فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
تاثیرات اقتصادی اینترنت در سازمان نویسنده: فرنود حسنی - دوشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳۸۳

امروزه از اینترنت به عنوان مهمترین پدیده جهانی پس از دوران انقلاب صنعتی یاد می شود. نقش اینترنت در ایجاد همگرایی و گسترش و نزدیکی ارتباطات بشری به انحاء مختلف در برگیرنده و تامین کننده امکانات گسترده ای برای حذف فواصل جغرافیایی و تسریع در عملکرد ارتباطی ما بین انسان هایی متفاوت از نظر سطح اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، مذهبی سیاسی است. کنار هم قرار گرفتن تمامی این مولفه ها بی شک زمینه مناسب برای گسترش تعملات اطلاعاتی خواهد بود.

وقتی از اطلاعات سخن به میان می آید مجموعه داده های علمی و فنی گه به صورت بالقوه قابل استفاده و گاه سو استفاده بشر هستند به ذهن متبادر خواهد شد که باتبادل آن میان انسان ها به صورت داده های بالفعل تبدیل می شوند.

وقتی جایگاه تبادل اطلاعات را از سطح فردی به سطح سازمانی ارتقا بدهیم با دریچه ها، نیازها و ساختارهای تازه ای روبرو خواهیم بود. اینترنت به عنوان ÷ل ارتباطی در سطح جهان  این امکان را فراهم می آورد تا کلیه سازمان ها بتوانندارتباطات و مراودات خود را همگام و یک سویه و دریک بستر مشترک پی گیری کنند. از این رو ایجاد تحول و تغییر اساسی در نگرش مدیریت سازمان ها به اینترنت و توجه به ظرفیتهای رو به گسترش قابل بهره این ابزار مهم می تواند تاثیر فوق العاده ای در خروج سازمان ها از ساختارهای ایستا و تبدیل شدن به سازمانهایی پویا دارد. اغراق نیست که اگر از اینترنت به عنوان موتور متحرک سازمان ها و ارگانهای پویا، اقتصادی و درحال رشد نام ببریم. شناخت و مطاله دقیق بر روی ساختاره و تشکیلات سازمانی و تحقیق و بررسی برای تطبیق و ایجاد تعامل ما بین این ساختارهابه نیازهای عمومی و سازمانی و ارائه و انتقال آن در بستر مناسب چون شبکه جهانی اینترنت می تواند موجبات فاهم شدن زمینه ترکنش های مختلف اطلاعاتی را در سطوح مختلف سازمان با افراد و ارگان های مختلف پدید آورد.

با این توضیح و با توجه به اهمیت و جایگاهی که امروزه اینترنت در سطوح مختلف جوامع پیدا کرده وقتی از منظر سازمانی به مسئله استفاده ازاینترنت در سازمان ها نگاه کنیم باید اذعان کرد که در ساختارهای اقتصادی مدیرانی می توانند تجارت موفقی داشته باشند که تغییرات و تحولات ناشی از این پدیده مهم را پذیرفته سازمان خود را با آن سازگار سازند.

یکی از مهمترین چالش های موجود در بین مدیران سازمان ها تبدیل کردن سازمان به یک ساختار اقتصادی پویا. سازمانی که قادر باشد حضور رقبا به صورت پویا به حیات خود ادامه دهد و موجب افزایش درآمدشود.اینترنت به عنوان پدیده ای نوپا با ابزارها و امکانات و انعطاف پذیری بالا می تواند کمک شایانی در این زمینه به سازمان بکند وقتی در سازمان  استفاده از اینترنت به یک نگرش و وسیله اقتصادی تبدیل شود تصمصم گیران و مدیران آن سازمان همواره به دنبال روش ها و ابزاری هستند که ضمن قابلیت تلفیق با ساختاره شبکه جهانی اینترنت درآمدزایی سازمان را نیز در پی داشته باشد. در عصری که به سر می بریم به پشتوانه حضور اینترنت شرکت ها و سازمان های بسیاری قادر شده اند که به صورت مجازی فعالیت خودرا آغاز کنند و از همین طریق نیز به موفقیت های تجاری بی نظیری دست پیدا کنند بدون شک رمز تمام این موفقیت ها توجه و نگرش اقتصادی به قابلیت و ظرفیتهای اینترنت و تلفیق آن با نیازهای عمومی همگام با توانمندی های سازمانی است.

دومین چالش و نگرانی موجود در سطوج مدیریتی در سازمان نگرانی حاصل از افزایش هزینه های سازمان است. با این توضیح و با توجه به ابزارها و شیوه های سنتی نمی توان انتظار داشت که سیستم ها و روش های سنتی بتواندد نقش چندان موثری در کاهش هزینه ها داشته باشند. در این جا اینترنت باز هم می تواند به عنوان ابزاری گره گشا و مفید مورد استفاده و بهره برداری قرارگیرد. حذف، کاهش و تعدیل بسیاری از هزینههای مربوط به تبلیغات، نامه نگاری، پرسنل اضافی، بازاریابی و... وقتی در بستر اینترنت قرار گیرند امری بدیهی است که مدیران را قادر می سازد ضمن بهره گیری مناسب از این ابزار گسترده حضور خود را تا سطح جهانی ارتقا دهند و همچنین هزینه های جاری و سرمایه ای  خود ر نیز به صورت عمده و غیر قابل باور کاهش دهند. این مسئله وقتی بروز پیدا خواهد کرد که مدیران سازمان نگرش مثبت به اینترنت و قابلیتهای آن پیدا کرده باشند و ضمن آشنایی کامل با امکانات آن نیازهای سازمانی خود را در کاهش هزینه ها با استفاده از آن مرتفع سازند.

از دیگر ره آوردهای اینترنت برای سازمان ها که می توانند تاثیرات اقتصادی و تجاری برای انها در پی داشته باشد. امکان ارائه خدمات به صورت بر خط به افراد و سازمان های دیگر در موقعیت مکانی و زمانی است.  در واقع سازمان ها به بهرهگیری از ابزارهای اینترنت می توانند سرویس های جاری و پشتیبانی خود را در تمام ساعات شبانه روز برای مشتری فراهم کنند و تاثیرمهمی بر گرایش و ترغیب او برای بهره گیری از خدمات سازمان خود داشته باشند.

که این خوداز جمله مسائل موثر در گسترش تعاملات اقتصادی سازمان خواهد بور. فراموش نکنیم که اینترنت با گستره جهانی خود نقش بسیار مهمی در حذف بسیاری از رفت و آمدهای سازمانی و یا بین مشتری و سازمان دارد به این صورت که با استفاده از اینترنت بسیاری از جلسات و گفتگوها و توافقات و تصمیم گیری ها و سرویس های هر سازمانی می تواند ارائه شود و این خود در کاهش هزینه های بی مورد برای سازمان و مشتریان موثر است و می تواند تاثیر اقتصادی مهمی برای سازمانهایی که ارتباطات و تعاملات بیرونی گسترده ای با سازمانهای و یا مرم دارند بگذارند.

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب