فرنود حسنی روزنامه اعتماد ملی ۱۶ خرداد ۸۵

پس‌ از آشنايي‌ كلي‌ با چالش‌هاي‌ كلان‌ اجرايي‌، زيرساخت‌ها و توانمندي‌هاي‌ داخلي‌ در زمينه‌ بانكداري‌ الكترونيك‌ قصد داريم‌ در اين‌ مطلب‌ و مطالب‌ آتي‌ به‌ بررسي‌ وضعيت‌ موجود بانكداري‌ الكترونيك‌ در بانك‌هاي‌ كشور خواهيم‌ پرداخت‌ به‌ عنوان‌ نخستين‌ دستاوردهاي‌ بانك‌ ملت‌ در زمينه‌ بانكداري‌ الكترونيك‌ را مورد بررسي‌ قرار مي‌دهيم‌.
تاريخچه‌
بانك‌ ملت‌ با سرمايه‌ يك‌ هزار و 239 ميليارد ريالي‌، همگام‌ با فناوري‌ نوين‌ و گسترش‌ اتوماسيون‌ در خدمات‌ بانكداري‌، در زمينه‌ توسعه‌ نيروي‌ انساني‌ علاوه‌ بر افزايش‌ كمي‌ مساعي‌ لازم‌ و آموزش‌ مستمر را در جهت‌ ارتقاي‌ كيفي‌ نيروي‌ انساني‌ از جنبه‌هاي‌ تخصصي‌ و غيره‌ بكار گمارده‌ است‌.
اطلاع‌رساني‌ اينترنتي‌  
بانك‌ها به‌ اين‌ دليل‌ كه‌ با مردم‌ به‌ عنوان‌ مشتري‌ سروكار دارند و در واقع‌ ادامه‌ حيات‌ اقتصادي‌ هر بانكي‌ مستلزم‌ توجه‌ به‌ حفظ‌ مشتريان‌ و تشويق‌ ايشان‌ به‌ افزايش‌ سرمايه‌ گذاري‌هاست‌ لذا بايد برنامه‌هاي‌ ويژه‌ اي‌ را براي‌ افزايش‌ آگاهي‌ و بالارفتن‌ توجه‌ مردم‌ در بهره‌ گيري‌ از خدمات‌ و همچنين‌ برنامه‌هاي‌ بانك‌ به‌ اجرا درآورند از جمله‌ فعاليت‌هايي‌ كه‌ براي‌ تقويت‌ اطلاع‌ رساني‌ از سوي‌ بانكها مي‌تواند صورت‌ بگيرد راه‌اندازي‌ و مديريت‌ سايتي‌ است‌ كه‌ بتواند مجموعه‌ مطلوبي‌ از اطلاعات‌ و خدمات‌ را به‌ مشتريان‌ ارائه‌ دهد.
بانك‌ ملت‌ با درك‌ اين‌ موضوع‌ مجموعه‌ مناسبي‌ از اطلاعات‌ و خدمات‌ را در سايت‌ به‌ نشاني‌ »گ‌غ .ل‌ضف‌ف‌ظقفق‌ضض‌ .ننن«
گرد آورده‌ است‌. نكته‌ قابل‌ توجه‌ وجود نسخه‌ زبان‌ انگليسي‌ سايت‌ و همچنين‌ نسخه‌ فلش‌ براي‌ آن‌ است‌. بانك‌ ملت‌ از طريق‌ سايت‌ اينترنتي‌ خود اطلاعات‌ و خدمات‌ متنوعي‌ شامل‌ معرفي‌ بانك‌، محصولات‌ بانك‌، اخبار، آخرين‌ نرخ‌ ارز، شكايات‌، افكارسنجي‌ و بانكداري‌ الكترونيكي‌ زير ارائه‌ مي‌نمايد.  

حساب‌ جاري‌ الكترونيك‌
يكي‌ از بزرگترين‌ و گسترده‌ ترين‌ كارهاي‌ صورت‌ گرفته‌ از سوي‌ بانك‌ ملت‌ راه‌اندازي‌ سيستم‌ حساب‌ جاري‌ الكترونيك‌ ملت‌ با نام‌ اختصاري‌ » جام‌« است‌. جام‌ شامل‌ حساب‌هاي‌ قرض‌ الحسنه‌ جاري‌ است‌ كه‌ كليه‌ چك‌هاي‌ صادره‌ عهده‌ آن‌ حساب‌ در تمامي‌ شعب‌ مجهز به‌ سامانه‌ جام‌ در سراسر كشور و همان‌ لحظه‌ ارائه‌ چك‌ پرداخت‌ مي‌شود و تمامي‌ وجوه‌ واريزي‌ به‌ حساب‌ در لحظه‌ واريز، به‌ مانده‌ حساب‌ اضافه‌ مي‌گردد در نتيجه‌ دارنده‌ حساب‌ جام‌ مي‌تواند همزمان‌ با واريز وجه‌ از آن‌ استفاده‌ نمايد. خدمات‌ جام‌ در سراسر كشور ارائه‌ مي‌گردد.

خدمات‌ ويژه‌ حساب‌ جاري‌ الكترونيك‌  
دارندگان‌ حساب‌ جام‌ مي‌توانند بدون‌ مراجعه‌ به‌ شعب‌ و در تمامي‌ اوقات‌ شبانه‌ روز از طريق‌ اينترنت‌ و تلفنبانك‌ جام‌ و پيام‌ كوتاه‌ تلفن‌ همراه‌ از خدمات‌ ذيل‌ بهره‌ مند گردند. اين‌ سه‌ ويژگي‌ درنظر گرفته‌ شده‌ براي‌ سامانه‌ جام‌ باعث‌ افزايش‌ كارايي‌ آن‌ شده‌ است‌.

تلفنبانك‌
دريافت‌ مانده‌ و سه‌ گردش‌ آخر حساب‌، دريافت‌ صورتحساب‌ از طريق‌ دستگاه‌ دورنگار، پرداخت‌ قبوض‌ )در تهران‌(، كسب‌ اطلاع‌ از گردش‌ بخصوص‌ در سامانه‌ تلفنبانك‌ جام‌، 120 خط‌ تلفن‌ پيش‌ بيني‌ شده‌ است‌ كه‌ دارندگان‌ حساب‌ جام‌ در هر ساعت‌ شبانه‌ روز مي‌توانند موجودي‌،گردش‌ و صورتحساب‌ 30 گردش‌ آخر حساب‌ خود را از طريق‌ اين‌ تلفن‌ها و بدون‌ نياز به‌ مراجعه‌ به‌ شعبه‌ دريافت‌ كنند.

پيام‌ كوتاه‌ تلفن‌ همراه‌  
دريافت‌ مانده‌ و سه‌ گردش‌ آخر حساب‌، پرداخت‌ قبوض‌ )در تهران‌( و كسب‌ اطلاع‌ از گردش‌ بخصوص‌ را از طريق‌ پيام‌ كوتاه‌ تلفن‌ همراه‌ كسب‌ كرد.

بانكداري‌ اينترنتي‌ بانك‌
بانك‌ ملت‌ به‌ مشتريان‌ اينترنتي‌ خود اين‌ امكان‌ را مي‌دهد تاصورت‌ حساب‌هاي‌ خود را مشاهده‌ كنند و قبوض‌ برق‌ تلفن‌ ؤابت‌ مربوط‌ به‌ تهران‌ را پرداخت‌ كنند. هر يك‌ از مشتريان‌ براي‌ بهره‌مندي‌ از اين‌ امكانات‌ بايد از شعبه‌ مربوطه‌ شناسه‌ و گذرواژه‌ خود را دريافت‌ نمايند.

نخستين‌ اتوبانك‌ كشور  
اين‌ اتوبانك‌ كه‌ در خيابان‌ شريعتي‌ تهران‌ راه‌اندازي‌ شده‌ است‌ داراي‌ دو دستگاه‌ خود پرداز مخصوص‌ عابر و چهار دستگاه‌ خود پرداز ويژه‌ سواره‌، آماده‌ ارائه‌ خدمات‌ بانكي‌ به‌ مشتريان‌ است‌ و يك‌ كارشناس‌ فني‌ براي‌ رفع‌ عيب‌ و پول‌ گذاري‌ در اين‌ دستگاه‌ها در محل‌ مستقر خواهد بود و بدين‌ ترتيب‌ اين‌ پايگاه‌ در طول‌ 24 ساعت‌ شبانه‌ روز به‌ مشتريان‌ سرويس‌ خواهد داد.
اداره‌ كل‌ خدمات‌ نوين‌ بانك‌ ملت‌ از راه‌اندازي‌ خدمات‌ بانكداري‌ اينترنتي‌ آن‌ بانك‌ در اين‌ پايگاه‌ ش-بانه‌روزي‌ در آي-نده‌اي‌ نزديك‌ خبر داده‌ و اعلام‌ كرده‌ كه‌ شش‌ پايگاه‌ ديگر به‌ جمع‌ پايگاه‌هاي‌ شبانه‌ روزي‌ بانك‌ ملت‌ در سطح‌ تهران‌ افزوده‌ خواهد شد.