فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT Management)
ATM و POS ترازوی نامتوازن پرداخت الکترونیکی نویسنده: فرنود حسنی - چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸٧

فرنود حسنی

www.farnood.com

بحث توسعه سیستم های نوین بانکداری الکترونیکی در ایران تقریبا از سال های ابتدایی دهه هفتاد و در زمان ریاست مرحوم دکتر نوربخش بر بانک مرکزی آغاز شد و پروژه ها و تلاش های زیادی با هدف اتوماسیون بانکی کشور انجام شد که هدف آن خارج ساختن نظام اقتصادی کشور از شرایط و روش های سنتی حاکم بر آن بود. با گذشت سال های جنگ و شرایط خاص  اقتصادی و افزایش بی رویه اسکناس در جامعه علاوه بر تورم، هزینه های بسیار زیادی از بابت تولید اسکناس و مسکوکات بر دوش کشور وارد شد. از این رو مدیران وقت نظام بانکی تلاش کردند فرآیند گذار از وضع مورجود را در ابتدای امر با توسعه بانکداری الکترونیکی بر مبنای راه حل های اتوماسیون پشت باجه که اختصاص به ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های داخلی داشت و در سال های بعد با توسعه راه حل های اتوماسیون جلوی باجه که اولین خروجی آن ظهور دستگاه های خودپردازی بود که با اسم عابر بانک در ایران شهرت یافتند.

با افزایش توزیع کارت های پیش پرداخته و به اصطلاح مبلغ دار و توسعه بسیار زیاد دستگاه های خودپرداز در سال های 80 تا 85 استفاده از دستگاه های خودپرداز همراه با فرهنگ نادرستی ترویج یافت و هدف عمده ای که از توسعه این دستگاهها وجود داشت حاصل نشد. از سوی دیگر قطعه کامل کننده پازل دریافت و پرداخت الکترونیکی اگر چه با تاخیر اما به دلیل ارازان تر بودن از اواخر سال 83 توسعه بسیار زیادی یافت و این در حالی بود که حجم عظیمی از فعالیت های شبکه بانکی بر دوش دستگاه های خودپردازی افتاد که بدون مزیت نسبی تنها واسطه ای برای بازگشت مجدد اسکناس ها به دست مردم بودند چرا که هنوز فرهنگ و اعتقاد عمومی برای استفاده از کارت های مبلغ دار و خرید الکترونیکی در مواجه با پایانه های فروش جا نیافتاده بود و  حتی از سوی فروشندگان نیز مقاومت های بسیاری دیده می شد. در اثر این عدم تطابق و توازن در توسعه شرایط به گونه ای شد که طبق آمار حاصل از عملکرد شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی تنها سه درصد از تراکنش های این شبکه از طریق پایانه های فروش انجام می پذیرد و مابقی بار شبکه شتاب بر روی سیستم های خودپرداز است.

بنا بر این آمار به راحتی می توان استنباط کرد که کارت هایی که از سوی بانکها صادر شده و در نزد مردم قرار دارد تنها برای دریافت اسکناس و خرج آن در فروشگاه ها و تکرار سیکل لزوم مراجعه فروشنده به بانک برای واریز اسکناس به حساب استفاده شده است.

سه راه کار اساسی قابل پیشنهاد برای افزایش کاربری از پایانه های فروش که در وضعیت موجود بهترین ابزار برای کاهش مبادلات اسکناس و پول نقد بین مردم است عبارتند از توسعه شبکه ارتباطی بین بانکی روی پایانه های فروش بانک های مختلف برای پذیرش کارت همه بانک ها، تلاش همه بانک ها افزایش کمی و کیفی پایانه های فروش و بالارفتن دسترسی و اطمینان از عمل کردن دستگاه ها در زمان های مختلف و در نهایت آموزش و فرهنگ سازی مردم و فروشگاه های مختلفی که در سراسر کشور وجود دارند.

  نظرات ()
مطالب اخیر ما چطور کار می‌کنیم؟ راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران بانکداری در شبکه های اجتماعی استاندارد بین‌المللی20071 ISO/IEC چالش‌های سودآوری و رشد در سازمان‌های قائم به ذات
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٦) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) شبکه اجتماعی (٤) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) والیبال (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) آینده نگری (٢) روابط عمومی (٢) نوروز (٢) مدیریت استراتژیک (٢) وب سایت (٢) استخدام (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) سازمان (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) هویت بصری برند (٢) ویوان نیوز (٢) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) زنجیره تامین (۱) پرسپولیس (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) سخت افزار (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) استراتژی (۱) موبایل (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) بانک آینده (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب