فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
فناوری اطلاعات(IT ) و چالش های ظهور و توسعه آن نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۳

فناوری اطلاعات (IT)چيست؟

اطلاعات (Information) نماينده داده‌ها (Data) يا واقعيات خام براي دريافت‌كننده آن مي‌باشد. در واقع اطلاعات يك منبع اصلي از سازمانهاي جديد است. اطلاعات همان فرم قابل استفاده از داده‌ها است كه از راه‌هاي خاصي بدست مي‌‌آيد. به عبارت ديگر اطلاعات ديتاييست كه داراي توضيح و تفسير مي‌باشد.تكنولوژي (Technology) تركيبي از مهارت‌ها و دانش‌ها و توانايي‌ها و مواد و ماشين‌ها و ابزارها است كه انسان از آن براي تبديل كردن و يا تغيير دادن مواد خام به اجناس با ارزش و خدمات استفاده مي‌كند.تكنولوژي اطلاعات يا IT تكنولوژي است كه براي ذخيره كردن و ارتباط برقرار كردن و دستكاري كردن اطلاعات استفاده مي‌شود.سازمانها و موسسات از تكنولوژي در موارد عمومي‌تر و از تكنولوژي اطلاعات در موارد خاص‌تر استفاده مي‌كنند تا مفيدتر و تأثيرگذارتر باشند.

تغيير نقش IT

در اوايل پيدايش IT يعني زماني كه كامپيوترهاي “main framo” مركز جهان بودند سازماني به نام “EDP” بوجود آمد. “EDP” مخفف كلمه “Electronic Data Processing" است و در واقع اين نام تمام كاري بود كه اين سازمان انجام مي‌داد. يعني انجام عمليات بر روي داده‌ها با استفاده از يك وسيله الكترونيكي كه نام آن كامپيوتر است.در اوايل سال 1980 يك انقلاب بي‌سر و صدا اتفاق افتاد. شركت “IBM” اولين كامپيوتر شخصي‌اش را موسوم به “PC” معرفي كرد و نكات فني آن را با جزئيات به عموم آگاهي داد. بنابراين اين امكان را براي ساير شركتها نيز فراهم آورد تا خود را با كامپيوترهاي اين شركت سازگار سازند.اين وسيله در ابتدا تنها در منزل استفاده مي‌شد اما به سرعت در سازمانها و ادارجات و حتي در زمينه‌هاي ساخت و ساز نيز نفوذ كرد.در ابتدا متخصصان “EDP” نمي‌دانستند چگونه با اين پديده مقابله كنند: بعضي‌ها فكر مي‌كردند اين دستگاه به همان سرعتي كه بوجود آمده از بين خواهد رفت. برخي ديگر آن را به طور كلي ناديده گرفتند و عده‌اي ديگر نيز جنگي را بر عليه اين باصطلاح مزاحمها آغاز كردند.بعد از مدتي اين مطلب به وضوح روشن شد كه كامپيوترهاي خانگي باقي خواهند ماند و اين ماشين جايگاه خود را مجدداً در سازمانها بدست آورد.چند سال بعد دو تكامل ديگر اتفاق افتاد: معرفي سيستم رشته‌اي و ديگري شبكه‌هاي مناطق محلي يا “LAN” اين دستاوردها به مردم اجازه داد تا اطلاعاتشان را با يكديگر به اشتراك بگذارند و با هم در گروه‌هاي كاري كوچك يا بزرگ همكاري كنند.اين تكاملها از جنبه ديگري نيز حائز اهميت بود و آن مقابله شركت تازه تأسيس IT با همان شركت EDP بود.در حالي كه شركت قديمي EDP در تمام سازمان خود تنها يك كارمند داشت شركت تازه تأسيس IT مجبور بود با تمام سازمان مواجه شود تقريباً تمام كارمندان در هر رده‌اي يك كامپيوتر اختصاصي متصل به شبكه در اختيار داشتند كارمندان جديدالورود اطلاعات بسيار اندكي راجع به كامپيوتر داشتند و اين در حالي بود كه كاربران سيستمهاي قديمي EDP هركدام در شاخه مربوط به خود متخصص بوده و در استفاده از اين سيستمها بسيار كارآزموده بودند.بنابراين موسسه IT ملزم به برگزاري دوره‌هاي تخصصي مانند كلاسهاي تدريس كامپيوتر شد.به خاطر اصلاح كردن نيروي توليد كارمندان و به خاطر راه‌هاي جديد براي برقرار كردن ارتباط و انجام كارهاي گروهي سلسله مراتب قديمي و بي‌نظم از بين برده شدند و عناويني مانند “Flat Organization” و “Horizantal Department" معمول شد.همچنين استقلال IT به طور شگفت‌آوري افزايش يافت. تقريباً تمام جنبه‌هاي تجارت به كمك تكنولوژي اطلاعات پشتيباني مي‌شد و يا اصولاً برپايه تكنولوژي اطلاعات بنا نهاده شده بود. همينطور كه جنبه‌هاي بيشتر و بيشتري از تجارت توسط IT پوشش داده مي‌شد اين تكنولوژي بيشتر و بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گرفت تا اطلاعات بهتري راجع به آن تجارت به دست دهد.مديريت سيستمهاي اطلاعاتي و تجارت هوشيار و ذخيره كردن داده‌ها و بازيابي آنها تبديل به بخشي از لغات معمول مديران تجاري شدند. در همين زمان تكامل تكنولوژيكي ديگري به وقوع پيوست: شبكه‌ها و ديجيتالي شدن ارتباطات راديويي و تلفني و تلويزيونی                                                                                                                                          

مردم با كمك كامپيوترهايشان شروع به كار كردند و به طور مشابهي تكنولوژي ارتباطات ديجيتالی شد. به علت اين همگرايي تكنولوژي بسياري از تشكيلات تصميم گرفتند كه ارتباطات را نيز به دست همان كسي بسپارند كه در رأس فرآيند تجارت اطلاعات مي‌باشد.امروزه IT در بسياري از تشكيلات به هسته تجارت بسيار نزديك و يا حتي جزوي از آن مي‌باشد. اين مطلب حتي در مورد سازمانهايي مانند پست و بيمه و بانكها كه محصولات غيرماديشان بدون IT وجود نخواهد داشت نيز صادق است.براي مثال يك حساب بانكي ساده را در نظر بگيريد. اين يك مسأله كاملاً خيالي است كه هيچ تجلي فيزيكي ندارد و فقط روي ديسكها و در حافظه كامپيوترهاي بانك موجود است. نمونه ديگر بورس اوراق بهادار به شيوه مدرن مي‌باشد كه تمامي معاملات از بيتهاي شناور در شبكه معاملات بورس هستند و باز هم هيچ معامله فيزيكي در بين نيست.در بسياري از سازمانها اين مطلب به وسيله حضور يك نماينده (مامور اطلاعاتي ارشد يا CIO) در تيم مديريتي ارشد منعكس مي‌شود. CIO رييس مديرهاي تكنولوژي و همچنين مديرهاي تجاري است و در واقع رابطهاي بين اين دو است.

در ساير سازمانها نيز كه IT تقريباً يك تابع پايه‌اي است يعني مدير IT نقش خود را به عنوان مديريت سازماني كه به سمت اهداف تكنولوژيكي سوق داده شد ايفا مي‌كند.هم‌اكنون حباب اينترنت در حال انفجار و اقتصاد جهان در حال پسرفت است. تجارتها براي نجات خود از اين بحران و حفظ حيات خود در حال تمركز يافتن بر روي فعاليتهاي هسته‌اي خود مي‌باشد. براي حوزه IT نيز اين زمانها زمانهاي سختي است. زيرا بايد ارزش خود را بيش از پيش ثابت كند.سطح استخدام كارمندان IT منجمد شده و يا حتي كاهش يافته و پروژه‌هاي جديد كمي موجود هستند و سيستمهاي فعلي اول بايد بازگشت سرمايه‌گذاري را نشان دهند. همانطور كه گفته شد تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات جهاني دوران ناخوشايندي را سپري مي‌كند و مديران تكنولوژي در معرض اعتراض اشخاص مالي مي‌باشند كه همواره براي كاهش هزينه‌ها تلاش مي‌كنند.تحت اين شرايط بيش از پيش نياز به متخصصين با اطلاع احساس مي‌شود.

تكامل صنعت IT

صنعت IT بخش بسيار متنوعي از اقتصاد مي‌باشد كه شامل هزاران شركت كوچك متوسط و بزرگ بوده كه به بازارهاي مختلفي خدمت مي‌كنند.يك شيوه نگرش به اين مسأله تمييز دادن و تشخيص دادن سه بخش تمركز يافته بر سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات مي‌باشد.تا سال 1980 اين سه بخش به صورت عمودي ساخته مي‌شدند. مشتريان از تعداد كم فروشنده‌ها مثل “DEC” يا “IBM” يا “Wang” مجبور به انتخاب يك راه‌حل مختص IT شدند. اين فروشنده‌ها راه‌حلهاي كامل را كه شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار و سرويسهاي مربوطه بودند ارائه دادند. به دليل خاص بودن ذاتي راه‌حلهاي IT خريداران به تهيه‌كنندگان خاص وابسته بودند و اين موضوع شانس كمي را براي ساير فروشندگان باقي مي‌گذاشت تا محصولات و يا خدمات خود را ارائه دهند.دو اتفاق باعث تغيير اساسي در اين وضعيت شد: معرفي “Micro Processors" و ديگري ساخت نرم‌افزارهاي استاندارد باز. اين‌دو مورد باعث تغيير صنعت IT از ساختار عمودي به ساختار افقي گرديد.در حال حاضر فروشندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار و ارائه خدمات تخصص يافته‌اند.امروزه صنعت IT يكي از پوياترين صنايع در اقتصاد جهاني است. به عنوان يك بخش IT نه تنها ميليونها شغل سطح بالا ايجاد مي‌كند بلكه به ساير موسسات نيز كمك مي‌كند تا نه تنها كاراتر و مفيدتر باشند بلكه باعث نوآوري شوند.و در پايان اينكه IT نه تنها در زمينه كامپيوتر بلكه در زمينه‌هايي از قبيل منابع انساني و سيستمهاي اطلاعاتي و منابع اقتصادي و نيز كاربردهاي فراواني دارد. لازم به ذكر است كه تمامي مطالب عنوان شده تنها بخش كوچكي از مقوله فناوري اطلاعات بود كه به شرح و توضيح چگونگي پيدايش IT پرداخت.

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب