بهره گيري از گزارش ها و تحليل هاي آماري

در مديريت وب سايت ها

با رويکرد بازاريابي الکترونيکي

 

فرنود حسني

 

کلمات کليدي:

مديريت وب سايت- آمار- ابزارهاي آمارگيري- گزارش هاي آماري- داده کاوي

 

اشاره:

با توسعه فناوري هاي مبتني بر وب دنياي کسب و کار به شدت دچار تغيير و تحول شده است. روش ها و الگوهاي سنتي تجارت، کسب و کار، بازاريابي و در کل اقتصاد با تکنيک ها و ابزارهاي فناورانه درآميخته شده اند و  امکانات و فرصت هاي جديدي را براي توسعه فرايند هاي اقتصادي و بهينه سازي روند کارها فراهم کرده اند. دنياي وب و فناوري اينترنت  حوزه فعاليت سازمان ها و شرکت هاي کوچک و متوسط را گسترده کرده است و بازارهاي جديدي را به روي آنها گشوده است و از اين طريق فضاي رقابتي عادلانه تري را براي آنها فراهم کرده است تا همه شرکت هاي علاقه مند په پيشرفت بتوانند از اين سکوي پرش به بازارهاي جهاني وارد شوند. وب سايت ها به عنوان گلوگاه ارتباطي مابين صاحبان کسب و کار و مردم نقش بسيار زيادي در ايجاد و تقويت اين ارتباط دارند و لازم است که برنامه هاي مفيدي از طريق مديران سايت هاي براي اين امر در مظر گرفته شود.

کشور ما نيز در چند سال اخير از رشد چشمگير کمي و بعضاً کيفي سايت هاي اينترنتي بي نصيب نبوده است و تلاش هاي صورت گرفته از سوي سازمان ها و شرکت هاي دولتي و خصوصي منجر به ظهور سايت هاي بسياري شده است. با توجه به اين که مديريت وب سايت، موضوعي است که چالش اساسي در راه اندازي، نگهداري و توسعه هر سايتي که باهدف کسب و کار در اينترنت راه اندازي مي شود، بنابراين لازم است تا مديران سايت ها به تکنيک ها و ابزار مختلفي که در فرآيند جذب، حفظ و افزايش کاربران سايت نياز است کاملاً آشنا باشند و در برنامه ريزي هاي خود از آن بهره ببرند، تا از اين طريق زمينه ايجاد و افزايش درآمدهاي اقتصادي را براي سايت و سازمان فراهم نمايند.

 

مقدمه:

هر سايت اينترنتي بر اساس حجم فعاليت خود براي نگهداري به افراد مختلفي که آشنا به امور فني و اجرايي باشند نياز دارد. مدير سايت به عنوان شخصي که تنظيم کننده و هماهنگ کننده تمام اين افراد است بايد براي هر کدام از بخش هاي سايت از قبيل گرافيک، محتوا، امور فني، بازاريابي و... برنامه هاي مختلفي را تهيه و براي اجرا در اختيار همکاران خود قرار دهد. اين برنامه ها مي توانند شامل برنامه هاي روزانه، هفتگي و ماهانه باشند. تمامي اين برنامه ها در راستاي يک هدف کلي و نهايي به انجام مي رسند و آن هم بالا رفتن کارايي اقتصادي سايت است.

سايت ها زماني مي توانند خود را در سطح اقتصادي اطمينان بخشي قرار دهند که از بازديدکنندگان و کاربران و قابل توجهي برخوردار باشند. براي اين کار مدير سايت سعي مي کند مطالعه و تحقيق گسترده اي بر روي عوامل و ابزارهاي افزايش دهنده تعداد کاربران سايت انجام دهد و از اين طريق در واقع به مطالعه شرايط و موقعيت خود در بازار مجازي اينترنت مي پردازد. به عنوان مثال وي در مورد رنگ هاي به کار رفته در سايت، لوگو و ساير قطعات گرافيکي سايت، متن هاي به کار رفته و بسياري ديگر از مسائل مرتبط با سايت به بررسي و مطالعه مي پردازد.

يکي از روش ها و راهکارهايي که کمک بسيار زيادي براي بهتر شدن فرآيند مديريت وب سايت ها مي کند استفاده از گزارش ها و تحليل هاي آماري است. مديران سايت ها و مديران بازايابي شرکت ها با استفاده از گزارش هاي به دست آمده از فعاليت سايت اينترنتي مي توانند شناخت خوبي از موقعيت و تاثير فعاليت هاي خود پيدا کنند و از اين طريق نقاط ضعف و قوت سايت را به راحتي شناسايي و براي حل و تقويت آنها تغييرات لازم را  در سايت اعمال نمايند و به برنامه هاي آينده و حتي استراتژي هاي سايت جهت ببخشند.

 

 

متن کامل اين مقاله را  در شماره بهمن ماه ماهنامه عصر فناوري اطلاعات منتشر کرده ام. علاقه مندان مي توانند براي مطالعه به مجله مراجعه نمايند.