فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
رسانه‌ها و آموزش عمومي ‌فناوري اطلاعات نویسنده: فرنود حسنی - سه‌شنبه ۱٥ اسفند ۱۳۸٥
تکيه و تاکيد بر آموزش‌هاي عمومي‌و غير حضوري در بحث توسعه آموزش فناوري اطلاعات، يکي از با اهميت‌ترين و تاثيرگذارترين انواع آموزش است.

چنين آموزش‌هايي که در واقع يکي از الزامات توسعه دانايي محور است اين فرصت را براي افراد جامعه -که به دلايل مختلف فرصت حضور در دوره‌هاي کلاسيک را ندارند- به وجود مي‌آورد تا از اطلاعات و تحولات روز در حوزه فناوري اطلاعات به صورت غير حضوري  آگاهي يابند. از جمله بستر‌هاي مناسب آموزشي که مي‌تواند خارج از محيط کلاس و نظام آموزشي منجر به توسعه علوم فناوري اطلاعات شود، استفاده از انواع رسانه‌هاي مکتوب و الکترونيکي است که به کاربر امکان مي‌دهد به صورت نامحدود از نظر زماني و مکاني به استفاده از آن بپردازد. در ادامه به بررسي نقش و تاثيرات برخي از اين رسانه‌ها بر توسعه آموزش فناوري اطلاعات مي‌پردازيم.

کتاب

بازار کتاب‌هاي حوزه IT در پنج سال گذشته بسيار مناسب و داغ بوده است. اين کتاب‌ها که قريب به اتفاق آنها‌ترجمه هستند بيش از هر گروهي بازار برنامه نويسان و گرافيست‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند و به آموزش انواع نرم افزارها و زبان‌هاي برنامه‌نويسي و طراحي گرافيکي پرداخته‌اند. اما نکته اينجاست که به علت عجله در فرآيند‌ترجمه، توليد و چاپ اين‌گونه کتاب‌ها، بيش‌تر آنها از کيفيت محتوايي خوبي به خصوص پس از‌ ترجمه برخوردار نيستند و نمي‌توانند چنان که بايد و شايد تاثير مثبتي در يادگيري داشته باشند چرا که شخص مترجم به هيچ وجه احاطه فني بر موضوع نداشته است و به طور کلي در اين شاخه نگاه بازاري به اين رسانه مفيد باعث تخريب و عدم دستيابي به کيفيت مطلوب مي‌شود.از سوي ديگر، در اين حوزه به دليل سطوح مختلف مفاهيم علمي، ‌عملا بازار و تقاضاي عمومي‌است که نوع و تيراژ کتاب‌ها را تعيين مي‌کند، به‌گونه اي که کتاب‌هايي ساده با موضوعات پيش پا افتاده همچون چگونگي کار با پيام رسان ياهو و يا سايت اورکات از فروش بسيار بالايي برخوردار مي‌شوند.

CD‌هاي چند‌رسانه‌اي

بحث توليد نرم‌افزارها و کتاب‌هاي آموزشي چندرسانه‌اي که در آنها با استفاده از متن، صوت و تصوير اقدام به انتقال آموزش‌هاي فناوري اطلاعات به کاربر مي‌شود، چند‌سالي است گسترش يافته و به‌رغم محدوديت در حجم محتواي قابل انتقال در قالب چند رسانه اي با استفاده از تکنيک‌هاي تعاملي و آموزش‌هاي گام به گام که همراه با صداي معلم و تصاوير مربوط به اقدامات در هر گام است، تاثير مناسبي بر يادگيري دارد. اما اين بخش همچنان از سوي کاربران با استقبال مناسبي روبه‌رو نشده است و صرفا به عنوان يک فعاليت تجملي و اضافه بر کتاب چاپي در نظرگرفته مي‌شود. نکته مثبت توليد چنين نرم افزارهايي قابليت ايجاد تعامل و آموزش گام به گام فراگير است که به شخص امکان مي‌دهد با هدايت نرم‌افزار نکات کاربردي را به صورت عملي تجربه کند. آنچه در اين نوع آموزش‌ها چالش اساسي محسوب مي‌شود، ضعف‌ها و مشکلات در تهيه سناريوي آموزشي مناسب براي ايجاد تطابق با سطح علمي‌و هوشي فراگيران است. همچنين بسياري از اين آموزش‌ها در سطوح بسيار ساده و ابتدايي تهيه شده‌اند و گذشته از مشکلات فني در کاربرد چند رسانه اي‌ها، برخي از آنها که گاه براي ارايه آموزش‌هاي عمومي‌استفاده مي‌شوند به دور از استانداردهاي لازم براي انتقال اطلاعات به گروه‌هاي مختلف مخاطبان با ويژگي‌هاي علمي‌و سني متنوع هستند كه اين باعث کاهش کارايي مي‌شود.

مجلات

در سال‌هاي اخير نشريات بسياري شکل گرفته‌اند که با توجه به اهميت بحث فناوري اطلاعات و ارتباطات در قالب ماهنامه، دو هفته‌نامه و هفته‌نامه اقدام به آموزش‌ و اطلاع‌رساني به علاقه‌مندان کرده‌اند. گرايش نسبي مديران سازمان‌ها و دانشجويان به اين مجلات از عوامل توفيق اين نشريات به شمار مي‌رود. يکي از روش‌هايي که در سال‌هاي اخير مورد توجه اين نشريات قرار گرفته است ارايه مطالب تخصصي در زمينه‌هاي مختلفي همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ، بازي رايانه اي و... است. همچنين برخي از اين نشريات هم به سمت‌ترجمه مطالب مندرج در نشريات تخصصي حرکت کرده‌اند که اين امر به دليل بومي‌نبودن از کارايي لازم برخوردار نيست. رويکردهاي خبري در اين نشريات به دليل فواصل زياد انتشار و سرعت تحولات فناوري اطلاعات ضعيف است.

روزنامه‌ها

پويايي و سرعت تحولات و حجم بالاي اخبار IT‌باعث شد تا اکثر روزنامه‌هاي کشور سعي کنند با نگاهي اقتصادي به فناوري اطلاعات، صفحه يا صفحاتي را به اين موضوع اختصاص دهند. آنچه که در اين خصوص مي‌تواند به عنوان نکته مثبت تلقي شود قرار گرفتن همه اقشار در جريان اطلاعات و اخبار حوزه فناوري اطلاعات است. اما جنبه ضعيف اين مساله از آنجا ناشي مي‌شود که بسياري از اين روزنامه‌ها به جاي توليد محتوا سعي در کپي اطلاعات و مطالب از اينترنت دارند.

سايت‌هاي اينترنتي

سايت‌هاي بسيار زيادي در طول پنج سال گذشته در زمينه فناوري اطلاعات شروع به کار کردند که البته بسياري از آنها به اخبار حوزه مي‌پرداختند و چيزي حدود 30 درصد از توان و امکانات آنها صرف انتشار مقالات و آموزش‌هاي علمي‌ مي‌شود، با اين حال اين سايت‌ها تاثير بسياري در توسعه آموزش‌ها و آگاهي عمومي‌، به‌خصوص در بين قشر جوان داشته‌اند. با توسعه رشته‌هاي دانشگاهي مربوط به فناوري اطلاعات موج جديدي از علاقه براي کسب اطلاعات در اين زمينه در ميان جوانان به وجود آمد که به‌همين علت، سايت‌هاي اينترنتي فعال در زمينه فناوري اطلاعات از اقبال خوبي برخوردار شدند.

وبلاگ‌ها

وبلاگ‌ها، به روز‌ترين و بزرگ‌ترين شبکه غير اقتصادي و غيررسمي ‌توليد محتواي فارسي در وب هستند که بخش عظيمي‌از اين محتوا به دليل ماهيت خود وب بر روي فناوري اطلاعات تاکيد دارد. وبلاگ‌هاي بسياري در انواع زمينه‌هاي تخصصي اين حوزه به فعاليت مشغول هستند که توسط علاقه‌منداني که با فراغ بال حاضر به اشتراک گذاري دانش خود با ديگران هستند منتشر مي‌شوند. شبکه وبلاگ‌هاي فارسي بزرگ‌ترين منبع هم افزايي دانش و ارتباطات کاري در زمينه فناوري اطلاعات است که به علت سادگي زبان و نوع آموزش‌ها تاثير فراواني بر ايجاد هيجان يادگيري عمومي‌داشته و دارند.

سمينار‌ها و همايش‌ها

در چند سال گذشته به علت گستردگي حوزهIT، سمينارها و همايش‌هاي بسيار زيادي در زمينه فناوري اطلاعات شکل گرفته است که به‌رغم ضعف ساختاري و اجرايي، بيش‌تر آنها تاثير مناسبي بر جريان توسعه فناوري اطلاعات در لايه‌هاي تخصصي جامعه گذاشته‌اند.

نمايشگاه‌هاي عمومي

نمايشگاه‌هاي عمومي‌ عرصه فناوري اطلاعات همچون الکامپ، اله‌سيت و... بهترين عرصه براي ايجاد تعامل مستقيم مردم با شرکت‌ها و محصولات مختلف حوزه IT است و برگزاري آنها بهترين زمان براي نشر اطلاعات و آگاهي عمومي‌ نسبت به بخش‌هاي مختلف آن است. در اينگونه نمايشگاه‌ها که جمعيتي حدود دو ميليون نفر بازديد کننده به سوي آنها سرازير مي‌شود مي‌توان آخرين دستاوردها و فناوري‌هاي روز دنيا را در معرض ديد عموم، به خصوص قشر جوان قرار داد تا آنان را با تحولات جديد آشنا ساخت. لذا بايد تلاش کرد تا با روش‌هاي مناسب از فرصت‌هاي نمايشگاهي در جهت فرهنگ‌سازي و آموزش جوانان استفاده کرد.

صدا و سيما

اين مجموعه بزرگ رسانه‌اي که مجهز به چندين کانال تلويزيوني و راديويي با گستره انتشار استاني، ملي و بين‌المللي است در سال‌هاي اخير تلاش و اقدامي‌جدي براي استفاده بهينه از پتانسيل عظيم خود در جهت انتشار علوم فناوري اطلاعات در کشور نداشته است.

  نظرات ()
مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب