فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
فرهنگ لغات فناوری اطلاعات-الف- بخش اول نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳۸٥

تدوين: فرنود حسنی

اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتالی اقتصادی است که بر اساس فناوری دیجیتالی شامل شبکه های ارتباطی دیجیتالی( ‏اینترنت, اینترانت و...) رایانه ها, نرم افزار ها و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط قرار گرفته باشد.‏

اطلاعات
اطلاعات به مجموعه داده هاي علمي قابل پردازش و تحليل علمي اطلاق مي شود.‏

اقتصاد اينترنت
ورود اينترنت به سازمان ها و مراکز اقتصادي سر منشا آغاز و پايه ريزي اقتصاد ديجيتال، اقتصاد شبکه، ‏اقتصاد اينترنت يا اقتصاد وب است.‏
‏ اقتصاد جديد عبارت است از نرم افزاري براي دنياي شبکه اي. به بيان ديگر اقتصاد اينترنت چيزي نيست جز ‏برنامه هاي الکترونيکي يا نرم افزارهايي که براي انجام امور اقتصادي از طريق اينترنت طراحي شده است. ‏شايد بتوان بزرگترين هدف توسعه اينترنت را رقابتهاي تجاري و اقتصادي عنوان کرد. اقتصادي که در يک ‏فناوري الکترونيکي به نام اينترنت ماهيت يک سيستم مجازي را پيدا کرده است.‏
با توجه به مطالب فوق مي توان علم اقتصاد اينترنت را به عنوان دانش چگونگي استفاده مردم و سازمان ‏هاي مختلف از اينترنت، در استفاده کارا از منابع کمياب جهت توليد و يا عرضه کالا ها و خدمات به منظور ‏توسعه کسب و کار دانست.

اي آر پي(‏ERP‏)‏
ERP
‏ را مي توان به عنوان نرم افزار يکپارچه اي تعريف نمود که داراي اجزايي براي برنامه ريزي، توليد، ‏فروش، بازاريابي، توزيع، حسابداري، مديريت منابع انساني، مديريت پروژه، مديريت موجودي، مديريت ‏خدمات و نگهداري و تعميرات، مديريت حمل و نقل و بازرگاني الکترونيک است. معماري و ساختار ‏ERP‏ به ‏گونه اي است که يکپارچگي و جامعيت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جريان روان اطلاعات بين ‏بخشهاي مختلف سازمان را ميسر مي سازد. ‏
انجمن کنترل توليد و موجودي آمريکا ERP‏ را به صورت زير تعريف مي نمايد:‏
روشي براي برنامه ريزي و کنترل موثر تمامي منابع مورد نياز براي دريافت، توليد، ارسال و پاسخگويي به ‏نيازهاي مشتريان، در شرکتهاي توليدي، توزيعي و خدماتي.‏
‏ تعاريف بسيار زياد ديگري براي ‏ERP ارائه شده است :‏
‏ ‏ERP‏ يک بسته نرم افزاري تجاري است که هدف آن يکپارچگي اطلاعات و جريان اطلاعات بين تمامي ‏بخشهاي سازمان از جمله مالي، حسابداري، منابع انساني، زنجيره عرضه و مديريت مشتريان است. ‏(Davenport, ‏1998‏)
سيستمهاي ERP‏ سيستمهاي اطلاعاتي قابل تغيير و تنظيمي هستند که اطلاعات و فرايندهاي مبتني بر ‏اطلاعات در سازمان را در درون واحدهاي سازماني و بين آنها يکپارچه مي نمايد. (Kumar & Hilsgersberg, ‏2000‏)
ERP
‏ يک پايگاه داده، يک برنامه کاربردي و يک واسط يکپارچه در تمامي سازمان است. ‏(Tadjer, ‏1998‏)
ERP
سيستمهايي مبتني بر کامپيوتر هستند که براي پردازش تراکنشهاي سازمان طراحي شده اند و ‏هدف آنها تسهيل برنامه ريزي، توليد و پاسخگويي به موقع به مشتريان در محيطي يکپارچه است. ‏(O’Leary, ‏2001‏)‏ ‏
ERP
‏ يک بسته نرم افزاري استاندارد مشتمل بر چندين ماژول مرتبط و يکپارچه است که کليه فرآيندهاي ‏تجاري يک سازمان را اعم از توليد ، منابع انساني ، مالي ، بازاريابي و فروش و ... پشتيباني مي نمايد و ‏منجر به يکپارچگي وظايف ‏ در سازمان مي شود.‏
ERP
‏ يک راه حل سيستمي مبتني بر فناوري اطلاعات است که منابع سازمان را توسط يک سيستم به هم ‏پيوسته، به سرعت و با دقت و کيفيت بالا در کنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار مي دهد تا به طور ‏مناسب فرايند برنامه ريزي و عمليات سازمان را مديريت نمايد.‏
ERP
‏ به مثابه ستون فقرات اطلاعاتي يک سازمان از لحاظ بانک هاي اطلاعاتي و فرآيندهاي سازماني ‏محسوب شده و به منزله نرم افزاري براي پشتيباني فرآيندهاي داخلي سازمان است. ‏
آنچه در همه اين تعاريف مهم است، توجه و تمرکز بيشتر بر روي عبارت ‏Enterprise‏ در اختصار ‏ERP‏ است تا ‏توجه به عبارات ديگر اختصار از جمله ‏Planning‏ و ‏Resource‏. چراکه اين سيستم فراتر از برنامه ريزي عمل ‏کرده و با وجود تمرکز بر روي منابع سازمان، عناصري فراتر ازآن را پوشش مي دهد.‏
آنچه که در اين تعاريف بيش از همه نمود دارد، يکپارچگي و استاندارد بودن سيستم ‏ERP‏ است و همين دو ‏جنبه مهم از ‏ERP‏ آنرا از ساير سيستمهاي اطلاعاتي يکپارچه متمايز مي سازد. ‏

اطلاع رساني
اطلاع رساني علمي است مركب از چند رشته علمي ديگر كه خواص و رفتار اطلاعات، نيروهاي حاكم بر جريان و استفاده از اطلاعات و فن هاي خاص آماده سازي اطلاعات، چه دستي، چه ماشيني را براي ذخيره، و بازيابي و انتشار مطلوب بررسي ميكند.

اسکریپت
زبان های اسکریپتی برای ارائه تحولات و ایجاد پویایی در صفحات وب ایجاد شدند . این زبان ها از روی زبان های برنامه نویسی ساخته شدند و بهمین دلیل دارای تشابه بسیاری با هم هستند . این زبان ها در اصل نمونه کوچک شده زبان های مادر خود هستند . تعدادی از فرمان ها و امکانات زبان های بزرگ در این زبان ها حذف شده اند . مثلا امکان نوشتن فایل یا پاک کردن فایل ها برروی سیستم کاربر مانند زبان های برنامه نویسی وجود ندارد . البته این زبان ها برای استفاده در زمینه کاری شبکه طراحی شده اند و حذف این دستورات علل خاصی ( از جمله بالا رفتن امنیت و ... ) داشته است .

اي اس پي(ISP)
ISP
برگرفته از كلمه Internet Servise Provider يعني شركت خدمات سرويس هاي اينترنت است. مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت ( ISP ) ، خدمات متعددی نظير پست الکترونيکی و دستيابی به اينترنت را در اختيار متقاضيان قرار می دهند . در زمان انتخاب يک ISP می بايست فاکتورهای متعددی را بررسی نمود . امنيت ، نوع و کيفيت سرويس های ارائه شده و قيمت ارائه خدمات از جمله فاکتورهای مهم در زمان انتخاب يک ISP است.

 

ISP چيست ؟ 
يک
ISP و يا Internet Service Provider ، شرکتی است که امکان دستيابی به اينترنت و ساير سرويس های وب را فراهم می نمايد . مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت  علاوه بر نگهداری و پشتيبانی از يک خط مستقيم به اينترنت ، فعاليت های متعدد ديگری نظير نگهداری و پشتيانی از سرويس دهندگان وب را نيز انجام می دهند . مراکز فوق با ارائه نرم افزارهای لازم ( در صورت ضرورت )  ، يک رمز عبور حفاظت شده و يک شماره تلفن برای تماس با شبکه ، امکان استفاده از اينترنت و مبادله نامه های الکترونيکی را در اختيار متقاضيان قرار می دهند . برخی از مراکز ISP خدمات اضافه ديگری را نيز ارائه می نمايند .
مراکز
ISP دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی می باشند . برخی از آنان توسط افرادی اندک اداره می شوند و تعدادی ديگر شرکت هائی بزرگ می باشند که خدمات متنوعی را در اختيار کاربران قرار می دهند . مراکز ارائه دهند خدمات اينترنت دارای حوزه های عملياتی متفاوتی نيز می باشند . مثلا" برخی از آنان خدمات خود را صرفا" در سطح يک شهرستان ارائه داده  و برخی ديگر دارای قابليت های منطقه ای و حتی بين المللی می باشند .

 

مراکز ISP چه سرويس هائی را ارائه می دهند ؟
همانگونه که اشاره گرديد ، خدماتی که توسط مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت ارائه می گردد بسيار متنوع و در عين حال متفاوت است :

تقريبا" تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت ، سرويس هائی نظير پست الکترونيکی و استفاده از اينترنت را ارائه می نمايند .

نوع و کيفيت ارائه خدمات و پشتيبانی فنی توسط مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت دارای سطوح متفاوتی است .

اکثر مراکز ISP ، سرويس هاستينگ وب را نيز ارائه می نمايند. با استفاده از سرويس فوق ، متقاضيان می توانند صفحات وب شخصی خود را ايجاد و از آنان نگهداری نمايند . اختصاص فضای لازم به منظور ذخيره سازی اطلاعات از جمله وظايف يک ISP در اين رابطه است .

برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت سرويس هائی را به منظور طراحی و پياده سازی صفحات وب ارائه می نمايند .

تعدادی از مراکز ISP گزينه های متفاوتی را  در ارتباط با نوع دستيابی به اينترنت در اختيار متقاضيان قرار می دهند . ( Dial-up ، DSL ، مودم های کابلی ). برخی از مراکز ISP امکان دستيابی به اينترنت را   صرفا" از طريق خطوط معمولی تلفن فراهم می نمايند .

اکثر مراکز ISP عمليات متفاوتی نظير تهيه Backup از نامه های الکترونيکی و فايل های وب را نيز انجام می دهند . در صورتی که بازيافت نامه های الکترونيکی و فايل های وب برای شما مهم است ( در صورت بروز اشکال )، يک ISP را انتخاب نمائيد که Backup گرفتن از داده ها را در دستور کار خود قرار داده است .

 

چگونه يک ISP را انتخاب نمائيم ؟
برای انتخاب يک ISP پارامترهای متعددی بررسی می گردد :

 امنيت : آيا ISP انتخابی از رويکردهای مناسب امنيتی در جهت حفاظت اطلاعات استفاده می نمايد ؟ آيا از رمزنگاری و SSL به منظور حفاظت اطلاعات ارسالی شما نظير نام و رمز عبور استفاده می گردد ؟

محرمانگی : آيا ISP انتخابی دارای يک سياست تعريف شده در خصوص رعايت حريم خصوصی کاربران است ؟ آيا خيال شما از اين بابت راحت است که چه افرادی به اطلاعات شما دستيابی دارند ؟ نحوه برخورد و استفاده آنان از اطلاعات به چه صورت است ؟

سرويس ها : آيا ISP انتخابی سرويس های مورد نظر شما را ارائه می نمايد ؟ آيا سرويس های ارائه شده تامين کننده نياز شما می باشند ؟  آيا پشتيبانی لازم به منظور ارائه سرويس ها در اختيار شما گذاشته می شود ؟ 

قيمت : آيا قيمت ارائه خدمات توسط ISP  قابل قبول است ؟ آيا قيمت ارائه شده با توجه به تعداد و نوع سرويس های ارائه شده، منطقی است؟  آيا به منظور دريافت خدمات ارزان تر ، از کيفيت و امنيت چشم پوشی می نمائيد ؟

اعمتاد پذيری : آيا به سرويس های ارائه شده توسط ISP انتخابی می توان اعتماد داشت  و يا در اغلب موارد سرويس های مورد نظر به دلايل متفاوتی نظير پشتيبانی و نگهداری ، تعداد زياد کاربران و ...  ، غير فعال بوده و عملا" امکان استفاده از آنان وجود ندارد . در صورتی که به دلايل متفاوتی لازم است برخی از سرويس های ارائه شده غير فعال گردند آيا اين موضوع با استفاده از مکانيزم های خاصی به شما اطلاع داده می شود ؟

پشتيبانی کاربران : آيا ISP انتخابی دارای بخش پشتيبانی کاربران است ؟ نحوه برخورد پرسنل بخش پشتيبانی به چه صورت است ؟  آيا آنان دارای دانش لازم به منظور پاسخگوئی منطقی به سوالات شما می باشند ؟

سرعت : سرعت اتصال ISP انتخابی به اينترنت چگونه است ؟ آيا اين سرعت به منظور دستيابی شما به نامه های الکترونيکی و استفاده از وب کافی است؟

کيفيت ارائه خدمات  : آيا ISP انتخابی دارای عملکردی مثبت در کارنامه فعاليت خود است و  استفاده کنندگانی که قبلا" از خدمات آنان استفاده نموده اند ، از کيفيت ارائه خدمات راضی می باشند  ؟

 

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب