مديريت فناوري اطلاعات در عصر حاضر مطرح است و از اين رو مديران و سازمان ها با چالش هاي جديدي مواجه هستند. اين چالش ها در سه حوزه سازماني، مديريتي و تکنولوژيکي قابل بررسي، تلفيق و نتيجه گيري هستند.
 سازمان

امروزه سيستم هاي اطلاعاتي با توجه به کارايي و عملکردي که دارند به عنوان بخشي جدا نشدني از سازمان معرفي مي شوند. اهميت بهره گيري از سيستم هاي اطلاعاتي به خصوص در سازمان ها و بنگاههايي بيشتر جلوه مي کند که ماهيت اقتصادي دارند و فعاليت آنها بر پايه کسب و کار است.

شاخص هايي که در پاياده سازي يک سيستم اطلاعاتي متناسب براي يک سازمان موثر هستند عبارتند از: کارکنان، ساختار، روش هاي عملياتي، استراتژي ها و فرهنگ.

همانطور که مي دانيد تمام اين  شاخص ها در لايه هاي مختلف سازمان قابل بررسي و مطالعه هستند و هنگامي که وظايف مشخصي براي کارکنان فعال در هر لايه تعريف مي شود سيستم حدود اختيارات و تعاملات هر يک از اجزا را با ديگر بخشها تعيين مي کند.

وظايف سازماني همچون توليد، فروش، امور مالية آموزش و... در سطوح مختلفي تعريف پذيرند اين سطح مي توانند از مديران ارشد شروع و به کارمندان معمولي ختم شوند. نکته اي که در اين جا سيستم به ساختار سازماني ديکته مي کند تعريف جايگاه و انتظاراتي است که هر يک از کارکنان در آن جايگاه خاص دارد.

سيستم با کارائي بالاي خود روابط و تعاملان درون و برون سازمان را استاندارد کرده و شيوه برخورد با مسائل و اتفاقات گوناگون در سازمان را پيش بيني کرده و در موقع لزوم ارائه راه حل مي کند. وجود اين راه حل هاي جامع و کامل در يک سازمان که از ويژگي همه جانبه نگري و تعامل با ساختار و تواندمندي سازمان برخوردار است نيروهاي مديريتي و عملياتي سازمان را در هنگام پياده سازي و يا انجام برنامه ها و کارها راهنمايي کرده و از بوجود آمدن نقايص احتمالي جلوگيري مي کند.

در پياده سازي يک سيستم در سازمان تقابل اصلي بين سيستم به عنوان يک چهارچوب کاري با فرآيندهاي مشخص از يک سو ( که غالباً ذهنيت افراد در شنيدن کلمه سيستم با ايجاد يک ديدگاه منفي همراه است زيرا که آنها منظور از سيستم را يک سري قواعد و قوانين خشک و سخت افزاري مي دانند) و انسان به عنوان موجودي منعطف و خلاق از سوي ديگر است.

بنابر اين يکي از اصول طراحي يک سيستم مناسب در سازمان ايجاد هماهنگي در تعامل هر چه بيشتر بين اين دو شاخص مهم است به همين دليل است که راه حلهاي سيستمي در يک سازمان مختص همان سازمان است و در سازمان هاي ديگر قابل پياده سازي نيست. بر اساس ترکيب نيروي انساني اعم از مديران ارشد، مهندسان،کارکنان عمليلتي و ... همچنين به علت ويژگي هاي فرهنگي و شخصيتي هر يک از اين افراد در يک برآيند کلي فرهنگ سازماني شکل مي گيرد که شامل نحوه مديريت، درجه رضايت شغلي، نحوه بر خورد با مشتريان و... است. به طور کلي سيستم مي تواند به فرهنگ سازماني کمک کند تا رفتارها و برنامه هاي خود را همگام با اتفاقات و رخدادهاي برون سازماني پيش ببرند.

علاوه بر اين در رويکرد درون سازماني به علت تفاوت سطح علمي و فرهنگي تقابل و عدم تعامل بين عناصر سازمان وجود دارد که اين معضل باعث ايجاد خلل در روند مديريت سازمان مي شود و جود يک سيستم جامع قادر است پيش بيني لازم را براي رفع اين گونه مشکلات بکند.

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب