فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
گفتگو با مدير مرکز تجارت الکترونيک ايران نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸٥

گفتگو از: فرنود حسني

از ابتداي سال 84 و با گسترش توجه ساختارهاي مختلف اقتصادي به ويژه در بخش خصوصي به بحث اينترنت و راه اندازي پايگاه هاي وب، فعاليت هاي بسيار خوب و قابل تقديري انجام شده است. اين تلاش ها باعث شکل گيري جريان فرهنگي مثبتي در عرصه تجارت و بازرگاني شده است . بخش هاي اقتصادي و بازرگاني کشور به خوبي اهميت مسئله تجارت جهاني و گرايش به توسعه فعاليت ها در دنياي بدون مرز اينترنت را درک کرده اند و سعي دارند با امکانات موجود آغازگر راهي پر زحمت و سخت باشند. تجارت الکترونيک در ايران همانند کودک نوپايي است که هنوز در مرحله رشد و تجربه است و براي رسيدن به دوران بلوغ خود نيازمند تلاش ها و فعاليت هاي زيادي است. ترويج فرهنگي و علمي و توسعه زيرساختي در کشور از جمله ملزومات توسعه تجارت الکترونيک محسوب مي شود.در اين ميان سايت هاي فارسي زباني که علي رغم مشکلات و محدوديت هاي فراوان در اين عرصه فعاليت مي کنند خواه تاخواه درصد بالايي از کار فرهنگي لازم براي توسعه تجارت الکترونيک را انجام مي دهند و از اين رو بايد از حمايت هاي لازم براي ادامه روند فعاليت هاي خود بهره مند باشند. از جمله سايت هايي که به واقع از ساختار فني و اجرايي بسيار مناسبي بهره مي برد و فعاليت هاي بسيار بديعي را در نوع خود براي کشور انجام داده است سايت مرکز تجارت الکترونيکي ايران است. اين سايت که در نشاني اينترنتي www.iraneb.com قابل دسترسي است راه حل هاي مختلفي را براي تجارت الکترونيکي ارائه مي کند.به بهانه حضور اين مرکز در سمينار تجارت الکترونيک اهواز در گفتگويي با آقاي مهندس حقيقي مدير عامل اين مرکز به بررسي فعاليت ها و روند شکل گيري و توسعه اين سايت مي پردازيم.

فناوران اطلاعات: ضمن تشکر از اين که فرصت خود را براي اين مصاحبه اختصاص داديد از شما خواهش مي کنم به عنوان اولين پرسش خود را معرفي کنيد و سوابق کاري و تحصيلي خود را عنوان بفرماييد.
بنام خدا
اينجانب بهرام حقيقي مدير مركز تجارت الكترونيكي ايران داراي مدرك تحصيلي ليسانس هستم . سوابق كاري اينجانب حدود 18 سال در زمينه‌هاي مختلف انفورماتيك و فناوري اطلاعات در سازمان‌هاي دولتي و خصوصي بوده است .

فناوران اطلاعات:از چه زماني و به چه علت تصميم به راه اندازي اين سايت گرفتيد؟ آيا پيش از اين هم بر روي سايت خاصي کار مي کرديد؟
موضوع راه‌اندازي اين سايت به ارايه طرح از گروه كارشناسي به
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بازمي‌گردد . اين گروه عمليات تحقيق و مطالعه و همچنين نيازسنجي موضوع سايت مركز تجارت الكترونيكي ايران را قبل سال 81 شروع نموده بود و طرح اجرايي آن را در سال 81 به سازمان گسترش ارايه كرد . موضوع استفاده از تكنولوژي روز و نياز آن در مقاطع زماني خاص در كشور ، امري است كه در زمينه‌هاي مختلف مورد توجه قرار گرفته است . بنا بر شناسايي اين نيازها در حوزه صنعت و تجارت و بازرگاني و بر اساس سوابق گسترده اين گروه در حوزه فناوري اطلاعات ، اقدام به طراحي و ايجاد مركز تجارت الكترونيكي ايران نمود و بر اساس موافقت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عمليات راه‌اندازي آن اجرايي گرديد.

فناوران اطلاعات:علت انتخاب اين نام براي سايت چه بود؟ کمي در مورد سايت و ساختار کاري و اجرايي آن بگوييد و بفرماييد که چه اهدافي را از راه اندازي و فعاليت بر روي اين سايت دنبال مي کنيد؟
با توجه به توجه پيش بيني‌هاي صورت گرفته و همچنين تاكيد
سازمان بر گسترده بودن فعاليت و با اين هدف كه سايت دربرگيرنده موضوعات مختلف تجاري‌، صنعتي و بازرگاني كشور را پوشش دهد نام مركز تجارت الكترونيكي ايران براي آن انتخاب شد . اين سايت با دو جنبه داشتن ابزارهاي اطلاع رساني و ارتباطي مورد توجه است . به اين معني كه با امكانات فراهم شده در اين سايت عملا ابزارهاي ارتباطي بصورت On-Line براي دوطرف (عرضه‌كننده و تقاضا كننده) جهت تبادل سفارشات و پيشنهادات مهيا است . همچنين بوسيله يكسري ابزارهاي ديگر امكان استفاده از اطلاعات جهت برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري براي كارشناسان و مديران فراهم شده است . استفاده از بستر مهيا شده براي توسعه فعاليت‌هاي تجاري و نيز توسعه بازار فروش و مشتريان يكي از مهمترين اهدافي است كه مجموعه به دنبال آن مي‌باشد و اميدوار هستيم با مجموعه امكانات و خدمات مهيا شده و برنامه‌هاي در دست انجام سايت ، بتوانيم در زمينه خدمات كاملي ارايه نماييم .

فناوران اطلاعات:براي راه اندازي و نگهداري اين سايت چند نفر به شما کمک کردند؟ و در حال حاضر چند نفر به صورت پاره وقت يا تمام وقت روي اين سايت کار مي کنند؟
در مقاطع مختلف نفرات و كارشناسان متناسب با نياز با اين شركت
همكاري نموده‌اند و با توجه به ساختارهاي در نظر گرفته شده از نفرات مجرب بصورت‌هاي خاص استفاده شده است . مجموعا از گذشته تا كنون حدود 30 نفر بصورت تمام وقت و پاره وقت با اين شركت همكاري داشته‌اند.

فناوران اطلاعات:سايت شما به طور نسبي در طول روز چه تعداد بازديد کننده دارد؟ با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده آيا اين تعداد براي شما راضي کننده است؟
بطور نسبي تعدا بازديد كنندگان روزانه سايت بر اساس آمار گيري
صورت گرفته تاكنون بين حداقل 1500 تا 6000 IP غير تكراري است كه با توجه به اينكه در ايران مشتركا از IP ها استفاده مي شود اگر اين تعداد را در 10 ضرب نماييم متوسط تعداد بينندگان سايت در روز قابل پيش‌بيني خواهد بود .

فناوران اطلاعات:چه محصولات و يا خدماتي را در سايت خود ارائه مي کنيد؟
همانطور كه توضيح داده شد اين سايت بستري را بوجود آورده كه در
موضوعات و زمينه‌هاي مختلف توليدي، خدماتي و .... شركت‌ها ميتوانند در اين سايت حضور يابند و نسبت به ارايه توليدات و خدمات خود اقدام كنند . در حقيقت خدمات اين سايت در برگيرنده تمامي موضوعات در گروه‌بندي‌هاي تعيين شده است .

فناوران اطلاعات:کمي در مورد نحوه ساخت و الگوهايي که در ساخت سايت استفاده کرده ايد توضيح دهيد؟
الگوهاي متعدد خارجي بررسي شده است و ما سعي كرديم بر اساس
نيازهاي داخلي و همچنين با روشي كه بتوان مورد قبول و پذيرش مخاطبين داخلي باشد سايت را طراحي نماييم . از تجربيات فعاليت‌هاي داخلي نيز استفاده نموده‌ايم و اشكالات و موضوعاتي كه ساير فعاليت‌هاي ON-Line با آن روبرو بودند را بطور كامل شناسايي نموده‌ايم . شايد بتوان گفت روش ما آميزه‌اي از تجربيات سايت‌هاي موفق دنيا است چون به واقع نمي‌توان ساختار و الگوي سايت و همچنين برنامه‌هاي آتي آن را با ساير فعاليت‌ها مشابه دانست .

فناوران اطلاعات:آيا سايت شما به درآمدزايي رسيده است؟ اگر آري آيا کفاف هزينه هاي صرف شده را مي دهد يا خير؟ اگر امکان دارد اعداد و ارقام مربوط به هزينه ها را اعلام فرماييد.
بله سايت به درآمدزايي رسيده است اما جبران كننده هزينه‌‌هاي
فعاليت نمي‌باشد . البته مطابق با Business Plan طراحي شده براي فعاليت ، سودآوري سايت در سال اول بوقوع نخواهد پيوست .

فناوران اطلاعات:چه برنامه ها و اهدافي براي درآمدزايي در گذشته داشته ايد؟ براي آينده چه فکري کرده ايد؟ لطفاً مشکلاتي که سر راه شما برا درآمدزايي در سايت وجود دارد ذکر کنيد؟
همانطور كه ذكر شده براي فعاليت اين سايت يك
Business Plan تهيه شده است و ما در جهت آن اقدامات خود را انجام مي‌دهيم . از عمده مشكلات موجود در زمينه درآمدزايي مي‌توان از عدم وجود دانش و فرهنگ استفده از خدمات On-Line اشاره نمود .

فناوران اطلاعات:براي بازاريابي، تبليغات و بهينه سازي سايت خود از چه برنامه ها و الگوهايي استفاده کرده ايد؟
برنامه‌هاي متعددي براي توسعه مخاطبين و همچنين تبليغات و
بازاريابي پيش‌بيني و اجرا شده است . اين برنامه‌ها در زمان‌هاي خاص و با توجه به نياز و نيز با در نظر گرفتن ابعاد هزينه‌اي متناسب اجرا شده است . تبليغات محيطي، تبليغات بصورت On-Line ( به روش‌هاي مختلف مستقيم و غير مستقيم) ، جرايد و رسانه‌هاي خبري، حضور در سمينارها و همايش‌ها و ... از جمله اين اقدامات بوده است .

فناوران اطلاعات:چه سايت هايي را به عنوان رقيب خود معرفي مي کنيد و در برابر آنها چه ارزش افزوده اي به کاربران خود ارائه مي کنيد؟
طبيعتا سايت‌هاي مختلف دولتي و خصوصي متعددي در ايران شكل
گرفته كه هريك ارزشمند و با زحمات فراوان ادامه فعاليت‌ مي‌دهند كه داراي اهداف مختلفي هستند . بواقع به دليل متفاوت بودن سياست‌ها و برنامه‌هاي حال و آينده سايت مركز تجارت الكترونيكي ايران نمي‌توان گفت از ميان سايت‌هاي موجود كداميك رقيب ما محسوب مي‌شود . ضمن اينكه معتقديم مي‌بايست در زمينه تجارت الكترونيكي سايت‌هاي مفيد متعددي مي‌بايست بوجود آيد (به شرط آنكه اثرات مخرب نداشته باشد) و در فرهنگ‌سازي بيشتر اين موضوع كمك نمايد .

فناوران اطلاعات:تا چه حد با کاربران خود اشنا هستيد؟ چگونه از نياز ها و امکانات مطلوب آنها با خبر مي شويد؟
با توجه به اهميت موضوع، ارتباط با كاربران سايت بصورت
On-Line وجود دارد و با تمامي كاربران سايت حداقل يك جلسه حضوري (در حد امكان) برقرار شده است

فناوران اطلاعات:آيا از شرايط فعلي راضي هستيد؟ چه پيشنهاد هايي براي بهتر شدن وضع عمومي سايت هاي اينترنتي فارسي زبان داريد؟
بطور نسبي مي‌توان راضي بود اما معتقديم ظرفيت‌ها و امكانات
بالقوه بيش از حال حاضر قابل ارايه بوده و مي‌تواند در اختيار كاربران و مخاطبين قرار گيرد .

فناوران اطلاعات:با تشکر از حوصله شما براي پاسخگويي به سوال هاي ما، در پايان لطفاً اگر نکته ناگفته اي به ذهن شما مي رسد که در سوال هاي ما از قلم افتاده مطرح فرماييد.
از شما براي تهيه اين گزارش نيز متشكريم

 

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب