نوشته شده توسط: فرنود حسنی                 تماس با نويسنده:manager_ict@yahoo.com        تاريخ ارسال: ۶تير۱۳۸۳

ورود یک نفر به پایگاه اینترنتی سازمان شما او را به یک مشتری بالقوه تبدیل می کند. حال این وظیفه شماست که با شناخت مناسب از ظرفیتها و قابلیتهای سازمانی خود بتوانید ضمن مدیریت مناسب بر انتظارات، او را به یک مشتری بالفعل تبدیل کنید.

1-     به مشتریان خود سازمان ها و شرکتهایی را که طریق الکترویکی از خدمات شما استفاده کرده اند و یا می کنند معرفی کنید و نکات و ویژگیهایی که برای آنها در استفاده از این گونه خدمات فراهم شده خاطر نشان شوید.

2-     اطلاعات کامل، دقیق و کارشناسانه پیرامون تمامی کالا هایی که از طریق الکترونیکی عرضه می کنید در اختیارش بگذارید و به او بفهمانید حاضر هستید در جلسات تلفنی یا حتی به صورت حضوری هم به او توضیحات بیشتری بدهید( این کار در جلب اعتماد مشتریان بسیار موثر خواهد بود به خصوص وقتی این احساس برای مشتری ایجاد شود که پشت شیشه مانیتورش از یک شرکت فعال و پویا بازدید کرده است.

3-     آموزش مناسب برای بهره گیری از کالا ها و خدمات و فناوری های سازمان خود را برای مشتریان تازه خود هرگز فراموش نکنید به خصوص زمانی که کالای جدیدی را وارد بازار الکترونیکی کرده ایذ. این آموزش های می تواند در قالب آموزش های دوره ای از طریق واحد آموزش سایت ، از طریق پست الکترونیک و یا چند رسانه ای ها صورت پذیرد. شما می توانید همراه کالای ارسال شده برای مشتری یک لوح فشرده آموزشی تهیه کنید و به او امکان دهید که با استفاده از آن با کارکردهای کالای شما اشنا شود و در صورت لزوم به صورت مستقیم به سایت شما وصل شود.

4-     سعی کنید ابزارهای ارتباطی را بر اساس نیاز و امکانات مشتریان خود گزینش کنید. در واقع شما با در اختیار گذاشتن اطلاعات کانلی برای مشتری به او این فرصت  را می دهید که با آرامش و آسودگی بیشتری به قیمت پیشنهادی شما فکر کند و از شما خرید انجام دهد. در صورتی که در بساری از فروشگاههای معمولی شاید این امکان و جود نداشته باشد که برای هر مشتری توضیحات کامل و جامع در مورد هر کالا ارئه شود. از یاد نبرید که اینترنت به شما امکان بسیار خوبی میدهد و آن هم قابلیت مقایسه شده در سطحی گسترده است. شما با انتقال اطلاعات به مشتری و قیمت پیشنهادی در وب سایت خود او را قادر ساخته اید که خدمات شما را با دیگر شرکتها نیز مقایسه کند.

·          دسته بندی مشتریان الکترونیکی

 

آیا می توان در محیط الکترونیکی مشتریان را دسته بندی کرد؟ این کار چه منافعی برای شما دارد؟

همانطور که در بخش انتظارات مشتری ذکرشد مشتریان بر اساس نیاز ها و حساسیتهای خاصشان قابل تفکیک هستند. به موارد زیر توجه کنید:

الف) مشتری می خواهد تمام نیاز هایش را از طریق سازمان شما تامین کند آیا شما می توانید خدمات کاملی را برای مشتریان خود فراهم سازید.

ب)مشتری می خواهد کالای خود را خیلی سریع دریافت کند آیا شما می توانید از طریق شعب مختلف و یا سرویس های پستی به سرعت کالایی را که او از سایت شما خریداری کرده به او برسانید.

ج) مشتری می خواهد حداقل قیمت رابرای دریافت کالای مورد نظر بپردازد آیا سازمان شما در سیستم بازاریابی الکترونیکی به جایگاهی رسیده است که بتواند از جنبه قیمت مشتریانش را راضی نگه دارد و یا نه او باید هزینه های بیشتری را نسبت به روش های رید متحمل شود. 

از آنجایی که کلیه فعالیت ها در سازختار های سازمانی پیچیدگی و گره خوردگی خاصی با هم دارند نمی توان ادعا کرد که فعالیتهای سایر بخش های سازمان بر روند مدیریت بازارهای الکترونیکی بی تاثیر هستند. از این رو تمام تلاشها و زحمات کارکنان بخش بازاریابی الکترونیکی وقتی مثمر ثمر خواهد بود که به طور مثال کارکنان بخش خدمات رسانی و پشتیبانی، تولید و روابط عمومی بتوانند سرویس های مورد نیاز برای مشتری را تامین کنند و به او ارئه دهند. 

ادامه دارد....