نوشته شده توسط: فرنود حسني                تاريخ ارسال:5 دي ماه 1384

بارها در مقاله هاي گذشته از وب سايت به عنوان فروشگاه الکترونيکي ياد کرده ام تا تداعي نزديکي با مفهوم فيزيکي فروشگاه در ذهن شما پيدا کند. شايد شما نيز تا به حال موضوع تمايل يا عدم تمايل براي صرف وقت جهت بازديد از يک فروشکاه را تجربه کرده باشيد. علت ايجاد رغبت يا تحريک براي ترک فروشگاه مي تواند شامل مسائل مختلفي باشد. به عنوان نمونه کيفيت کالاها، برخورد فروشنده، طراحي ظاهري و ... همه از مواردي هستند که مي تواند به حضور بيشتر مشتري در فروشگاه کمک کند. هر چه اين حضور طولاني تر و با آرامش بيشتري همراه باشد در نهايت به خريد منجر مي شود. اين ميل و رغبت در خريد مي تواند زمينه ساز مراجعه هاي بعدي مشتري به همان فروشگاه و انجام خريد هاي متعدد شود.

اين مسئله در مورد سايتهاي اينترنتي نيز صادق است يعني هرچه بازديدکنندگان زمان بيشتري را در سايت صرف کنند شما نيز زمان بيشتري را براي متقاعد کردن آنها به خريد کالاها يا خدمات خواهيد داشت. در واقع شما به عنوان يک مدير سايت بايد دليلي براي تامل و صرف وقت بيشتر از سوي بازديدکنندگان براي آنها فراهم کنيد. در ادامه به 12 راه ساده اما موثر طولاني کردن زمان خضور بازديدکننده در سايت به شما معرفي مي شود.

1-      مطالبي را در وب سايت خود ارائه کنيد که بازديدکنندگان در هيچ سايت يا نشريه مکتوب ديگري نتوانند آن را پيدا کنند. اين بدان معني است که توليد محتواي اختصاصي جزو مهمترين اصول براي جذب خوانندگان بيشتر و ترغيب آنها براي مطالعه مطالب از منبع اصلي است.

2-      به کاربران خود يادآوري کنيد که مي توانند بدون محدوديت از مطالب سايت شما پرينت تهيه کنند و در فاصله اين کار شما امکان داريد تبليغات و اطلاعات جذابي را در حاشيه مطالب و صفحه سايت به خوانننده نمايش دهيد. با اين کار باعث مي شويد خواننده ناخوداکاه نشاني سايت شما را نيز در کاغذ پرينت شده به هنگام مطالعه مشاهده کند و در نتيجه نام سايت خود را براي مراجعه هاي بعدي در ذهن او جا انداخته ايد.

3-      براي کاربران سايت خود امکانات رايگاني را در نظر بگيريد و از اين طريق از آنها بخواهيد با تکميل کردن فرم هاي کوتاهي اين امکانات را دريافت کنند اين موضوع مي تواند باعث طولاني تر شدن زمان حضور بازديدکننده در سايت شود.

4-      به کاربران سايت امکان دانلود نرم افزارهايي را به صورت رايگان و يا با محدوديت زماني بدهيد. در مدت زماني که آنها مشغول دانلود هستند ناگزير از مشاهده مطالب تبليغي صفحات مختلف سايت شما هستند.

5-      از سرعت مناسب بارگذاري صفحات وب سايت خود اطمينان حاصل کنيد. وقت براي کاربران بسيار ارزشمند است و آنها تمايلي براي تلف کردن بيهوده آن به هنگام بارگذاري طولاني سايت شما ندارند.

6-      مجموعه اطلاعات ارزشمند، کاربردي و زيادي را در حوزه تخصصي خود آماده کنيد و با ايجاد قابليت جستجو به کاربران خود اين امکان را بدهيد تا اطلاعاتي که ممکن است در آينده به آن ها نياز پيدا کنند در اختيار داشته باشند.

7-      خيلي صادقانه و بدون تکلف هماند ابتداي کار به کاربران خود بگوييد که چه پيشنهاد ها و امکاناتي در سايت شما براي انها فراهم است. مطمئن باشيد که در صورت گيج کردن مردم در مورد ماهيت کاري سايت و امکانات قابل استفاده آنها خيلي زود سايت شما را ترک مي کنند.

8-      محتواي سايت خود را حرفه اي و دقيق منتشر کنيد. کاربران در صورت مشاهده اشتباه هاي فراوان املايي و انشايي فراوان سايت شما را ترک خواهند کرد.

9-      خواندن متن هاي سايت را براي کاربران آسان کنيد. مردم دوست ندارند با مطالعه متن هاي ريز و خيلي روشن به چشم خود فشار بياورند.

10-   از تيتر ها و سو تيترها در صفحات سايت خود استفاده کنيد. چرا که باعث جلب توجه بازديدکنندگان خواهد شد. اين موضوع باعث ترغيب خواننده به مطالعه تمام مطالب مي شود.

11-   از به کاربردن مطالب طولاني، بسيار تخصصي و سطح پايين در صفحات سايت خود داري کنيد. هميشه سطح مناسبي را از نظر کمي و کيفي براي محتواي سايت در نظر بگيريد.

12-   قابليت شخصي سازي صفحات سايت را به کاربران بدهيد از اين طريق آنها احساس تملک بيشتري نسبت به سايت مي کنند و دفعات بيشتر و طولاتي تري را به بازديد از سايت اختصاص خواهند داد.