فرنود حسني

www.farnood.com

mail@farnood.com

توسعه دانش و فناوري در هر کشوري بايد با اهداف و راهبردهاي کلاني صورت گيرد و به همين خاطر تمامي امکانات عمومي(بيت المال) همچون دانشگاه، مدرسه، سازمان ها و ارگان هاي اقتصادي، فرهنگي و...به عنوان ابزاري براي رسيدن به اين هدف مورد استفاده فرار مي گيرند. توسعه دانش و فناوري ضمن بالابردن کارايي عمومي در همه جوانب باعث افزايش سرعت و شفافيت در اطلاع رساني شده و مهمترين بستر توسعه امنيت فکري و دموکراسي به معناي خاص برابري عمومي در بهره برداري از فرصت ها و منابع است.

يکي از بزرگترين ثروت ها و سرمايه هاي ملي در ايران که به صورت انحصاري به فعاليت مي پردازد صدا و سيما است که بنا به ماهيت خاصش داراي کارکردهاي مختلف اقتصادي، اطلاع رساني، تبليغاتي، آموزشي و فرهنگي است. اولويت بندي مديران براي پوشش عملي هر يک از اين کارکردها در مقوله هاي روز جامعه مي تواند نقش مهمي را در توسعه مباحث مختلف و در نهايت توسعه کشور باز کند. امروزه هيچکس قدرت و توان عظيم رسانه ها را در مهندسي اجتماعي نفي نمي کند. انواع مختلف رسانه هاي مکتوب، صوتي و تصويري داراي کارکردهاي عميقي در ايجاد توجه ملي در موضوعات گوناگون هستند و لذا مي توانند افکار و پتانسيل هاي موجود در کشور را به سمت و سوي مشخصي هدايت نمايند.

سازمان صدا و سيما به عنوان بزرگترين قدرت رسانه اي کشور با مديريت متمرکز سال هاست که با روش ها و رويه هاي ثابتي به فعاليت مي پردازد. درآمد هاي سرشار، تعداد بسيار زياد نيروي انساني متخصص، ظرفيت بسيار زياد توليد و پخش در ابعاد بين المللي، ملي و استاني، وجود چندين کانال تلويزيوني و راديويي عمومي و تخصصي، بازار بدون رقيب و پيکره بزرگ سازماني شرايطي را براي سازمان صدا و سيما به وجود آورده است که مديريت و هدايت کلان آن را براي تطابق با نيازهاي روز جامعه و پيشرفت هاي جهاني سخت و دشوار کرده است.

از سال 2001 و با آغاز تلاش بخش هاي مختلف در کشور براي توسعه فناوري اطلاعات صدا و سيما هيچ گاه استراتژي مشخصي براي پيش گرفتن رويکردي در توسعه فناوري اطلاعات نداشته است. اين سازمان مي تواند در مقوله هاي آموزشي، فرهنگ سازي، اقتصادي و مديريتي حوزه فناوري اطلاعات کشور تاثير به سازي داشته باشد اما...؟

اختصاص حداقل زمان ممکن به برنامه هاي مختلف مرتبط با فناوري اطلاعات براي بازار ميليوني مخاطباني که به انحاء مختلف با فناوري اطلاعات سر و کار دارند باعث شده است افراد علاقه مند به اين حوزه رسانه اول خود را اينترنت بدانند و تمامي اخبار و رويداد هاي فناوري اطلاعات را از طريق اينترنت دنبال کنند ضعفي که هميشه گريبانگير صدا و سيما بوده و خواهد بود از دست دادن چنين مخاطباني است چرا که اينترنت با تعامل اطلاعاتي دو سويه و امکان تراکنش هاي متني، صوتي، تصويري به صورت لحظه اي  ويژگي هاي کامل يک رسانه را دارد و به خوبي توانسته جاي صدا و سيما را بگيرد.

اميدواريم مسئولين اين سازمان عريض و طويل به فکر افتاده و رويکرد جدي تري را براي بهره برداري از بيت المال در جهت توسعه عمومي فناوري اطلاعات که نياز حياتي زيستن در دنياي امروز است گزينش کنند.