فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
رمز موفقيت در تجارت الکترونيک نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢٥ مهر ۱۳۸٤

منبع: ماهنامه شبکه                         تاريخ ارسال:۲۵ مهر۸۴
تجارت الکترونیک e-commerce ، سالانه بیش از 500 میلیارد دلار در گردش مالی تجارت جهانی در اختیار دارد. این نوع خاص از تجارت که از اوایل دهه 90 میلادی آغاز شد ، به دلیل سهولت در به کارگیری آن و داشتن مولفه هایی مانند سرعت ، دقت و امنیت ، از مشتری مداری بسیاری برخوردار شد که در اینترنت ،نمونه های زیادی از آن را می توان مشاهده کرد.
سایت هایی مانند
ebay.com یا amazon.com یا بخش خرید و فروش گوگل froogle.com به عنوان برترین های تجارت الکترونیک در وب شناخته می شوند. در این مقاله که از سایت : http://www.goecart.com/online-business-success.asp نیز استفاده شده است ، قصد داریم تا راهکارهای مهم در کسب موفقیت در تجارت الکترونیک را برای خوانندگان محترم ، تشریح کنیم. این 12 نکته می تواند راهگشای خیلی از موفقیت های بزرگ ، در فرمت های ساده باشد .

نکته اول :فرصت را غنیمت شمرید!
میانگین زمانی که یک کاربر اینترنت به مرور یک صفحه اختصاص می دهد ، حداکثر 46 ثانیه است در طی همین 46 ثانیه است که یک تجارت آنلاین می بایستی مشتری را جذب نموده و با یک پیشنهاد مختصر معامله را تمام کند. یعنی از زمانی که یک کاربر وارد سایت می شود تا یک کالا را می بیند و نهایت انتخاب می کند و سپس هزینه اعبتاری ان را پرداخت میکند ، نباید بیش از این زمان ، زمان سپری شود. فرایند : مشاهده – بررسی – انتخاب و خرید ، مراحل 4 گانه بهینه در تجارت الکترونیک سریع و موفق را نشان می دهد .
موتورهای جست و جو ، دایرکتوری های طبقه بندی موضوعی کالا ، طبقه بندی دسته ای کالا و امثالهم ، همه و همه ، راه های سریع تر رسیدن به هدف را در
ecommerce هدف قرار می دهد .
46 ثانیه را سایت
www.clicks.com بیان می کند. یعنی باید سایتی که برای تجارت الکترونیک راه اندازی می کنید به گونه ای چیدمان شده باشد ، که یک کاربر بتواند در عرضه 46 ثانیه جنس مورد نظر را مشاهده و قیمت ان را بررسی و در فرم درخواست خرید ، ان را وارد کند.
رقابت در دنیای مجازی روز به روزدر حال افزایش است . به گزارش
Verisign ثبت دامنه در سال 2003 ، 16 درصد رشد داشته است . از مجموع دامنه های ثبت شده در یک نمونه 60 میلیونی تا کنون بیشترین سهم ار آن دامنه هایی با پسوند .com بوده است .
تا کنون بیش از 50 میلیون
domain در اینترنت ثبت شده اند که یک دهم درصد آن ، متعلق به ایرانیان است . هر یک سایت مخصوص به خود را دارند و شیوه خاص در تجارت الکترونیک را به کار بسته اند . پس در این بازار آشفته برای رسیدن به یک موفقیت الکترونیکی چه باید کرد ؟

نکته دوم : به اهداف خاص فکر کنید .
شناخت مشتری و تحلیل رفتار سازمانی ان در دنیای مجازی ، یک اصل مهم برای مدیران سایت های تجارت الکترونیک است . مشتریانتان را بشناسید و خواسته های آنها را که رقبایتان توجهی به آنها نداشته اند را براورده سازید .
ebay یک نمونه بارز است . ebay خیلی سریع به مردمی که خواستار کسب درامد بیشتر از طریق خرید و فروش کالاهای دسته دوم بودند معرفی شد .
ebay به ضرورت ایجاد چنین محیطی که خریداران و فروشندگان با یکدیگر ملاقات و معامله نمایند پی برد . فناوری تجارت الکترونیک به ebay در جهت ایجاد فضایی برا ی پاسخگویی به تقاضای عمومی کمک کرد و سایر موارد ی که راجع به آن شنیده اید داستانی بیش نیست .
زمانیکه تجارت آنلاین را شروع می کنید کوچک اما درست شروع کنید . حرکت درست بسیار مهم و کاربردی است . از همه مهم تر ، توجه به نکاتی است که خیلی ها به ان توجه نکرده اند.
مثلا شرکت
www.godiva.com ، برای افزایش فروش شکلات در سایت مشهور خود ، سر در مغازه های خود را به صورت اینترنتی طراحی کرده است و برای خریداران شکلات در وب ، امتیازات خاصی قائل شده است که خیلی ها در زمینه شکلات به ان فکر هم نکرده اند! مثلا سایت آمازون ،برای ارتقای فروش کتاب در سایت خود ، به مدیران سایت های اینترنت که بتوانند مشتری به سایت آمازون آورده و باعث خرید محصولات ان شوند ، پورسانت پرداخت می کند.
کافی است سورسی که سایت آمازون برای جلب مشتری الکترونیکی تعریف کرده است ، در سایت خود بگذارید و به بینندگان سایت خود توصیه کنید که با کلیک بر روی آگهی خاصی که ان ها را به سمت فروشگاه های الکترونیک آمازون هدایت می کند ، به ان سایت وارد شوند .
آمازون بر اساس برنامه ای که شما در سایت خود ایجاد کرده اید ، به ردیابی کاربران ورودی به سایت خود از طریق سایت شما می پردازد و اگر ان ها خریدی بکنند ، درصدی از خرید ان ها ، به دلار به حساب اعتباری شما نزد آمازون واریز می شود. آیا راهی بهتر برای درآمد از طریق وب سراغ دارید ؟

نکته سوم : برنامه ریزی تجاری قوی
آگاهی کاملی از منبع درآمد تان ، یکسان کردن حسابهایتان ، سایر نکات راهبردی در زمان شروع تجارت آنلاین و برنامه ریزی مراحلی که شما را به موفقیت نزدیک خواهد کرد را باید در نظر داشته باشید .
شما باید زمان مناسبی را برای توسعه تجارت خود و برنامه ریزی در جهت دستیابی به منابع درامد جدید انتخاب کنید . تجارت اینترنتی تاریخچه تکان دهنده ای دارد که تحولات فجیعی را با سرعتی شگفت انگیز ایجاد کرده است . برای رویارویی با چنین تحولاتی آماده باشید و برنامه ریزی دقیقی برای پشت سر گذاشتن چنین لحظات تکان دهنده ای را داشته باشید .
تعیین یک برنامه کاری مبتنی بر آی تی ، یعنی توجه به نیازها ، اهداف و طریقه رسیدن به اهداف که نیازمند کسب مشاوره از نخبگان و ایجاد فضای الکترونیک درستی است .

نکته چهارم : نرم افزار تجارت الکترونیک تاجر پسند
همواره نرم افزاری را انتخاب کنید که مدیریتی آسان داشته و امکان تمرکز شما را بر روی هسته فعالیتهای تجاریتان فراهم سازد .
این نرم افزار نیازهای تجاریتان را برآورده می سازد . راه حل تجارت الکترونیک ، نرم افزاری را باتوجه به نیاز، امنیت و انعطاف پذیری آن انتخاب می کند .
روی راه حلی سرمایه گذاری کنید که نه تنها نیازهای فعلی شما را برآورده می سازد بلکه برای نیازهای آینده تجاری خود نیز بتوانید از آن استفاده کنید .برنامه های مدیریت سایت های تجارت الکترونیک زیادی امروز در دسترس هستند. سعی نکنید در این راه ارزان ترین نرم افزار را انتخاب کنید.
سعی کنید بهترین نرم افزاری که نیازهای مخاطبان شما را در خرید راحت یاری می کند ، انتخاب کنید. یک نرم افزار خوب باید :
1-امکان مدیریتی خوب و راحتی را به صورت انلاین بر روی سایت تجارت الکترونیک بدهد
2-امکان خوبی برای تولید فروشگاه های مختلف با زیرمجموعه های دیگر داشته باشد
3-سبد های خریدی که تعریف می شود ، قابل مدیریت شدن باشد
4-با سرویس های اعتباری جهانی مانند
WWW.CCNOW.com به خوبی قابل ارتباط باشد
5-هر نوع تعریف کاربر پسندی را در صورت نیاز شما ، بتواند براورده کند .

نکته پنجم : یک فروشگاه اینترنتی متفاوت ایجاد کنید .
خاطرات بصری ماندگاری بیشتری نسبت به خاطرات نوشتاری دارد. اسمی که برای سایتتان انتخاب می کنید برای موفقیت شما در تجارت آنلاین اهمیت بسزایی دارد . از طریق ایجاد یک فروشگاه الکترونیکی که با خواسته ها و ناخواسته های هر کدام از مشتریانتان مطابقت دارد بازخورد فروشگاهتان را افزایش دهید . البته نامی مثل
www.ketabmetab.com نام خوبی نیست .
چرا که یک اصطلاح فارسی را در دامنه به کار بردید که معلوم نیست برای کاربر خارجی قابل فهم باشد یا نه .
مشتریان خود را بهتر بشناسید وطراحی آرمهای بی نظیری با استفاده از ترکیبات رنگی جالب ، طرح بندی سایت، و طراحی لوگو را در برنامه کاری خود قراردهید . جذابیت اسم دامنه شما هم می تواند نقش مهمی در مارک فروشگاه آنلاین شما داشته باشد .
برای کسب موفقیت در اینترنت ، درایجاد یک ذهنیت مثبت برای مشتریانتان متفاوت باشید (البته مبهم نباشید )

نکته ششم : فروشندگان فعال خود را قوی سازید
ابتدا برای جذب مشتری اهداف خودرا تبلیغ کنید .فروشگاه اینترنتی خود را به صورتی طراحی کنید که یک بازدید کننده ، زمانیکه فروشگاه شما را ترک می کنداز خصوصیات کالاهای شما با خبر باشد حتی اگر تمایلی به خرید آنها نداشته باشد .
برای روشن شدن موضوع فرض کنیم که شما فروشنده آنلاین گل به خصوصی مانند رز قرمزتازه هستید فروشگاه آنلاینتان را طوری طراحی کنید که وقتی بازدید کننده فروشگاه شما را ترک می کند از ویژگی کالای شما باخبر باشد هر چند که ممکن است بخش گلهای رز قرمز را ندیده باشد.
بنابراین هر زمان که او بخواهد گل رزقرمز بخرد به احتمال زیاد سری هم به فروشگاه آنلاین شما می زند .
از اولین خدمات در فروشگاه اینترنتی شما مشخص کردن بهترین کالا و خدماتتان است .

نکته هفتم : نگذارید که مشتریانتان شما را فراموش کنند
مدیریت روابط با مشتری (
CRM : CU STOMER RELATIONSHIP MANAGEMEN ) دردرجه اول اهمیت قراردارد ، به ویژه زمانیکه شما در تلاش برای ایجاد حداقل سقف مشتری پایدار هستید . روشهای تازه ای را برای اطلاع رسانی به مشتریان قبلی در خصوص محصولات جدید و آخرین بروز رسانی سایت برگزینید . راه حل انتخابی شما برای تجارت الکترونیک باید قواعدی برای یکپارچه سازی فرایندهای CRM ( مدیریت روابط با مشتری ) داشته باشد .
روشهای ارتباطی جدیدی را برای ارتباط با مشتریانتان اتخاذ کنید . رضایت مشتریان برای ایجاد فروشی ثابت موفقیت شما را در فروش آنلاین تضمین می کند.
با اجرای بازاریابی هوشمندانه حضور خود را در اینترنت احساس کنید . بهینه سازی برای موتور جستجو (
SEO) را در سایت خود اجرا کنید. بهینه سازی یعنی ان که کاری کنید تا سایت شما در موتورهای جست و جوی مشهور وب مانند یاهو و گوگل ، شناخته شود.
برای این کار باید جنس های بیش تر ، تنوع بیش تر و امکان حضور بیش تری را برای کاربران وب مهیا کنید. کلمات کلیدی مناسبی را به نسبت موضوع صفحات سایت خود ، در تگ های سورس صفحه قرار دهید .
اکثریت خریدارانی که از سایت شما بازدید می کنند آنرا در میان سه یا چهار صفحه اول نتایج جستجویافته اند . می توانید برای اینکار از شرکتهای متخصص بازاریابی و
SEO استفاده کرده یا اینکه خودتان بازاریابی اینترنتی را انجام دهید . با وب سایتهایی که تمامی خدمات و محصولات را دراینترنت ارائه می دهند همکاری کنید. این به افزایش حضور شما در محیط وب برای ارتقاء رتبه سایت در موتورهای جستجو و همچنین ازدیاد مشتریانتان کمک می نماید .
جذب مشتری تنها از طریق یک بازاریابی زیرکانه حاصل می گردد .

نکته هشتم : اجرای عملیات پشتیبانی قوی
حیات فروشگاه آنلاین شما در گرو عملیات پشتیبانی قوی است . زمانی را برای بررسی عملیات پشتیبانی که توسط نرم افزار تجارت الکترونیک ارائه میشود اختصاص دهید . طرحهایی از قبیل فرایند مدیریت کالا ، فرایند کارت اعتباری ، سیستمهای گزارشگیری و مانند اینها اولین قدم برای اینکار خواهند بود. کلیه عملیات پشتیبانی به دقت ، میزان وارائه سریع اطلاعات برمی گردد. راه حل انتخابی شما برای تجارت الکترونیک قدرت شما را برای عملیات پشتیبانی مشخص می کند.
سیستمهای ناقص پشتیبانی ، یک عامل تهدید کننده برای عملیات تجارت الکترونیک شما به حساب می آید . پیش از شروع تجارت ازقدرت سیستم پشتیبانی خود مطمئن شوید . اگر خریدی از سایت شما صورت می گیرد و شما نتوانید جنس مورد نظر را تهیه و به ادرس خریدار ارسال کنید در زمان مورد نظر ، این مسالبه در بازگشت دوباره خریدار به سایت شما ایجاد خلل می کند.
سایت های بزرگ ، حتی برای نوع بسته بندی – زمان دقیق ارسال و ارائه هدیه به مشتریان خود در زمان تحویل کالای ان ها ، برنامه های خاص دارند . باید به این مسائل در تجارت الکترونیک خود توجه کنید.

نکته نهم : سریعتر و بهتر یاد بگیرید.
هر فردی ممکن است اشتباه کند ، اما تصور اینکه خود را از رقبا مخفی کنید و این فرصت را به آنها دهید تا از خلاءهای موجود در برنامه شما سوء استفاده نمایند یک خود کشی محض و عامل تهدید کننده ای برای موفقیت شما در اینترنت است .
همواره یک ارزیابی بیطرفانه در مورد تجارت آنلاین خود داشته وآمادگی پذیرش اشتباهات خود را داشته باشید .
هنر پذیرش اشتباهات خود رافرا گیرید و آنها را برطرف سازید پیش از انکه رقبای شما از این اشتباهات مطلع گردند .
تجارت یعنی سرعت . سرعت برای یافتن اشتباهات و رفع آنها ضروری است . شما باید سریعتر از رقبایتان نقاط ضعف و اشتباهات خود را بیابید وآنها را کاملا برطرف سازید .
اگر مشاهده می کنید که در فروشگاه فروش کتاب ، کتب داستان از خریداران کمی به نسبت کتابهای درسی برخوردار است و تمایل مقطعی و زمانی کاربران سایت ، به خرید کتاب های درسی بیش تر است ، و این مسئله در پایگاه های وب مشابه رقبا نیز به نوعی قابل فهم است ، تعداد عرضه کتاب درسی را در افزایش داده و حداقل 20 درصد کل آگهی های تبلیغاتی پخش شده روی ایندکس سایت را به معرفی این بخش اختصاص دهید .
یعنی به قول متخصصان مدیریت ، سازمان الکترونیکی یادگیرنده
e-learner organization راه اندازی کنید. منعطف بودن در این مسئله ، خیلی وابسته نکته پنجمی است که در ابتدای مطلب اظهار کردیم.

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب