فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
نقش تله تکست در توسعه اطلاعاتی جامعه دانش مدار ایران نویسنده: فرنود حسنی - یکشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸۳

نوشته شده توسط:فرنود حسنی تماس با نويسنده:Manager_ict@yahoo.com تاريخ ارسال:30 آذر 1383

دنیای پیچیده فناوری اطلاعات، ابزارها و تکنیکهای مختلفی را برای اشاعه اطلاعات فراهم آورده است. مهمترین نگرش در استفاده از این ابزارها ایجاد امکان استفاده هرچه بیشتر و مطلوب تر از اطلاعات است. با این دیدگاه وقتی از جامعه دانش مدار سخن به میان می آید باید این گونه استنتاج کنیم که همه افراد جامعه از نظر سطح دسترسی به اطلاعات از جایگاه یکسانی برخوردارند. هرچند که ممکن است امکانات اشاعه اطلاعات در هز یک از بخش های اجتماع تفاوت داشته باشد.گسترش و توسعه اینترنت در کشور ما علی رغم این که ازرشد مناسبی برخوردار بوده اما هنوزهم به استانداردهای لازم نرسیده است. ضمن این که به خاطر کمبود امکانات فنی و علمی-آموزشی ضریب نفوذ اینترنت در بسیاری از شهرها وتقریباً همه روستاها صفر است. هرچند که در شهر هایی هم که اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد همچنان مشکلات پیش و پا افتاده ای کاربران را رنج می دهد.

در تعریف جامعه دانش مدار این انتظار از جامعه و برنامه ریزان آن ایجاد می شود که همه افراد، چه مردم ساکن در شهر ها و چه مردم روستا نشین قادر باشند در هر لحظه و با هر امکاناتی که در اختیار دارند به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.

اما آیا جامعه ما به چنین جایگاهی از نظرفنی برای توزیع اطلاعات دست یافته؟ مشکلات و معضلات توزیع یکنواخت و یکسان اطلاعات در کشور چیست؟آیا قادر به شناسایی و رفع این معضلات هستیم؟

نباید فراموش کنیم که کشور ما به عنوان یک کشور جهان سومی و در حال توسعه هنوز هم با مشکلی به نام بی سوادی روبروست و در صد قابل توجهی از جمعیت را افراد بی سواد و یا کم سواد تشکیل می دهند که بیشتر آنها در روستاها ساکن هستند. در مقایسه بین دو جامعه شهری و روستایی به خوبی می توان از سطح نامتقارن و نا متوازن اطلاعات ما بین این دو جامعه آگاه شد. جامعه شهری با امکانات مختلفی چون روزنامه، اینترنت، شبکه های مختلف تلویزیونی، دانشگاه و... می تواند به راحتی نیاز های اطلاعاتی خود را مرتفع سازد اما جامعه روستایی که به راستی یکی از مهترین حلقه های زنجیره توسعه پایداراست از بسیاری از این امکانات محروم است و امکانات موجود هم از حداقل استاندارد برخوردارند . از این رو باید به جایگاه روستا در جامعه اطلاعاتی یا دانش مدار ایران نگاه ویژه ای شود. بخش عمده ای از چرخه اقتصاد غیر نفتی کشور در اختیار جامعه روستایی استکه مبتنی براقتصاد تولیدی است. اسن توجه می تواند فرآیندتولید، اشتغال، عدم مهاجرت به شهر، صادرات و درآمد زایی را برای جانعه روستایی فرهم کند. بنابراین در حال حاضر و با توجه به شرایط و امکانات فعلی بیاستی به دنبال راهکارها و شیوه هایی از اطلاع رسانی باشیم که با ابزارهای جامعه روستایی منطبق باشد. یعنی قادر باشد روستاییان را با توجه به سطح دانش، فرهنگ و امکانات مالی در چایگاه مناسب و متوازن با جامعه شهری قرار دهد. در این صورت می توان امیدوار بود که از یک جامعه دانش مدار برخوردار هستیم.

معضلات اطلاع رسانی به روستا

1)امکانات فنی:

با توجه به اینکه توسعه ابزارهای اطلاع رسانی در کشور ما گام های اولیه خود را پشت سر می گذارد لذا ما هنوز در توسعه و اشاعه این ابزار ها به روستاها موفق نبوده ایم. توجه به سطح پراکندگی روستاها در کشور و همچنین آمار جعیتی این روستاها نیز ار دیگر معضلاتی است که توسعه امکانات فنی مثل خطوط تلفن ثابت، اینترنت و ... را با مشکل مواجه می سازد. بنابراین یافتن ابزارو امکانات عمومی تر و گسترده تر این امکان را به ما می دهد تا از طریق این ابزارها به نحو بهتری در جهت اطلاع رسانی به روستا اقدام کنیم.

2)امکانات آموزشی

با توجه به اینکه سطح دانش و امکانات علمی و آموزشی روستاها در حد و اندازه شهرهای کشور نیست لذا نباید انتظار داشت که در شرایط فعلی جامعه روستایی بتواند با ابزارهایی مثل اینترنت و کامپیوتر ارتباط مناسبی برقرار کند و از آن استفاده بهینه کند چه بسا که جامعه شهری نیز هنوز با مسائلی چون زبان انگلیسی که زبان عمومی اینترنت است درگیر است.

3)امکانات فرهنگی

یکی از شاخصهای ترویج توسعه روستایی امکان تغییر و بهینه سازی فرهنگ روستایی است. جامعه روستایی بنا به دلایل مختلف در مقابل تغییر فرهنگی مقاومت نشان می دهد که اعتماد کامل به منبع اطلاعاتی و ابزار آن پیدا نکند از پذیرش آن خودداری می ورزند. بنابراین نباید به یکباره از جامعه روستایی انتظار داشت که تغییر دفعی را بپذیرد. بلکه باید برای تغییرات تدریجی برنامه ریزی کرد.

4) امکانات مالی

چامعه روستایی مشکلات اقتصادی فراوان قادر به هزینه کردن زیاد برای دستیابی به اطلاعات نیست. اما با توجه به اینکه جایگاه این بخش از جامعه دانش مدار در جریان توسعه همه جانبه غیر قابل انکار و تردید است. لذا برنامه ریزان و توسعه دهندگان اطلاعات در جامعه بایستی برنامه های توسعه اطلاعاتی خود را مطابق و هماهنگ با امکانات و توانایی های مالی آنها تنظیم نمایند.

5)پراکندگی روستاها

با توجه به پراکندگی روستاها در کشور و با توجه به سطح جمعیتی متفاوت و گاهاً غیر قابل مقایسه و عدم امکانات مناسب برای رسیدن مناسب روزنامه، کتاب و... به روستاها این مشکل به وجود می آید که روستائیان ما هیچگاه به موقع از اطلاعات مورد نیاز خود آگاه نمی شوند. بنابراین روشی که برای اشاعه اطلاعات انتخاب می شود بایستی این قدرت را داشته باشد که با حذف فاصله های جغرافیایی در اطلاع رسانی به موقع و سریع نیز نقش داشته باشد.

با توجه به مسائل مطرح شده با توجه با شرایط و امکانات فعلی کشور برای نیل به شعار جامعه دانش مدار(جامعه ای که همه بخش ها امکان دسترسی مستقیم و سریع اطلاعات را با انواع ابزارهای موجود بدهد) در ساختارجوامع روستایی بهترین گزینه ای که بتواند از نظر فنی، علمی، فرهنگی و مالی مطابق با توالنمندی ها و ظرفیتهای روستا باشد استفاده از شبکه های پیام نما با تله تکست است.

تله تکست به عنوان یک رسانه مکتوب الکترونیکی-تصویری علی رغم برخی کمبودها دارای ویژیگیها و محاسن بسیار خوبی است. با توجه به اینکه عمر چندانی از ظهور اولین شبکه پیام نما در ایران نمی گذرد اما با این حال این شبکه توانسته از موقعیت مناسبی در میان مخاطبان برخوردار شود.

تله تکست ها با استاندارد800 صفحه اطلاعات گنجایش انتقال حجم بالایی از اطلاعات را دارند که این اطلاعات می تواند از مسائل متنوع و مختلف تشکیل شود.

چرا تله تکست؟

با بررسی معضلات گسترش IT روستایی به این نتیجه رسیدیم که روستاهای ما با مشکلات فنی، آموزشی، فرهنگی، مالی وپراکندگی برای دستیابی سریع و مناسب به اطلاعات مواجه هستند. اماببینیم تله تکست تا چه حد می تواند در رفع مشکلات برای جامعه روستاییموثر باشد.

اگر از بعد فنی به قضیه نگاه کنیم می توان این مسئله را عنوان کرد که با توجه به اینکه حداقل ابزار مورد نیاز برای دسترسی به شبکه پیام نما یک دستگاه تلویزیون است که احتمال وجود و امکان تهیه آن برای اکثر روستا نشینان وجود دارد. لذا در این بخش با مشکل چندانی مواجه نیستیم زیرا جامعه روستایی خود این ابزار را در اختیار دارد.

در مسئله آموزشی و علمی نیز با توجه به اینکه تله تکیت ها امکان اشاعه اطلاعات با زبان فارسی را دارند قسمت اعظم مشکلات را می توانند حل کنند. همچنین به رعایت شیوه های نگارش در سطحی که قابل درک برای جامعه روستایی باشد می توان گام های خوبی برای توسعه مناسبتر این اطلاعات و کاربردی شدن آنها در بین مردم روستا بکنند. ضمن اینکه آموزش نحوه کاربرد و استفاده از شبکه های پیام نما بیش از چند دقیقه وقت نمی گیرد.

اطلاعات منتشره از طریق تله تکست ها هزینه ای را بر دوش روستاییان وارد نخواهد کرد یعنی روستاییان در قبال استفاده از خدمات شبکه های پیام نما به پرداخت شارژ نخواهند داشت و همانطور که قبلاً ذکر شد تنها با یک دستگاه تلویزیون قادر خواهند بود به شبکه متصل شوند.

رسانه ای مکتوب چون تله تکست با توجه به این که از طرف ارگان های رسمی و مورد اعتماد مردم تهیه و برنامه ریزی می شود لذا می تئاند تاثیر خوبی در جذب مخاطب و تاثیر گذاری در بین آنها داشته باشد. تله تکست با توجه به اینکه توسط امکانات مخابراتی و امواج تلویزیونی گسترش می یابد می تواند اطلاعات را در سطح گسترده ای از داخل و خارج کشور منتشر کند. ضمن اینکه حاوی اطلاعات روزآمد و جدیدی برای مخاطب خود باشد تا خلا ناشی از عدم وجود سایر ابزارهای اطلاع رسانی روزآمد مثل روزنامه ها و... را پرکند                                                                                                          .

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب