فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
39 ثانيه نویسنده: فرنود حسنی - شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٥

فرنود حسني

 

يکي از مهمترين چالش هاي کشورهاي در حال توسعه در زمينه بهره برداري از فناوري هاي روز دنيا، بحث فرهنگ کاربري و استفاده از فناوري است. از آنجا که کشورهاي در حال توسعه و جهان سومي در چند قرن اخير در بازار فناوري به عنوان مصرف کننده(وارد کننده صرف) فناوري بوده اند لذا به هنگام ورود هر کدام از فناوري هاي جهانشمول با چالش ها و مشکلات بسياري مواجه مي شوند چرا که در بهترين حالت زمان و انرژي بسياري را صرف شناخت قابليت هاي کاربري و بومي سازي آن مي کنند و در بدترين حالت همين زمان و انرژي به علاوه هزينه هاي بسيار صرف مقاومت و انديشه براي برخورد با فناوري مي شود. اينجاست که بايد از مساله فرهنگ فناوري به عنوان يکي از زيرساخت ها و شاخص هاي اساسي توسعه فناوري در جامعه امروزي نام برد.

کشور ما هم از اين بي قاعدگي مستثني نبوده و سال هاي سال است که همگام با عصر توسعه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي با چالش هاي گوناگوني دست و پنچه نرم کرده است و اين موضوع حاصل يکي از موارد زير است:

فناوري بدون فرهنگ لازم وارد شده است، فناوري با فرهنگ آن به کشور وارد شده است ولي فرهنگ فناوري در تضاد با فرهنگ بومي بوده است و سرانجام اينکه فرهنگ سازي درستي انجام نشده و در نتيجه کاربري همراه با ديدگاه ها و روش هاي نادرست است. از جمله آن مي توان به توسعه فناوري هايي همچون ويدئو در دهه شصت، ماهواره در دهه هفتاد و اينترنت در دهه هشتاد اشاره کرد که اگر به خاطرات مرور شود خواهيم ديد که مبحث کاربري عمومي هر يک از اين سه فناوري تا چه حد چالش برانگيز و همراه با بحث هاي بيهوده بود که با گذشت زمان به امري عادي تبديل شد.

آنچه امروز همزمان با توسعه تلفن همراه در کشور به عنوان معضل جديدي از توسعه فناوري ها گريبانگير ما شده است تجربه اي جديد در راستاي موضوع تقابل فرهنگ و فناوري است. سال ها پيش خطوط موبايل با قيمت هاي يکي، دو ميليوني در دست عده اي خاص ديده مي شد و بسياري از مردم استفاده از آن را تجملاتي و غير ضروري مي دانستند ولي امروز توسعه ده ميليون شماره اي آن فقط در اپراتور اول و آغاز فعاليت اپراتورهاي بعدي باعث شده است که کاربري تلفن همراه به صورت عمومي توسعه يابد که البته باز هم معضل هميشگي نحوه استفاده از اين ابزار گريبانگير کشور شده است. هيچ انتقادي بر تعداد گوشي هاي واگذار شده جداي از مسئله کيفيت ارتباطي خطوط وارد نيست اما بحث بر اين است که وقتي از تلفن همراه و ضريب نفوذ آن به عنوان يکي از اساسي ترين معيارهاي توسعه دانايي محور ياد مي کنيم بايد اين شاخص ها را در الزامات اجرايي و کاربردي آن فناوري بجوييم نه در کميت و تعداد تلفن هاي همراه واگذار شده. استفاده از تلفن همراه براي مکالمه و ارسال پيام کوتاه در کشور ما از سطح فرهنگي معقولي برخوردار نيست. درصد بالايي از کاربران تلفن همراه (به خصوص جوانان) در ايران اين وسيله را به عنوان ابزاري جهت گفت و شنود هاي طولاني غير ضروري و غير کاري يا ارسال پيام هاي کوتاه غير ضروري که گاه تعداد آن در مقياس ملي به سي تا چهل ميليون هم مي رسد مورد استفاده قرار مي دهند و بار بسيار زيادي را بر شبکه ضعيف فعلي وارد مي آورند که اين بار سبب افزايش قطعي حين مکالمه، عدم دسترسي، اتصال هاي اشتباه، عدم ارسال پيام کوتاه و...مي شود.اين مساله يک معضل ملي در استفاده بهينه از فناوري براي دست يابي به بهره وري است. توسعه فناوري اطلاعات در حد بسيار زيادي با مبحث بهره وري ملي گره خورده است و از اين رو هر گونه استفاده نادرست از فناوري مساوي با ضربه زدن به اقتصاد کشور خواهد بود. کشور سنگاپور که يکي از کوچک ترين کشورهاي شرق آسيا و البته پيشرو ترين در بحث بهره وري ملي است قانوني را مصوب کرده است که مکالمه تلفن همراه  تا مرز 39 ثانيه براي کاربران رايگان است و با ورود به ثانيه چهل کاربر بايد هزينه چهل ثانيه را پرداخت کند و براي ثانيه ها و دقايق بعدي نيز هزينه تصاعدي درنظر گرفته شده است. در چنين شرايطي و طبق نتايج حاصل اکثر مردم نه از روي خست که از روي باوري ملي سعي مي کنند مکالمه هاي کاري خود را حداکثر در همان 39 ثانيه انجام دهند. بنابراين علاوه بر کاهش هزينه هاي خود به "کاهش بار شبکه تلفن همراه" و بهره وري ملي نيز کمک کرده اند. اما در شرايط حاضر و با کمال تعجب مي بينيم که فرهنگ سازي هايي از اين دست به هيچ وجه از سوي متوليان امر در کشور ما انجام نمي شود! حالا به جاست به آخرين فيش تلفن همراه خود مراجعه کنيم و ببينيم چند دقيقه از زمان مکالمه خود را بيهوده صرف کرده ايم و تلاش کنيم در ماههاي آتي اين زمان را کاهش دهيم.

  نظرات ()
مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب