فرنود حسني

کليد واژه: سازمان، مديريت، کسب و کار، برنامه ريزي

 

چکيده:

پيچيدگي و سرعت تحولات اقتصادي در دنيا، شاخص ها و ملزومات قرار گرفتن در عرصه رقابت و بهينه سازي ساختار توليد و اجرايي را در سازمان ها دچار تغييرات و دگرگوني هاي بسياري کرده است. سازمان ها براي باقي ماندن در عرصه رقابت هاي بازار و هماهنگ سازي خود با شرايط بازار و افزايش تطابق پذيري بايد راه کارها و ابزارهاي جديدي را جستجو کنند.  از مهمترين ويژگي هاي سازمان ها در عصر جديد مي توان به لزوم پويايي و انعطاف پذيري بالاي آنها اشاره کرد. سازمان هاي پيشرو مي دانند که راه جل هاي امتحان شده براي يک کسب و کار خاص هر چند هم موفق، نمي تواند دربرگيرنده شرايط مناسبي براي ساير کسب و کار ها باشد بنابراين آنها سعي مي کنند به جاي تقليد و تکرار با شناخت دقيق و موشکافانه محيط دروني و بيروني سازمان بتوانند چالش هاي اساسي کسب و کار خود را شناسايي کنند و بر اساس آن راه حل هاي کارا و مناسبي را درپيش بگيرند.

هر سازماني براي حرکت رو به رشد و دستيابي و حفظ تعالي و پويايي در بخش هاي مختلفش نيازمند يک طرح و برنامه کلي است که بايد دربرگيرنده چالش ها و مسائل اساسي پيش روي سازمان از بدو تاسيس تا رسيدن به اهداف مقطعي و اصلي باشد. چنين سند و مکتوبي که معرف اصول و راهکارهاي توسعه سازمان محسوب مي شود و بر حسب نياز در اختيار افراد مرتبط با آن در سازمان قرار مي گيرد برنامه جامع کسب و کار مي گويند. همچنين نبايد فراموش کرد که در بدو شروع به کار سازمان ها و يا در مراحلي که بايد بخش هاي جديدي راه اندازي شود و يا پروژه هاي جديدي تعريف شود برنامه جامع کسب و کار سازماني مي تواند کمک خوبي براي جذب کمک هاي مالي سازمان ها و ارگان هاي مختلف باشد. در اين مقاله سعي شده است تا اصول و ساختار مورد نياز براي نوشتن يک برنامه جامع کسب و کار سازماني ارائه شود. شايان ذکر است که اين اصول کلي در رابطه با هر کسب و کاري قابل استفاده و کاربردي است.

همانطور که هر کارشناس فروش خبره اي مي داند، شما مجبور هستيد همه چيز را درباره محصولات و خدمات خود براي ترغيب ديگران به خريد آن بدانيد.

طرح جامع کسب و کار بايد مدام در جريان کار مورد بررسي و بازنگري قرار گيرد. رشد مناسب کسب و کار در گروه تهيه يک طرح جامع مناسب ، پويا و آينده نگرانه براي کسب و کار است.

 

مقدمه:

برنامه کسب و کار يا طرح توجيهي براي يک پروژه يا فعاليت تجاري در هر سازمان اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک  سند اصلی تلقی می شود که  مقیاسی خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا  به واسطه آن بتوانند میزان موفقیت های خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این برنامه بر اساس توانایی های شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه می شود.

به عنوان مثال داشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هنگام ارائه تقاضای دریافت وام ازموسسات اعتباری همچون بانک ها نقش موثری در تصمیم گیری آنها برای حمایت از شرکت شما و پروژه های در دست اجرای شما دارد. در ادامه با اطلاعات مورد نیاز برای تهیه یک برنامه کسب و کار آشنا می شویم.

برنامه کسب و کار براي گروهي که تلاش مي كند يك ايده را به يك محصول تبديل كند و يك شركت بوجود آورد يک نياز مبرم به شمار مي رود.

برنامه کسب و کار شامل صفحاتي است که در آن اطلاعات تشريحي و مالي مختلفي گنجانده شده است. ساختار بخش تشريحي در واقع حکم بدنه اصلي برنامه کسب و کار را دارد که شامل بيش از 150 سوال اصلي منقسم به چندين قسمت است.

شما مي توانيد کار خود را از هريک از بخش ها به غير از بخش خلاصه مديريتي که بايد در انتهاي کار تکميل شود  آغاز کنيد. به دنبال سوالاتي بگرديد که در کسب و کار شما به آنها توجهي نشده است. زماني که کار نوشتن پيش نويس را به پايان رسانديد مجموعه اي از اطلاعات مختلف در مورد برنامه کسب و کار خواهيد داشت که بايد به صورت منظم آنها را کنار هم قرار دهيد تا منظور نهايي از برنامه کسب و کار حاصل شود.

ارزش اصلي طراحي يک برنامه کسب و کار دست يابي به محصول نهايي نيست بلکه هدف اصلي قرار گرفتن فرآيند تحقيق و تفکر درباره کسب و کار در يک مسير سيستماتيک است. کار طراحي به شما کمک مي کند با دقت بسياري به همه شرايط کسب و کار فکر کنيد و درباره آنچه کاملاً از آن مطمئن نيستيد مطالعه و تحقيق کنيد. انجام اين فرآيند زمان بر خواهد بود اما مانع از هزينه هاي ناشي از خطاهاي احتمالي آينده مي شود.

آنچه در مقاله حاضر مي آيد يک الگو و مدل کلي مناسب براي انواع کسب و کارهاست. با اين وجود شما بايد آن را بر حسب شرايط و ويژگي هاي کسب و کار خود تغيير دهيد و ويرايش نماييد.

متن کامل اين مقاله در شماره ۹ ماهنامه عصر فناوری اطلاعات منتشر شده است برای اطلاعات بيشتر به سايت www.infotechera.com مراجعه فرماييد.