فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
شهر الکترونيکي، سر چهار راه استانبول نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٧ مهر ۱۳۸٥

فرنود حسني

اگر بر حسب اتفاق گذر شما به چهارراه استانبول معروف افتاد و مجبور شديد براي مدتي توقف کنيد تا به کارهاي خود رسيدگي کنيد به خاطر داشته باشيد درست سر اين چهارراه تابلوييي وجود دارد که راهنماي پارکينگ هاي اطراف است. تا اينجاي کار که نبايد زياد مهم باشد اما نکته اينجاست که اين تابلوها در قسمت شمارشگر الکترونيکي هستند و متصل به سيستم ورود و خروج تمامي پارکينگ هاي اطراف، بنابراين به صورت لحظه اي گزارش ظرفيت خالي پارکينگ را به خودروهاي داخل خيابان مي دهند و اين امکان را فراهم مي آورند تا خودروها بتوانند مسير خود را براي يافتن پارکينگ نزديک و داراي ظرفيت خالي انتخاب نمايند. نمي دانم سازماني که باني نصب اين تابلوها بوده کجاست اما به واقع در حد خود، کاري ارزنده و مفيد است که مي تواند به طور نامحسوسي در مديريت ترافيک منطقه دوازده شهر تهران موثر باشد. اين تابلوها از مظاهر کاربردي شهر الکترونيکي محسوب مي شود.

بحث توسعه شهرهاي الکترونيکي در ايران از حدود چهار، پنج سال پيش به راه افتاد و طرح هايي مقطعي و محدود در تهران، کيش و مشهد ارائه شد و البته هيچگاه به مرحله اجرا و کاربري نرسيد. شايد بزرگترين و مهمترين مشکلي که در ياددآوري کلمه شهر به ذهن متبادر مي شود بحث جمعيت زياد، شلوغي، ترافيک و معضلاتي از اين دست است و بزرگترين هدف براي توسعه شهرهاي الکترونيکي نيز حذف مشکلات و معضلات ساختار شهري و اجتماع با توجه به دو جنبه توسعه "اطلاع رساني" و "خدمات رساني" در بستر فناوري اطلاعات است. آنچه در زمينه توسعه فناوري اطلاعات در شهرهاي ما مي گذرد بسيار ضعيف، نامنظم، بدون پيوستگي با ساير فعاليت ها و ناکارآمد است و به همين دليل در ساختار شهري و مديريت امور شهري با مشکلات فراواني مواجه هستيم. ترافيک بسيار زياد، سردرگمي مردم براي يافتن اطلاعات مورد نياز، دوباره کاري ها، کاغذبازي و... همه از نتايج ضعف در عدم بهره برداري درست از ابزارهاي اطلاع رساني و در نهايت خدمات رساني شهري است. با ايجاد شهر الکترونيک که کانون مجازي آن وب سايت شهر الکترونيک خواهد بود از بسياري رفت و آمدهاي غيرضروري جلوگيري مي‌شود در نتيجه شهر از ترافيک کمتر و هواي پاکيزه‌تري برخوردار است و نيز هزينه‌هاي مصرف زياد بنزين کاهش يافته و منافع اقتصادي زيادي براي شهروندان به وجود مي‌آيد. بارها پيش آمده که مجبور شويم فقط به خاطر پرسيدن يک سوال از اداره اي از يک سوي شهر به سوي ديگر برويم و با اين کار هم وقت و هزينه خود را صرف کرده ايم و هم به ترافيک شهر افزوده ايم.

از سوي ديگر اگر اطلاع رساني دقيقي به مردم شود و آنها از حقوق و حدود خود آگاه شوند بسياري از مشکلات ناشي از عدم آگاهي عمومي خود به خود حل مي شود. نظير گسترش فرهنگ خاموش کردن خودرو پشت چراغ قرمز از زماني که چراغ هاي راهنمايي مجهز به شماره انداز معکوس شدند.

همچنين نبايد از توجه دور ساخت که آموزش و اشاعه فرهنگ در ميان عموم به وسيله سيستم اطلاع رساني يکپارچه و جامع بسيار  اسان تر خواهد بود.

با اين توضيحات بايد گفت که طراحي استراتژي هاي شهر الکترونيک  در دو محور اطلاع رساني و خدمات رساني الکترونيکي امري است که نياز به مطالعه، نياز سنجي و اجراي آزمون در منطقه هاي پايلوت دارد تا به صورت يک فرهنگ مورد پذيرش قرار گيرد. بنابراين در گزينش ابزارهاي نرم افزاري و امکانات سخت افزاري مديريت سامانه هاي اطلاع رساني و خدمات شهري بايد نگاهي جامع و آينده نگرانه را بر اساس نيازهاي جامعه داشت تا بتوان ارتباط معنايي مناسبي بين هر يک از زيرسيستمهايي که قرار است در طول زمان به سيستم کلان شهري متصل شود برقرار کرد. به عنوان نمونه استانداردهايي که وب سايت هاي شهري براي اطلاع رساني به مردم شهرهاي مختلف يا همان شهر بايد رعايت کنند و يا انواع کيوسک هاي اطلاع رساني و شرايط و استاندارهاي فني و محتوايي آنها از جمله موارد قابل توجه هستند.

با چنين نگرشي مي توان به راحتي ساير مشکلات و معضلات را همچون کاري که سيستم اطلاع رساني پارکينگ ها در چهارراه استانبول مي کند حل کرد و به طور محسوس و قابل توجهي باعث آموزش و فرهنگ سازي در ميان مردم شد.

  نظرات ()
مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب