فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
اصول نگارش در وب(قسمت دوم) نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ٢٧ دی ۱۳۸٤

نوشته شده توسط: فرنود حسني                   تاريخ ارسال:27 دي ماه 1384

مقدمه: نوشتن در وب نيازمند برنامه ريزي دقيقي است. محتواي شما بايد کاملاً با ساختار و زمينه سايت مطابقت داشته باشد. وقتي خواننده اي متن شما را پيدا مي کند بايد قادر باشد تا خيلي سريع آن را مرور کند. براي کاربردي تر شدن محتواي سايت و تاثير هر چه بيشتر آن در جهت خدمت به اهداف سايت بايد هم از جنبه بيروني و هم از جنبه دروني براي ارتباط بين محتوا و موتورهاي جستجو تلاش کرد.

1-      براي شناسايي شدن در موتورهاي جستجو بنويسيد.

به گونه اي بنويسيد که قابليت جستجوي سايت در موتورهاي جستجو افزايش يابد. به اين معني که در محتواي خود بيشتر از کلمه هايي استفاده کنيد که خوانندگان هدف شما براي يافتن سايت هايي نظير سايت شما در موتورهاي جستجو استفاده مي کنند.

پيش از آغاز نوشتن لازم است در مورد کلمه هاي کليدي مورد استفاده در وب سايت فکر کنيد. با توجه به جايگاه بالاي سايت هاي انگليسي زبان و نياز به رسيدن به سطح مطلوبي براي رقابت با آنها براي کمک به شما در اين کار دو سايت انگليسي زبان Wordtracker و Overture را  معرفي مي کنم.

2-      استفاده از عنوان ها يا تيتر هاي مناسب

تيتر يا عنوان مهمترين بخش از مقاله اي است که شما خواهيد نوشت.زيرا همانطور که پيش تر اشاره کرديم مردم در ابتداي ورود به صفحه سايت آن را نمي خوانند بلکه به مرور آن مي پردازند بنابراين آنچه در ابتدا توجه آنها را جلب مي کند وجود يک تيتر جذاب و ترغيب کننده است. اهميت تيتر ها به علت قرار گرفتن در تگهاي متاديتا است که به هنگام جستجوي کاربران در موتورهاي جستجو قابليت يافته شدن دارند بنابراين بايد از کلمه هاي کليدي مناسبي در تيتر ها استفاده کرد. همچنين براي آگاهي کاربران از محتوي جديد مي توانيد تيتر مطالب جديد را در صفحات اصلي سايت خود بگنجانيد و از اين طريق کاربران را به سوي متن اصلي هدايت کنيد.

زماني که تيترها را مي نويسيد به نکته هاي زير توجه کنيد:

  • تيتر ها از 8 يا تعداد کمتري کلمه تشکيل شوند.
  • اطمينان حاصل کنيد که مهمترين و موثرترين کلمه هاي کليدي را پيدا کرده ايد.
  • تا حد ممکن از صفت ها و حروف ربطي و اضافه استفاده نکنيد.
  • شفاف و دقيق باشيد ، تيتر هايي برخلاف محتوا براي گول زدن خواننده به کارنبريد.

 

3-      خلاصه ها، جمله ها و پاراگراف هاي قوي اي بنويسيد.

خلاصه مقاله شامل اطلاعات کلي براي پاسخگويي به پرسش هاي چه کسي؟چه چيز؟چه وقت؟و چگونه؟ است که در حدود 50 کلمه تهيه مي شود.

جمله ها بايد بين 15 تا 20 کلمه باشند و پاراگراف ها بايد بين 40 تا 70 کلمه نوشته شوند. فراموش نکنيد که اگر جمله اول از پاراگراف اول متن جذاب نباشد کاربران سايت را ترک خواهند کرد.

 

4-      از متا ديتا ها استفاده کنيد.

متاديتا در واقع اطلاعاتي است براي آگاهي يا تسهيل دسترسي به اطلاعات ديگر. وب به علت خاصيت هاي خود امکان مناسبي توجه زيادي به متاديتاها در متن هاي خود داشته باشيد.

طبقه بندي کردن متن ها يک گونه متاديتا محسوب مي شود روي اين موضوع که از چه روشي براي طبقه بندي محتواس سايت خود استفاده کنيد متمرکز شويد. مراقبت از  اينکه مطالب شما به درستي در طبقه بندي ها قرار گيرند از مسئوليت هاي اصلي شما محسوب مي شود.

تيترها و خلاصه مطالب نيز از متاديتاها به شمار مي روند. اگر قرار است که در يک صفحه از سايت تنها يک متاديتا وجود داشته باشد آن هم متاديتا تيتر است. هر صفحه سايت بايد يک عنوان خاص داشته باشد که دقيقا محتواي موجود در آن صفحه را تشريح کند.

 

5-      و يرايش، ويرايش، ويرايش

ويرايش محتواي سايت براي افزايش دقت در املا و انشا متن سايت بسيار مهم است.

§     30 تا 50 درصد زماني را که براي نوشتن اختصاص مي دهيد براي ويرايش متن ها صرف کنيد.

§     متن خود را 3 بار مورد بررسي و بازنگري قرار دهيد.

§     ويرايش اوليه را به بررسي سبک و آهنگ نوشته شدن متن اختصاص دهيد. سوال هاي زير را از خود بپرسيد. آيا متن واضح و شفاف است؟ ايا ضروري است؟آيا راه کوتاه تري براي بيان آنچه گفته شده است وجود دارد؟آيا راه ساده تري براي بيان موضوع وجود دارد؟

§     ويرايش نهايي را به بررسي نکات گرامري و املايي اختصاص دهيد.

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب