فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
ايران و مديريت کاربري ماهواره نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٦ شهریور ۱۳۸٥

فرنود حسني
www.farnood.com
mail@farnood.com
سعيد ابوطالب:"طرح استفاده مديريت‌شده از ماهواره، شامل 11ماده و يک مقدمه که حدود سه ماه قبل تهيه و دو هفته پيش در کميسيون فرهنگي مجلس تصويب شد، اواخر شهريور يا اوايل مهرماه در صحن علني مطرح و به احتمال بسيار زياد تصويب مي‌شود."(فناوران 21/5/85)

 

ماهواره به عنوان يکي از موثرترين و قوي ترين رسانه هاي بين المللي و همچنين پراستفاده ترين فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي در جامعه اطلاعات جهاني محسوب مي شود. موضوع محدوديت ها و ممنوعیت هاي استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای در ايران بحث تازه‌ای نیست و اولين تلاش هاي کنترلي تقريبا در اوايل دهه هفتاد، قانونی به تصویب رسید که مطابق آن متخلفان به پرداخت جریمه‌ای ۳۰۰ هزار تومانی محکوم می‌شدند و پس از کنترل ماهواره با قبض و بسط هاي فراواني روبرو بود، در جديدترين اقدام کميسيون فرهنگي مجلس با تصويب طرحي زمينه تصويب آن را در صحن علني مجلس فراهم کرده است.

بر اساس اين طرح که البته رويکردهاي جديدي (و تا حدودي تعديل يافته تر) را نسبت به قوانين پيشين مي توان در آن ديد، علي رغم افزايش جريمه هاي نقدي متخلفان،  بزرگترين نهاد اطلاع رساني کشور که سازمان صدا و سيما باشد موظف مي شود در عرض شش ماه با راه اندازي سه کانال جديد تلويزيوني اقدام به پخش کنترل شده برنامه هاي ماهواره اي بنمايد.

اينکه به هر حال بعد  از سالها مسئولان فرهنگي به اين بينش رسيده اند که ماهواره ديگر يا آفت محسوب نمي شود و مي توان از آن به عنوان ابزاري مفيد در توسعه اطلاعاتي جامعه بهره برد جاي بسي خوشحالي است. اما سوال حائز اهميت اين است که آيا به گمان مسئولان رويکرد "تحديدي" هنوز هم جوابگوي مقابله با سرعت نفوذ فناوري در جامعه خواهد بود يا خير؟ آيا بهتر نبود جنبه هاي ارشادي،‌فرهنگي و حتي حمايتي اين مصوبه تقويت مي شد تا مردم رويکرد هاي درست و عقلايي کاربرد اين فناوري را بيشتر و بهتر بشناسند.

به نظر مي رسد تعيين ضرب العجل شش ماه براي صدا و سيما جهت تاسيس سه کانال تلويزيوني بدون تعيين معيارها و ظوابط مشخص و مطالعه شده کاري عجولانه باشد در حالي که اين سازمان عظيم و پردرآمد که در حدود 30 کانال تلوزيوني استاني، ملي و بين المللي در اختيار دارد خود هم از جنبه مالي و هم منابع انساني صاحب توانمندي لازم براي بهينه سازي و بازنگري در شيوه هاي توليد برنامه است. به عبارت بهتر اگر صدا و سيما کمي بيش تر به ديدگاه هاي مخاطبان و نيازهاي آنها توجه نمايد و در اصول برنامه سازي متوجه استانداردهاي جهاني باشد مي تواند سهم بسيار زيادي از مخاطبان عمومي و اختصاصي برنامه هاي تلويزيوني را به خود اختصاص دهد و باعث گرايش مردم به برنامه هاي مناسب ساخت داخل شود. پس بهتر است مسئولان گاهي اوقات قوانين محدود کننده را متوجه ارگان هاي فعال در موضوع کنند( و از اين طريق زمينه هدايت بهتر سرمايه هاي ملي را فراهم آورند) تا مردمي که خواسته و ناخواسته به مقايسه مي پردازند و بهترين را انتخاب مي کنند

نکته ديگري که انتظار مي رفت در اين مصوبه مورد بررسي قرار گيرد بحث توجه به شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان خصوصي است که مي توانند در چهارچوب قوانين کشور به فعاليت بپردازند. به نظر مي رسد يکي از بزگترين دلايل ضعف برنامه هاي صدا و سيماي ايران که نمي تواند مخاطب داخلي و خارجي را اقناع کند و باعث گرايش ايشان به شبکه هاي خارجي شود عدم وجود جو رقابت براي ارائه کيفيت مناسب تر است.

با اين تفاسير احساس مي شود مصوبه مديريت کاربري ماهواره هنوز جاي کار بيشتري دارد تا به گونه اي واقع بينانه تر با نيازهاي روز جامعه و استانداردهاي اطلاع رساني در جامعه جهاني اطلاعات منطبق شود.

 

  نظرات ()
مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب