فرنود حسنی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ فرنود حسنی
آرشیو وبلاگ
      مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)
پول الكترونيك: تفاوت انواع كارتهاي خريد و دريافت چيست؟ نویسنده: فرنود حسنی - پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳

گزينش از:مرکز پژوهشهاي فناوري اطلاعات         تماس با سردبير:manager_ict@yahoo.com           تاريخ ارسال: 1 بهمن 1383

بسياري از افراد واژه‌هاي مختلف Smart Card (كارت هوشمند) ، Credit card (كارت اعتباري)، Visa Card و .... را شنيده‌اند. آيا براي شما اين سؤال پيش نيامده كه اين اصطلاحات چه تفاوتي با يكديگر دارند؟ جدول زير به اين سؤال پاسخ داده است:

فناوري

كاربرد

شركتهاي مطرح دنيا

(كارت حافظه) Memory Card

(كارت هوشمند)   Smart Card

(كارت مغناطيسي) Magnetic Card

(كارت پلاستيكي)  Plastic Card

(كارت شناسايي) ID Card

(كارت اعتباري)Credit Card

(كارت موجودي حساب)Debit Card

 

Master Card

Visa Card

Travel Card

             با توجه به اين جدول ممكن است يك شركت مثلاً Visa براي كاربرد كارت اعتباري خود كارت هوشمند و يا كارت پلاستيكي عرضه كند. همچنين كارت شناسايي مي‌تواند يك كارت پلاستيكي معمولي باشد، يك كارت مغناطيسي باشد، كارت هوشمند باشد و يا كارت حافظه باشد. تعريف هركدام از اصطلاحات زير آمده است :

كارت حافظه : يك كارت پلاستيكي است كه روي آن به اندازه مشخص براي مثال چند كيلو ‌بايت حافظه الكترونيكي تعبيه شده و از طريق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسايي است. كارت تلفن نوعي كارت حافظه محسوب مي‌شود.

كارت هوشمند : شبيه كارت حافظه، يك كارت پلاستيكي است كه يك قطعه فلزي شامل حافظه، پردازنده و نرم‌افزار مربوطه روي آن گنجانده شد و ضمن توان پردازش از امنيت بيشتري نسبت به كارت حافظه برخوردار است. سيم كارت تلفن همراه يك نوع كارت هوشمند است.

كارت مغناطيسي: اطلاعات مختصر دارنده كارت در يك نوار مغناطيسي روي كارت پلاستيكي تعبيه مي‌شود. ملي‌كارت (سيبا) نوعي كارت مغناطيسي است.

كارت پلاستيكي: همانگونه كه از ظاهرش پيداست تنها يك كارت پلاستيكي است كه نوشته‌هاي روي آن ارزشمند است. كارت خدمات اينترنت يك كارت پلاستيكي است كه نام كاربري و رمز عبور روي آن نوشته شده است.

كارت اعتباري: دارنده اين كارت مي‌تواند به ميزان اعتباري كه در حساب خود دارد از طريق اين كارت خريد كند و يا پول دريافت نمايد. ممكن است مبلغ اعتبار فرد بيش از مبلغ سپرده فرد باشد. كارتهاي اعتباري دو نوع هستند. الف-‌ كارتهاي محدودي كه توسط برخي شركت‌ها براي خريد از محصولات شركت‌هاي طرف قرارداد عرضه مي‌شود (براي مثال كارت ثمين) . ب ـ‌ كارت‌هاي اعتباري عمومي كه توسط بانك عرضه مي‌شود و همه جا قابل استفاده است.

كارت موجودي حساب: كارتي كه با حساب شخصي در بانك ارتباط دارد و به كمك آن مي‌توان موجودي را مستقيماً از بانك (دستگاه خودپرداز) دريافت نمود و يا مبلغ مورد نظر را مستقيماً از آن پرداخت كرد. در اين روش بيش از سپرده نمي‌توان هزينه كرد. كارت‌هاي بانك‌هاي كشور از اين نوع هستند.

كارت‌هاي اعتباري و موجودي حساب ممكن است به صورت مستقيم در دستگاه‌هاي پرداخت خودكار مورد استفاده قرار گرفته و يا در اينترنت به كار گرفته شوند                                                                                                                                         .

  نظرات ()
مطالب اخیر مکاشفه در مانیفست های یک کارگزار روابط عمومی بازآفرینی اقتصاد رسانه بر پایه مدل‌های نوین کسب و کار کارمزد بانکی حلقه گمشده اجرای بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری خارجی و پدافند غیرعامل راهنمای پرداخت قبض جریمه و سایر قبوض کاش همه مثل شیر کار کنیم شکل گیری مفهوم جدیدی از اسپانسری ورزشی در حمایت بانک سامان از والیبال ملی موردکاوی راهبردهای بانک سامان در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نقش کارکنان بانک در تحقق و رشد EPS روند آینده رقابت و تقسیم بازار در نظام بانکی ایران
کلمات کلیدی وبلاگ بانکداری الکترونیکی (٢٠) مدیریت فناوری اطلاعات (۱٤) ایران (٧) مدیریت (٧) بانک (٦) برند (٥) برندسازی (٥) امنیت اطلاعات (٤) شبکه اجتماعی (٤) تجارت الکترونیکی (٤) اینترنت (٤) معرفی کتاب (٤) بازاریابی (٤) تبلیغات (۳) مدیریت ارتباط با مشتریان (۳) بانک سامان (۳) روابط عمومی (۳) آموزش فناوری اطلاعات (۳) باشگاه مشتریان (٢) مسئولیت اجتماعی (٢) ویوان نیوز (٢) هویت بصری برند (٢) والیبال (٢) آینده نگری (٢) وب سایت (٢) اپل (٢) فناوری اطلاعات (٢) اقتصاد (٢) نمایشگاه (٢) نوروز (٢) زنجیره تامین (۱) پروژه (۱) فناوری (۱) گوگل (۱) بیمه (۱) سازمان (۱) آزادی (۱) ایرنسل (۱) انسان (۱) موبایل (۱) دانمارک (۱) شبکه (۱) موتورهای جستجو (۱) زبان فارسی (۱) مدیریت استراتژیک (۱) هوش تجاری (۱) بانکداری (۱) داده کاوی (۱) سهام (۱) میهن (۱) پیام نوروزی (۱) استخدام (۱) سود (۱) گردشگری الکترونیک (۱) رسانه های دیجیتال (۱) ارسال ایمیل گروهی (۱) آینده پژوهی (۱) تخفیف (۱) بانکداری اسلامی (۱) سرمایه گذاری (۱) سخت افزار (۱) الکامپ (۱) پرداخت قبض (۱) مانیفست (۱) فرنود حسنی (۱) استیو جابز (۱) eps (۱) مدیریت رسانه (۱) جابز (۱) نشان تجاری (۱) re-branding (۱) نرم افزار خبرنامه الکترونیکی (۱) پدآفند غیرعامل (۱) بازاریابی ایمیلی (۱) کارمزد (۱) کسب وکار (۱) قبض (۱) brand (۱) قبض جریمه (۱) مسئولیت پذیری (۱) ویوان فیس (۱) vivanface (۱) سمپلینگ (۱) حقوق فناوری اطلاعات (۱) شهرت نام تجاری (۱) بانک آینده (۱)
دوستان من Iran Brand News Iran Market News اخبار IT اخبار اقتصادی ایران آذر آموزش ارتباطات و مدیریت رسانه ارزش افزوده استخدام و کاریابی آگهی رایگان آموزش تجارت الکترونيک آموزش زبان انگلیسی آموزش مديريت فناوري اطلاعات ايران آي تي ايران جديد ايران مهر ايزو 9000 آينده نگر برندسازی (Branding) به انديش پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات تولید ناب جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات چهارراه تبليغات خاطرات يک مدير دانشجويان IT تهران جنوب دانشجويان IT شيراز دانشجويان IT صنعتي شريف دانشجويان IT قزوين دانشجويان IT مشهد دانشجويان ايراني هلند دانشجويان فناوری اطلاعات بيرجند دکتر بزرگمهر دنياي مجازي راه حلی برای آینده راهنمای خرید کالا و خدمات روزنامه فناوران اطلاعات روزنوشت رویدادهای مدیریت و فناوری اطلاعات زرتشت زمان بی کرانه، ايران جاودانه سامانه آموزش الکترونیکی رهنما سايت و موتورهاي جستجو سورس کد سينا ديلي شرکت فناوری اطلاعات سامان شوش سيتي صنایع ۸۴ علمي و پژوهشي فرهنگ سازمانی فرهنگ لغات مدیریت و فناوری اطلاعات فرهنگ، مدیریت، و کسب و کار در ایران فناوري اطلاعات فناوری اطلاعات گرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات فورم دانشجويان IT مشهد قوانين تجارت، کسب و کار و سرمايه گذاري كاردانان کارگاه های مدیریت و فناوری اطلاعات کامپيوتر و فناوري اطلاعات کايزن کتاب های مديريت و فناوري اطلاعات کتابهای مدیریت و فناوری اطلاعات کتب رایگان کامپیوتری کمیته علمی مدیریت دولتی کنفرانس بانکداری الکترونیکی گـــــــروه آمـــوزش ابتدایــــی گروه مديريت پارس درگاه گروه مدیریت فناوری اطلاعات گشت و گذار در اینترنت لحظه ها را با تو بودن 2 لیست قیمت ماني ثابت ماهنامه عصر فناوري اطلاعات متدولوژی شش سیگما محصولات و خدمات فناوری اطلاعات مدرسه هوشمند ایرانی مدل های موفقیت در مدیریت مديران برتر مديرستان مديريت بازرگاني مديريت تحول مديريت حلقه مفقوده مديريت دانش مديريت دانش سازماني مديريت صنايع و بهره وري مديريت کيفيت مديريت منابع انساني مديريت نوين مدیران ایران مدیریت بانکداری الکترونیکی مدیریت برتر مدیریت تجارت الکترونیک مدیریت تحول مدیریت دانش مدیریت روابط عمومی الکترونیکی مدیریت زنجيره تأمين مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت مدیریت نوین مرکز مشاوره مديريت مشاغل مدیریت و فناوری اطلاعات مطالب جالب پيرامون مديريت مقالات انجمن علمی مدیریت بازرگانی مقاله های علمی درباره مدیریت و اموزش مهندس عماد هنرپرور مهندسي صنايع مهندسي صنايع و مقالات دروس آن مهندسی صنايع تهران جنوب مهندسی صنایع مهندسی صنایع نشتی از افکار روزانه نگاهی بر تجارت اينترنتی نوین بانک هنر هشتم هوش مصنوعي وب سايت شخصي فرنود حسني وب نوشته های...از شهرستان دشتی وبلاگ اميد جهانشاهی وبلاگ شخصی فرنود حسنی وبلاگ فرزاد حسنی وبلاگ کارکنان بانک صادرات وبلاگ گروهی کتابداران ایران ویوان نیوز(اخبار برند) اخبار برند برند نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی نرم افزار ارسال ایمیل گروهی نرم افزار تولید خبرنامه الکترونیکی، ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل گروهی پرداخت قبض جریمه پرداخت قبض پرتال زیگور طراح قالب