فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
فناوري يا فرهنگ مسئله کدام است؟ نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۸٥

فرنود حسني

www.Farnood.com

mail@Farnood.com

يکي از مسائل اساسي در توسعه فناوري در هر جامعه اي، ايجاد پيش زمنيه هاي مناسب فکري و فرهنگي براي پذيرش آگاهانه و مطابق با نياز آن فناوري است. رويکرد فرهنگ سازي براي کاربري و توسعه فناوري نه تنها از بعد عمومي جاي تامل و کار بسيار دارد بلکه از جنبه مديريت کلان جامعه نيز نيازمند توجه و فراگيري و توسعه است. چرا که در عصر فناوري اطلاعات چهارچوب فرهنگ ها مبتني بر الگوهاي تعاملي شکل مي گيرد و مي توان آن را از بعد بالا به پايين و پايين به بالا بررسي کرد.

کشور ما نيز در سال هاي اخير از رشد و  توسعه بسيار سريع فناوري هاي گوناگون اطلاعاتي و ارتباطي بي نصيب  نبوده است و خواسته و ناخواسته از مواهب فناوري هاي وارداتي بهره مند شده است که در نتيجه اين مسئله طبيعتا با چالش هايي نيز مواجه گشته است که باعث شده ما هيچ گاه نتوانيم از فناوري هاي روز دنيا چنان که بايد و شايد استفاده اصولي و عمومي نماييم و در نتيجه فناوري يا در حوزه نخبگان باقي مانده يا به مصارف غيرمعقول و گاه زيرزميني ختم شده است.

در چنين شرايطي مي توان موضوع را از دو جنبه مورد کند و کاو قرار دارد، اولي از بعد مديريت کلان اجتماعي است که در اختيار دولت و سياست گذاران فرهنگي است و ويژگي آن مقابله با ورود فناوري و کاربرد آن تا رسيدن به درجه اي از اطمينان و منافع تاييد شده است که نمونه آن در بحث هاي چالش برانگيزي همچون استفاده از ويدئو در سالهاي دهه 60، ماهواره در سالهاي دهه 70 و اينترنت در سالهاي دهه 80 ملموس است و دومي از بعد عمومي- اجتماعي است که به علت عدم توسعه مناسب فرهنگي- آموزشي هر گونه فناوري در بدو ورود به کشور به صورت صحيح يا کامل مورد استفاده قرار نمي گيرد و در نتيجه تاثير مورد انتظار و مطلوب که مطابق با استانداردهاي بين المللي است اتفاق نمي افتد.

در خبرها مي خوانيم که به زودي قريب به پانزده ميليون ايراني تلفن همراه خواهند داشت يا نزديک به ده ميليون نفر به اينترنت دسترسي پيدا خواهند کرد يا مردم ايران براي تبريک يک مناسبت چندين ميليون پيام کوتاه ارسال کرده اند و يا ايران به يکي از بزرگترين بازارهاي تلفن همراه آسيا تبديل شده است . اين خبرها نمونه اي از گزارشهاي کمي است که مديران مختلف براي تشريح فعاليت هاي خود از آنها استفاده مي کنند اما هيچگاه در گزارش هاي ايشان اطلاعاتي مبني بر تاثير مثبت(يا منفي) استفاده از اين فناوري بر پيکره اقتصادي و اجتماعي و از همه مهمتر فرهنگي کشور ارائه نشده است.

آيا توسعه شبکه تلفن همراه تا 15ميليون خط يا توسعه دسترسي به اينترنت تا مرز ده ميليون (يا بيشتر)مي تواند نويد کاهش سفرهاي غير ضروري شهري باشد؟ آيا باعث افزايش اطلاع رساني و کارايي اقتصادي سازمان ها و شرکت هاي دولتي و خصوصي کشور شده است؟آيا توسعه فناوري به کمک اشتغالزايي آمده است؟آيا...؟ اين پرسش هاي بي پاسخ شرايط را به گونه اي فراهم مي کند که مثلاً امروز پس از چند سال هنوز هيچ مسئولي خود را پاسخگوي کيفيت نامطلوب تلفن همراه کشور نمي داند و مردم مدام بايد منتظر وعده هاي متعدد ايشان باشند.

بنابراين مي توان استنباط کرد که کليد توسعه فرهنگي هر فناوري در رسيدن مردم و دولت به تعامل دو سويه است با اين ديدگاه که دولت در ارائه و توسعه فناوري به مردم با ديد کلان و بر اساس نيازهاي جامعه اقدام کند و پيش از توسعه فناوري به ابعاد آموزشي و کاربري آن بپردازد و مردم نيز فناوري را به مثابه يک نياز گزينش و بهره برداري کنند نه به عنوان يک ابزار تجملي و مد روز، که در واقع اين بزرگترين آفت توسعه فناوري( بدون کار فرهنگي) در ايران است.

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب