نوشته شده توسط: Peter Delis   تماس با سردبیر:manager_ict@yahoo.com      تاریخ ارسال 7 دی 1383

ايستگاه اتوبوسي را در نظر بگيريد كه مسافران ، بي صبرانه درآن به انتظار اتوبوس ايستاده اند، اما دركمال تعجب مي بينيد كه راننده اتوبوس بدون توقف ، با لبخند و درحاليكه دست تكان مي دهد از كنار آنها مي گذرد ودر توجيه اين عمـل غير قابل قـبول خود مي گويـد اگر تـوقف مـي كردم ، نمي توانستم مطابق برنامه ساعت ورود و خروج عمل كنم .

متاسفانه ، اكثر مديران براين باورندكه مجريان خدمات اطلاعاتي نيز از چنين ايده اي برخوردارند : يعني صرفاً علاقمند به تكنولوژي هستند و هيچ توجهي به نحوه كاربرد ندارند .

بنابريافته ها و تحقيقات صورت گرفته در مورد نظر مديران نسبت به CIO ها در دانشگاه Santa Clara ، اغلب مديران ، مجريان تكنولوژي اطلاعات را فاقد درك كار مي دانستند . PeterDelisi رئيس مشاركتهاي سازماني در fermont كاليفرنيا و مدير برنامه اجراي تكنولوژي اطلاعات دانشگاه Santa Clara ، در كنفرانس بررسي عملكرد CIO كه در 29 آوريل و در Hyatt Grand Cypress ارلاندو برگزار شد ، به بررسي نتايج به دست آمده پرداخت  بنابر مطالعات انجام شده Santa Clara ، كليه مديران ، ضمن تاكيد براهميت تكنولوژي اطلاعات ، معتقد بودند كه تنها شمار اندكي از CIO ها قادر به بهره گيري از ويژگيهاي تكنولوژي خود به منظور برآورده ساختن انتظارات آنها هستند . ضمن آنكه از ديد مديران ، CIO با وجود پيشتر بودن نسبت به خدمات اطلاعاتي ، ازجمله بدترين رابطها به شمار مي رفتند . Delisi به منظور ايجاد مشاركت بهتر CIO ها با مديران ، روشهاي ذيل را پيشنهاد مي كند

1- گسترش ديد و نگرش CIO

CIO ها بنابر نگرشي جهاني ، ديد يكساني به مفهوم كاردارند و هنوز هيچيك به مرتبه اي كه مي بايست برسند نرسيده اند . به عنوان مثال ، زماني كه مديري از CEO استفاده مي كند ، مجريان تكنولوژي اطلاعات مي توانند پي به نقش هريك از افراد ببرند ، اما متاسفانه در انجام آن ناموفقند . اغلب از CIO ها به عنوان متخصصين تكنيكي ياد مي شود ، درصورتي كه CIO ها مي بايست در نقش مديران عمومي ، ازتكنولوژي خود در جهت كاهش پيچيدگي ، كاهش هزينه ها و ايجاد ارتباط و همكاري بيشتر بهره بگيرند . و در اين بين CIO هايي كه براي افزايش ديدشان نسبت به جهان وقت صرف مي كنند و به صورت استراتژيكي فكر مي كنند ، از كارآيي بهتري جهت برآورده سازي انتظارات مديران برخوردارند .

2- گسترش مهارتهاي مورد نياز :

مطالعات Santa Clara پيشنهاد مي كند تا مجريان تكنولوژي اطلاعات بر روي مديريت عمومي خود و مهارتهاي كار استراتژيكي و بين پرسنلي كاركنند . Delisi با تاكيد براهميت مهارتهاي بين پرسنلي ، مي گويد : " CIO ها نتايج زيادي در پي دارند ، لكن اگر نتوانند اين نتايج را براي شما شرح بدهند ، در اين صورت قادر به ارزيابي عملكرد آنها نخواهيد بود .

3- افزايش آگاهي نسبت به ارزش IT

CIO ها مي بايست تا حد امكان فاصله بين ارزش واقعي حاصله از IT و ارزشي كه توسط مديريتهاي پيشين درك مي شد را كاهش دهند . به همين منظور ، مجريان تكنولوژي اطلاعات به جاي اينكه مديران را غرق در مسائلي چون جزئيات تكنيكي كنند ، مي بايست به آنها كمك كنند تا با استفاده ازمتريكهاي عملكرد وگزارش ارزش و نتايج IT ، نگرش خود را عوض كنند . Delisi پيشنهاد ميكند تا CIO ها از ديد مديران ، به علت موضوع نيز نگاه كنند . به عنوان مثال " به جاي اينكه صرفاً از نصب SAP برروي 25 دستگاه گزارش دهند ، در مورد پيامدها و مزاياي حاصل از آن نيز توضيح بدهند

4- برقراري ارتباط و افزايش ميزان ديد

گرچه مجريان تكنولوژي اطلاعات ، از ديرباز به ساخت سيستمها علاقه مند هستند ، لذا يك CIO موفق مي بايست بيش از هرچيز به مشتريانش توجه كند . Delisi به همين منظور دوروش پيشنهاد مي كند : نخست اينكه ، CIO مي بايست پيش از همه به مشاركت در موفقيت همكاران تجاري خود حساس باشند . دوم : مي بايست زمان بيشتري را در قبال گروه مديريت ارشد صرف كنند و در آخر آنكه ، CIO مي بايست ، نه تنها در زمان بازگويي مشكل توسط مديران ارشد ، بلكه درمواردي كه باعث صرف حداقل 20% زمان توسط مديران مي شود به طور فعالانه ، به بررسي موارد مورد بحث بپردازند .

مي توانيد در آدرس adragoon @ cio .com به ويراستار ارشد Alice Dragoon دست پيدا كنيد

چطور يك CIO موفق باشيم :

بنابر مطالعات دانشگاه Santa Clara درمورد نظريات وانتظارات مديران از CIO ها ، يك مجري تكنولوژي اطلاعات ، مي بايست از خصوصيات زيربرخوردار باشد :

1- يك مدير عمومي ، كامل و تركيبي باشد .

2- بتواند به خوبي ارتباط برقرار كند .

3- نسبت به مشاركت دركار حساس باشد . 4- به خوبي با مردم ارتباط برقرار كند .

لطفاً نظريات و سوالات خود را از طريق پست الكترونيكي ssinger @ cio.com. ارسال فرمائيد                                                                                                                                       .