آشنايي با بانکداري الکترونيک؛

نگاهي به وضعيت زيرساختي بانکداري الکترونيک در ايران

 

(قسمت دوم)

 

مهندس فرنود حسني

عضو هيئت تحريريه ماهنامه عصر فناوري اطلاعات

farnoodhassani@infotechera.com

 

فناوري هاي بانکداري الکترونيک

1-بانكداري از طريق موبايل

يكي از جديدترين فعاليت‌هايي كه از سرويس‌هاي الكترونيكي استفاده مي‌كند، ارايه خدمات بانكي و مالي به مشتريان از طريق تلفن همراه با امکان ارسال و دريافت پيام هاي کوتاه مي‌باشد.

سرويسي كه مشتريان را قادر مي‌سازد اطلاعاتي مانند مانده حساب بانكي خود و غيره را از طريق گوشي تلفن همراه خود مطلع شوند. اين كار با امنيت و محرمانه‌اي بالا صورت مي‌پذيرد.

نمونه‌اي از خدماتي كه بانكها بر روي تلفن‌هاي همراه به مشتريان خود ارائه مي‌دهند عبارتند از:

-        چك كردن مانده حساب شخصي

-        مشاهده چند مبادله مالي آخر كه بر روي حساب خود مشتري انجام شده است.

-        درخواست صورتحساب

-        دستور انتقال پول از يك حساب مشتري به حسابهاي ديگر او.

-        درخواست دسته چك

-        ارسال پيامهاي كوتاه از طرف بانك به مشتري كه اين پيامها بعنوان SMS شناخته شده است. اين سرويس را مي‌توان در سيستم تلفنهاي بيسيم ديجيتالي بر روي شبكه CSM استفاده نمود. با استفاده از سرويس SMS پيامهاي كوتاه (160 حرف) به تلفن همراه فرستاده شده و نمايش داده مي‌شود.

 

2- بانکداري بر اساس اينترنت

در اين شيوه بانک ها به مردم امکان مي دهند با ورود به سايت بانک فعاليت هاي مختلفي نظير بررسي وضعيت حساب، گرفتن صورت حساب، ارسال حواله هاي الکترونيکي و ... را انجام دهند. در اين فرايند کاربر يا مشتري بانک حتما بايد از گذر واژه ها و شناسه هاي مورد تاييد بانک استفاده کند.

3- بانکداري بر اساس پست الکترونيک

در اين شيوه تمامي تراکنش ها و اطلاعات مالي و تغييرات مورد نياز از طريق بانک به اطلاع مشتري مي رسد و مشتري مي تواند اقدامات لازم را در کوتاه ترين زمان ممکن انجام دهد.

4- بانکداري بر اساس دستگاههاي پايانه فروش

در اين روش بانکها براي گسترش دسترسي مشتريان به امکانات پرداخت الکترونيک و جلوگيري از حمل و نقل بي مورد پول دستگاه هايي به نام POS يا پايانه فروش در اختيار مراکز فروش قرار مي دهند و به مشتريان امکان مي دهند با استفاده از کارت هاي بدهي خود از فروشگاه ها خريد کنند.

5-  بانکداري بر اساس دستگاه هاي خودپرداز

دستگاه هاي خود پرداز يکي از مظاهر بانکداري الکترونيک هستند که به بانک ها امکان مي دهند با استفاده از دستگاه هاي خودپرداز يا خود دريافت به مشتريان امکان بدهند در ساعت هاي خارج از وقت اداري بتوانند به پول موجود در حساب بانکي خود دسترسي پيدا کنند.

6-  بانکداري بر اساس تلفن ثابت

در اين شيوه که بيشتر براي اطلاع رساني به مشتريان بانک ها استفاده مي شود بانک ها گذر واژه هايي را در اختيار مشتريان خود قرار مي دهند و آنها با استفاده از شماره تلفن مي توانند به تلفن هاي گوياي بانک متصل شوند و اطلاعات حساب خود را به صورت صوتي يا فکس دريافت کنند.

براي مطالعه ادامه اين مقاله به شماره ۱۲ ماهنامه عصر فناوري اطلاعات مراجعه فرماييد.