فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
سندروم یخچال نویسنده: فرنود حسنی - پنجشنبه ٢۳ دی ۱۳٩٥

فرنود حسنی

یکی از رفتارهای عمومی ما که فارغ از جنسیت در سنین نوجوانی و جوانی به ویژه در شرایط فشار روحی مانند دوران امتحان نمود بیشتری پیدا می‌کرد، "سندروم یخچال" است.

البته این اصطلاح کاملاً ساختگی است و در علم روانشناسی یا رفتارشناسی تعریفی برای آن ارایه نشده است اما ماهیت و شاخص‌های این رفتار قاعدتاً به انحاء و اشکال دیگری مورد توجه و مطالعه قرار گرفته‌اند که به عنوان نمونه در علومی مانند روانشناسی تغذیه از آن به ریزه‌خواری یاد می‌کنند که یکی از عوامل جدی و مضر چاقی محسوب می‌شود.

این سندروم در شرایط فشار عصبی، استرس، اضطراب، انتظار و... فرد را تحریک به باز کردن مدام یخچال می‌کند، در حالی‌ که نه تشنه است، نه گرسنه و نه اصلاً می‌داند که چه می‌خواهد و اساساً بدن او چه چیزی نیاز دارد ولی در هرصورت چیزی را برای خوردن و ارضا سندروم تحریک شده برمی‌دارد.

به اعتقاد من آنچه امروزه نیز در رفتار عمومی ما در شبکه‌ها و پیام رسان‌های اجتماعی مشهود و پیداست چیزی شبیه همین سندروم یخچال است.

مروری کوتاه بر رفتارهای عموم شهروندان در رسانه‌هایی همچون تلگرام یا اینستاگرام از تشابه جدی آنها با رفتارهای مشاهده شده در سندروم یخچال حکایت دارد، وقتی در محیط‌های خانوادگی، دوستانه، کاری و یا حتی عمومی مثل تاکسی و اتوبوس هستید، می توانید این عادت مراجعه غیرضروری و بی هدف به موبایل و چک کردن تلگرام یا اینستاگرام را توسط اطرافیانتان ببینید. در بسیاری از موارد این افراد اساساً منتظر پیام خاص و مهمی نیستند و صرفاً از روی عادت و مطابق با رفتار نهادینه شده در سندروم یخچال به حساب کاربری خود سر می‌زنند.

در واقع ورود شبکه‌های اجتماعی به الگوی مصرف رسانه‌ای مردم از خلق یک نیاز کاذب خبر می‌دهد که صرفاً به بهانه دسترسی سریع‌تر، یک رفتار ناصحیح (به دلیل تکرر بی‌دلیل و غیرضروری) را در ما نهادینه کرده است چرا‌که تا پیش از این نیز هر کسی با ما کاری داشت از طریق نشانی ایمیل یا ارسال پیامکی آن را با ما در میان می‌گذاشت و ما نیز سر فرصت و بر حسب اولویت و ضرورت به آن می‌پرداختیم، اما اکنون سر فرصت به در لحظه چک کردن و حسب ضرورت و اولویت، به همه چیز را چک کردن تبدیل شده است.

خوب اگر بخواهم تا اینجا نتیجه‌گیری کرده باشم باید بگویم که تکرر مراجعه به هر یک از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی که طبیعتاً مبنای کاربرد آنها نه ضرورت، که یک نیاز کاذب است در قالب سندروم یخچال می‌گنجد و طبیعتاً استفاده مکرر از محتویات شبکه‌های اجتماعی در مراجعات متعدد، حکم همان ریزه‌خواری در علم تغذیه را دارد و کمترین نتیجه آن تورم و چاقی مفرط در ذهن و اندیشه و اعصاب کاربران خواهد بود و آثار مخرب فراوان دیگری مانند افزایش نگرانی و استرس به دلیل تعدد و طبقه‌بندی نبودن اخبار و اطلاعات دریافت شده، از بین رفتن زمان، کم تحرکی، دوری از دنیای واقعی و جمع دوستان و خانواده و... نیز به همراه دارد که به سادگی قابل تحلیل و تشخیص است.

اما قاعدتاً چاره این سندروم، پرهیز یا به عبارت بهتر گریز و حذف ماهیت وجودی این ابزارها از زندگی نیست. به بیان ساده‌تر همانطور که ما هیچوقت یک فناوری مانند یخچال را از زندگی حذف نمی‌کنیم نمی‌توانیم فناوری‌های جدید را انکار و حذف کنیم. در سندروم یخچال بهترین شیوه  تبعیت از رژیم غذایی مناسب برای سیری فیزیکی و روانی ذهن است و در سندروم رسانه نیز تدوین یک رژیم رسانه‌ای مناسب برای بهره‌مندی هدفمند و طبقه‌بندی شده از رسانه‌ها و محتوای موجود در آنهاست.

به عنوان مثال همانطور که متخصصان علم تغذیه توصیه می کنند در شبانه روز 5 وعده غذایی کم حجم و متنوع از انواع مواد غذایی که به مرور در طول روز تا شب از حجم هر یک از وعده ها کاسته می‌شود می‌توان در حوزه کاربری رسانه نیز این توصیه را کرد که ضمن گزینش یک سبد رسانه‌ای متنوع مشتمل بر کتاب، فیلم، روزنامه، ارتباط چهره به چهره، شبکه‌های اجتماعی و... در صورت عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیز حداکثر در 3 تا 5 کانال یا گروه که محتوای آن به هدفی در زندگی شما گره می‌خورد عضو شوید.

بدیهی است که محتوای مندرج در شبکه‌های اجتماعی به دو دلیل سو هاضمه رسانه‌ای ایجاد میکند، یکی اینکه غالب مطالب شبکه‌های اجتماعی فاقد عمق و غنای مبتنی بر اندیشه و ضرورت هستند و دیگر اینکه عضویت در چندین گروه و کانال و پیج به دلیل عدم تولید محتوا ما را پس از مدتی در ورطه مطالعه مطالب تکراری با خوانش‌ها و ویرایش‌های مختلف خواهد انداخت و طبیعتاً به این دو دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه به عنوان جایگزینی برای سایر رسانه‌ها در سبد مصرف رسانه‌ای توصیه نمی‌شوند.

  نظرات ()
مطالب اخیر سندروم یخچال مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) شبکه اجتماعی (٥) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) تجارت الکترونیکی (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) اینترنت (٤) تبلیغات (۳) بانک سامان (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) آینده نگری (٢) والیبال (٢) مدیریت رسانه (٢) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) نوروز (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) رسانه (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) دانمارک (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) سندروم یخچال (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب