فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
آموزش عالي و چالش جديدي به نام دانشگاه هاي مجازي نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸٥

 

فرنود حسني
www.farnood.com
mail@farnood.com
باتوجه به پيش بيني هاي انجام شده کشور ما در پايان برنامه چهارم از لحاظ رشد كمى در آموزش عالى بايد به رشد دانشجويى ۳/۷ ميليون نفر برسد که قطعا با شرايط و ظرفيت هاي کنوني دست يابي به اين هدف غير ممکن است. لذا مسئولان براي پوشش اهداف تعيين شده تصميم گرفتند که از شيوه هاي مختلفي همچون آموزش هاي پودماني، فراگير و مجازي استفاده نمايند. صدور اولين مجوز تأسيس يك دانشگاه اينترنتى غيردولتى و غيرانتفاعى توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناورى در سال ۱۳۸۰ صورت گرفت که اين مؤسسه آموزش عالى سرانجام جهت عملياتى شدن به دانشگاه علم و صنعت ايران ملحق شد و از آن طريق توانست در سال ۱۳۸۳ اقدام به پذيرش دانشجوى مجازى نمايد. علاوه بر دانشگاه علم وصنعت، زيرمجموعه مجازى دانشگاه شيراز در سال ۱۳۸۳ توسط وزير علوم، تحقيقات و فناورى افتتاح شد و اقدام به پذيرش دانشجو نمود. همچنين در همين سال ها آموزش مجازي در دستور كار دانشگاه تهران قرار گرفت و پروژه هاي تحت اين عنوان آغاز شد و در سال 1380 سايت آموزش مجازي دانشگاه تهران با ارائه 9 درس براي دانشجويان روزانه دانشگاه راه اندازي شد. هم اکنون دانشگاه هاي خواجه نصير و امير کبير نيز براي مقاطع ارشد تلاش هايي را براي توسعه دوره هاي آموزش مجازي در پيش گرفته اند. گذشته از مزيت هايي که آموزش هاي مجازي مي تواند داشته باشد بحث توسعه آموزش هاي مجازي در ايران با ضعف ها و کاستي هاي فراواني مواجه است که در اين مجال برخي از آنها را مورد مطالعه قرار مي دهيم.

1- هدفمندي آموزش هاي مجازي: با توجه به اينکه نص صريح برنامه چهارم مبني بر دستيابي به آمار هفت ميليوني تعداد دانشجويان است، اين شبه به وجود مي آيد که در توسعه آموزش هاي مجازي فقط جنبه هاي کمي اهميت دارند و بر جنبه کيفي تاکيد نمي شود و آگر شده معيار ها و اهداف آن روشن نيست.

2-  شهريه هاي بالاي آموزشي: علي رغم اينکه انتظار مي رود آموزش هاي مجازي به علت کاهش هزينه هاي سربار دانشگاه و دولت با هزينه کمتري قابل اجرا باشد اما گاهي اوقات هزينه تحصيل در آن از دوره هاي مشابه روزانه نيز فراتر مي رود. در اين شرايط به نظر مي رسد اين دوره ها فقط با رويکرد درآمدزايي توسعه يافته اند.
3- نحوه گزينش دانشجويان: هيچ شاخص و معيار رقابتي مشخصي براي گزينش علاقه مندان به تحصيل در اين دانشگاه ها تعريف نشده است و تنها ملاک قبولي در گزينش و ورود به اين دانشگاه ها توان پرداخت شهريه است. به همين خاطر سطح علمي اين دانشگاه ها به شدت ضعيف است.

4- عدم آشنايي استادان و دانشجويان:  در حالي که هنوز اساتيد مناسبي براي تدريس در دوره هاي روزانه فناوري اطلاعات در اختيار نداريم راه اندازي چندين دانشگاه مجازي که معمولاً ظرفيت پذيرش آنها چند برابر دوره هاي روزانه است جاي سوال دارد. همچنين به علت بديع بودن محيط آموزشي براي دانشپذيران در ايران بسياري از آنها حتي نمي توانند خود را با کيفيت موجود منطبق سازند.

5- محدود بودن امكانات و زيرساختهاي مخابراتي و شبكه‌اي: به علت ضعف زيرساختي امکان استفاده از بسياري از ويژگي هاي استاندارد در دوره هاي آموزش الکترونيکي در ايران ميسر نمي باشد و غالباً به دروس متني اکتفا مي شود و امکاناتي مثل صدا، فيلم هاي آموزشي، چت متني و صوتي و... غيرقابل استفاه هستند.

6- استخدام دانشجويان مجازي: يکي از بزرگترين نگراني هاي دانشجويان اينگونه دانشگاه ها قيد عنوان مجازي در مدارک تحصيلي آنهاست که براي استخدام آنها مشکلاتي را ايجاد کرده است در اين شرايط سوال اينجاست که آيا بين کيفيت اين دوره ها با دوره هاي روزانه تفاوت وجود دارد يا خير؟

7- ضعف فرهنگ سازي: متاسفانه نگرش رايج به اين دوره ها (که حاصل مدرک گرايي است)  مبني بر بي زحمت بودن تحصيل در اين دوره هاست، در حالي که به اعتقاد نگارنده اين ماهيت آموزش است که متحول شده نه ماهيت تحصيل، بنابراين دانشجوي مجازي نبايد خود را فارغ از الزام مطالعات و تحقيقات مختلف ببيند.

با اين تفاسير در شرايط حاضر دوره هاي مجازي آموزش با متد فعلي نمي تواند جوابگوي نياز واقعي جامعه باشد و جز افزودن عده بسياري فارغ التحصيل کم تخصص، بيکار و متوقع(به دليل پرداخت شهريه کلان) و هدر دادن سرمايه هاي ملي باري از دوش کشور برنخواهد داشت.

  نظرات ()
مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب