فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
طراحي برنامه جامع کسب و کار سازماني نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ٩ اردیبهشت ۱۳۸٥

فرنود حسني

کليد واژه: سازمان، مديريت، کسب و کار، برنامه ريزي

 

چکيده:

پيچيدگي و سرعت تحولات اقتصادي در دنيا، شاخص ها و ملزومات قرار گرفتن در عرصه رقابت و بهينه سازي ساختار توليد و اجرايي را در سازمان ها دچار تغييرات و دگرگوني هاي بسياري کرده است. سازمان ها براي باقي ماندن در عرصه رقابت هاي بازار و هماهنگ سازي خود با شرايط بازار و افزايش تطابق پذيري بايد راه کارها و ابزارهاي جديدي را جستجو کنند.  از مهمترين ويژگي هاي سازمان ها در عصر جديد مي توان به لزوم پويايي و انعطاف پذيري بالاي آنها اشاره کرد. سازمان هاي پيشرو مي دانند که راه جل هاي امتحان شده براي يک کسب و کار خاص هر چند هم موفق، نمي تواند دربرگيرنده شرايط مناسبي براي ساير کسب و کار ها باشد بنابراين آنها سعي مي کنند به جاي تقليد و تکرار با شناخت دقيق و موشکافانه محيط دروني و بيروني سازمان بتوانند چالش هاي اساسي کسب و کار خود را شناسايي کنند و بر اساس آن راه حل هاي کارا و مناسبي را درپيش بگيرند.

هر سازماني براي حرکت رو به رشد و دستيابي و حفظ تعالي و پويايي در بخش هاي مختلفش نيازمند يک طرح و برنامه کلي است که بايد دربرگيرنده چالش ها و مسائل اساسي پيش روي سازمان از بدو تاسيس تا رسيدن به اهداف مقطعي و اصلي باشد. چنين سند و مکتوبي که معرف اصول و راهکارهاي توسعه سازمان محسوب مي شود و بر حسب نياز در اختيار افراد مرتبط با آن در سازمان قرار مي گيرد برنامه جامع کسب و کار مي گويند. همچنين نبايد فراموش کرد که در بدو شروع به کار سازمان ها و يا در مراحلي که بايد بخش هاي جديدي راه اندازي شود و يا پروژه هاي جديدي تعريف شود برنامه جامع کسب و کار سازماني مي تواند کمک خوبي براي جذب کمک هاي مالي سازمان ها و ارگان هاي مختلف باشد. در اين مقاله سعي شده است تا اصول و ساختار مورد نياز براي نوشتن يک برنامه جامع کسب و کار سازماني ارائه شود. شايان ذکر است که اين اصول کلي در رابطه با هر کسب و کاري قابل استفاده و کاربردي است.

همانطور که هر کارشناس فروش خبره اي مي داند، شما مجبور هستيد همه چيز را درباره محصولات و خدمات خود براي ترغيب ديگران به خريد آن بدانيد.

طرح جامع کسب و کار بايد مدام در جريان کار مورد بررسي و بازنگري قرار گيرد. رشد مناسب کسب و کار در گروه تهيه يک طرح جامع مناسب ، پويا و آينده نگرانه براي کسب و کار است.

 

مقدمه:

برنامه کسب و کار يا طرح توجيهي براي يک پروژه يا فعاليت تجاري در هر سازمان اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک  سند اصلی تلقی می شود که  مقیاسی خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا  به واسطه آن بتوانند میزان موفقیت های خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این برنامه بر اساس توانایی های شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه می شود.

به عنوان مثال داشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هنگام ارائه تقاضای دریافت وام ازموسسات اعتباری همچون بانک ها نقش موثری در تصمیم گیری آنها برای حمایت از شرکت شما و پروژه های در دست اجرای شما دارد. در ادامه با اطلاعات مورد نیاز برای تهیه یک برنامه کسب و کار آشنا می شویم.

برنامه کسب و کار براي گروهي که تلاش مي كند يك ايده را به يك محصول تبديل كند و يك شركت بوجود آورد يک نياز مبرم به شمار مي رود.

برنامه کسب و کار شامل صفحاتي است که در آن اطلاعات تشريحي و مالي مختلفي گنجانده شده است. ساختار بخش تشريحي در واقع حکم بدنه اصلي برنامه کسب و کار را دارد که شامل بيش از 150 سوال اصلي منقسم به چندين قسمت است.

شما مي توانيد کار خود را از هريک از بخش ها به غير از بخش خلاصه مديريتي که بايد در انتهاي کار تکميل شود  آغاز کنيد. به دنبال سوالاتي بگرديد که در کسب و کار شما به آنها توجهي نشده است. زماني که کار نوشتن پيش نويس را به پايان رسانديد مجموعه اي از اطلاعات مختلف در مورد برنامه کسب و کار خواهيد داشت که بايد به صورت منظم آنها را کنار هم قرار دهيد تا منظور نهايي از برنامه کسب و کار حاصل شود.

ارزش اصلي طراحي يک برنامه کسب و کار دست يابي به محصول نهايي نيست بلکه هدف اصلي قرار گرفتن فرآيند تحقيق و تفکر درباره کسب و کار در يک مسير سيستماتيک است. کار طراحي به شما کمک مي کند با دقت بسياري به همه شرايط کسب و کار فکر کنيد و درباره آنچه کاملاً از آن مطمئن نيستيد مطالعه و تحقيق کنيد. انجام اين فرآيند زمان بر خواهد بود اما مانع از هزينه هاي ناشي از خطاهاي احتمالي آينده مي شود.

آنچه در مقاله حاضر مي آيد يک الگو و مدل کلي مناسب براي انواع کسب و کارهاست. با اين وجود شما بايد آن را بر حسب شرايط و ويژگي هاي کسب و کار خود تغيير دهيد و ويرايش نماييد.

متن کامل اين مقاله در شماره ۹ ماهنامه عصر فناوری اطلاعات منتشر شده است برای اطلاعات بيشتر به سايت www.infotechera.com مراجعه فرماييد.

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب